مزایا و معایب انواع صفحه نمایش تلویزیون

پیشرفت‌های تکنولوژی در تلویزیون‌های اخیر، خرید یک تلویزیون جدید را هیجان انگیز و جالب کرده‌اند. اما در کنار این هیجان ممکن است کمی گیج و مردد شوید زیرا اطلاعات زیادی در مورد اصطلاحات جدید، فناوری‌های موجود و این که کدام یک برای نیازهایتان مناسب‌تر است ندارید.

دورانی که تلویزیون را تنها بر اساس اندازه انتخاب می‌کردند گذشته است و امروزه بسیاری از فاکتورهای دیگر وجود دارند که باید مد نظر بگیرید. ما در این مقاله انواع صفحه نمایش تلویزیون را گردآوری کرده‌ایم تا با ویژگی‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف هر کدام بهتر آشنا شوید. پس برای خرید تلویزیون معقول و رضایت بخش با ما همراه شوید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • نمایشگر QLED (مزایا/ معایب)
  • نمایشگر OLED (مزایا/ معایب)
  • نمایشگر LED (مزایا/ معایب)
  • نمایشگر LCD (مزایا/ معایب)

انواع تکنولوژی صفحه نمایش تلویزیون

بهترین نمایشگرهای تلویزیون

برخی از بهترین و شناخته شده‌ترین انواع صفحه تلویزیون شامل این مواردند:

1- نمایشگر QLED

اصطلاح QLED مخفف Quantum Light-Emitting Diode است که از نقاط کوانتومی برای انتشار نور استفاده می‌کند. به دلیل نامگذاری مشابه، خیلی از افراد ممکن است QLED را با OLED اشتباه بگیرند. با این حال، پنل QLED یک فناوری کاملاً متمایز است که بیشتر مربوط به LCD است زیرا با روشی شبیه به آن عمل می‌کند. QLED یک فناوری نمایشگر جدید در نظر گرفته می‌شود که در سال ۲۰۱۷ توسط کمپانی سامسونگ عرضه شد. البته اگر چه سامسونگ این تکنولوژی را عرضه کرد اما سازندگان دیگر تلویزیون‌ها نیز از آن استفاده می‌کنند. QLEDها اوج کیفیت را نمایش می‌دهند و برخی از مدل‌های QLED دارای رزولوشن 8K و کیفیت تصویر استثنایی هستند. این تکنولوژی به نور پس زمینه متکی است. هنگامی که نور پس‌زمینه LED به نقاط کوانتومی (مولکول‌های میکروسکوپی درون نمایشگر) برخورد می‌کند، نقاط کوانتومی نورهایی با رنگ متفاوتی را ساطع می‌کنند.

روشنایی این نمایشگرها حدود 50 تا 100 برابر بیشتر از نمایشگرهای LCD است. به علاوه، انرژی کمتری نسبت به سایر انواع نمایشگر مصرف می‌کنند. برای مثال مصرف انرژی QLED، دو برابر کمتر از نمایشگرهای OLED است. تکنولوژی QLED حتی از سوختگی تصویر که بسیاری از دیگر نمایشگرها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، جلوگیری می‌کند.

مزایای QLED

برخی از اصلی‌ترین مزایای نمایشگرهای QLED شامل این مواردند:

  • دقت رنگ مناسب: نمایشگرهای QLED رنگ‌های زنده‌تر و دقیق‌تری تولید می‌کنند. این نمایشگرها در بازتولید رنگ و دقت رنگ، عملکرد بهتری نسبت به پنل‌های LCD معمولی دارند. نمایشگرهای QLED از نظر بازتولید رنگ نسبت به پنل OLED نیز برتری دارند. سازندگان OLED تمایل دارند که بازتولید رنگ را به حداکثر برسانند تا تصاویر به دست آمده واضح‌تر و زنده‌تر به نظر برسند. در نتیجه زمانی که به تلویزیون‌های QLED نگاه می‌کنید، گویی که در آن صحنه غرق می‌شوید و کل حس و حال فضا را تجربه می‌کنید.
  • روشنایی بالاتر: استفاده از نقاط کوانتومی در نمایشگر می‌تواند روشنایی را بهبود بخشد. این مواد نانوکریستالین دارای خواص نوری بهتری هستند و نسبت به کریستالین‌های بزرگ‌تر مورد استفاده در پنل‌های LCD و معمولی، می‌توانند تا ۳۰ درصد رنگ‌های روشن‌تری را در طیف مرئی تولید کنند. با این وجود، نمایشگرهای QLED از نظر سطح روشنایی نسبت به پنل‌های OLED برتری دارند. وجود نور پس‌زمینه در این نمایشگرها نیز می‌تواند رنگ‌ها را روشن‌تر و زنده‌تر جلوه دهد.
  • پنل‌های باریک‌تر و سبک‌تر: پنل‌های LCD که بر اساس نقاط کوانتومی هستند وزن سبک‌تری نسبت به انواع صفحه نمایش تلویزیون LCD معمولی دارند. با پیشرفت تکنولوژی، تولیدکنندگان سعی می‌کنند تلویزیون‌ها را باریک‌تر و سبک‌تر درست کنند. به این خاطر که تلویزیون‌هایی با این اندازه، هم حمل راحت‌تری دارند هم از نظر ظاهری زیباتر هستند. به علاوه امروزه بسیاری از افراد تلویزیون خود را به دیوار نصب می‌کنند و برای این منظور تلویزیون باید سبک باشد.

 

معایب QLED

برخی از اصلی‌ترین معایب تلویزیون qled شامل این مواردند:

  • کنتراست ضعیف‌تر: یکی از معایب تلویزیون qled این است که هنوز نمی‌توانند به نسبت کنتراست مشابه یا بهتری از پنل‌های OLED دست پیدا کنند. این مشکل خصوصاً در محصولات پایین رده تا متوسط که از نور پس‌زمینه قدیمی‌تری استفاده می‌کنند قابل توجه است. این موضوع باعث می‌شود این تلویزیون‌ها مستعد نشت نور باشند و از ایجاد سیاهی طبیعی و رنگ‌های تیره‌تر جلوگیری می‌کند.
  • زاویه دید: اگر چه زاویه دید این نمایشگرها از پنل‌های LCD معمولی بهتر است. اما حتی مقرون به صرفه‌ترین محصولات OLED هنوز زاویه دید گسترده‌تری را نسبت به نمایشگرهای پایین رده و میان رده QLED ارائه می‌دهند.
  • قیمت بالا: یکی دیگر از معایب قابل توجه qled به عنوان بهترین صفحه نمایش تلویزیون، قیمت آنها است. این موضوع باعث شده که این نمایشگرها جزو محصولاتی باشند که همه افراد نمی‌توانند آن‌ها را تهیه کنند. بر اساس اظهارات تولیدکنندگان، قیمت بالا به خاطر استفاده از فناوری نقاط کوانتومی است. تولید نقاط کوانتومی گران‌تر از مواد کریستالی مایع معمولی و حتی دیودهای نور گسیل ارگانیک است. این هزینه ناشی از فرآیندهای پیچیده تولید است. از این گذشته، نمایشگرهای بزرگ‌تر گران‌تر هستند زیرا به نقاط کوانتومی بیشتری نیاز دارند. استفاده از فناوری‌های مکمل مانند نور پس‌زمینه Mini-LED و تراشه پردازش تصویر و ویدیوی اختصاصی نیز باعث افزایش هزینه تولید نمایشگرهای QLED می‌شود.

بیشتر بدانید: نکات مهم خرید تلویزیون سامسونگ

بهترین صفحه نمایش تلویزیون

2- نمایشگر OLED

اگر به دنبال کیفیتی استثنایی هستید، حتماً نمایشگرهای OLED را بین گزینه‌هایتان قرار دهید. اصطلاح OLED مخفف دیود نور گسیل ارگانیک است و زمانی که این نمایشگر مستقیماً توسط جریان الکتریکی تامین می‌شود، از مواد آلی مانند کربن برای ایجاد نور استفاده می‌کند. انواع صفحه نمایش تلویزیون OLED (برخلاف LED و QLED) برای روشن کردن ناحیه صفحه نمایش نیازی به نور پس زمینه ندارند. این یعنی تلویزیون‌های OLED می‌توانند بسیار نازک و حتی منعطف باشند و برخی از مدل‌های آن‌ها حتی خمیده هستند. به این خاطر که مناطق جداگانه در این تلویزیون به طور مستقیم روشن می‌شوند و نه توسط منبع خارجی، رنگ و کنتراست تلویزیون OLED از کیفیت بهتری نسبت به یک تلویزیون LED معمولی برخوردار است. OLED با ایجاد رنگ‌های عمیق‌تر، تصاویر را سریع‌تر پردازش می‌کند.

مزایای OLED

برخی از اصلی‌ترین مزایای تلویزیون‌های OLED شامل این مواردند:

  • سطوح سیاه کامل و کنتراست عالی: تلویزیون‌های OLED در تولید رنگ سیاه واقعی عملکرد عالی‌ای دارند زیرا هر پیکسل می‌تواند نور خود را به طور مستقل منتشر کند. این باعث نسبت کنتراست عالی و بهبود کیفیت کلی تصویر می‌شود. در این تلویزیون‌ها صحنه‌های تاریک، واقع گرایانه‌تر به نظر می‌رسند.
  • زاویه دید گسترده: نمایشگرهای OLED زاویه دید وسیعی را ارائه می‌دهند و تضمین می‌کنند که حتی زمانی که از کناره‌ها به تلویزیون نگاه کنید، رنگ‌ها و کنتراست ثابتی را مشاهده می‌کنید. این برای اتاق‌های بزرگ یا زمانی که افراد متعددی از زوایای مختلف فیلم تماشا می‌کنند مفید است.
  • زمان پاسخگویی سریع: تلویزیون‌های OLED دارای زمان پاسخگویی سریع هستند که باعث کاهش موشن بلور یا تاری حرکتی (Motion blur) در صحنه‌هایی با حرکت سریع می‌شود. این به ویژه برای ورزش، فیلم‌های اکشن و گیمینگ مفید است و کمک می‌کند تصاویری بی نقص و واضح را مشاهده کنید.
  • طراحی نازک و شیک: پنل‌های OLED فوق‌العاده نازک هستند و همین امر باعث شده که هنگام گنجانده شدن در تلویزیون، امکان طراحی باریک و زیبای آن را فراهم کنند. این تلویزیون‌ها را می‌توان روی دیوار نصب کرد و ظاهری مدرن و مینیمال به فضا بخشید.
  • بهره‌وری انرژی: نمایشگرهای OLED هنگام اجرای محتوای تیره‌تر، انرژی کمتری مصرف می‌کنند، به این خاطر که پیکسل‌های سیاه کاملاً خاموش هستند. این موضوع باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود، خصوصاً هنگامی که محتوایی با صحنه‌های بسیار تاریک را مشاهده می‌کنید.

بیشتر بدانید: نکات کلیدی خرید تلویزیون اندروید

معایب OLED

برخی از اصلی‌ترین معایب صفحه نمایش oled شامل این مواردند:

  • سوختگی تصویر: یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که فناوری OLED دارد، خطر سوختگی تصویر است که طی آن تصاویر ثابت یا لوگوها برای مدت طولانی روی صفحه نمایش می‌مانند و می‌توانند یک تصویر روح دائمی را روی صفحه نمایش برجا بگذارند. در حالی که تلویزیون‌های OLED مدرن اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای رفع این مشکل انجام داده‌اند، اما هنوز هم این مشکل می‌تواند در موارد شدید رخ دهد.
  • قیمت بالا: تلویزیون‌های OLED گران‌تر از همتایان LED-LCD خود با اندازه نمایشگر یکسان هستند.
  • روشنایی محدود در برخی مدل‌ها: در حالی که نمایشگرهای OLED نسبت کنتراست استثنایی‌ای را ارائه می‌دهند، اما ممکن است سطح روشنایی آن‌ها نسبت به مدل‌های رده بالای LED-LCD کمتر باشد.

انواع صفحه نمایش تلویزیون

3- نمایشگر LED

تلویزیون‌های LED یک نسخه به روز شده از نسل LCD هستند. در انواع تکنولوژی صفحه نمایش تلویزیون، LED و LCD از یک فناوری استفاده می‌کنند اما تفاوت‌هایی با هم دارند. برای مثال نمایشگرهای LED به جای این که مثل نمایشگرهای LCD با لامپ فلورسنت روشن شوند، توسط چندین LED (دیودهای ساطع کننده نور) روشن می‌شوند. به این خاطر که LEDها در این تلویزیون‌ها کوچک‌تر و کم مصرف‌تر هستند، این تلویزیون‌ها باریک‌تر و کارآمدترند. زاویه دید، نمایش تصاویر سیاه و روشنایی تلویزیون‌های LED در مقایسه با LCDها بهبود یافته و آن‌ها را به گزینه‌ای همه کاره و قوی تبدیل کرده است. به طور کلی سعی شده که در طراحی این نمایشگرها، مشکلات نسل قبلی برطرف شوند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب صفحه نمایش تلویزیون led می پردازیم.

بیشتر بدانید: بهترین تلویزیون برای بازی

مزایای LED

برخی از اصلی‌ترین مزایای تلویزیون‌های LED شامل این مواردند:

  • قیمت مقرون به صرفه: از آنجایی که تلویزیون‌های LED مدت زمان بیشتری در دسترس بوده‌اند، می‌توانید آن‌ها را تقریباً در هر محدوده قیمتی تهیه کنید. همچنین با پیشرفت OLED، قیمت نمایشگرهای LED کاهش می‌یابد.
  • تنوع بیشتر: یکی دیگر از مزایای تلویزیون‌های LED این است که چون مدت زمان طولانی در بازار بوده‌اند تنوع بیشتری دارند. هنگام خرید این تلویزیون‌ها با گزینه‌های بیشتری روبرو هستید و می‌توانید بین اندازه‌ها، رنگ‌ها و مدل‌ها مختلف، گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. در حال حاضر تنها چند برند محدود OLED را ارائه می‌دهند، این در حالیست که تقریباً تمام برندهای بزرگ تلویزیون‌های LED تولید می‌کنند.
  • تصاویر روشن‌تر: فناوری LED هنوز ظرفیت تولید تصاویر روشن‌تری نسبت به OLED دارد. به همین خاطر است که همچنان بسیاری از برندها استفاده از آن را ترجیح می‌دهند.

معایب LED

برخی از اصلی‌ترین معایب تلویزیون‌های LED شامل این مواردند:

  • کیفیت تصویر کمتر: واقعاً نمی‌توان نمایشگرهای OLED و LED را از نظر کیفیت تصویر مقایسه کرد. اگر چه LEDها همچنان کیفیت تصویر خوبی دارند، اما از نظر نسبت کنتراست، یکنواختی و زاویه دید به خوبی OLED نیستند.
  • دقت رنگ محدود: یکی از مشکلات اصلی تلویزیون‌های LED این است که رنگ‌های روی صفحه ممکن است نمایانگر رنگ‌های واقعی نباشند. علاوه بر این، تلویزیون‌های LED اغلب طیف رنگی محدودی دارند. به این معنا که ممکن است در مقایسه با سایر نمایشگرها طیف کاملی از رنگ‌ها را نمایش ندهند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین نوع صفحه نمایش گوشی کدام است؟

انواع صفحه تلویزیون

4- نمایشگر LCD

حتماً نام نمایشگر پرکاربرد LCD را شنیده‌اید که مخفف نمایشگر کریستال مایع (Liquid Crystal Display) است. این نمایشگر یک صفحه مسطح خاص است که یا اجازه عبور نور را می‌دهد یا این که نور را مسدود می‌کند. پنل‌های این نمایشگر از بلوک‌های پر شده با کریستال‌های مایع تشکیل شده‌اند. شفافیت و رنگ این بلوک‌ها را می‌توان با کاهش یا افزایش جریان الکتریکی تغییر داد.

در دنیای مدرن امروزی نمایشگر بسیاری از تلویزیون‌ها و سایر دستگاه‌های دیجیتال از نوع LCD است. صفحه نمایش LCD کیفیت تصویر شفاف و کریستالی را در اختیارتان قرار می‌دهد که با کمک آن می‌توانید غرق در تصاویر واقعی شوید. با این حال، مانند هر نوع اختراع مدرن دیگری، LCDها نیز نقاط قوت و نقاط ضعف خاص خود را دارند که در ادامه به بررسی این مزایا و معایب صفحه نمایش تلویزیون ال سی دی می‌پردازیم:

مزایای LCD

برخی از اصلی‌ترین مزایای صفحه نمایش‌های LCD شامل این مواردند:

  • وضوح بالا: صفحه نمایش‌های LCD به خاطر وضوح و رزولوشن بالای خود معروف هستند. تلویزیون‌های LCD تا کمی قبل با وضوح HD و Full HD عرضه می‌شدند. اما امروزه اکثر تلویزیون‌های LCD با وضوح b4K به فروش می‌رسند. بزرگ‌ترین مزیت صفحه نمایشی با این وضوح این است که کمک می‌کند هنگام فیلم دیدن یا اجرای بازی‌های ویدئویی، جزئیات تصاویر را با سهولت و دقت بیشتری ببینید. این صفحه نمایش‌ها بدون سوسو هستند و حتی اگر هر روز برای مدت طولانی به آن‌ها نگاه کنید، باعث خستگی چشم نمی‌شوند.
  • عدم وجود مشکل ماندگاری تصویر: صفحه نمایش‌های LCD بر خلاف تلویزیون‌های پلاسما، مشکل احتباس تصویر یا ماندگاری تصویر (image retention) را ندارند. احتباس تصویر به این معناست که اگر برای مدت طولانی تصویر ثابتی روی صفحه نمایش اجرا شود، احتمال این که تصویر دچار سوختگی یا جاماندگی شود وجود دارد. در این شرایط تا مدت‌ها آن تصویر به صورت تار روی صفحه نمایش باقی می‌ماند. خوشبختانه تلویزیون‌های LCD به نحوی ساخته شده‌اند که کمتر احتمال دارد دچار این مشکل شوند. این به ویژه برای گیمرها یا افرادی که فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را با زیرنویس تماشا می‌کنند مفید است، زیرا هیچ تصویر مزاحمی آن‌ها را اذیت نمی‌کند. همچنین می‌توانید بدون نگرانی در مورد آسیب دیدگی صفحه نمایش، بازی‌های طولانی‌تری را انجام دهید، زیرا در پنل‌های LCD از هیچ فسفری برای ایجاد تصاویر استفاده نمی‌شود.
  • باریک، سبک و کم مصرف: پنل‌های LCD در مقایسه با بسیاری از انواع تکنولوژی صفحه نمایش تلویزیون بسیار سبک هستند. این امر باعث می‌شود که حمل آن‌ها آسان‌تر باشد و خیلی جاگیر نباشند. علاوه بر این، تلویزیون‌های LCD خیلی کم مصرف هستند چون برای کار کردن به نور پس زمینه نیاز ندارند.

معایب LCD

برخی از اصلی‌ترین معایب صفحه نمایش‌های LCD شامل این مواردند:

  • زاویه دید محدود: یکی از مشکلات برخی از تلویزیون‌های LCD، محدودیت زاویه دید است. به این صورت که اگر درست جلوی صفحه نمایش ننشینید، دیدن محتوای آن ممکن است سخت باشد.
  • رنگ سطح سیاه ضعیف‌تر: سطح رنگ سیاه در تلویزیون‌های LCD نسبت به تلویزیون‌های LED ضعیف‌تر است. در حالی که LCDها تجربه تماشای خوبی را فراهم می‌کنند اما این فناوری اغلب نمی‌تواند سایه‌های خاکستری تیره یا عمیق ایجاد کند و این موضوع برای بعضی از کاربران ناخوشایند است. از این رو، برای لذت بردن از محتوای پخش باید نمایشگر را در زاویه دید مناسبی قرار دهید.

بیشتر بدانید: 8 راهنمای خرید تلویزیون tcl

انواع کیفیت صفحه نمایش تلویزیون

سخن پایانی

به لطف پیشرفت تکنولوژی، صفحه نمایش تلویزیون‌ها نیز دستخوش تغییرات چشمگیری شده‌اند. برخی از پرکاربردترین نمایشگرهایی که در ساخت تلویزیون‌ها به کار می‌روند شامل نمایشگر QLED، OLED، LED و LCD هستند. این که کدام گزینه بهتر است، به سلیقه و ترجیحات شما بستگی دارد. اگر دنبال خرید تلویزیون رده بالا با آپشن‌های زیاد هستید، OLED و QLED می‌توانند بهترین انتخاب برای شما باشند. با این حال اگر دنبال یک انتخاب مقرون به صرفه‌تر و در عین حال پیشرفته هستید، تلویزیون‌های LCD و LED را در نظر بگیرید.

سوالات متداول 

1. طول عمر تلویزیون‌های LCD بیشتر است یا LED؟

تلویزیون‌های LED طول عمر بیشتری دارند و خرید آن‌ها باعث می‌شود در دراز مدت در هزینه‌ها صرفه جویی کنید. طول عمر تلویزیون‌های LED حدود 100,000 ساعت است، این در حالیست که طول عمر تلویزیون‌های LCD و پلاسما 60,000 ساعت در نظر گرفته می‌شود. طول عمر بالای تلویزیون‌های LED به دلیل فناوری استفاده شده در ساخت آن‌ها است که از دیودهای ساطع کننده نور برای روشن کردن صفحه نمایش استفاده می‌کنند. طول عمر این دیودها نسبت به لوله‌های فلورسنت مورد استفاده در تلویزیون‌های LCD یا محفظه‌های گاز پر شده در تلویزیون‌های پلاسما بیشتر است.

2. چه چیزی می‌تواند به صفحه تلویزیون آسیب برساند؟

صفحه نمایش تلویزیون‌ها از موادی ساخته شده که به دمای بالا حساسند و نسبت به گرما آسیب پذیر هستند. از قرار دادن تلویزیون در معرض دمای شدید مانند نور مستقیم خورشید یا نزدیک منبع گرمایش خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند باعث آسیب دیدن دائمی صفحه نمایش شود.

3. آیا می‌توانم صفحه نمایش تلویزیون را تعمیر کنیم؟

متاسفانه همه صفحه‌های تلویزیون قابل تعمیر نیستند. نوع صفحه نمایشی که دارید و همچنین میزان آسیب، تعیین می‌کند که آیا تعمیر ممکن است یا نه. برای اطلاع از این موضوع باید تلویزیون را به یک متخصص نشان دهید.