حل مشکل کم و زیاد نشدن نور لپ تاپ | بررسی 6 دلیل

تا به حال پیش آمده در حین انجام کاری مهم با لپ تاپ، متوجه کم و زیاد نشدن نور دستگاه شوید؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در وسط یک جلسه یا در حال کار روی یک پروژه مهم، متوجه مشکل تنظیم نور صفحه لپ تاپ شده باشید. در این حالت از خود می‌پرسید که چرا نور لپ تاپ کم و زیاد نمی شود؟ 

دلایل مختلفی برای بروز این مشکل وجود دارند که برخی از آنها نرم‌افزاری و برخی دیگر سخت‌افزاری هستند. شناسایی این دلایل به شما کمک می‌کند راحت‌تر این مشکل را حل کنید چراکه کم و زیاد نشدن نور صفحه لپ تاپ هم باعث خستگی چشم می‌شود و هم تأثیر زیادی بر بهره‌وری شما از لپ تاپ خواهد داشت.

در ادامه با مجله بروزکالا همراه باشید تا متوجه شوید که چرا نور لپ تاپ کم و زیاد نمی‌شود و برای رفع این مشکل باید چه کارهایی انجام داد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • اجزای سخت‌افزاری مرتبط با نور نمایشگر لپ تاپ
  • نشانه‌های کم و زیاد نشدن نور لپ تاپ
  • چرا نور لپ تاپ کم و زیاد نمی شود؟ (دلایل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری)
  • چرا نور لپ تاپ کم شده است؟
  • چرا نور لپ تاپ کم و زیاد می‌شود؟

چرا نور لپ تاپ کم و زیاد نمی شود

اجزای سخت‌افزاری مرتبط با نور نمایشگر لپ تاپ

پیش از آنکه با هم به بررسی علت کم و زیاد نشدن نور لپ تاپ بپردازیم، بهتر است که شما با اجزای سخت‌افزاری مربوط به نور صفحه نمایش این دستگاه آشنا شوید. پنل نمایش، برد کنترل‌کننده نور، کابل‌ها و اتصالات این قطعات مهم هستند. 

مهم‌ترین و اصلی‌ترین قسمت مورد نیاز برای تولید تصویر در لپ تاپ، پنل نمایش است. این پنل می‌تواند LCD، LED و OLED باشد. بدیهی است که هر کدام از این انواع پنل ویژگی خاص خود را دارند و نحوه کارکرد آنها با یکدیگر متفاوت است. لپ‌تاپ‌های امروزی معمولاً از پنل LED و OLED بهره می‌برند. کنترل‌کننده نور یک برد است که به آن برد LED هم می‌گویند. این برد ولتاژ و جریان را برای روشن کردن پنل نمایش تنظیم می‌کند. انتقال داده‌ها و نور بین پنل نمایش و کنترل‌کننده بر عهده اتصالات و کابل‌ها است. 

پیشنهاد مطالعه: بهترین مارک های تولیدکننده لپ تاپ

نشانه‌های کم و زیاد نشدن نور لپ تاپ

شما با مشاهده برخی از نشانه‌ها و علائم متوجه می‌شوید که نور نمایشگر لپ تاپ کم و زیاد نمی‌شود. این نشانه‌ها شامل کم و زیاد شدن نور نمایشگر به صورت ناگهانی، عدم تغییر تنظیمات نور روی روشنایی صفحه نمایش و خاموش شدن نور صفحه است.

  1. اگر نور صفحه به صورت ناگهانی کم و زیاد شود، احتمالاً در دستگاه شما اشکالی در سنسورهای نور به وجود آمده است و یا لپ تاپ با مشکلی نرم‌افزاری مواجه شده است.
  2. خاموش شدن نور صفحه به صورت کامل و یا کم شدن شدید نور آن دلیلی سخت‌افزاری مانند خرابی پنل نمایش و کنترل‌کننده خواهد داشت.
  3. اگر نمایشگر با ایجاد تغییرات در تنظیمات روشنایی واکنشی نشان نمی‌دهد، علت بروز مشکل می‌تواند نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری باشد.

پیشنهاد مطالعه: دلیل داغ شدن لپ تاپ چیست؟

کم و زیاد نشدن نور صفحه لپ تاپ

چرا نور لپ تاپ کم و زیاد نمی شود؟

یکی از نیازهای اولیه کاربر قابلیت‌های اساسی لپ تاپ، تنظیم نور نمایشگر است. در حقیقت این کاربر است که با توجه به شرایط روشنایی محیط یا نیاز خود، تصمیم می‌گیرد که نور لپ تاپ را زیاد یا کم کند.

دلایل سخت‌افزاری

  • خرابی کیبورد: معمولاً روی لپ تاپ‌ها 2 کلید فیزیکی برای این کار یعنی تنظیم روشنایی صفحه نمایش وجود دارد که یکی از آنها برای زیاد کردن نور و دیگری برای کم کردن نور است. از جمله دلایل کم و زیاد نشدن نور لپ تاپ می‌توان به خرابی همین کلیدها یعنی کلیدهای تنظیم نور نمایشگر در کیبورد اشاره کرد.
  • خرابی کابل نوار نمایشگر: کابل نوار نمایشگر، کابلی است که سیگنال‌های تصویری را به نمایشگر دستگاه منتقل می‌کند. بدیهی است که اگر کابل نوار نمایشگر لپ تاپ آسیب دیده باشد، امکان بروز مشکلاتی در تنظیم روشنایی صفحه نمایش لپ تاپ وجود خواهد داشت. این احتمال نیز وجود دارد که کابل یا اتصالات شل شده باشند. 
  • خرابی برد کنترل‌کننده نور: اگر برد کنترل‌کننده نور دچار آسیب و خرابی شده باشد نیز امکان بروز این مشکل تنظیم نور صفحه وجود خواهد داشت. در صورت وجود مشکل در این بخش شما باید برای تعمیر یا تعویض این برد اقدام نمایید. 

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید کول پد گیمینگ

دلایل نرم‌افزاری

  • فعال بودن حالت صرفه‌جویی: یکی از دلایلی که ممکن است باعث بروز این مشکل شده باشد، فعال بودن حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌باشد. بنابراین شما برای حل مشکل کم و زیاد شدن نور لپ تاپ باید بررسی کنید که آیا دستگاه روی حالت عملکرد بهینه قرار دارد یا خیر. شما با غیر فعال کردن این حالت می‌توانید روشنایی نمایشگر را کم و زیاد کنید.  
  • درایور کارت گرافیک: شما حتماً باید هنگام بررسی علت کم و زیاد نشدن نور به درایور کارت گرافیک توجه نمایید. این امکان وجود دارد که درایور کارت گرافیک لپ تاپ شما به درستی نصب نشده باشد. به‌روز نبودن این درایور نیز ممکن است منجر به این ایراد در دستگاه شود.
  • تنظیمات سیستم عامل: کاربر در سیستم عامل‌هایی مانند ویندوز و مک، می‌تواند نور نمایشگر را به وسیله تنظیمات تصویر، تنظیم کند. شما باید این مورد را بررسی کنید و تنظیمات مجددی روی آن اعمال کنید.

چرا نور لپ تاپ کم شده است؟

کم شدن نور لپ تاپ می‌تواند در نتیجه عدم نصب یا به‌روزرسانی درایورهای کارت گرافیک، خرابی کابل‌ها و اتصالات داخلی یا خرابی سخت‌افزار نمایشگر، فعال بودن حالت صرفه‌جویی انرژی در دستگاه و... باشد. در حقیقت این موارد، برخی از رایج‌ترین دلایل نور کم لپ تاپ هستند. لازم به ذکر است که بعضی از مدل‌های لپ تاپ حسگر نور محیط دارند. این دستگاه‌ها نور نمایشگر را بر اساس شرایط روشنایی محیط تنظیم می‌کنند. در صورت وجود ایراد در این سنسورها ممکن است شما با نور کم نمایشگر مواجه شوید.

پیشنهاد مطالعه: روش عکس گرفتن از صفحه لپ تاپ بدون نرم افزار

حل مشکل کم و زیاد شدن نور لپ تاپ

چرا نور لپ تاپ کم و زیاد می‌شود؟

اکنون که با آگاهی از دلایل رایج این مشکل، ممکن است برایتان این سوال پیش آمده باشد که چرا نور لپ تاپ باید کم و زیاد شود؟ چرا در حالت عادی و بدون مشکل نور نمایشگر کم و زیاد خواهد شد؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت مهم‌ترین دلیل کم و زیاد شدن نور لپ تاپ، تجربه کاربری بهتر است. 

  • تنظیمات نور مطابق با نور محیط: در محیط‌های پر نور و روشن، کاربر برای مشاهده راحت‌تر اطلاعات صفحه نمایش و محتوای موجود روی آن نیاز به افزایش نور خواهد داشت. مشخص است که کاربر در محیط‌های کم‌نور نیز احتیاج به کاهش نور نمایشگر خواهد داشت.
  • سلامت چشم: این را می‌دانیم که نور شدید هم به چشم آسیب می‌رساند و هم باعث خستگی چشم‌ می‌شود. در حقیقت قابلیت زیاد و کم کردن نور صفحه لپ تاپ به کاربر اماکن حفاظت از چشمان او را خواهد داد.
  • کیفیت تصویر: با قابلیت تنظیم روشنایی صفحه لپ تاپ، کاربر می‌تواند با توجه به محتوای ویدئویی فیلم یا بازی در حال پخش یا محتوای تصویری و متنی در حال مشاهده، کیفیت تصویر را بهینه کند.
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی: کم کردن نور تصویر در زمان دلخواه امکان صرفه‌جویی در مصرف انرژی را فراهم می‌کند و این موضوع اهمیت زیادی دارد. 

نتیجه‌گیری

کم و زیاد نشدن نور لپ تاپ ناشی از عوامل نرم‌‌افزاری و سخت‌افزاری مختلفی است. مشکلاتی مانند فعال بودن حالت صرفه‌جویی در انرژی، خرابی درایور کارت گرافیک، خرابی کابل نوار نمایشگر، خرابی کلیدهای تنظیم نور روی کیبورد و... از جمله این عوامل محسوب می‌شوند. تنظیم نور صفحه نمایش هم به بهبود تجربه کاربری کمک می‌کند و هم برای سلامت چشم‌ لازم است. با توجه به اهمیت این موضوع، همواره توصیه می‌شود که کاربران تنظیمات روشنایی لپ تاپ خود را به صورت منظم بررسی کنند و در صورت بروز مشکل، اقدام به حل آن نمایند.

اگر شما دوستان گرامی قصد خرید لپ تاپی با برند معتبر، کیفیت عالی و قیمت مناسب را دارید، به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از محصولات این مجموعه دیدن کنید. کارشناسان بروزکالا همواره پاسخ‌گوی سوالات شما هستند و شما می‌توانید با آنها مشاوره رایگان داشته باشید. شما با خرید لپ تاپ و لوازم جانبی آن از بروزکالا، از مزایای بی‌نظیر این فروشگاه معتبر اینترنتی بهره‌مند خواهید شد.