تلویزیون برای گیمینگ بهتر است یا مانیتور

کیفیت تصویر فوق‌العاده تلویزیون‌های جدید در مقابل پاسخ‌گویی سریع مانیتورهای گیمینگ، رقابتی شبیه یک بازی تنیس را در ذهن عاشقان دنیای بازی‌های کامپیوتری به راه انداخته‌اند. هر کدام از این دو نوع نمایشگر جذابیت‌هایی دارند که باعث می‌شود هر بار توپ در زمین یکی بیفتد. اما برنده بالاخره کدام یک است؟

برای رهایی از سردرگمی در انتخاب بین یکی از این دو گزینه، تصمیم گرفته‌ایم تا در این مقاله از مجله بروزکالا به پیگیری این رقابت حساس بپردازیم و در نهایت پیروز میدان را اعلام کنیم. بنابراین از شما همراهان گرامی دعوت می‌کنیم تا در مقایسه تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ، با ما همراه شوید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • مقایسه کلی تلویزیون با مانیتور گیمینگ
  • کیفیت تصویر مانیتور گیمینگ بهتر است یا تلویزیون؟
  • بازی‌ها روی مانیتور گیمینگ بهتر اجرا می‌شوند یا تلویزیون؟
  • ارزش خرید کدام یک بیشتر است؟

برای بازی مانیتور بهتر است یا تلویزیون

مقایسه  کلی تلویزیون با مانیتور گیمینگ

تلویزیون‌ها، مانیتورهای معمولی و مانیتورهای گیمینگ، همگی در حالت پایه یک کار را انجام می‌دهند: داده‌هایی را به عنوان ورودی دریافت می‌کنند و آن‌ها را به صورت تصاویر به هم پیوسته به نمایش درمی‌آورند. با این وجود این دستگاه‌ها عمدتاً در موارد زیر با هم تفاوت‌هایی دارند:

  • درگاه‌های ورودی: تقریباً تمامی مانیتورهای مخصوص بازی به درگاه‌های ورودی از نوع HDMI، DisplayPort و در برخی موارد حتی DVI و VGA نیز مجهزند. این در حالی است که تلویزیون‌ها تنها از درگاه‌های ورودی HDMI بهره می‌برند.
  • اندازه نمایشگر و تراکم پیکسلی: مانیتورهای گیمینگ در اندازه‌های کوچکتر و تراکم پیکسلی بالاتری موجود هستند. کوچکتر بودن مانیتورها باعث می‌شود تا به راحتی بتوان روی هر میزی از آن‌ها استفاده کرد. اگرچه یک تلویزیون بزرگ می‌تواند شما را کاملاً در بازی غرق کند، اما از طرفی اگر فاصله چشم‌هایتان تا نمایشگر کم باشد، ممکن است نتوانید با یک نگاه به تمام نقاط صفحه به خصوص گوشه‌ها، اشراف داشته باشید.
  • نوع پایه و امکان جابه‌جایی: اکثر مانیتورهای گیمینگ پایه‌های قابل تنظیم دارند که امکان تنظیم روی بهترین زاویه ممکن را برای گیمر فراهم می‌نماید. در مقابل، تلویزیون‌ها پایه‌هایی ساده دارند که یا کاملاً ثابت است یا تا اندازه محدودی می‌توان حالت آن را تغییر داد. بدیهی است که جابه‌جایی مانیتورها هم آسان‌تر است.
  • لگ یا تاخیر ورودی: مانیتورهای گیمینگ بر خلاف تلویزیون‌ها بازی‌ها را با تاخیر ورودی بسیار ناچیزی اجرا می‌کنند که موجب می‌گردد تصاویر دقیق‌تر و بدون اختلال به نمایش درآید.
  • تیونر تلویزیون و کنترل از راه دور: امکان دریافت مستقیم سیگنال‌های تلویزیونی و برخورداری از ریموت کنترل قابلیتی است که در مانیتورها وجود ندارد.
  • HDR و بلندگوی داخلی: اکثر قریب به اتفاق تلویزیون‌های امروزی از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کنند؛ اما هنوز تعداد کمی از مانیتورها از این ویژگی برخوردارند. به علاوه، وقتی یک تلویزیون دارید مطمئن هستید که به بلندگوهای داخلی مجهز است. در حالی که تعدادی از مانیتورها بلندگوی داخلی ندارند و برای استفاده از آن‌ها نیازمند تهیه بلندگوهای خارجی مجزا خواهید بود. در بخش دیگر می توانید با مطالعه بیشتر به بررسی تفاوت مانیتور و تلویزون بپردازید.

کیفیت تصویر مانیتور گیمینگ بهتر است یا تلویزیون؟

تلویزیون‌ها در بسیاری از جنبه‌های کیفیت تصویری همچون روشنایی، کنتراست و طیف رنگی نسبت به مانیتورها برتری دارند. همچنین قابلیت HDR که به پشتیبانی از درجات گسترده‌تری از کنتراست و روشنایی نیاز دارد، در تلویزیون‌ها تصاویر باکیفیت‌تری را می‌سازد.

با این حال اگر یک تلویزیون 4K و یک مانیتور گیمینگ 4K هم‌اندازه را در نظر بگیرید، در مانیتور به دلیل تراکم پیکسلی بالاتر، طرح‌بندی زیرپیکسلی متفاوت و استفاده از تکنولوژی‌ای موسوم به نمونه‌برداری رنگی، تصاویر باکیفیت‌تری را مشاهده خواهید کرد. البته وقتی فاصله شما با مانیتور زیاد باشد متوجه این امر نمی‌شوید، اما در فواصل نزدیک، تفاوت بین دو دستگاه آشکار خواهد شد: مانیتور گیمینگ کیفیت بهتری نسبت به تلویزیون خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: آشنایی بیشتر با بهترین انواع مانیتور گیمینگ 4k

تلویزیون برای گیمینگ بهتر است یا مانیتور

بازی‌ها روی مانیتور گیمینگ بهتر اجرا می‌شوند یا تلویزیون؟

اجرای خوب بازی روی نمایشگر به سه عامل مهم بستگی دارد: لگ یا تاخیر ورودی، نرخ تازه‌سازی و زمان پاسخ‌گویی پیکسلی

تاخیر ورودی به تاخیر بین زمانی که کاربر دستوری را وارد می‌کند و زمانی که آن دستور روی نمایشگر به اجرا درمی‌آید، اشاره دارد. از این لحاظ مانیتورهای گیمینگ عموماً عملکرد بهتری دارند.

نرخ تازه‌سازی تصویر که بر حسب هرتز بیان می‌شود، تعداد دفعاتی است که نمایشگر در هر ثانیه تصویر خود را به‌روزرسانی می‌کند. نرخ تازه‌سازی بالاتر به معنای اجرای نرم‌تر حرکات است. مانیتورهای گیمینگ مقادیری بین 60 تا حتی 500 هرتز را پشتیبانی می‌کنند اما حتی در بسیاری از تلویزیون‌های 4K جدید، این مقدار از 120 هرتز تجاوز نمی‌کند.

همگام‌سازی تطبیقی نیز قابلیت دیگری است که به نمایشگر اجازه می‌دهد تا نرخ تازه‌سازی خود را با یک دستگاه ورودی هماهنگ کند. این ویژگی که باعث اجرای هر فریم با سرعت مناسب می‌گردد، در اکثر تلویزیون‌ها وجود ندارد، اما مانیتورهای گیمینگ عمدتاً از آن بهره‌مندند.

زمان پاسخ‌گویی پیکسلی هم به مدت زمانی گفته می‌شود که طول می‌کشد تا یک پیکسل تغییر رنگ دهد. اگر زمان پاسخ‌گویی پیکسلی کمی زیاد باشد، برای جایگزینی هر تصویر با تصویر بعدی، شبح یا سایه‌هایی ایجاد می‌گردد و از کیفیت تصویر می‌کاهد. بهترین زمان پاسخ‌گویی پیکسلی را تلویزیون‌های OLED ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: مانیتور گیمینگ ارزان

مانیتور یا تلویزیون برای ps5

سخن نهایی: ارزش خرید کدام یک بیشتر است؟

به طور کلی اگر یک بازه قیمتی مشخص را در نظر بگیرید، قیمت مانیتور گیمینگ مناسب‌تر از قیمت خرید تلویزیون‌ هم‌اندازه آن است و امکانات گسترده‌تری برای بازی دارد. بنابراین پیشنهاد بروزکالا به شما برای خرید، مانیتور گیمینگ است. 

برای انتخاب دقیق و پاسخ به سوال تلویزیون برای گیمینگ بهتر است یا مانیتور؟ باید نوع بازی، نیازها و انتظارات شخصی خود را با مطالب این مقاله تطبیق دهید تا دریابید که کدام یک برای شما مناسب‌تر است. با این وجود در حالت کلی می‌توان گفت که مانیتورهای گیمینگ که دقیقاً برای بازی طراحی شده‌اند، به دلیل لگ کمتر، نرخ تازه‌سازی بالاتر و امکان نصب هم‌زمان راحت‌تر در کنار نمایشگرهای دیگر، انتخاب بهتری هستند.

به خصوص اگر بخواهید در فاصله کمی نسبت به مانیتور بنشینید. اما برای نشستن در فواصل دورتر یا در صورتی که بخواهید گهگاهی فیلم یا برنامه‌های تلویزیونی را هم از طریق آن تماشا کنید، تلویزیون برای شما انتخاب بهتری خواهد بود.

سوالات متداول

1. بازی Xbox روی تلویزیون بهتر است یا مانیتور؟

اگر Xbox بازی می‌کنید، مانیتور گیمینگ برای شما گزینه مناسب‌تری است.

2. مانیتور یا تلویزیون برای ps5 ؟

اگر بیشتر به صورت چند نفره بازی می‌کنید تلویزیون بهتر است، اما برای بازی‌های انفرادی با مانیتور موفق‌تر عمل خواهید کرد.

3. آیا تلویزیون‌های بزرگ برای بازی خوب هستند ؟

هر چه تلویزیون بزرگ‌تر باشد، عملکرد آن کندتر خواهد بود و برای نمونه در بازی‌های مبتنی بر تیراندازی این کندی کاملاً محسوس است. به طور کلی تلویزیون‌های بزرگ حدود یک‌دهم ثانیه کندتر از مانیتورها هستند.