حافظه m2 چیست ؟ انواع هارد ssd m2 و نکاتی مهم قبل خرید

وقتی در بحث تکنولوژی حافظه از M2 حرف می‌زنیم، منظورمان به حافظه SSD و فرم فاکتور آن است. SSD ها نوعی رسانه ذخیره سازی هستند که داده های دائمی را روی حافظه فلش حالت جامد ذخیره می کنند. مهم ترین تفاوت حافظه ssd با hdd در این است که در هارد hdd از اجزای متحرک و جستجوی مکانیکی برای دستیابی به داده‌های هر بخش از دیسک استفاده نمی‌کند. مشخصات ظاهری آن‌ها نیز متفاوت است و از نظر حافظه‌های SSD از یک دیدگاه بر اساس شکل، ابعاد و اندازه‌ها دسته‌بندی می‌گردند که به هر یک از آن‌ها یک فرم فاکتور می‌گویند. در این مقاله از بروزکالا می‌خواهیم به یکی از این فرم فاکتورها یعنی M2 بپردازیم که امروزه بسیار در ساخت لپ تاپ ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تحقیق در مورد حافظه های m2 با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • SSD M2 چیست؟
  • فرم فاکتورssd m2
  • کلیدهای ماژول m2
  • انواع SSD M2
  • نکاتی که باید به هنگام خرید انواع 2.SSD M در نظر داشته باشید
  • مزایا و معایب SSD M2
  • مقایسه کلی RAM با SSD M2

SSD M2 چیست؟

در پاسخ سوال حافظه m2 چیست ؟ باید گفت یک فرم فاکتور برای SSD ها (یا درایوهای حالت جامد) است که کوچک و شبیه یک چوب آدامس است. این SSD ها معمولا سریع تر اما گران تر از  SSDهای سنتی 2.5 اینچی هستند. امروزه در لپ تاپ های نازک که به طور معمول برای گیمینگ استفاده می شوند و همچنین نوت بوک ها، NUC و اولترابوک ها به طور فزاینده ای از SSD های M2 استفاده می شود، زیرا فضای کمتری نسبت به SSD ها یا هارد دیسک های 2.5 اینچی اشغال می کنند.

حافظه های SSD M2 تا 2 ترابایت فضای ذخیره سازی دارند. با این حال، اگر به فضای ذخیره سازی بیشتری در دستگاه تلفن همراه خود نیاز دارید، سایر فرم فکتورها احتمالاً برای شما مناسب تر خواهند بود، چراکه ظرفیت بیشتری را ارائه می دهند. برای استفاده از SSD M2 در رایانه یا لپ تاپ بازی خود، به یک مادربرد با اسلات M2 نیاز دارید. برخی از مادربردها دارای دو یا چند اسلات M2 هستند که به شما امکان می دهند تا SSD های خود را به صورت RAID اجرا کنید.

در حالی که SSD های 2.5 اینچی از گذرگاه SATA که در سال 2000 عرضه شد و در ابتدا برای هارد دیسک ها طراحی شده بود استفاده می کنند و کارت های افرونه (add-in)- به سبب سرعت بالاتر و پهنای باند بیشتر نسبت به SATA- از گذرگاه PCIe  بهره می برند،  SSDهای M2 بسته به محصول می توانند در هر دو طرف حرکت کنند.

بیشتر بخوانید: حافظه ssd چیست؟

برخی از سریع ترین و بهترین SSD ها از رابط NVMe که برای دستگاه های ذخیره سازی سریع ساخته شده است استفاده می کنند. بنابراین یک حافظه SSD M2 می تواند مبتنی بر SATA، مبتنی بر PCIe با پشتیبانی NVMe، یا مبتنی بر PCIe بدون پشتیبانی NVMe باشد. یک SSD M2 با ساپورت NVMe تا پنج برابر پهنای باند بیشتری نسبت به مدل ‌های SATA M2  ارائه می ‌کند و همچنین عملکرد بهتری را در امور کلیدی، مانند انتقال فایل، ادیت یا ویرایش ویدیو یا عکس، رمزگذاری، فشرده ‌سازی و رفع فشرده‌ سازی به ارمغان می ‌آورد.

SSD M2 چیست؟

فرم فاکتورSSD M2 چیست؟

انواع ssd m.2 ها به شکل مستطیل هستند و اکثر آن ها، 22 x 80 میلی متر (80 میلی متر طول و 22 میلی متر عرض) دارند، اما می توانند کوتاه تر یا بلندتر هم باشند. با خواندن عدد چهار یا پنج رقمی موجود در نام آن یا روی برد مدار چاپی (PCB)§- که دو رقم اول آن عرض است و اعداد باقی مانده طول هستند- می توانید اندازه یک SSD M2 را تشخیص دهید. به عنوان مثال، یک کارت 2280 دارای عرض 22 میلی متر و طول 80 میلی متری است. توجه داشته باشید که درایو های M2 با طول بیشتر نسبت به نسخه های کوتاه تر، معمولاً تراشه های NAND بیشتری برای ظرفیت اضافی دارند.

 در زیر اندازه‌ های رایج 2SSD M. ارائه شده است:

  • 2280 — 22 * 80mm
  • 2230 — 22 * 30mm
  • 2242 — 22 * 42mm
  • 2260 — 22 * 60mm
  • 22110 — 22 * 110mm

نکته: برد مدار چاپی یا برد الکترونیکی (به انگلیسی: Printed Circuit Board) شامل مجموعه‌ ای از مدارهای الکتریکی بوده و می ‌تواند یک طرفه (یک لایه مس)، دو طرفه (دو لایه مس) یا حتی چند لایه و به رنگ ‌های سبز، نارنجی و آبی باشد، به ‌طوری که قطعات الکترونیکی مانند مقاومت، خازن، آی سی و … بر روی آن مونتاژ شده و جهت استفاده در تجهیزات الکترونیکی به کار گرفته می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین برندهای هارد SSD

کلیدهای ماژول M2

شناسه کلید، مکان پین و رابط ‌ها فهرستی از کلیدهای ماژول SSD M2 می باشند .این کلیدها (بریدگی ها یا شکاف های متصل کننده لبه ماژول های 2.M) می توانند برای تشخیص انواع هارد ssd m2 به کار آیند.

ماژول های SSD M2 از طریق کانکتورهای دو طرف به بردهای مدار متصل می شوند. کارت ‌های  SSD M2 برخلاف mSATA دارای دو نوع کانکتور هستند که به عنوان سوکت نیز شناخته می ‌شوند: سوکت کلید B و سوکت کلید M. که البته یک کارت واحد می تواند هر دو نوع کلید را نیز داشته باشد. نوع کلید، تعداد لاین های PCIe ساپورت شده توسط سوکت را تعیین می کند. کلید B یک یا دو خط PCI express را نگه می دارد، در حالی که کلید M حداکثر چهار خط PCIe را نگه می دارد. کانکتور لبه کلید B دارای عرض شش پایه و کانکتور لبه کلید M دارای عرض پنج پایه است.

کارت ‌های M2 برای آداپتورهای بی‌ سیم Wi-Fi و بلوتوث، برای اسلات‌ های A و E در مادربرد کلید می ‌شوند و اکثر کارت های بی سیم M2 از هر دو اسلات کلید A و E پشتیبانی می کنند.

اینکه آیا سرعت 2 M. بیش تر از SSD است یا نه؟ پاسخ ما منفی است. زیرا همان طور که ذکر شد M2 یک فرم فاکتور از SSD است، بنابراین این سوال واقعا منطقی نیست. با این حال، وجود سردرگمی های اساسی در پشت این سوال کاملا قابل درک است، زیرا SSD های M2 در مقایسه با سایر فرم فاکتورهای آن نسبتاً جدید هستند. با این حال در برخی منابع چنین ذکر شده است که M2 در مقایسه با SSD به همان اندازه می تواند داده ها را در خود ذخیره کند اما، گران تر بوده و به طور کلی سریع تر از سایر SSD هاست- که در اینجا منظور اس اس دی های ام 2 نوع NVMe می باشد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

دو نوع SSD M2 وجود دارد که مبتنی بر SATA و NVMe هستند. آن ها در فناوری ذخیره سازی متفاوت هستند و بسته به نیاز و بودجه شما، هر کدام مزایا و معایب جداگانه ای دارند.

نکته مفید: به خاطر داشته باشید که SSD M2 فقط با مادربردی سازگار است که از اسلات M.2 پشتیبانی کند. از این رو مادربرد رایانه خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دارای اسلات M2 است یا خیر. همچین هنگام خرید مادربرد این آپشن را بررسی کنید.

انواع SSD M2

انواع حافظه SSD M2

1- حافظه SATA M2 SSD

حافظه های SATA M2 SSD از رابط SATA با حداکثر سرعت انتقال داده 6 گیگابیت بر ثانیه استفاده می کنند که در مقایسه با رابط های جدیدتر کند هستند. SSD های مبتنی بر SATA از رابط کاربری مشابه هارد دیسک ها استفاده می کنند و از نظر کارایی پایین ترین درجه اس اس دی ها را به خود اختصاص می دهند. با این حال، اینSSD  سه تا چهار برابر، پهنای باند بیشتری نسبت به هارد دیسک های چرخان دارند. SSD های SATA نسبت به اس اس دی های NVMe در دسترس و مقرون به صرفه تر هستند. اگر فضایی برای SSD 2.5 اینچی در رایانه خود ندارید، این درایوها می توانند جایگزینی عالی برای اس اس دی های 2.5 اینچی باشند.

بیشتر بخوانید: تفاوت هارد SSD با NVMe

 SATAتا مدت های طولانی، اولین اتصال مورد استفاده برای فناوری ذخیره سازی بود. درایوهای SATA برای کار کردن به دو کابل نیاز داشتند، که یکی برای انتقال اطلاعات به مادربرد و دیگری برای رساندن برق به PSU یا واحد منبع تغذیه استفاده می شد. با این حال، به هم ریختگی کابل، یکی از مسائلی است که می تواند بر عملکرد در کیس های رایانه شخصی در هنگام استفاده از چندین درایو ذخیره سازی SATA تأثیر بگذارد. هنگام خرید کیس کامپیوتر باید به این نکته توجه کنید.

 نوت‌ بوک‌ ها و لپ ‌تاپ‌ های باریک، از جمله اولترابوک‌ ها، حتی فضایی برای کابل‌ های SATA ندارند، به همین دلیل است که از فرم فاکتور 2 M استفاده می‌ گردد. یک فرم فاکتور اس اس دی  SATA M2 این مشکل را به راحتی حل می کند زیرا دو اتصال کابلی که قبلاً در سایر درایوهای ذخیره سازی مبتنی بر ساتا استفاده می شد را ندارد.

با این حال، این اس اس دی ها صرفاً به این دلیل که یک SSDM2 اند، واقعیتSATA  بودنشان عوض نمی شود. تفاوت اصلی بین اس اس دی SATA و 2 NVMe M فناوری رابط (خط اتصال) و سطوح عملکرد آن هاست. زیرا اس اس دی های ساتای M2 هم چنان از فناوری رابط مبتنی بر SATA استفاده می کند که سرعت و عملکرد چندانی در مقایسه با M2 NVMe ندارد.

2- حافظه NVMe M2 SSD

 این اس اس دی ها از پروتکل NVMe که به طور خاص برای SSD ها طراحی شده است استفاده می کنند. هنگامی که یک اس اس دی NVMe با باس یا به عبارتی گذرگاه PCIe جفت می شود، آخرین سطوح عملکردی و سرعت را ارائه می دهد. این ای اس اس دی ها با استفاده از سوکت های PCIe به طور مستقیم با CPU سیستم ارتباط برقرار می کنند و این امر اساساً، به حافظه فلش اجازه می دهد که به جای استفاده از درایور ارتباطی SATA- که بسیار کندتر از NVMe است- به عنوان یک  SSD  مستقیماً از طریق سوکت های PCIe عمل کند.

این اس اس دی ها در مقایسه با نوع ساتا عملکرد بسیار بهتری دارند، به طوری که با استفاده از گذرگاه PCIe دارای سرعت انتقال نظری تا 20 گیگابایت بر ثانیه هستند، که در حال حاضر سریع تر از  SSDهای 2 SATA M. با سرعت انتقالی 6 گیگابایت بر ثانیه می باشند.

 باس های PCIe می توانند خطوط x1، x4،x 8 وx  16را پشتیبانی کنند. PCIe 3.0 دارای سرعت انتقال موثری تا 985 مگابایت بر ثانیه در هر لاین است- به این معنی که سرعت انتقال بالقوه آن تا 16 گیگابایت بر ثانیه می باشد. با این حال، فقط لاین های x2 و x4 در هنگام استفاده از فرم فاکتور 2 M. با باس PCIe قابل دسترس هستند، که به معنای حداکثر سرعت انتقال تا 4 گیگابایت بر ثانیه است.

آیا NVMe سریع تر از SATA است؟ از نظر فنی بله. مادربردهای مدرن از SATA III استفاده می کنند که دارای حداکثر توان خروجی 600 مگابایت بر ثانیه است در حالی که درایوهای NVMe سرعتی تا 3500 مگابایت بر ثانیه دارند. این اس اس دی ها بدون توجه به فرم فاکتور، سطح عملکرد بسیار بیشتری نسبت به SATA دارند. فقط SSD هایی که از فناوری NVMe استفاده می کنند، از سقف سرعت انتقالی که SSD های مبتنی بر SATA را محدود می کنند، فراتر می روند.

خرید انواع 2.SSD M

نکاتی که باید به هنگام خرید انواع 2.SSD M در نظر داشته باشید

پشتیبانی از سیستم

 از آن جایی که دستگاه های قدیمی اتصالات لازم برای استفاده از سوکت های NVMe PCIe را ندارند، ممکن است با NVMe سازگار نباشند.

  • اگر لپ تاپ شما با مشخصات M2 سازگار باشد، دارای یک رابط فیزیکی خواهد بود و سیستم عامل رایانه باید از قبل درایورهای AHCI مورد نیاز را نصب کند تا امکان نصب کارت حافظه M2 را فراهم کند. همچنین سیستم اصلی ورودی/ خروجی دستگاه (BIOS) نیز ممکن است به تنظیم نیاز داشته باشد تا بتواند انواع هارد ssd m2 را تشخیص دهد.
  • برای رایانه‌ های رومیزی که به رابط M2 مجهز نیستند، می ‌توانید از کارت آداپتور برای قرار دادن اسلات PCIe استفاده کنید و سپس از اس اس دی M2 استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه پارتیشن بندی ssd

سرعت راه ‌اندازی

ساده‌ ترین راه برای بوت شدن سریع ‌تر سیستم رایانه، نصب سیستم عامل روی SSD است. با SSD NVMe  بیشترین سرعت ممکن را خواهید داشت.

اولویت بندی فضای ذخیره سازی

 می توانید از یک اس اس دی  NVMe در ترکیب با یک اس اس دی SATA دیگر استفاده کنید تا مقرون به صرفه باشد. می ‌توانید سیستم ‌عامل و برنامه‌ های پرمصرف خود را روی اس اس دی NVMe  نصب کنید و از اس اس دی ساتا برای ذخیره هر چیز دیگری چون فایل‌ های کوچک ‌تر و کم مصرف ‌تر، اسناد و .... استفاده کنید.

مزایای بازی

 با کمک اس اس دیM2  NVMe، بهبود چشمگیری در زمان دانلود بازی ها مشاهده خواهید کرد. بازی ‌های نصب ‌شده روی درایوهای NVMe به دلیل سرعت انتقال گیم ‌ها در هنگام فراخوانی بازی‌ ها از فضای ذخیره‌ سازی، عملکرد کلی بسیار بهتری خواهند داشت.

نسل ‌های -PCIe

نسل ‌هایی از باس یا گذرگاه PCIe وجود دارند که سطوح عملکرد متفاوتی دارند. پهنای باند با روی کار آمدن هر نسل دو برابر می شود و SSD هایی در بازار موجود اند که از نسل های مختلف PCIe در کنار هم استفاده می کنند. در حال حاضر آخرین نسخه موجود 4.0  PCIeاست. با این حال، نسل پنجم PCIe نیز که قابلیت انتقال       GBps 128 را خواهد داشت، در دست ‌ساخت است.

 

اتصالات مشترک

 برخی از مادربردها، اتصالات PCIe کافی برای پشتیبانی از چندین درایو NVMe را ندارند. ممکن است در مورد استفاده از اتصال موجود بین کارت گرافیک یا اس اس دی  NVMeدر دو راهی تصمیم گیری قرار بگیرید. در سایر موارد، ممکن است خطوط PCIe در دسترس باشند- اما فقط نوع خاصی از اتصال می ‌تواند از دستگاه ‌های NVMe با سرعت کامل خود استفاده کند، مانند اتصال M2.

نکته: به یاد داشته باشید که M2 تنها یک فرم فاکتور است و سرعت SSD های شما را بالا نمی برد. به طوری که سطح عملکرد SSD های شما بستگی به این دارد که درایور ارتباطی شما مبتنی بر SATA باشد یا NVMe. الزامات مادربرد خود را بررسی کنید تا ببینید کدام SSD با رایانه شما سازگار است.

مزایا و معایب SSD M2

مزایا و معایب SSD M2

پس از کسب اطلاعات اولیه در مورد درایوهای 2SSD M.، در این قسمت به برخی از مزایا و معایب این اس اس دی ها اشاره شده است .

مزایای SSD M2:

  • بزرگترین مزیت 2 SSD M. اندازه و ظرفیت آن است. به طور مثال، این اس اس دی در یک لپ تاپ در مقایسه با یک درایو حالت جامد رابط SATA یا اس اس دی SAS با اینترفیس 2.5 اینچی، فضای ذخیره سازی بسیار کمتری را اشغال می کند و از انرژی بسیار کمتری استفاده می کند. با این حال، اگر دستگاه تلفن همراه شما به ظرفیت ذخیره سازی بیشتری نیاز دارد، بهتر است از سایر اس اس دی های موجود در بازار استفاده کنید.
  • یکی دیگر از مزایای SSD M2 عملکرد آن است. این اس اس دی- در صورتی که مبتنی بر مشخصات NVMe باشد- می تواند با سرعت بیشتری نسبت به اس اس دس SATA یا SAS خواندن و نوشتن داشته باشد. علاوه بر این، رابط M2 توانایی پشتیبانی ازPCIe ، SATA ، USB 3.0، بلوتوث و Wi-Fi را دارد.

معایب حافظه SSD M2:

  • معایب اصلی SSD های M2 این است که در عین گران قیمت بودن در همه جای دنیا در دسترس نیستند. قیمت یک SSD M2 با ظرفیت یکسان، حدود دو برابر و نیم قیمت حافظه اس اس دی SATA است. پس به هنگام مقایسه قیمت این دو متوجه می شویم که اس اس دس های ساتای 2.5 اینچی بسیار مقرون به صرفه ترند.
  • و سوم اینکه، هم اکنون حداکثر ظرفیت SSD M2 تنها 2 ترابایت است که هرچند ممکن است برای اکثر برنامه های موبایل کافی باشد، اما این اس اس دی ها ممکن است به ظرفیت بالاتری برای ورود به سیستم های ذخیره سازی سازمانی نیاز داشته باشند.

توجه: سامسونگ انواع SSD های M2 را با ظرفیت های مختلف به فروش می رساند. از دیگر فروشندگان SSD M2 می توان به Toshiba، Kingston، Plextor، Team Group، Adata و Crucial (متعلق به Micron) اشاره کرد. در این میان، اینتل بزرگترین تامین کننده آداپتورهای بی سیم M2 است.

مقایسه کلی RAM با SSD M2

مقایسه کلی RAM با SSD M2

RAM به معنای «حافظه با دسترسی تصادفی» است. این نوع از حافظه‌ ها، در واقع محلی برای ذخیره سازی داده‌ ها، پیش از پردازش آن ها توسط کامپیوتر هستند. رم یک نوع حافظه‌ی موقت است به این معنی که فقط تا زمانی که کامپیوتر به جریان برق متصل باشد، داده ‌ها را حفظ می ‌کند و به محض این که کامپیوتر خاموش شد، همه‌ی اطلاعات رم پاک خواهند شد. 

رم و SSD هر دو می توانند عملکرد کامپیوتر شما را بهبود بخشند. اما سرعت، RAM ها سریع تر از SSD های ساتا است  (همان طور که اشاره شد سرعت انتقال یک SSD می تواند تا حدود 6 گیگابایت بر ثانیه باشد (معادل 750 مگابایت بر ثانیه). با این حال شما می توانید ازSSD M2  به عنوان رم استفاده کنید، اما بهترین کار استفاده از SSD حدود 4 و رم 30 گیگابایت بر ثانیه است. اگر برنامه ‌هایی دارید که به رم 8+ گیگابایت نیاز دارند، با سرعت حداقل راه ‌اندازی می ‌شوند، اما بسیار کندتر از اجرای آن ها در رم عمل می کنند.

عمدتا در یک کامپیوتر، حافظه ذخیره سازی اصلی شامل SSD یا HDDو حافظه رم (RAM) قابل ارتقا هستند ولی در صورتی که بودجه لازم برای ارتقاء یک لپ تاپ از هر 2 وجه مذکور را دارید، توصیه ما به شما ارتقاء هر دوی این قسمت هاست. اما در صورتی که به دلیل گرانی سخت افزار و یا ارزش نوت بوک در ارتقاء، تنها امکان ارتقاء یکی از این بخش ها را داشته باشید،

مثلا اگر لپ تاپ شما از نظر پردازش های گرافیکی (کارت گرافیک) و پردازنده یا CPU امکان اجرای بازی ها را داشته و تنها در حوزه حافظه های سیستم در گلوگاه قرار دارد، باید ارتقاء حافظه های RAM را مد نظر قرار دهید. ولی در صورتی که نه گیمر هستید و نه به کارهای مهندسی مشغول هستید و امورتان شامل یک سری از کاربردهای روزمره نظیر وب گردی، ورود به شبکه های اجتماعی، آفیس و کارهای روزانه مولتی مدیاست یک درایو SSD بهتر از یک حافظه RAM برای شما عمل می کند. پس هنگام خرید کارت گرافیک یا پردازنده باید این موارد را لحاظ کنید. در مورد مقایسه قیمت، طبق منابع  SSDها مقرون به صرفه تر از انواع رم هایی چون DRAM ها هستند.

نتیجه گیری

در این مقاله از بروزکالا سعی ما بر این بود تا درک همه جانبه ای از SSDهای M2 برایتان ایجاد کنیم. این اس اس دی ها حتی در اندازه های کوچک تر، می توانند به اندازه سایر SSD ها داده ها در خود ذخیره کنند و قابلیت‌های فراوان و مزایای متعددی که در مقاله مفصل به آن پرداختیم. با این حال، این نکته را هم نباید از یاد برد که هزینه بیشتری نیز نسبت به سایرین دارند. هرچند پیشنهاد ما در بروزکالا استفاده از این فرم فاکتورهاست و تأکید داریم که بعد از استفاده، با بهبود عملکردی که حاصل می‌شود، در هر صورت شما خوشحال و راضی از انتخاب خود برای خرید این فرم فاکتور خواهید. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. 

سوالات متداول

1. تفاوت مهم ssd m2 و ssd sata چیست؟

اس اس دی ام 2 نسبت به اس اس دی ساتا سریع تر هستند و قابلیت ذخیره سازی  اطلاعات بیشتری را در یک زمان دارند. همچنین از انواع رابط های استاندارد مثل رابط های PCIe 3.0، SATA 3.0 و USB پشتیبانی می کنند. اما ssd sata فقط از رابط های sata پشتیبانی می کنند.

2. آیا می توانید از ssd sata و m2 به طور همزمان استفاده کرد؟

تنها در صورتی می توانید از M2 و SATA به طور همزمان استفاده کنید که SSD ها را با دقت و بطور استاندارد در فضاهای مربوطه روی مادربرد خود نصب کنید. سپس با فعال کردن بایوس و رفتن به دیسک منیجر ویندوز، SSD نصب شده را انتخاب کنید.

3. آیا ssd m2 برای بازی خوب است؟

این نوع اس اس دی باعث افزایش سرعت حین بازی می‌شوند اما فریم های بیشتری تولید نمی کنند.