تفاوت های هارد ssd sata با هارد ssd m2

همان طور که حتما بسیاری از شما می دانید، در حال حاضر یکی از کاربردی ترین هارد درایو هایی که به تدریج جایگزین هارد های HHD یا دیسک سخت شده اند، هارد درایو های SSD هستند. به این درایو ها، درایو حالت جامد نیز گفته می شود. نکته مهمی که در خصوص این نوع هارد ها وجود دارد، تفاوتی است که با انواع درایو HHD دارند. هارد SSD سرعت بسیار بالاتری را به سیستم می بخشند و دارای مزایایی همچون سرعت خواندن و نوشتن سریع تر، اندازه ای کوچک تر، بدون نویز بودن و محکم تر بودن هستند. در نتیجه در یک نگاه کلی، عملکرد هارد درایو SSD بسیار بهتر از درایو های HHD است.

به همین دلیل بسیاری از کاربران کامپیوتر مایلند HHD های قدیمی خود را با یک درایو SSD جدید جایگزین کنند. با این حال، نوع رابط SSD نیز بر عملکرد آن تأثیر خواهد داشت. برخی از کاربران متوجه این موضوع می‌شوند اما نمی‌دانند نوع رابط چگونه بر عملکرد سیستم تأثیر می‌گذارد. و تفاوت های خاص بین آنها را نمی دانند. این در حالی است که خود درایو های SSD نیز به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که هر یک کارایی، عملکرد و قدرت متفاوتی دارد.

آنچه در این مقاله می خوانید: 

  • اهمیت انتخاب بین SSD های مختلف
  • معرفی مختصر درایوهای SSD
  • هارد درایو SSD SATA چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
  • حافظه SSD M2 چیست؟
  • هارد SSD با هارد های M2 SSD چه تفاوت هایی دارند؟
  • تفاوت استاندارد باس SATA  در مقابل استاندارد باس PCL-E
  • بررسی مزیت ها و معایب هارد M2 در مقایسه با هارد SSD SATA
  • کدام رابط SSD برای استفاده بهتر است؟
  • برای چه سیستم هایی می توان از هارد درایو M.2 SSD استفاده کرد؟
  • سوالات متداول

اهمیت انتخاب بین SSD های مختلف

درایوی که در رایانه خود استفاده می کنید مهم است و امروزه گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. مخصوصاً برای افرادی که به دنبال تجهیز رایانه‌ های شخصی یا لپ ‌تاپ ‌های بازی خود با افزایش کارایی و کم ترین هزینه هستند، در نظر گرفتن بهترین نوع درایو برای رایانه به معنای در نظر گرفتن مزایا و معایب درایو های حالت جامد (SSD) مختلف است. اما با وجود انواع متفاوتی که این هارد درایو ها دارند، جست و جوی SSD مورد نیاز در ابتدا ممکن است گیج کننده باشد. برای استعلام قیمت ssd می‌توانید از فروشگاه بروزکالا اقدام کنید.

در این جا می خواهیم در خصوص درایو های SSD و درایو M2 صحبت کنیم و به بررسی تفاوت هارد SSD با M2 بپردازیم تا ببینیم که انتخاب هر یک از آنها باید در چه شرایطی صورت بگیرد و هر یک چه تاثیری بر عملکرد یک سیستم مشخص خواهند داشت. برای شروع بررسی تفاوت هارد SSD با M2، بهتر است ابتدا با هر یک از این هارد ها به صورت مجزا آشنا شویم.

بیشتر بخوانید : چطور لپتاپ را به گوشی متصل کنیم

معرفی مختصر درایوهای SSD

SSD ها درایو های رایجی هستند که در حال حاضر برای اکثر رایانه ها استاندارد هستند، همان طور که در خط مک های اپل وجود دارد و در این سیستم ها از آنها استفاده می شود. SSD ها به جای استفاده از دیسک ها، موتور ها و هد های خواندن نوشتن مانند هارد دیسک هایHHD، از حافظه فلش دائمی برای حفظ اطلاعات استفاده می کنند. SSD ها عمدتاً به این دلیل رایج شده اند که نسبت به HDD ها برای عملکرد با سرعت بالاتر و مصرف انرژی کمتر مزیت دارند. رایج ترین انواع درایو های SSD شامل SSD SATA، SSD M2 و NVMe می شود که از آنها در طیف وسیعی از دستگاه ها استفاده می شود. مقایسه انواع هارد اینترنال با هارد SSD می تواند تاثیر بسزایی در انتخاب درست داشته باشد.

 درایوهای SSD

هارد درایو SSD SATA چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

پیش از بررسی تفاوت هارد ssd m2 با sata بهتر است ابتدا با درایو های SSD SATA و ویژگی های آنها آشنا شویم. از این نوع درایو تا کنون سه نسخه ارائه شده است که محبوب ترین آنها نسخه SATS Revision 3.0 است. رابط های SSD عمدتا از پروتکل AHCI پیروی می کنند. این کلمه مخفف عبارت Advanced Host Controller Interface است.

پیوست پسوند SATA به این هارد درایو ها به این معنی است که آنها به طور گسترده ای به عنوان گزینه استاندارد ذخیره سازی رایانه های شخصی در نظر گرفته می شوند. در واقع SSD SATA یک SSD مجهز به رابط SATA است.

 SSDهای SATA این مزیت را دارند که سریع تر از هارد دیسک چرخان هستند، اما سرعت آنها 600 مگابایت بر ثانیه است. به طور کلی، درایو های SATA SSD هزینه کمتری نسبت به درایو های M.2 یا NVMe ارائه می ‌دهند، بنابراین برای افرادی که به دنبال یک درایو با هدف عمومی با بودجه کمتر هستند، گزینه بهتری محسوب می شوند.

یکی از معایب درایو های SATA این است که برای عملکرد صحیح به دو کابل نیاز دارند، بنابراین می توانند تنظیمات شما را به هم بریزند و حتی بر جریان هوای داخل رایانه نیز تأثیر بگذارند. با این حال، همه فاکتور های فرم SSD از یک نوع اتصال استفاده نمی کنند، بنابراین از نظر سرعت و درهم و برهمی اطراف تنظیمات هر یک از این درایو های SATA SSD موجود در بازار شرایط متفاوتی دارند.

حافظه SSD M2 چیست؟

M.2 SSD یک SSD با رابط M.2 است که می توان آن را نسل بعدی درایو های حالت جامد در نظر گرفت. SSD M.2 یک درایو حالت جامد است که در کارت‌ های توسعه حافظه داخلی از آنها نصب شده استفاده می ‌شود. SSD های M.2 با مشخصات صنعت کامپیوتر مطابقت دارند و به گونه ای طراحی شده اند که ذخیره سازی با کارایی بالا را در دستگاه های نازک و با قدرت محدود، مانند لپ تاپ های اولترابوک و رایانه های لوحی، امکان پذیر می کنند.

 M.2 یک فرم فاکتور جدید برای SSD است که مستقیماً بدون نیاز به کابل اضافی به مادربرد رایانه متصل می شود. SSD های M.2 به طور قابل توجهی کوچکتر از SSD های سنتی 2.5 اینچی هستند، بنابراین در تنظیمات بازی محبوب شده اند زیرا فضای کمتری را اشغال می کنند که همین امر نقطه مهمی در بحث تفاوت هارد SSD با M2 است.

از طرفی می توان این درایو های کوچک و کاربردی را به عنوان یک رابط استاندارد جدید برای اولترابوک ها نیز در نظر گرفت که به تدریج آنها جایگزین رابط های mSATA SSD در این سیستم ها شده اند. اندازه کوچک تر این رابط ها و عملکرد بهبود یافته ای که در انتقال داده ها دارند، جز مزیت های اصلی حافظه های M2 SSD محسوب می شود.

درایو های M2 به صورت کلی دارای سه ماژول اصلی هستند که به ترتیب شامل 2242، 2260 و 2280 می شوند. محبوب ترین آنها نیز ماژول 2280 است که در آن عدد 22 نشان دهنده عرض و عدد 80 نشان دهنده طول است. خرید رم یا حافظه داخلی مناسب تاثیر بسزایی در عملکرد ssd تان خواهد داشت.

حافظه SSD M2 چیست

هارد SSD با هارد های M2 SSD چه تفاوت هایی دارند؟

تا این جای بحث با کلیات هارد های SSD SATA و انواع درایو M2 SSD آشنا شدیم. با این اطلاعات می توان به بررسی تفاوت هارد SSD با M2 پرداخت. به صورت کلی این دو درایو هر دو کارایی و عملکرد بالایی دارند و گزینه انتخابی بسیاری از کاربران است و می توان از آنها در لپ تاپ ها، تبلت ها و سرور ها استفاده کرد. با مقایسه قیمت لپ تاپ در فروشگاه بروز کالا متوجه خواهید شد لپ تاپ هایی که ssd دارند قیمت بالاتری دارند.

 تفاوت اصلی و مهمی که می توان بین هارد SSD SATA و M2 SSD در نظر گرفت، تفاوتی است که در اندازه این دو درایو وجود دارد. درایو های M2 به نسبت SSD ها بسیار کوچک ترند. با وجود اندازه کوچکتری که این رابط های جدید دارند، آنها به نسبت سرعت بسیار بالاتری در انتقال داده ها دارند و از همه مهم تر این که می توانند عملکرد سیستم را در مقایسه با رابط های SSD SATA به مراتب بیشتر کنند. سرعت خواندن و نوشتن در رابط های M2 تا 4 مگابایت بر ثانیه است.

نکته مهم دیگر در بحث تفاوت هارد SSD با M2 این است که درایو های M2 می توانند در مقایسه با اندازه کوچک تری که دارند اطلاعات بسیار زیادی ( تا حدود 8 ترابایت حجم ) را در خود ذخیره کنند. با این حال در حالی که آنها می توانند به همان اندازه داده را در خود نگه دارند و به طور کلی سریع تر از سایر SSD ها هستند، هزینه بیشتری نیز دارند. هارد درایو های M2 را می توان در اندازه های مختلفی خریداری کرد. این در حالی است که درایو های SSD SATA تنها در دو سایز در دسترس اند.

موضوع دیگر در بحث تفاوت هارد SSD با M2، بحث تفاوت آنها در رابط این درایو هاست. درایو های SSD از اینترفیس SATA به تنهایی پشتیبانی می کنند. با این حال در خصوص درایو های M2 از آن جایی که آنها نسل جدید تر درایو های حالت جامد هستند، این درایو ها از اینترفیس PCL-E و پروتکل NVMe پشتیبانی می کند. برای درک بیشتر این نکته در تفاوت درایو های SSD SATA و M2 SSD باید بیشتر به تفاوت بین استاندارد باس SATA و PCL-E پی برد.

تفاوت استاندارد باس SATA  در مقابل استاندارد باس PCL-E

باس یا گذرگاه استاندارد در واقع یک ترانک ارتباطی رایج است که اطلاعات را بین اجزای مختلف عملکردی سیستم مانند سی پی یو، حافظه، هارد دیسک و دستگاه های مختلف ورودی و خروجی یک کامپیوتر انتقال می دهد. این گذرگاه در واقع یک دسته انتقال داده است که از سیم تشکیل شده است.

استاندارد باس ساتا یک استاندارد باس خارجی برای هارد دیسک است. از حالت اتصال سریالی استفاده می کند که باعث می شود رابط مورد نظر دارای مزایای مختلفی مانند ساختار ساده، سرعت انتقال سریع، راندمان اجرایی بالا، ظرفیت تصحیح خطای قوی تر و ... باشد.

در مقابل اما استاندارد PCL-E یک استاندارد باس محلی داخلی است. انتقال داده در این گذرگاه از نوع انتقال سریالی نقطه به نقطه و دو کاناله است که پهنای باند بالایی دارد. در استاندارد گذرگاه PCI-E، دستگاه ‌های متصل به پهنای باند کانال اختصاص داده می‌ شوند و منابع را با دستگاه‌ های دیگر به اشتراک نمی‌ گذارند. این نوع استاندارد عمدتا از مدیریت توان فعال، گزارش خطای قوی، انتقال قابل اعتماد سرتاسری، کیفیت بالای سرویس ها و سایر عملکرد های کاربردی پشتیبانی می کنند. مهم تر از همه این که نرخ انتقال بسیار بالایی دارد.

در خصوص سرعت خواندن و نوشتن، استاندارد باس PCL-E از استاندارد باس SATA سرعت بالاتری را ارائه می دهد. در استاندارد باس SATA فرایند عملیات به این صورت است که ابتدا داده ها از هارد دیسک به حافظه انتقال می یابند و در آن جا خوانده می شوند و سپس برای محاسبه به سی پی یو منتقل شده و در آن جا استخراج می شوند تا در ادامه پس از محاسبه در حافظه نوشته شوند و در نهایت نیز در هارد دیسک ذخیره شوند.

اما در استاندارد گذرگاه PCI-E، داده ها مستقیماً از طریق گذرگاه به CPU متصل می شوند و نیاز به حافظه برای فراخوانی هارد دیسک برطرف می شود، به طوری که سرعت انتقال PCI-E به حداکثر سرعت انتقال نزدیک می شود. با آشنا شدن با این مشخصه ها، می توان به درک بهتری از تفاوت هارد SSD با M2 دست یافت.

بیشتر بخوانید : صفر تا صد اتصال کنسول بازی به مانیتور کامپیوتر و لپتاپ

هارد SSD با هارد های M2 SSD چه تفاوت هایی دارند؟

بررسی مزیت ها و معایب هارد M2 در مقایسه با هارد SSD SATA

در بحث بررسی فرق هارد SSD با M2، می توان به یک بررسی مقایسه ای کاربردی رسید که در آن مزیت ها و معایب هارد های M2 در برابر درایو های SSD مقایسه خواهد شد. از نظر اندازه و ظرفیت، یک هارد SSD M2 فضای بسیار کمتری را اشغال می کند و در مقایسه با انواع درایو حالت جامد استاندارد یا همان SATA، انرژی بسیاری کمتری را نیز مصرف خواهد کرد. از این رو می توان این ویژگی را یک مزیت برای انواع هارد درایو SSD M2 در نظر گرفت.

اما یک مزیت مهم دیگر در بحث تفاوت هارد ssd و sata با m2، بحث کارایی است که بر اساس تفاوت در سرعت هر یک از این درایو ها، می توان گفت که کارایی هارد درایو M2 SSD در مقایسه با درایو SSD SATA بسیار بیشتر است.

مزیت دیگری که هارد درایو های M2 در مقایسه با درایو های SSD SATA دارند، رابط انعطاف پذیرتر این درایو هاست. سیستم های مجهز به رابط های M2 از گزینه های مختلفی مانند SSD M2، PCLe، USB 3.0 و SATA پشتیبانی کرده و در نتیجه در صورت داشتن چنین سیستمی گزینه های پیکر بندی بسیار زیادی برای تجهیزات جانبی در اختیار کاربران خواهد بود.

اما در مقابل این مزیت ها ایرادی که به هارد درایو های M2 گرفته می شود، نیاز به ظرفیت ذخیره سازی بیشتر و عظیم تر در یک سیستم است. در این شرایط کفه ترازو به سمت هارد درایو های SSD SATA سنگینی می کند و این درایو ها می توانند ظرفیت های ذخیره سازی بسیار بیشتری را ارائه دهند. از طرفی نیز این درایو ها قیمت بسیار بیشتری در مقایسه با درایو های SSD SATA دارند و همین امر خرید و انتخاب آنها را با چالش مواجه می کند.

کدام رابط SSD برای استفاده بهتر است؟

تا این جا فرق هارد SSD با M2 را بررسی کردیم و مشخصات و ویژگی های هر یک از این رابط ها را شناختیم. حال باید دید برای انتخاب بین این درایو ها باید به چه مواردی توجه کرد. سوال مهمی که برای بسیاری از کاربران ممکن است به وجود بیاید این است که بین هارد SSD یا M2 کدام یک را باید انتخاب کنند.

برای انتخاب بهترین درایو برای سیستمی که مد نظر است، باید چند فاکتور را در نظر گرفت. همان طور که باید اجزای مختلف ساخت را مد نظر قرار داد، محدودیت های فنی، بودجه ای که برای خرید در نظر است و نیاز های ظرفیت ذخیره سازی و اولویت سرعت خواندن و نوشتن مهم ترین مواردی است که باید در زمان انتخاب بین هارد SSD یا M2 آنها را در نظر گرفت.

تفاوت هارد SSD sata با M2 از نظر محدودیت های فنی

قبل از انتخاب درایو، قابلیت سیستم خود را بررسی کنید، زیرا برخی از دستگاه های قدیمی تر اجزای مورد نیاز برای اتصالات M2 SSD را ندارند. همچنین، بررسی کنید که اتصالات PCIe کافی برای پشتیبانی از چندین دستگاه  PCIe در سیستم وجود دارد یا خیر. خطوط کافی یا فقط خطوط خاص به این معنی است که ممکن است مجبور شوید درایو دیگری را انتخاب کنید یا اینکه فقط یکی از خطوط شما می‌تواند با سرعت کامل به درایو مورد نظر شما متصل شود. از طرفی نیز از آن جایی که رابط های M2 مستقیما به مادربرد متصل می شود، باید دید که آیا اسلات مورد نیاز برای اتصال این درایو ها در مادربرد وجود دارد یا خیر.

تفاوت هارد SSD sata با M2

بودجه

موضوع مهم دیگری که باید در زمان خرید و انتخاب بین هارد SSD یا M2 در نظر گرفت، بحث بودجه است. به صورت کلی یکی از گزینه های مهم در بحث تفاوت هارد SSD با M2 تفاوت در هزینه ای است که باید برای خرید هر یک از این هارد درایو ها پرداخت شود. هارد های SSD SATA در مقایسه با M2 SSD مقرون به صرفه ترند. با این حال اگر قصد انتقال فایل های بیشتری را دارید یا به دنبال عملکردی سریع تر و قدرت مند تر باشید، بحث بودجه را باید در نظر گرفت.

بیشتر بخونید : 6 مورد از بهترین تبلت های جدید سری سامسونگ

ظرفیت درایو

درایورهای SATA معمولاً از 500 گیگابایت تا 16 ترابایت ظرفیت ذخیره سازی دارند. بیشتر درایورهای M.2 با ظرفیت 2 ترابایت به فروش می رسند، اگرچه برخی ممکن است در مدل های 4 ترابایتی و 8 ترابایتی با قیمت های بسیار بالاتر در دسترس باشند. همین مساله می تواند بیان گر یکی دیگر از گزینه های تفاوت هارد SSD با M2 باشد که باید در زمان انتخاب و خرید این درایو ها بسته به نوع کاربرد و نیاز در نظر گرفت. 

تفاوت هارد SSD m2 با Sata از نظر سرعت درایو

هنگام انتخاب درایو مناسب برای راه اندازی، به یاد داشته باشید که درایو های SATA M.2 و SSD های 2.5 اینچی سرعت یکسانی را ارائه می دهند، بنابراین برای افزایش عملکرد، باید درایو های متصل به NVMe را انتخاب کنید. در حالی که درایو های NVMe SSD بسیار سریع تر از درایو های SATA خواهند بود، ممکن است لازم باشد پردازنده سیستم را نیز ارتقا دهید تا بتوانید به سرعت درایو مطلوب دست یابید. در غیر این صورت ممکن است عملکرد بدتری را تجربه کنید. در نهایت، به یاد داشته باشید که سرعت خواندن و نوشتن در درایو را بررسی کنید، زیرا برخی از نسل های قبلی درایو های NVMe می توانند سرعت های متفاوتی داشته باشند.

تفاوت هارد SSD با M2

برای چه سیستم هایی می توان از هارد درایو M.2 SSD استفاده کرد؟

کارت های حافظه M2 معمولا در دستگاه های محاسباتی جدید تر مانند انواع تبلت ها و اولترابوک ها مورد استفاده قرار می گیرند. از آن جایی که فرم فاکتور این درایو ها با کارت های mSATA متفاوت است و این موارد را در بحث فرق هارد ssd با sata نیز مشاهده کردیم، معمولا SSD های M2 با سیستم های قدیمی تر سازگار نیستند و ممکن است برای دستگاه های ذخیره سازی بزرگ سازمانی نیز مناسب نباشند.

با این حال بسیاری از ارائه دهندگان سیستم های ذخیره سازی سازمانی شروع به ترکیب SSD های M.2 در آرایه های ذخیره سازی هیبریدی و تمام فلش های شان کرده اند. حتی با وجود ظرفیت های محدود، اندازه و چگالی SSD های M2 به آنها این امکان را می دهد تا ظرفیت هایی با کارایی بالاتر را در یک منطقه کوچک قرار دهند.

بیشتر بخونید : آنچه باید درباره تلویزیون های tcl بدانید

خلاصه

در این مقاله از سایت بروزکالا به یک بررسی جامع در خصوص تفاوت هارد SSD با M2 پرداختیم و ویژگی ها و مشخصات هر یک از این درایو ها را به صورت کامل بررسی کردیم. هر دوی این درایو ها از نسل جدید حافظه های ذخیره سازی هستند و می توانند کارایی بهتری نسبت به حافظه های سنتی HHD داشته باشند. هر دوی این درایو ها اینترفیس های متفاوتی دارند و آنها بر اساس یک باس متفاوت طراحی شده اند. برای انتخاب آنها باید دید هدف از خرید یک درایو جدید چیست و از درایو مورد نظر برای چه منظوری استفاده می شود. با توجه به این که هارد SSD M2 چیست و چه تفاوتی با انواع هارد های SSD SATA دارد، می توان گفت انواع هارد SSD برای ارتقا سیستم های شخصی و کارهای روزانه گزینه مناسبی است و در مقابل برای ارتقا سیستم های بازی، سیستم های مورد استفاده برای کار های گرافیکی و انیمیشن و ... نیز انواع هارد SSD M2 گزینه مناسبی محسوب می شود.

سوالات متداول

برای خرید هارد درایو و ارتقای سیستم چه باید کرد؟

برای این که یک سیستم را ارتقا دهید ابتدا بهتر است با توجه به مشخصات و قابلیت های سیستم و سال ساخت آن، درایو مناسب را برای راه اندازی انتخاب کرده و قبل از انتخاب درایو جدید، حتما از تمام اطلاعات درون سیستم یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

چند نمونه مناسب از گزینه های خرید SSD M2 شامل چه مواردی می شود؟

در کل گزینه های بسیار مختلف و کارامدی برای خرید یک هارد M.2 SSD وجود دارد. یکی از آنها Adata XPG SX8200 Pro و دیگری نیز Samsung 970 EVO Plus است. Adata XPG SX8200 Pro دارای ظرفیت ذخیره سازی 256 گیگابایت تا 2 ترابایت است و سرعت خواندن و نوشتن آن تا 3500 مگابایت بر ثانیه می رسد.

چگونه باید یک هارد SSD M2 را انتخاب کنیم؟

اولین نکته هنگام برنامه ریزی برای خرید یک درایو M2 برای سیستم توجه به این موضوع است که رابط مورد نظر دو سوکته است یا تک سوکته. برای خرید این درایو ها باید دید آیا سیستم مورد نظر رابط فیزیکی لازم برای استفاده از این نوع درایو ها را خواهد داشت یا خیر تا بتوان کارت حافظه M2 را نصب کرد. علاوه بر شاید لازم باشد تا تنظیماتی را در سیستم ورودی و خروجی اصلی دستگاه انجام داد تا سیستم بتواند فضای ذخیره سازی M.2 را تشخیص دهد. هارد درایو M.2 SATA برای کار های روزانه یا برای بازی کردن استفاده می شود و برای چنین مواردی مناسب است.

مطالب مرتبط: