بررسی 9 علت روشن نشدن لپتاپ

یک روز مثل همیشه سراغ لپتاپ می‌روید و دکمۀ پاور را می‌زنید اما لپتاپ روشن نمی‌شود. دوباره امتحان می‌کنید، فایده‌ای ندارد. چه اتفاقی افتاده است؟ آیا توی یک دردسر حسابی افتاده اید یا ممکن است راهکار ساده‌ای وجود داشته باشد؟ شاید هم کلا باید به فکر خرید لپ تاپ جدید باشید! برای برررسی علت روشن نشدن لپتاپ، اول باید بفهمیم مشکل از کجا آب می‌خورد و سخت‌افزاری بوده یا نرم‌افزاری(که البته آرزو میکنیم نرم‌افزاری باشد تا خرج و زحمت کمتری بتراشد). در این مقاله از مجله اینترنتی بروزکالا، آموزش جامع بررسی علت روشن نشدن لپتاپ و پیدا کردن راهکار آن را آماده کرده ایم. با ما همراه باشید. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند: 

  • حالت های مختلف روشن نشدن صفحه لپ تاپ
  • دلایل روشن نشدن لپ تاپ شامل چه مواردی می شود؟
  • چگونه لپ تاپ را روشن کنیم؟
  • چرا لپ تاپ روشن می شود ولی ویندوز بالا نمیاد؟
  • آیا خرید و تعویض قطعات سخت افزاری برای رفع مشکل روشن نشدن لپ تاپ ارزشش را دارد؟

چرا لپ تاپ روشن نمیشه؟

حالت های مختلف روشن نشدن صفحه لپ تاپ

ممکن است با خودتان فکر کنید روشن نشدن لپتاپ یک شکل بیشتر ندارد اما در واقع، حالات مختلفی از روشن نشدن لپ تاپ وجود دارد که با شناختنشان، در همان مرحله اول می‌توان تا حدی وخامت اوضاع را تخمین زد. پس دقت کنید و ببینید لپتاپتان در کدام یکی از این پنج وضعیت است: 

1. در برخی مواقع به صورت کلی سیستم روشن نمی شود. یعنی حتی صدای فن نیز از دستگاه شنیده نمی شود و این قطعا بدترین حالت ممکن است.

2. در یک حالت دیگر سیستم روشن شده و صدای فن شنیده می شود. حتی چراغ های کیبورد یا روشن بودن سیستم نیز چشمک می زند، اما صفحه لپ تاپ روشن نمی شود و نمایشگر تاریک است.

3. در یک حالت دیگر، لپ تاپ روشن می شود ولی ویندوز بالا نمیاد. گاهی نیز ویندوز بالا می آید، لوگوی ویندوز نیز مشاهده شده اما بلافاصله سیستم خاموش می شود.

4. مورد بعدی زمانی است که لپ تاپ تنها در مواقعی روشن است که سیستم به جریان برق وصل باشد. از طرفی نیز گاهی سیستم به صورت خود به خودی و در حین کار خاموش می شود.

5. روشن و خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ نیز یکی دیگر از حالت های بروز مشکل روشن نشدن لپ تاپ محسوب می شود.

بیشتر بخوانید : آموزش تست سلامت لپ تاپ

دلایل روشن نشدن لپ تاپ شامل چه مواردی می شود؟

در مقایسه با شرایط دیگر، هیچ چیزی ناامیدکننده‌تر از زمانی که لپ تاپ روشن نمی شود نیست. با این حال مجبور نیستید سریعاً نتیجه بگیرید که لپتاپتان دچار مرگ نابه‌هنگام شده است دلایل زیر می تواند دلیل روشن نشدن صفحه لپ تاپ شما باشند. ابتدا آنها را بررسی کنید و در سپس بر اساس آنها دچار راه چاره باشید:

مشکلات باتری و آداپتور یا منبع تغذیه لپ تاپ

اولین و شاید یکی از رایج ترین دلایل روشن نشدن لپ تاپ، خرابی و مشکلات باتری و آداپتور است. گاهی اوقات آداپتور یا کابل شارژ دستگاه خراب شده و در نتیجه جریان برق مورد نیاز سیستم به آن نمی رسد. سوختن آداپتور، پارگی یا قطع شدن کابل شارژی که به آداپتور یا به پریز برق وصل می شود، خرابی پین یا سوکت شارژ در لپ تاپ و ... از جمله ایرادهایی است که می تواند موجب روشن نشدن صفحه لپ تاپ شود.

اگر از دستگاه بدون اتصال به جریان برق و تنها از طریق باتری استفاده می کنید، روشن نشدن لپ تاپ را می توان به خرابی باتری نیز مرتبط دانست. خصوصا در مواردی که سیستم تنها در صورت متصل بودن به جریان برق روشن می شود و در صورت قطع شدن اتصال لپ تاپ از پریز برق، سیستم خاموش می شود، یکی از اصلی ترین دلایلی که صفحه لپ تاپ روشن نمی شود، خرابی باتری است.

 خرابی پین یا سوکت شارژ نیز می تواند دلیل روشن نشدن لپ تاپ باشد. معمولا این پین در صورت خرابی دچار یک خمیدگی می شود یا می شکند و به همین دلیل جریان برق ورودی به دستگاه مختل می شود. در نتیجه سیستم به دلیل عدم دریافت ولتاژ مورد نیاز روشن نمی شود. خرید باتری لپ تاپ و شاید تعمیر جزئی در این هنگام مشکل را حل خواهد کرد

مشکلات نمایشگر یا مانیتور لپ تاپ

یکی از دلایل مهمی که لپ تاپ روشن نمیشه، خصوصا در مواردی که صفحه لپ تاپ روشن نمی شود اما چراغ آداپتور و برق سیستم روشن است و صدای فن نیز شنیده می شود، خرابی و مشکلات نمایشگر است. خرابی مانیتور لپ تاپ می تواند با حالت هایی مانند سیاه شدن تصویر، عدم نمایش تصویر، تاریک شدن صفحه نمایش و مواردی مشابه بروز کند.

گاهی اوقات مدارها و اتصالات داخلی مادربرد به ال سی دی لپ تاپ دچار مشکل شده است. هر گونه ضربه و آسیب به نمایشگر، آب خوردگی مانیتور، نوسانات برقی و ولتاژی و استهلاک قطعات داخلی مرتبط با نمایش تصویر می تواند موجب خرابی نمایشگر شده و در نتیجه شاهد روشن نشدن صفحه لپ تاپ خواهیم شد.

علت روشن نشدن صفحه لپ تاپ

بروز مشکل در مادربرد لپ تاپ

مادربرد نقش قلب سیستم های کامپیوتری را دارد و می توان گفت فرماندهی کل لپ تاپ و کنترل تمامی قطعات اصلی در دستگاه تحت نظر مادربرد است. روی این قطعه مجموعه ای از خازن ها، ترانزیستورها، مقاومت ها و مدارها وجود دارد که در کنار قطعات مهمی همچون سی پی یو، رم و هارد عملکرد سیستم را شکل می دهند.

بخشی از عملکرد مادربرد نیز مرتبط با منبع تغذیه و مانیتور لپ تاپ است. در صورتی که قطعه های روی مادربرد به درستی وصل نشده باشند یا اتصالات آنها قطع شده باشد، ممکن است مشکلاتی در خصوص روشن شدن لپ تاپ یا نمایش تصویر داشته باشیم. در نتیجه خرابی مادربرد یکی از دلایل مهم روشن نشدن لپ تاپ است. چه در مواقعی که سیستم کلا روشن نمی شود و چه در مواردی که لپ تاپ روشن می شود ولی ویندوز بالا نمیاد.

بیشتر بخوانید : علائم خرابی لپ تاپ

خرابی هارد

خرابی هارد یکی دیگر از دلایل مهمی است که به موجب آن لپ تاپ روشن نمیشه و کاربران به مشکل بر می خوردند. معمولا در صورت خرابی هارد سیستم، جریان برق وارد لپ تاپ می شود و سیستم ظاهرا در حال بوت شدن و بالا آمدن است. اما زمانی که لپ تاپ روشن می شود، ویندوز بالا نمی آید یا این که کاربر با یک صفحه آبی مواجه می شود. در این موقعیت احتمال این که خرابی هارد موجب روشن نشدن لپ تاپ باشد بسیار زیاد است.

بروز مشکلات نرم افزاری و تنظیمات سیستم عامل لپ تاپ

برخی از مشکلات نرم افزاری نیز می تواند دلیل روشن نشدن لپ تاپ شود. یکی از این موارد مشکلات سیستم عامل است. به روز نبودن سیستم عامل یا باگ های نرم افزاری آن می تواند اختلالاتی در خصوص بوت شدن سیستم ایجاد کند. خصوصا در مواردی که لپ تاپ روشن می شود اما ویندوز بالا نمیاد، قطعا می توان یکی از دلایل را بروز مشکلات نرم افزاری در نظر گرفت. حتی گاهی اوقات خود به روز رسانی سیستم عامل مشکل ساز می شود، چرا که لپ تاپ نمی تواند به خوبی با نسخه آپدیت شده کار کند.

تجمع بار الکتریکی در لپ تاپ

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن لپ تاپ می تواند مربوط به تجمع بار الکتریکی در دستگاه باشد. خصوصا در مواردی که در حین استفاده از لپ تاپ، سیستم به صورت ناگهانی خاموش می شود، این امر می تواند نشان دهنده یک شوک الکتریکی باشد که باعث شده مکانیسم ایمنی تعبیه شده در مادربردهای مدرن قطع شود. این حالت برای محافظت از قطعات حساس سیستم در برابر اضافه بار الکتریکی است.

اتصال لوازم جانبی به لپ تاپ

درایوهای رسانه ای قابل بوت شدن مانند USB یا یک DVD و همچنین تجهیزات جانبی مانند کابل HDMI یا هدفون و ... نیز در صورت وصل بودن به لپ تاپ می توانند دلیل روشن نشدن لپ تاپ یا بهتر است بگوییم بوت نشدن سیستم باشند. در صورت اتصال هر یک از این ها ممکن است مشکلاتی در خصوص راه اندازی لپ تاپ و روشن شدن آن وجود داشته باشد.

مشکلات سایر قطعات سخت افزاری در لپ تاپ

سایر قطعات سخت افزاری لپ تاپ نظیر هارد، رم، کارت گرافیک، سی پی یو و ... نیز می توانند دلیل روشن نشدن لپ تاپ باشد. برد پاور قطعه مهم دیگری است که خرابی آن می تواند موجب بروز اختلال در برق رسانی لپ تاپ شود.

دلایل روشن نشدن لپ تاپ شامل چه مواردی می شود؟

چگونه لپ تاپ را روشن کنیم؟

تعمیر و تعویض آداپتور و منبع تغذیه لپ تاپ

در قدم اول باید بخش آداپتور و باتری را عیب یابی کنیم. ابتدا باید مشخص شود که آیا مشکل روشن نشدن صفحه لپ تاپ به منبع تغذیه ارتباطی دارد یا خیر. ممکن است منبع تغذیه سازگار با لپ تاپ را به آن وصل نکرده باشید. در صورتی که آداپتور ولتاژ و آمپر صحیح را به لپ تاپ ارائه ندهد، قطعا دستگاه درست کار نمی کند.

با این حال، اگر چراغ برق لپ تاپ شما روشن است، منبع تغذیه احتمالاً کار می کند. اگر هم چراغ برق لپ تاپ و هم چراغ برق آداپتور روشن باشد، می تواند نشان دهنده مشکل باتری باشد. در نتیجه باید به دقت باتری، شارژر، آداپتور و کابل شارژ را بررسی کنید و در صورتی که هر یک از آنها دچار مشکل و خرابی شده اند، برای رفع مشکل روشن نشدن لپ تاپ این قطعات را تعویض کنید.

نکته دیگر در خصوص پین آداپتور است. برخی از آداپتور های برق متناوب یک پین در انتهای آداپتور دارند که به لپ تاپ متصل می شود. کانکتور آداپتوری که به لپ تاپ وصل می شود را بررسی کنید و ببینید که آیا پین خمیده یا شکسته ای در آن وجود دارد یا خیر.یکی در صورت وجود، لپ تاپ هیچ برقی از آداپتور AC دریافت نمی کند. برای رفع مشکل، آداپتور برق متناوب باید تعویض شود.

تعمیر و تعویض مادربرد

اگر در عیب‌یابی های تخصصی سیستم مشخص شود که خرابی مادربرد و قطع شدن اتصالات آن دلیل روشن نشدن لپ تاپ یا عدم ارائه تصویر در مانیتور است، باید برای رفع مشکل تعمیرات تخصصی این قطعه انجام شود. برای این منظور باید به صداهای سیستم توجه کرد. معمولا در صورت خرابی قطعات روی مادربرد، این مشکل با صدای بوق هشدار داده می شود. این تعداد بوق ها در واقع کدی است که به تعمیرکار کمک می‌کند تا کامپوننت خراب را شناسایی کنند.

در وب سایت سازنده هر مدل لپ تاپ می توان متوجه شد که هر تعداد بوق نشان دهنده خرابی چه قطعه و بروز چه مشکلی است. گاهی مادربرد و مشکلات مرتبط با آن با تعویض قطعاتی مانند خازن و ترانزیستورها یا ترمیم مدارها و سیم کشی ها برطرف می شود. گاهی نیز در صورت سوختن مادربرد لپ تاپ باید برای رفع مشکل روشن نشدن لپ تاپ، این قطعه را تعویض کرد.

مورد بعدی در خصوص مشکلات مادربرد و روشن نشدن لپ تاپ، به باتری CMOS مربوط می شود. باتری CMOS را تعویض کنید. مادربرد لپ‌ تاپ حاوی یک باتری دایره ‌ای کوچک است که انرژی CMOS را تامین می‌کند، که به بایوس اجازه می‌دهد تا سیستم عامل و تمام اجزای ورودی و خروجی را در هنگام راه ‌اندازی بارگذاری کند. اگر این باتری تمام شود، لپ تاپ روشن نمی شود. در نتیجه یکی از راه حل ها، خرید مادربرد و تعویض این قطعه در یک مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ است.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید بهترین مادربرد

چگونه لپ تاپ را روشن کنیم؟

رفع مشکلات نرم افزاری لپ تاپ

در مواردی که لپ تاپ روشن نمی‌شود، باید به فکر تنظیمات نرم‌افزاری سیستم نیز بود. ویروسی شدن لپ تاپ، نفوذ بدافزارها، اختلالات و باگ های نرم افزاری در برنامه های اصلی و خصوصا سیستم عامل را بررسی کرده با یک سری تعمیرات نرم افزاری مشکل روشن نشدن لپ تاپ را برطرف کنید. نصب و راه اندازی مجدد سیستم عامل، به روز رسانی ویندوز، ریست کردن تنظیمات، بازگردانی تنظیمات لپ تاپ به حالت کارخانه، انجام تنظیمات بایوس لپ تاپ، حذف ویروس ها و بدافزارها و ... از جمله راه حل های نرم افزاری است که می تواند برای رفع مشکل روشن نشدن لپ تاپ به کار آید.

 

تعمیر و تعویض صفحه نمایش لپ تاپ

برای مواردی که صدای فن دستگاه شنیده می شود اما صفحه لپ تاپ روشن نمی شود، باید مانیتور را عیب‌یابی کرد. بهتر است از یک مانیتور خارجی برای تست شرایط صفحه نمایش کمک گرفت. اگر با اتصال یک مانیتور خارجی از طریق پورت HDMI به لپ تاپ، تصویر نمایش داده شود، می توان گفت که ایراد روشن نشدن لپ تاپ به مانیتور مربوط می شود و باید آن را تعویض کرد.

در این شرایط با بررسی قیمت مانیتور کامپیوترهای شخصی، می توان برای تعمیر یا در صورت نیاز تعویض مانیتور تصمیم گرفت. در مواردی نیز مشکل با بررسی مدارها و اتصالات داخلی لپ تاپ برطرف می شود. خرابی آداپتور نمایشگر نیز می تواند دلیل روشن نشدن صفحه لپ تاپ مورد نظر باشد.

 در این شرایط تنها کلیدهای پاور و صفحه کلید روشن می شوند و نمایشگر تاریک است که قطعا در این حالت باید آداپتور نمایشگر تعویض شود. رفع مشکلات نرم افزاری و برخی تنظیمات مرتبط با نمایشگر لپ تاپ نیز می تواند در برخی مواقع راه حل رفع مشکل مورد نظر باشد.

جدا کردن تجهیزات جانبی از لپ تاپ

یک اقدام دیگر این است که تجهیزات جانبی متصل به لپ تاپ را بررسی کنید. اگر هر وسیله جانبی از جمله هارد اکسترنال، USB، کابل HDMI و ... به لپ تاپ وصل است آنها را جدا کرده و مجددا سیستم را روشن کنید. معمولا وجود همین تجهیزات جانبی دلیل روشن نشدن لپ تاپ است و با جدا کردن شان مشکل برطرف می شود.

تخلیه بار الکتریکی

در صورتی که تجمع بار الکتریکی دلیل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ شما باشد، باید یک راه اندازی سخت مجدد را امتحان کنید. برای این منظور می توانید با خارج کردن باتری، جدا کردن آداپتور برق و فشار دادن و نگه داشتن دکمه پاور به مدت 30 ثانیه، برق باقی مانده را تخلیه کنید. سپس آداپتور برق را دوباره وصل کنید، 30 ثانیه صبر کنید و سپس سیستم را روشن کنید. اگر لپ تاپ شما روشن شد، دوباره آن را خاموش کنید و باتری را دوباره نصب کنید. اگر پس از نصب مجدد باتری، لپ تاپ روشن نمی شود، احتمالاً باتری معیوب دارید و باید آن را با یک باتری جدید تعویض کنید.

چگونه لپ تاپ را روشن کنیم؟

بررسی سیستم خنک کننده لپ تاپ

یکی دیگر از راه حل هایی که می توان برای سوال «چگونه لپ تاپ را روشن کنیم؟» ارائه داد، بررسی سیستم خنک کننده لپ تاپ است. مطمئن شوید که همه دریچه های خنک کننده باز بوده و سالم هستند. لپ‌ تاپ ‌ها مدارهای ایمنی ویژه ‌ای دارند تا در صورت داغ شدن بیش از حد قطعات، برق لپ‌ تاپ شما قطع شود، خصوصا در ارتباط با CPU لپ تاپ. گرمای بیش از حد ممکن است به دلایل زیادی اتفاق بیفتد، اما معمولاً زمانی است که از لپ تاپ روی بالش یا مبل یا هر سطحی که دریچه های خنک کننده لپ تاپ را مسدود کند، استفاده می کنید. برای خنک نگه داشتن لپ تاپ از این کار اجتناب کنید. همچنین ایده خوبی است که تمام دریچه های بدنه لپ تاپ خود را تمیز کنید، زیرا مو، گرد و غبار یا سایر مواد زائد نیز می توانند باعث گرم شدن بیش از حد شوند. که به دنبال آن لپ تاپ روشن نمیشه و قطعا با مشکل برخورد می کنید.

استفاده از دیسک نجات

یکی دیگر از راه حل های رفع مشکل روشن نشدن لپ تاپ، استفاده از یک دیسک نجات است. یک دیسک نجات به شما این امکان را می دهد که کامپیوتر خود را بوت کنید و هر مشکلی را که ممکن است با سیستم عامل ویندوز وجود داشته باشد را برطرف نمایید. اگر یک ویروس عامل مشکلات رایانه شما باشد، دیسک نجات آن را از طریق ابزارهای اسکن پیدا می کند تا بتوانید بدافزار متخلف را حذف کنید.

روشن کردن سیستم در حالت SAFE BOOT

یک راه حل دیگر برای رفع مشکل لپ تاپی که روشن نمی شود، روشن کردن و راه اندازی سیستم در حالت امن است. این مورد معمولا برای مواقعی که لپ تاپ روشن می شود اما ویندوز بالا نمی آید یا این که مشکلات نرم افزاری در لپ تاپ دردسر ساز شده است ( مانند مواقعی که تنظیمات بایوس مشکل ساز شده باشد ) می تواند برای رفع مشکل روشن نشدن لپ تاپ یک راه حل کارامد باشد.

عیب یابی و تعمیر قطعات سخت افزاری لپ تاپ

اگر هیچ کدام از دلایل و راه حل های بالا نتواند معمای روشن نشدن لپ تاپ را برطرف کند، باید سایر قطعات سخت افزاری لپ تاپ توسط یک تعمیرکار مجرب بررسی و عیب یابی شود. برای مثال مشکلات رم یا کارت گرافیک می تواند موجب روشن نشدن صفحه نمایش لپ تاپ شود.

برای مثال اگر کابل های برق لپ تاپ به درستی به کارت گرافیک وصل نشده باشند، همین امر موجب خرابی اختلال در عملکرد آن شده و تصویری نمایش داده نمی شود. البته سوختن یا خرابی کارت گرافیک نیز یکی از این دلایل است. در این شرایط باید با خرید کارت گرافیک جدید یا یک رم، مشکل دستگاه را برطرف کرد. خرابی پردازنده نیز بسیار عامل مهمی است.

بهتر است در زمان خرید لپ تاپ خود حتما به تمامی قطعات سخت افزاری و گارانتی که دارند توجه کنید. نکته دیگر نصب قطعات تازه است. اگر به تازگی یک رم جدید یا یک هارد دیسک تازه را روی سیستم خود نصب کرده باشید و ببینید که لپ تاپ بلافاصله بعد از بوت شدن متوقف شده و خاموش می شود، این امر می تواند نشان دهند معیوب بودن سخت افزار جدید باشد. در نتیجه باید کامپوننت قدیمی را برگردانید یا این که به فکر تعویض قطعه جدید باشید.

چرا لپ تاپ روشن می شود ولی ویندوز بالا نمیاد؟

چرا لپ تاپ روشن می شود ولی ویندوز بالا نمی‌آید؟

در این شرایط معمولا ایراد از سیستم عامل است. به روز نبودن سیستم عامل یا نصب نادرست آن می تواند مشکل ساز شود. گاهی نیز ایراد مربوط به تنظیمات بایوس سیستم است و باید رفع مشکلات بایوس در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید : از کجا لپ تاپ بخریم

آیا  تعویض قطعات سخت افزاری لپ تاپ ارزشش را دارد؟

این امر بستگی به دلیل خرابی و نوع قطعه تعویضی دارد. برای مثال با بررسی قیمت مانیتور کامپیوترهای شخصی برای تعویض و مقایسه آن با استعلام قیمت لپ تاپ از فروشگاه اینترنتی بروزکالا برای خرید، می تواند به شما کمک کند که آیا تعویض قطعات به صرفه تر است یا خرید لپ تاپ جدید.

جمع بندی

همان طور که مشاهده کردید روشن نشدن لپ تاپ حالت های مختلفی دارد و دلایل بسیار متعددی را می توان دلیل این که لپ تاپ روشن نمیشه در نظر گرفت. از عوامل نرم افزاری گرفته تا خرابی های سخت افزاری مختلف، همگی می توانند موجب روشن نشدن لپ تاپ شوند. بنابراین در صورت بروز چنین مشکلی در سیستم بهترین گزینه کمک گرفتن از مراکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ است تا با یک عیب یابی دقیق و تخصصی سریعا مشکل را تشخیص داده و شما را از سردرگمی و نگرانی نجات دهند.

سوالات متداول

آیا همیشه روشن نشدن لپ تاپ به معنی خرابی کامل دستگاه است؟

گاهی اوقات سیستم تنها به دلایلی بسیار ساده مانند وصل بودن یکسری تجهیزات جانبی روشن نمی شود. بنابراین همیشه روشن نشدن لپ تاپ را نمی تواند دلیل یک خرابی جدی در نظر گرفت. با این حال همیشه باید نشانه های ظاهر شده در سیستم را جدی گرفت و آنها را بررسی کرد.

آیا مشکل روشن نشدن لپ تاپ قابل حل شدن است؟

این امر بستگی به دلیل بروز مشکل دارد. معمولا در بسیاری از موارد مشکل با تعمیرات دستگاه یا تعویض برخی قطعات برطرف می شود.

رایج ترین دلیلی که لپ تاپ روشن نمیشه چیست؟

معمولا اصلی ترین و رایج ترین دلیل روشن نشدن لپ تاپ، اگر سیستم کلا روشن نمی شود خرابی باتری یا آداپتور و کابل شارژ است. در مواردی که سیستم روشن می شود و تصویری نمایش داده نمی شود، ایراد اصلی از مانیتور یا مادربرد لپ تاپ است.