چگونه درایور گرافیک را آپدیت کنیم ؟

کارت گرافیک سیستم شما در عمل یک تیم دو نفره است: خود کارت گرافیک و درایورهای گرافیک. برای عملکرد درست سیستم در بخش های گرافیکی، لازم است که هر دو عضو تیم به درستی عمل کنند. درایورها بخش های کوچک نرم افزاری ای هستند که ابزارهای کار را برای سیستم شما فراهم می‌کنند. بنابراین، به روز رسانی درایورها می تواند به عملکرد کاپیوتر شما سرعت ببخشد. در این مقاله از مجله اینترنتی بروزکالا آموزش نحوه آپدیت درایور کارت گرافیک را تقدیم شما می‌کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • ارزیابی کارت گرافیک های مختلف و تاثیرشان در عملکرد سیستم
  • در چه شرایطی به آپدیت کردن درایور کارت گرافیک نیاز است؟
  • چرا باید درایور کارت گرافیک را به روز رسانی کرد؟
  • چگونه کارت گرافیک را آپدیت کنیم؟
  • اقدامات اولیه برای آپدیت کردن کارت گرافیک
  • چطور اطلاعات لازم در خصوص کارت گرافیک را پیدا کنیم؟
  • مراحل به روز رسانی درایور کارت گرافیک در ویندوز به چه صورت است؟
  • به روز رسانی کارت گرافیک به صورت دستی
  • به روز رسانی کارت گرافیک از طریق وب سایت رسمی سازنده کارت گرافیک
  • نحوه به روز رسانی کارت گرافیک از طریق نرم افزارهای اختصاصی
  • چرا کارت گرافیک آپدیت نمی شود؟
  • آپدیت کردن کارت گرافیک برای چه کسانی ضروری تر است؟
  • چه فاکتورهایی در به روز رسانی کردن کارت گرافیک باید در نظر گرفته شود؟
  • خرید کارت گرافیک بهتر است یا به روز رسانی کردن آن؟

ارزیابی انواع کارت گرافیک 

یکی از نکات مهمی که در مورد بخش سخت افزاری این تیم دو نفره، یعنی خود کارت گرافیک وجود دارد، انواع آنها و قدرت و کارایی متفاوتی است که دارند. از آن جایی که این قطعات سخت افزاری نقش مهمی در سیستم های کامپیوتری ایفا می کنند، قطعا در زمان خرید لپ تاپ یا خرید کامپیوتر باید حتما نوع کارت گرافیک به کار رفته در آنها را بررسی کرد و آن را در نظر گرفت. در یک مقایسه ساده برای بررسی  قیمت کیس کامپیوتر به راحتی می توان متوجه شد که نوع و قدرت کارت گرافیک به کار رفته در آن یکی از شاخصه هایی است که می تواند روی قیمت و عملکرد این سیستم ها تاثیر داشته باشد.

نکته دیگر در خصوص انتخاب کارت گرافیک ها، انتخاب شان از بین انواع یکپارچه و انواع مجزاست. در انواع یکپارچه این درایورها با پردازنده ادغام شده و روی مادربرد وصل شده اند. کارت گرافیک های مجزا که اغلب در کیس کامپیوتر به کار می رود، امکان ارتقا دادن گرافیک سیستم را راحت تر می کنند. اگر در حال خرید یک سیستم یا کارت گرافیک هستید مطالعه مقاله مجله اینترنتی بروزکالا در مورد کارت گرافیک یکپارچه و اختصاصی کمک بسیاری به شما خواهد کرد.در مقایسه قیمت مادربرد نیز نوع کارت گرافیک سیستم جزو مواردی است که در نظر گرفته می شود.

اما این تنها نوع کارت گرافیک نیست که در کیفیت و کارایی سیستم در ارائه محتوای بصری با کیفیت نقش دارد. این درایورها برای این که کارایی مورد نیاز را داشته باشند به آپدیت شدن نیز احتیاج دارند. اما منظور از آپدیت کردن کارت گرافیک چیست و چطور کارت گرافیک را آپدیت کنیم؟

چرا کارت گرافیک آپدیت نمی شود؟

کی درایور کارت گرافیک را آپدیت کنیم؟

به روز نگه داشتن هر ماشینی یا هر قطعه سخت افزاری برای این که بتواند نیازهای ما را برآورده کرده و همان قدرت و کارایی لازم را ارائه دهد ضروری است. شاید به روز کردن کارت گرافیک کار چندان آسانی نباشد و دردسرهای زیادی داشته باشد، اما انجام این کار مورد مهمی است که باید همه کاربران سیستم های کامپیوتری و لپ تاپ به آن توجه کنند و آن را انجام دهند.

داشتن یک محتوای تصویری با کیفیت و رزولوشن بالا نیاز هر کاربری است. اما با این وجود بسیاری از کاربران با وجودی که در همان ابتدای خرید لپ تاپ از کیفیت تصاویر نمایش داده شده روی مانیتور راضی هستند، اما بعد از مدتی متوجه می شوند که همه چیز با وضوح و کیفیتی بسیار پایین نمایش داده می شود. این حالت به احتمال زیاد به قدیمی بودن و آپدیت نشدن کارت گرافیک لپ تاپ یا کامپیوتر مربوط می شود. در این شرایط شاید اولین چیزی که به ذهن کاربران می آید، افت کارایی سیستم و خرابی آن باشد. و به دنبال خرید یک سیستم جدید با کیفیتی بالاتر دست یابند.

در حالتی دیگر نیز کاربران تصور می کنند کاهش کیفیت تصویر تنها به دلیل خرابی و بروز مشکل در کارت گرافیک است و در این شرایط  به دنبال تعویض آن هستند که قطعا این کاری پر هزینه و پردردسر خواهد بود. اما اگر کمی هوشمندانه تر فکر کنیم، بالاترین و اولین احتمال کاهش کیفیت و وضوح تصویر در نمایشگر به روز نبودن کارت گرافیک است. بنابراین بهترین گزینه در قدم اول اقدام برای آپدیت کردن درایور کارت گرافیک است. در این خصوص باید با بروزرسانی درایور کارت گرافیک و نکاتی در این خصوص توجه داشت.

مزایای آپدیت کردن درایور کارت گرافیک

پیش از این که روش های موجود برای به روز رسانی کردن کارت گرافیک را بررسی کنیم، باید ببینیم چرا باید آپدیت کردن کارت گرافیک را در اولویت قرار داد و به آن اهمیت داد. به روز رسانی درایور گرافیک به شما این امکان را می دهد تا از آخرین پیشرفت های عملکردی و کاربردی کارت گرافیک بهره مند شوید. دو سازنده برجسته کارت گرافیک یعنی AMD و Nvidia دائما در حال ارائه به روز رسانی های جدید هستند که در آن ها عملکرد کارت گرافیک بهبود یافته است، برخی از باگ ها و اشکالات نسخه قبلی برطرف شده و از همه مهم تر یک سری شاخصه ها و ویژگی ها جدید به آن اضافه شده است.

از طرفی با آپدیت درایور کارت گرافیک می توان از کیفیت بالاتر تصویر، وضوح بیشتر محتواهای بصری، سرعت نمایش بالاتر و ... نیز بهره مند شد. خصوصا در اجرای بازی های گرافیکی یا نمایش های سه بعدی با کیفیت، آپدیت کردن کارت گرافیک می تواند به نمایش با کیفیت تر محتواها کمک زیادی کند.

روش آپدیت کردن درایور کارت گرافیک

راه های متعددی برای آپدیت کردن کارت گرافیک وجود دارد. برخی از این روش ها می توانند روند به روز رسانی را راحت تر و روان تر پیش ببرند و به کاربران کمک کند تا از نتیجه نهایی کار اطمینان بیشتری حاصل کنند. اما برای به روز رسانی کردن کارت گرافیک ابتدا باید چند مورد را در نظر گرفت و دنبال کرد تا در ادامه بر اساس این نکات بتوان کارت گرافیک سیستم را به روز رسانی کرد. می توان این نکات را به عنوان پیش نیازهای آپدیت کردن کارت گرافیک در نظر گرفت.

اقدامات اولیه برای بروزرسانی درایور کارت گرافیک

برای به روز کردن کارت گرافیک در درجه اول باید به سیستم عامل نصب شده روی سیستم توجه کرد. در واقع روند آپدیت کردن کارت گرافیک تا حدود زیادی بر اساس نوع و نسخه سیستم عامل نصب شده روی لپ تاپ یا کامپیوتر تعیین می شود. از طرفی نیز برای دریافت نسخه جدید و سازگار با سیستم، باید به نسخه سیستم عامل روی لپ تاپ یا کامپیوتر توجه کرد.

اقدام مهم بعدی در آپدیت کردن کارت گرافیک شناسایی و دریافت اطلاعات مربوط به کارت گرافیکی است که روی سیستم نصب شده است. در واقع باید برای دریافت جدیدترین آپدیت های موجود، دقیقا مشخصات کارت گرافیک را در اختیار داشت و بر اساس آن نسخه ها را دریافت کرد. در زمان خرید لپ تاپ یا کامپیوتر اکثر فروشندگان اطلاعات لازم در خصوص کارت گرافیک را ارائه می دهند.

اقدام بعدی برای به روز کردن درایور کارت گرافیک، دریافت نسخه به روز شده موجود است. با توجه به ورژن سیستم عامل لپ تاپ یا کامپیوتر مورد نظر، سال ساخت و قدیمی یا جدید بودن سیستم و مواردی از این دست می توان از بین نسخه های موجود بهترین و سازگارترین نسخه را انتخاب کرد و بعد از دانلود آن اقدامات لازم برای نصب و آپدیت کردن درایور کارت گرافیک را انجام داد.

چگونه کارت گرافیک را آپدیت کنیم؟

پیدا کردن اطلاعات لازم در خصوص کارت گرافیک

همان طور که گفته شد یکی از ملزومات آپدیت درایور کارت گرافیک این است که بدانیم چگونه مشخصات کارت گرافیک را بفهمیم. این که کمپانی سازنده درایور کدام است و چه مدل کارت گرافیکی در سیستم مورد نظر استفاده شده، ظرفیت آن چقدر است و آیا گرافیک به صورت یکپارچه با سی پی یو بوده یا این که به صورت مجزا در سیستم به کار رفته است.

به صورت معمولا اکثر سازندگان لپ تاپ با یک برچسب در کنار پد لمسی یا کیبورد، اطلاعات سریعی از مشخصات سخت افزاری لپ تاپ را ارائه می دهند و می توان از این طریق پیکربندی سخت افزاری سیستم را بررسی کرد. علاوه بر این در زمان خرید نیز می توان اطلاعات لازم را از فروشنده دریافت کرد.

با این حال اگر از دسکتاپ استفاده می کنید یا این که برچسب اطلاعات در دسترس نیست، می توان در سیستم تمامی اطلاعات مربوط به سخت افزار و نرم افزار رایانه را دریافت کرد. اگر سیستم عامل ویندوز روی سیستم نصب است، از طریق منوی استارت وارد بخش system information شده در و در آن جا بخش Display را باز کنید. حال در بخش سمت راست قسمت Adapter را باز کرده و اطلاعات مربوط به سیستم را بررسی کنید.

در این جا تمامی اطلاعات گرافیک سیستم اعم از مدل سازنده ( AMD یا Nvidia ) مدل و قدرت آن در دسترس است. هنگامی که اطلاعات مربوط به کارت گرافیک نصب شده روی سیستم را دریافت کردید، می توان مراحل لازم برای آپدیت کردن کارت گرافیک را دنبال کرد.

مراحل به روز رسانی درایور کارت گرافیک در ویندوز

نحوه آپدیت کردن کارت گرافیک سیستم بسته به این دارد که از گرافیک یکپارچه استفاده می کنید یا از گرافیک مجزا. برای مثال در زمان بررسی قیمت کیس کامپیوتر جهت خرید، قطعا به شما گفته می شود که اکثر درایورهای گرافیک به کار رفته در این سیستم ها از نوع مجزاست. برعکس در سیستم های لپ تاپ معمولا اکثر درایورهای گرافیک از نوع یکپارچه است. در این جا ما به روز رسانی کارت گرافیک یکپارچه در ویندوز را در نظر داریم و آن را توضیح می دهیم.

در صورت استفاده از این نوع کارت گرافیک ها می توان در ویندوز یک درایور گرافیکی پایدار را از طریق ویندوز آپدیت نصب و به روز رسانی کرد. در این روش در واقع با فعال کردن تب ویندوز آپدیت، تمامی به روز رسانی های در دسترس برای سیستم به شما نمایش داده می شود و به این ترتیب به صورت خودکار تمامی درایورهای سیستم در صورت وجود یک نسخه جدید، آپدیت می شوند.

آپدیت کارت گرافیک به صورت دستی

اما علاوه بر گزینه بالا می توان درایور کارت گرافیک را آپدیت یا بروزرسانی دستی کارت گرافیک نیز رایج است. برای آپدیت کارت گرافیک از این روش باید به بخش Device manager مراجعه کنید. این ابزار کاربردی در ویندوز برای مدیریت اجزای سخت افزاری مانند تجهیزات جانبی، درایورهای گرافیکی و سایر سخت افزارهای داخلی سیستم مورد استفاده قرار می گیرد. در نتیجه می توان از آن برای به روز رسانی دستی درایور گرافیک سیستم نیز استفاده کرد.

برای این منظور کلید های Windows + R را با هم فشار دهید و روی گزینه ok بزنید. به این ترتیب ابزار Device Manager برای شما باز می شود. حال ابتدا وارد بخش Display و سپس adapters شوید. در این بخش می توانید لیست کاملی از تمامی درایورهای گرافیکی چه درایورهای یکپارچه و چه درایورهای اختصاصی نصب شده روی سیستم را مشاهده کنید.

کافی است روی درایور نمایشگر مد نظر خود کلیک راست کرده و گزینه Update driver را انتخاب کنید. به این ترتیب سیستم به صورت خودکار جستجو در خصوص به روز رسانی های در دسترس برای درایور گرافیک را آغاز کرده و در صورت وجود هر گونه نسخه آپدیتی، آن را نمایش می دهد. به روز رسانی های درایور بعد از اسکن شدن شروع به دانلود شدن می کنند. به این ترتیب می توان با دانلود نسخه جدید و نصب آن، آپدیت کردن کارت گرافیک را به صورت دستی انجام داد. بهتر است بعد از انجام به روز رسانی یک بار سیستم را ریستارت کرده تا به صورت نرمال به کار خود ادامه دهد.

به روز رسانی کارت گرافیک از طریق وب سایت سازنده

یکی دیگر از گزینه های موجود برای آپدیت درایور کارت گرافیک، دریافت نسخه آپدیت شده از وب سایت رسمی سازنده درایورهای گرافیک است. در این روش باید مشخصات کامل کارت گرافیک را داشته باشید و با جستجوی کامل آن به صورت آنلاین در وب سایت رسمی سازنده کارت گرافیک، نسخه های آپدیتی در دسترس را پیدا کنید. حال نسخه های موجود مناسب را دانلود و نصب کرده و به این ترتیب کارت گرافیک را آپدیت نمایید. برای آپدیت کردن کارت گرافیک از این طریق باید با توجه به مدل کارت گرافیک نصب شده روی سیستم، مستقیما به وب سایت سازنده مراجعه نمایید.

نحوه به روز رسانی کارت گرافیک با نرم افزارهای اختصاصی

یکی دیگر از گزینه های موجود برای آپدیت کردن کارت گرافیک، به روز رسانی آنها از طریق نرم افزار Nvidia GeForce Experience یا نرم افزار AMD Radeon است. این نرم افزارها را می توان با توجه به نوع کارت گرافیک سیستم مورد استفاده قرار داد و با کمک آنها درایور کارت گرافیک را به روز رسانی کرد. برای کسانی که از درایورهای گرافیک اینتل استفاده می کنند نیز ابزار اختصاصی Intel Driver & Support Assistant در دسترس است.

هر سه این سازنده های بزرگ کارت گرافیک، با ارائه نسخه های نرم افزاری اختصاصی خود، فرایند به روز رسانی درایورها را آسان تر کرده اند. این نرم افزارها ابزارهای مکملی است که می توان از آنها برای به روز رسانی درایورهای کارت گرافیک، اعمال تنظیمات بهینه سازی بازی و موارد دیگر استفاده کرد. می توان این نرم افزارها را روی سیستم نصب کرد و از آنها برای بررسی آپدیت های موجود برای درایورهای گرافیک روی سیستم استفاده کرد. آنها به صورت خودکار نسخه های به روز شده موجود را اسکن کرده و بعد از شناسایی آنها، نسخه های آپدیت را دانلود و نصب می کنند.

چرا کارت گرافیک آپدیت نمی شود؟

چرا درایور کارت گرافیک آپدیت نمی شود؟

روش های قبلی هر یک می توانند برای آپدیت کردن کارت گرافیک مورد استفاده قرار بگیرند. اما با این حال به دلایلی مختلف ممکن است در روند به روز رسانی درایور گرافیک مشکلاتی ایجاد شود و این درایور به روز رسانی نشود. خصوصا در روش های به روز رسانی با ویندوز و به روز رسانی های دستی ممکن است این مشکل به وجود بیاید. گاهی اوقات به روز رسانی خود ویندوز مشکل ساز می شود. گاهی نیز نسخه ها برای نصب روی سیستم به مشکل بر می خورند. در مواردی نیز فرایند آپدیت شدن بسیار طولانی می شود که این امر می تواند به سیستم سخت افزاری آسیب وارد کند. یک دلیل مهم دیگر انتخاب یک نسخه اشتباه برای دانلود و به روز رسانی درایور گرافیک سیستم است.

آپدیت کردن کارت گرافیک برای چه کسانی ضروری تر است؟

با وجودی که تمام افراد باید این درایورها را روی سیستم شان به روز رسانی کنند، اما این کار خصوصا برای توسعه دهندگان بازی، گیمرهای حرفه ای، طراحان گرافیکی و در کل کسانی ضرورت دارد که با گرافیک سیستم سروکار بیشتری دارند و کیفیت تصاویر برای آنها اهمیت زیادی دارد.

نکات مهم آپدیت درایور کارت گرافیک

برای به روز رسانی کردن کارت گرافیک باید به نسخه ویندوز، مدل و سازنده کارت گرافیک، سال ساخت سیستم و مواردی از این دست توجه کرد. توجه به این که درایور کارت گرافیک یکپارچه است یا مجزا نیز اهمیت دارد.

خرید کارت گرافیک بهتر است یا به روز رسانی کردن آن؟

با استعلام قیمت کارت گرافیک می توان متوجه شد که همیشه امکان خرید یک کارت گرافیک جدید وجود ندارد. از طرفی در تمامی سیستم ها نیز امکان نصب یک درایور گرافیک جدید به همین راحتی ها نیست و باید همراه آن مادربرد و پردازنده را نیز تعویض کرد و باز هم با مقایسه قیمت مادربرد و پردازنده، می توان دید که این امکان همیشه وجود ندارد. از همه مهم تر این که در بسیاری از موارد حتی نیازی به تعویض کارت گرافیک نیست و تنها با آپدیت کردن کارت گرافیک می توان کیفیت و کارایی لازم را به دست آورد.

خلاصه

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی بروزکالا به صورت کامل به پاسخ سوال چطور کارت گرافیک را آپدیت کنیم و روش های انجام این کار پرداخته شد. با آپدیت کردن کارت گرافیک می توان مشکلات مختلفی که در عملکرد بخش بصری سیستم به وجود می آید را برطرف کرد و در صورتی که رزولوشن و کیفیت نمایش تصاویر در مانیتور کاهش یافته باشد، می توان با به روز رسانی کردن کارت گرافیک، مشکل را در بیشتر مواقع برطرف کرد. روش های مختلفی برای به روز رسانی کردن کارت گرافیک وجود دارد که یکی از بهترین شیوه های آپدیت درایور گرافیک سیستم، استفاده از نرم افزارهای اختصاصی سازنده این کارت های گرافیک است.

سوالات متداول

آیا باید کارت گرافیک را به روز رسانی کرد؟

اگر به دنبال بهبود عملکرد سیستم و افزایش کیفیت و وضوح تصویر هستید، قطعا باید درایورهای گرافیک سیستم را به روز رسانی کنید. خصوصا در مواردی که متوجه کاهش کیفیت و کارایی مانیتور شده اید، آپدیت کردن کارت گرافیک یک امر ضروری است.

آیا آپدیت کردن کارت گرافیک با ارتقای آن یکی است؟

خیر، آپدیت کردن یعنی بهبود بخشیدن همان نسخه قبلی و رفع یک سری ایرادها و باگ های موجود در کارت گرافیک فعلی. در ارتقا دادن کارت گرافیک، این درایور با یک گرافیک جدید و بالاتر تعویض می شود.

آیا همیشه بعد از آپدیت کردن کارت گرافیک عملکرد سیستم بهتر می شود؟

آپدیت ها به منظور بهبود کارایی درایورها و سیستم هستند. اما این بدان معنا نیست که آنها کاملا بدون ایراد بوده و همیشه استفاده از آنها بدون مشکل است. گاهی بعد از آپدیت درایور کارت گرافیک متوجه می شویم که مشکلاتی در عملکرد سیستم به وجود آمده است. اگر پس از نصب درایورهای جدید مشکلی پیش آمد، می‌توانید با استفاده از Device Manager، درایور را به عقب برگردانید تا تغییرات را لغو کنید.