لپ تاپ چند اینچی بخرم؟

لپ تاپ‌ها همه مثل هم نیستند. هر لپ‌تاپی با لپ‌تاپ دیگر از نظر اندازه صفحه نمایش، ضخامت و وزن فرق دارد. درحقیقت تنوع این محصولات به قدری است که ممکن است گاهی انتخاب از میانشان برای شما سخت شود. این قضیه به خصوص زمانی صادق است که شما نمی‌دانید لپ‌تاپ چند اینچی برای شما مناسب است. 

در مقاله حاضر، به بررسی کامل اندازه نمایشگرهای لپتاپ متناسب با کاربردهای مختلف می‌پردازیم تا در هنگام خرید خرید لپ تاپ بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • استاندارد اندازه ی لپتاپ ها.
  • نکات اجمالی در مورد انتخاب اندازه مناسب نمایشگر لپتاپ
  • مزایا و معایب کلی لپتاپ هایی با صفحه نمایش کوچک تر
  • مزایا و معایب کلی لپتاپ هایی با صفحه نمایش بزرگتر
  • لپتاپ چند اینچی بخرم؟
  • تصمیم گیری صحیح در مورد اندازه ی صفحه نمایش لپتاپ
  • دیگر مشخصات مهم در انتخاب نمایشگر
  • آیا لپتاپ 15.6 اینچی در یک کیف 15 اینچی جای می‌گیرد؟

استاندارد اندازه ی لپتاپ ها

اندازه لپتاپ معمولا به اندازه صفحه نمایش بیان می‌شود، اگرچه ابعاد واقعی لپتاپ می‌تواند متفاوت باشد. در استاندارد جهانی، اندازه نمایشگر لپتاپ فقط به اینچ بیان می‌شود. همچنین به یاد داشته باشید که اندازه صفحه نمایش به صورت مورب اندازه گیری می‌شود.

بنابراین به عنوان مثال، اگر یک لپتاپ 13.3 اینچی را در نظر بگیرید، میانگین اندازه های بیرونی آن، 11.3 اینچ در طول و 7.1 اینچی در عرض خواهد بود. ضخامت متوسط لپتاپ ها نیز کمتر از یک اینچ می‌باشد و زمانی که لپتاپ را باز می‌کنید، ارتفاع به حدود 8 اینچ از سطح زمین می‌رسد.

انتخاب اندازه مناسب نمایشگر لپتاپ

نکات اجمالی در مورد انتخاب اندازه مناسب نمایشگر لپتاپ

دو یا سه عامل کلیدی (از جمله هدفی که لپتاپ را برای آن خریداری می‌کنید، الگوی استفاده و اینکه آیا اغلب لپتاپ را با خود حمل می‌کنید یا خیر)، در انتخاب اندازه نمایشگر لپتاپی که قصد خرید آن را دارید، تاثیرگذارند. در ادامه چند نکته مفید برای انتخاب سایز لپتاپ آورده شده است:

  • اگر دانشجو و یا دانش آموز هستید و باید به طور مدام لپتاپ را با خود حمل کنید، اندازه 13.3 اینچ و حتی کوچکتر ایده آل است.
  • اگر قصد دارید تا از لپتاپ در محیطی ساکن، برای بررسی ایمیل ها، ایجاد اسناد و یا صفحات گسترده استفاده کنید، اندازه 14 تا 15.6 اینچ مناسب می‌باشد.
  • اما اگر قصد دارید تا به وسیله لپ تاپ خود بازی های به روز را با کیفیتی مناسب تجربه کنید، صفحه نمایش 17 اینچی انتخاب مناسبی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: آیا لپ تاپ ارزان میشود { + راهنمای جامع پیش بینی روند قیمت }

مزایا و معایب کلی لپتاپ هایی با صفحه نمایش کوچک تر

یکی از اجزای کلیدی لپتاپ که آن را از تبلت مجزا می‌کند، صفحه کلید است. یک صفحه کلید معمولی دارای 101 کلید است. اما اگر برخی از کلیدها حذف شوند و یا اندازه کلیدها به قدری کوچک باشند که نتوانید به راحتی تایپ کنید، ممکن است احساس ضعف کنید. طبیعتا لپتاپ هایی با نمایشگرهای کوچکتر دارای فضای کمتری برای قرارگیری کیبوردی با ابعاد مناسب و استاندارد است.

اما در کنار آن، لازم به ذکر است که بسیاری از کاربران، به دلیل قابلیت حمل مناسب، به جای استفاده از کامپیوترهای رومیزی، به خرید لپتاپ روی می‌آورند. و طبیعتا هرچه اندازه نمایشگر و به طبع آن ابعاد کلی لپتاپ کوچک تر باشد، لپتاپ قابل حمل تر خواهد بود.

مزایا و معایب کلی لپتاپ هایی با صفحه نمایش بزرگتر

کسانی که لپتاپ را تنها با هدف انجام بازی خریداری می‌کنند، لپتاپ هایی با نمایشگرهای بزرگتر را انتخاب می‌کنند، زیرا صفحه نمایش بزرگتر به لذت بردن بیشتر از گرافیک بازی کمک کرده و گیم پلی را فراگیرتر می‌کند. همچنین اندازه بزرگتر، به این معنی است که امکان قرارگیری اجزای اضافی مانند فن های خنک کننده و پورت های فراوان برای اتصال لوازم جانبی وجود دارد.

همانطور که گفتیم تنها عیب لپتاپ های بزرگ کاهش قابلیت حمل لپتاپ می‌باشد.

لپتاپ چند اینچی بخرم؟

لپتاپ چند اینچی بخرم؟

لپتاپ های 14 تا 15 اینچی، محبوب ترین لپتاپ ها در بین کاربران هستند. اما اندازه مناسب شما، به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه به طور کامل به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

بیشتر بخوانید : چگونه گذرواژه فراموش شده ی یک حساب گوگل را تغییر دهیم ؟

1. لپتاپ های 11 تا 12 اینچی

این لپتاپ ها، قابل حمل و سبک بوده و تقریبا در هر فضایی جای می‌گیرند. اگر اغلب در حال جابجایی هستید، لپتاپ های کوچک، انتخابی عالی برای انجام کارهای اساسی و روزمره هستند. با این حال این ابعاد برای هر کاربری ایده آل نیست. قابلیت حمل بالا، بهایی نیز دارد. لپتاپ های کوچک معمولا سرعت پردازش پایین تر و فضای ذخیره سازی کمتری را در اختیار شما قرار می‌دهند.

  • استفاده ی شخصی: اگر برای استفاده ی شخصی به لپتاپ نیاز دارید، ممکن است مدل های 11 تا 12 اینچی برای شما مناسب باشند. وزن آن ها معمولا پایین بوده و قابلیت حمل مناسبی دارند. اگر اساسا از لپتاپ خود برای گشت و گذار در اینترنت، بررسی ایمیل ها، پخش محتوا و یا گوش دادن به موسیقی استفاده می‌کنید، یک لپتاپ کوچک می‌تواند دستیار کامل و قابل حملی برای شما باشد. لپتاپ های کوچک معمولا ارزان تر از همتایان بزرگتر خود هستند و اغلب حدود نیمی از قیمت مدل های بزرگتر را دارند. این موضوع باعث می‌شود که اکثر مدل های کوچک مقرون به صرفه باشند و از این نظر برای بسیاری از افراد ایده آل هستند.
  • استفاده ی تجاری: لپتاپ های 11 تا 12 اینچی را می‌توان برای برخی از اهداف تجاری نیز استفاده کرد. اگر فقط از برنامه های ساخت اسناد متنی و یا سایر برنامه های سبک تر استفاده می‌کنید، این لپتاپ ها به اندازه کافی برای انجام کارهای روزمره تان قدرتمند خواهند بود. اما اگر از نرم افزارهای حرفه ای تر استفاده می‌کنید، ممکن است لپتاپ های کوچک، عملکرد روان و بدون وقفه ی مورد نیاز شما را تامین نکنند. همچنین از آن جا که این لپتاپ ها پردازنده های قدرتمندی ندارند، اجرای همزمان برنامه ها محدود خواهد بود. همچنین به خاطر داشته باشید که صفحه نمایش کوچکتر به معنای کیبورد کوچکتر است، که این مورد برای برخی از افراد ناراحت کننده است.
  • استفاده ی دانشجویی: اکثر دانشجویان و دانش آموزان، از لپتاپ برای پردازش متن، ارائه مطالب و غیره استفاده می‌کنند. قابلیت حمل نیز، یکی از عوامل مهم برای بسیاری از محصلان است، زیرا اکثرا باید لپتاپ های خود را به کلاس ببرند. این موضوعات، لپتاپ های کوچکتر و مقرون به صرفه تر را به همراهی عالی برای این دسته از کاربران تبدیل می‌کند. با این حال در صورت نیاز به استفاده از نرم افزارهای خاصی که به قدرت بالاتری نیاز دارند، این لپتاپ های کوچک ایده آل نخواهند بود.
  • بازی: اگر علاقه مند به بازی های جدید که نیاز به سرعت بالا و عملکرد عالی دارند، هستید، این دسته از لپتاپ ها، معمولا انتخاب مناسبی نخواهند بود.

بیشتر بخوانید : هر آنچه باید درباره حافظه رم لپ تاپ بدانید و یاد بگیرید

مزایا و معایب لپتاپ های 11 تا 12 اینچی

مزایا و معایب لپتاپ های 11 تا 12 اینچی

مزایا:

  • قابلیت حمل
  • مقرون به صرفه
  • توانایی انجام کارهای اساسی
  • ایده آل برای استفاده ی شخصی

معایب:

  • قدرت پردازشی پایین
  • نمایشگر و صفحه کلید کوچک تر

2. لپتاپ های 13 تا 14 اینچی

آیا لپتاپ های 13 تا 14 اینچی کوچک هستند؟ پاسخ به این سوال می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به طور خلاصه، اگر دانش آموز و یا دانشجو هستید و از لپتاپ برای انجام فعالیت های سبک مانند مرور اینترنت، ایجاد و ذخیره ی متون درسی و تمرین هایتان استفاده می‌کنید، می‌توانید با مدلی با این ابعاد کنار بیایید. اما اگر برنامه نویس هستید، یا طراحی گرافیکی انجام می‌دهید، ممکن است لپتاپی 13 تا 14 اینچی برایتان کوچک باشد. همچنین اگر یک گیمر حرفه ای هستید، ممکن است از انجام بازی بر روی یک صفحه نمایش کوچک لذت نبرید.

گرچه انتخاب اکثر گیمرها، خرید کیس و مانیتوری حرفه ای می‌باشد. اگرچه یک صفحه نمایش کوچکتر ممکن است، وضوح بهتری را ارائه دهد. نکته جالبی که وجود دارد این است که برخی از لپتاپ های 13 اینچی با سخت افزاری مشابه، قیمت بسیاری بالاتری از نمونه های 14.1 اینچی دارند. به طور کلی لپتاپ های 13 تا 14 اینچی ترکیبی عالی از قابلیت حمل و کاربرد بالا را ارائه می‌دهند. آنها نسبت به همتایان کوچکتر خود قدرت بالاتری دارند، اما باز هم عملکرد آن ها به مدل های بزرگتر نمی‌رسد.

  • استفاده ی شخصی: اگر به دنبال لپتاپی قابل حمل با نمایشگری مناسب و عملکرد متوسط هستید، این ابعاد برای شما عالی است. همچنین کیبورد مناسبی دارند و تایپ با آن ها راحت تر است. همچنین این ابعاد نمایشگر برای تماشای محتوای ویدئویی مناسب می‌باشد.
  • استفاده ی تجاری: اکثر لپتاپ های 13 تا 14 اینچی می‌توانند برنامه های حرفه ای تری را اجرا کنند و اغلب توسط افراد مختلف استفاده می‌شوند. قابلیت حمل آن ها نیز برای کاربرانی که در حال رفت و آمد و سفرهای کاری هستند، مفید می‌باشد. لازم به ذکر است که در این دسته، لپتاپ های قدرتمندی وجود دارند که می‌توانند برخی از قوی ترین نرم افزارها را نیز اجرا کنند، اگرچه این مدل ها کمی سنگین تر و گران تر هستند.
  • استفاده ی دانشجویی: همانطور که گفتیم این لپتاپ ها ترکیبی عالی از قدرت و قابلیت حمل را ارائه می‌دهند، و جای تعجب نیست که محصلان به آن ها علاقه مندند. برخی از لپتاپ های 13 تا 14 اینچی مناسب انجام پروژه های سنگین تر دانشجویی نیز می‌باشند.
  • بازی: لپتاپ هایی با این ابعاد و مشخصات تنها می‌توانند از پس اجرای بازی های متوسط برآیند. اما برخی از مدل ها نیز توانایی انجام بازی های سطح بالا با کیفیت گرافیکی متوسط را دارند. با این حال گیمرها اکثرا به دلیل دید بهتر، لپتاپ های بزرگتر را ترجیح می‌دهند. به خاطر داشته باشید که انجام بازی های سنگین بر روی لپتاپ های کوچکتر می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد دستگاه شود؛ زیرا به دلیل فضای داخلی محدود این مدل ها، فضای زیادی برای نصب سیستم های خنک کننده مناسب وجود ندارد.

بیشتر بخوانید : بهترین تلفن های همراه با بیشترین حافظه داخلی در سال 2021

مزایا و معایب لپتاپ های 13 تا 14 اینچی

مزایا و معایب لپتاپ های 13 تا 14 اینچی

مزایا:

  • قابلیت حمل و کارایی در کنار یکدیگر
  • طیف گسترده ای از مدل ها
  • امکان انجام کارهای اساسی و بازی های حرفه ای تر
  • برای اکثر کاربران رضایت بخش است

معایب:

  • برخی از مدل ها قیمت بالایی دارند
  • وجود سیستم خنک کننده با کارایی کمتر

3. لپتاپ های 15 تا 16 اینچی

این ابعاد لپتاپ به دلیل محبوبیتی که دارد به یک استاندارد تبدیل شده است. وزن این دسته از لپتاپ ها برای اکثر افراد چندان سنگین نیست، که نتوان آن ها را حمل کرد؛ اما به طور قابل توجهی از لپتاپ های کوچکتر سنگین ترند. این دسته از لپتاپ ها به دلیل صفحه نمایش بزرگتر، تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌دهند و دارای سخت افزار قدرتمندتری هستند. سازندگان لپتاپ می‌دانند که اکثر کاربران این اندازه را ترجیح می‌دهند، به همین دلیل مدل های مختلفی را با طیف گسترده ای از مشخصات سخت افزاری راهی بازار کرده‌اند.

  • استفاده ی شخصی: اگر خواهان لپتاپی برای انجام کارهای اساسی هستید، مدلی با مشخصات سخت افزاری متوسط انتخاب کنید. با انتخاب مدلی 15.6 اینچی، یک نمایشگر بزرگ و یک صفحه کلید راحت در اختیار خواهید داشت که تجربه کاربری را بسیار لذت بخش تر می‌کند. از آنجا که تنها برای انجام کارهای روزمره به لپتاپ نیاز دارید نیازی نیست تا هزینه ی زیادی را متقبل شوید. وجود یک پردازنده و کارت گرافیک قدرتمند عالی است، اما برای شما چندان ضروری نیست.
  • استفاده ی تجاری: لپتاپ های 15 تا 16 اینچی توانایی اجرای اکثر برنامه ها را دارند. اگر از نرم افزارهای حرفه ای استفاده می‌کنید، ده ها مدل متناسب با نیازهای شما در بازار موجود هستند. اگر هر روز لپتاپ خود را بین محل کار و خانه جابجا می‌کنید، ممکن است حمل این مدل ها کمی دشوار باشد، اما اگر بیشتر در یک مکان مشخص از سیستم خود استفاده می‌کنید، این لپتاپ ها انتخاب خوبی هستند.
  • استفاده ی دانشجویی: برخی از دانشجویان لپتاپ های 15.6 اینچی را انتخاب می‌کنند، زیرا نمایشگر آن ها به قدری بزرگ است که تمرکز آن ها را حفظ می‌کند، و می‌توانند سیستم خود را بدون مشکل در محوطه ی دانشگاه حمل کنند.
  • بازی: گیمرها اکثرا لپتاپ های مجهز به نمایشگرهای 15 تا 16 اینچی را می‌پسندند. زیرا این دسته از لپتاپ ها معمولا دارای نمایشگرهای با کیفیتی هستند که تجربه ای فراگیر و دید خوبی را ارائه می‌دهند. اگر گیمر هستید و به دنبال لپتاپی با این اندازه صفحه نمایش هستید، به مشخصات آن توجه کنید. همه ی مدل های مجهز به این ابعاد نمایشگر قابلیت اجرای بازی های سنگین را ندارند. از آنجایی که این لپتاپ ها قابلیت حمل مناسبی دارند، برای گیمرهایی که اغلب در حال جابجایی می‌باشند، مناسبند.

مزایا و معایب لپتاپ های 15 تا 16 اینچی

مزایا و معایب لپتاپ های 15 تا 16 اینچی

مزایا:

  • قابلیت حمل
  • صدها مدل با مشخصات سخت افزاری مختلف
  • ایجاد تجربه ی فراگیر و همه جانبه
  • صفحه نمایش با کیفیت بالا

معایب:

  • برای برخی از کاربران سنگین است
  • برخی از مدل ها گران هستند

4. لپتاپ 17 اینچی

لپتاپ های 17 اینچی عملکرد عالی ای را ارائه می‌دهند. اکثر آن ها دارای نمایشگر باکیفیت، یک صفحه کلید راحت و بزرگ و یک سیستم خنک کننده کارآمد هستند.  اما معمولا وزن بالایی دارند، که باید این موضوع را قبل از خرید لپتاپ مد نظر قرار دهید.

استفاده ی شخصی: اگر به زاویه ی دید وسیع علاقه مندید و یا بیشتر برای تماشای محتوای ویدئویی از لپتاپ استفاده می‌کنید، لپتاپ هایی با نمایشگر های بزرگ می‌توانند به خوبی از پس انجام کارهای اساسی برآیند. با این حال برخی از افراد به دلیل ابعاد بسیار بزرگ آن ها را دوست ندارند. لپتاپ های 17 اینچی حجیم هستند و حمل آن ها چندان راحت نیست. اگر عمولا از لپتاپ خود در کافی شاپ ها، حمل و نقل عمومی و جاهای دیگر استفاده می‌کنید، ممکن است یک لپتاپ 17 اینچی برای شما بزرگ باشد. از سوی دیگر اگر تنها در خانه از لپتاپ استفاده می‌کنید، تجربه کار با این ابعاد نمایشگر بسیار لذت بخش خواهد بود.

استفاده ی تجاری: به طور کلی لپتاپ های 17 اینچی مشخصات بسیار خوبی را ارائه می‌دهند، که این موضوع آن ها را برای انجام کارهای حرفه ای ایده آل می‌کند. علاوه بر این، نمایشگر بزرگتر به حفظ تمرکز کمک می‌کند. و لازم نیست تا به طور مداوم وقت خود را صرف اسکرول کردن و یا جابجایی بین پنجره ها کنید. مهم ترین مشکل مربوط به این دسته از نمایشگرها، قابلیت حمل است. اگر اغلب لپتاپ را بین خانه و محل کار خود جابجا می‌کنید، احتمالا دوست ندارید که یک لپتاپ 3 تا 4 کیلویی را با خود حمل کنید. اما اگر در مکانی ثابت از لپتاپ استفاده می‌کنید، یک لپتاپ 17 اینچی برای شما عالی خواهد بود.

استفاده ی دانشجویی: به دلیل ابعاد بالا، انتخاب بسیاری از دانشجویان لپتاپ های 17 اینچی نخواهد بود. اغلب دانش آموزان لپتاپ خود را به کلاس درس یا کتابخانه می‌برند و این ابعاد آزاردهنده خواهد بود.

بازی: گیمرها نمایشگرهای بزرگ را ترجیح می‌دهند، بنابراین جای تعجب نیست که مدل های 17 اینچی برای آن ها بسیار دوست داشتنی باشند. یک لپتاپ 17 اینچی مجهز به رزولوشن بالا، مشخصات قدرتمند و سیستم های خنک کننده ی قوی، مورد علاقه ی همه ی گیمرها است. این لپتاپ ها قابلیت حمل پایینی دارند، اما این موضوع چندان برای یک گیمر اهمیتی ندارد. اما اگر از آن دسته از گیمرهایی هستید که مدام در حال جابجایی هستید، باید وزن بالای این مدل ها را نیز مد نظر قرار دهید. شاید یک لپتاپ 15.6 اینچی برای شما ایده آل تر باشد. 

بیشتر بخوانید : لپتاپ چیست ; سیر تا پیاز لپتاپ را بفهمید 

مزایا و معایب لپتاپ های 17 اینچی

مزایا:

  • زاویه دید عالی
  • مرور آسان صفحات
  • سیستم خنک کننده ی قدرتمند
  • نمایشگر بزرگ و با کیفیت

معایب:

  • سنگین و حجیم
  • فضای زیادی را اشغال می‌کند

 اندازه ی صفحه نمایش لپتاپ

تصمیم گیری صحیح در مورد اندازه ی صفحه نمایش لپتاپ

هر ابعاد نمایشگری بسته به نیاز شما می‌تواند مفید باشد. علاوه بر این قبل از خرید لپتاپ باید عواملی از قبیل مشخصات سخت افزاری، ظرفیت باتری و استعلام قیمت لپتاپ از بروزکالا را مد نظر قرار دهید. از آنجا که اندازه ی نمایشگر چیزی است که بعدا نمی‌توانید تغییر دهید، باید پیش از خرید، به این سوالات پاسخ دهید:

آیا اندازه ی لپتاپ فعلی خود را می‌پسندم؟

تنها کافی است به اندازه ی نمایشگر لپتاپ فعلی خود فکر کنید. آیا از آن راضی هستید یا می‌خواهید آن را تغییر دهید. معایب اندازه ی لپتاپ فعلی خود را مد نظر قرار دهید و سعی کنید ابعادی را پیدا کنید که با نیازهای شما مطابقت داشته باشد. در نتیجه، چه اندازه ی لپتاپ فعلی خود را دوست داشته باشید تا نه، باید در هنگام خرید لپتاپ جدید، آن را با مدل مورد پسند خود مقایسه کنید.

آیا اغلب لپتاپ خود را جابجا می‌کنید؟

اگر پاسخ مثبت است، باید به فکر خرید مدلی جمع و جور و سبک تر باشید. حمل لپتاپ های بزرگ، در بلند مدت، آزاردهنده است. ممکن است فکر کنید که 3 کیلو وزن زیادی نیست، اما باید به این موضوع هم فکر کنید که همواره همراه لپتاپ مجبور به حمل لوازم اضافی ای مانند یادداشت ها و سایر وسایل شخصی نیز هستید. در این مواقع، ترجیح اکثر افراد، خرید گزینه های قابل حمل تر است.

برای چه کاری از لپتاپ استفاده می‌کنم؟

علاوه بر قابلیت حمل، این مهم ترین نکته ایست که باید در هنگام خرید لپتاپ جدید به آن توجه کنید. اگر بیشتر به تماشای محتوای ویدئویی علاقه مندید، احتمالا لپتاپی با نمایشگر بزرگ تر و سخت افزار متوسط مناسب شما خواهد بود. اگر از لپتاپ برای انجام کار در محیطی ثابت استفاده می‌کنید، صفحه نمایش بزرگتر می‌تواند به حفظ تمرکز شما کمک کند. اما اگر مدام در حال حرکت و انجام سفرهای کاری هستید، باید نمونه های قابل حمل تر را انتخاب کنید. دانش آموزان و دانشجویان نیز اغلب مدل های قابل حمل تر را ترجیح می‌دهند. اما اگر از لپتاپ برای انجام بازی استفاده می‌کنید، یک نمایشگر بزرگتر، تجربه بهتری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

چه نوع فضای کاری ای در اختیار دارم؟

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر انتخاب شما، فضای کاریتان است. اگر از نمایشگرهای خارجی استفاده می‌کنید، نیازی به وجود نمایشگرهای بزرگ بر روی لپتاپ نیست. اما اگر صفحه نمایش خود لپتاپ تنها نمایشگر در دسترس شماست، ممکن است بخواهید تا مدلی با نمایشگر بزرگتر را انتخاب کنید. علاوه بر این باید به فضای موجود برای قرارگیری لپتاپ خود نیز فکر کنید. اگر در آپارتمانی کوچک یا خوابگاه دانشجویی زندگی می‌کنید، قطعا صرفه جویی در فضا ضروری است. اما اگر فضای کاری زیادی در اختیار دارید، ابعاد لپتاپ مشکل ساز نخواهد بود.

دیگر مشخصات مهم در انتخاب نمایشگر

1. رزولوشن (وضوح نمایشگر)

یکی از مهمترین مشخصه های نمایشگر لپتاپ، رزولوشن است. رزولوشن، تعداد پیکسل هایی است که یک صفحه نمایش می‌تواند به شما نمایش دهد. در یک نمایشگر، هر تصویری که می‌بینید، توسط پیکسل های روی یک شبکه ایجاد می‌شود.

هر پیکسل، یکی از 16.7 ملیون رنگ را به خود می‌گیرد. پیکسل ها در کنار یکدیگر، تصویر را ایجاد می‌کنند. هرچه تعداد پیکسل های صفحه نمایش بیشتر باشد، تصویر واضح تر خواهد بود. بنابراین وضوح نمایشگر مهم است. اگر لپتاپی دارای نمایشگری با رزولوشن 1920 در 1080 باشد به این معنی است که نمایشگر دارای 1920 پیکسل به صورت افقی و 1080 پیکسل به صورت عمودی است. امروزه نمایشگرهایی با رزولوشن های مختلف در بازار موجودند، اما محبوب ترین صفحه نمایش، FHD (1920 در 1080) است.

2. نوع پنل

پنل های مختلف دارای قیمت ها و مشخصات متفاوتی هستند. جای تعجب نیست که پنل های با کیفیت تر گران تر هستند. TN قدیمی ترین نوع پنل است و تولید آن بسیار ارزان و آسان است. این پنل در دستگاه های ارزان قیمت یافت می‌شود. این پنل ها زاویه دید خوبی را ارائه نمی‌دهند. به دنبال رفع مشکلات نمایشگرهای TN نمونه های IPS راهی بازار شدند. این پنل ها، دارای زاویه ی دید عالی و دقت رنگ بالاتری هستند، اما طبیعتا قیمت بالاتری داشته و در مدل های متوسط به کار می‌روند. جدیدترین تکنولوژی نیز OLED می‌باشد. در این تکنولوژی، هر پیکسل به صورت جداگانه خاموش و روشن می‌شود و در نتیجه امکان تولید دقیق تر رنگ ها وجود دارد. این مدل از نمایشگرها در لپتاپ های گران قیمت به کار می‌روند.

بیشتر بخوانید : آیا کنسول بازی تلویزیون را خراب میکند ؟

3. روشنایی

میزان روشنایی صفحه نمایش نیز تاثیر به سزایی در قابلیت استفاده از لپتاپ دارد. دید ضعیف صفحه نمایش می‌تواند بهره وری شما را کاهش دهد. نمایشگری با روشنایی بالاتر، در محیط باز و زیر نور آفتاب نیز قابل مشاهده است.

4. نرخ تازه سازی

نرخ تازه سازی میزان صاف بودن تصویر را مشخص می‌کند. برای اینکه تصویر صاف تری را تجربه کنید، صفحه نمایش باید، آن چه را که چندین بار در ثانیه نمایش داده می‌شود، دوباره بازآفرینی کند. این ویژگی تحت عنوان نرخ تازه سازی شناخته می‌شود. نمایشگر های موجود در بازار، دارای نرخ تازه سازی 60 هرتز تا 320 هرتز هستند. نمایشگرهایی با نرخ تازه سازی بالاتر، قیمت های بالاتری نیز دارند.

خلاصه

واضح است که هنگام خرید لپتاپ بعدی تان باید دقت زیادی را در خصوص نمایشگر به کار رفته در هر مدل به کار بگیرید. سعی کردیم تا در این مقاله، به شما در تصمیم گیری در مورد اندازه نمایشگر لپتاپ تان کمک کنیم.  همانطور که گفتیم، معمولا لپتاپ های 13.3 اینچی توسط دانش آموزان خریداری می‌شوند. بعد از آن سایز 14 اینچ را داریم که مورد علاقه ی بسیاری از کاربران است؛ اما می‌توان گفت اندازه ی 15.6 اینچ، محبوب ترین سایز می‌باشد. همانطور که می‌دانید امروزه لپتاپ های بازی با نمایشگرهایی به بزرگی 17.3 اینچ نیز در بازار وجود دارند، که بیشتر کاربری ای شبیه به رایانه های شخصی دارند، زیرا حمل آن ها چندان راحت نیست. همچنین ممکن است لپتاپ هایی با اندازه 11.6 و 12.5 اینچ نیز در بازار بیابید که بیشتر شبیه به تبلت می‌باشند.

امیدواریم که این مقاله از فروشگاه بروز کالا برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

1. آیا لپتاپ 17 اینچی خیلی بزرگ است؟

این سوال به کاربر بستگی دارد. امروزه لپتاپ های مجهز به نمایشگرهای بزرگ برای طیف خاصی از کاربران طراحی و عرضه می‌شوند. این دسته از کاربران معمولا علاقه مندان به بازی، طراحان گرافیک و یا برنامه نویسان هستند. گیمرها دوست دارند تمام جزئیات بازی را روی یک نمایشگر بزرگ مشاهده کنند. همچنین طراحان گرافیک و برنامه نویسان نیز، معمولا چندین پنجره را در یک زمان باز نگه می‌دارند و نمایشگر بزرگتر، دید بهتری از تمامی پنجره های باز به آن ها می‌‌دهد.

2. بین لپتاپ 13 و 15 اینچی کدام را انتخاب کنم؟

در این مورد هم بسیاری از افراد فورا نمایشگر 15.6 اینچی را انتخاب می‌کنند. و معمولا در بین این دو اندازه، کسانی مدل های 13 اینچی را انتخاب می‌کنند که بر قابلیت حمل لپتاپ تاکید دارند. طبیعتا، امکان جایگیری سخت افزار قوی تری در یک مدل 15 اینچی وجود دارد. و بسیاری از افراد، خرید لپتاپ های 15 اینچی با وزن کمتر را ترجیح می‌دهند.

3. بین لپتاپ 14 و 15 اینچی کدام را انتخاب کنیم؟

توصیه اکید در این مورد این است که دو لپتاپ با اندازه نمایشگرهای مورد بحث را در کنار یکدیگر قرار داده و مقایسه کنید تا بتوانید، انتخاب بهتری داشته باشید. فاکتور وزن نیز می‌تواند برای برخی از کاربران مهم باشد. لازم به ذکر است که نمایشگر 15.6 اینچی برای گیمرها، جذاب تر خواهد بود.

4. آیا لپتاپ 15.6 اینچی در یک کیف 15 اینچی جای می‌گیرد؟

ممکن است بتوان یک لپتاپ 15.6 اینچی را به سختی در یک کیف یا محافظ 15 اینچی جای داد، اما ممکن است درب یا زیپ محفظه و یا کیف به درستی بسته نشود. البته این مورد به ضخامت و ابعاد کلی لپتاپ نیز بستگی دارد.