راهنمای خرید لپتاپ گیمینگ

بعضی از گیمرها دوست دارند بازی‌های ویدیویی موردعلاقه خود را روی لپ‌تاپ تجربه کنند. یکی از مهم‌ترین مزایای لپ‌تاپ‌ها، حمل و نقل آسان آن‌ها است و به همین امر موجب شده تا افراد بسیاری به دنبال خرید یکی از آن‌ها باشند. مولفه‌های بسیاری وجود دارند که شما پیش از خرید لپ‌تاپ گیمینگ باید مد نظر خود قرار دهید؛ برای مثال، عملکرد بخش پردازشی لپ‌تاپ که همان GPU و CPU هستند، نقش اصلی و مهمی در اجرای بازی و گیم دارد و باید به طور خاص به آن توجه داشت. در مقاله راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ از بروزکالا، سعی داریم تا برای آن از دسته گیمرهایی که قصد خرید  دارند، راهنمای جامعی ارائه دهیم تا انتخاب بهترین داشته باشند. 

سرفصل‌های مقاله:
•    در انتخاب لپ‌تاپ گیمینگ، چه مواردی را باید در نظر گرفت؟
•    چه پردازنده‌ای انتخاب کنم؟
•    کدام کارت گرافیک بهتر است؟
•    چقدر رم برای لپ‌تاپ گیمینگ موردنیاز است؟
•    صفحه نمایش مورد نیاز لپ‌تاپ گیمینگ
•    سایر مواردی که باید در خرید لپ‌تاپ گیمینگ در نظر بگیرید.
•    بهترین برندهای لپ‌تاپ گیمینگ
•    چند نمونه از بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ


در انتخاب لپ‌تاپ گیمینگ، چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

اولین سوالی که در انتخاب بهترین لپ تاپ گیمینگ باید از خود بپرسید این است که چه فاکتورهایی در تهیه یک محصول مناسب اهمیت دارد؟ لپ‌تاپ‌های گیمینگ سال به سال تغییر می‌کنند و محصولات بهتر و پیشرفته‌تری در ساختارهایی حرفه‌ای‌تر، زیباتر و قابل حمل‌تر به بازار عرضه می‌شوند. 

در سال‌های اخیر لپ‌تاپ‌های گیمینگ یا صفحه نمایش‌هایی با کیفیت بسیار بالا وارد بازار شده‌اند که تجربه انواع بازی‌ها را چند برابر لذت‌بخش‌تر می‌کنند؛ از جمله صفحه نمایش OHD که در هنگام انتخاب بهترین لپ‌ تاپ مناسب بازی باید مورد توجه قرار گیرد.

 نکته بسیار مهم بعدی که حتما باید در هنگام خرید به آن دقت نمود، کارت گرفیک است که به جرات می‌توان آن را مهم‌ترین بخش برای گیمینگ دانست. پردازنده و کارت گرافیک هر دو در اجرای بازی و توانایی لودینگ سیستم، نقش اصلی را بازی می‌کنند و اولین فاکتورهایی هستند که باید در نظر بگیرید؛ به ویژه اینکه در بسیاری از لپ‌تاپ‌‌ها امکان ارتقای کارت گرافیک وجود ندارد. محصول موردنظر باید از جنس بدنه خوبی نیز برخوردار باشد و البته قابل حمل باشد. لپ‌تاپ‌های گیمینگ جدید با حفظ تمامی ویژگی‌ها، قابل‌ حمل‌تر از قدیمی‌ها هستند.

در نهایت طیف گسترده‌ای از قیمت، از لپ‌تاپ‌های مقرون به صرفه‌تر گرفته تا گزینه‌های پیشرفته و پرچم‌دار با قیمت‌های بالا، در بازار وجود دارند و برای افراد با میزان بودجه‌های مختلف، محصول مناسبی یافت می‌شود.

نکات دیگری مانند باتری، رم و ... نیز وجود دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

پیشنهاد مطالعه: ویژگی‌های لپ تاپ گیمینگ

چه پردازنده‌ای انتخاب کنم؟

حتما می‌دانید که پردازنده مغز اصلی لپ‌تاپ می‌باشد؛ بنابراین حال که می‌خواهید هزینه بسیاری برای تهیه بهترین لپ‌ تاپ گیمینگ صرف کنید، بهتر است سراغ مغزی بروید که بهترین عملکرد را داشته باشد. سردمدار تولیدکننده‌های پردازنده یا CPU، شرکت‌های اینتل ( Intel ) و AMD هستند و هر سال محصولات جدیدی را به دنیای تکنولوژی‌های کامپیوتری ارائه می‌دهند. انواع cpu های اینتل و ای ام دی در نسل‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند و به طبع نسل جدید از تکنولوژی جدیدتری بهره می‌گیرد و قدرت و سرعت بیش‌تری را عرضه می‌کند؛ بنابراین در هنگام خرید لپ‌تاپ گیمینگ به سراغ گزینه‌هایی بروید که از نسل جدیدتر پردازنده استفاده می‌کنند به این خاطر که در این صورت عمر CPU شما بیش‌تر می‌شود و برای مدت طولانی‌تری می‌توانید از دستگاه خود بهره ببرید.

در هنگام خرید پردازنده برای لپ تاپ گیمینگ، اولین فاکتور مهم، سرعت پردازنده یا Clock Speed است. این ویژگی سرعت پردازنده در اجرای چند دستور همزمان است با گیگاهرتز اندازه گرفته می‌شود. البته توجه داشته باشید که پردازنده‌های جدید از طراحی و معماری متفاوتی برخوردارند و در بعضی موارد ممکن است یک پردازنده قدیمی با Clock Speed بالا در مقابل پردازنده جدید با Click Speed پایین‌تر حرفی برای گفتن نداشته باشد؛ پس خوب است پردازنده‌ها را از نظر سرعت اجرا فقط با هم نسل‌های خودش مقایسه نمایید. به خاطر داشته باشید که هر چه Clock Speed بالاتر باشد، در اجرای بازی‌ها نیز تاثیر مثبت می‌گذارد.

دومین عامل مهم تعداد هسته پردازنده است. هسته‌ها واحدهای مجزایی هستند که به سرعت پردازنده در اجرای همزمان چند کار کمک می‌کند. هرچه کاری که می‌خواهید با دستگاه خود انجام دهید سنگین‌تر باشد، به هسته‌های بیش‌تری نیاز دارید. لپ‌تاپ‌های گیمینگ عالی حداقل 6 تا 8 هسته دارند که آن‌ها را برای اجرای خوب بازی‌های ویدیویی مناسب می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: عمر مفید لپ تاپ گیمینگ

کدام کارت گرافیک بهتر است؟

کارت گرافیک در اجرای بازی‌ها و ارائه تصاویر گرافیکی نقش کلیدی دارند. می‌توان گفت که GPU برای گیمرها مهم‌ترین بخش به شمار می‌رود و باعث می‌شود تا فریم ریت بهتری را تجربه نمایند. برخلاف کامپیوترها، نمی‌توان کارت گرافیک را ارتقا داد، به همین خاطر بهتر است در همان زمان خرید لپ‌تاپ گیمینگ، تا حد امکان هزینه بیش‌تری کرده و کارت گرافیک بهتری تهیه کنید.

  • گرافیک‌های یکپارچه: کارت گرافیکی که با CPU دارای فضا و حافظه مشترک باشند را کارت گرافیک یکپارچه می‌گویند. به این دلیل که هر دوی آن‌ها روی یک چیپ مستقر شده‌اند، به آن‌ها یکپارچه گفته می‌شود. توجه کنید که این نوع از گرافیک به نسبت کارت‌ گرافیک‌های مجزا و اختصاصی از عملکرد ضعیف‌تری برخوردار هستند. اگر می‌خواهید بازی‌های سنگین و با گرافیک بالا را اجرا کنید، لپ‌تاپ‌هایی با این ویژگی برای شما مناسب نیست. 
  • گرافیک‌های مجزا: این کارت گرافیک‌ها کاملا جدا از CPU نصب می‌شوند، مستقل عمل می‌کنند و حافظه خود یعنی VRAM را با پردازنده به اشتراک نمی‌گذارند. به همین دلایل، این نوع کارت گرافیک انتخاب بهتری برای گیمرهای حرفه‌ای و یا افرادی که در زمینه تدوین فیلم و ویدیو فعالیت می‌کنند، می‌باشد. در حقیقت VRAM است که در اجرای بازی‌ها تاثیر بسیاری می‌گذارد و امکان تجربه بازی‌ها با رزولوشن بالاتر را برای گیمرها فراهم می‌آورد. در حالت عادی 4 گیگابایت حافظه گرافیکی کافی است و این مقدار به راحتی بازی‌های 1080P را اجرا می‌کند؛ ولی اگر می‌خواهید بازی‌ها را در حالات UHD و یا QHD تجربه کنید، باید به دنبالی لپ‌تاپ‌هایی با گرافیک دارای 8 گیگابایت VRAM بروید. توصیه ما به گیمرها در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ این است که روی برند خاصی تعصب نداشته و با توجه به نام‌ها، به سراغ مقایسه پنجمارک کارت گرافیک موردنظر خود بروند. مقایسه پنجمارک کارت گرافیک را می‌توانید در سایت‌های مختلف پیدا کنید.

پیشنهاد مطالعه: 7 ویژگی بهترین کارت گرافیک‌ 2023

چقدر رم برای لپ‌تاپ گیمینگ موردنیاز است؟

با توجه به پیشرفت بازی‌های ویدیویی، تهیه لپ‌تاپ‌هایی با رم کمتر از 8 گیگابایت توصیه نمی‌شود و حداقل رم 8 گیگ، جزو حداقل‌های سیستم موردنیاز برای اجرای برخی از بازی‌ها می‌باشد. اگر می‌خواهید تجربه بهتری از بازی‌های خود داشته باشید، باید به سراغ گزینه‌هایی با رم بیش‌تر از 8 بروید. برای اجرای بازی‌های سنگین‌تر و حرفه‌ای‌تر، به حداقل 16 گیگابایت رم احتیاج است تا بتوانید بدون لگ و آزار و اذیت آن را تجربه کنید. 

بسیاری از بازی‌های جدید به بیش از 16 گیگابایت رم نیاز ندارند و گرچه داشتن رم 32 گیگابایت دست شما را باز می‌گذارد، ولی اگر کارهای حرفه‌ای مثل تدوین، کارهای سه بعدی و ... نمی‌کنید، نیازی به هزینه بسیار برای خرید لپ‌تاپی با رم 32 نیست؛ می‌توانید محصولی با رم 16 تهیه کرده و در صورت لزوم، رم آن را ارتقا دهید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین رم لپ‌ تاپ

فضای ذخیره‌سازی در لپ‌تاپ گیمینگ

در هنگام خرید، قطعا به مواردی نظیر هارد SSD، هارد دیسک و SSHD در بخش ذخیره‌سازی برخورد می‌کنید. شاید براتون سوال باشد تفاوت هارد SSD با HDD چیست؟ HDDها حافظه بسیار زیادی ارائه می‌دهند و قیمت پایین‌تری به نسبت SSDها دارند، ولی سرعت بسیاری کمی داشته و به نسبت SSDها، چرخه عمر کوتاه‌تری نیز دارند. SSDها روش نوینی برای ذخیره‌سازی اطلاعات هستند و سرعت بسیار بالایی ارائه می‌دهند و قطعات متحرک کمتری دارند بنابراین، دوام و ماندگاری بسیار خوبی نیز دارا هستند. SSHD ترکیبی از SSD و HDD است و طراحی شده‌اند تا بتوانند در کنار حجم بالا، سرعت بیش‌تری ارائه کنند. 

صفحه نمایش مورد نیاز لپ‌تاپ گیمینگ

یکی دیگر از بخش‌های بسیار مهم لپ‌تاپ مخصوص بازی، صفحه نمایش است.

  • رزولوشن: یکی از عواملی که می‌تواند به طور مستقیم روی تجربه شما از بازی‌های ویدیویی تاثیر داشته باشد، رزولوشن نمایشگر است. بیش‌تر بازی‌ها روی رزولوشن 1920×1080 (Full HD/1080p)، رزولوشن 2560×1440 (2K/1440p) یا رزولوشن 3840×2160 اجرا می‌شوند. بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ از نمایشگرهای Full HD عرضه می‌شوند. البته درصورتی که می‌توانید بیش‌تر هزینه کنید و می‌خواهید تجربه جذاب‌تری از بازی داشته باشید، به سرغ نمایشگرهای 4K بروید.

  • نرخ به روزرسانی: به زبان ساده، نرخ به روزرسانی، تعدا دفعات به روز شدن مانیتور با تصویر‌های جدید در هر ثانیه است و با هرتز مشخص می‌شود. این شاخصه روی تجربه شما از بازی تاثیر مستقیم می‌گذارد. در لپ‌تاپ‌ها معمولا نرخ به روزرسانی 144 هرتز است؛ با این وجود اگر کارت گرفیک خوبی را انتخاب کرده‌اید و می‌خواهید تجربه عالی از بازی‌های سنگین و گرافیکی داشته باشید، سراغ نمایشگرهای 320 هرتزی بروید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین مانیتور لپ تاپ گیمینگ

سایر مواردی که باید در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ در نظر بگیرید

1. قابلیت ارتقا در آینده

خرید لپ‌تاپ گیمینگ یکجور سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. در نتیجه باید محصولی را انتخاب کنید که بتواند تا چند سال برای شما کارایی داشته باشد؛ یکی از نکات مهمی که باید دقت کنید این است که محصول چقدر قابل ارتقا است. در لپ‌تاپ‌های گیمینگ، همانطور که گفته شد امکان ارتقای CPU و GPU وجود ندارد. اما برخی از قطعات را می‌توان ارتقا داد.

اولین قطعه قابل ارتقا حافظه رم لپ تاپ است. رم‌ها به دو نوع Soldered و DIMM/SODIMM تقسیم‌بندی می‌شوند. امکان ارتقا نوع اول گفته شده وجود ندارد بنابراین از تهیه لپ‌تاپ‌هایی با نوع رم SOLDERED اجتناب کنید. در برخی از لپ‌تاپ‌ها، امکان ارتقای حافظه داخلی وجود دارد. با تهیه این لپ‌تاپ‌های در صورت ارائه بازی‌های سنگین‌تر می‌توانید لپ‌تاپ گیمینگ خود را ارتقا دهید.

2. عمر باتری

عمر باتری لپ تاپ شاید چندان مسئله نگران‌کننده‌ای برای لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی جایگزین دسکتاپ نباشد، اما موضوعی است بهتر است مورد توجه قرار گیرد. البته انتظار نمی‌رود که در زمان اجرای باز‌ی، از لپ‌تاپ بدون اتصال به برق استفاده کنید، ولی به هر حال، خرید هر محصول با باتری قدرتمند مهم است؛ زیرا قطعا شما کارهای دیگری نیز با لپ‌تاپ گیمینگ خود انجام می‌دهید.

3. کیبورد

یکی از مواردی که بسیاری از آن سرسری می‌گذرند، کیبورد است. نوع کیبورد در لپ‌تاپ اهمیت بالایی دارد. لپ‌تاپ‌های قدرتمند جدید به طور معمول از کیبوردهای مکانیکی که در هنگام فشردن صدا می‌دهند، برخوردار هستند که گزینه عالی به شمار می‌آیند.

4. سیستم خنک‌کننده

یکی از موارد مهمی که گیمرها چندان به آن توجه ندارند، سیستم خنک‌کننده لپ‌تاپ است. بیش‌تر لپ‌تاپ‌های گیمینگ از دو فن برخوردار هستند. به خاطر داشته باشید که فن‌ها باید تعداد پره‌های کافی داشته باشند و RPM بالا داشته باشند تا خوب عمل کنند. برخی از مدل‌های جدید نیز از سیستم خنک‌کنندگی مایع بهره می‌گیرند و با گذراندن مایع از دورن لوله‌های مسی اطراف پردازنده و کارت گرافیک، دما را پایین نگه می‌دارند.

5. صدای لپ‌تاپ

بسیاری از گیمرها دوست دارند از هدفون و هدست به ویژه در بازی‌های گروهی استفاده کنند، اما اگر نمی‌خواهید از محافظ گوش استفاده کنید، باید لپ‌تاپ گیمینگی تهیه کنید که بی‌سروصداتر باشد. بعضی از برندها که سیستم‌های صوتی سفارشی ارائه می‌کنند نظیر Onkyo، B&O ، Dynaudio ،Klipsch و Harman می‌باشند. البته بسیاری از لپ‌تاپ‌ها با وجود صدای خوب، قیمت چندان بالایی ندارند.

6. کیفیت بدنه لپ‌تاپ گیمینگ

کیفیت ساخت شاید موضوعی باشد که چندان مورد توجه افراد نیست. توصیه می‌شود که به سراغ تهیه محصولاتی مستحکم بروید و از خرید لپ‌تاپ‌هایی که از جنس پلاستیک نامرغوب هستند، اجتناب کنید؛ زیرا که خرید محصولی با کیفیت ساخت پایین، در طولانی مدت برای شما دردسرساز می‌شود.

7. پورت‌ها

توجه داشته باشید که پورت‌ها در جایگاه مناسبی باشند و استفاده از یکی از آن‌ها مانعی برای استفاده از باقی پورت‌ها نباشد. همچنین دقت کنید که محصول موردنظر چند پورت دارد و آیا برای شما کافی است یا خیر. این روزها داشتن پورت USB-C یکی از مواردی است که باید در نظر گرفته شود. این روزها در محصولات معمول از پورت USB 3.0 برای انتقال فایل‌ها استفاده می‌شود. در ضمن قطعا به درگاه HDMI نیز نیاز خواهید داشت. در ضمن، باید بگوییم که نسل جدیدتر لپ‌تاپ‌ها از USB 4.0 بهره می‌گیرند که سرعت بیش‌تری در انتقال فایل‌ها دارد.

بهترین برندهای لپ‌تاپ گیمینگ

این سوال، پای ثابت پرسش‌های افرادی است که به دنبال خرید لپ‌تاپ برای بازی هستند. بهترین برندهای تولیدکننده لپ‌تاپ گیمینگ، شامل Asus ،MSI ،Alienware ،Razer و Acer می‌شوند. با این وجود، رقابت در این زمینه بسیار بالا است و برندهای متفاوت همگی به دنبال بهترین برند در بازار بودن هستند. به هر صورت، انتخاب بهترین برند بازار تا حد زیادی به بودجه شما و ویژگی‌های موردنظر وابسته است. 

چند نمونه از بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ

در ادامه چند نمونه از بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ موجود در بازار را به شما معرفی می‌کنیم.

1. لپ تاپ ام اس آی Raider GE78HX 13VH:

برند MSI همواره سعی داشته تا بهترین و هیجان‌انگیزترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ را به بازار عرضه نماید. یکی از بهترین محصولات این شرکت لپ تاپ ام اس آی Raider GE78HX 13VH است. این محصول صفحه نمایش 17 اینچی دارد که وضح تصویر 2560 در 1600 پیکسلی را برای کاربران فراهم می‌کند. صفحه نمایش این محصول از نوع IPS است و نرخ نوسازی آن 240 هرتز می‌باشد. از ویژگی‌های سخت‌افزاری این مدل می‌توان به پردازنده Core i9 مدل 13950HX اشاره نمود. رم این لپ‌تاپ 32 گیگابایتی است و پردازنده گرافیکی که از آن استفاده می‌کند، RTX4080  می‌باشد. همچنین 2 ترابایت حافظه SSD نیز در این محصول وجود دارد.

این لپ‌تاپ گیمینگ می‌تواند جدیدترین بازی‌ها را با نهایت تنظیمات گرافیکی و نرخ فریم بالا اجرا نماید. به جرات می‌توان گفت که لپ تاپ ام اس آی Raider GE78HX 13VH از قدرتمندترین لپ‌تاپ‌های بازار و این لیست می‌باشد.

لپ تاپ 17 اینچی گیمینگ ام اس آی مدل Raider GE78HX

2. لپ‌تاپ MSI Titan GT77 HX:

لپ‌تاپ گیمینگ ام اس ای مدل MSI Titan GT77 HX، ترکیبی از عملکرد بسیار قوی پردازنده Intel Core i9-13950HX و پردازنده گرافیکی Nvidia GeForce RTX 4090 می‌باشد.  این مدل دارای نمایشگر 17.3 اینچی از نوع IPS با فناوری Mini LED است که دارای نسبت تصویر 16.9 می‌باشد و امکان نمایش تصوایر با رزولوشن QHD را فراهم می‌آورد. دیگر ویژگی‌های صفحه نمایش این مدل، نرخ نوسازی 144 هرتز است.

این لپ‌تاپ دارای چهار اسلات DDR5 SO-DIMM برای 128 گیگابایت حافظه رم و 4 ترابایت حافظه ذخیره‌سازی است. سیستم خنک کننده Cooler Boost Titan با 4 فن، 8 لوله و 6 خروجی هوا نیز به راندمان عملکرد CPU و GPU کمک می‌کند تا بتوانید هر برنامه‌ای که می‌خواهید را به‌راحتی اجرا کنید. در لپ‌ تاپ Titan GT77 HX درگاه‌های بسیار کارآمدی وجود دارد که شامل یک درگاه تاندربولت 4‌ یک درگاه DisplayPort، سه درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-A، یک جک صوتی 3.5 میلی‌متری و یک کارتخوان فول‌سایز SD می‌شود.

کیبورد این مدل از نوع مکانیکی و با نورپردازی RGB در پس زمینه است. باتری این محصول 99.9 وات ساعتی بوده و نیازی نیست به طور مداوم نگران اتمام شارژ آن باشید. لپ‌تاپ MSI Titan GT77 HX را می‌توان بهترین لپ‌تاپ گیمینگ این لیست معرفی کرد.

لپ تاپ گیمینگ 17.3 اینچی ام اس آی مدل Titan GT77HX

3. لپ‌تاپ ایسوس مدل ROG Strix G16:

در این مدل، پردازنده Core i9-13980HX و کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4070 تعبیه شده که عملکرد فوق العاده‌ای را در یک شاسی ضخیم 0.89 اینچی از جنس آلومینیومی و پلاستیک به کاربر ارائه می‌دهد. این محصول از صفحه نمایش 16 اینچی برخوردار است که از نوع IPS  با رزولوشن 1200 * 1920 بوده و نرخ نوسازی آن نیز به 165 هرتز می‌رسد و می‌تواند تصاویر بسیار باکیفیتی ارائه دهد.
هم بدنه و هم کیبورد این لپ‌تاپ از نور RGB برخوردار هستند.

درگاه‌های موجود در این محصول دو درگاه 3.2  USB Type-A، یک پورت Thunderbolt 4، یک پورت USB Type-C 3.2، یک درگاه 2.5 GbE، یک پورت HDMI 2.1، جک  صدا 3.5 میلی‌متری و یک پورت برق اختصاصی را شامل می‌شوند. لپ‌تاپ ایسوس مدل ROG Strix G16 بهترین لپ‌تاپ گیمینگ از برند ایسوس در این لیست است.

4. لپ‌ تاپ ایسوس ROG Strix SCAR 15:

این مدل از برند ایسوس توانسته حسابی سروصدا راه بی‌اندازد. این لپ‌تاپ دارای پردازنده Core i9 مدل ۱۲۹۰۰H بوده  و دارای ۳۲ گیگابایت رم است و همچنین از پردازنده گرافیکی RTX 3080Ti استفاده می‌کند. صفحه نمایش این مدل 15.6 اینچ است که وضوح تصویر آن به 2560 در 1440 پیکسل می‌رسد و درضمن رخ نوسازی 240 هرتز می‌باشد. حافظه SSD در این محصول یک ترابایت است که باعث شده تا سرعت بسیار خوبی را ارائه دهد. لپ‌ تاپ ایسوس ROG Strix SCAR 15 به راحتی تمامی بازی‌های جدید را با تنظیمات عالی گرافیکی اجرا می‌کند.

5. لپ تاپ ام اس ای مدل MSI Katana 15:

این مدل از پردازنده Core i7-13620H اینتل و پردازنده گرافیکی Nvidia GeForce RTX 4050 بهره می‌برد و امکانات مطلوبی را در اختیار گیمرها قرار می‌دهد. در طراحی کیبورد این لپ‌تاپ از نور RGB استفاده شده که قادر است توجه هر گیمری را به خود جلب نماید. رم موجود در این محصول 16 گیگابایتی بوده و یک ترابایت نیز فضای ذخیره‌سازی برای آن در نظر گرفته شده است که به نسبت قیمت این مدل، مقدار بسیار خوبی می‌باشد.

این لپ‌تاپ مجهز به درگاه‌های مختلفی از جمله پورت شبکه، درگاه‌های 3.2 USB Type-A و Type-C، درگاه HDMI و جک 3.5 میلی‌متری صدا در سمت راست بدنه و درگاه 3.2 USB Type-A و درگاه USB 2.0 در کنار سوکت شارژر در سمت چپ بدنه، می‌باشد. در نظر داشته باشید که درگاه تاندربولت در این مدل وجود ندارد. نمایشگر این محصول 15.6 اینچی از نوع IPS و با وضوح FHD است و نرخ نوسازی در آن 144 هرتز می‌باشد. باتری این دستگاه چندان تعریفی نداشته و از یک باتری 53.5 وات ساعتی بره می‌گیرد که امکان استفاده 2 تا 3 ساعته را فراهم می‌کند. لپ تاپ MSI Katana 15، خوش قیمت‌ترین لپ‌تاپ گیمینگ در این لیست است.

سخن پایانی

بسیاری از گیمرها به دلیل قابل‌حمل بودن و... مایل به خرید لپ‌تاپ گیمینگ می‌باشند. ولی قبل از خرید نکات بسیاری وجود دارند که لازم از مورد توجه قرار گیرند؛ نکاتی همانند کارت گرافیک که برای یک گیمر نقش حیاتی دارد، پردازنده، مقدار رم و دیگر ویژگی‌های فیزیکی مانند صفحه نمایش که همگی باید در حدی باشند که بتوانند بهترین تجربه را برای کاربر فراهم بی‌آورند و مشکلی در اجرای بازی‌ها نداشته باشند. در آخر، از یاد نبرید که پردازنده و کارت گرافیک در لپ‌تاپ‌های گیمینگ قابل ارتقا نیستند و باید در هنگام خرید به آن‌ها دقت کافی داشته باشید تا بتوانید لپ‌تاپ گیمینگی تهیه کنید که تا چند سال برای شما کارایی داشته باشد. امیدواریم که با خواندن این مقاله، بتوانید به راحتی نسبت به خرید لپ‌تاپ گیمینگ مناسب خود اقدام نمایید. برای خواندن مقالات بیش‌تر، به وب‌سایت بروزکالا مراجعه کنید.

سوالات متداول

1) چه خصوصیاتی در هنگام خرید لپ‌تاپ گیمینگ باید مورد توجه ویژه قرار گیرند؟

قدرت پردازنده، توان کارت گرافیک، صفحه نمایش، مقدار رم، سیستم خنک‌کنندگی و طراحی لپ‌تاپ مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید.

2) آیا می‌توان لپ‌تاپ گیمینگ را ارتقا داد؟

CPU و GPU در لپ‌تاپ‌های گیمینگ قابل ارتقا نیستند ولی می‌توان رم را در صورتی که از نوع DIMM/SODIMM باشد و حافظه داخلی آن‌ها را ارتقا داد.