آموزش تکنیک های عکاسی با موبایل

آیا می خواهید تکنیک های عکاسی با موبایل را یاد بگیرید؟ اگر خاطرتان باشد؛ قبل از روی کار آمدن تلفن های همراه هوشمند؛ گرفتن یک عکس خوب کار بسیار دشواری تلقی می شد. در آن دوران؛ شما مجبور بودید یک دوربین گران قیمت تهیه کنید و برای ادیت عکس ها؛ از برنامه فتوشاپ نصب شده در کامپیوتر خود استفاده کنید و متعاقبا برای یادگیری نحوه استفاده از این برنامه نیز وقت و انرژی زیادی صرف می کردید. اما امروزه؛ با روی کار آمدن گوشی های تلفن همراه هوشمندی که مجهز به برنامه های فتوشاپ هستند؛ تهیه تصاویری با کیفیت فوق العاده بالا و ویرایش آن ها کار چندان دشواری نیست و این ها همه در همان دستگاهی اتفاق می افتد که برای برقراری تماس از آن استفاده می کنید.

برندهای مختلف نیز روز به روز در حال ترفیع کیفیت دوربین های گوشی های هوشمند خود هستند و تهیه تصاویری با کیفیت بالا موضوع مهمی در بازاریابی این تلفن های همراه محسوب می شود. اما اشتباه نکنید: بالا بودن کیفت دوربین یک گوشی به این معنا نیست که شما با گرفتن ساده ی دوربین به سمت سوژه می توانید عکس فوق العاده ای از آن داشته باشید. قطعا با همین دوربین های پیشرفته نیز عکس های زشت و بی کیفیتی تهیه می شوند که حتما تا به حال شاهد آن ها بوده اید.

اما راز و رمز تهیه تصاویری با کیفیت بالا با گوشی های تلفن هوشمند چیست؟ در ادامه برای بهبود کیفیت تصاویر حاصل از گوشی های همراه نکاتی ارائه شده است.

برای بررسی مشخصات و قیمت روز انواع موبایل، تبلت و تجهیزات کلیک کنید

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  1. برای بالانس تصاویر از خطوط شبکه ای یا گرید لاین دوربین تلفن همراه استفاده کنید
  2. فوکوس دوربین خود را تنظیم کنید 
  3. از فضاهای موجود در اطراف سوژه خود استفاده کنید 
  4. روی سوژه فوکوس کنید 
  5. از زوایای دید مختلف عکس برداری کنید
  6.  از بازتاب در عکس‌ های خود استفاده کنید 
  7. از تکنیک خطوط هدایتگر یا لیدینگ لاین (Leading Line) در عکس برداری های خود استفاده کنید
  8. از ترکیب بندی متقارن (ترکیب قرینه) در عکس های خود استفاده کنید
  9. به دنبال الگوهای تکرار شونده در عکس برداری باشید
  10.  از کالر بلاکینگ یا محدود کردن رنگ ها در عکاسی خود استفاده کنید 
  11. از بزرگنمایی خودداری کنید  
  12. در عکس برداری به جزئیات اهمیت بدهید  
  13. از نور طبیعی در عکس های خود استفاده کنید
  14. در صورت استفاده از فلاش، تنها در طول روز این کار را انجام دهید  
  15. برای گوشی موبایل خود سه پایه تهیه کنید 
  16. برای فوکوس دوربین روی سوژه مورد نظر، آپ دوربین خود را به صورت دستی تنظیم کنید
  17. عکس های انتزاعی بگیرید 
  18. عکس های تصادفی و نچرال بگیرید 
  19. غیر متعارف باشید
  20.  تصاویر خنده داری بگیرید
  21.  لنز دوربین تلفن همراه خود را تمیز کنید
  22. لنزی بیرونی به دوربین گوشی تان متصل کنید  
  23. از ویرایش عکس هایتان واهمه ای نداشته باشید 

 

1. برای بالانس تصاویر از خطوط شبکه ای یا گرید لاین دوربین تلفن همراه استفاده کنید

یکی از ساده ترین و بهترین تکنیک های عکاسی با موبایل، فعال نمودن گزینه گرید لاین دوربین است. با این کار، مجموعه ای از خطوط بر روی صفحه نمایش دوربین گوشی هوشمند شما نمایان می شوند که بر اساس "قانون یک سوم" ترسیم شده اند. قانون یک سوم؛ یکی از قوانین رعایت ترکیب بندی در عکس برداری است که بنابر آن؛ یک عکس به صورت عمودی و افقی به سه قسمت مساوی تقسیم شود. از این رو؛ در مجموع تصویر شما به 9 قسمت تقسیم می شود.

طبق این نظریه، اگر سوژه اصلی خود را در تقاطع یا امتداد این خطوط بیندازید، عکس شما از تعادل خوبی برخوردار خواهد بود و بیننده از مشاهده آن لذت بیشتری خواهد برد. برای گرید بندی عکس:

  • در گوش آیفون: به بخش «تنظیمات» تلفن همراه بروید، عنوان «عکس ها و دوربین» را انتخاب کنید و گزینه گرید لاین را روشن کنید.
  • در گوشی سامسونگ گلکسی: آپ دوربین را اجرا کنید، به بخش "تنظیمات" تلفن همراه بروید و در پایین؛ گزینه " گرید لاین" را به "روشن" تغییر دهید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین برند موبایل در 2024

2. فوکوس دوربین خود را تنظیم کنید

دوربین های تلفن همراه هوشمند امروزی به طور خودکار روی پیش زمینه فریم شما فوکوس می شوند، اما تمام عکس هایی که با دوربین تلفن همراه گرفته می شوند؛ سوژه واضحی ندارند. از این رو؛ برای تنظیم مکانی که می خواهید لنز دوربین شما فوکوس کند، آپ دوربین خود را باز کنید و روی سوژه ای که می خواهید واضح تر دیده شود ضربه بزنید. قبل از شروع عکس برداری؛ حتما روی سوژه‌ تان فوکوس کنید، این کار باعث می ‌شود تا نور عکس نیز به درستی تنظیم شود. به عنوان مثال اگر از شی در حال حرکتی عکس می گیرید، ممکن است دنبال کردن سوژه برای دوربین شما و فوکوس مجدد بر روی آن مشکل باشد. از این رو؛ برای بالا بردن حداکثر فوکوس دوربین روی سوژه ی در حال حرکت؛ روی صفحه ضربه بزنید تا فوکوس دوربین تلفن شما اصلاح شود. پس از آن؛ یک آیکون مربع یا دایره ای روی صفحه دوربین شما ظاهر می شود، تا فوکوس عکس شما را به تمام محتوای داخل آن آیکون تغییر دهد.

3. از فضاهای موجود در اطراف سوژه خود استفاده کنید

فضای منفی؛ به فضای موجود در اطراف سوژه یک عکس اشاره دارد که با بهره گیری مناسب از آن می توانید تصاویر فوق العاده ای داشته باشید. زمانی که فضای بیشتری از یک عکس را به فضای خالی اختصاص دهید، سوژه شما بیشتر به چشم می آید و بیننده را به خود جلب می کند. فضای منفی شامل آسمان، یک زمین خالی، یک دیوار بزرگ یا دریاست.

4. روی سوژه فوکوس کنید

خیلی از عکس ها فقط یک سوژه جالب دارند. بنابراین هنگام عکس برداری صبور باشید و دقت زیادی به خرج دهید. طبق عقیده برخی از عکاسان حرفه ای؛ برای جلوه بهتر یک عکس؛ سوژه باید یک سوم فریم یا قاب دوربین را پر کند (نه تمام آن را). اما حتما روی صفحه نمایشی گوشی هوشمند خود ضربه بزنید تا دوربین روی سوژه تان متمرکز شود. این امر به فوکوس و بهینه سازی نور دوربین نیز کمک شایانی خواهد کرد. نکته ای در آموزش عکاسی با موبایل: پس از عکس برداری، می توانید از برنامه های ویرایشی موجود در تلفن همراه هوشمند خود استفاده کنید تا بیشتر روی سوژه مورد نظر خود فوکوس کنید یا برای ویرایش عکس از گزینه های تنظیم برش؛ روشنایی، کنتراست و اشباع عکس استفاده کنید.

آموزش عکاسی با گوشی

5. از زوایای دید مختلف عکس برداری کنید

بیشتر عکس ها از مقابل سوژه گرفته می شوند. از این رو عکس برداری از یک زاویه دید منحصر به فرد و غیر منتظره باعث جذاب و به یاد ماندنی تر شدن یک عکس می شود. می توانید عکسی از آسمان بگیرید و از آن به عنوان فضای منفی برای سوژه خود (مثلا یک هواپیما) استفاده کنید. یا از زاویه دید رو به پایین استفاده کنید؛ مثلا از ارتفاع بالا؛ از قفسه یک کتابخانه و شخصی که در حال بررسی کتاب هاست عکس برداری کنید. نکته ای جالب در آموزش عکاسی با گوشی به صورت حرفه ای: اگر بعد از عکس برداری متوجه کج یا شیب دار بودن خطوط موجود در عکس خود شدید می توانید از آپ ویرایش عکس SKRWT استفاده کنید تا خطوط مذکور تمیز و مربع به نظر برسند.

6. از بازتاب در عکس‌ های خود استفاده کنید

مشاهده انعکاس تصویر آسمان در آب؛ ذهن هر بیننده ای را به خود جلب می کند. از این رو؛ بهتر است از هنر انعکاس در عکس‌ های خود استفاده کنید. مکان های بسیاری برای یافتن بازتاب و عکس برداری از آن ها وجود دارد؛ برکه ها، آینه کاری ها، عینک های آفتابی، لیوان‌های آشامیدنی و سطوح فلزی تنها چند مورد از آن ها هستند.

بیشتر بدانید: بهترین گوشی‌های میان رده سامسونگ

7. از تکنیک خطوط هدایتگر یا لیدینگ لاین (Leading Line) در عکس برداری های خود استفاده کنید

در اغلب عکس ها، خطوطی وجود دارد که چشم هر بیننده ای را به سمت خود جلب می کند؛ که به آن ها خطوط هدایتگر گفته می شود. این خطوط می توانند مستقیم یا مدور باشند- برای این منظور؛ به راه پله ها، نماهای ساختمان ها، ریل های قطار، جاده ها یا حتی یک مسیر در میان جنگل فکر کنید. خطوط هدایت گر؛ باعث جلوه عمیق تصاویر می شوند و می ‌توانند به شما کمک کنند تا عکس‌ هایتان به نظر برنامه‌ ریزی ‌شده بیایند؛ حتی اگر به صورت تصادفی با چنین منظره ای روبرو شده و از آن عکاسی کرده باشید.

8. از ترکیب بندی متقارن (ترکیب قرینه) در عکس های خود استفاده کنید

تقارن را می توان در قالب "تعادل و هارمونی" توصیف کرد. تصاویری که تقارن دارند می توانند به طرز باورنکردنی چشم نواز باشند- همچنین این یکی از ساده ترین و جذاب ترین روش ها برای ترکیب بندی عکس است. عکسی متقارن است که به دو قسمت مساوی تقسیم شود و در آن، هر دو طرف عکس انعکاس یکدیگر باشند. البته این کمی متفاوت از موضوع انعکاس است که پیش تر در مورد آن بحث شد- تقارن را می توان "در هر جایی" یافت، مثل تصویر راه پله ها و ... . و به خاطر داشته باشید که از خطوط شبکه ای یا گرید لاین که در نکته شماره 1 به آن اشاره شد هم استفاده کنید تا تصویر فوق العاده ای داشته باشید.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید گوشی شیائومی

9. به دنبال الگوهای تکرار شونده در عکس برداری باشید

الگوهای تکرار شونده؛ بسیار چشم نوازند. هرگاه عناصر گرافیکی قوی مانند خطوط، اشکال هندسی، فرم ها و رنگ ها بارها و بارها تکرار شوند می توانید شاهد چنین الگوهای عکاسی باشید. این الگوها می توانند تأثیر بصری فوق العاده ای ایجاد کنند. مثلا عکاسی از یک کف زیبا و کاشی کاری شده یا پله های اضطراری می تواند یک تصویر قابل توجهی ایجاد کند. دنبال الگوهای تکرار شونده بگردید تا سرگرم شوید.

10. از کالر بلاکینگ یا محدود کردن رنگ ها در عکاسی خود استفاده کنید

آیا به نظر شما هم جالب نیست که کل عکس به جز یکی از عناصر آن سیاه- سفید باشد؟ آپ های زیادی برای ایجاد چنین عکس هایی وجود دارند. یکی از این مواردTouch Color  است- برنامه ای که به طور خودکار تمام عکس به جز موارد دلخواه شما را سیاه- سفید می کند. کالر بلاکینگ؛ می تواند به برجسته سازی عناصر مورد دلخواه شما در یک عکس؛ مثل یک گیاه یا ... کمک کند. این تکنیک از جهاتی شبیه استفاده از فضای منفی در عکس برداری است، بدین معنی که می تواند به برجسته شدن یک موضوع کمک کند- اما با محدود کردن رنگ سایر عناصر عکس و رنگی بودن عناصر مورد دلخواه خود.

تکنیک های عکاسی با موبایل

11. از بزرگنمایی خودداری کنید

وقتی از فاصله دور عکس می گیرید، شاید به فکرتان خطور کند که آن را بزرگنمایی کنید؛ اما بهتر است این کار را نکنید چون باعث نقطه نقطه دیده شدن؛ نمای پیکسلی و تاری عکس می شود. در عوض، سعی کنید به سوژه خود نزدیک تر شوید- مگر اینکه سوژه تان یک حیوان وحشی باشد، در این صورت توصیه می کنیم فاصله خود را با سوژه حفظ کنید و یا عکس را از فاصله پیش فرض بگیرید و سپس آن را برش دهید. به این ترتیب، با حفظ کیفیت عکس می توانید ویرایش های لازم بر روی تصویر بزرگ تر را انجام دهید.

12. در عکس برداری به جزئیات اهمیت بدهید

زیبایی در جزئیات پنهان است. این مهم در مورد عکس ها نیز صدق می کند. تصاویری با نمای نزدیک تر؛ جلوه زیباتری دارند. جزئیات ظریف می توانند محتوای بصری واقعاً جذابی ایجاد کنند. از این رو در عکس برداری خود؛ به بافت ها و الگوهایی مانند رنگ ها، جاده های ماسه ای یا ... توجه داشته باشید. نکته ای برای عکس برداری حرفه ای: از ابزار " sharpen" در آپ ویرایش عکس خود استفاده کنید تا جزئیات عکس خود را واضح تر کنید. همچنین می توانید برنامه Camera + را دانلود کرده و از فیلتر Clarity آن استفاده کنید، همان برنامه ای که کوین سینتوموآنگ آن را "سس مخصوص" می نامد- که به شفافیت عکس ها هم کمک شایانی می کند.

13. از نور طبیعی در عکس های خود استفاده کنید

گرفتن یک عکس عالی با تلفن های همراه هوشمند که فلش آن روشن باشد دشوار است. بیشتر اوقات، فلش باعث برجسته شدن بیش از حد سوژه و تغییر نامناسب رنگ های آن می شود. حتی فلش آیفون 7 نیز ممکن است ایراداتی در پی داشته باشد. به جای استفاده از فلش؛ از منابع نور طبیعی استفاده کنید، حتی پس از تاریکی هوا. این کار به شما فرصت می دهد که با سایه ها بازی کنید. پس از عکس برداری، از گزینه "Exposure" در آپ ویرایش عکس تان استفاده کنید؛ تا تصویرتان کمی روشن تر شود.

14. در صورت استفاده از فلاش، تنها در طول روز این کار را انجام دهید

گاهی اوقات، استفاده از فلاش دوربین می تواند باعث بهبود کیفیت عکس شود- البته نه در شب. از آنجا که عکس های تاریک کنتراست بسیار شارپ تری در برابر فلاش گوشی شما نشان می دهند، می توانند هر فلاش را بسیار تهاجمی و ناهموار جلوه دهند. با این حال، در فضاهای روشن، فلاش دوربین می تواند به سایه های تاریک پشت یا اصلی سوژه کمک کند. هنگام عکس برداری فلاش دوربین خود را به طور دستی روشن کنید و پس از اتمام کار دوباره فلش گوشی خود را خاموش کنید.

پیشنهاد مطالعه: فناوری فست شارژ چیست؟

 15. برای گوشی موبایل خود سه پایه تهیه کنید

اگرچه می توانید با دستگاه های تلفن همراه به راحتی عکس بگیرید، اما راهی آسان تر از سه پایه یا نگهدارنده موبایل برای اطمینان از ثابت بودن و متعادل نگه داشتن گوشی همراه به هنگام عکس برداری وجود ندارد- مخصوصاً وقتی بخواهید خودتان هم در تصویر باشید- نه اینکه یک سلفی ساده از خودتان بگیرید. تری پاد یا سه پایه موبایل این امکان را فراهم می کند که بدون دخالت دست و بدون داشتن تجهیزات سنگین؛ با گوشی هوشمند خود عکس برداری کنید. اکثر سه پایه های موبایل به سختی بزرگ تر از دستگاه تلفن همراه شما هستند و می توانند در هر زاویه ای خم شوند.

16. برای فوکوس دوربین روی سوژه مورد نظر، آپ دوربین خود را به صورت دستی تنظیم کنید

یکی دیگر از ویژگی های دوربین گوشی موبایل که می توانید به صورت دستی تنظیم کنید، میزان نوردهی آن است. ضربه زدن روی صفحه نمایش موبایل هنگام روشن بودن دوربین آن تنها باعث فوکوس مجدد لنز دوربین روی سوژه جدید نمی شود- بلکه به طور خودکار میزان نور دوربین را نیز تنظیم می کند. بهتر است این کار را به صورت دستی انجام دهید. برای تنظیم دستی فوکوس دوربین روی سوژه مورد نظر؛ آپ دوربین خود را باز کرده و روی صفحه ضربه بزنید. با مشاهده مجدد فوکوس لنز، آیکون خورشید بسیار کوچک و مقیاس عمودی را مشاهده خواهید کرد. برای تنظیم سطح نور، انگشت خود را به آرامی به سمت بالا و پایین بکشید.

گرید بندی عکس

17. عکس های انتزاعی بگیرید

منظور از عکس های انتزاعی این است که ذات یک شی، یا مجموعه ای از آن ها را کشف کنید- بدون اینکه کل محیط اطراف سوژه را آشکار کرده باشید. به عبارت دیگر، هدف از عکس های انتزاعی؛ تهیه تصاویر منحصر به فرد و شگفت آور از سوژه های معمولی است. این دیدگاه می تواند با برش بخش انتزاعی یک عکس یا با عکس برداری از نمای نزدیک یک سوژه محقق شود که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. سوژه هایی با الگوهای تکرار شونده نیز کاندیدای خوبی برای عکس های انتزاعی هستند.

پیشنهاد مطالعه: افزایش طول عمر باتری گوشی

18. عکس های تصادفی و نچرال بگیرید

عکس هایی که در آن سوژه ها مستقیم به دوربین نگاه می کنند؛ می تواند بسیار جالب باشد؛ مخصوصا اگر در کنار افراد مشهور گرفته شده باشند. اما گاهی اوقات، بهتر است به صورت تصادفی از فردی که متوجه ما نیست و مشغول انجام کاری است عکس بگیریم. دلیلش این است که عکس های طبیعی؛ بهتر می توانند احساسات و ذات یک لحظه را به طور موثر ثبت کنند. یکی از بهترین روش ها برای گرفتن این نوع عکس ها؛ تهیه عکس های متوالی از سوژه است تا فرصت زیادی برای انتخاب عکس مناسب داشته باشید. عکسی که در آن چشمان همه باز باشد و کسی سرش را خم نکرده باشد و همه بخندند و ....

19. غیر متعارف باشید

رعایت ترکیب بندی عکس؛ بخش مهمی از عکس برداری است، اما ایده های جدید و پیدا کردن یک سوژه مناسب نیز تا همین اندازه مهم است. برخی از بهترین عکس ها از ایده های جالب و منحصر به فرد عکاس ناشی می شوند. برخی از تصاویر؛ بیشتر از دست نوشته ها احساسات مخاطب را برمی انگیزند- پس یک عکس خوب؛ آنی است که حرفی برای گفتن داشته باشد. از این رو؛ سعی کنید به هنگام عکس برداری خارج از محدوده فکر کنید- چراکه مخاطبان از مشاهده یک سوژه جالب یا غیرمنتظره، بیشتر شگفت زده می شوند.

20. تصاویر خنده داری بگیرید

گاهی اوقات به یادماندنی ترین عکس ها؛ آن هایی هستند که به صورت غیرمنتظره لبخند را بر لبان مخاطب می نشانند و احساسات او را برمی انگیزند. به طور مثال؛ مشاهده تصویر زن مسنی که پیراهن سفیدی با رونوشت "سلام حسود" دارد ممکن است ما را به خنده بیندازد در حالی که در ته وجودمان روحیه خوب او را تحسین کنیم و شاید واقعا هم به او حسادت ورزیم. پس اگر بتوانید مخاطبان خود را بخندانید، احتمالاً از مشاهده عکس های شما بیشتر لذت می برند.

21. لنز دوربین تلفن همراه خود را تمیز کنید

حمل یک گوشی هوشمند و استفاده از دوربین آن راحت تر از حمل دوربین های عکاسی پیشرفته است، اما به شرطی که از آن به خوبی محافظت کنید. وقتی بیرون از خانه هستید، تلفن همراه شما معمولاً در جیب یا کیف شما قرار دارد و در تمام این مدت، ممکن است لنز دوربین گوشی شما کثیف و لک شود. از این رو؛ قبل از عکاسی حتماً لنز دوربین خود را با دستمال نرمی تمیز کنید. ممکن است تا زمانی که شروع به ویرایش عکس خود نکردید، قادر به تشخیص کثیفی لنز دوربین خود نباشید. پس برای اطمینان از تمیزی لنز قبل از عکس برداری، آن را کنترل کنید.

عکسبرداری با موبایل

22.  لنزی بیرونی به دوربین گوشی تان متصل کنید  

اگر دوست دارید دوربین شما فانتزی جلوه کند؛ یک لنزی بیرونی به آن وصل کنید. چندین لنزی بیرونی وجود دارد که می توانید روی لنز اصلی دوربین تلفن همراه خود متصل کنید- از لنزهای چشم ماهی گرفته تا لنزهای واید. این لنزها می توانند کیفیت و چشم انداز کاملا جدیدی به عکس های شما ببخشند. 

23. از ویرایش عکس هایتان واهمه ای نداشته باشید

رعایت قوانین ترکیب بندی و عکس برداری با تلفن های همراه هوشمند؛ اولین گام در ایجاد جذابیت بصری در عکس هاست. با این حال؛ ویرایش عکس گام بعدی و البته بسیار حیاتی به شمار می آید. در این میان فیلترها می توانند ابزاری ارزشمند در هنر  عکاسی باشند.

پیشنهاد مطالعه: خالی شدن سریع باتری گوشی

نتیجه گیری

عکاسی با موبایل نیز می‌تواند چالش‌ها و لذات خودش را داشته باشد. چه بسا با به کار گرفتن تکنیک های عکاسی با موبایل، شما می توانید چالش‌ها را حل کنید. نکته مهم همواره این است که بدانید اصول و قوانین عکس‌برداری با دوربین برای گوشی نیز صدق می‌کنند. با این تفاوت که موبایل ابزاری نیست که منحصراً برای عکس برداری ساخته شده باشد و بنابراین، کمی نیاز است این قوانین و قواعد را تعدیل کنید. امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید. با بروزکالا همراه باشید.