نحوه نصب سیم کارت روی لپ تاپ + راهنمای جامع

 یکی از راه ها برای استفاده از اینترنت در نقاطی که دسترسی به اینترنت ثابت وجود ندارد، تبدیل گوشی به مودم لپ تاپ است. فرایند راه اندازی گاهی وقت گیر و آزاردهنده است. روش بهتر و ساده تر اتصال مستقیم سیم کارت به لپ تاپ می باشد. ما در این مقاله از بروز کالا به آموزش نحوه اتصال سیم کارت به لپ تاپ خواهیم پرداخت تا شما عزیزان بتوانید در هر زمان و هر مکانی از اینترنت همراه روی لپ تاپ برخورددار باشید و آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید. با ما همراه باشید. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • کاربرد و فایده اتصال سیم کارت به لپتاپ چیست؟
  • 10 دلیل استفاده از سیم کارت در لپ تاپ
  • چگونه به لپ تاپ سیم کارت وصل کنیم
  • آیا امکان متصل کردن سیم کارت به لپتاپ من هم وجود دارد؟
  • انواع سیم کارت های قابل استفاده در لپ تاپ
  • مدل های لپ تاپ مجهز به اسلات سیم کارت داخلی

کاربرد و فایده اتصال سیم کارت به لپتاپ چیست؟

امروزه لپ تاپ های مختلفی با مشخصات متفاوت در بازار موجود هستند و برخی از آن ها مجهز به پورت سیم کارت می باشند، اما اکثر کاربران از وجود آن خبر ندارند. برخی از لپتاپ ها دارای قابلیت داده سلولی هستند. این بدان معنی است که یک سیم کارت، درست مانند یک شبکه وای فای محلی یا سیستم اینترنت سیمی، امکان اتصال سیستم شما به اینترنت را فراهم می کند. حتی در برخی مدل ها، امکان ارسال پیام متنی از طریق لپتاپ نیز وجود دارد.

10 دلیل استفاده از سیم کارت در لپ تاپ

  1. یکی از مزایا این است که می توان از آن به عنوان یک هات اسپات برای اتصال حداکثر 10 موبایل به صورت همزمان استفاده کرد. این کار باعث صرفه جویی در هزینه و حجم اینترنت می شود، زیرا برای اتصال دستگاه های مختلف به اینترنت در یک مکان نیازی به خرید بسته های اینترنت به صورت جداگانه وجود ندارد.
  2. سیم کارت، رومینگ بین المللی در بیش از 200 کشور جهان را بدون اعمال هزینه اضافی ارائه می دهد.
  3. این ویژگی، این امکان را برای شما فراهم می کند که به جای استفاده از WIFI یا شبکه های دیگر، از طریق شبکه تلفن همراه به اینترنت متصل شوید.
  4. اگر به خارج از کشور سفر می کنید، نیازی به خرید بسته اینترنت محلی وجود ندارد.
  5. این روش، راحت تر از حمل چندین دستگاه از جمله لپ تاپ، تلفن همراه، مودم و غیره در حین سفر است.
  6. در برخی از مدل ها می توانید از لپ تاپ خود برای برقراری تماس تلفنی استفاده کنید.
  7. بدون نیاز به تعویض سیم کارت می توانید به راحتی بین شبکه ها جابجا شوید.

بیشتر بخوانید: چگونه به کامپیوتر وای فای اضافه کنیم؟

وصل کردن سیم کارت به لپ تاپ

آیا امکان متصل کردن سیم کارت به لپتاپ من هم وجود دارد؟

حتما اولین سوالی که تا به اینجا ذهن شما را به خود مشغول کرده است، این است که از کجا باید متوجه شوم که آیا لپ تاپ  من سیم کارت میخورد یا خیر؟ برخی از مدل های لپتاپ مجهز به پهنای باند موبایلی 4G هستند و این بدان معناست که برای اتصال این مدل ها به شبکه اینترنت، دیگر محدود به مودم، روتر و یا شبکه وای فای نخواهید بود. در اینگونه موارد می توانید تنها با قرار دادن یک سیم کارت بر روی لپتاپ خود و کلیک بر روی اتصال 4G، به گشت و گذار در دنیای اینترنت بپردازید. اما از جمله مواردی که می توانید برای آگاهی از وجود شیار سیم کارت بر روی لپ تاپ خود، به آن ها توجه کنید، عبارتند از:

  • وجود پورت سیم کارت در لپ تاپ را بررسی کنید

برای بررسی اینکه آیا پورت اتصال سیم کارت بر روی لپ تاپ شما وجود دارد یا خیر، ابتدا باید، دو طرف لپ تاپ را بررسی کنید. در صورت وجود، احتمالا لوگوی سیم کارت را در کنار پورت مربوطه مشاهده خواهید کرد. همچنین در صورت عدم مشاهده پورت در طرفین دستگاه، در صورت امکان می توانید باتری لپ تاپ را برداشته و فضای بین باتری و کیس لپتاپ را بررسی کنید. برخی از شرکت ها، اسلات سیم کارت را در زیر باتری تعبیه می کنند.

  • جست و جو در اینترنت

می توانید با جست و جویی ساده در گوگل به تمام اطلاعات لازم در مورد لپ تاپ خود از قبیل امکانن صب سیم کارت روی لپ تاپ دست یابید. همچنین پیش از خرید لپ تاپ نیز می توانید با گشت و گذاری ساده متوجه شوید که کدام یک سیم کارت می خورند.

  • بررسی قسمت Device Manager سیستم عامل

بررسی این قسمت به منظور امکان تجهیز دستگاه به اسلات سیم کارت را از طریق مراحل ساده ی زیر دنبال کنید.

به قسمت My PC یا File manager رفته و کلیک راست کنید. با کلیک بر روی گزینه ی Properties و سپس Device manager کار را ادامه دهید. در این مرحله اگر درایو سیم کارت از پیش نصب شده را مشاهده کردید، یعنی به احتمال زیاد لپ تاپ به این قابلیت مجهز است.

در نهایت، اگر لپتاپ شما مجهز به اسلات سیم کارت باشد، عالیست و تنها باید برای اتصال لپتاپ به اینترنت چند گام ساده را طی کنید. در غیر این صورت باید به خرید ماژول سیم کارت به صورت جداگانه بپردازید. در فروشگاه های آنلاین انواع ماژول ها با برندهای مختلف موجود هستند، که می توانید با توجه به بودجه و نیاز خود یکی از آن ها را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام نحوه اتصال کیس کامپیوتر به تلویزیون

چگونه به لپ تاپ سیم کارت وصل کنیم

چگونه به لپ تاپ سیم کارت وصل کنیم

پس از اینکه تمام این مراحل را پشت سر گذاشتید، باید نرم افزار مدیریت پهنای باند لپتاپ خود و یا ماژول خریداری شده را دانلود کنید. به طور خلاصه می توان با جست و جویی ساده در اینترنت به نرم افزار مربوطه دست پیدا کرد. قبل از دانلود و نصب مطمئن شوید که اطلاعات لپ تاپ خود از قبیل تنظیمات درایور و پهنای باند را بررسی کرده اید. پس از دانلود و نصب، درایور در Device manager ظاهر خواهد شد.

 در ادامه به بررسی کامل نصب سیم کارت، از ابتدا تا انتها، خواهیم پرداخت:

راهنمای گام به گام نصب سیم کارت به عنوان سخت افزار جدید در لپ تاپ

  1. اسلات سیم کارت لپتاپ خود را پیدا کنید.
  2. سیم کارت را به طریقی که شیارهای اتصال طلایی رو به بالا باشد، وارد شکاف کنید.
  3. سیم کارت را به آرامی به سمت پایین فشار دهید تا صدای کلیک را بشنوید و سپس به عقب بکشید تا در جای خود محکم شود.
  4. قبل از قرار دادن سیم کارت مطمئن شوید که لپ تاپ خاموش است.
  5. لپ تاپ خود را روشن کنید. منتظر بمانید تا ویندوز، سخت افزار جدید را شناسایی کند و دستورات راه اندازی را (همانطور که به طور خلاصه در بخش پیشین گفته شد) دنبال کنید.
  6. دستوالعمل های تکمیلی عرضه شده توسط توسعه دهنده سیم کارت خود را دنبال کنید

بیشتر بخوانید: نحوه اتصال وبکم به گوشی

 

سیم کارت در لپ تاپ

راهنمای گام به گام نصب سیم کارت با استفاده از تنظیمات BIOS در لپ تاپ

  1. سیم کارت را در اسلات سیم کارت لپ تاپ خود قرار دهید.
  2. لپ تاپ خود را روشن کرده و با فشردن F2 و یا F8 وارد تنظیمات BIOS  شوید.
  3. از لیست گزینه ها، Set up new hardware را انتخاب کنید. سپس No, I want to set up this device self را انتخاب کنید.
  4. Network Adapter Settings را انتخاب کرده و روی صفحه کلید ENTER را بزنید.
  5. در قسمت انتخاب نوع اتصال، پایین بروید تا SIM Card Reader را ببینید و آن گزینه را انتخاب کنید.
  6. اکنون کار شما به اتمام رسیده است.

هشدار

در واقع سیم کارت برای لپ تاپ طراحی نشده است. با این حال بسیاری از مدل های جدید مجهز به پورت سیم کارت هستند. اما برخی از لپتاپ ها نیز فاقد کارت WWAN که برای دستیابی به دسترسی بی سیم سلولی ضروری است، می باشند. اگر لپتاپ فاقد یکی از آداپتورهای WWAN پهنای باند تلفن همراه باشد، نمی توانید لپ تاپ خود را از طریق سیم کارت به اینترنت وصل کنید.

 در این هنگام، تنها روش، نصب یک کارت WWAN می باشد که فرایند پیچیده ایست و می تواند عملکرد لپتاپ را با مشکل مواجه کند. اما همانطور که گفته شد، می توان از طریق اتصال یک مودم اینترنت USB که دانگل نامیده می شود، سیم کارت را به آسانی به لپتاپ متصل کرد. برخی از دانگل ها علاوه بر اسلات سیم کارت، مجهز به اسلات قرارگیری کارت SD نیز می باشند.

استفاده از سیم کارت در لپ تاپ

انواع سیم کارت های قابل استفاده در لپ تاپ

سه نوع سیم کارت مختلف وجود دارد که می توانید بسته به طراحی سازنده، در لپتاپ قرار دهید.

  • مینی سیم کارت: این رایج ترین شکل سیم کارت موجود در بازار است. اندازه این سیم کارت 15 در 25 میلی متر است.
  • میکرو سیم کارت: امروزه، جدیدترین لپتاپ ها برای اشغال فضای کمتر، با این نوع از شیارهای سیم کارت عرضه می شوند. اندازه این سیم کارت 52 درصد کمتر از سیم کارت معمولی است. اندازه آن 12 در 15 میلی متر است.
  • سیم کارت نانو: این سیم کارت برای اولین بار توسط اپل وارد بازار شد و اندازه آن 60 درصد کوچکتر از سیم کارت معمولی است. و ضخامت کلی این سیم کارت 15 درصد کاهش یافته است. اندازه این سیم کارت 12 در 9 میلی متر است.

مدل های لپ تاپ مجهز به اسلات سیم کارت داخلی

مدل های لپ تاپ مجهز به اسلات سیم کارت داخلی

دورانی که کاربران برای اتصال به شبکه 4G لپ تاپ خود را به تلفن همراه متصل می کردند، گذشته است. امروزه برندهای مختلفی از جمله لنوو، با نگاهی به نیازهای تجاری و شخصی، مدل هایی با طراحی خاص با تجهیز به اسلات سیم کارت را راهی بازار کرده اند. چند مدل زیر، تنها چند نمونه از لپ تاپ های مجهز به اسلات سیم کارت داخلی هستند:

  • Lenovo ThinkPad X1 Yoga
  • Lenovo ThinkPad X1 Tablet
  • HP EliteBook x360 1030 G3 Notebook PC
  • Lenovo Yoga C630
  • Samsung Galaxy Book 2
  • Microsoft Surface Pro 5
  • Google Chromebook Pixel (4G LTE)
  • Lenovo Miix 310
  • Xiaomi Mi Notebook Air 4G
  • Microsoft Surface 3 LTE Edition
  • Dell Latitude E5470
  • Panasonic Tough Book 54

نتیجه گیری

اگر از آن دسته از افرادی هستید که به دسترسی مداوم به اینترنت نیاز دارید، بهتر است از قبل راجع به نحوه اتصال سیم کارت به لپ تاپ اطلاعات کسب کنید. ما در این مقاله از مجله بروزکالا سعی داشتیم تا دلایل استفاده و نیز نحوه استفاده مستقیم از سیم کارت را روی لپ تاپ به شما آموزش دهیم. با استفاده از این آموزش، شما در مرحله اول قادر خواهید بود در همه جا و هر زمانی از اینترنت سیار بهره ببرید. در مرحله دوم شما می‌توانید اینترنت لپ تاپ خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید و بنابراین، یک مودم سیار همراه داشته باشید. امیدواریم که از این مقاله بهره کافی برده باشید. با ما همراه باشید. 

سوالات متداول

آیا لپتاپ های لنوو مجهز به اسلات سیم کارت هستند؟

برخی از مدل های لنوو نیز مجهز به اسلات سیم کارت هستند. می توانید با مراجعه به وبسایت های معتبر از جمله وبسایت شرکت لنوو، و بررسی مشخصات لپتاپ های مختلف، از وجود یا عدم وجود اسلات سیم کارت بر روی مدل مورد نظر خود، مطلع شوید.

آیا کیس ها نیز دارای اسلات سیم کارت هستند؟

امروزه برخی از کیس های از پیش آماده نیز مجهز به این قابلیت هستند. پس اگر این ویژگی برایتان مهم است، باید حتما قبل از خرید کیس امکان وجود اسلات سیم کارت بر روی مادربرد کیس را بررسی کنید.

تفاوت بین اسلات داخلی سیم کارت با دانگل های خارجی سیم کارت چیست؟

تفاوتی در نحوه کارکرد و سرعت اینترنت از طریق اتصال به شبکه به وسیله هر دو گزینه وجود ندارد. تنها تفاوت این است که در صورت عدم وجود اسلات داخلی، باید ماژول سیم کارت را نیز به صورت جداگانه با خود حمل کنید و این ممکن است کمی آزاردهنده باشد.