آیا ایکس باکس و پلی استیشن به تلویزیون آسیب می‌زنند؟

دنیای بازیهای امروزه به قدری پیچیده و پرطرفدار شده است که دیگر مانند گذشته، سیستم‌های کامپیوتری پاسخگوی نیاز گیمرها نمی‌باشد. کنسول‌های بازی در حال حاضر به یکی از پرطرفدارترین وسایل سرگرمی، برای هر سن و سالی تبدیل شده است. مردم سراسر دنیا زمان زیادی را به بازی کردن اختصاص می‌دهند و به همین خاطر، شرکت‌های ساخت کنسول بازی مانند مایکروسافت، سونی و نینتندو هر روزه به دنبال راهکارهایی برای جذب بیشتر علاقمندان به دنیای بازی هستند. گرافیک بالای بازی‌های نسل جدید، گیمرها را به این امر وادار می‌کند که کنسول خانگی خود را به تلویزیون متصل نموده و لذت بازی را برای خود دوچندان کنند. اما اگر شما نیز از طرفداران کنسول بازی باشید، بارها پدر و مادر یا سایر اعضای خانواده به شما اخطار داده‌اند که متصل کردن کنسول بازی به تلویزیون باعث خرابی آن می‌شود؛ اما واقعا آیا کنسول بازی تلویزیون را خراب می‌کند؟ این سوالی است که در این مقاله از مجله بروز کالا به طور کامل قصد بررسی آن را داریم.

 

سرفصل‌های مقاله

  • چرا مردم فکر میکنند کنسول های بازی به تلویزیون آسیب میزنند ؟
  • به لحاظ علمی کنسول های بازی چه تاثیری بر تلویزیون ها دارند ؟
  • دلیل اصلی سوختن تلویزیون ها
  • تاثیرات کنسول های بازی نسل جدید بر روی تلویزیون ها
  • تاثیرات پلی استیشن (PS4 و PS5) و ایکس باکس بر تلویزیون

چرا مردم فکر می‌کنند کنسول های بازی به تلویزیون آسیب می‌زنند؟

نسل قدیم کنسولهای بازی که با برندهای نینتندو، میکرو، آتاری و سونی شروع شد به عنوان نسل اولیه شناخته میشوند. شاید شما نیز به‌خاطر داشته باشید که هنگام بازی ماریو قارچ‌خور و مگامن، پس از گذشتن مدتی از بازی کردن، نور صفحه نمایش تلویزیون کم یا سایه‌دار می‌شد. گاهی حتی رنگ تصاویر نیز تغییر می‌کرد و یا حتی تلویزیون از کار می‌افتاد. به همین خاطر از زمان‌های گذشته این ذهنیت در خانواده‌ها ایجاد شده که دستگاه بازی برای تلویزیون مضر و باعث آسیب رساندن به آن می‌شوند. متاسفانه باید بگوییم این امر صحت دارد و دلیل آن، این بوده است که تلویزیون‌های قدیمی مجهز به سیستم لامپ کاتدی یا همان CRT که مخفف کلمه Cathode Ray Tube بوده و بر اساس پرتاب الکترون‌ها به صفحه فسفری کار می‌کردند. در نتیجه دلیل سوختن تلویزیون نیز وجود فسفر در آن بوده است. به عبارتی دیگر، زمانی که بازی‌های دو بعدی نسل قدیم بر روی صفحه نمایش تلویزیون اجرا می‌شدند، اتفاقی که می‌افتاد این بود که شخصیت بازی مدام حرکت می‌کرد و بقیه تصاویر ثابت می‌ماندند و تا زمانی که تصاویر برای زمان طولانی به صورت ثابت بر روی صفحه نمایش تلویزیون نمایش داده می‌شد، تلویزیون دچار سوختگی یا بهعبارتی Burn-In می‌گردید. اما از سال 2008 به بعد که تلویزیونها با تکنولوژی جدیدتری ساخته شدند، دیگر این اتفاق برای هیچ تلویزیونی رخ نداد؛ چرا که تلویزیون‌های جدید مجهز به تکنولوژی LCD هستند و به همین خاطر دیگر خبری از الکترون و فسفر نیست و تمام تلویزیون‌ها بر اساس پیکسل عمل می‌کنند. علاوه بر این، کنسول‌های بازی نسل جدید نیز سه بعدی هستند و با وجود این تکنولوژی، شما به راحتی میتوانید کنسول بازی خود را به تلویزیون متصل نمایید و با خیال راحت لذت بازی کردن را تجربه کنید.  

بیشتر بخوانید : چگونه کنسول بازی را به تلویزیون وصل کنیم؟

آیا پلی استیشن برای تلویزیون ضرر دارد

به لحاظ علمی کنسول های بازی چه تاثیری بر تلویزیون‌ها دارند؟

واقعیت این است که نوع تلویزیون و نوع کنسول بازی در آسیب رساندن یا نرساندن کنسول به تلویزیون موثر می‌باشد. همانطور که ذکر کردیم، بازی‌های قدیمی همگی دو بعدی بودند و در مسیر بازی تنها قهرمان بازی حرکت می‌کرد و سایر تصاویر ثابت می‌ماندند. همین ویژگی باعث ایجاد پدیده‌ای در تلویزیون‌های قدیمی به نام Burn-In بوده که در نهایت منجر به آسیب می‌شده است. پدیده Burn-In به معنای پیدایش تصاویر سایه‌دار و رنگ پریدگی تلویزیون می‌باشد که تنها دلیل به وجود آمدن آن نیز ثابت بودن تصاویر در بازی‌ها بوده است. به عنوان مثال اگر کاربر در حین بازی دکمه Pause را فشار می‌داد و کنسول بازی قدیمی مدت زیادی در این حالت می‌ماند، احتمال رخ دادن این پدیده بسیار زیاد بود که خوشبختانه در تلویزیون‌های جدید، این مشکل کامل برطرف گردیده است. 

بیشتر بخوانید: چگونه پلی استیشن خود را تمیز کنیم؟

دلیل اصلی سوختن تلویزیون‌ها

تا به اینجا متوجه شدیم که کنسول‌های بازی نسل جدید باعث خرابی و یا سوختن تلویزیون نمی‌شوند؛ با این حال یکی از راههایی که باعث سوختگی تلویزیون‌ها خواهد شد، افزایش روشنایی صفحه آن میباشد. شرکت‌های تولیدکننده تلویزیون پیشنهاد می‌کنند که در 100 ساعت اول استفاده از تلویزیون، حالت روشنایی آن در یک حالت معمول و مشخص قرار گیرد و یا به همان حالت پیش‌فرض باشد. در کنسول‌های بازی نسل جدید، برای اینکه تلویزیون دچار آسیب نشود، تصویر تلویزیون را به صورت پیشفرض به صورت مات یا تیره طراحی کرده‌اند تا پیکسل‌ها بیش از حد در یک وضعیت روشن قرار نگیرند. 

یکی از راه‌های دیگر برای جلوگیری از سوختن تلویزیونها این است که در مواقعی که نیاز به استفاده از آن را ندارید، تلویزیون را خاموش کرده و محتوای در حال پخش را زیاد روی Pause نگذارید و توصیه میشود پس از 2 تا 3 ساعت استفاده مداوم از تلویزیون، به مدت 15 دقیقه آن را خاموش نگه دارید. همچنین بهتر است در صورتی‌که تلویزیون شما حالت‌هایی چون اسکرین سیور را دارد، آن حالت را فعال نمایید تا در زمان‌هایی که محتوای آن ثابت مانده است، وارد این حالت شده و با تغییر رنگ پیکسل‌ها، از آسیب‌های احتمالی جلوگیری نماید. مورد دیگری که در جلوگیری از خرابی تلویزیون موثر است، این خواهد بود که با روشن کردن گزینه صرفه‌جویی انرژی تلویزیون و تنظیم آن به تناسب نور محیط، تا حد زیادی از خرابی آن جلوگیری کنید. 

اما اگر تلویزیون شما LCD و یا LED باشد، سوختن بک لایت یکی از مشکلات شایع این تلویزیون‌ها خواهد بود. اما بک لایت چیست؟ در تلویزیون‌های نسل جدید، تصاویری که روی پنل به وجود می‌آید قابل مشاهده نیستند و برای مشاهده آن شما نیاز به یک منبع نور دارید که آن منبع نور بک لایت نامیده می‌شود. از دلایل اصلی سوختن بک لایت‌ها میتوان به:

  • اتمام عمر مفید بک لایت که معمولا 5 سال می‌باشد
  • بالابردن ولتاژ و آمپر بر روی لامپ‌های ال ای دی که برای جلوگیری از آن می‌توانید نور صفحه نمایش را به حالت پیش فرض قرار دهید
  • و مورد آخر جدا شدن بک لایت از فلز هیت سینک است که برای جلوگیری از رخ دادن مجدد آن تعمیرکار نیاز است از چسب دوطرفه مرغوب استفاده نماید.

بنابراین اگر در منزل خود فرزندی دارید که مدام کنسول بازی را به تلویزیون متصل می‌کند و در این حین تلویزیون دچار مشکل شد، بدانید که خرابی تلویزیون هیچ ارتباطی به اتصال کنسول بازی به آن ندارد.   

تاثیرات کنسول‌های بازی نسل جدید بر روی تلویزیون‌ها

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و ساخت تلویزیون‌های LCD و LED مشکل خرابی تلویزیون‌ها به وسیله کنسول‌های بازی به صورت کلی رفع شده است. چراکه در تلویزیون ال سی دی و ال ای دی دیگر خبری از الکترون و فسفر نیست و همه چیز بر اساس پیکسل بنا شده است. علاوه بر این اگر به کنسول‌های نسل جدید دقت کنید، متوجه خواهید شد که در تمام بازی‌ها از تصاویر سه بعدی استفاده می‌شود و تثبیت تصویر در زمان بازی کردن بسیار کم رخ می‌دهد.  

بیشتر بخوانید: تلویزیون برای گیمینگ بهتر است یا مانیتور

تاثیرات پلی استیشن (PS4 و PS5) و ایکس باکس بر تلویزیون

پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 دو دستگاه از پرفروش ترین کنسولهای بازی نسل جدید شرکت سونی می‌باشند. اگر فکر می‌کنید که کنسول بازی پلی استیشن یا ایکس باکس باعث آسیب رساندن به تلویزیون می‌شود باید به شما بگوییم که اگر تلویزیون شما قدیمی و تولید آن پیش از سال 2008 باشد، احتمال آسیب رساندن به تلویزیون توسط کنسول‌های بازی زیاد است؛ اما اگر تلویزیون شما پس از سال 2008 تولید شده و دستگاه کنسول بازی شما نیز جدید است، به هیچ عنوان نباید نگرانی از بابت خرابی تلویزیون خود داشته باشید. چرا که دیگر در تلویزیونهای جدید خبری از الکترون و فسفر نیست و همچنین بازی‌های ویدیویی نیز سه بعدی شده‌اند. پس با خیالی آسوده از بازی کردن در صفحه بزرگ تلویزیون خود لذت ببرید. 

نتیجه گیری

همانطور که متوجه شدید، این ادعا که کنسول‌های بازی سبب خرابی تلویزیون میشوند، امروزه دیگر صحت ندارد. بنابراین شما عزیزان میتوانید با رعایت اصول ذکر شده و اعمال تنظیمات درست روی تلویزیون خود، بدون اینکه نگران خرابی تلویزیون باشید، به راحتی از انجام بازی‌های متنوع ویدیویی لذت ببرید.

آیا شما نیز در گذشته تجربه خرابی تلویزیون به وسیله کنسول بازی را داشته‌اید؟ برایمان در کامنت‌ها بنویسید.

سئوالات متداول

  1. آیا کنسول بازی تلویزیون را خراب می‌کند؟ 

در جواب این سئوال باید بگوییم که اگر تلویزیون شما از نسل قدیم باشد احتمال خرابی آن به وسیله کنسول بازی زیاد است؛ اما در تلویزیون‌ها و کنسول‌های بازی نسل جدید، این اتفاق به هیچ عنوان رخ نمی‌دهد.

  1. دلایل اصلی سوختن تلویزیون‌ها در گذشته و حال چه بوده است؟ 

افزایش روشنایی صفحه اولین دلیل کاهش عمر تلویزیون‌ها می‌باشد. شرکتهای تولیدکننده تلویزیون پیشنهاد می‌کنند که در 100 ساعت اول استفاده از تلویزیون، حالت روشنایی آن در یک حالت معمول و مشخص قرار گیرد و یا به همان حالت پیش‌فرض باشد. یکی از راه‌های دیگر برای جلوگیری از سوختن تلویزیون‌ها این است که در مواقعی که نیاز به استفاده از آن را ندارید، تلویزیون را خاموش کرده و محتوای در حال پخش را زیاد روی Pause نگذارید. همچنین بهتر است پس از 2 تا 3 ساعت استفاده مداوم از تلویزیون، به مدت 15 دقیقه آن را خاموش بگذارید و با روشن کردن گزینه صرفه‌جویی انرژی تلویزیون و تنظیم آن به تناسب نور محیط، تا حد زیادی از خرابی آن جلوگیری کنید.

  1. آیا نوع تلویزیون و کنسول بازی بر میزان خرابی تلویزیون در هنگام اتصال کنسول تاثیرگذار است؟ 

بله؛ اگر کنسول بازی شما از نسل اولیه باشد و تصاویر دو بعدی را پشتیبانی کند و همچنین تلویزیون شما پیش از سال 2008 تولید شده باشد، احتمال خرابی آن به واسطه اتصال کنسول بازی بسیار زیاد است. در غیر این صورت خطری توسط کنسول بازی، تلویزیون شما را تهدید نخواهد کرد.  

        4. آیا پلی استیشن برای تلویزیون ضرر دارد ؟ 

اگر تلویزیون شما پلاسما یا CRT. CRT بودن که بعید است اما ممکن است دستگاه خود را به یک تلویزیون پلاسما متصل کرده باشید. در این صورت به دلیل ساختار انحصاری تلویزیون های پلاسما و وجود ماده پلاسما در این تی وی احتمال آسیب پلی استیشن به تلویزیون پلاسما زیاد است.