تعمیر هارد SSD + نشانه‌های هارد اس اس دی سوخته

آیا SSD شما کار نمی‌کند؟

آیا دسترسی به دیتای ذخیره شده در حافظه SSD ندارید؟

نگران نباشید. ما در این مقاله می‌خواهیم نشانه های خرابی حافظه SSD، دلایل آن و نکات تعمیر انواع مدل حافظه SSD را با شما در میان بگذاریم.

مقدمه

یکی از بدترین حالت هایی که می تواند برای هر کاربری اتفاق بیفتد، خرابی هارد SSD و مرگ آن است. معمولا این درایو های ذخیره سازی داده برای ذخیره سازی مهم ترین اطلاعات و داده ها مورد استفاده قرار می گیرند و کاربران اطلاعات بسیار زیادی را روی این درایو ها ذخیره می کنند. از طرفی همیشه خرابی یک دستگاه و نیاز به خرید یک دیوایس جدید برای هر کاربری مایوس کننده است. اما همیشه خرابی یک SSD به معنای پایان راه این دستگاه و اطلاعات روی آن است؟ آیا می توان یک هارد SSD را تعمیر کرد؟

دراین مطلب از مجله فروشگاه بروز کالا با ما همراه باشید تا با بررسی نشانه های خرابی درایو های SSD، دلایل خرابی این دستگاه ها و نکات تعمیر آنها در مدل های مختلف، به این سوال پاسخ دهیم که آیا تعمیر هارد SSD امکان پذیر است یا خیر و تا چه درصدی می توان شانس بازیابی داده ها را داشت.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • مروری کوتاه بر کاربرد درایو های SSD
  • آیا درایو های SSD دچار مشکل می شوند؟
  • مهم ترین نشانه های خرابی هارد SSD
  • رایج ترین مشکلات هارد SSD شامل چه مواردی می شود؟
  • دلایل خرابی هارد SSD شامل چه مواردی می شود؟
  • نحوه عیب یابی هارد SSD به چه صورت است؟
  • آیا تعمیر هارد SSD امکان پذیر است؟
  • آیا با توجه به احتمال خرابی هارد SSD هنوز هم باید از آن برای ارتقای سیستم استفاده کرد؟
  • چگونه می توان اطلاعات از دست رفته روی هارد SSD را بازیابی کرد؟

مروری کوتاه بر کاربرد درایو های SSD

دسترسی عادی و بدون مشکل به تمامی فایل ها و داده در این عصر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از آن جایی که تقریبا تمام اطلاعات ما در این عصر در یک محیط دیجیتال ذخیره می شود، درایو های SSD می توانند گزینه ای سریع و امن برای ذخیره سازی این اطلاعات باشند. از این رو آنها به طرز فزاینده ای در حال استفاده شدن هستند و کاربران بسیار زیادی از این حافظه ها برای ذخیره سازی اطلاعات شان استفاده می کنند. البته آنها نه تنها برای ذخیره سازی داده ها، بلکه برای ارتقای سیستم نیز مورد استفاده قرار می گیرند. درست مانند استفاده از رم برای ارتقای هارد، می توان از درایو های SSD نیز به عنوان راه کاری جهت افزایش عملکرد سیستم استفاده کرد.

آنها می توانند در مدل های مختلف در دسترس باشند و عملکرد و کارایی سیستم را افزایش دهند. معمولا مهم ترین اطلاعات روی درایو های SSD ذخیره می شوند و به همین جهت خرابی آنها می تواند بسیار آزاردهنده باشد. به همین دلیل تعمیر هارد SSD برای کاربران این دستگاه ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر به اطلاعات بیشتری راجع به حافظه اس اس دی نیاز دارید، از دو مقاله جامع ما با عنوان هارد SSD چیست و هارد SSD بهتر است یا هارد HDD؟ دیدن کنید.

آیا درایو های SSD دچار مشکل می شوند؟

یکی از ویژگی های درایو های SSD که موجب برتری نسبی آنها نسبت به درایو های HDD شده است، همان دوام و مقاومت بالاتر آنها در برابر ضربه و آسیب است. همین امر موجب تفاوت قیمت هارد HDD با درایو های SSD نیز شده است.

در زمان خرید قطعات کامپیوتر معمولا به کاربران گفته می شود که درایو های SSD کمتر دچار خرابی و آسیب می شوند و دلیل آن هم نبودن قطعات متحرک در این هارد هاست. به همین دلیل معمولا خرابی هارد SSD در مقایسه با درایو های سنتی HDD بسیار کمتر است. اما با این وجود هنوز هم اجزای مختلفی در این درایو ها در معرض آسیب و خرابی هستند و ممکن است نیاز به تعمیر هارد SSD مورد نظر وجود داشته باشد.

آیا درایو های SSD دچار مشکل می شوند؟

مهم ترین نشانه های خرابی هارد SSD

معمولا زمانی که درایو SSD دچار مشکل می شود، این خرابی حتی مدتی قبل از وقوع خود را با نشانه هایی نمایان می کند و می توان با برخی نشانه ها حدس زد که یک درایو SSD در حال خراب شدن است و به احتمال بسیار زیاد به تعمیر هارد SSD مورد نظر نیاز دارید. مهم ترین نشانه ها شامل موارد زیر می شود:

  • نمی توان در هارد یا درایو مورد نظر اطلاعاتی را خواند یا نوشت
  • سیستم بسیار کند می شود و به کندی کار می کند
  • سیستم مورد نظر ( کامپیوتر یا لپ تاپ ) بوت نمی شود. در مک یک علامت سوال چشمک زن مشاهده می شود و در سیستم ویندوز نیز ارور دستگاه راه اندازی نمی شود، ظاهر خواهد شد
  • خطا های مکرر روی سیستم نمایان شده و صفحه آبی مرگ یا صفحه سیاه ظاهر می شود
  • برنامه های ذخیره شده روی SSD مسدود شده یا خراب می شوند
  • درایو ها فقط قابل خواندن هستند و نمی توان اطلاعات جدیدی روی درایو نوشت
  • هنگ کردن یا ریستارت شدن دائمی سیستم

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره‌ی هارد اینترنال (هارد دیسک)

رایج ترین مشکلات هارد SSD شامل چه مواردی می شود؟

مشکلاتی که ممکن است در درایو های SSD مشکل ساز شود را می توان به دو دسته مشکلات نرم افزاری و مشکلات سخت افزاری دسته بندی کرد. بر این اساس نیز تعمیر هارد SSD انجام می شود. رایج ترین مشکلات و خرابی هایی که در درایو های SSD مشاهده می شود، شامل موارد زیر است:

  • دیتکت نشدن هارد یا عدم شناسایی هارد
  • پریدن اطلاعات و دسترسی نداشتن به داده ها و فایل هایی که روی هارد ذخیره شده اند
  • شکستگی هارد
  • شنیده شدن صدای غیر عادی از هارد
  • بوی سوختگی از هارد
  • خرابی فریموری در هارد SSD
  • بد بلاکی در هارد SSD
  • خرابی برد PCB در هارد
  • خرابی خازن یا منبع انرژی در هارد
  • بروز مشکل در فرایند خواندن و نوشتن هارد
  • خرابی فایل های سیستمی در هارد
  • بروز مشکل در چیپ فلش یا چیپ کنترلر هارد
  • خرابی و بروز مشکل در کانکتور ها

مهم ترین نشانه های خرابی هارد SSD

دلایل خرابی هارد SSD شامل چه مواردی می شود؟

عوامل و موارد متعددی می توانند به یک هارد SSD آسیب برسانند و موجب خرابی آن شوند. ضربه خوردن یا زمین خوردن یکی از اصلی ترین دلایل خرابی هارد است. در کل تکان های شدید یا هر گونه آسیب فیزیکی می تواند به هارد SSD آسیب برساند. آب خوردگی نیز از عوامل احتمالی خرابی هارد SSD است. در ادامه نوسانات برقی یا کم و زیاد شدن ولتاژ می تواند به هارد آسیب برساند. خصوصا این که در این درایو ها منبع انرژی یکی از مهم ترین قسمت هاست و در صورت کم و زیاد شدن جریان برق بسیار آسیب پذیر است. استهلاک و خرابی قطعات الکترونیکی مختلف در هارد نیز می تواند موجب خرابی هارد SSD شود.

در کنار آسیب های فیزیکی گاهی اوقات این ویروسی شدن سیستم یا نفوذ بد افزار هاست که مشکلات متعددی را در انواع هارد SSD به وجود می آورد. این موارد نیز می تواند با آسیب رساندن به داده ها موجب عدم دسترسی به آنها شود. در هر یک از این شرایط نحوه تعمیر هارد SSD قطعا متفاوت خواهد بود.  بهتر است با استعلام قیمت RAM و مقایسه آن با قیمت هارد HDD و SSD، بهترین گزینه را برای سیستم انتخاب کرد.

بیشتر بخوانید : SSD یا RAM؟ در لپ تاپ ها کدام را ارتقاء دهیم؟

نحوه عیب یابی هارد SSD به چه صورت است؟

برای تعمیر هارد SSD باید ابتدا خرابی آن را تشخیص داد و با یک عیب یابی مشکل ایجاد شده در آن را شناسایی کرد. برای این منظور روش های مختلفی وجود دارد که بسته به مشکلات سخت افزاری هارد یا نرم افزاری آن، می توان از یک روش مناسب برای عیب یابی هارد SSD استفاده کرد.

عیب یابی مسائل سخت افزاری

برای این منظور یک بار کامپیوتر یا لپ تاپ مورد نظر را خاموش و روشن کنید. در این شرایط اگر بتوانید درایو SSD مورد نظر را مشاهده کرده و هر گونه نشانه ای از فعالیت آن را ببینید، این احتمال وجود دارد که مشکل سخت افزاری در هارد وجود نداشته باشد و در عوض به دلیل ایراد در پیکربندی نادرست نرم افزاری یا بروز مشکل در راه اندازی، هارد SSD دچار مشکل شده باشد.

از طرفی باید اتصالات جانبی را نیز در نظر بگیرید. گاهی اوقات نصب یک دستگاه خارجی در ایجاد مشکل نقش دارد. در نتیجه هر گونه اتصال جدید به سیستم را بررسی و آن را جدا کنید و با روشن کردن لپ تاپ یا کامپیوتر، عملکرد هارد SSD را مجددا بررسی کنید. البته قطعا برای تشخیص درست و کامل این که مشکلات هارد سخت افزاری است و آیا به تعمیر هارد SSD نیاز است یا خیر، به بررسی و عیب یابی یک تعمیرکار هارد نیاز است.

بیشتر بخوانید : چطور لپتاپ را به گوشی متصل کنیم ؟

عیب یابی مشکلات نرم افزاری و فایل سیستمی در هارد SSD

در برخی مواقع اصلا سخت افزار موجب خرابی هارد SSD نشده و در عوض برنامه های مخرب یا برخی مشکلات نرم افزاری و سیستمی موجب بروز مشکل شده است. برای عیب یابی هارد SSD در این شرایط باید سیستم را در حالت Safe Mode راه اندازی کرد. سپس در این حالت مشکل به وجود آمده را بررسی کرده و ببینید آیا باز هم مشکل ادامه دارد یا خیر.

از طرف دیگر در صورتی که درایو SSD روی سیستم شناسایی نمی شود، بهتر است آن را به رایانه دیگری وصل کرده یا از کابل و پورت SATA دیگری استفاده کنید. در صورتی که SSD همچنان نیز شناسایی نشود، می توان گفت احتمال زیاد درایو SSD دچار آسیب های فیزیکی شده است.

آیا تعمیر هارد SSD امکان پذیر است؟

آیا تعمیر هارد SSD امکان پذیر است؟

حال موضوع مهم این است که در صورت خرابی هارد SSD آیا امکان تعمیر آن وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که تعمیر هارد SSD به این بستگی دارد که چه مشکلی در آن به وجود آمده و نوع آسیب وارد شده به هارد چقدر است.

در برخی موارد می توان با یک سری راه کار های کاربردی مشکل ایجاد شده در هارد SSD را برطرف کرد. در برخی مواقع دیگر نیز برای رفع مشکل هارد SSD باید به یک مرکز تعمیرات تخصصی معتبر مراجعه کرد و با دریافت خدمات تعمیرات هارد SSD، مشکل ایجاد شده را برطرف کرد.

بیشتر بخوانید : تفاوت های هارد ssd sata با هارد ssd m2

راه کار هایی سریع برای تعمیر هارد SSD در خانه

برای تعمیر هارد SSD قبل از مراجعه به یک مرکز تعمیراتی می توان راه حل های زیر را دنبال کرد تا در صورت امکان مشکل ایجاد شده برطرف شود. در قدم اول بهتر است سیستم عامل را به روز رسانی کنید. از طرفی نیز تمامی درایور های SSD را به روز رسانی کرده تا در صورت امکان عدم کارکرد درایو SSD مورد نظر را برطرف کنید.

راه کار موثر بعدی برای رفع مشکل ایجاد در درایو SSD، بررسی و عیب یابی فایل های سیستمی است. با استفاده از اجرای دستور Command Prompt یا با کمک ابزار تعمیر SSD می توان فایل های سیستمی را بررسی و در صورت وجود مشکل آن را برطرف کرد.

راه حل بعدی برای تعمیر هارد SSD، بازسازی MBR است. در یک روش دیگر می توان کابل ساتا را از درایو SSD جدا کرد و کابل برق را وصل کرد. سیستم را روشن کرده و وارد تنظیمات بایوس شوید. سپس اجازه دهید سیستم برای مدت نیم ساعت در فضای بایوس باقی مانده ( بدون انجام هیچ گونه فعالیتی ) و سپس کامپیوتر را خاموش کنید. حال دوباره کابل داده ساتا را به درایو SSD وصل کرده و سیستم را روشن کنید. دوباره وارد تنظیمات بایوس شده و ترتیب بوت شدن را رعایت کنید. در ادامه تغییرات را ذخیره کرده و ویندوز را راه اندازی نمایید. با این کار می توان در بسیاری از مواقع مشکل ایجاد شده در درایو SSD را برطرف کرد.

 معمولا این راه حل ها در صورتی موثر خواهند بود که مشکل ایجاد شده در درایو SSD و خطای عدم کارکرد آن به دلیل خطای منطقی در هارد به وجود آمده باشد و نه به دنبال آسیب های فیزیکی.

تعمیرات تخصصی هاردهای SSD

در برخی مواقع آسیب های فیزیکی موجب بروز مشکل در درایو SSD می شود. خرابی و عدم کارکرد هارد SSD به دنبال آسیب های فیزیکی را نمی توان با راه حل های قبلی برطرف کرد. در این شرایط حتما باید درایو برای رفع مشکل و دریافت خدمات تعمیر هارد SSD به یک مرکز تعمیرات تخصصی ارجاع داده شود. در این مراکز کارشناسان مسلط به درایو های SSD می توانند با بررسی و عیب یابی هارد، مشکل را تشخیص داده و بهترین راه حل را برای تعمیر هارد SSD ارائه دهند. در بسیاری از مواقع تعمیرات این درایو ها به کمک یک سری نرم افزار های تخصصی انجام می شود.

مورد مهم بعدی که در این مراکز برای تعمیر هارد انجام می شود، بازیابی اطلاعات از دست رفته است. ریکاوری هارد SSD و بازیابی داده های غیر قابل دسترس در این درایو از دیگر مواردی است که در ضمن تعمیر هارد SSD انجام می شود. حتی گاهی اوقات که هارد SSD قابل تعمیر نیست، تنها همین بازیابی اطلاعات روی آن می تواند به کاربران کمک زیادی کند. معمولا برای بازیابی نیز از نرم افزار های تخصصی ریکاوری اطلاعات هارد استفاده می شود.

تعمیرات تخصصی هارد های SSD

آیا با توجه به احتمال خرابی هارد SSD هنوز هم باید از آن برای ارتقای سیستم استفاده کرد؟

درایو های SSD هنوز هم به عنوان یک گزینه ایده آل برای ارتقای سیستم محسوب می شوند و میزان خرابی آنها به نسبت سایر درایو های سنتی بسیار کمتر است. از این رو با توجه به استعلام قیمت هارد SSD و درصد کمتر خرابی آنها، هنوز هم این درایو ها می توانند در زمان خرید کیس، گزینه ای ایده آل برای ارتقای سیستم باشند.

چگونه می توان اطلاعات از دست رفته روی هارد SSD را بازیابی کرد؟

بهترین راه حل برای بازیابی اطلاعات از دست رفته روی هارد قبل از تعمیر هارد SSD، استفاده از نرم افزار های تخصصی بازیابی اطلاعات است. یکی از این نرم افزار ها که می توان با اطمینان از آن استفاده کرد، نرم افزار EaseUS Data Recovery است. نرم افزار Stellar Data Recovery Standard نیز می تواند برای بازیابی اطلاعات از دست رفته هارد مورد استفاده قرار بگیرد.

 

خلاصه

درایو های SSD مزیت های بسیار زیادی دارند و به دلیل قابلیت هایی که ارائه می دهند، آنها به عنوان گزینه ای بسیار محبوب و پر طرفدار بین کاربران شناخته می شوند. این درایو ها فاقد قطعات متحرک اند و به همین دلیل در کل کمتر از هارد HDD دچار خرابی می شوند. با این حال این درایو های ذخیره سازی نیز به دنبال مشکلاتی مانند نوسانات برقی یا مشکلات نرم افزاری ممکن است دچار مشکل شوند و در نتیجه به تعمیر نیاز داشته باشند. تعمیر هارد SSD امکان پذیر است و می توان با استفاده از ابزار های تخصصی مشکلات ایجاد شده در آنها را در بیشتر مواقع برطرف کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره قبل از خرید با کارشناسان فروشگاه بروز کالا تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا فرمت کردن یک هارد SSD خراب کار درستی است؟

زمانی که یک هارد SSD از نظر منطقی از کار افتاده است و به حالت RAW یا غیر قابل دسترس درآمده، یکی از راه حل ها برای تعمیر هارد SSD انجام قالب بندی مجدد بعد از فرمت کردن هارد است. این کار شاید بتواند مشکل ایجاد شده در هارد را برطرف کند، اما از طرفی منجر به از دست رفتن دائمی داده ها نیز می شود و در این شرایط دیگر امکان بازیابی اطلاعات هارد SSD وجود ندارد. بنابراین معمولا توصیه می شود به هیچ عنوان یک هارد SSD خراب را فرمت نکنید. 

آیا تعمیر هارد SSD مقرون به صرفه است؟

در خصوص هزینه های مورد نیاز برای تعمیر کردن یک هارد SSD باید دید میزان آسیب چقدر است. در صورتی که برای تعمیر هارد نیاز به مراجعه به یک مرکز تعمیرات تخصصی باشد، می توان با استعلام قیمت SSD و مقایسه آن با هزینه های برآورد شده برای تعمیر هارد، در این زمینه تصمیم گیری کرد. در بسیاری از موارد شاید کاربران تنها بازیابی اطلاعات هارد را ترجیح دهند و در کنار آن خرید یک SSD جدید را انتخاب می کنند.

آیا امکان بازیابی اطلاعات از هارد SSD معیوب امکان پذیر است؟

بازیابی اطلاعات از یک هارد SSD خراب امکان پذیر است و می توان به عنوان بخشی از فرایند تعمیر هارد SSD آن را در نظر گرفت. با این حال این کار آسان نیست. برای این که شانس بازیابی اطلاعات بیشتر شود، باید از هارد SSD تا جای ممکن استفاده نکرد و هیچ داده جدیدی را روی آن ذخیره نکرد. برای جلوگیری کردن از این که داده ها برای همیشه از دست بروند بهتر است همیشه از داده های خود یک فایل پشتیبان تهیه کرده و آن را در یک فضای ذخیره سازی ابری نگه دارید.

چگونه بفهمم که هارد SSD من خراب است؟

با چند علامت می توان احتمال خراب بودن یا آسیب دیدن هارد SSD را تشخیص داد. اول این که فایل روی SSD قابل خواندن نیست. این فایل ها را نمی توان کپی کرد. از طرفی به درایو SSD دسترسی امکان پذیر نیست و درایو به کندی اجرا می شود. مشاهده خطای فایل سیستمی که نیاز به رفع شدن دارد نیز به صورت مکرر می تواند نشان دهنده آسیب دیدن هارد SSD باشد. درایو SSD معیوب تنها حالت خواندنی داشته و قادر به نوشتن داده ها روی آن نخواهید بود. در این موارد باید برای تعمیر هارد SSD اقدام کرد.