راهنمای خرید گوشی هواوی P50 و P50 pro : هر آنچه باید بدانید

سری هواوی p50 توانسته سخت افزار تصویربرداری قدرتمندی را به ارمغان بیاورد. در این جا به هر آنچه باید بدانید اشاره کرده ایم. به علت تحریم هواوی، این شرکت محبوبیت خود را در صنعت گوشی های هوشمند از دست داده است. بعد از این که شرکت هواوی در سال ۲۰۲۰ در لیست تولیدکنندگان جهانی برتر قرار گرفت، این شرکت تا حدی از لیست سقوط کرد که دیگر حتی جزو پنج شرکت برتر هم نیست. با این وجود شرکت هواوی عرضه ی گوشی های خود را متوقف نکرده است و سری P50 هواوی جدیدترین محصول این شرکت است. در قسمت زیر به هر آنچه باید درباره ی P50 و P50 Pro بدانید اشاره کرده ایم.

برای بررسی مشخصات و قیمت روز انواع موبایل کلیک کنید

سری هواوی P50 در یک نگاه

هواوی به طور رسمی سری P50 را در ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۱ عرضه کرد. این شرکت، دو نسخه ی اصلی از این مدل را (مدل وانیلا و مدل Pro) به همراه یک نسخه ی ویژه روانه ی بازار کرد. در این قسمت به اطلاعات اساسی که در خصوص هر کدام باید بدانید اشاره می کنیم.

هواوی p50

مدل وانیلا ارزان ترین مدل از بین این سه نوع است. این گوشی منحصرا با چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام عرضه می شود و فقط از شبکه های 4G پشتیبانی می کند. این گوشی همچنین دارای لنزهای دوربین عقب کمتر، باتری کوچک تر، نبود شارژ بی سیم نسبت به مدل Pro است و نرخ نوسازی آن محدود به ۹۰ هرتز است.

البته فکر نکنید که این گوشی قدرتمند نیست. سنسور دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی آن یک سخت افزار قدرتمند است و دارای حداقل ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ی داخلی است. همچنین دارای شارژ سیمی ۶۶ واتی است که می تواند در عرض ۳۰-۴۰ دقیقه باتری ۴,۱۰۰ میلی آمپری آن را از حالت خالی، کاملا شارژ کند.

P50 Pro

گوشی هواوی p50 Pro، پرچمدار اصلی این شرکت در سال ۲۰۲۱ است. ابن دو گوشی در دو مدل عرض می شود: یکی با اسنپدراگون ۸۸۸ با قابلیت 4G، و دیگری با تراشه کایرین ۹۰۰۰ با قابلیت 5G. کایرین ۹۰۰۰ کمی ضعیف تر از اسنپدراگون ۸۸۸ است اما برخی از افراد ممکن است آن را به خاطر قابلیت 5G ای که دارد ترجیح دهند.

طبق معمول، ویژگی برجسته و ستاره دار سری جدید Pro، دوربین آن است. این دوربین دارای چهار لنز در پشت با یک دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، یک لنز اولترا واید ۱۳ مگاپیکسلی، یک لنز تله فوتو ۶۴ مگاپیکسلی و یک سنسور مونوکروم ۴۰ مگاپیکسلی است. هواوی دقت رنگ این سیستم را به عنوان یکی از نقاط مهم فروش آن اعلام کرده است.

در مجموع P50 Pro از هر جنبه ای بهتر از وانیلا P50 است که البته گران قیمت تر هم هست.

هواوی p50 Pro

نسخه ی ویژه ی هواوی p50 Pro

در سال های گذشته، هواوی نسخه ی "Pro Plus" پرچمداران خود را عرضه کرد. البته امسال P50 Pro بالارده ترین مدل برای مصرف کنندگان عمومی است. با این حال این شرکت در حال عرضه ی یک نسخه ی ویژه از هواوی p50 Pro است. این گوشی دارای کایرین ۹۰۰۰، ۱۲ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه ی داخلی است. اگر چه هنوز مشخص نیست که چه ویژگی ای این گوشی را از گوشی بالارده ی P50 Pro، متمایز می کند.

بیشتر بدانید: گوشی گلکسی z فولد 3 سامسونگ

نسخه ی ویژه قطعا گران قیمت تر از گوشی بالارده ی P50 Pro است. در هر صورت باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه چیزی نسخه ی ویژه را متمایز و خاص کرده است.

آیا گوشی های هواوی p50 ارزش خریدن را دارند؟

متاسفانه سری P50 همچون سایر گوشی های جدید هواوی که از ماه مه ۲۰۱۹ عرضه شدند، با مشکلاتی مواجه شده است. تحریم هواوی مانع از ادغام هر گونه محصول یا خدماتی از شرکت های آمریکایی در دستگاه های این شرکت می شود، که این شامل گوگل هم هست. این به این معناست که هیچ یک از گوشی های سری P50 دارای برنامه های گوگل (نظیر فروشگاه گوگل پلی) نیستند.

با به خاطر داشتن این نکته خیلی سخت می شود به کسانی که خارج از چین هستند خرید این گوشی یا سایر گوشی های مدرن هواوی را پیشنهاد کرد. سخت افزار این گوشی واقعا جالب است و طراحی آن منحصر به فرد است. اگر از طرفداران سرسخت هواوی هستید و می توانید بدون برنامه های گوگل زندگی کنید، این گوشی انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

اما اگر نمی توانید بدون گوگل زندگی کنید، مطمئنا گوشی های هوشمند دیگری با دوربین های عالی و مشخصات قدرتمند در دسترسند.

ویژگی ها

هواوی p50

هواوی p50 Pro

صفحه نمایش

نمایشگر ۶.۵ اینچی OLED

رزولوشن 2,700×1,224

نرخ نوسازی ۹۰ هرتز

نرخ نمونه برداری لمسی ۳۰۰ هرتز

نمایشگر ۶.۶ اینچی OLED

رزولوشن 2,700×1,228

نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز

نرخ نمونه برداری لمسی ۳۰۰ هرتز

پردازنده

کوالکام اسنپدراگون 888 (تنها 4G)

کوالکام اسنپدراگون 888 (تنها 4G) یا کایرین ۹۰۰۰

رم

۸ گیگابایت

۸ گیگابایت یا ۱۲ گیگابایت

حافظه ی داخلی

۱۲۸ گیگابایت یا ۲۵۶ گیگابایت

حافظه ی داخلی قابلیت ارتقاء ندارد

۱۲۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت یا ۵۱۲ گیگابایت

حافظه ی داخلی قابلیت ارتقاء ندارد

قدرت

باتری ۴,۱۰۰ میلی آمپری

شارژ سیمی ۶۶ واتی

نداشتن قابلیت شارژ بی سیم

باتری ۴,۳۶۰ میلی آمپری

شارژ سیمی ۶۶ واتی

شارژ بی سیم ۵۰ واتی

دوربین ها

دوربین های عقب:

دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی ( ƒ1.8)

لنز اولترا واید ۱۳ مگاپیکسلی (ƒ2.2)

لنز تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی (ƒ3.4, OIS, AF)

دوربین جلو:

دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی (ƒ2.4)

دوربین های عقب:

دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی (ƒ1.8, OIS)

لنز اولترا واید ۱۳ مگاپیکسلی (ƒ2.2)

لنز تله فوتو ۶۴ مگاپیکسلی (ƒ3.5, OIS, AF)

لنز مونوکروم ۴۰ مگاپیکسلی (ƒ1.6)

دوربین جلو:

دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی (ƒ2.4)

مقاومت

دارای رتبه بندی IP68

دارای رتبه بندی IP68

نرم افزار

Harmony OS 2.0

Harmony OS 2.0

ابعاد و وزن

156.5×73.8×7.9 میلی متر

۱۸۱ گرم

158.8×72.8×8.5 میلی متر

۱۹۵ گرم

رنگ

مشکی طلایی، طلایی کاکائویی، سفید مرواریدی

مشکی طلایی، طلایی کاکائویی

نرم افزار و به روز رسانی های گوشی

بدون دسترسی به خدمات گوگل، هواوی اساسا مجبور شد که سیستم عامل مخصوص خود را ایجاد کند. این سیستم عامل با عنوان Harmony OS عرضه شد. نرم افزاری ک روی سری هواوی p50 از پیش نصب شده است، Harmony OS 2.0 است.

اگر چه Harmony OS به عنوان یک سیستم عامل "جدید" شناخته می شود اما بر اساس اندروید ۱۰ است. این به این معناست که شما همچنان می توانید بسیاری از برنامه های اندروید را در اپ استور هواوی (که با نام App Gallery شناخته می شود) سایدلود کنید.

با این حال ممکن است برخی از برنامه های سایدلود شده به خدمات Google Play متکی باشند. اگر این گونه باشد، این برنامه ها به درستی کار نمی کنند بنابراین با احتیاط ادامه دهید.

هواوی اظهار کرده که بیشتر دستگاه های مدرن آن در نهایت دارای Harmony OS خواهند شد. این شرکت همچنین وعده ی به روز رسانی مداوم نرم افزار برای دستگاه های Harmony OS را داده است. البته از آنجایی که این سیستم عامل "جدید" است، در اینجا سابقه ی چندانی برای پشتیبانی از ادعای هواوی وجود ندارد. هم اکنون باید بدانید که اگر خارج از چین زندگی می کنید، سری P50 همانند سایر گوشی های اندرویدی که تا به حال استفاده کرده اید نخواهد بود.

جایگزین های مناسب P50

برخی از جایگزین های مناسب P50 چه هستند؟

اگر چه طراحی و سیستم دوربین سری هواوی p50 منحصر به فرد است، اما چندین گوشی پرچمدار برتر دیگر نیز وجود دارند که نه تنها تصویربرداری درجه یک و مشخصات رده بالایی را ارائه می دهند بلکه از برنامه های گوگل نیز پشتیبانی می کنند. در قسمت زیر به برخی از این گوشی ها اشاره کرده ایم:

Samsung Galaxy S21 Ultra:

وقتی صحبت از ثبت تصاویر با تلفن هوشمند می شود، دستگاه های زیادی وجود ندارند که بتوانند با Galaxy S21 Ultra رقابت کنند. این گوشی نه تنها یک گزینه ی برتر و رده بالا برای تصویربرداری است بلکه مشخصات بی نظیری دارد که بسیاری از آن ها با مشخصات هواوی p50 Pro برابری می کنند یا از آن ها برتر هستند. متاسفانه با خرید S21 Ultra باید از شارژ سریع سیمی و بی سیم دست بکشید.

OnePlus 9 Pro:

گوشی OnePlus 9 Pro نیز یک سیستم بی نظیر دوربین را ارائه می دهد اگر چه به خوبی S21 Ultra نیست. با این حال استانداردهای شارژ سریع سیمی و بی سیم مشابهی را در مقایسه با P50 Pro ارائه می دهد.

Xiaomi Mi 11 Ultra:

همچون هواوی p50 Pro گوشی Mi 11 نیز دارای طراحی بسیار منحصر به فردی است. این گوشی همچنین ویژگی های تصویربرداری عالی و مشخصات رده بالایی را ارائه می دهد. با این حال پیدا کردن این گوشی در برخی از کشورها دشوار است و این گوشی به خوبی Galaxy S21 Ultra نیست.

بیشتر بدانید: گوشی های موتورولا سری اج 20 رونمایی شدند

Asus ROG Phone 5:

اگر تصویربرداری به اندازه ی توان پردازشی خام برای شما مهم نیست پس گوشی ROG Phone 5 را در نظر بگیرید. با وجود این که این گوشی را به عنوان یک "گوشی گیمینگ" می شناسند اما می تواند به راحتی به عنوان یک دستگاه روزمره برای کاربرانی که به توان اهمیت می دهند عمل می کند. مسلما تصاویری که با این گوشی می گیرید کیفیتی مشابه P50 Pro ندارند اما این گوشی توان مشابهی با P50 Pro را ارائه می دهد.

گوشی های سری هواوی p50 را از کجا خریداری کنید

در حال حاضر، سری هواوی p50 تنها در چین در دسترس است. از زمان شروع تحریم هواوی، این شرکت تمام تلاشش را کرده تا محصولاتش را در خارج از چین به فروش برساند. به همین دلیل ما انتظار داریم که خانواده ی P50 در نهایت وارد بازار سایر کشورها شوند، هر چند مشخص نیست که چه زمانی این اتفاق می افتد. همچنین هنوز هیچ اطلاعاتی در خصوص این که کدام مدل ها را در خارج از چین خواهیم دید در دسترس نیست.

البته باید بدانید که حتی اگر گوشی های سری هواوی p50 وارد بازار کشورهای غربی شوند، همچنان به برنامه ها و خدمات گوگل دسترسی ندارند. برای بررسی جدیدترین مدل گوشی و لیست قیمت موبایل و تبلت به فروشگاه بروز کالا مراجعه کنید.