راهنمای خرید لپ تاپ مارک دل

وقتی از مردم برای خرید کامپیوتر و سیستم های خانگی یا بهترین مارک لپ تاپ در بازار سوال می پرسید، قطعا در بین چهار تا پنج برند اولی که به نام آن اشاره می کنند، نام دل را خواهید شنید. دلیل آن هم مشخص است چرا که دل یک برند قدیمی، نام آشنا و بسیار محبوب است که تعداد زیادی مشتری وفادار در سراسر جهان دارد. فعالیت عمده این برند در زمینه تولید محصولات الکترونیکی مانند انواع لپ تاپ ها، کامپیوترهای بدون کیس، دسکتاپ ها و سایر لوازم جانبی مرتبط با این محصولات است.

اما در کنار این محبوبیت و شناخته شدن، قطعا همه ما خوب می دانیم که برندهای تولید کننده لپ تاپ در دنیا روز به روز در حال گسترش یافتن اند و مدل ها و فناوری های ساخت نیز دائما در حال به روز رسانی است. از این رو این سوال برای بسیاری مطرح می شود که بدون در نظر گرفتن سابقه و تاریخچه برند دل، آیا هنوز هم می توان گفت لپ تاپ دل جزو لپ تاپ های خوب بازار است؟ برای این که ببینیم آیا لپ تاپ دل خوب است یا خیر، در ادامه با بروزکالا همراه باشید تا بیشتر با این برند و محصولات آن آشنا شویم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • تاریخچه و جایگاه شرکت دل در دنیا
  • نقاط قوت کلیدی لپ تاپ های دل
  • نقاط ضعف کلیدی لپ تاپ های دل
  • معیارهایی که باید برای سنجش لپ تاپ های دل در نظر گرفت
  • شخصی سازی لپ تاپ های دل

کیفیت لپ تاپ دل

تاریخچه و جایگاه شرکت دل در دنیا

(خواندن این بخش ضروری نیست و فقط برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاریخچه برند دل اضافه شده است)

قطعا بهترین نقطه برای شروع هر برندی، بررسی تاریخچه آن است. برای این که ببینیم آیا لپ تاپ دل خوب است یا نه اول بیایید نگاهی به مسیر پشت سر این کمپانی بیاندازیم. برند دل که در آن لپ تاپ ها و انواع رایانه های رومیزی دل تولید می شود، به یک شرکت چند ملیتی آمریکایی تعلق دارد که برای نخستین بار در سال 1984 توسط مایکل دل تاسیس و محصولات برجسته آن تولید شد.

دل از سال 1984 کامپیوترهای خود را تولید می کند و یکی از بزرگ ترین شرکت های فناوری در جهان و سومین فروشنده بزرگ کامپیوتر و سایر محصولات مرتبط در دنیاست. این برند در کنار لپ تاپ های متنوعی که دارد، انواع رایانه های شخصی رومیزی، سرورها، دستگاه های ذخیره سازی شبکه و داده ها، دوربین ها و نرم افزارهای مرتبط و حتی انواع تلویزیون ها را نیز تولید می کند. در نتیجه حتی برای خرید کیس کامپیوتر و سایر محصولات مرتبط نیز برند دل حرفی برای گفتن دارد. تا جایی که بسیاری از کاربران با بررسی قیمت مانیتور کامپیوتر و مقایسه کیفیت و کارایی محصولات دل با سایر برندها، آن را به عنوان گزینه اول خود برای خرید انتخاب می کنند.

این شرکت از آن زمان تا کنون خط تولید محصولات مبتنی بر فناوری خود را گسترش داده و به عنوان یکی از برندهای موفق در زمینه ساخت و توسعه محصولات مرتبط با کامپیوتر در دنیا شناخته می شود. از سال 2019 دل در بین 500 شرکت برتر فورچون رتبه 34 را به خود اختصاص داده است و همین موضوع آن را به یکی از موفق ترین شرکت های کامپیوتری در دنیا تبدیل کرده است. به همین دلیل می توان تا حدودی پی برد که چرا لپ تاپ دل خوب است و باید برای خرید لپ تاپ حتما نام این برند را در لیست محصولات مورد نظر خود قرار داد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین لپ تاپ تا 40 میلیون

نقاط قوت لپ تاپ های دل

در کنار همه تعاریفی که از کمپانی نام آشنای دل داده شد، قطعا می توان به برخی از ویژگی ها و مشخصات به عنوان نقاط قوت برجسته محصولات این شرکت نیز اشاره کرد. این موارد در واقع مشخصاتی است که می تواند خرید لپ تاپ دل را به عنوان یک مزیت برجسته کرده و آنها را به عنوان نقاط قوت کلیدی لپ تاپ های این برند در نظر گرفت. از برجسته ترین ویژگی هایی که موجب شده بگوییم لپ تاپ دل خوب است، سبک طراحی ارگونومیک و بسیار شیک لپ تاپ های دل، ساخت کاموپومننت‌های با کیفیت که دوام بالایی نیز دارند و گارانتی طولانی مدت محصولات این برند است.

نقاط ضعف لپ تاپ های دل

هر برندی و خصوصا هر محصولی که توسط یک شرکت تولید می شود در کنار تمام مزیت ها و نقاط قوتی که دارد، یک سری معایب را نیز داراست. در کنار مواردی که موجب می شود بگوییم کیفیت لپ تاپ دل خوب است، یک سری گزینه ها نیز به عنوان نقطه ضعف محصولات دل در نظر گرفته می شوند. در بین تمام مشکلات، یکی از نقاط ضعف کلیدی لپ تاپ های دل این است که در این برند به ندرت و شاید بتوان گفت اصلا نمی توان یک لپ تاپ میان رده خوب را یافت. در واقع افراد برای خرید محصولات این برند یا مجبورند با صرف هزینه های بالا یک لپ تاپ درجه یک بسیار با کیفیت را خریداری کنند، یا این که اگر با قیمت لپ تاپ با هزینه های بالای مدل های بالاتر مواجه شوند، به خرید یک لپ تاپ پایین رده ارزان قیمت رضایت دهند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین لپ تاپ تا 25 میلیون

آیا لپ تاپ دل خوب است

معیارهایی که باید برای سنجش لپ تاپ های دل در نظر گرفت

تا این جا برای این که ببینیم آیا لپ تاپ دل خوب است یا خیر به صورت مختصر نقاط قوت و ضعف کلیدی محصولات این برند را بررسی کردیم. اما برای سنجش و ارزیابی دقیق تر محصولات برند دل باید به برخی مشخصات کلیدی از جمله طراحی، نوآوری، قیمت و ... با جزئیات بیشتری رسیدگی کرد. در ادامه با بررسی این معیارها به شناخت بهتری از محصولات دل می رسیم و می توان در پایان به این نتیجه رسید که آیا لپ تاپ دل خوب است یا خیر.

طراحی لپ تاپ های دل

اولین نقطه قوت کلیدی لپ تاپ های برند دل که آن را از سایرین متمایز کرده و دلیل خوبی برای این است که چرا لپ تاپ دل خوب است، سبک طراحی آنهاست. لپ تاپ مارک دل مجموعه بزرگی با با طراحی های مختلف تولید شده است. در خط تولید لپ تاپ های برند دل می توان مدل هایی را با طراحی های نوآورانه و بسیار شیک مشاهده کرد. این طراحی بسیار برجسته و زیبا خصوصا در مدل های نامبر وان یا درجه یک برند دل بیشتر به چشم می خورد.

برای مثال لپ تاپ های سری XPS برند دل بیشتر به دلیل طراحی منحصر به فرد نقره ای و طلایی ماتی که دارند و آنها را شبیه سنگ های قیمتی صیقلی داده شده کرده است، شناخته می شوند. آنها همچنین در سبک لپ تاپ های تجاری خود نیز خلاقیت بالایی به خرج داده اند و طراحی های فوق العاده ای را می توان در خط تولید این دست لپ تاپ ها مشاهده کرد. برای مثال مدل Dell Precision M6800 این برند یک لپ تاپ تجاری فوق العاده است که وقتی آن را تا می کنید شبیه یک دفتر کار بسیار حرفه ای و کاربردی خواهد شد. در نتیجه طراحی های حرفه ای لپ تاپ های دل یکی از دلایل مهمی است که می توان گفت ایا لپ تاپ دل خوبه ؟

با این حال در تمامی مدل های تولید شده در این برند نباید به دنبال طراحی های متفاوت و چشم گیر بود. خصوصا در مورد مدل های قدیمی تر، سبک طراحی ها به دلیل این که هنوز تمرکز چندانی روی ظاهر لپ تاپ ها نبوده است، بسیار ساده تر و ابتدایی تر است. علاوه بر این در برخی مدل ها بیشتر از این که روی ظاهر زیبای آن کار شده باشد، بیشتر روی کاربرد و ارزش خرید محصول تمرکز شده است.

اما در یک جمع بندی می توان گفت که به طور کلی اکثر لپ تاپ های دل طراحی خوبی دارند و از نظر طراحی نمره این برند از 30 نمره، 24 است. ویژگی هایی که در مجموع موجب شده تا در زمینه طراحی بتوان گفت لپ تاپ دل خوب است و گزینه مناسبی برای خرید خواهد بود.

بیشتر بخوانید: لپتاپ مناسب ترید چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

پشتیبانی و گارانتی لپ تاپ های دل

برای نقد یک برند و محصولات آن موضوع مهم دیگر میزان پشتیبانی و گارانتی محصولات است. در خصوص برند دل باید گفت که این شرکت از پشتیبانی مشتری خوبی برخوردار است. این شرکت کارکنان مشتری مدار خوبی داشته و آنها همگی درک خوبی از فناوری دارند. این تیم پشتیبانی کمپانی دل به خوبی به نگرانی ها و دغدغه های مشتریان توجه کرده و واکنشی واقعی از خود نشان می دهند. همین امر توضیح می دهد که چرا کمپانی دل مشتریان وفادار بسیار زیادی در سراسر جهان دارد.

در زمینه گارانتی محصول نیز لپ تاپ دل خوب است و عملکرد بسیار قابل قبولی دارد. در مورد گارانتی، اکثر لپ تاپ های دل حداقل 1 سال گارانتی دارند. برخی از این ضمانت ها مانند لپ تاپ های XPS آنها تا 4 سال قابل تمدید هستند. دل همچنین ضمانت ‌نامه ‌ای برای خسارت ‌های تصادفی نیز ارائه می ‌کند. این شامل آسیب به لپ تاپ از طریق سقوط، برخورد، افتادن و ریختن مایعات می شود.

به طور کلی پشتیبانی و ضمانت لپ تاپ های برند Dell با کارکنان شگفت ‌انگیز و ضمانت‌ های معقول آن بسیار قوی است و از این رو این برند در این زمینه از 30 نمره، امتیاز 26 را کسب می کند. در نتیجه از نظر گارانتی محصول نیز می توان گفت لپ تاپ دل خوب است و عملکرد مناسبی دارد.

نوآوری در برند دل

Dell اخیراً نوآوری های شگفت انگیزی در خط تولید محصولات خود انجام داده است. یکی از قابل توجه ترین نوآوری ها مربوط به سری XPS آنها است. به طور کلی، لپ ‌تاپ ‌های قدرتمند دارای مشخصات شگفت‌ انگیزی هستند. اما همین مشخصات موجب می شود که قیمت آنها افزایش یابد و از طرفی نیز وزن و اندازه آنها سنگین تر و حجیم تر شود. از این رو معمولا این دست لپ تاپ ها خیلی قابل حمل نیستند و همین مشخصه هدف اول تولید لپ تاپ ها که همان قابل حمل بودن شان است را با شکست مواجه می کند.

اما دل به دنبال حل این مشکل بود و Dell XPS 13 را ساخت. یک لپ تاپ قدرتمند اما سبک وزن. با فشرده سازی تمام قطعات ضروری و ایجاد یک طراحی باریک و سبک، سری XPS موفقیت آمیز بود و توانست به خوبی یک مجموعه قوی و کارامد را در وزنی کمتر ارائه دهد. با این حال تنها مشکلی که در مورد Dell XPS 13 داریم، کارت گرافیک UHD Graphics 620 است. این یک کارت گرافیک خوب است، اما هنگامی که زمان اجرای برنامه های گرافیکی سنگین یا انجام بازی های ویدئویی مدرن می رسد، این کارت گرافیک کارایی لازم را ندارد و حتی نمی توان با خرید کارت گرافیک نیز این معضل را برطرف کرد.

اما دل باز هم به دنبال چاره بود و در مسیر نوآورانه خود این بار XPS 15 را جایگزین کرد. در این مدل از کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650 استفاده شده است. این مشخصات موجب شد تا سری XPS برند دل واقعا لپ تاپ های خلاقانه ای باشد که راه را برای تولید لپ تاپ های قابل حمل قدرتمندتر هموار می کند.

بیشتر بخوانید: هرآنچه باید راجع به لپ تاپ بدانید

نوآوری دیگر برند دل در مدل Latitude 5420 این شرکت است. این روزها اکثر لپ تاپ ها طراحی های بسیار ظریفی دارند اما همین ظرافت میزان دوام آنها را نیز کم و شکننده می کند. گاهی تنها یک ضربه ساده می تواند موجب شکسته شدن این لپ تاپ ها شود. Dell Latitude 5420 با این حال متفاوت است، زیرا برای مقاومت در برابر ضربه طراحی شده است و برای مدت طولانی دوام می آورد. این در حالی است که این مدل به نسبت اندازه ای که دارد، بسیار سبک طراحی شده است.  به طور کلی Dell در چند سال گذشته پیشرفت ‌ها و نوآوری ‌های خلاقانه‌ ای را در لپ ‌تاپ ‌های خود نشان داده است. وقتی صحبت از نوآوری به میان می آید، می توان به محصولات این برند از 10 نمره 8 را داد.

ایا لپ تاپ دل خوبه

قیمت لپ تاپ های دل و ارزش انتخاب این محصولات

قیمت لپ تاپ های دل کاملاً مشابه قیمت سایر سازندگان است. این شرکت طیف گسترده ای از محصولات را با قیمت های مختلف ارائه می دهد. اما اکثر آنها کاملاً مقرون به صرفه هستند. بنابراین اگر بودجه محدودی دارید، دل بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. وجود لپ تاپ های ارزان و مقرون به صرفه در این برند، امکان خرید محصولات دل برای اکثر افراد را فراهم کرده است.

این قیمت مناسب در حالی است که محصول مورد نظر معمولا از هر نظر عملکرد بسیار خوبی نیز دارد و می تواند به خوبی پاسخ گوی نیاز کاربران باشد. تنها با نگاهی به یکی از ارزان ‌ترین محصولات آن‌ها،  یعنی Dell Chromebook 11  و مشخصات و عملکردی که این مدل دارد، می‌ توانید متوجه شوید که Dell با مشخصات مناسب و همچنین ویژگی ‌های جالبی مانند صفحه نمایش لمسی، هزینه‌ های زیادی را برای مشتریان به بار نمی آورد. با استعلام قیمت لپ تاپ های دل در بازار و مقایسه این محصولات با سایر برندها می توان دید که در بحث قیمت تقریبا دل مشتری مداری را در نظر گرفته است.

با این حال اگر در این برند به دنبال خرید لپ تاپ های بسیار با کیفیت و درجه یک باشید، قیمت اکثر آنها معمولا گران است. برای مثال همان لپ تاپ های سری XPS این برند جزو لپ تاپ های بسیار گران قیمت بازار محسوب می شوند. اما با بررسی مشخصاتی که این لپ تاپ ها دارند و کارایی و قدرت بالای آنها، می توان بحث قیمت را کنار گذاشت و خرید این محصولات با این میزان هزینه را توجیه کرد.

کارایی و عملکرد لپ تاپ های دل

در مرحله بعدی باید دید آیا از نظر کارایی و عملکرد نیز لپ تاپ دل خوب است و نمره قبولی را می گیرد یا خیر؟ در این زمینه باید یک دید کلی و یک بررسی جزئی در هر مدل را در نظر گرفت. از نظر کلی می توان گفت که عمده محصولات برند دل با توجه به قیمتی که دارند و مشخصاتی که در آنها در نظر گرفته شده است کارایی قابل قبولی را ارائه می دهند.

اما با ورود به مدل های مختلف بهتر می توان به کارایی و عملکرد برند دل پی برد. برای مثال عملکرد مدل های پیشرفته دل، مانند Alienware، باورنکردنی است. لپ تاپ های این سری یکی از قدرتمندترین دستگاه های موجود در بازار هستند. پردازنده و کارت گرافیک به کار رفته در این مدل بسیار شگفت انگیز و قدرت مند است و به معنای واقعی یافتن رقیبی برای چنین لپ تاپ قدرت مندی واقعا کار دشواری است.

بیشتر بخوانید: چگونه به لپ تاپ سیم کارت وصل کنیم؟

با این وجود، عملکرد نوت ‌بوک ‌های ارزان ‌تر دل چندان عالی نیست. بسیاری از برندهای دیگر می توانند لپ تاپ های بهتری را با همان قیمت ارائه دهند. به این ترتیب در بحث عملکرد برای این که بتوان دقیقا گفت که آیا لپ تاپ دل خوب است یا خیر، بهتر است مدل های مختلف این برند را بررسی و عملکردشان با مدل های مشابه را مقایسه کرد.

باتری لپ تاپ های دل

اجزای لپ تاپ های دل

کامپوننت ها بخش مهم دیگری هستند که باید برای تحلیل و ارزیابی این که آیا لپ تاپ دل خوب است یا خیر به آنها توجه کرد. به صورت کلی اجزای به کار رفته در ساخت محصولات دل از نوع بسیار با کیفیت است و این شرکت در ساخت محصولات خود از قطعات با کیفیت و بسیار موثر استفاده می کند. در این برند طیف گسترده ای از نوت بوک های ارزان قیمت تا مدل های پیشرفته تر تولید می شود و در نتیجه از پردازنده های مختلفی از جمله اینتل و AMD در ساخت این محصولات استفاده می شود. اغلب لپ تاپ های ارزان قیمت دل دارای پردازنده های دو هسته ای هستند و برای مدل ‌های گران ‌تر، دل از پردازنده ‌های چهار هسته ‌ای استفاده می ‌کند.

در برند دل می توانید مدلی با کارت گرافیک مجتمع Intel HD و پردازنده Core i5 6th Gen را برای مصارف خانگی انتخاب کنید. اما از طرفی نیز می ‌توانید لپ ‌تاپ‌ هایی با اجزای شگفت‌ انگیز مانند کارت گرافیک NVIDIA GTX 2080 و پردازنده نسل هشتم اینتل Core i7 را در بین محصولات این برند پیدا کنید.

همچنین، دل لپ ‌تاپ ‌هایی با اندازه ‌های مختلف صفحه نمایش را تولید می کند که اندازه آنها از 11 تا 17 اینچ متغیر است. همه لپ تاپ های ارزان قیمت دل فول اچ دی نیستند. اما بیشتر مدل های بزرگ تر و گران تر این برند با کیفیت نمایشگر فول اچ دی ساخته می شوند. از طرفی نیز لپ تاپ های رده بالا و گران قیمت دل با وضوح تصویر 4K ساخته می شوند. همین فناوری ساخت صفحه نمایش های با کیفیت را می توان در تولید مانیتورهای کامپیوتر برند دل نیز مشاهده کرد. با بررسی  مانیتور و مشخصاتی که محصولات برند دل دارند، می توان مانیتورهای دل را به عنوان یکی از بهترین گزینه های خرید در بازار معرفی کرد.

بیشتر بخوانید : چرا لپ تاپ روشن نمیشه ؟

باتری در لپ تاپ های دل

شاید بتوان به جرات یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف لپ تاپ های برند دل را در باتری های آن جست و جو کرد. عمر باتری لپ تاپ های دل در مقایسه با مدل های مشابه از دیگر برندها چندان چشم گیر نیست. این برند ترجیح می دهد از باتری های دو سلولی و سه سلولی در ساخت محصولات خود استفاده کند که قطعا به خوبی انواع دیگر مورد استفاده در سایر محصولات نیستند. در نتیجه زمانی که به یک نوت بوک قابل حمل نیاز دارید، خرید یک نوت بوک دل می تواند مشکل ساز شود. این جاست که پاسخ دادن به سوال آیا لپ تاپ دل خوب است یا خیر کمی با چالش مواجه می شود.

 لپ تاپ دل بخریم یا نه

شخصی سازی لپ تاپ های دل

یکی از برجسته ترین چیزهایی که در خصوص خرید لپ تاپ های دل مطرح می شود و موجب شده تا بسیاری از مشتریان با قاطعیت بگویند لپ تاپ دل خوب است، امکان سفارشی سازی این محصولات است. دل یکی از آن شرکت هایی است که به شما اجازه می دهد لپ تاپ خود را بسازید و مشخصات آن را شخصی سازی کنید. شما می توانید یک سیستم عامل، صفحه کلید و بسیاری از ویژگی های دیگر را انتخاب کنید. اضافه کردن آنها هزینه بیشتری خواهد داشت، اما لپ تاپ شما را منحصر به فرد می کند.

خلاصه

در جمع بندی نهایی باید ببینیم در پاسخ به این سوال که آیا لپ تاپ دل خوب است یا خیر چه جوابی باید داد. در این جا به صورت کامل به بررسی و تحلیل محصولات کمپانی دل پرداختیم. با توجه به این که محصولات این برند در اکثر زمینه ها از جمله طراحی، قیمت و کارایی نمره قابل قبولی را می گیرند، می توان گفت که محصولات برند دل هنوز هم می توانند به عنوان یکی از بهترین های بازار فناوری در نظر گرفته شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروشگاه بروزکالا تماس حاصل کنید.

سوالات متداول

آیا لپ تاپ دل برای خرید گزینه مناسبی است؟

به صورت کلی می توان در برند دل طیف گسترده ای از محصولات را مشاهده کرد. در رده پایین این برند محصولاتی مانند سری Dell Inspirons جای می گیرد. این در حالی است که دستگاه های Dell XPS در رده بالای محصولات دل قرار می گیرند. دسته بزرگ پرچم دار این برند نیز مدل های Alienware دل است. دل برای گیمرها نیز لپ تاپ های حرفه ای جذابی را در سری G لپ تاپ های خود در نظر گرفته است. علاوه بر این در سوی دیگر لپ‌ تاپ ‌های Latitude نیز وجود دارند که جنبه ‌های طراحی را به شدت مورد توجه قرار می ‌دهند و حتی در برخی مواقع به خاطر ظاهر خوب شان با اپل رقابت می‌کنند. بنابراین می توان با یک بررسی کلی متوجه شد که برند دل به خوبی برای هر سلیقه و کاربردی یک مدل مناسب را تولید کرده است و به همین دلیل باید خرید لپ تاپ های دل را به عنوان یک گزینه اصلی در نظر گرفت.

آیا باید لپ تاپ های ارزان قیمت دل را بخریم؟

قطعا همیشه با صرف هزینه های بالاتر برای خرید لپ تاپ می توان به گزینه های با کیفیت تری دست یافت. اما در صورت محدودیت در بودجه، لپ تاپ های مقرون به صرفه و ارزان قیمت برند دل به خوبی می توانند پاسخ گوی نیاز ما باشند و از نظر کارایی و زیبایی در طراحی آنها گزینه ای عالی هستند.

لپ تاپ های دل کجا تولید می شوند؟

دل بیشتر لپ تاپ های خود را در کشورهای آسیایی به ویژه در چین و مالزی تولید می کند. علاوه بر این، این شرکت در حال سرمایه گذاری در یک کارخانه جدید در هند و برزیل نیز هست تا به این ترتیب عرضه محصولات این برند در بازار جهانی بهبود یابد. در حالی که اکثر کارخانه های تولید کننده محصولات دل در سراسر ایالات متحده آمریکا به دلیل هزینه های بالا تعطیل شدند، اما هنوز هم  لپ تاپ های Alienware این برند در آستین تگزاس تولید می شوند.

چه چیزی برند دل را از رقبای خود متمایز می کند؟

گسترده وسیعی از لپ تاپ هایی که دل به مشتریان خود ارائه می دهد، یکی از مهم ترین مواردی است که این شرکت را از سایر رقبا متمایز کرده است. دنیای فناوری به شدت رقابتی است، اما به لطف نوآوری ها و خدمات بی نقص دل به مشتریان خود، این برند همچنان در صدر بازی باقی مانده است. همچنین قیمت گذاری و راه حل های پیشرفته دل به این برند کمک می کند تا یکی از رهبران بازار باشد. مصرف کنندگان خواستار خرید لپ تاپ هنگام انتخاب یک لپ تاپ کاملاً جدید، همه این عوامل را در نظر می گیرند.