تفاوت سری های مادربرد ایسوس

مادربرد تخته مداری الکتریکی است که در کامپیوترها یافت می‌شود. این قطعه یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعات رایانه محسوب می‌شود. قطعات مختلف کامپیوتر مانند پردازنده، رم و برخی اجزای دیگر سیستم و البته قطعات مهم دیجیتالی مانند بایوس روی مادربرد قرار می‌گیرند. وظیفه‌ و کار این قطعه، کنترل پردازنده مرکزی و مرتبط کردن آن با سایر اجرای دستگاه است. این را بدانید که این محصول حتماً باید با سایز اجزای دستگاه شما سازگاری داشته باشد.
یکی از شرکت‌های معتبری که در تولید لپ‌تاپ و موبایل مطرح است، برخی از قطعات کامپیوتر مانند مادربرد را نیز تولید می‌کند. ایسوس همان برندی است که مادربردهای بسیار با کیفیت و مطلوبی را روانه بازار کرده است و طرفداران بسیاری نیز دارد. فروشگاه اینترنتی بروزکالا قصد دارد تا در ادامه برخی از بهترین مادربردهای ایسوس را به شما معرفی کند. 

بررسی مادربرد ایسوس

بیشتر بخوانید: مادربرد چیست و چه کاربردی دارد

اجزای تشکیل‌دهنده 

با یک نگاه به این قطعه، متوجه مجموعه‌ای از خازن‌ها، مدارها، ترانزیستورها، اسلات‌ها، هیت سینک‌ها، کانکتورها و موارد دیگری خواهید شد. تمامی این اجزا با هم ترکیب می‌شوند و در نتیجه سیگنال‌ها و شدت جریان برق را در سیستم هدایت می‌کنند. پس می‌توان گفت که مادربرد قطعه پیچیده‌ای است که دارای جزئیات فنی بسیاری می‌باشد.  برای آشنایی با قسمت‌های اصلی مادربرد و عملکرد آن‌ها می‌توانید به مجله بروزکالا مراجعه کنید.

سری‌های مادربرد ایسوس

ایسوس که یکی از بهترین تولیدکنندگان مادربرد در دنیا شناخته می‌شود، انواع بسیاری از این قطعات را روانه بازار کرده است. دسته‌بندی مادربرد های ایسوس بر اساس عملکرد آنها می‌باشد. سری‌های ROG، TUF و Prime محبوب‌ترین مادربردهای ایسوس در میان کاربران هستند.

مادربرد ایسوس سری ROG

محصولات سری ROG، برای کامپیوترهای گیمینگ تولید و عرضه می‌شود. در واقع ROG مخفف عبارت Republic of Gamers است. بنابراین مخاطب اصلی این نوع مادربردهای ایسوس، گیمرها هستند. این مدل‌ها بسیار قدرت‌مند و زیبا هستند و دارای نورهای RGB می‌باشند. Strix ROG باکیفیت‌ترین و مطلوب‌ترین مادربردهای ایسوس به شمار می‌آیند که دارای تعداد پورت‌های متنوعی هستند و از نهایت توان پردازنده استفاده می‌کنند.

مادربرد ایسوس سری TUF

نام TUF مخفف عبارت The Ultimate Force است. این نوع برای کاربرانی که به‌روز بودن برایشان مهم است و از مدل‌های جدید پردازنده‌های AMD و یا اینتل بهره می‌برند، مناسب خواهد بود. دوام و کیفیت این سری فوق‌العاده است. این نوع قدرت‌مند است. کاربران با TUF تجربه عملکردی عالی در اجرای بازی‌های گرافیکی سنگین را نیز خواهند داشت. یکی از مزایای مادربردهای TUF این است که دارای خنک‌کننده‌های مطلوب و عالی است؛ همین موضوع باعث می‌شود که از گرم و خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر شما جلوگیری کند. 

مادربرد ایسوس سری Prime

این مدل برای استفاده روزانه کاربرانی که مادربردی عالی می‌خواهند، مناسب است. در واقع شرکت ایسوس بعضی از قابلیت‌های اضافی و غیرِ ضروری را در سری Prime حذف کرده است. این مدل مادربرد برای کاربرانی که با کامپیوتر به انجام امور اداری خود می‌پردازند، مناسب می‌باشد. نوع Prime برای افرادی که در کلاس‌های آنلاین شرکت می‌کنند، اشخاصی که با رایانه خود فیلم تماشا می‌کنند و یا کاربرانی وب‌گردی می‌کنند نیز مطلوب است. قیمت این سری از دو مدل قبلی ارزان‌تر است. این مدل، مصرف برق را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم مادربرد خراب است

معرفی بهترین مادربردهای ایسوس

مادربرد ایسوس TUF Gaming Z590-PLUS Wi-Fi

این مادربرد قابلیت پشتیبانی از پردازنده‌های نسل 11 سری Core، نسل 10 سری Core، سلرون و پنتیوم گلد اینتل را دارد و از سوکت پردازنده LGA 1200 بهره‌ می‌برد. فرم فاکتور آن ATX است و چیپست آن Intel Z590 می‌باشد. دارای 4 اسلات DIMM رم دو کاناله از نوع DDR4 است. حداکثر ظرفیت رم 128 گیگابایت و حداکثر ظرفیت هر اسلات 32 گیگابایت می‌باشد. از اینتل XMP پشتیبانی می‌کند. این محصول 6 عدد درگاه SATA و 3 عدد اسلات M.2 دارد.
مادربرد ایسوس TUF Gaming Z590-PLUS Wi-Fi از حافظه Intel Optane و فناوری Rapid Storage پشتیبانی می‌کند. دارای 7 درگاه USB پشت مادربرد است که 6 عدد آن Type-A و یکی از آنها Type-C می‌باشد. مجموع درگاه USB هدر مادربرد نیز 7 عدد است که 1 عدد آن Type-C و بقیه Type-A می‌باشند. این محصول دارای یک درگاه اتنرنت از نوع Intel 1225-V 2.5GbE است و از Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌کند. 5 عدد جک 3.5 میلی‌متری دارد و دارای درگاه HDMI و DisplayPort می‌باشد. با این مدل مادربرد ایسوس می‌توانید سیستم گیمینگ قدرت‌مندی را راه‌اندازی کنید. همچنین برای آشنایی با دیگر انواع مادربرد گیمینگ می‌توانید مقاله ضمیمه را مطالعه کنید.

سری مادربرد ایسوس

مادربرد ایسوس ROG Crosshair VII Extreme

مادربرد ایسوس ROG Crosshair VII Extreme مبتنی بر AMD است. فرم فاکتور آن E-ATX است و از سوکت پردازنده AM4 و چیپست AMD X570 بهره می‌برد. این مدل از پردازنده‌های سری 5000، 5000 G، 4000 G، 3000، 3000 G، 2000 و 2000 G Ryzen پشتیبانی می‌کند. معماری رم آن 2 کاناله است و 4 اسلات DIMM رم با حداکثر ظرفیت 128 گیگابایت دارد. این مدل دارای 5 عدد اسلات M.2 و 6 عدد درگاه SATA 6Gb/s می‌باشد. مجموع درگاه USB پشت محصول 10 عدد است که 8 عدد Type-A و 2 عدد Type-C تاندربولت 4 می‌باشد. درگاه‌های USB هدر مادربرد نیز 10 عدد است. 2 عدد درگاه اترنت در محصول به چشم می‌خورد و دارای DisplayPort است. از Wi-Fi 6E پشتیبانی می‌کند. قیمت این مدل کمی بالا است.

مادربرد ایسوس ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi

مادربرد ایسوس ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi توان بالایی را ارائه می‌دهد و یکی از مزایای فوق‌العاده آن، مجهز بودن به خنک‌کننده بسیار قدرت‌مند است. این مدل مبتنی بر AMD است و از فرم فاکتور ATX بهره می‌برد. سوکت پردازنده AM4 است و چیپست آن AMD B550 می‌باشد. این محصول از پردازنده‌های 4000 G، 5000 و 3000 Ryzen پشتیبانی می‌کند. 4 اسلات DIMM رم دو کاناله DDR4 با حداکثر ظرفیت رم 128 گیگابایت، 2 عدد اسلات M.2 و 6 عدد SATA 6Gb/s از ویژگی‌های دیگر این محصول هستند. مجموع درگاه USB پشت این مادربرد 8 عدد است و در قسمت هدر 6 عدد درگاه USB وجود دارد. این مادربرد ایسوس، دارای یک درگاه اترنت است و از Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌کند. درگاه HDMI و DisplayPort دارد. 

مادربرد ایسوس Prime Z690-P Wi-Fi

مادربرد ایسوس Prime Z690-P Wi-Fi با فرم فاکتور ATX، مبتنی بر Intel است و از نسل 12 پردازنده‌های سری Core، سلرون و پنتیوم گلد اینتل پشتیبانی می‌کند. سوکت پردازنده آن LGA 1700 است و از چیپست Intel Z690 بهره می‌برد. این محصول دارای 4 اسلات DIMM رم دو کاناله DDR5 است. حداکثر ظرفیت رم 128 گیگابایت است و قابلیت اورکلاک رم دارد. دارای 4 عدد درگاه SATA 6Gb/s و 3 عدد اسلات M.2 است. از حافظه Intel Optane و فناوری Rapid Storage پشتیبانی می‌کند. مجموع درگاه USB پشت محصول 6 عدد است؛ این عدد در هدر مادربرد 9 می‌باشد. این مدل دارای 1 درگاه اترنت Realtek 2.5GbE است و از Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌کند. درگاه‌های HDMI و DisplayPort در آن وجود دارند. 

مادربرد ایسوس ROG Crosshair VIII Dark Hero

این محصول با فرم فاکتور ATX، مبتنی بر AMD است و دارای سوکت پردازنده AM4 و چیپست AMD X570 می‌باشد. این مادربرد ایسوس از از پردازنده‌های سری 5000، 4000 G، 3000، 3000 G، 2000 و 2000 G پشتیبانی می‌کند. قیمت این مادربرد گیمینگ 2 کاناله با 4 اسلات DIMM رم DDR4 تقریباً بالا است و حداکثر ظرفیت رم آن 128 گیگابایت می‌باشد. 8 عدد درگاه SATA 6Gb/s و 2 عدد اسلات M.2 در این محصول به چشم می‌خورد. مجموع درگاه USB پشت مادربرد 12 عدد است؛ این عدد در هدر محصول 7 عدد می‌باشد. مادربرد ROG Crosshair VIII Dark Hero دارای 2 درگاه اترنت است و از Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌کند.

نتیجه گیری

در این مقاله از مجله بروزکالا سعی کردیم به بررسی انواع مادربرد ایسوس بپردازیم و پس از معرفی جامع مادبردهای این برند، به چند نمونه باکیفیت این محصول اشاره کنیم. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانید با متخصصین بروزکالا تماس بگیرید.