پرینتر خوب چی بخریم ؟ نکات خرید و معرفی بهترین پرینتر

این موضوع کاملاً درست است که ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم و زندگی ما به تکنولوژی گره خورده است اما هنوز هم برخی از دستگاه‌های کلاسیک مانند پرینتر، کاربرد خود را حفظ کرده‌اند. پرینتر یا چاپگر نام یکی از تجهیزات جانبی کامپیوتر است که برای چاپ متن یا تصویر از آن استفاده می‌شود.

پرینتر با اتصال به کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و... فایل و محتوای دیجیتال را به محتوای چاپی تبدیل می‌کند. این دستگاه در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند که هر کدام از آنها ویژگی خاص خود را دارند. در مقاله راهنمای خرید پرینتر بروزکالا، اطلاعات بیشتری در مورد این دستگاه رائه می دهیم. و در نهایت بهترین پرینترهای خانگی را به شما دوستان گرامی معرفی خواهیم کرد.

راهنمای خرید پرینتر
 
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

پرینتر چیست؟
• انواع پرینتر
• نکات مهم در خرید پرینتر
• بهترین پرینتر خانگی موجود در بازار
o پرینتر لیزری اچ پی مدل LaserJet M15A
o پرینتر لیزری کانن مدل LBP6030
o پرینتر لیزری کانن مدل LBP6030w
o پرینتر چندکاره لیزری برادر مدل DCP-L2540DW
o پرینتر چندکاره لیزری اچ پی مدل LaserJet Pro MFP M28a
o پرینتر چندکاره لیزری کانن مدل MF3010

پرینتر چیست؟

پرینتر دستگاهی الکترونیکی است که امکان چاپ تصاویر، اسناد و محتوای دیجیتال را فراهم می‌کند. این دستگاه با اتصال به کامپیوتر و لپ تاپ، محتوای مورد نظر شما را به کاغذ انتقال خواهد داد و چاپ خواهد کرد. معمولاً در اداره‌های مختلف، مراکز آموزشی، منازل و مراکز خدمات چاپ برای چاپ اسناد و گزارش‌ها، مقالات، جزوات و... از پرینترهای مختلفی استفاده می‌شود. در حقیقت استفاده از چاپگر در این اماکن، انجام امور شخصی و اداری را تسهیل می‌کند. 

انواع پرینتر

در حالت کلی چاپگرها بر اساس رنگ به 2 نوع سیاه و سفید و رنگی تقسیم‌بندی می‌شوند. در پرینترهای سیاه و سفید از تونر یا جوهر مشکی استفاده خواهد شد. بنابراین این محصولات برای چاپ اسناد و متون کاربردی خواهند بود. اما از پرینترهای رنگی برای چاپ عکس‌ها و تصاویر استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که پرینتر سه‌بعدی نیز نوعی چاپگر می‌باشد که محتوای دیجیتال را به صورت سه‌بعدی چاپ می‌کند. در حقیقت این نوع چاپگر، توانایی پرینت نمونه‌های واقعی از طرح‌های دیجیتالی را دارد. از این محصول در کارهای حرفه‌ای و صنعتی کاربرد دارد. اما اگر بخواهیم به سراغ نکات خرید پرینتر خانگی برویم، باید آن را بر اساس تکنولوژی به چند دسته مختلف مانند جوهرافشان، لیزری، چندکاره و... تقسیم‌بندی کنیم.

پیشنهاد مطالعه: مهمترین اجزای کامپیوتر

پرینتر جوهر افشان

پرینتر جوهر افشان Inkjet Printer یکی از انواع چاپگر است که با اسپری کردن قطرات ریز جوهر روی کاغذ تصویر، متن، سند و... را چاپ خواهد کرد. این مدل متداول‌ترین نوع چاپگر است که در منازل و ادارات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

پرینتر لیزری

پرینترهای لیزری برای پرینت تصویر یا متن از تونر یا پودر بهره می‌برند یعنی از جوهر استفاده نمی‌کنند. این نوع چاپگر محتوای دیجیتال مورد نظر را با لیزر بر درام چرخان حکاکی می‌کند و سپس آن را به کاغذ انتقال می‌دهد. سرعت و کیفیت چاپ با پرینتر رنگی بسیار بالا است.

نکات خرید پرینتر

پرینتر لیزری بهتر است یا جوهر افشان؟

اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین پرینترهای لیرزی و جوهر افشان داشته باشیم، باید به سرعت چاپ بالاتر پرینتر لیزری، کیفیت بهتر چاپ تصاویر در پرینتر جوهر افشان، قیمت پایین‌تر کارتریج نسبت به جوهر، دوام بیشتر کارتریج تونر اشاره کرد. لازم به ذکر است که قیمت پرینتر لیزری بیشتر از قیمت پرینتر جوهر افشان می‌باشد. معمولاً چاپگر لیزری ابعاد بزرگتری دارد و فضای بیشتری را اشغال می‌کند. هزینه نگهداری نوع جوهر افشان بیشتر است.

شما هنگام انتخاب یکی از این دو نوع محصول باید به نیاز خود توجه کنید. اگر شما قصد چاپ متون دارید، پرینتر لیزری به شما توصیه می‌شود اما اگر نیاز به محصولی دارید که محتوای گرافیکی و تصاویر را چاپ کند، نوع جوهر افشان گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

پرینتر چندکاره

پرینترهای چندکاره محصولاتی هستند که علاوه بر چاپ محتوای دیجیتال مورد نظر، چند قابلیت دیگر مانند اسکن، کپی، فکس و... را نیز دارند. معمولا از پرینتر چندکاره در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شود. 

نکات مهم در خرید پرینتر

شما تا کنون با انواع پرینتر آشنا شدید اما باید پیش از خرید نکات مهمی را در نظر بگیرید تا محصولی مطمئن و کاربردی تهیه نمایید. در حقیقت با رعایت این راهنمای خرید پرینتر شما محصولی را انتخاب خواهید کرد که پاسخ‌گوی نیازهای شما است.

پرینتر سیمی یا بی‌سیم؟

یکی از نکات مهم هنگام خرید پرینتر، این است که با توجه به نیاز خود مدل بی سیم یا سیمی آن را انتخاب نمایید. از بین پرینترهای سیمی بهتر است مدلی را تهیه نمایید که از آخرین نسخه USB پشتیبانی می‌کند. و در مورد پرینتر بدون سیم یا همان وایرلس، دقت کنید که محصول مورد نظرتان از چاپ ابری گوگل، وای فای مستقیم و پرینت بی‌سیم پشتیبانی کند. 

سرعت چاپ چاپگر

سرعت چاپ در یک پرینتر بر اساس نیاز کاربران متفاوت است. اگر شما قصد انتخاب پرینتر خوب برای خانه و مصارف شخصی دارید، احتمالاً سرعت آن برای شما مهم نخواهد بود اما این فاکتور برای پرینترهای اداری و تجاری بسیار مهم است زیرا کاربران اداری نیاز به استفاده از چاپگرهایی با سرعت بالا دارند که بتوانند پاسخ‌گوی چاپ حجم بالایی از اسناد و مدارک باشند. دستگاه‌هایی که سرعت بالا دارند، باعث صرفه‌جویی در زمان و افزایش بهره‌وری خواهند شد. 

قابلیت‌های چاپی

 اصطلاح مدیا هندلینگ به گوش شما رسیده؟ مدیا هندلینگ طیف گسترده‌ای از امکانات یک چاپگر را شامل می‌شود. از جمله این امکانات می‌توان به چاپ لیبل، چاپ پاکت نامه، چاپ عکس و... اشاره کرد. شما باید با توجه به نیازی که از این محصول دارید و امکاناتی که در آینده به آنها احتیاج خواهید داشت، دستگاهی را خریداری نمایید که قابلیت‌های چاپی مورد نظر شما را پوشش دهند. به خاطر بسپارید که حتماً هنگام انتخاب پرینتر از نوع کاغذها و اندازه آنها در دستگاه مطلع شوید.

نکات مهم در خرید پرینتر

چاپ دو رو

برخی از چاپگرها امکان چاپ دو رو را نیز به کاربر می‌دهند. این پرینترها را با نام داپلکس نیز می‌شناسند. استفاده از این محصول باعث صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، کاهش هزینه‌های چاپ و افزایش سرعت چاپ خواهد شد. معمولاً از این دستگاه‌ها برای چاپ اسناد اداری و مدارک طولانی استفاده می‌شود. در این مورد نیز شما باید با توجه به نیاز خود، تصمیم به تهیه نوع دستگاه کنید. 

وضوح تصاویر

یکی از فاکتورها و نکات برای خرید پرینتر، وضوح تصاویر چاپی است. شما باید این را بدانید که این فاکتور بر اساس پیکسل بر اینچ اندازه‌گیری می‌شود و آن را با DPI نشان می‌دهند. هر چقدر که مقدار DPI بیشتر باشد، بهتر است زیرا محتوای چاپی با کیفیت بالاتر و دقت و وضوح بیشتری خواهند بود. 

اندازه چاپگر

حتماً به ابعاد و اندازه پرینتر دقت کنید. در حقیقت شما باید با توجه به فضایی که برای قرارگیری چاپگر در اختیار دارید، ابعاد آن را تعیین کنید. بنابراین پیش از انتخاب این محصول حتماً به اندازه‌گیری محل قرارگیری دستگاه بپردازید و متناسب با محیط مورد نظرتان، خرید خود را نهایی کنید.

برند معتبر

درست است که برای بسیاری از کاربران قیمت پرینتر اهمیت زیادی دارد اما توجه به برند نیز مهم است. برندهای مطرح و معتبر بسیاری پرینترهای مختلفی را تولید و عرضه می‌کنند. شما باید این دستگاه را با برندی معتبر خریداری نمایید که کیفیت ساخت بالایی دارد. در حقیقت برندهای خوب، محصولاتی با کیفیت و متنوعی را تولید می‌کنند. تنوع در محصولات باعث می‌شود که کاربر بتواند با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارد، چاپگری متناسب با آن را انتخاب کند.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید کامپیوتر خانگی و ادارای

بهترین برندهای پرینتر خانگی

در سراسر دنیا پرینترهای اپسون، کانن، اچ پی و برادر به عنوان بهترین پرینتر خانگی شناخته می‌شوند.

  • پرینتر اپسون Epson به علت کیفیت چاپ بالا و دقت رنگ عالی که دارد، مورد توجه قرار می‌گیرد.
  • کانن Canon از پیشروان صنعت چاپ است و در این زمینه بسیار حرفه‌‌ای کار می‌کند و پرینترهایی با ویژگی متنوعی را روانه بازار می‌کند. لازم به ذکر است که کانن پرینترهای خود را در تنوع بسیار بالایی از پایین‌رده تا بالارده تولید خواهد کرد. پرینتر کانن به عملکرد فوق‌العاده، کیفیت چاپ عالی و دوام بالای خود مشهور است.
  • اچ پی HP یکی از بزرگ‌ترین و برترین شرکت‌های تکنولوژی در دنیا محسوب می‌شود که انواع مختلف پرینتر را نیز تولید می‌کند. تنوع محصولات اچ پی بسیار گسترده است و شما می‌توانید با هر بودجه‌ای اقدام به خرید چاپگرهای این برند کنید زیرا قیمت پرینتر اچ پی در دامنه متفاوتی تعیین شده است.
  • برادر Brother برند معتبری است که پرینترهای متنوعی را برای مصارف خانگی و اداری تولید می‌کند. قیمت پرینتر برادر نسبتاً مناسب است و کیفیت چاپ در آن مطلوب خواهد بود. 
  •  

بهترین پرینتر خانگی

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین کیس کامپیوتر

بهترین پرینتر خانگی موجود در بازار

در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی و بررسی چند مدل از این محصولات بپردازیم.

پرینتر لیزری اچ پی مدل LaserJet M15A

یکی از محصولات لیزری و تک‌کاره برند HP، پرینتر لیزری اچ پی مدل LaserJet M15A با ابعاد 298 × 250 × 400 میلی‌متر و وزن 5.2 کیلوگرم تولید و عرضه می‌شود. نوع این چاپگر سیاه و سفید یعنی تک رنگ است. حداکثر اندازه چاپ که برای آن در نظر گرفته شده است، A4 می‌باشد. حداکثر رزولوشن چاپ DPI این محصول 600 ×600 است. ظرفیت سینی کاغذ این دستگاه 150 برگه است.

پرینتر لیزری کانن مدل LBP6030

یکی از محصولات عالی تک کاره و تک رنگ یعنی سیاه و سفید کانن. پرینتر لیزری کانن مدل LBP6030 دارای نمایشگر نیست و از رابط‌های اتصال USB 2.0 بهره می‌برد. این دستگاه با ابعاد 199 × 249 × 364 میلی‌متر و وزن 5 گیلوگرم ساخته می‌شود. این پرینتر کانن از انواع کاغذ ترنسپرنت (Transparent)، پاکت نامه، کاغذ تحریر، کاغذ سنگین و لیبل پشتیبانی می‌کند.

ظرفیت کاغذ ورودی کل در آن 150 برگه و ظرفیت سینی خروجی آن 100 برگه است. حداکثر ابعاد کاغذ مورد پشتیبانی این چاپگر 8.5 در 14 اینچ می‌باشد. پرینتر لیزری کانن مدل LBP6030 می‌تواند در یک دقیقه 18 صفحه سیاه و سفید تک رو را پرینت کند. حداکثر رزولوشن پرینت در این چاپگر 600 × 600 است. 

پرینتر لیزری کانن مدل LBP6030w

پرینتر لیزری کانن مدل LBP6030w محصولی از شرکت کانن است که از رابط‌های اتصال WiFi 4 و USB 2.0 بهره می‌برد. این دستگاه تک کاره تک رنگ ( سیاه و سفید) دارای ابعاد 199 × 249 × 364 میلی‌متر و 5 کیلوگرم وزن است. حداکثر رزولوشن خروجی DPI این دستگاه 600 ×2400 است. سرعت پرینت سیاه و سفید تک رو 18 صفحه در دقیقه است. این محصول لیزری از چاپ روی انواع پاکت نامه، کاغذ تحریر، لیبل، کاغذ ترنسپرنت (Transparent) و کاغذ سنگین پشتیبانی می‌کند. حداکثر ابعاد کاغذ مورد پشتیبانی 8.5 در 14 اینچ است. ظرفیت کاغذ ورودی کل این پرینتر 150 برگه و ظرفیت سینی خروجی آن 100 برگه می‌باشد.

پرینتر چندکاره لیزری برادر مدل DCP-L2540DW

یکی از برترین چاپگرهای بازار پرینتر چندکاره لیزری برادر مدل DCP-L2540DW است. این محصول، 3 کاره است. یعنی عملیات پرینت، اسکن و کپی را بر عهده می‌گیرد. این دستگاه دارای یک نمایشگر سیاه و سفید غیر لمسی می‌باشد. این مدل پرینتر برادر از رابط‌های اتصال وای فای، USB و LAN بهره‌مند است. این دستگاه با وزن 11.2 کیلوگرم و ابعاد 316 × 398 × 409 میلی‌متر، از نوع تک رنگ است.حداکثر رزولوشن خروجی این دستگاه با برند برادر 600 × 2400 DPI می‌باشد. این پرینتر می‌تواند تا 30 صفحه را در یک دقیقه پرینت کند.

حداکثر رزولوشن کپی 600 × 600 DPI است. این محصول در قسمت کپی توانایی کپی متوالی تا 99 برگه A4 را دارد. اگر بخواهیم به بررسی اسکنر این دستگاه بپردازیم، باید به رنگی و تک رنگ بودن آن اشاره کنیم. در بخش اسکنر رزولوشن سخت‌افزاری (dpi) 2400 × 600 و رزولوشن نرم‌افزاری (dpi) 19200 × 19200 است. این محصول دارای عمق رنگ خروجی برای اسکن رنگی 24 بیت و عمق رنگ خروجی برای اسکن تک رنگ 8 بیت است.

پرینتر لیزری چندکاره برادر مدل DCP-L2540DW از انواع کاغذ بازیافتی، کاغذ تحریر، کاغذ سبک و سنگین، کاغذ باند (Bond)، پاکت نامه، کاغذ عکس، لیبل، کاغذ برچسب پشتبانی می‌کند. ظرفیت کاغذ ورودی کل در این دستگاه 250 برگه و ظرفیت سینی خروجی 100 برگه است. حداکثر توان مصرفی این پرینتر چندکاره 1104 وات می‌باشد. 

پرینتر چندکاره لیزری اچ پی مدل LaserJet Pro MFP M28a

پرینتر چندکاره لیزری اچ پی مدل LaserJet Pro MFP M28a دستگاهی سه کاره است که علاوه بر پرینت گرفتن، قابلیت اسکن کردن و کپی کردن را نیز دارد. اگر بخواهیم به فناوری پرینت آن بپردازیم، باید به نوع چاپ تک رنگ یعنی سیاه و سفید و حداکثر رزولوشن چاپ 600 × 600 DPI اشاره کنیم. بخش کپی این محصول نیز از نوع تک رنگ است. حداکثر اندازه کپی A4 و حداکثر رزولوشن کپی 600 × 600 DPI است. این دستگاه توانایی کپی 18 صفحه تک رو را در یک دقیقه و کپی متوالی را تا 99 برگه دارد.

از مشخصات اسکن باید از رزولوشن سخت‌افزاری (dpi) 1200 × 1200، عمق رنگ دریافتی 24 بیت و عمق رنگ خروجی 24 بیت نام برد. کاغذ تحریر، لیبل، کاغذ عکس، پاکت نامه انواع کاغذهای مورد پشتیبانی پرینتر چندکاره لیزری اچ پی مدل LaserJet Pro MFP M28a هستند. ظرفیت کاغذ ورودی کل 150 برگه و ظرفیت سینی خروجی آن 100 برگه است. حداکثر توان مصرفی این محصول 365 وات می‌باشد.

پرینتر چندکاره لیزری کانن مدل MF3010

پرینتر چندکاره لیزری کانن مدل MF3010 محصولی سه کاره است که برای پرینت، اسکن و کپی بسیار مناسب خواهد بود. نمایشگری که روی این دستگاه تعبیه شده است، سیاه سفید وغیر لمسی می‌باشد. رابط‌های اتصال این دستگاه USB 2.0 است. این پرینتر تک رنگ سیاه و سفید دارای توان کار ماهانه 8000 صفحه می‌باشد. از مشخصات دیگر آن باید به حداکثر رزولوشن پرینت 400 × 600 DPI و حداکثر رزولوشن خروجی 600 × 1200 DPI اشاره کرد. کپی این دستگاه نیز تک رنگ است. سرعت کپی تک روی سیاه و سفید این محصول تا 18 صفحه در دقیقه می‌باشد. حداکثر رزولوشن کپی 600 × 600 DPI است.

از ویژگی‌های اسکنر محصول نیز باید به رنگی و تک رنگ، رزولوشن اپتیکال 600 × 600 DPI، رزولوشن نرم‌افزاری 9600 × 9600 DPI، عمق رنگ دریافتی 24 بیت و عمق رنگ خروجی 24 بیت اشاره کرد. کاغذ تحریر، کاغذ سنگین، لیبل، Index card، ترنسپرنت (Transparent)، کاغذ بازیافتی انواع کاغذهای مورد پشتیبانی پرینتر چندکاره لیزری کانن مدل MF3010 هستند. ظرفیت کاغذ ورودی کل 250 برگه و ظرفیت سینی خروجی آن 100 برگه است. حداکثر توان مصرفی این دستگاه 960 وات می‌باشد. 

نتیجه‌گیری

هنگام انتخاب پرینتر باید به نیازهای خاص خود توجه کنید. آیا شما نیاز به محصولی با کیفیت چاپ بالا دارید یا قصد دارید دستگاهی با قیمت مناسب تهیه کنید؟ شما احتیاج به پرینتر رنگی دارید یا نوع تک رنگ (سیاه و سفید) برایتان کافی خواهد بود؟ مجله بروزکالا در این مقاله نکات خرید پرینتر خانگی را بازگو کرد و چند مدل از بهترین پرینترهای بازار را به شما معرفی کرد. به خاطر بسپارید که هنگام بررسی و انتخاب محصول مورد نظرتان به کیفیت چاپ، سرعت، قیمت پرینتر و ابعاد آن توجه کنید. کارشناسان بروزکالا همواره پاسخ‌گوی سوالات شما دوستان گرامی هستند و شما می‌توانید با آنها مشاوره رایگان داشته باشید. 

سوالات متداول

1. وضوح چاپ چیست؟

وضوح چاپ پرینتر با واحد نقطه در اینچ DPI سنجیده می‌شود. هر چقدر که DPI دستگاه بیشتر باشد، بهتر است زیرا محتوای چاپ کیفیت بالاتری دارد و از دقت بیشتری برخوردار می‌باشد.