راهنمای خرید پاور مناسب برای کامپیوتر

پاور یا منبع تغذیه اغلب به عنوان قلب PC در نظر گرفته می شود. درست همانطور که قلب، خون تمام ارگان ها را تامین می کند، کار پاور کامپیوتر هم این است که جریان الکتریسیته پایدار و بدون قطعی را در اختیار اجزای PC قرار دهد. عدم موفقیت در انجام این وظیفه می تواند به صف طویلی از اشکالات منجر شود، از دردسرهای جزئی مثل سر و صدای فن گرفته تا خرابی های فاجعه بار و حتی سوختن اجزای داخلی سیستم. بنابراین، پاور کامپیوتر یکی از حیاتی ترین و مهم ترین اجزای سیستم است و باید در هنگام تصمیم گیری برای خرید آن به طور ویژه تحقیق کنید. 

ما در این مقاله از بروزکالا به شما کمک می‌کنیم تا هر آنچه راجع به انواع پاور کامپیوتر نیاز دارید را بفهمید.

مطالبی که در این مقاله خواهید خواند:

  • پاور کامپیوتر چیست؟
  • راهنمای خرید پاور کامپیوتر
  • اجزای پاور کامپیوتر
  • انواع مدل های پاور کامپیوتر
  • برندهای مطرح پاور کامپیتور در ایران
  • چند نکته اضافی برای خرید پاور

پاور کامپیوتر چیست؟

پاور کامپیوتر یا واحد منبع تغذیه یا PSU دستگاهی است که جریان متناوب (AC) برق شهری را به جریان مستقیم (DC) مورد نیاز سایر اجزای PC تبدیل می کند. برعکس لوازم برقی خانگی، اجزای PC برای داشتن عملکرد درست به شارژ جریان مستقیم ثابت و یکنواخت نیاز دارند. پاور کامپیوتر تضمین می کند که جریان الکتریسیته به طور موثر و بدون قطع شدن از متناوب به مستقیم تبدیل شده و سپس به اجزای مورد نظر رسانده شود. ممکن است منبع تغذیه مستقیما در زیبایی و عملکرد PC نقش نداشته باشد، اما در واقع PC بدون منبع تغذیه ممکن است اصلا روشن نشود. بنابراین پاور کامپیوتر یک قسمت اصلی و ضروری PC است که باید در مورد آن فکر اساسی کرد.

بیشتر بخوانید: پاور کامپیوتر چیست ؟

راهنمای خرید پاور کامپیوتر

چندین ویژگی کلیدی و مهم وجود دارد که هنگام خرید پاور کامپیوتر باید به آنها توجه کنید. ممکن است در ابتدا لیست این ویژگی ها کمی گیج کننده و مبهم به نظر برسد، اما وقتی به طور مجزا و تک به تک در نظر گرفته شوند متوجه می شوید که نکات نسبتا ساده ای هستند و حتی سر هم کننده مبتدی PC هم با رعایت این پارامترها می تواند بهترین پاور کامپیوتر را برای سیستم انتخاب کند. خب، بیایید یکی یکی آنها را بررسی کنیم: ظرفیت، بازدهی، تولید کننده و ریل‌ها و جریان الکتریکی. با ظرفیت شروع می کنیم.

ظرفیت

قبل از انتخاب پاور کامپیوتر، باید مشخص کنید که عملا چه مقدار انرژی الکتریکی برای قطعات و سخت افزارهای کامپیوتر شما مورد نیاز است. لازم است که اینجا بین دو مورد تمایز قائل شویم، اینکه این انرژی الکتریکی را منبع تغذیه «تولید نمی کند»، بلکه اجزای کامپیوتر، برق را از آن می کشند. بنابراین داشتن یک منبع تغذیه بزرگتر به خودی خود باعث افزایش قبض برق شما نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید قطعات کامپیوتر

به دو روش کاربر می تواند مقدار برق مورد نیاز سیستم خود را بسنجد:

  1. با پیدا کردن شاخص های کشش انرژی الکتریکی توسط اجزای مختلف سیستم و عمدتا CPU و GPU و سپس جمع زدن این مقادیر با هم. البته برای قسمت های کوچکتر مثل درایوها و فن ها هم سقفی از انرژی را باید در نظر گرفت. با این کار می توانید حداقل میزان انرژی الکتریکی لازم برای کامپیوتر خود را محاسبه کنید. اطلاعات مربوط به این شاخص ها را می توانید از سایت هایی مثل Tom"s Hardware یا کانال های یوتوب مثل GamersNexus دریافت نمایید.
  2. استفاده از ماشین حساب  برای محاسبه توان منبع تغذیه، مثلا ماشین حساب از سایت OuterVision. این ماشین حساب ها با در نظر گرفتن قطعات انتخابی شما در ساختار کامپیوتر، مجموع انرژی الکتریکی مصرفی آنها را تخمین می زنند. البته این را هم در نظر داشته باشید که این ماشین حساب ها اغلب، جذب انرژی الکتریکی قطعات کامپیوتر را بیشتر از مقدار واقعی آن برآورد می کنند و ممکن است ظرفیت پاور پیشنهادی آنها بیش از مقدار مورد نیاز سیستم شما باشد.

کلا باید برای ظرفیت پاور کامپیوتر چیزی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ وات اضافی در نظر بگیرید. یعنی این که اگر مجموع کشش برق قطعات تحت بار به ۶۵۰ وات برسد، انتخاب یک واحد منبع تغذیه ۸۰۰ واتی برای این مجموعه سخت افزاری مناسب خواهد بود. با این مقدار ظرفیت، فضای زیادی برای اورکلاک یا ارتقاهایی که ممکن است بعدا بخواهید انجام دهید، وجود دارد.

با اینکه در نظر گرفتن ظرفیت اضافی برای پاور حتما توصیه می شود، اما تهیه پاور کامپیوتر با ظرفیت مثلا چند صد وات بیشتر اصلا ایده خوبی نیست. اگر برای کامپیوتری که توان کشش جریان الکتریکی آن فقط تا ۶۵۰ وات است، یک دستگاه پاور هزار وات بخرید، در واقع پولی را که برای آن ظرفیت اضافی هزینه کرده اید، به هدر داده اید.

خرید پاور با ظرفیت کمتر از مقدار مورد نیاز هم اصلا قابل قبول نیست. با خرید دقیقا همان ظرفیتی که فکر می کنید سیستم در اوج کار خود از منبع تغذیه می کشد، در واقع ظرفیت پاور را کمتر از حد لازم ارزیابی می کنید.  مثلا در همین مثال ما، خرید یک واحد منبع تغذیه ۶۵۰ وات اصلا پیشنهاد نمی شود، چون هر گونه افزایش ناگهانی در جریان یا ولتاژ باعث اختلال در کار پاورشده و سیستم را مجبور به ریستارت می کند. بنابراین، پیشنهاد این است که ظرفیت را کمی بیشتر در نظر بگیرید ولی متوجه این مطلب هم باشید که ظرفیت کل از یک حد منطقی بیشتر نشود.

بازدهی

فاکتور مهم دیگری که باید هنگام تصمیم گیری برای خرید در نظر بگیرید بازدهی پاور است. پاورها سطوح مختلف بازدهی را دارند و بر حسب میزان بازدهی رتبه بندی می شوند. اما بازدهی پاوربه چه چیزهایی بستگی دارد؟ همانطور که قبلا به طور مختصر اشاره کردیم، منبع تغذیه جریان متناوب برق شهری (AC) را به جریان مستقیم مورد نیاز قطعات کامپیوتر تبدیل می کند. با این حال، طبیعتا طی این فرایند مقداری از انرژی با تبدیل شدن به گرما از بین می رود. یک پاور کامپیوتر با بازدهی قابل قبول حدود ۸۰ درصد انرژی الکتریسیته ورودی را به جریان مستقیم تبدیل می کند و یک منبع تغذیه با بازدهی عالی حتی می تواند بیش از ۹۰ درصد جریان ورودی را تبدیل کند. به همین دلیل است که پاور کامپیوتر پربازده تر برای خرید بهتر است.

خب چطور بفهمیم که یک پاور بازدهی خوبی دارد یا نه؟ یک سیستم رتبه بندی به نام سیستم رتبه بندی PLUS 80 وجود دارد که بازدهی منبع های تغذیه را رتبه بندی کرده و آنها را در گروه های دسته بندی متفاوتی قرار می دهد. بر اساس ویکیپدیا، PLUS 80 یک برنامه گواهینامه داوطلبانه است به هدف بهبود استفاده از انرژی پربازده در واحد منبع تغذیه کامپیوتر. اساسا رتبه بندی PLUS 80  به ما می گوید که پاور کامپیوتر در تبدیل جریان متناوب AC به جریان مستقیم DC چقدر بازدهی دارد.

هر پاور کامپیوتری برای داشتن برچسب و نشان گواهینامه PLUS 80  باید سطح بازدهی خاصی را تحت بار ۲۰ درصد، ۵۰ درصد و ۱۰۰ درصد حفظ کند. همچنین یک رتبه بندی جدید به نام رتبه بندی PLUS 80 تیتانیوم هم وجود دارد که بازدهی پاور کامپیوتر را تحت بار ۱۰ درصد مورد بررسی قرار می دهد.

جدول زیر رتبه بندی های مختلف PLUS 80 را نشان می دهد و اینکه این رتبه بندی ها از نظر بازدهی به چه معنایی هستند.

گواهینامه PLUS 80

نان ریداندانت اینترنال 115 ولت

ریداندانت اینترنال 230 ولت

درصد بار مجاز

20%

50%

100%

10%

20%

50%

100%

PLUS 80

80%

80%

80%

N/A

PLUS 80 برنز

82%

85%

82%

_

81%

85%

81%

PLUS 80 نقره ای

85%

88%

85%

_

85%

89%

85%

PLUS 80 طلایی

87%

90%

87%

_

88%

92%

88%

PLUS 80 پلاتینیوم

90%

92%

89%

_

90%

94%

91%

PLUS 80 تیتانیوم

_

_

_

90%

94%

96%

91%

 

دانستن این مطلب حائز اهمیت است که سیستم  PLUS 80 پاسخ قطعی و نهایی یک مشتری مردد در تصمیم گیری نیست. این رتبه بندی باید در کنار سایر عواملی که در این مبحث به آنها اشاره خواهیم کرد در نظر گرفته شود. با این حال، توصیه می شود که حتی برای پاورهای ارزان قیمت تر، منبع تغذیه ای با رتبه بندی بالاتر از PLUS 80 برنز خریداری کنید، و رتبه بندی PLUS 80 طلایی که از نظر بازدهی سیستم های گیمینگ اغلب به عنوان نقطه مطلوب و طلایی در نظر گرفته می شود. رتبه بندی های بالاتر با عنوان تیتانیوم و پلاتینیوم معمولا فقط قیمت خیلی بالاتری دارند و کلا ارزش پولی که بابت آن پرداخت می شود ندارند.

تولید کننده

تولید کننده منبع تغذیه به چندین دلیل دارای اهمیت بسیاری است. اول از همه اینکه عده بسیار زیادی از تولیدکنندگان بی نام و نشان پاور، ظرفیت تولیدات خود را خیلی بیشتر از چیزی که واقعا در درازمدت نشان می دهند معرفی می کنند. یعنی اینکه مثلا ممکن است برچسب محصول گویای ۸۰۰ وات بودن آن باشد، اما در عمل حتی نتواند همین مقدار انرژی الکتریکی را تبدیل کند. این می تواند مخصوصا برای کسانی که برای اولین بار است که سیستم می بندند و فقط به خاطر درج یک رتبه بندی خاص روی آن، یک منبع تغذیه بی نام و نشان و ارزان را خریداری می کنند، مشکل ساز شود. دوم اینکه این تولید کنندگان از اجزای الکترونیکی ارزان و ضعیف در داخل PSUها استفاده می کنند تا هزینه های خود را کاهش داده و یک جنس ارزان را تحویل مشتری بدهند. این امر باعث این تفکر در مشتری می شود که معامله خوبی را انجام داده، در صورتی که در واقع اصلا به این صورت نیست.

در واقع بیشتر تولید کنندگان موجود در بازار، به غیر از معدود شرکت های معتبر و مشهور ارزش این را ندارند که از آنها پاور بخرید. منبع تغذیه قسمتی از ساختار کامپیوتر است که نمی توان ارزش آن را دست کم گرفت. پس شما میتوانید از بین مارک های معرفی شده انواع بهترین پاور کامپیوتر را انتخاب کنید که محصولات با کیفیت تولید می کنند:

  • Corsair
  • Seasonic
  • EVGA
  • Silverstone
  • CoolerMaster
  • FSP
  • SuperFlower
  • Thermaltake
  • Be Quite
  • Antec

حتی بعد از انتخاب تولید کننده مورد نظر خود، باید هر کدام از پاورهای آن تولید کننده را جداگانه بررسی کنید. این را به خاطر داشته باشید که تولید کنندگان مجبور هستند چندین محصول را با قیمت های فروش مختلف عرضه کنند، پس حتی تولید کنندگان معتبر هم باید از یک چیزهایی بزنند تا محصولاتی با قیمت هایی که می خواهند تحویل کاربران بدهند. بنابراین نقدهای آنلاین و بازخورد جامعه در مورد یک واحد منبع تغذیه خاص می تواند در این زمینه واقعا مفید باشد.

ریل ها و جریان الکتریکی

تولید کنندگان اغلب تعداد ریل های ۱۲+ ولتی PSU را مشخص می کنند. این هم یکی از فاکتورهایی است که باید در نظر بگیرید. یک پاور «تک ریله» یک ریل ۱۲+ ولتی با توان بالا دارد که اجزای کامپیوتر را با حداکثر قدرت روی تمام خروجی ها تامین جریان می کند. در حالیکه یک پاور «چند ریله» خروجی خود را بین دو یا حتی بیش از دو ریل ۱۲+ ولتی تقسیم می کند. از نقطه نظر عملکرد، استفاده از هر دو مدل مطمئن و کار آنها به یک اندازه خوب است. تفاوت بین آنها بیشتر در زمینه توزیع و تبدیل برق داخل پاور است ولی به طور کلی هر دو جز پاور مناسب برای سیستم گیمینگ به حساب می آیند. 

به هر جهت، چیزی که قطعا باید به آن توجه داشته باشید، محدودیت شدت جریان ارائه شده برای ریل ۱۲+ ولتی است که معمولا در وبسایت محصول یا به صورت برچسب بر روی خود پاور درج شده است. معمولا روی پاور یک جدول چاپ می شود که میزان جریان را در آن به طور مشخص نشان می دهد. اینجا مهمترین دسته بندی جریان، دسته بندی جریان ریل ۱۲+ ولتی است، چون این ریل ۱۲+ ولتی است که جریان مورد نیاز هم CPU و هم GPU را تامین می کند. پس باید مطمئن شوید که دسته بندی ریل ۱۲+ ولتی برای اجزای کامپیوتر شما کافی باشد. به عنوان مثال گفته می شود که کارت گرافیک AMD RX 580 حدود ۳۵ آمپر جریان را از منبع تغذیه می کشد. بنابراین به طور ایده آل، حداقل جریان کانال های ۱۲+ ولتی پاور باید بالاتر از ۴۰ آمپر باشد، چون هر گونه افزایش جریان می تواند باعث ریبوت شدن کامپیوتر شود که این اصلا مورد رضایت کاربر نیست. دسته بندی ریل ۱۲+ ولتی در جدول، شامل مقدار کل توانی است که این ریل به قطعات کامپیوتر می رساند و این فاکتور دیگری است که باید مد نظر قرار گیرد.

دسته بندی و محدودیت جریان برای کارت گرافیک های مختلف به صورت آنلاین هم قابل جستجو است و وقتی صحبت از مقدار جریانی می شود که منبع تغذیه می تواند روی ریل ۱۲ ولتی تامین کند، بهترین کار، خرید پاور کامپیوتر با توان مازاد و مناسب است.

اجزای پاور

تست اجزای پاور چیزی نیست که در توانایی مشتریان عادی باشد، اما با این حال فاکتور بسیار مهمی است. معمولا پاورهای بی نام و نشان ارزان تر، از اجزای الکترونیکی ارزان تری هم ساخته می شوند که بر روی خروجی سیستم و همچنین طول عمر کلی آنها تاثیر گذارند. برای پی بردن به اینکه آیا داخل پاور از اجزای با کیفیت و مناسب استفاده شده یا نه، می توان از نظرات و نقدهای کارشناسان استفاده کرد. یعنی افرادی که می توانند یک پاور را باز کنند و به هدف نوشتن یک نقد آگاه کننده، تک تک اجزا را جدا جدا بررسی و آنالیز نمایند. بررسی نقدها و جدا کردن قطعات پاور توسط این کارشناسان، اطلاعات لازم درباره اجزای مختلف داخل آن را به افراد می دهد.

همچنین می توان با استفاده از صفحه معرفی محصول هم در مورد آن اطلاعات کسب کرد. دنبال برندینگی مثل Japanese Capacitors و Premium Chokes باشید که در واقع با اینکه می تواند گمراه کننده هم باشد، اما اگر نام پاوردر لیست یک تولید کننده معتبر ذکر شده باشد، می تواند راجع به کیفیت پاور یک ایده کلی به مشتری بدهد. روش خوب دیگر برای نظر دادن در مورد  کیفیت اجزای داخل پاور مقایسه وزن آنها با هم است. ممکن است این ایده به عنوان راهنمای خرید منبع تغذیه خنده دار به نظر برسد اما معمولا پاورهای سنگین تر نسبت به مدل هایی که در دست سبک تر احساس می شوند از مواد با کیفیت تری تشکیل می گردند. حواستان باشد که اینها تست های قطعی نیستند بلکه برآوردهای کلی هستند که می توانند بدون توجه به نقدهای حرفه ای، به شما در مورد کیفیت پاور ایده بدهند.

تذکر: کاربران نباید خودشان واحد منبع تغذیه کامپیوتر خود را باز کنند. چون نه تنها با این کار ضمانت سازنده کامپیوتر را باطل می کنند، بلکه ممکن است به پاور صدمه هم بزنند. مهمتر از آن، این واقعیت است که اجزای داخل پاور این پتانسیل را دارند که شما را دچار برق گرفتگی شدید کنند که می تواند حتی منجر به مرگ شود. همیشه باز کردن و تست منبع تغذیه را به متخصصین آن واگذار کنید.

فرم فکتور و ماژولاریتی

همچنین شاید بتوانید با در نظر گرفتن فرم فکتور منبع تغذیه کامپیوتر و متناسب با قاب کیس کامپیوتر در مورد مدل مورد نظر خود تصمیم گیری کنید. سه فرم فکتور متداول در بازار وجود دارند که عبارت هستند از:

            فرم فکتور ATX

فرم فکتور استاندارد پاور که مناسب اکثر کیس ارزان قیمت ATX و MicroATX با فرم ظاهری مید تاور و فول تاور هستند. امروزه این سایز و شکل پاور برای PCها استاندارد است. پاورهای ATX عموما به ابعاد ۱۵۰ × ۸۶ × 1۴۰ میلی متر یا 9/5 × 4/3 × ۵/۵ اینچ می باشند.

            فرم فکتور SFX

این پاورها پاورهایی با فرم فکتور کوچک هستند که برای کیس های کوچکی مثل Mini - ITX یا دیگر کیس هایی که محدودیت فضا برای پاور دارند طراحی شده است. در این پاورها از همان پینوت ها و اجزای مورد استفاده در پاورهای ATX استفاده می شود اما ابعاد آنها از لحاظ عمق، عرض و ارتفاع کوچکتر است. پاورهای SFX دارای ابعاد ۱۲۵ × 5/63 × ۱۰۰ میلی متر هستند (عرض، ارتفاع، عمق) به همراه یک فن ۶۰ میلی متری، در مقایسه با ابعاد پاورهای ATX استاندارد که عبارت اند از ۱۵۰ × ۸۶ × ۱۴۰ میلی متر.

            فرم فکتور SFX-L

این فرم فکتور یکی از انواع فرم فکتور SFX است و تنها تفاوت آن این است که از لحاظ عمق بزرگتر می باشد. عمق بیشتر برای این پاور ها این امکان را ایجاد می کند که نسبت به پاورهای SFX فن های بزرگتری داشته باشند.  ابعاد پاورهای SFX-L عبارت است از ۱۲۵ × 5/63 × ۱۳۰ میلی متر تا فضا برای یک فن ۱۲۰ میلی متری هم وجود داشته باشد.

انواع بسیار زیادی فرم فکتور پاور وجود دارد اما همه آنها برای PCهای اداری و گیمینگ مناسب نیستند. منبع تغذیه ATX همان چیزی است که نیاز اکثر مشتریان را برآورده می کند.

نکته دیگری که اینجا باید اضافه کنیم ماژولاریتی پاور کامپیوتر است. در حال حاضر، سه نوع ماژولاریتی مختلف وجود دارد که توسط تولید کنندگان پاور عرضه می شوند. بعضی از پاورها غیر ماژولار هستند، بعضی از آنها نیمه ماژولار و برخی دیگر تمام ماژولار. تفاوت اصلی بین آنها در نحوه اتصال کابل ها است. در پاورهای غیر ماژولار تمام کابل ها از قبل به منبع تغذیه نصب هستند و قابلیت جداسازی ندارند. از طرف دیگر، در پاورهای نیمه ماژولار بعضی از کابل ها از قبل به پاور کامپیوتر وصل هستند و در پاورهای تمام ماژولار تمام کابل ها قابلیت جداسازی دارند. پاورهای تمام ماژولار به کاربران این امکان را می دهند که انتخاب کنند کدام کابل ها به پاور متصل باشند و کدام ها نباشند تا از شلوغی و در هم برهمی کابل ها کم کنند. این پاورها عموما گران تر هم هستند.

انواع مدل های پاور کامپیوتر

در سال های اخیر مدل های مختلفی از پاور کامپیوتر در بازار آمده اند که هرکدام نسبت به کارایی شما قیمت های متفاوتی دارند برای آشنایی بهتر چند مدل از آن ها را برای شما آورده ایم. 

این پاورهای کامپیوتر قیمت های متفاوتی دارند که برخی از آن ها بهتر است برای کامپیوتر های گیمینگ استفاده شوند. بسته توان آن ها شما می توانید هریک از این مدل های برجسته و جدید را انتخاب کنید تا بازدهی کامپیوتر خود را بالاتر ببرید.

برندهای مطرح پاور کامپیوتر در ایران

پاور کامپیوتر برای دستگاه یک قطعه مهم و اساسی به شمار می آید. انتخاب بهترین مدل و برند آن از اهمیت زیادی برخوردار است. خوشبختانه چندین شرکت ایرانی نیز از سال های گذشته برای تولید این قطعه اقدامات خوب و مؤثری انجام داده اند در اینجا چند مدل از این پاور های کامپیوتر را بررسی خواهیم کرد و شما را بیشتر با برندهای مطرح پاور در ایران آشنا خواهیم کرد.

پاورکامپیوتر EVGA

شرکت EVGA یکی از برترین تولید کنندگان سخت افزار در جهان نیز بشمار می آید که قطعاتی مانند کارت های گرافیک مطابق با انودیا، مادر برد همچنین تجهیزات جانبی را نیز تولید می کند. پاور EVGA نیز محصولی دیگر از همین شرکت است که در ایران به عنوان یک برند مطرح نیز شناخته می شود. تولید کنندگان داخلی نیز این قطعه برای تمامی کاربران کامپیوتر نیز تولید و روانه بازار نیز کرده اند. این محصول درجه یک می تواند با قدرت 850 وات یک برق رسانی خوب را به سیستم شما بدهد. پاور EVGA جز بهترین پاور کامپیوتر ها شناخته می شود. 

پاورکامپیوتر EVGA

همچنین این برند دارای گواهینامه 80 PLUS GOLD را دریافت کرده است که راندمانی 90 درصدی را در اختیار شما با بهبود کار بیشتر را در اختیار شما قرار می دهد. استفاده از ECO در این پاور کامپیوتر باعث می شود تا منبع تغذیه شما هنگام دریافت به صورت منفعل خود را خنک کند و با خاموش ماندن فن خنک کننده میزان تولید نویز خود را تا حد زیادی کاهش دهد. استفاده از ماژولار باعث شده تا کابل های اضافی مرتبط با مادر برد نیز حذف شوند ، نظم بیشتری را به درون کیس کامپیوتر بدهد و تهویه درون آن را با گردش های منظم تنظیم کند. این پاور مطرح قیمتی نسبتا بالا دارد. شما را به مشاهده قیمت مادربرد در انواع مختلف براساس نیاز دعوت می‌کنیم. 

پاور کامپیوتر Corsair 

شرکت Corsair در بازار ایران سخت افزار های جانبی کامپیوتر را تولید می کند. پاور کامپیوتر Corsair یکی دیگر از شرکت های قابل اطمینان برای مصرف کنندگان است. این برند نیز دارای PLUS Gold 80 است. راندمان مصرف انرژی آن به شکل فوق‌العاده‌ای متوسط و پایین است و قابیلت خنک کننده منفعل آن باعث می شود تا تجهیزات درون کامپیوتر شما نیز خنک شوند و فن مدت کمی خاموش بماند. این پاور کامپیوتر جز کم نویز ترین قطعه ها بشمار می آید.پاور کراس ایر نیز جز بهترین پاور کامپیوتر در ایران شناخته می شود.

پاور کامپیوتر Corsair 
 

این پاور با قابلیت تنظیم سریع فن و پیکر بندی شاخه ای 12 ولت کم مصرف کاملاً انعطاف پذیر است. این قطعه دارای یک فن بزرگ است که به شکل شایسته ای درون کیس کامپیوتر شما را می تواند خنک کند. این قطعه نیز برای مصرف کنند نسبتاً قیمت بالایی دارد.

پاور کامپیوترGreen 

شرکت گرین به عنوان یکی از برترین برندهای ایرانی پاور کامپیوتر شناخته می شود که توانسته بنا به سلیقه مشتری خود نیز پیش برود و خواسته های آن ها را تأمین کند. پاور کامپیوتر گرین در مدل های مختلف با ولتاژ های متفاوت نیز همیشه در دسترس است. کمترین میزان نوسان و ریپل ها مثبت به شکل منحصر به فردی این برند را با دیگر مدل ها متفاوت تر کرده است.پاور گرین بدون شک یکی از بهترین پاور کامپیوتر شناخته می شود.

پاور گرین راندمان خود را تا 92 درصد افزایش داده است که نکته قابل توجهی است. با توان بالای 1050 واتی قدرت زیادی به کامپیوتر شما می هد. پاور گرین دارای پروانه 80PLUS Platinum است که خروجی و اتلاف انرژی مصرفی شما را به حداقل می رساند. با یک فن بزرگ و سیستم چرخشی هوا می تواند آن را درون کیس کامپیوتر ها به شکل منظمی خنک کند. قیمت های پاور گرین کاملاً متفاوت هستند و شما می توانید بسته به هزینه خود یکی از آن را خریداری کنید.

خرید پاور گرین

ویژگی های پاور کامپیوتر گیمینگ

کامپیوتر و کیس های گیمینگ همیشه به عنوان بالا ترین سیستم ها از لحاظ بازدهی شناخته می شوند. سال های اخیر برای استفاده کاربران پاور های گیمینگ نیز به بازار عرضه شده اند تا از همه لحاظ یک سیستم خوب با بازدهی بالا داشته باشید.
پاور های گیمینگ که اکثراً دارای ولتاژ بالا هستند به برق رسانی بهتر در کامپیوتر کمک بسزایی می کنند. البته این قطعه با قطعات دیگر درون کامپیوتر شما نیز مرتبط است. برای مثال اگر یک کامپیوتر معمولی با ولتاژ 400 وات کاملاً کافی به نظر می رسد؛ اما برای یک کیس کامپیوتر که برای گیمینگ بسته شده است کاملاً متفاوت است. پاور کامپیوتر شما که به عنوان پاور گیمنیگ نیز شناخته می شود باید توان مصرفی آن از کل قطعات درون سیستم شما بالاتر باشد تا به دیگر قطعات درون کیس شما فشار نیاید. 

بیشتر بخوانید : بهترین لپ تاپ برای گیمینگ

پاور مناسب کامپیوتر گیمینگ
 

توان یک پاور گیمینگ خوب 

برای یک کامپیوتر که مخصوص گیم بسته شده است باید توجه داشته باشید که حداقل توان پاور شما باید حداقل 650 یا بالا تر باشد. البته اگر می خواهید که بعد از چند سال کامپیوتر خود را آپگرید کنید بهتر است به دنبال یک منبع تغذیه با توان بالا باشید. باید شما به اندازه فن پاور همچنین نحوه گردش هوا درون کیس کامپیوتر نیز توجه زیادی داشته باشید. هرچقدر سیستم خنک کننده کامپیوتر شما قوی تر باشد بازدهی سیستم گیمینگ شما نیز بالاتر خواهد رفت.

 

توان یک پاور گیمینگ خوب 
 

پاورهای گیمنیگ عموماً دارای اندازه های متفاوتی هستند اما این نکته را در نظر داشته باشید که هرچقدر توان مصرفی آن ها بالاتر باشد بهینه سازی بهتری دارند و خروجی خوبی به شما می دهد. یکی از برترین پاورهای گیمینگ که در بازار وجود دارد که بازدهی خوبی هم از خود نشان داده است پاور گرین است. برای خروجی بهتر شما باید به خرید کیس کامپیوتر خود توجه بیشتری داشته باشید نحوه درست قرار گرفتن آن بر روی سیستم شما خیلی مهم است.

چند نکته اضافی برای خرید پاور

دانستن چند راهنمای خرید پاور کامپیوتر ساده به شما کمک می کند تا از این خطرات به سادگی اجتناب کنید. یا اینکه فروشنده دیگر نتواند روی سر شما کلاه بگذارد.

  1. یکی از مهم ترین فاکتور هایی که در خرید پاور کیس باید به آن توجه داشته باشید تأمین انرژی مورد نیاز کامپیوتر شما است.
  2. توان خروجی پاور به صورت روی آن نوشته شده است. توان واقعی یا نامی و توان حداکثری. توان واقعی به توانی گفته می شود که پاور کامپیوتر بدون تحمل هیچ گونه فشاری قادر به فعالیت خود باشد. درصورتی که توان حداکتری در حدود یک 1 دقیقه که فعالیت می کند سپس از کار می افتد.

ماندگاری بهتر پاور کامپیوتر 

همیشه در خرید پاور کامپیوتر به این نکته توجه کنید که حداکثر توان واقعی این قطعه کامپیوتر حدود 20 درصد بیشتر از توان مصرفی سیستم شما باشد چون این عامل مؤثر باعث افزایش کارایی بیشتر همچنین ماندگاری بیشتر آن در شرایط سخت کار با آن می شود؛ اما اگر توان مصرفی کامپیوتر شما بیشتر از توان واقعی پاور باشد در شرایطی که سیستم به برق بیشتری احتیاج دارد منبع تغذیه شما تحت فشار قرار می گیرد. در این صورت با یک افت فشار ناگهانی ولتاژ خود به خود باعث بروز مشکل می شود.

ماندگاری بهتر پاور کامپیوتر 
 

تمامی قطعه های کامپیوتر نیاز به برق رسانی دارند. حال این برق به صورت مستقیم دریافت می کنند یا با واسطه. بسیاری از این قطعات برق را خود را بدون واسطه دریافت می کنند. این اتصال ها از طریق سوکت ها انجام می شود و به سادگی فعالیت خود را انجام می دهند. این سیستم در پاور های قدیمی وجود نداشت و همیشه داخل کیس کامپیوتر پر از سیم های مختلف می شد.

هزینه متناسب با کارایی

برای خرید یک پاور خوب به جز هزینه ای که می خواهید برای آن انجام دهید باید به نوع قطعات درون کیس خود نیز توجه داشته داشته باشید که عدم هم خوانی هریک از آن ها باعث می شود تا آسیب جدی به قطعات کامپیوتر شما وارد کند.
در حال حاضر یکی از برترین پاور های کامپیوتر که برای کاربران وجود دارد پاور گرین است. این پاور از همه نظر برای کاربران پیشنهاد می شود. چه برای کسانی که سیستم خود را برای گیمینگ بسته اند یا افرادی که به شکل معمولی از کامپیوتر استفاده می کنند. البته برند های برتر دیگر برای پاور کامپیوتر وجود دارد که ممکن است قیمت های بالایی نیز داشته باشند. برترین پاور کامپیوتر باید تمامی این المان هایی که بررسی کرده ایم را باید داشته باشد تا به قطعات کامپیوتر شما آسیب نزند.

چه پاوری برای کامپیوتر بخریم
 

 

سخنان پایانی

با اینکه شاید پاور کامپیوتر (منبع تغذیه) جذاب ترین و جالب توجه ترین قسمت در ساختار PC نباشد، اما قطعا از مهمترین تکه های این پازل است. گرفتن تصمیم اشتباه در فرآیند خرید پاور می تواند باعث بروز مشکلات جدی در آینده شود. پاورها از معدود اجزای کامپیوتر هستند که اکیدا توصیه می شود در مورد آن به صرفه جویی و مصالحه و کنار آمدن فکر نکنید. معمولا برعکس آن توصیه می شود یعنی اگر می خواهید در مورد ایمنی و کیفیت اجزای PC مطمئن باشید، کمی بیشتر هزینه کنید.

این راهنمای جامع مناسب افرادی است که در زمینه بستن سیستم  هنوز مبتدی هستند. آنها می توانند با استفاده از این مطالب، پاور کامپیوتر  مناسب سیستم خود را انتخاب کنند. اگر فاکتورهایی که اینجا لیست شده اند را مد نظر قرار دهید، به احتمال خیلی زیاد، پاور کامپیوتر انتخابی شما به مدت زمان خیلی طولانی با شما و در کنار شما خواهد ماند. برای بررسی لیست قیمت پاور کامپیوتر به فروشگاه کالای دیجیتال بروز کالا مراجعه کنید.