لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر؟ کدام برای من بهتر است؟

همواره برای بسیاری از افراد، خرید یک کامپیوتر با یک سوال کوتاه اما نه چندان ساده شروع می شود. لپتاپ بهتر است یا کامپیوتر رومیزی؟ چالش اصلی بسیاری از کاربران انتخاب بین قابلیت حمل یک لپتاپ و یا قدرت پایدار یک کامپیوتر رومیزی است. قبل از اینکه پول خود را صرف خرید سیستم مورد نظرتان کنید، صرف نظر از اینکه به سیستمی قابل حمل، قدرتمند و یا دستگاهی بین این دو نیاز نیاز دارید، در این مقاله، تمام اطلاعات لازم برای داشتن انتخابی صحیح بین یکی از این دو غول مطرح موجود در بازار را ارائه می دهیم تا بتوانید پس از مطالعه کامل این راهنما و استعلام قیمت لپتاپ ها و بررسی قیمت قطعات کامپیوتر از بروزکالا، به انتخاب و خرید بهترین رایانه مورد نظر متناسب با بودجه خود بپردازید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند: 

  • تفاوت های کامپیوتر رومیزی و لپتاپ چیست؟
  • آیا کامپیوتر های رومیزی برای استفاده در محیط های آموزشی مناسبند؟
  • آیا لپتاپ ها برای استفاده در محیط های آموزشی مناسبند؟
  • آیا کامپیوترهای رومیزی برای بازی مناسبند؟
  • آیا لپتاپ ها برای بازی مناسبند؟

تفاوت های کامپیوتر رومیزی و لپتاپ چیست؟

رایانه رومیزی روی میز دفتر کار و یا اتاق خواب شما به صورت ثابت و غیر قابل حرکت قرار می گیرد. این دستگاه دارای بخش های جداگانه ایست. یک کامپیوتر رومیزی معمولا متشکل از یک کیس (که حاوی مغز رایانه و بازوهای اتصال دهنده اجزا به یکدیگر است)، نمایشگر صفحه کلید، ماوس و غیره است.

در سوی دیگر، لپتاپ (یا نوت بوک) قرار دارد. این دستگاه، یک سیستم همه کاره است و بزرگترین و اصلی ترین مزیت آن نسبت به رایانه رومیزی قابلیت حمل آن است؛ یعنی می توان آن را با خود از مکانی به مکان دیگر حمل کرد. لپتاپ ها به منبع برق و مکانی ثابت برای قرارگیری نیازی ندارند و می توان از آن ها در هر مکانی، حتی در حین حرکت استفاده کرد. لپتاپ ها دارای یک مانیتور داخلی، یک صفحه کلید داخلی و ترک پد، به عنوان جایگزینی برای ماوس هستند و اندازه آن ها از حدود 10 اینچ تا 21 اینچ (در برخی نمونه های گیمینگ) متغیر است.

بیشتر بخوانید : آموزش نصب هارد SSD روی لپ تاپ

یکی از بزرگترین و تعیین کننده ترین تفاوت های بین دسکتاپ و لپتاپ این است که لپتاپ ها محدود به اندازه و حجم باتری موجود در خود هستند. اکثر لپتاپ ها مجهز به باتری هایی هستند که امروزه بسته به نوع برنامه هایی که بر روی سیستم خود اجرا می کنید، به طور متوسط بین 6 تا 12 ساعت شارژدهی مداوم را در اختیار شما می گذارند. می توان گفت مهمترین محدودیت لپتاپ ها، وجود باتری با شارژدهی محدود در آن هاست. از طرفی هرچه باتری بزرگتر باشد، لپتاپ سنگین تر خواهد بود و در نتیجه قابلیت حمل آن کاهش می یابد.

سرعت

در گذشته نه چندان دور، اگر نیاز به یک کامپیوتر سریع داشتید، باید به ناچار به سراغ خرید کامپیوتر رومیزی می رفتید. اما خوشبختانه در چند سال گذشته شکاف عملکردی واضح بین قدرت و سرعت لپتاپ ها و رایانه های رومیزی تا حد چشمگیری کاهش یافته است، به طوری که امروزه، سازندگان، بیشتر سخت افزارهای متوسط تا رده بالای مخصوص بازی را برای لپتاپ ها نیز طراحی و عرضه می کنند. اما گفتنیست که اگر قصد دارید تا هر جزء از سیستم خود را در بالاترین محدوده عملکردی حفظ کنید، همچنان، یک رایانه رومیزی انعطاف پذیری بیشتری را از نظر توانایی کنار هم قرار دادن قوی ترین و جدیدترین اجزاء به شما هدیه می دهد.

حتی اگر لپتاپی مجهز به بهترین پردازنده و کارت گرافیک را در بازار بیایید، باز هم در یک زمان معین، خریداران دسکتاپ معمولا به سخت افزارهایی قدرتمند و جدیدتر دسترسی خواهند داشت و همچنین گزینه های وسیع تری را برای انتخاب در اختیار دارند.

با این حال هنگامی که کاربرد عملی داشتن یک رایانه شخصی قابل حمل را مد نظر قرار دهید، موارد گفته شده، تا حدی اهمیت خود را از دست می دهند و حتی اگر لپتاپ های مدرن باز هم نتوانند به طور کامل یک کامپیوتر رومیزی را شکست دهند، اما در عوض می توانند بخش زیادی از این عملکرد را در قالب یک سیستم یکپارچه با قابلیت حمل آسان ارائه دهند. اگر کاربر فوق حرفه ای نیستید و به دنبال کار با سنگین ترین نرم افزارهای گرافیکی و پردازشی و یا انجام بازی های فوق سنگین نباشید، ممکن است هیچگاه متوجه تفاوت قدرت و عملکرد لپتاپ و رایانه رومیزی نشوید.

 اگر می خواهید رایانه ای بخرید تا بتوانید به وسیله آن رسانه های اجتماعی و عکس های خود را مشاهده کنید، در اینترنت به جست و جو بپردازید، به تولید اسناد متنی مختلف بپردازید و یا نرم افزارهای گرافیکی و بازی های مدرن را در حد معمول با سیستم خود اجرا کنید، احتمالا، لپتاپ بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید : 0 تا 100 اتصال کنسول بازی به مانیتور کامپیوتر و لپ تاپ

تفاوت های کامپیوتر رومیزی و لپتاپ

مشخصات فنی     

مشخصات کلیدی ای که باید هنگام خرید کیس کامپیوتر و یا خرید لپتاپ مورد نظر خود به آن ها توجه کنید، عبارتند از Ram، CPU، GPU و فضای ذخیره سازی.

به طور کلی، CPU مغز رایانه است. RAM فضایی است که همه ی برنامه های شما در آن بارگذاری می شود ( هرچه رم بیشتر باشد، امکان بارگذاری چند برنامه به صورت همزمان با عملکرد بهتری وجود دارد.). کارت گرافیک تعیین کننده عملکرد رایانه در هنگام اجرای برنامه های گرافیکی و بازی هاست. و فضای ذخیره سازی تعیین می کند که قادر به نصب چه تعداد نرم افزار و یا ذخیره چه مقدار سند، فیلم و فایل های دیگر در سیستم خود هستید. لپتاپ ها عموما مشخصات پایین تری را نسبت به رایانه های رومیزی در اختیار شما قرار می دهند؛ البته همانطور که گفته شد، امروزه با توجه به تنوع وسیع و پیشرفت زیاد لپتاپ ها و قابلیت شخصی سازی سیستم های رایانه ای، این تفاوت تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است. اما چیزی که واضح است این نکته می باشد که با قیمتی یکسان، یک لپتاپ، مشخصات پایین تری را نسبت به یک رایانه رومیزی در اختیار شما قرار می دهد.

با مقایسه یک لپتاپ و یک رایانه رومیزی با قیمت های مشابه خواهید دید که لپتاپ احتمالا دارای رم، فضای ذخیره سازی و کارت گرافیک پایین تری است. اما معمولا CPU که یکی از کاربردی ترین اجزای سیستم است، بین دو سیستم یاد شده با قیمت های یکسان، معمولا یکسان است. در ادامه به طور کامل تر به بررسی تفاوت هر یک از سخت افزارها در هر دو پلتفرم مورد بررسی می پردازیم تا بتوانید راحت تر در مورد خرید یکی از آن ها تصمیم گیری کنید.

مادربرد

یکی از اجزایی که اغلب نادیده گرفته می شود، مادربرد است. مادربرد قطعه ایست که تمام اجزای دیگر رایانه به آن متصل شده و مانند سیستم عصبی مرکزی رایانه عمل می کند. دو برند اصلی پردازنده (INTEL و AMD) دارای سوکت های مادربرد متفاوتی هستند و سوکت های آن ها با هر مادربردی سازگار نیست. این موضوع هنگام خرید یک کامپیوتر رومیزی یا لپتاپ از پیش ساخته شده اهمیتی ندارد، اما اگر قصد دارید که خودتان قطعات سیستم خود را انتخاب کنید، حتما باید مطمئن شوید که مادربرد شما با پردازنده انتخابی تان سازگار است.

برتری مادربردهای رایانه های رومیزی نسبت به مادربردهای لپتاپ، تعداد بیشتر اسلات ها و درگاه ها برای اتصال قطعات سخت افزاری مختلف است؛ پس اگر در آینده قصد ارتقاء و یا اتصال چندین سخت افزار دیگر به سیستم خود را دارید، بهتر است به سراغ کامپیوترهای رومیزی بروید.

نوع پردازنده

امروزه دو سازنده اصلی CPU یعنی AMD و INTEL در بازار مشغول به فعالیت هستند و ذکر این نکته ضروری است که چه انتخاب شما یک لپتاپ و یا یک کامپیوتر رومیزی باشد، انتخاب پردازنده ای با حداقل 8 هسته و 16 رشته ضروری است، زیرا در صورت انتخاب پردازنده ای ضعیف تر، قطعا بعد از مدتی سرعت سیستم به شدت کاهش می یابد. انجام و اجرای بازی چندان به CPU وابسته نیست، اما اگر قصد ویرایش ویدئو و کارهای گرافیکی را دارید، قطعا به فکر پردازنده ای با مشخصات و ویژگی های بهتر باشید.

چه در رایانه های رومیزی و چه لپتاپ ها، هرچه فرکانس پردازنده بالاتر باشد، سیستم سریعتر خواهد بود. CPU هایی با تعداد هسته های بیشتر قادرند تا بار پردازشی را روی هسته های بیشتری توزیع کنند و این مشخصه بین لپتاپ و رایانه رومیزی یکسان است. تنها تفاوت در این بخش این است که پردازنده لپتاپ غیر قابل تغییر و یا ارتقاء می باشد. اما در مورد رایانه رومیزی اینگونه نیست و امکان تعویض پردازنده بدون تغییر در سایر اجزای سیستم امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید : عکس 360 درجه را با دوربین موبایل بگیرید

رم

RAM یکی از مهمترین اجزای رایانه است، زیرا قدرت اجرای همزمان برنامه ها به رم وابسته است. در هنگام انتخاب سیستم خود باید بدانید که دستگاه چه مقدار رم دارد و امکان ارتقاء رم تا چه حدی وجود دارد. هر مادربرد تنها دارای تعداد اسلات مشخصی برای اتصال رم است. رم بیشتر، تا حدی سرعت کامپیوتر شما را افزایش می دهد. 4 تا 8 گیگابایت رم برای افراد مبتدی و رفع نیازهای روزانه ی کاربران کافیست. اما گیمرها و کاربران حرفه ای باید سیستم هایی با رم بین 16 تا 32 گیابایت را انتخاب کنند.

 رم ها هم برای لپتاپ و هم رایانه های رومیزی در سرعت های مختلفی از قبیل 2600، 3200 و 3600 مگاهرتز در دسترس هستند. خبر خوب این است که هم رم لپتاپ و هم دسکتاپ قابل ارتقاء می باشد. و تنها تفاوت در این بخش تعداد اسلات رم بیشتر مادربردهای رایانه های رومیزی است.

گرافیک

هرچه کارت گرافیک بهتر باشد، برنامه های گرافیکی، از قبیل بازی ها، به صورت روان تر و سریعتر بر روی سیستم اجرا می شوند. پس اگر این ویژگی برایتان مهم است حتما باید به صورت تخصصی به خرید کارت گرافیکی بپردازید. دو برند بزرگی که در این حوزه بازار را به تسخیر خود درآورده اند، سری Radeon AMD و GeForce Nvidia هستند. برخی لپتاپ ها دارای گرافیک اختصاصی نیستند و کارت گرافیک به صورت یکپارچه با CPU ادغام شده است. این نوع از کارت های گرافیک از قدرت چندانی برای اجرای بازی ها و برنامه های گرافیکی برخوردار نیستند و بهتر است تا حد امکان به سراغ خرید لپتاپی مجهز به این نوع از کارت گرافیک نروید.

 اما به طور کلی اگر نیازمند انجام کارهای گرافیکی بسیار پیشرفته هستید، در مقایسه، یک لپتاپ به خوبی رضایت شما را جلب نخواهد کرد و باید به سراغ خرید رایانه های رومیزی بروید.

فضای ذخیره سازی

هنگام خرید رایانه رومیزی و لپتاپ، باید اندازه و نوع فضای ذخیره سازی را بررسی کنید. در گذشته هارددیسک ها در هر دو پلتفرم کاربرد داشتند. اما امروزه کاربرد آن ها به خصوص در لپتاپ های سبک و باریک تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده است. این امر به این دلیل است که HDD ها، کند، حجیم و تولید کننده گرما و صدا هستند. از سویی درایوهای حالت جامد یا SSDها سرعت بسیار بالاتری دارند، بی صدا هستند و حجم و وزن زیادی به لپتاپ نمی افزایند. به همین دلیل امروزه، SSDها به عنوان فضای ذخیره سازی استاندارد اکثر لپتاپ ها به کار برده می شود.

اما هنوز در برخی از رایانه های رومیزی HDDها به عنوان فضای ذخیره سازی اصلی و SSD ها به عنوان فضای ذخیره سازی ثانویه مورد استفاده قرار می گیرند. اما به طور کل، امکان اجرای هر چیدمانی از فضای ذخیره سازی چه از نظر نوع و چه حجم، چه برای لپتاپ و چه کامپیوترهای رومیزی فراهم است. اما اگر نیاز به فضای ذخیره سازی بسیار بالا دارید، قطعا لپتاپ ها با محدودیت مواجه هستند و باید به فکر خرید یک رایانه رومیزی باشید.

لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر

اندازه نمایشگر و رزولوشن

هنگام خرید لپتاپ از بروزکالا ، انتخاب اندازه نمایشگر یکی از مهم ترین چالش های افراد می باشد. لپتاپ های 12 تا 15 اینچی، تعادل خوبی را بین قابلیت حمل و اندازه نمایشگر ارائه می دهند. اما به طور کلی امروزه لپتاپ های 15 اینچی مناسب ترین و محبوب ترین مدل های موجود در بازار هستند. اما اگر به دنبال یک لپتاپ کوچک و سبک برای مرور وب، دسترسی به سایت های اجتماعی و پخش ویدئو هستید، نوت بوک های کوچکتر با نمایشگرهای 10 تا 12 اینچی می توانند نیازهای شما را برآورده کنند.

اکثر لپتاپ های موجود در بازار دارای نمایشگرهای FHD یا 1080P هستند، گرچه مدتی است که نمایشگرهای 4K نیز راه خود را به دنیای نمایشگرهای نصب شده بر روی لپتاپ ها باز کرده اند، اما با توجه به اندازه نمایشگرهای لپتاپ، تفاوت کیفیت تصویر بین نمونه های FHD و 4K چندان ملموس نیست و اگر نمی خواهید هزینه زیادی را صرف خرید لپتاپ کنید، نیازی به خرید لپتاپی با نمایشگر 4K وجود ندارد. با تمام این توضیحات، همانطور که دیدید، اندازه نمایشگرهای لپتاپ اکثرا محدود به نمونه های زیر 20 اینچ است. پس اگر به منظور انجام بازی یا انجام کارهای گرافیکی نیاز به نمایشگرهای بزرگتر دارید، باید به سراغ رایانه های رومیزی و یا لپتاپ های مجهز به پورت های مناسب برای اتصال به مانیتورهای جداگانه بروید.

امروزه اندازه مانیتورهای مخصوص رایانه های رومیزی از حدود 22 اینچ شروع می شوند. مدل های 24 و حتی 27 اینچی نیز از نمونه های استاندارد موجود در بازار هستند. حتی امروزه، خرید مانیتوری با اندازه 31 اینچ نیز غیر طبیعی نیست. و معمولا ارزش آن را دارد که در ابتدا هزینه ای را صرف خرید مانیتوری با کیفیت کنید، زیرا مانیتور دستگاهی است که هربار که از رایانه خود استفاده می کنید، باید به صورت مداوم به آن نگاه کنید.

وزن

برای خریداران کامپیوترهای رومیزی وزن عامل چندان تعیین کننده ای نیست، با این حال برای خریداران لپتاپ، این موضوع یکی از بخش های چالش برانگیز خواهد بود. در صورت امکان حتما قبل از خرید لپتاپ باید وزن آن را بررسی کنید. از نظر فنی همه ی لپتاپ ها قابل حمل هستند، اما گاهی وزن بالای یک لپتاپ عملا آن را به لپتاپی ثابت تبدیل کرده و این سیستم برای فرد کاربردی مشابه کامپیوتر رومیزی خواهد داشت. قطعا وزن لپتاپ های معمولی و لپتاپ های گیمینگ که دارای قطعات بزرگتر و همچنین کابل های برق حجیم تر هستند، متفاوت است.

 در نظر گرفتن این موضوع قبل از خرید یک لپتاپ گیمینگ، برای حمل به کلاس درس و محل کار و غیره، ضروری است و گاهی کاربر پس از خرید متوجه می شود که هدف او از خرید لپتاپ تنها بازی بوده است و در اینجا متوجه می شود که خرید یک کامپیوتر رومیزی برای این منظور می توانست انتخاب منطقی تری باشد.  

پورت های USB

در هنگام خرید لپتاپ، توجه به تعداد پورت های USB و در هنگام خرید رایانه های رومیزی توجه به محل قرارگیری و دسترسی آسان به آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وجود این پورت ها برای اتصال لوازم جانبی خارجی به رایانه ضروری است. عموما تعداد پورت های USB موجود بر روی کیس رایانه های رومیزی بیشتر از تعداد پورت های تعبیه شده بر روی بدنه لپتاپ هاست.

اما این نکته عامل تعیین کننده ای در انتخاب بین لپتاپ و رایانه رومیزی نیست؛ زیرا می توان تعداد پورت های در دسترس را از طریق دانگل های موجود در بازار افزایش داد. ولی به طور کلی، تعداد و فناوری پورت های USB از موارد تعیین کننده در انتخاب مدل دستگاه خواهد بود.

شبکه

اکثر لپتاپ ها مجهز به شبکه های بی سیم داخلی هستند، اما رایانه های رومیزی یا باید از طریق شبکه کابلی به اینترنت متصل شده و یا یک کارت شبکه بی سیم خریداری کنید، تا بتوانید از طریق شبکه وای فای به یک شبکه بی سیم متصل شوید. همانطور که انتظار می رود، شبکه بی سیم لپتاپ قابل ارتقاء نبوده ولی امکان تعویض و ارتقاء کارت شبکه بی سیم رایانه های رومیزی در آینده وجود دارد.

بیشتر بخوانید : تلفن های همراه با بیشترین حافظه داخلی

بلندگوها

رایانه های رومیزی اکثرا همراه با بلندگو عرضه نمی شوند و می توان به انتخاب خود هر نوع بلندگویی را به سیستم متصل کرد. اما لپتاپ ها مجهز به بلندگوهای داخلی هستند. پس اگر به کیفیت صدا اهمیت می دهید؛ یا باید رایانه رومیزی به همراه بلندگوهایی باکیفیت خریداری کنید و یا اگر از لپتاپ استفاده می کنید، قید بلندگوهای داخلی را زده و به خرید بلندگوهای جداگانه ی غیرقابل حمل روی بیاورید.

صفحه کلید، ماوس و سایر لوازم جانبی

اگر قصد خرید رایانه رومیزی دارید، باید هزینه ای را به صورت جداگانه صرف خرید صفحه کلید، ماوس و دیگر لوازم جانبی بکنید. اما با خرید لپتاپ، نیازی به خرج هزینه ی بیشتر برای خرید این قبیل از لوازم جانبی وجود ندارد. اما طبیعتا این مورد عامل تعیین کننده ای در انتخاب بین لپتاپ و رایانه رومیزی نخواهد بود.

سیستم عامل رایگان

هم لپتاپ ها و هم رایانه های رومیزی از پیش ساخته شده معمولا همیشه با یک سیستم عامل از پیش نصب شده ارائه می شوند. کامپیوترهای فعلی معمولا با نسخه ای از ویندوز 10 و یا 11 مایکروسافت عرضه می شوند.

تولیدکنندگان رایانه و قطعات سخت افزاری معمولا برای تنظیم دقیق و کنترل سخت افزارها، نرم افزارهایی را از پیش بر روی سیستم نصب می کنند. حتی گاهی برخی از لپتاپ ها و رایانه های رومیزی مجهز به برنامه های حرفه ای، بازی ها و یا نرم افزارهای ضد ویروس نیز می باشند. در کل، در این بخش تفاوتی بین لپتاپ و رایانه های رومیزی نیست.

لپ تاپ بهتر است یا پی سی

آیا کامپیوتر های رومیزی برای استفاده در محیط های آموزشی مناسبند؟

اگر از محیط های آموزشی مدارس بازدید کنید، حتما کامپیوترهای رومیزی ای را خواهید دید که برای استفاده دانش آموزان در نظر گرفته شده اند. و این موضوع به این دلیل است که به علت ثابت بودن مکان دسکتاپ ها، امکان آسیب رسانی دانش آموزان به سیستم بر اثر حمل و غیره وجود ندارد. این دسکتاپ ها امکان استفاده به عنوان سیستمی برای تایپ متون، ارسال ایمیل و یا کدنویسی را برای دانش آموزان فراهم می کنند. همچنین برای محصلان رشته هایی مانند علوم کامپیوتر، آمار و رباتیک، وجود یک دسکتاپ قدرتمند که توانایی حل محاسبات سنگین را داشته باشد، ضروری است.

آیا لپتاپ ها برای استفاده در محیط های آموزشی مناسبند؟

دانشجویان همواره به لپتاپی برای استفاده در کلاس درس و محیط های آموزشی نیازمندند. دانشجویان اغلب در دانشگاه و یا خانه باید بر روی پروژه های گروهی و یا سمینارهای خود کار کنند و قابلیت حمل برای این دسته از افراد بسیار حائز اهمیت است. دانشجویان می توانند لپتاپ خود را به دانشگاه آورده و با دوستان خود بر روی یک پروژه کار کنند و یادداشت های درسی خود را به اشتراک بگذارند. همچنین می توان از طریق اتصال لپتاپ به پروژکتور و یا مانیتوری بزرگ، ارائه های درسی را انجام داد.

بیشتر بخوانید : چگونه باتری گوشی را شارژ کنیم و طول عمر آن را افزایش دهیم ؟

همچنین برای مدرسانی که برای آموزش به دانش آموزان به رایانه وابسته اند، وجود یک لپتاپ ضروری است. آن ها می توانند لپتاپ را به منظور ارائه دروس و یا پخش فیلم های آموزشی به کلاس درس بیاورند. بنابراین به طور کلی اگر محصل و یا مدرسی هستید که می خواهید در هر زمان و مکانی به کامپیوتر دسترسی داشته باشید، یک لپتاپ بسیار ایده آل خواهد بود.

آیا کامپیوترهای رومیزی برای بازی مناسبند؟

از زمان پیدایش رایانه ها، آن ها کاملا با بازی ها گره خورده بودند و بسیاری از افراد تنها برای انجام بازی اقدام به خرید رایانه های شخصی می کردند. امروزه افراد از بازی ها به عنوان معیاری برای سنجش قدرت رایانه ها استفاده می کنند. بازی های مدرن امروزی بسیار پیشرفته هستند و برای اجرای روان، نیاز به سیستم قدرتمندی دارند. اگر سیستم شما بتواند بازی های پیشرفته موجود در بازار را اجرا کند، تقریبا قادر به اجرای هر نرم افزار دیگری خواهد بود. در ابتدا بازی ها تنها به اجرا بر روی کامپیوترهای رومیزی محدود بودند.

اما امروزه هم با افزایش چشمگیر رایانه های گیمینگ، باز هم گیمرهای حرفه ای کامپیوترهای رومیزی را به عنوان وسیله ای برای انجام بازی ترجیح می دهند. این تمایل به استفاده از دسکتاپ ها برای انجام بازی به دو جنبه مربوط می شود: قدرت و قابلیت ارتقاء. دسکتاپ ها به دلیل وجود فضای ذخیره سازی بیشتر، پردازنده های قوی تر و واحد های گرافیکی قدرتمندتر، همواره همیشه قدرتمندتر از لپتاپ هایی با رنج قیمتی مشابه بوده اند. بنابراین با صرف هزینه ای یکسان، دسکتاپ ها امکان نصب بازی های بیشتر و اجرای روان تر آن ها را برای کاربر فراهم می کنند.

علاوه بر این صنعت بازی هر ساله در حال پیشرفت است، بنابراین سخت افزارهای موردنیاز برای اجرای بازی ها نیز همواره در حال تغییرند. و اینجاست که قابلیت ارتقاء دسکتاپ ها، به خوبی خودنمایی می کند. از مهمترین اجزای قابل تغییر این پلتفرم، کارت گرافیک و پردازنده است. اساسا این دو واحد مهم، تعیین کننده اجرای بازی بر روی سیستم هستند و اگر CPU و یا GPU سیستم شما پاسخگو نباشد، نمی توانید بازی های جدید را اجرا کنید. جداسازی سخت افزارهای قدیمی و جایگزینی آن ها با سخت افزارهای جدید بسیار راحت است و نیازی نیست هر چند سال سیستم خود را کاملا تعویض کنید.

از دیگر مزایای قابل توجه دسکتاپ ها وجود صفحه نمایش بزرگ، صفحه کلید و ماوس مناسب بازی و سیستم صوتی پیشرفته تر است. همه ی این ها از جمله دلایل محبوبیت کامپیوترهای رومیزی برای انجام بازی هستند.

لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر رومیزی

آیا لپتاپ ها برای بازی مناسبند؟

در گذشته افراد از انجام بازی بر روی لپتاپ خود اجتناب می کردند و می ترسیدند که انجام بازی ها بر روی عمر باتری و همچنین عملکرد کلی سیستم تاثیر بگذارد. اما امروزه لپتاپ های مخصوص بازی زیادی در بازار موجود هستند. البته هزینه خرید این لپتاپ ها به طور قابل توجهی بیشتر از خرید مانیتور هایی با قدرت مشابه است. و حتی قوی ترین لپتاپ نیز نمی تواند از لحاظ قدرت با یک کامپیوتر رومیزی رده بالا رقابت کند. اما مزیت لپتاپ های گیمینگ این است که افراد می توانند در حال حرکت از انجام بازی های جدید لذت ببرند. گفتنی است، لپتاپ های گیمنیگ جدید وزن کمتری داشته و می توانند تجربه لذت بخشی را برای شما به ارمغان آورند.

خلاصه

به طور کلی، رایانه های رومیزی قدرت و عملکرد بهتری را با قیمت به نسبت پایین تری به شما ارائه می دهند و نگهداری، تعمیر و ارتقاء آن ها آسان تر است. اگر فضای کافی برای نگهداری از یک دسکتاپ را دارید و یا سیستمی می خواهید که با ورود فناوری های جدید به بازار به سرعت از رده خارج نشود، دسکتاپ بهترین انتخاب خواهد بود.

اما اگر جابجایی و قرارگیری تمامی امکانات یک رایانه رومیزی در فضایی کوچک اولویت شماست، باید به سراغ خرید لپتاپ از فروشگاه بروزکالا بروید.

سوالات کاربردی

چرا لپتاپ بخریم؟

اگر علاقه ای به محدودیت های فراوان تبلت های مدرن ندارید، اما نمی خواهید به ثبات مکانی رایانه های رومیزی هم پایبند باشید و در هر حالی بتوانید با رایانه خود کار کنید، احتمالا یک لپتاپ بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. همچنین حتی اگر نیازی به حمل و نقل بین دو مکان ندارید، اما می خواهید هنگام کار با رایانه شخصی خود در خانه آزادی عمل داشته و بتوانید در هر مکانی با سیستم خود کار کنید، باز هم لپتاپ بهترین گزینه است. یک لپتاپ با شارژ کامل می تواند یک روز کامل پاسخگوی نیاز شما باشد. اما یک رایانه رومیزی، به طور کامل آزادی حرکت را از شما سلب کرده و مجبورید تا برای استفاده از سیستم شخصی خود، به مکانی مشخص محدود باشید.

چرا رایانه رومیزی بخریم؟

اگر کامپیوتری می خواهید که بتوانید از طریق آن سنگین ترین برنامه های گرافیکی و مدرن ترین بازی ها را در بالاترین تنظیمات ممکن اجرا کنید، احتمالا باید به فکر خرید یک رایانه رومیزی باشید. همانطور که گفته شد، یک رایانه رومیزی قدرتمند عموما ارزان تر از یک لپتاپ قدرتمند با مشخصات سخت افزاری مشابه است. همچنین اگر از الان به فکر ارتقاء سیستم خود هستید، می توان به راحتی سخت افزار یک رایانه رومیزی را ارتقاء داد. اما تغییر و ارتقاء همه ی اجزای لپتاپ امکان پذیر نیست.

آیا کامپیوترهای رومیزی برای کار مناسبند یا لپ تاپ ها؟

در اکثر فضاهای کاری که متشکل از اپراتورهای رایانه هستند، رایانه های رومیزی انتخاب اول کارفرماست. اما اینکه رایانه های رومیزی تا چه حد برای پروژه های کاری کارآمد هستند، کاملا به حرفه شما و کاری که مشغول انجام آن هستید بستگی دارد. دسکتاپ ها برای انجام بیشتر کارهای اداری مانند ساخت اسناد متنی، ارسال ایمیل، ذخیره داده ها، سازماندهی فایل ها و غیره کاملا مناسبند. اگر کار شما مستلزم رفت و آمد زیاد نیست، وجود یک کامپیوتر رومیزی کاملا شما را راضی خواهد کرد. و از آنجا که قیمت آن ها کمتر است، امکان خریداری این سیستم ها برای همه ی کارکنان راحت تر است. اما باید توجه داشت که رایانه های رومیزی به فضای اختصاصی زیادی نیاز دارند و گاهی فضاهای اداری با محدودیت های مکانی مواجه هستند. همچنین این سیستم ها صدای قابل توجهی تولید می کنند و گاهی این تولید صدا می تواند آزاردهنده باشد.

اگر کار شما نیازمند سفر و کار در حرکت است، یک لپتاپ می تواند به صورت کامل نیازهای شما را برآورده کند. شما با استفاده از لپتاپ می توانید تا ساعت ها بدون وجود منبع تغذیه کار کنید. بنابراین حتی در زمان قعطی برق نیز کار شما با مشکل مواجه نخواهد شد. وبلاگ نویسان، سفرنامه نویسان و روزنامه نگاران از جمله مشاغلی هستند که نیازمند استفاده از لپتاپ می باشند، زیرا تمام این مشاغل نیازمند سفرهای فراوان و ثبت فوری اطلاعات در هر مکانی هستند.

مطالب مرتبط: