شناخت انواع رم (ram) کامپیوتر + 10 برند برتر

آیا تا به حال تجربه هنگ کردن کامپیوتر خود هنگام اجرای یک برنامه را داشته‌اید؟ در این موقعیت معمولاً کلیدها کار نمی‌کنند و چند دقیقه‌ای سیستم شما هنگ خواهد کرد. حتماً برای شما این سوال پیش آمده است که چرا این‌طور شد؟ چه چیزی باعث بروز این مشکل شد؟ در حقیقت عامل بروز این مشکل سرعت و ظرفیت رم رایانه شما است. میز کار خود را تصور کنید که چندین فایل و پوشه روی آن قرار گرفته‌اند. هر چقدر که میز شما بزرگتر باشد، شما امکان دسترسی سریع‌تری را به صورت هم‌زمان به پوشه‌ها و فایل‌ها خواهید داشت. در حقیقت RAM نیز مانند میز کار شما عمل می‌کند! این قطعه که یکی از اجزای بسیار مهم در رایانه شما است، انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت. اگر قصد ارتقای سیستم خود را دارید با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در مورد شناخت انواع رم کامپیوتر دریافت نمایید. 

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  1. رم کامپیوتر چیست؟
  2. معرفی انواع رم کامپیوتر
  3. نکات مهم برای خرید رم
  4. چند نمونه از بهترین رم‌های بازار برای کارکردهای مختلف
  • بهترین رم برای استفاده روزمره
  • بهترین رم برای دانشجویان
  • بهترین رم برای سیستم گیمینگ
  • بهترین رم برای طراحی گرافیکی
  • بهترین رم برای رندرینگ

رم کامپیوتر چیست؟

این قطعه که یکی از مهم‌ترین اجزای کامپیوتر شما محسوب می‌شود، مخفف عبارتRandom Access Memory به معنای حافظه دسترسی تصادفی است. پردازنده یا CPU وظیفه پردازش داده‌ها را بر عهده دارد. رم وظیفه نگهداری و حفظ داده‌هایی را بر عهده دارد که پردازنده در حال پردازش آنها است. پس می‌توان گفت که هر کاری که با دستگاه خود انجام می‌دهیم، به وسیله همین قطعه انجام می‌شود. جایگاه RAM روی مادربرد کامپیوتر است و در واقع به واسطه همین مادربرد است که با پردازنده مرتبط خواهد شد. پردازش‌های در حال اجرا، به صورت موقتی روی رم ذخیره خواهند شد. منظور از موقتی این است که این داده‌ها پس از اتمام پردازش از رم حذف خواهند شد. لازم به ذکر است که با خاموش شدن سیستم، تمامی داده‌های RAM از بین خواهد رفت. اما انواع ram کامپیوتر کدام‌اند؟

بیشتر بخوانید: تفاوت انواع رم کامپیوتر و سرور

رم کامپیوتر

معرفی انواع رم کامپیوتر

در حالت کلی دو نوع رم کامپیوتر وجود دارد. یکی از آنها استاتیک است که به آن SRAM می‌گویند و دیگری داینامیک یا DRAM نام دارد که با هر دو نوع آشنا خواهیم شد.

رم استاتیک SRAM

این مدل برای کار کردن به جریان مستقیم برق احتیاج دارد. سرعت دسترسی آن نسبت به DRAM بسیار بیشتر است و سریع‌تر عمل می‌کند. استاتیک از 4 تا 6 ترانزیستور بهره می‌گیرد. ظرفیت حافظه و تعداد سلول‌های حافظه آن کم است. قیمتش نسبت به DRAM بالاتر می‌باشد.

رم داینامیک DRAM

این مدل چندین سلول حافظه دارد که هر کدام از آنها دارای یک ترانزیستور و یک خازن است. ما معمولاً از این مدل به عنوان رم اصلی رایانه نام می‌بریم. ظرفیت آن بسیار بالا است و به همین دلیل است که مورد توجه بسیاری قرار گرفته است و همواره رو به پیشرفت است. اما خود داینامیک دارای چند نوع است. SDRAM، DDR SDRAM و GDDR SDRAM اصلی‌ترین و مهم‌ترین انواع آن هستند. 

رم داینامیک همگام شده SDRAM

ارتقای DRAM موجب همگام شدن حافظه رم و فرکانس CPU شد. این یعنی چه؟ یعنی پیش از پاسخ‌گویی به اطلاعات ورودی، منتظر سیگنال CPU خواهد ماند. این در صورتی است که DRAM سریع و بدون وقفه به سی پی یو پاسخ می‌دهد و غیرهمگام است. اما این همگام شدن RAM و سی پی یو چه فایده‌ای دارد؟ فایده‌اش این است که هنگام تداخل پروسه‌ها با یکدیگر، سی پی یو به صورت موازی آنها را پردازش خواهد کرد. جالب است بدانید که به این کار پاپ لاینینگ می‌گویند.

این مدل به نام SDR SDRAM نیز معرفی شده است. در واقع SDR مخفف عبارت Single Data Rate به معنای رم داینامیک هم‌زمان با نرخ تک داده است. از این مدل در رایانه‌های ساخت قبل از سال 2000 استفاده می‌شد که حالا منسوخ شده است و به جای آن از DDR استفاده می‌شود. این مدل در هر چرخه کلاک تنها یک بار اطلاعات را ثبت می‌کند؛ یعنی منتظر کامل شدن دستور قبلی می‌ماند و بعد از تکمیل آن، به پردازش دستور جدید می‌پردازد. در SDR SDRAM در هر کلاک پالس، یک بیت منتقل می‌شد. 

رم داینامیک همگام شده دوگانه DDR SDRAM

حتماً بارها نام DDR را شنیده‌اید. این در واقع مخفف عبارت Double Data Rate به معنای حافظه دسترسی تصادفی داینامیک هم‌زمان دوگانه می‌باشد و پرطرفدارترین و رایج‌ترین نوع RAM در بین کاربران به شمار می‌رود. هنگامی که قصد خرید رم را دارید، با این مسئله مواجه می‌شوید که کدام نسل از DDR را بخرید؟ DDR4 یا DDR3؟ نسل‌های قبل مانند DDR3 چطور؟ این مدل با نوع قدیمی‌تر خود تفاوتی دارد و این تفاوت مربوط به سرعت انتقال داده است. DDR دو برابر سریع‌تر از SDR عمل می‌کند. تا به امروز 5 نسل از DDR SDRAM تولید و عرضه شده است. DDR، DDR2، DDR3، DDR4 و DDR5 نسل‌های مختلفی هستند که به ترتیب عرضه شده‌اند. با معرفی هر نسل جدید از این حافظه‌ها، سرعت انتقال داده‌ها میان RAM و سی پی یو دو برابر شد! طراحی رم‌ها به گونه‌ای پیش رفت که در لبه بالارونده یک بیت و در لبه پایین رونده نیز یک بیت منتقل شد. 

باید این را بدانید که در حالت کلی کلاک داخلی حافظه و باس یا گذرگاه که باعث اتصال رم به سایر قطعات سیستم می‌شود، در سرعت و عملکرد رم نقش مهمی را ایفا می‌کنند. تفاوت نسل‌های مختلف DDR در ظاهر آنها نیز هست. این تفاوت در محل شکاف پین‌ها می‌باشد. در نسل‌های جدیدتر، فاصله این شکاف بیشتر شده است و البته به جز این اختلاف ظاهری باید گفت با روی کار آمدن مدل‌های جدیدتر تمام مشخصه‌ها و ویژگی‌های این مدل به مرور نسبت به قبل بهتر شد. پس عملکرد مدل‌های جدید، قطعاً بهتر است و ما شاهد سرعت بالاتر و مصرف انرژی کمتر در مدل‌های نوین‌تر هستیم.

دو قسمت اصلی داخل ماژول رم، خانه‌های حافظه و بافر ورودی و خروجی است. انتقال دیتا میان این دو یعنی بافر و خانه‌های حافظه در DDR در هر کلاک پالس، 2 بیت است. این بدان معنا است که در هر کلاک پالس 2 بیت بین این دو جابه‌جا خواهد شد که این عدد در نسل‌های بعدی بیشتر شده است. در حالت کلی هر چقدر عدد جلوی DDR بیشتر باشد، محصول جدیدتر و قدرتمندتر خواهد بود و با سرعت بیشتری کار خواهد کرد.

رم کامپیوتر

رم DDR و DDR2 و DDR3

DDR با حداکثر ظرفیت 1.25 گیگابایت با ولتاژ 2.5 ولت کار می‌کرد و سرعت آن 400 مگاهرتز بود. حداکثر سرعت DDR2، 800 مگاهرتز بود و 2 برابر نسل قبلی سریع‌تر بود. ولتاژ در این نسل به 1.8 ولت کاهش پیدا کرد. این مدل‌ها در ماژول‌های 8 گیگابایتی هم ساخته می‌شدند ولی غالباً ماژول‌های موجود در بازار زیر 4 گیگابایتی بودند.DDR3  انقلابی در دنیای RAM محسوب می‌شود و ما شاهد ارتقای بی‌نظیر آن بودیم.  این RAM در ماژول‌های 16 گیگابایتی تولید شدند و سرعت آنها به 2133 مگاهرتز رسید. ولتاژ مصرفی هم تا 1.5 ولت کاهش یافت. هنوز از DDR3 استفاده می‌شود اما استفاده از آنها بسیار محدود شده است.

رم DDR4 و DDR5

در نسل بعد رم DDR4 با ظاهری متفاوت و عملکردی عالی وارد بازار شد. برخی مدل‌های گیمینگ آن دارای RGB است و ظاهر زیبایی به سیستم می‌دهد. برای یک گیمر امکان اورکلاک کردن بالا به همراه فرکانس و ظرفیت بالا مهم است. برخی از محصولات DDR4 با اوکلاک شدن تا حدود 5000 مگاهرتز فرکانس خواهند داشت. ماژول‌های این سری در ظرفیت‌های 32 گیگابایت هم ساخته می‌شوند. یک کانال 64 بیتی دارد. کاهش ولتاژ این نسل به 1.2 ولت رسیده است. اکنون DDR4 یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین رم‌های بازار به شمار می‌رود. DDR5 همان رم‌هایی را ارائه می‌دهد که از آنها انتظار عملکرد و کارایی فوق‌العاده‌ای را دارید. جدیدترین نسل حافظه دو کانال 32 بیتی دارد و ولتاژ آن 1.1 ولت است. برای اگاهی از قیمت رم 32 گیگ کامپیوتر میتوانید وارد صفحه لینک شده شوید.

رم داینامیک همگام شده دوگانه گرافیکی GDDR SDRAM

این مدل را با نام VRAM نیز می‌شناسیم. این محصول برای رندر کردن تصاویر در کارت گرافیک به کار برده می‌شود. از انجا که تصاویر، بازی‌ها و ویدئوها دارای کیفیت بالایی هستند، برای اجرا نیاز به کارت گرافیک مجزا خواهند داشت. این مدل نیز مانند نوع قبلی طی مدت زمان ساخت، دچار تغییرات و پیشرفت‌هایی بوده است.

بررسی رم کامپیوتر

نکات مهم برای خرید رم

اولین نکته‌ای که باید هنگام خرید رم به آن توجه کنید، سازگاری آن با قطعات دیگر مانند مادربرد و سپس ظرفیت آن است. شما باید این میزان را بر اساس نوع سیستم، نوع کاربری و البته مادربرد کامپیوترتان انتخاب نمایید. برای سیستم‌های گیمینگ و طراحی گرافیک معمولاً به بالاتر از رم 16 گیگابایت کامپیوتر احتیاج خواهید داشت. در حالی که برای استفاده روزمره 8 گیگابایت کافی خواهد بود. به سرعت محصول دقت کنید؛ هر چه سرعت بیشتر باشد، توانایی رایانه شما برای جابه‌جایی اطلاعات بیشتر خواهد بود و سرعت دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد. تایمینگ که آن را با CAS نیز نشان می‌دهند، تعداد پالس‌های دسترسی به سلول‌های اطلاعاتی می‌باشد. وقتی این عدد کمتر باشد، تایمینگ کمتر خواهد بود. پهنای باند مهم است؛ هرچه پهنای باند بیشتر باشد؛ سرعت اجرای پردازش بالاتر خواهد رفت.

ram کامپیوتر

چند نمونه از بهترین رم‌های بازار برای کارکردهای مختلف

حالا که تا حدی با این قطعه آشنا شدیم می‌خواهیم چند مثال از بهترین مدل‌های حال حاضر بازار برای کارکردهای مختلف بزنیم تا انتخاب برای شما کاربران گرامی راحت‌تر شود.

بهترین رم برای استفاده روزمره

اگر از آن دسته افرادی هستید که از کامپیوتر خود برای انجام امور روزمره و اداری استفاده می‌کنید و برنامه‌های سنگینی را اجرا نخواهید کرد، در بین مدل‌های این سری به دنبال مدل مناسب خود باشید.

رم کروشیال 8GB 4800MHz CL40 DDR5

این قطعه با یک ماژول دارای 8 گیگابایت ظرفیت است. رم کروشیال  8GB 4800MHz CL40 DDR5 مدت زمان تأخیر یا تایمینگ 40 میلی ثانیه دارد و فرکانس آن 4800 مگاهرتز است و ولتاژ آن معادل 1.1 ولت می‌باشد. نوع حافظه DDR5 است که می‌دانیم آخرین نسل رم‌های DDR می‌باشد. این محصول با مشخصاتی که ذکر شد برای استفاده روزمره و عادی شما از یک رایانه مانند وب‌گردی، دیدن ویدئو و... مناسب خواهد بود اما دارای سیستم خنک‌کننده هیت سینک نیست.

رم دسکتاپ کروشیال DDR4 16GB 2666MHz

رم دسکتاپ کروشیال ظرفیت 16 گیگابایت - فرکانس ۲۶۶۶ مگاهرتز

اگر بخواهیم یک نمونه دیگر برای استفاده روزمره را نام ببریم به مدل رم دسکتاپ کروشیال DDR4 16GB 2666MHz می‌رسیم که با ظرفیت کلی 16 گیگابایت، دارای فرکانس 2666 مگاهرتز است و از نوع حافظه DDR4 بهره می‌برد. یک ماژول دارد که نوع آن U-DIMM است. ولتاژ کاری این محصول 1.2 ولت می‌باشد. مدت زمان تأخیر آن معادل CL19 است. دارای سیستم خنک‌کننده و RGB نیست. 

بهترین رم برای دانشجویان

معمولاً دانشجویان برای انجام امور دانشجویی خود با رایانه، نیاز به قطعه‌ای دارند که جوابگوی آنها باشد و از طرفی دیگر می‌خواهند که قیمت آن مناسب باشد. اگر دانشجو هستید به انواع رم کامپیوتر خانگی که معرفی می کنیم توجه داشته باشید. 

رم دسکتاپ کینگستون FURY Beast 16GB RGB DDR4

رم دسکتاپ DDR4 کینگستون 3200MHz مدل Kingston FURY Beast RGB ظرفیت 16 گیگابایت

رم دسکتاپ کینگستون FURY Beast 16GB RGB DDR4 از فناوری حافظه DDR4 بهره می‌برد. یک ماژول از نوع UDIMM دارد. سرعت آن 3200 مگاهرتز است و دارای تایمینگ CL16 می‌باشد. ولتاژ این محصول برابر 1.20 ولت است. این کالا دارای هیت سینک است و RGB نیز دارد. قیمت آن مناسب است و جالب است بدانید که این مدل می‌تواند برای سیستم گیمینگ نیز کاربردی باشد.

رم جی اسکیل AEGIS DDR4 3200MHz

رم جی اسکیل AEGIS DDR4 3200MHz، 16 گیگابایتی ( 8 × 2 )است از فناوری DDR4 بهره می‌برد. این قطعه دارای 2 ماژول از نوع UDIMM است. سرعت آن 3200 مگاهرتز است و تایمینگ آن CL16 می‌باشد. این مدل 2 کاناله دارای نورپردازی RGB نیست اما هیت سینک دارد و از XMP 2.0 نیز پشتیبانی می‌کند. 

رم‌هایی مانند کورسیر 8 گیگابایتی Vengeance Lpx CL16 32000 و جی اسکیل Aegis 8 گیگابایتی DDR4 CL16 نیز می‌توانند گزینه‌های مناسب دیگری برای این نوع کاربری باشند که قیمتشان نیز مقرون به صرفه‌تر از دو مدل قبلی می‌باشد. 

بهترین رم برای سیستم گیمینگ

این دسته برای گیمرها که ساعت‌های زیادی را پشت سیستم به اجرای بازی‌های مختلف و سنگین می‌پردازند بسیار مناسب است. 

رم دسکتاپ کورسیر Dominator Platinum RGB 64GB

رم دسکتاپ کورسیر Dominator Platinum RGB 64GB بدون شک یکی از بهترین قطعات حال حاضر در بازار است که برای سیستم‌های گیمینگ بسیار مناسب خواهد بود. این رم 64 گیگ کامپیوتر ( 32 × 2 ) از فناوری عالی DDR5 بهره می‌برد. 2 ماژول از نوع UDIMM دارد و سرعت آن 4200 مگاهرتز می‌باشد. تأخیر یا تایمینگ آن CL40 و ولتاژ 1.10 ولت است. این محصول دو کاناله دارای پروفایل XMP است و قابلیت اورکلاک نیز دارد. هیت سینک آلومینیوم و نورپردازی RGB نیز در آن به چشم می‌خورد.

رم دسکتاپ جی اسکیل Trident Z RGB 64GB DDR4

رم دسکتاپ جی اسکیل مدل Trident Z Royal Gold

این محصول دو کاناله 64 گیگابایتی ( 32 × 2 ) است. رم دسکتاپ جی اسکیل Trident Z RGB 64GB DDR4 از فناوری DDR4 بهره می‌برد. سرعت آن 3200 مگاهرتز است و تأخیر آن CL16 می‌باشد. این کالا با دو ماژول دارای ولتاژ 1.35 ولت است. هیت سینک آلومینیومی دارد و از نورپردازی RGB نیز بهره می‌برد. 

برخی از گیمرها علاقه دارند که از یک مدل قدرتمند بدون نورپردازی RGB یعنی ساده استفاده کنند. برای این افراد، یک حافظه فوق‌العاده معرفی می‌کنیم.

رم کورسیر VENGEANCE 64GB DDR5 5600 MHz 

خرید رم دسکتاپ CORSAIR مدل 64GB(32GBx2) 5600 Vengeance RGB BLACK

رم کورسیر VENGEANC 64GB DDR5 5600 MHz یک قطعه دو کاناله است که 64 گیگابایتی ( 32 × 2 ) می‌باشد. این محصول با دو ماژول از نوع UDIMM دارای سرعت 5600 مگاهرتز است. تایمینگ آن CL40 و ولتاژش 1.10 ولت می‌باشد. همان‌طور که ذکر شد، دارای نورپردازی RGB نیست اما از هیت سینک آلومینیومی و پروفایل XMP بهره‌مند است. قابلیت اورکلاک نیز در این کالا وجود دارد. 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین رم برای گیمینگ

بهترین رم برای طراحی گرافیکی

همان‌طور که از نام این سری مشخص است، این دسته برای افرادی مناسب می‌باشد که با سیستم خود به انجام امور گرافیکی می‌پردازند. با هم دو نمونه از بهترین‌ مدل‌ها برای طراحی گرافیکی در بروزکالا را مرور می‌کنیم.

رم دسکتاپ جی اسکیل  64GB DDR5 Trident Z RGB

این قطعه دو کاناله، 64 گیگابایتی ( 32 × 2 ) است. رم دسکتاپ جی اسکیل  64GB DDR5 Trident Z RGB یکی از مدل‌های عالی برای سیستم‌هایی با کاربری طراحی گرافیکی محسوب می‌شود. این محصول دو ماژول با نوع UDIMM دارای سرعت 6000 مگاهرتز است. تأخیر آن CL32 می‌باشد. از تکنولوژی DDR5 بهره می‌برد. پروفایل XMP و قابلیت اورکلاک دارد. نورپردازی RGB و هیت سینک از جنس آلومینیوم در این RAM به چشم می‌خورد. 

رم دسکتاپ جی اسکیل Trident Z Royal Gold 64GB 

رم دسکتاپ 3600 مگاهرتز CL18 جی اسکیل مدل Trident Z Royal Gold

این محصول با تایمینگ CL18 یکی از برترین حافظه‌های حال حاضر با فناوری DDR4 به شمار می‌رود. رم دسکتاپ جی اسکیل Trident Z Royal Gold 64GB با دو ماژول از نوع UDIMM دارای ظرفیت 64 گیگابایتی ( 32 × 2 ) است. سرعت آن 3600 مگاهرتز می‌باشد و تأخیر آن CL18 است. این محصول با ولتاژ 1.35 ولت دارای پروفایل XMP، قابلیت اورکلاک، هیت سینک آلومینیومی و البته RGB می‌باشد.

می‌توانیم از قطعات جی اسکیل Trident RGB CL16 64GB 3200 MHz  و جی اسکیل Trident z ROYAL ELITE 32GB 4000MHz GOLD نیز به عنوان نمونه‌های دیگری که برای طراحی گرافیکی مناسب هستند، نام ببریم.

بیشتر بخوانید: رم مناسب برای کارهای گرافیکی 

بهترین رم برای رندرینگ

سیستم رندرینگ، قابلیت رندرگیری را دارد و برای انجام کارهای گرافیکی سنگین مانند تدوین ویدئو مناسب است. اگر شما کاربری هستید که از سیستم رندرینگ استفاده می‌کنید، بروزکالا یه پیشنهاد عالی برای شما دارد.

رم جی اسکیل RIPJAWS DDR4 16 GB 3600 MHz

 

رم کامپیوتر جی اسکیل مدل RIPJAWS با ظرفیت 16 گیگابایت

می‌توان رم جی اسکیل RIPJAWS DDR4 16 GB 3600 MHz را با قیمت بسیار مناسبی تهیه کرد. این محصول 16 گیگابایتی دارای دو ماژول UDIMM است و از فناوری DDR4 بهره می‌برد. سرعت آن 3600 مگاهرتز، تأخیر آن CL18 و ولتاژ آن 1.35 است و دارای پروفایل XMP و هیت سینک است اما نورپردازی RGB در آن به چشم نمی‌خورد. 

نتیجه‌گیری

با هم مروری بر انواع حافظه رم داشتیم و متوجه شدیم که بهترین انتخاب، خرید رم DDR4 است. البته که بهترین نوع رم DDR5  می‌باشد اما به دلیلی قیمت بالایی که دارد، هنوز بسیاری از کاربران استفاده از RAM نسل قبل را ترجیح می‌دهند. نکات مهمی که بهتر است هنگام خرید این محصول به آنها توجه کنیم را در این مقاله مرور کردیم و تفاوت انواع رم کامپیوتر برای کارکردهای مختلف مانند گیمینگ، طراحی گرافیکی و... را برای شما عزیزان ذکر کردیم. در پایان از شما عزیزان درخواست داریم به فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از انواع رم‌‌ها با برندهای معتبر دیدن کنید. شما عزیزان این امکان را خواهید داشت که قبل از نهایی کردن خرید خود، با کارشناسان این مجموعه مشاوره داشته باشید تا از انتخاب خود اطمینان حاصل کنید و پس از خرید نیز از مزایای بروزکالا بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

  1. رم DDR5 معایبی هم دارد؟
    قیمت بالای آن را می‌توانیم جزو معایب آن بدانیم. علاوه بر آن، این محصولات فقط با برخی از بردها سازگاری دارند. 
  2. می‌توانم نسل DDR سیستم خودم را متوجه شوم؟ ب
    له اگر روی برچسب خود رم مشخصات آن ذکر نشده باشد، با استفاده از برخی نرم‌افزارها مانند CPU Z، ویژگی‌های RAM دستگاه خود را تشخیص خواهید داد.
  3. رم DDR5 برای لپ‌تاپ هم تولید شده است؟
    بله ماژول‌های مخصوص لپ‌تاپ نیز طراحی و تولید شده‌اند که می‌توانید آنها را تهیه نمایید.