چگونه پلی استیشن (کنسول گیمینک) خود را تمیز کنیم؟

مشکل اساسی‌ای که این روزها کنسول‌های بازی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، کثیفی و آلودگی است. کثیف شدن کنسول  مشکلات بیشماری را برای آن سبب می‌شود؛ از اخلال در عملکرد گرفته تا کم شدن طول عمر دستگاه و در بعضی موارد هم خرابی. اما سئوالی که ایجاد میشود این است که چگونه کنسول بازی را تمیز کنیم؟ در جواب این سئوال باید به شما بگوییم که اصلا کار سختی را در پیش ندارید؛ شما با استفاده از اسپری هوای فشرده و یک پارچه خشک، می‌توانید به تمیز کردن بخش بیرونی کنسول بازی خود بپردازید. اما اگر فن کنسول شما نیاز به تمیز کردن داشته باشد چاره چیست؟

همراه این مقاله از مجله بروز کالا باشید تا شما را با تکنیکهای کاربردی برای تمیز کردن کنسول بازی آشنا کنیم.

خرید لوازم جانبی مخصوص کنسول های خانگی

سرفصل‌های مقاله

  • چگونه پلی استیشن خود را تمیز کنیم؟
  • تمیز کردن بخش خارجی کنسول بازی
  • تمامی کابل ها را از کنسول جدا کنید
  • کنسول را روی یک سطح تمیز قرار دهید
  • استفاده از اسپری فشرده
  • دوری از گرد و خاک
  • تمیز کردن میکروفایبر با پارچه خشک
  • تمیز کردن محل قرارگیری کنسول بازی
  • تمیز کردن فن کنسول بازی
  • اهمیت به گارانتی کنسول بازی
  • جمع کردن کابل، باز کردن پیچ ها و جداسازی نیمه پایینی کنسول بازی
  • تمیز کردن فن با یک اسپری فشرده
  • صبر تا خشک شدن بخش های داخلی کنسول بازی
  • کنسول بازی را دوباره سرهم کنید
  • تمیز کردن کنترلرها
  • جدا سازی کابل شارژ و ... از کنترلر
  • تمیز کردن دسته بازی با اسپری فشرده
  • تمیز کردن میکروفیبر با پارچه خشک
  • استفاده از پارچه خیس در صورت لزوم

چگونه پلی استیشن خود را تمیز کنیم؟

پیش از هرچیز نیاز به توضیح است که اگر به صورت هفتگی و منظم، بخش بیرونی و کنترلرهای کنسول بازی خود را نظافت کنید، احتمالا هیچگاه به مشکل اساسی برنخواهید خورد. البته یک راه مطمئن تر نیز آن است که کنسول بازی خود را در محیطی تمیز، به دور از موی حیوانات خانگی و یا گرده گیاهان قراردهید تا میزان آسیب آن به حداقل برسد. همچنین می‌توانید در هنگامی که از کنسول بازی خود استفاده نمی‌کنید و دستگاه خاموش است، روی آن را با یک پارچه تمیز بپوشانید؛ فقط توجه داشته باشید که در هنگام کشیدن کاور، کنسول بازی در حالت خواب نباشد؛ چرا که در این حالت گرمای زیادی تولید میکند و موجب خرابی دستگاه میشود. اما اگر درنهایت به هر دلیلی کنسول بازی شما احتیاج به تمیزکاری داشت، ما شما را راهنمایی خواهیم کرد که چگونه مرحله به مرحله این کار را انجام دهید. مرحله اول تمیز کردن بخش خارجی، بعد تمیز کردن فن و بعد نیز تمیز کردن کنترلر.

پیشنهاد مطالعه: کنسول بازی چیست؟

تمیز کردن بخش خارجی کنسول بازی

بدون تمیزکاری منظم، احتمال زیاد کنسول بازی شما پس از مدتی نیاز به نظافت پیدا میکند. تمیز کردن بخش بیرونی دستگاه بسیار آسان و راحت است که میتوانید در مدت زمانهای کوتاه آن را انجام دهید. برای نظافت بخش بیرونی کنسول بازی مراحل زیر را به ترتیب و با دقت طی نمایید:

تمامی کابل ها را از کنسول جدا کنید

در شروع کار نیاز است تا تمامی کابلها به خصوص کابل پاور را از دستگاه جدا کنید تا هیچ الکتریستهای از کنسول شما که در حال تمیز کردن است، عبور نکند.  

کنسول را روی یک سطح تمیز قرار دهید

در قدم بعدی نیاز است تا کنسول بازی پلی استیشن را از محل کنونی خود خارج کرده و در جایی پاکیزه و عاری از گرد و خاک قرار دهید. 

استفاده از اسپری فشرده

اسپری هوای فشرده، اسپری ست که حاوی مقداری رطوبت می‌باشد؛ بنابراین برای اینکه خدایی نکرده رطوبت باعث آسیب رساندن به کنسول بازی محبوبتان نشود راهکارهای زیر را مدنظر داشته باشید: همیشه قوطی را در حین استفاده صاف نگه دارید تا احتمال خروج رطوبت از آن کمتر شود؛ یادتان باشد حداقل 15 سانتی متر آن را از دستگاه دور نگه دارید و پس از آن اسپری کنید چرا که در فاصله‌ای کمتر، اثر آن کمتر خواهد شد و به دستگاه نیز آسیب می‌رساند؛ و در نهایت توصیه می‌شود حتما دستورالعمل ذکر شده بر روی اسپری را مطالعه کنید تا با آگاهی کامل به استفاده از آن بپردازید.

بیشتر بخوانید: چرا کنسول بازی بخریم؟

دوری از گرد و خاک

به وسیله اسپری هوای فشرده، تمامی گرد و خاکها را از محیط کنسول دور کنید؛ لابهلای بریدگی‌ها و فضاهای باز کنسول را از یاد نبرید. دقت داشته باشید که در تمیزکردن کنسول بازی، به هیچ عنوان از مواد شیمیایی استفاده نکنید. میدانیم که امروزه از مواد شوینده برای تمیز کردن تمامی وسایل منزل استفاده می‌شود؛ اما اگر میخواهید نتایج غیر قابل جبرانی برای شما به وجود نیاید، به هیچ عنوان از این مواد در تمیزکردن کنسول بازی استفاده نکنید. 

تمیز کردن میکروفایبر با پارچه خشک

با استفاده از یک پارچه خشک کنسول را با دقت تمیز کنید تا دیگر هیچ اثری از گرد و خاک بر روی آن باقی نمانده باشد. یکی از دلایلی که تمیز کردن با پارچه و یا دستمال خشک پس از استفاده از اسپری هوای فشرده به کار برده می‌شود، این است که در هنگام تمیز کردن با پارچه، بی اختیار گرد و خاک را به داخل دستگاه هدایت نکنید. همچنین در نظر داشته باشید دستمال استفاده شده در این مرحله حتما حتما خشک باشد و از مرطوب کردن آن جدا خودداری نمایید.

تمیز کردن محل قرارگیری کنسول بازی

پس از اتمام این مراحل، حال نیاز است تا محل قرارگیری کنسول خود را تمیز نموده تا کنسول بازی را در سر جای خود قرار دهید. برای تمیز کردن محل قرارگیری کنسول بازی، می‌توانید از اسپری فشرده و پارچه خشک استفاده کنید و به میزان کثیفی آن محیط، میتوانید این عمل را بین 2 یا 3 مرتبه تکرار کنید تا به فضایی عاری از آلودگی و گرد و خاک برسید. 

بیشتر بخوانید: چگونه کنسول بازی را به تلویزیون وصل کنیم؟

تمیز کردن فن کنسول بازی

تمیز کردن فن ایکس باکس وان به راحتی تمیز کردن بدنه آن نیست. برای این کار شما ابتدا نیاز دارید که کنسول بازی را باز کنید. اما نکته حائز اهمیت این است که باز شدن کنسول بازی، گارانتی آن را لغو میکند. ولی اگر احساس کردید فن کنسول شما بیش از حد صدا میدهد، قطعا لازم است تا فن را تمیز کنید و عواقب باز نکردن آن بسیار بیشتر از گارانتی خواهد بود. نکته حائز اهمیت در این مورد این است که تمیز کردن فن کنسول را بهتر است در محیطی باز انجام دهید تا آلودگی و گرد و خاک ناشی از نظافت آن، وارد ریه و یا وسایل منزلتان نشود. 

اهمیت به گارانتی کنسول بازی

همانطور که به آن اشاره نمودیم، برای تمیز کردن فن کنسول احتیاج به باز نمودن آن دارید و باز نمودن کنسول نیز به این معناست که قید گارانتی آن را بزنید. البته این را باید در نظر داشته باشید که در ایران، هیچ کدام از کنسول‌هایی که به فروش میرسند، گارانتی رسمی ندارند و معمولا هم گارانتی آنها یک ساله است. بنابراین اگر بیش از یک سال از عمر خرید کنسول بازی می‌گذرد که می‌توانید با خیال راحت آن را باز نموده و فن را تمیز کنید؛ در غیر این صورت بهتر است با فروشگاهی که کنسول را از آن تهیه نموده‌اید مشورت داشته باشید.

جمع کردن کابل، باز کردن پیچ ها و جداسازی نیمه پایینی کنسول بازی

در قدم اول نیاز است تا تمامی کابل‌ها را از کنسول بازی جدا نموده و پس از آن پیچ‌های اصلی را که در پشت کنسول تعبیه شده است باز نمایید. احتمال دارد که برچسب گارانتی روی حداقل 2 تا از پیچ‌های دستگاه چسبیده شده باشد که نیاز است تا آنها را جدا نمایید. بنابراین هر 4 پیچ کنسول را به آرامی و با دقت باز نموده و پس از آن نیمه پایینی کنسول را جدا کنید. 

تمیز کردن فن با یک اسپری فشرده

حال به وسیله اسپری فشرده که در بالا به طور مفصل درباره‌ی استفاده از آن توضیح دادیم، گرد و خاک را از داخل دستگاه دور کنید. مجدد فراموش نکنید که اسپری را کاملا به صورت عمودی گرفته و با دستگاه حداقل 15 سانتی متر فاصله داشته باشد. لازم به ذکر است که به هیچ عنوان نباید اسپری هوای فشرده به سمت درایو کنسول گرفته شود چراکه باعث آسیب جدی به آن خواهد شد. اگر نیاز به تمیز کردن برد کنسول دارید، میتوانید کمی الکل را در ظرفی ریخته و با مسواکی که سری نرمی دارد یا یک عدد گوش پاکن، برد کنسول را تمیز نمایید. فقط خیلی مواظب باشید که سطح روی برد را خراش ندهید و با احتیاط زیاد این کار را انجام دهید.

صبر تا خشک شدن بخش های داخلی کنسول بازی

بر خلاف تمیز کردن قسمت بیرونی کنسول بازی، در قسمت درونی دیگر نیاز به استفاده از دستمال یا حوله خشک نمی‌باشد؛ چرا که ممکن است با خشک کردن و یا تمیز کردن با حوله، به قطعات داخلی کنسول آسیب وارد شود. ولی نیاز است پس از استفاده از اسپری فشرده، چند ساعتی کنسول بازی را در همان حال و در جای تمیز و به دور از گرد و خاک قرار دهید تا در دمای محیط، دستگاه کاملا خشک شود.  

کنسول بازی را دوباره سرهم کنید

پس از این;ه مدتی گذشت و کنسول بازی کاملا خشک و تمیز شد، مجدد می‌توانید پیچ‌ها را ببندید و کنسول را به شکل اولیه آن دربیاورید.

بیشتر بخوانید :صفر تا صد تاریخچه کنسول های بازی

تمیز کردن کنترلرها

برای تمیز کردن دسته بازی نیز شما 4 مرحله پیش رو خواهید داشت؛ اولین مرحله جداسازی کابل‌ها از کنسول می‌باشد؛ در مرحله دوم نوبت به تمیز کردن دسته بازی است؛ در مرحله سوم نیاز است تا میکرفیبر را به وسیله پارچه خشک تمیز نمایید و در آخرین مرحله نیز می‌بایست در صورت لزوم از پارچه نمدار استفاده کنید. 

جدا سازی کابل شارژ و ... از کنترلر

تمامی کابل‌های متصل به کنترلر از جمله هندزفری متصل به آن را جدانموده و کنترلر را عاری از هرگونه کابل کنید.

تمیز کردن دسته بازی با اسپری فشرده

با کمک اسپری فشرده، تمام درزها و دکمه‌های کنترلر را به دقت تمیز نموده و چندین بار داخل درگاه را نیز اسپری کرده تا دیگر هیچ گونه آلودگی روی آن باقی نمانده باشد. 

تمیز کردن میکروفیبر با پارچه خشک

یادتان باشد شما بیشترین تماس را با کنترلر دارید پس قطعا نیاز به تمیزکاری بیشتری نیز دارد. اگر چندین مرتبه از اسپری فشرده و پارچه خشک استفاده کرده ولی همچنان به نتیجه مطلوب نرسیدید، به سراغ مرحله آخر بروید.

استفاده از پارچه خیس در صورت لزوم

در این مرحله بهتر است یک پارچه تمیز را با کمی آب مرطوب کرده و تمامی بخشهای کنترلر به جز نزدیکی درگاه شارژ و هندزفری آن را تمیز کنید. فقط یادتان باشد که دستمال باید مرطوب باشد نه اینکه از آن آب خارج شود.

نتیجه گیری

کنسول‌های بازی زمانی‌که در کارخانه قراردارند، در تمیزترین و شاداب‌ترین حالت خود هستند؛ چرا که در آنجا به خوبی می‌دانند که کنسول بازی را باید در محیطی به دور از گردوغبار، دوده، خرده‌های غذا، بچه‌های کوچک و حتی حشرات نگهداری کنند. بنابراین راز اینکه کنسول بازی‌تان عمربالایی داشته باشد، در این است که همواره آن را تمیز نگه دارید. در این مقاله ما سعی نمودیم تمامی مراحل برای تمیزکردن کنسول بازی را به شما آموزش دهیم؛ چنانچه احتیاج به راهنمایی بیشتری داشتید، می‌توانید با متخصصان این حوزه تماس حاصل نمایید.

اما شما هر چندوقت یکبار کنسول بازیتان را تمیز می‌کنید؟ آیا در این فرایند، روشی خاص خودتان وجود دارد که ما در این مقاله به آن نپرداخته باشیم؟ برایمان بنویسید.

سئوالات متداول

1. چگونه متوجه شویم که کنسول بازی احتیاج به تمیزکاری دارد؟

قبل از هر چیز بهتر است یک برنامه مشخص برای تمیزکاری کنسول بازی خود در نظر بگیرید تا عمر آن بیشتر شود اما اگر به هر دلیلی این موضوع را فراموش کردهاید، زمانیکه کنسول بازی بیش از حد داغ می‌شود و یا فن آن صداهای زیادی تولید می‌کند، دستگاه دارد به شما هشدار می‌دهد که احتیاج به تمیزکاری دارد.

2. برای تمیزکردن کامل کنسول بازی به چه ابزارهایی احتیاج داریم؟

برای تمیز کردن بخش بیرونی، بخش داخلی و کنترلرهای کنسول بازی شما احتیاج به پیچ گوشتی، پارچه میکروفیبر یا پارچه‌ای خشک و تمیز، گوش پاکن، یک مسواک با موی نرم و یک اسپری فشرده هوا دارید. 

3. آیا در منزل نیز می‌توانیم فن کنسول بازی را تمیز کنیم؟

بله؛ با راهنمایی‌های ذکر شده شما به راحتی می‌توانید در منزل کنسول بازی خود را تمیز کنید؛ اما اگر تاکنون اقدام به باز کردن وسایلی مانند کنسول بازی نکرده اید، بسیار بهتر است که از افراد باتجربه در این زمینه کمک بخواهید.