آیا انواع مختلف تلویزیون هوشمند هم ویروس می گیرند؟

مهم نیست که یک گیمر سطح بالا، یک عاشق Netflix یا کسی که فقط برنامه های تلویزیونی مورد علاقه خود را تماشا می کند، هستید؛ در هر صورت امروزه تلویزیون هوشمند یکی از لوازم خانگی متداول است. و به لطف جهانی شدن و نحوه ارتقاء و پیشرفت فناوری در تلویزیون ها، این تجهیزات و ابزارهای هوشمند در حال حاضر با قیمتی پایین در اختیار ما هستند. دیگر مانند گذشته این نوع از تلویزیون ها تنها مختص افراد ثروتمند نیست و هر فردی می تواند بدون صرف هزینه زیاد، یکی از آن ها را بخرد.

اکنون سوالی که در این مقاله به آن پاسخ داده شده است، این است که آیا یک تلویزیون هوشمند می تواند ویروس بگیرند؟ متاسفانه بله. تلویزیون های هوشمند مستعد حمله ویروسی و همچنین هک شدن همزمان هستند. حتما انتظار این جواب را نداشتید

برای بررسی قیمت و خرید تلویزیون کلیک کنید

بدون تردید، تلویزیون های هوشمند بخشی جدایی ناپذیر از هر خانه ای هستند. خواه بقیه لوازم خانه تان هوشمند باشد یا نه، امروزه این اولین چیزی است که هر صاحب خانه جدید یا حتی قدیمی ای باید صاحب آن باشد. و به طرز شگفت انگیزی، بسیاری از افراد تلویزیون هوشمند دارند و از آن صرفاً به عنوان یک تلویزیون معمولی استفاده می کنند. و این فقط به این دلیل است که این فناوری، صنعت تلویزیون را کاملا متحول کرده است، به طوری که تقریباً تمام تلویزیون هایی که این روزها خریداری می کنید، مجهز به عملکردهای هوشمند هستند. همچنین واقعیت این است که انواع تلویزیون هوشمند محتوای زیادی را که دسترسی به آن در تلوزیون های قدیمی بدون داشتن لپ تاپ و اتصال آن به تلویزیون های قدیمی از طریق کابل های HDMI  یا VGA امکان پذیر نبود، ارائه می دهند. در اینجا به طور مختصر تلویزیون های هوشمند را با نمونه های معمولی مقایسه می کنیم:

تفاوت های اصلی تلویزیون های قدیمی و تلویزیون های هوشمند

تلویزیون هوشمند

تلویزیون قدیمی

قادر به پخش هر چیزی که از طریق تلفن های هوشمند، لپ تاپ ها و غیره قابل مشاهده است، می باشد. از طریق کابل HDMI و حتی از راه دور قابلیت اتصال به منابع را دارد.

از یک صفحه ساده برای نشان دادن آنچه از طریق درگاهRF ، پورت HDMI و/یا پورت VGA به آن متصل شده، استفاده می کند.

دارای اینترنت یکپارچه

فاقد اینترنت داخلی

دارای مرورگرهای وب داخلی

فاقد مرورگر وب داخلی

دارای تعداد زیادی برنامه داخلی

فاقد برنامه های داخلی

قابلیت پخش آنلاین

فاقد قابلیت پخش آنلاین

بسته به مدلی که انتخاب می کنید، ممکن است صفحه لمسی داشته باشد

فاقد صفحه نمایش لمسی

باریک و جمع و جور

حجیم

 

بنابراین، اکنون با وجود همه این ویژگی ها و برنامه هایی که در جدیدترین انواع تلویزیون هوشمند یافت می شود، دقیقاً برای محافظت از آن ها در برابر ویروس ها چه کاری می توانید انجام دهید. و آیا واقعاً باید نگران باشید؟ اجازه دهید این موضوع را از دیدگاه منطقی بررسی کنیم.

محصولات مرتبط: خرید آنتن تلویزیون

در اصل چه چیزی باعث نگرانی افراد در مورد آلوده شدن تلویزیون های هوشمند به ویروس ها شده است؟

خوب، همه چیز با توییت سامسونگ شروع شد. آن ها با گفتن این جمله شروع کردند:

اسکن رایانه به منظور از بین بردن ویروس ها برای کارکرد صحیح آن بسیار مهم است. این امر در مورد تلویزیون هوشمند QLED شما نیز(اگر به Wi-Fi متصل باشد) صادق است!

این موضوع باعث ایجاد گفتگوهای زیادی در اینترنت شد و تقریباً همه کسانی که دارای تلویزیون هوشمند بودند، در مورد این موضوع کنجکاو شدند. چه کسی  باور می کند که ممکن است تلویزیون هوشمند ، هک شده یا به ویروس مبتلا شود و در نهایت از کار بایستد؟ هیچکس!

 خرید تلویزیون هوشمند

از آنجایی که سامسونگ ادعا کرده است که بسیار مهم است که تلویزیون های QLED را هر چند وقت یکبار به وسیله آنتی ویروس اسکن کنید، آیا این موضوع در مورد دیگر انواع تلویزیون هوشمند که امروزه در بازار موجود هستند، نیز صادق است؟ اول از همه، سامسونگ از سیستم عامل Tizen استفاده می کند و می توانید با در صد خطای کمی فرض کنیم که همه تلویزیون های هوشمندی که از این سیستم عامل استفاده می کنند در برابر حمله ویروسی آسیب پذیر هستند. همه ما می دانیم که دنیای اینترنت چگونه است و به چه سرعتی خبری جدید، مانند آتش در جنگل پخش می شود. در مورد این توییت خاص از یک شرکت معتبر مانند سامسونگ نیز شرایط اینگونه بود.

ما هرگز نمی دانیم که آیا این یک شگرد بازاریابی بود یا هدف دیگری را به دنبال داشت. اما هرچه که بود مطمئناً در بین دارندگان تلویزیون های هوشمند زنگ خطر را به صدا درآورد و این شک را در بین دارندگان این نوع از تلویزیون ها ایجاد کرد که آیا تلویزیون های هوشمند مستعد ابتلا به ویروس و هک شدن هستند یا خیر.

بیشتر بخوانید: بررسی تلویزیون OLED ال‌ جی

مبانی سیستم عامل های موجود در تلویزیون های هوشمند

ما فقط 3 تولید کننده برتر در تولید تلویزیون های هوشمند را در این مقاله بررسی می کنیم. به گفتهeMarketer ، در سال 2017 تقریباً 46 میلیون خانواده آمریکایی به تلویزیون های هوشمند دسترسی داشته اند. این نشان می دهد که در آن سال تعداد صاحبان تلویزیون های هوشمند رشد 16 درصدی داشته است. بر اساس تحقیقات انجام شده در آن سال، گزارش شده است که تقریباً 37.2 درصد از خانوارها در خانه خود دارای تلویزیون هوشمند هستند. این آمار قطعا امروزه بسیار بیشتر از آن زمان می باشد.

3 تولید کننده برتر:

  1. LG
  2. پاناسونیک
  3. سامسونگ

بر اساس گزارش فوربس، لیستی از 5 مورد از بهترین تلویزیون های هوشمند تولید شده در سال 2019 تهیه شده است. این وب سایت لیست خود را بر اساس یک مطالعه 2 ساله که بر روی ویژگی های این محصولات انجام شده است، ایجاد کرده است.

حالا بیایید مستقیماً به موضوع خود بپردازیم!

همه آن دسته از افرادی که دارای تلویزیون های هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید هستند، باید بدانند که پلتفرم اندروید به عنوان یک پلتفرم منبع باز در نظر گرفته می شود. این بدان معناست که این تلویزیون های هوشمند مجهز به PlayStore گوگل هستند، بنابراین به شما به عنوان مالک دستگاه، این حق را می دهند که هر چیزی را که می خواهید از PlayStore گوگل دانلود کنید.

به همه تلویزیون هایی که از اندروید به عنوان سیستم عامل تلویزیون هوشمند خود استفاده نمی کنند، سیستم عامل بسته گفته می شود. این بدان معناست که هر برنامه ای که می خواهید در تلویزیون هوشمند خود دانلود کنید فقط از طریق فروشگاه های محتوای اختصاصی موجود، در دسترس است. این برنامه ها با دقت مورد بررسی قرار می گیرند و با هدف عدم دسترسی به عمق سیستم عامل موجود، محدود می شوند.

بنابراین احتمال ابتلا به بدافزار یا ویروس از طریق این برنامه ها تقریباً صفر است. اما در نسخه های اندروید، سازنده هیچ کنترلی بر آنچه شما در تلویزیون هوشمند خود دانلود می کنید، ندارد و بنابراین احتمال آسیب پذیری تلویزیون بالاست. اما، آیا تا به حال مواردی از این که تلویزیون افراد هک یا ویروسی شود، را مشاهده کرده اید؟ به احتمال زیاد پاسختان منفی است.

یک دانلود اشتباه از PlayStore Google در تلویزیون هوشمند می تواند حفره هایی را در آن ایجاد کند که عملا سیستم امنیتی تلویزیون را بی فایده می کند و در نتیجه به هکر اجازه می دهد که نه تنها بر تلویزیون، بلکه بر روتر شما نیز کنترل داشته باشد. و وقتی این اتفاق بیفتد، کسی نمی داند که چه اتفاقاتی پیش روی تلویزیون شماست. اگر واقعاً مشتاق به دانلود برنامه ها هستید و نمی توانید از سفارشی سازی تلویزیون هوشمند خود با استفاده از PlayStore Google دست بکشید، توصیه می کنیم که در مورد نحوه محافظت از زیرساخت اینترنت اشیا در خانه اطلات خود را افزایش دهید.

 قیمت انواع تلویزیون هوشمند

ویژگی های امنیتی که سازندگان انواع تلویزیون های هوشمند برای ایمنی بیشتر از آن استفاده می کنند

همه تولیدکنندگان انواع تلویزیون هوشمند تلاش می کنند که نسبت به رقبای خود، امن ترین بستر را ایجاد کنند. زیرا آن ها تحمل این موقعیت را ندارند که تلویزیونی که تولید کرده اند هک شود و در نهایت به شدت بر بازاریابی فروش و شهرتشان تأثیر بگذارد. بنابراین چارچوب اصلی که این تولیدکنندگان دنبال می کنند این است که بسترهای خود را بر روی حالت "فقط خوانش" قفل می کنند. این بدان معناست که سیستم عامل تلویزیون فقط می تواند داده ها را از روی برد بخواند و هیچ گزینه ای برای "نوشتار" روی بلوک های حافظه در دسترس نیست.

بنابراین اگر کسی بخواهد تلویزیون های هوشمند را هک کند، باید کد را مهندسی معکوس کرده و در نتیجه مادربرد را مجبور به "خواندن و نوشتن" کند. در واقع حتما گفتن آن آسان تر از انجامش است. افرادی که در زمینه فناوری اطلاعات تخصص دارند می دانند که این کار عملاً غیرممکن است، زیرا مادربردها بسیار پیچیده هستند و امکان انجام این کار وجود ندارد. اما بازهم راه هایی برای این کار وجود دارد که ما در این مقاله به آن ها نمی پردازیم.

یکی دیگر از اقدامات متقابل که سازندگان تلویزیون های هوشمند ال جی، سونی و تلویزیون سامسونگ  یا هر برند دیگری به دنبال آن هستند، استقرار و استفاده از "امضای دیجیتال" است. قصد نداریم تا در این مقاله، این مورد را به صورت پیچیده بررسی کنیم. یک امضای دیجیتالی زمانی به کار می رود که یک به روزرسانی جدید برای تلویزیون هوشمند شما عرضه می شود، که این به روزرسانی اساساً فریم ور قبلی را با یک نسخه جدید باز نویسی می کند. بنابراین در صورت وجود یک ویروس در فریم ور سیستم، تنها با نصب فریم ور جدید، این ویروس پاک می شود.

بیشتر بخوانید: بررسی چند تلویزیون بدون فریم

اگر تلویزیون هوشمند شما به ویروس آلوده شود، باید چه کاری انجام دهید؟

پس از گفتن تمام این مطالب، اکنون فرض می کنیم که تلویزیون هوشمند شما به ویروس آلوده شده است. مراحلی که باید برای حذف ویروس از تلویزیون خود انجام دهید، در زیر آمده است:

  1.  تلویزیون خود و سایر وسایل جانبی متصل به آن را اسکن کنید

شاید ندانید اما تقریباً همه تلویزیون های هوشمند مدرن مجهز به سیستم آنتی ویروس داخلی برای دفع ویروس ها هستند.

به خاطر داشته باشید که اگر انتظار دارید عملکرد سیستم های آنتی ویروس داخلی تلویزیون هوشمند بر اساس آنتی ویروسی که در تلفن های هوشمند و لپ تاپ شما وجود دارد عمل کند، سخت در اشتباهید! مهمترین نقطه ضعف سیستم های آنتی ویروس تلویزیون های هوشمند می تواند این باشد که آن ها قادر به انجام اسکن خودکار یا اسکن های برنامه ریزی شده تلویزیون و لوازم جانبی شما نیستند. بنابراین این کاملاً به شما بستگی دارد که هر از گاهی اسکن را به صورت دستی انجام دهید. تنها کافیست دفترچه راهنمای کاربر عرضه شده همراه تلویزیون را مطالعه کنید تا از نحوه اسکن مدل مورد نظر خود آگاهی پیدا کنید.

  1. بازگرداندن تلویزیون هوشمند به تنظیمات کارخانه

گاهی تنها کاری که باید انجام دهید این است که از طریق صفحه پشتیبانی سازنده خود با سازنده تماس بگیرید و تمام تصاویری را که تلویزیون شما هنگام حمله ویروسی نشان می دهد با آن ها به اشتراک بگذارید. آن ها می توانند دستورالعمل های لازم را در مورد نحوه تنظیم مجدد تلویزیون هوشمند به تنظیمات کارخانه در اختیار شما قرار دهند، بنابراین ویروس از بین می رود.

  1. در تنظیمات بروزرسانی نرم افزار، "REMIND ME LATER" را انتخاب نکنید

هرگز این کار را انجام ندهید! همه تلویزیون های هوشمند مجهز به ویژگی بروزرسانی خودکار هستند. مطمئن شوید که در بخش تنظیمات تلویزیون، این گزینه فعال است. اگر به هر دلیلی این گزینه روشن نیست، باز هم اطمینان حاصل کنید که هر چند وقت یکبار بروزرسانی ها را بررسی می کنید.

همچنین می توانید به سرعت برنامه های خود را در قسمت بروزرسانی برنامه های تلویزیون بروز کنید. بنابراین، به غیر از بروزرسانی های سیستمی که سازنده شما برای تلویزیون منتشر می کند، بهتر است ویژگی به روزرسانی خودکار را در فروشگاه های برنامه موجود در برند خاص خود نیز فعال کنید، تا اطمینان حاصل کنید که آخرین به روزرسانی ها انجام می شوند. بروزرسانی ها همواره ظاهری نیستند. اصلاحات امنیتی و وصله هایی که توسعه دهندگان به عنوان خلأهایی در فریم ور خود یافته اند، را فراموش نکنید.

  1. اتصالات سیمی را به وایرلس ترجیح دهید

تا جایی که می توانید تلویزیون هوشمند خود را از طریق کابل CAT-5e یا CAT-6 به روتر Wi-Fi متصل کنید.

دسترسی هکرها به اتصالات سیمی پیچیده است. همچنین می توانید برای اطمینان بیشتر از اتصال ایمن تلویزیون هوشمند خود، از یک برنامه VPN امن استفاده کنید.

  1. دستگاه های USB آلوده را به تلویزیون هوشمند خود متصل نکنید

یک قانون کلی این است که اگر درایو USB آلوده دارید، ابتدا آن را به لپ تاپ یا رایانه رومیزی خود متصل کرده و آن را کاملا اسکن کنید. اگر آنتی ویروس قادر به حذف ویروس از درایو USB نیست، به احتمال زیاد دستگاه شما آلوده به تهدید پیشرفته تری است و تنها راه حل، فرمت کردن آن است. اگر فکر می کنید که داده های موجود در درایو شما ارزشمند است و نمی توانید آن را مستقیما فرمت کنید، بهترین توصیه این است که به این امید که آنتی ویروسی که از آن استفاده می کنید در آینده قادر به حذف ویروس مخصوص درایو شما باشد، درایو را کنار بگذارید و منتظر به روزرسانی های آنتی ویروس خود باشید.

خرید تلویزیون هوشمند ارزان

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی تلویزیون های HDR

نکاتی برای جلوگیری از هک یک تلویزیون هوشمند

اگرچه متداول نیست، اما غیر ممکن هم نیست! تعداد افرادی که تلویزیون های هوشمند آن ها از طریق باج افزار یا ویروس با مشکل مواجه شده است، به صورت روزافزون در حال افزایش است. اما با این وجود، همیشه می گوییم که پیشگیری بهتر از درمان است. با توجه به محبوبیت زیاد تلویزیون های هوشمند، قطعا بسیاری از هکرها تمرکز خود را بر روی این ابزار خاص به منظور اعمال کنترل بر داده های حساس ما آغاز می کنند. بنابراین، لطفاً نکات و پیشنهادات زیر را دنبال کنید تا مطمئن شوید که از هک در امان هستید!

  1. به محض روشن کردن تلویزیون هوشمند جدید خود، مطمئن شوید که صفحه خط مشی حریم خصوصی را مطالعه کرده  و به سرعت و بدون مطالعه از آن عبور نکرده اید. شما باید مطمئن شوید که چه نوع اطلاعاتی به اشتراک گذاشته می شود و در مورد چه چیزی با شرکت توافق می کنید.
  2. اگر یک تلویزیون هوشمند دارای سیستم عامل اندروید دارید، از دانلود نرم افزارهای کرک شده خودداری کنید.
  3. مطمئن شوید که "APP VERIFICATION" را فعال کرده اید.
  4. اگر تلویزیون هوشمند شما مجهز به دوربین داخلی و میکروفون است، مطمئن شوید که وقتی از این ویژگی ها استفاده نمی کنید، آن ها را غیرفعال کرده اید.
  5. اگر در حال خرید تلویزیون هوشمند استفاده شده از وب سایت های فروش محصولات دست دوم هستید، با فروشنده ارتباط برقرار کرده و از جانب او مطمئن شوید که تلویزیون هوشمند دستکاری و/یا باز نشده باشد.
  6. اگر تلویزیون هوشمندی که قصد خرید آن را دارید توسط یک تولید کننده معتبر ساخته نشده است، با پشتیبانی آن ارتباط برقرار کرده و در مورد دفعات به روزرسانی سیستم عامل و ارائه وصله های امنیتی برای محصول مورد نظر اطلاعات لازم را کسب کنید. اگر متوجه شدید که این شرکت تعهدی در قبال بروزرسانی های نرم افزاری ندارد، تا حد امکان از خرید آن محصول خاص صرف نظر کنید.
  7. به روز رسانی خودکار را فعال کرده و هیچ گونه به روزرسانی منتشر شده توسط سازنده تلویزیون خود را از دست ندهید.

لازم به ذکر است که می توانید برای بررسی دقیق و کامل مشخصات انواع تلوزیون ها و خرید آنلاین لوازم صوتی و تصویری می توانید به سایت فروشگاه بروزکالا مراجعه نمایید.