پرفروش ترین کنسول های بازی کدام اند؟

حتما شما هم نام کنسول‌های بازی معروفی همچون پلی‌استیشن، ایکس‌باکس و نینتندو را بارها شنیده‌اید. اما رسیدن به این جایگاه و شهرت قطعا کار آسانی برای این شرکت‌ها نبوده. در دهه‌های 1990 و 2000، زمانی که صنعت کنسول‌ تازه شروع به رونق گرفتن کرده بود، رقابت شدیدی میان این شرکت‌ها شکل گرفت تا هر یک سهم بیشتری از بازار را نصیب خود کنند.

این رقابت هنوز هم وجود دارد، اما برخی از کنسول‌ها (و برندها) توانسته‌اند جای پای خود را محکم کنند و به فروش‌های چشمگیری برسند. اگر شما هم به این صنعت علاقه‌مند هستید، بیایید ببینیم که پرفروش ترین کنسول های بازی جهان در بین بهترین شرکت های بازی سازی کدام‌اند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

پرفروش ترین کنسول بازی سونی

  • پلی استیشن 2
  • پلی استیشن 4
  • پلی استیشن 3
  • پلی استیشن 5

پرفروش ترین بازی کنسول مایکروسافت

  • ایکس باکس 360
  • ایکس باکس وان
  • ایکس باکس سری اس و ایکس

نینتندو 

  •  نینتندو دی اس
  • نینتندو سوییچ
  • کنسول Game Boy

پرفروش ترین کنسول بازی جهان

پرفروش ترین کنسول بازی سونی

سونی یک شرکت چندملیتی ژاپنی است که محصولات آن در سرتاسر جهان به فروش می‌رسند. این شرکت در زمینه تولید محصولات الکترونیکی، ارائه کنسول‌های بازی و منتشر کردن بازی‌های ویدئویی فعالیت دارد. سونی بخش عظیمی از محبوبیت خود را مدیون کنسول پلی استیشن است. کنسول‌های پلی استیشن همیشه از زمان خود جلوتر بوده‌اند و برای گیمرها حس رقابت در فضایی شبیه به واقعیت را تداعی می‌کنند. در اینجا به برخی از محبوب‌ترین و پرفروش ترین بازی های کنسول سونی اشاره کرده‌ایم:

پلی استیشن 2

سونی پلی استیشن 2 با فروش ۱۵۷.۶۸ میلیون دستگاه، پرفروش ترین کنسول بازی جهان است. این کنسول بازی به طور رسمی در سال 2000 عرضه شد که یک سال زودتر از رقیب خود (یعنی Xbox اصلی) بود. البته PS2 تا سال ۲۰۰۶ همچنان در قفسه‌های فروشگاه‌ها بود و جزو پرطرف‌دارترین کنسول‌ها بین علاقه‌مندان به بازی‌های ویدئویی بود. 

پلی استیشن ۲ همچون انقلابی در صنعت بازی‌های ویدئویی بود و بازی‌های سه بعدی و پیشرفته‌ای را ارائه داد که آن زمان حتی کسی تصورش را هم نمی‌کرد. این بازی‌ها، گیم‌پلی واقعی و کیفیت بالایی داشتند و مورد تحسین گیمرها قرار گرفتند. معروف‌ترین بازی پلی استیشن ۲ که فروشی بالغ بر ۱۷.۳۴ میلیون نسخه داشت، اتومبیل‌دزدی بزرگ: سن آندریاس بود. سایر بازی‌های پرطرف‌دار این کنسول نیز شامل بازی خدای جنگ، سایه کلوسوس، شیطان هم می‌گرید، ندای وظیفه و مدال افتخار بودند.

پلی استیشن 2 به عنوان بهترین کنسول برای بازی در آن زمان شناخته شد چرا که دارای ویژگی جالب استفاده از DVD پلیر بود. این به این معناست که علاوه بر بازی کودکان و نوجوانان، والدین نیز می‌توانستند این کنسول را خریداری کنند تا با آن DVDهای مورد علاقه‌شان را تماشا کنند. البته قیمت پلی استیشن 2 کمی گران‌تر از یک DVD پلیر رده بالا بود.

پرفروش ترین کنسول بازی در ایران

پیشنهاد مطالعه: صفر تا صد تاریخچه کنسول های بازی

پلی استیشن 3

کنسول PS3 در سال 2006 عرضه شد و توانست به میزان فروش بالغ بر ۸۷.۴ میلیون واحد برسد. این کنسول که جزو نسل هفتم کنسول‌های بازی بود رقیب اصلی Xbox 360 مایکروسافت و نینتندو Wii در نظر گرفته می‌شد. PS3 به دلیل قابلیت‌های گرافیکی پیشرفته‌اش، از جمله پشتیبانی از دیسک‌های Blu-ray، سرویس بازی آنلاین قوی و مجموعه‌ای قوی از بازی‌های انحصاری، خیلی زود مورد توجه کاربران قرار گرفت. برخی از بازی‌های پرطرف‌دار مانند اتومبیل‌دزدی بزرگ ۵ و ندای وظیفه: جنگاوری نوین، علاوه بر PS3 در Xbox 360 نیز وجود داشتند. اما جدای از این بازی‌ها، PS3 دارای مجموعه وسیعی از عناوین انحصاری نیز بود که برخی از آن‌ها شامل «آخرین بازمانده از ما» و «گرن توریسمو 5» بودند. این بازی‌های انحصاری همیشه نقش بسزایی در فروش محصولات سونی داشتند، زیرا گیمرها برای تجربه این بازی‌های پیشرفته و جدید، اقدام به خرید کنسول‌ پلی استیشن می‌کردند.

البته PS3 در ابتدا به دلیل قیمت بالایی که داشت مورد انتقاد قرار گرفت؛ اما بعدا با کاهش هزینه‌ها و گسترش تعداد بازی‌های خود، توانست محبوبیت زیادی بین گیمرها پیدا کند.

پرفروش ترین کنسول های بازی جهان

پلی استیشن 4

کنسول PS4 در نوامبر 2013 عرضه شد و توانست به میزان فروش حدود 118.7 میلیون واحد برسد. ارائه یک مجموعه قدرتمند از بازی‌های جدید و رده بالا که هنوز هم پرطرفدار هستند، مطمئنا در فروش بالای این محصول، نقش مهمی ایفا کرده است. این مجموعه شامل برخی از موفق‌ترین بازی‌های تاریخ نظیر بلادبورن، خدای جنگ، رد دد ریدمپشن ۲، پرسونا ۵، آنچارتد ۴ و هورایزن زیرو داون بود. سونی همچنین حق انحصاری بازی محبوب (بازسازی فاینال فانتزی ۷) را داشت که باعث شد افراد زیادی به خاطر این بازی به خرید این کنسول روی بیاورند.

از این گذشته، یکی دیگر از دلایل محبوبیت بالای این کنسول، قابلیت بازی چند نفره آنلاین بود. وجود رابط کاربرپسند نیز به این کنسول کمک کرد تا جذابیت گسترده خود را افزایش دهد. PS4 با پخش کننده Blu-ray عرضه شد و می‌توانست برنامه‌های پخش جریانی مانند Netflix را دانلود کند. این ویژگی جدید، برای طرف‌داران فیلم و سریال بسیار خوشایند بود.

کنسول پلی استیشن ۴ در سه مدل فت، اسلیم و پرو به بازار عرضه شده است که این مدل‌ها تفاوت‌های جزئی با هم دارند. بسته به ویژگی‌ها و قیمت مد نظرتان، می‌توانید یکی از این کنسول‌ها را انتخاب و خریداری کنید.

پرفروش ترین بازی کنسول

پلی استیشن 5

جدیدترین کنسول شرکت سونی، پلی استیشن ۵ است که در سال ۲۰۲۰ عرضه شد و به فروش 56.89 میلیون واحدی رسید. اگر چه این کنسول قوی‌ترین کنسول این شرکت تا به امروز است، اما فروش آن به اندازه مدل‌های قبلی سونی نبود. پلی استیشن ۵ یک دستگاه قدرتمند با قابلیت‌های ویژه است که در دو مدل معمولی (دیسک خور) و دیجیتالی عرضه شده و قیمت نسخه دیسک خور کمی بالاتر است. اگر گیمر حرفه‌ای هستید و انتظارات بالایی از یک کنسول دارید، بی شک پلی استیشن ۵ در حال حاضر بهترین انتخاب برای شماست. اما اگر با یک مدل ارزان‌تر با قدرت کمتر هم مشکلی ندارید، می‌توانید کنسول Xbox Series S را خریداری کنید.

کیفیت تصویر و صدای بازی‌ها در PS5 تا حدی قدرتمند و شبیه به واقعیت هستند که گیمر خود را در محیط بازی تصور می‌کند. علاوه بر این، سرعت بالای نصب، پخش روان و نبود لگ چشمگیر نیز باعث شده گیمرها از تجربه گیمینگ خود لذت بیشتری ببرند. از نظر سخت‌افزار، شرکت سونی تمام تلاش خود را کرده که یک محصول بی‌نقص را عرضه کند. به این صورت که این کنسول از حافظه داخلی بالا، ظرفیت بالای رم و درایو نوری 4K برخوردار است. بازی‌های PS5 نیز محیطی واقع‌گرایانه دارند و هیجانی وصف‌نشدنی را برای شما فراهم می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: بررسی عملکرد دسته PS5 و ایکس باکس

پرفروش ترین بازی کنسول مایکروسافت

مایکروسافت یک برند آمریکایی با شهرت جهانی است که توسط بیل گیتس تاسیس شد. این برند خدمات و فعالیت‌های گسترده‌ای را ارائه می‌دهد که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها، تولید کنسول بازی ایکس باکس است. کنسول‌های این شرکت مجهز به ویژگی‌های پیشرفته‌ای هستند و به نیازهای روز گیمرها توجه می‌کنند. به همین خاطر است که همیشه در صحنه رقابت حضور دارند. در این بخش به برخی از پرفروش ترین بازی های کنسول مایکروسافت اشاره کرده‌ایم:

ایکس باکس 360

کنسول Xbox 360 ساخت برند مایکروسافت، یکی از برترین کنسول‌ها از نظر گیمرها است. این کنسول جانشین ایکس باکس اصلی بود و با پلی استیشن 3 سونی و Wii نینتندو رقابت می‌کرد. Xbox 360 در نوامبر سال 2005 به بازار عرضه شد و توانست به فروش موفقی حدود ۸۵.۷ میلیون دستگاه برسد.

این کنسول به خاطر قابلیت‌های پیشرفته‌ای همچون سرویس بازی آنلاین (به نام Xbox Live)، مجموعه‌ای قوی از بازی‌ها و تمرکز بر گرافیک HD، محبوبیت پیدا کرد. شبکه آنلاین Xbox Live یک محیط امن و هیجان‌انگیز را برای به چالش کشیدن سایر شرکت‌کنندگان و شرکت در رقابت‌های گروهی فراهم می‌کند.

مایکروسافت همچنین یک کینکت (Kinect) برای Xbox 360 معرفی کرد که جذابیت آن را بیشتر کرد. کینکت یک دستگاه حسگر حرکتی است که حرکات بدن و دستورات صوتی بازیکنان را بدون نیاز به کنترلر دستی ردیابی می‌کند. چیزی که Xbox 360 را منحصربه‌فرد می‌کند پشتیبانی از ۱۵۰۰ بازی است. بازی‌های محبوبی همچون Grand Theft Auto V، Far Cry 3، مردگان متحرک، ندای وظیفه: جنگاوری نوین و بتمن: شهر آرکهام، این کنسول را به یک دستگاه با بازی‌های پرهیجان و رده بالا تبدیل کرده‌اند. یکی از دلایل محبوبیت کنسول Xbox 360، امکان اجرای بازی‌های کپی است که این بازی‌ها را می‌توان با قیمتی پایین از اکثر فروشگاه‌ها تهیه کرد. ایکس باکس ۳۶۰ همچنین امکان اتصال به سیستم‌های ویندوز را نیز دارد. به همین دلیل می‌توانید محتواهایی که روی کامپیوتر دارید را از طریق این کنسول اجرا کنید.

پرفروش ترین بازی های کنسول

ایکس باکس وان

Xbox One در سال 2013 به بازار عرضه شد و تا سال 2020 برای خرید در دسترس بود. در مجموع، حدود 57.96 میلیون دستگاه ایکس باکس وان فروخته شد که از نظر برخی از منتقدان، مایکروسافت در زمینه فروش عملکرد ضعیف‌تری از رقبای خود داشت. این کنسول از کینکت پشتیبانی می‌کند که قادر است با دقت بالایی فرمان‌های صوتی گیمرها را بشنود و حرکات آن‌ها را ردیابی کند. سایر ویژگی‌های این کنسول مایکروسافت شامل پشتیبانی از دستیار هوشمند گوگل اسیستنت، کورتانا و آمازون الکسا هستند. به علاوه می‌توانید برای پخش فیلم‌های Blu-ray با وضوح 4K روی ایکس باکس وان حساب کنید.

بازی‌های این کنسول، نسبت به نسل قبلی خود پیشرفته‌تر و هیجان انگیزتر شده بودند و دسته بازی این کنسول نیز طبق خواسته کاربران کوچک‌تر شده بود تا راحت‌تر در دست قرار بگیرد. البته با وجود پیشرفت‌های متعدد، منتقدان و گیمرها، این کنسول را به خاطر سطح گرافیکی پایین‌تر از PS4 مورد انتقاد قرار دادند.

بیشتر بدانید: نحوه تمیز کردن کنسول بازی

ایکس باکس سری اس و ایکس

کنسول‌های Xbox series X و Xbox series S در مجموع تا فوریه ۲۰۲۴، 27.7 میلیون دستگاه فروخته‌اند. هر دوی این مدل‌ها در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ عرضه شدند و با ویژگی‌های جدیدی که داشتند توانستند توجه گیمرها را به خود جلب کنند. این دو کنسول شباهت‌های زیادی به هم دارند برای مثال هر دو رابط کاربری تقریبا مشابهی دارند و از پخش برنامه‌های نتفلیکس و پرایم ویدئو پشتیبانی می‌کنند. اما این دو کنسول در برخی از جنبه‌ها با هم متفاوت هستند. 

برای مثال ایکس باکس سری X با درایور Blu-ray 4K UHD عرضه می‌شود که امکان استفاده از نسخه فیزیکی بازی‌ها را فراهم کرده است. این در حالی است که ایکس باکس سری S با این ویژگی عرضه نمی‌شود و اگر وجود این قابلیت برای شما اهمیت دارد نباید سراغ سری S بروید.

این دو کنسول از نظر کیفیت پخش نیز تفاوت‌هایی با هم دارند. تا جایی که از ایکس باکس سری X برای پخش بازی‌ها باکیفیت 4K استفاده می‌شود درحالی‌که ایکس باکس سری S، کیفیت نمایشی معادل با 1440p دارد. تفاوت دیگر این دو کنسول، در ظرفیت ذخیره سازی آن‌ها است. ایکس باکس سری X با حافظه ssd یک ترابایتی عرضه می‌شود درحالی‌که حافظه ایکس باکس سری S حدودا ۵۱۲ گیگابایت از نوع SSD است. روی ایکس باکس سری X می‌توانید حتی تا ۱۶ بازی را ذخیره کنید اما روی ایکس باکس سری S می‌توانید نهایتا ۴ بازی را ذخیره داشته باشید.

محصولات مرتبط: لوازم جانبی مخصوص کنسول بازی

نینتندو 

نینتندو یک شرکت ژاپنی پرآوازه و مشهور در زمینه عرضه کنسول‌های بازی و بازی‌های ویدئویی است. شرکت نینتندو در ابتدا یک فروشگاه کارت فروشی بود؛ اما با ورود به عرصه بازی‌های ویدئویی، توانست عملکرد موفقی داشته باشد و به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازی‌های کامپیوتری در جهان تبدیل شود. کنسول‌های این شرکت، هم از نظر طراحی و هم کیفیت، منحصربه‌فرد هستند که در اینجا چند مورد از پرفروش‌ترین این کنسول‌ها را معرفی کرده‌ایم.

پرفروش ترین کنسول بازی نینتندو

نینتندو دی اس

کنسول Nintendo DS با فروش 154 میلیون واحدی یک کنسول استثنایی بود. این کنسول جزو نسل هفتم کنسول‌های بازی ویدئویی بود و توانست در زمان خودش بدرخشد و شهرت و محبوبیت جهانی‌ای کسب کند. نینتندو دی اس، سال‌های طولانی سهم زیادی از بازار فروش کنسول‌های بازی را از آن خود کرده بود. به طوری که در سال 2004 عرضه شد و تا سال 2014 همچنان فروش آن ادامه داشت.

از نظر طراحی، نینتندو DS یک کنسول منحصربه‌فرد بود و با دو صفحه‌نمایش عرضه می‌شد که صفحه‌نمایش پایینی آن لمسی بود. در ساخت این کنسول، از قابلیت‌های نوآورانه دیگری همچون میکروفون، و اتصال Wi-Fi نیز استفاده شده بود که در آن دوران، قابلیت‌های پیشرفته‌ای در نظر گرفته می‌شدند. عمر باتری طولانی نیز در این محبوبیت و فروش بالای این محصول کمک‌کننده بود.

از نظر مجموعه بازی‌ها، نینتندو دی اس بازی‌های جذاب و هیجان‌انگیز زیادی داشت که فروش خوبی داشتند. برخی از این بازی‌های پرطرف‌دار شامل "New Super Mario Bros."، "Mario Kart DS"، "Nintendogs" و "Mario Party DS" هستند.

نینتندو پرفروش ترین کنسول بازی جهان

پیشنهاد مطالعه: بهترین مانیتور گیمینگ برای ps5

نینتندو سوییچ

شرکت نینتندو دستگاه Wii U را به بازار عرضه کرده بود اما نتوانست بازتاب خوبی از مخاطبان خود دریافت کند و به فروشی که مد نظر داشت برسد. در نتیجه تصمیم گرفت کاستی‌های خود را در کنسول جدیدش برطرف کند و کنسول نینتندو سوییچ را با ویژگی‌های جدید و بازی‌های اختصاصی ارائه دهد. 

نینتندو سوییچ در مارس 2017 عرضه شد و در دسترس عموم قرار گرفت. این کنسول توانست به فروشی بالغ بر 131 میلیون واحد دستگاه برسد و در لیست پرفروش ترین کنسول های بازی جهان قرار بگیرد. در حقیقت نینتندو سوییچ اولین کنسول هیبریدی یا ترکیبی در جهان محسوب می‌شود. منظور از ترکیبی این است که نینتندو سوییچ هم یک کنسول خانگی با قابلیت اتصال به تلویزیون بود و هم یک دستگاه قابل حمل بود. این یک نوآوری بزرگ در طراحی کنسول بود و به عنوان نقطه قوت و دلیل موفقیت این کنسول پرطرف‌دار شناخته می‌شود.

صفحه نمایش با ابعاد 6.2 اینچ و وضوح HD نیز کمک می‌کرد که گیمرها، تجربه بهتری از بازی داشته باشند. وجود بازی‌های جدید، اختصاصی و محبوبی همچون افسانه زلدا: نفس وحش، سوپر ماریو ادیسه و ویچر ۳: وایلد هانت نیز در موفقیت آن نقش داشتند و باعث محبوبیت روزافزون این کنسول شدند.

بدون شک نینتندو سوییچ یکی از منحصربه‌فردترین کنسول‌های تاریخ است که به مخاطبانش این امکان را می‌دهد که حین نشستن روی مبل در خانه یا زمانی که بیرون از خانه هستند، از بازی‌های جذاب و مورد علاقه‌شان لذت ببرند. این کنسول توانست در زمینه رکورد فروش، از Xbox One و بسیاری دیگر از کنسول‌ها پیشی بگیرد و در مدت کوتاهی به شهرت جهانی برسد. فروش این همه واحد دستگاه به این سرعت یک دستاورد قابل توجه برای این شرکت محسوب می‌شود.

نینتندو سوییچ پرفروش ترین کنسول بازی

محصولات مرتبط: خرید صندلی گیمینک

کنسول Game Boy

کنسول گیم بوی یکی از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین کنسول‌های بازی ساخت شرکت نینتندو بود. این کنسول که در آوریل 1989 عرضه شد، خیلی زود توانست به 117.2 میلیون فروش برسد. دیدن کنسول Game Boy در این لیست جای تعجب ندارد زیرا این کنسول توانست انقلابی در بازی‌های قابل حمل ایجاد کند. گیم بوی که اولین کنسول دستی نینتندو بود با دستگاه‌هایی مانند سگا گیم گیر و آتاری لینکس رقابت می‌کرد.

این کنسول به دلیل طراحی بادوام، عمر باتری طولانی و موفقیت بازی‌هایی مانند «تتریس» و «پوکمون» به محبوبیت زیادی رسید و به معنای واقعی کلمه باعث تولد بازی‌های مدرن شد. همچنین مقرون‌به‌صرفه بودن و قابلیت حمل، باعث شدند که در زمان خود بسیار موفق شود.

کنسول Game Boy

سخن پایانی

کنسول‌های بازی دیگر تنها برای کودکان و نوجوانان نیستند و امروزه بزرگسالان هم به این سرگرمی جذاب علاقه‌مند شده‌اند. انتخاب کنسول بازی انتخاب سختی است؛ زیرا پیدا کردن کنسول موردعلاقه‌تان از میان کنسول‌های پیشرفته شرکت‌های سونی، نینتندو و مایکروسافت دشوار است. به همین خاطر ما در اینجا لیستی از پرفروش‌ترین کنسول‌های هر شرکت را برای شما فراهم کردیم تا به شما کمک کنیم انتخابی راحت‌تر داشته باشید.

سوالات متداول

1. پرفروش‌ترین کنسول بازی در سال ۲۰۲۴ کدام است؟

پلی استیشن ۵ همچنان به عنوان پرفروش‌ترین کنسول بازی در سال ۲۰۲۴ شناخته می‌شود. این کنسول در ماه‌های ژوئن و مارس ۲۰۲۴ نیز صدرنشین فروش بوده است.

2. آیا کنسول دیگری توان رقابت با پلی استیشن ۵ دارد؟

ایکس‌باکس سری ایکس/سری اس به عنوان یکی از رقبای اصلی پلی استیشن ۵ مطرح است و در برخی بازارها عملکرد خوبی داشته است، اما همچنان پلی استیشن ۵ از نظر فروش کلی پیشتاز است.

3. پرفروش‌ترین کنسول‌های بازی دیگر کدام هستند؟

علاوه بر پلی استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس/سری اس، کنسول نینتندو سوئیچ نیز به عنوان یکی از پرفروش‌ترین‌ها شناخته می‌شود، هرچند که در سال ۲۰۲۴ فروش کمتری نسبت به پلی استیشن ۵ داشته است.