کیبورد خوب برای برنامه نویسی

کیبورد، یکی از مهم‌ترین لوازم در حرفه برنامه‌نویسی است و افراد شاغل در این زمینه، باید عوامل خاصی را در انتخاب صفحه کلید خود در نظر بگیرند. انواع مختلفی از صفحه کلید در بازار موجود است که متناسب با کاربری‌های متفاوت و توسط برندهای مختلف در سراسر جهان، تولید می‌شوند. کیبوردهای مربوط به تخصص‌ها و مشاغل مختلف، ویژگی‌های خاصی دارند و از لحاظ طراحی، ابعاد و تعداد و مکان دکمه‌ها، تفاوت‌های چشم‌گیری با یکدیگر دارند. محصولات برنامه‌نویسی نیز به همین ترتیب، متناسب با نیازها و اهداف اشخاص فعال در این حوزه طراحی و ساخته شده‌اند.

در این مطلب از بروزکالا، ویژگی‌های مطلوب برای بهترین کیبورد برای برنامه نویسی را برمی‌شماریم و تعدادی از محصولات برتر در این حوزه را معرفی می‌کنیم با ما همراه باشید.

سرفصل‌های مقاله

  • معرفی بهترین کیبورد ها برای برنامه نویسی
  • کیبورد چه کاربردهایی در برنامه‌نویسی دارد؟
  • عوامل مهم در انتخاب کیبورد خوب برای برنامه نویسی
  • چه کیبوردهایی برای برنامه‌نویسی مناسب نیستند؟

معرفی بهترین کیبورد ها برای برنامه نویسی

انتخاب و خرید کیبورد برنامه‌نویسی برای افزایش بهره‌وری و اطمینان از راحتی در طول جلسات برنامه‌نویسی طولانی، بسیار مهم است.به بررسی ویژگی‌ها، مزایا و دلیل محبوب شدن برخی از برترین های بازار می پردازیم.

1. کیبورد Keychron Q5 Max

Keychron Q5 Max یک صفحه کلید مکانیکی جمع و جور (96%) است که در بین برنامه نویسان محبوبیت پیدا کرده است. ویژگی‌های برجسته آن عبارتند از:

  • کیفیت ساخت Q5 Max استثنایی با طراحی دوگانه واشر که تجربه تایپ نرم‌تر و دلپذیرتری را ارائه می‌کند
  • قابلیت سفارشی‌سازی و یک PCB قابل تعویض که به کاربران امکان می‌دهد به راحتی سوئیچ‌ها را تغییر دهند و تثبیت‌کننده‌ها و کلیدها را سفارشی کنند 
  • این صفحه کلید با نرم‌افزار VIA و QMK سازگار است و تنظیمات سطح سیستم عامل را برای بهبود گردش کار کدنویسی امکان‌پذیر می‌کند.
  • این محصول همچنین از اتصالات بی‌سیم پشتیبانی می‌کند و آن را به گزینه‌ای همه‌کاره برای کسانی تبدیل می‌کند که فضای کاری بدون شلوغی را ترجیح می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین پردازنده برنامه نویسی

2. کیبورد گیمدیاس مدل HERMES M4

یک انتخاب عالی دیگر برای برنامه‌نویسان است، به ویژه کسانی که به دنبال گزینه‌ای سبک و قابل حمل هستند. ویژگی‌های کلیدی کیبورد گیمدیاس مدل HERMES M4 عبارتند از:

  • این صفحه کلید از سوئیچ‌های مکانیکی با کاربری راحت و کلاهک‌های سبک استفاده می‌کند که امکان تایپ راحت را بدون فشار آوردن به مچ‌ها فراهم می‌کند.
  • کلیدهای بادوام آن ساخته شده از PBT هستند و درپوش کلیدها برای طول عمر بالا طراحی شده‌اند و حس لمس رضایت‌بخشی را ارائه می‌دهند.
  • این کیبورد به صورت سیمی طراحی شده است تا دغدغه اتمام شارژ را از بین ببرد.
  • این محصول همچنین از نورپردازی زمینه و برخی از نرم‌افزارهای سفارشی‌سازی نیز پشتیبانی می‌کند.

3. کیبورد لاجیتک G915 TKL

برای گیمرها و برنامه‌نویسان، Logitech G915 TKL یک انتخاب برتر است. نکات برجسته آن عبارتند از:

  • سوئیچ‌های Romer-G آن به دلیل فعال‌سازی سریع خود شناخته می‌شوند و تجربه تایپ پاسخگو را ارائه می‌دهند که برای کدنویسی مفید است.
  • کیفیت ساخت آن G915 TKL است و دارای طراحی براق آلومینیومی است که دوام و ظاهر حرفه‌ای را تضمین می‌کند.
  • اتصال بی‌سیم آن با فناوری بی سیم LIGHTSPEED، اتصال بدون تاخیر را ارائه می‌دهد و آن را برای بازی و برنامه نویسی ایده آل می کند.
  • عمر باتری این محصول فوق‌العاده است و امکان استفاده طولانی مدت بدون شارژ مجدد مکرر را فراهم می‌کند.

4. کیبورد تسکو مدل TK 7322 BT

یک صفحه کلید جمع و جور اما کامل است که در بین برنامه‌نویسان محبوبیت زیادی پیدا کرده است. ویژگی‌های کیبورد تسکو مدل TK 7322 BT عبارتند از:

  • چیدمان منسجم و طراحی استاندارد آن باعث صرفه‌جویی در فضای میز می‌شود و در عین حال کلیدهای ضروری برای کدنویسی را فراهم می‌کند.
  • این کیبورد با کلیدهای فوق‌العاده باکیفیت و روان ارائه می‌شود که دوام و تایپ لذت‌بخش را تضمین می‌کند.
  • این محصول به عنوان بهترین کیبورد برای تایپ کردن دارای گزینه‌های سوئیچ همه‌کاره است و کاربران می‌توانند از میان سوئیچ‌های مختلف، مواردی را انتخاب کنند که امکان تجربه تایپ مناسب را فراهم می‌کند.

5. کیبورد Anne Pro 2

Anne Pro 2 یکی دیگر از کیبوردهای جمع‌و‌جور است که به برنامه‌نویسانی که به دنبال تطبیق‌پذیری و قابلیت حمل هستند، پاسخ می‌دهد. ویژگی‌های کلیدی این محصول برتر عبارتند از:

  • این محصول دارای حالت‌های بی‌سیم و سیمی است و می‌تواند از طریق بلوتوث یا USB-C متصل شود و انعطاف‌پذیری را برای تنظیمات مختلف، فراهم کند.
  • این صفحه کلید گزینه‌های نورپردازی RGB گسترده‌ای را برای شخصی‌سازی ارائه می‌دهد که کاملا قابل تنظیم هستند.
  • گزینه‌های سوئیچ چندگانه آن موجب می‌شود تا کاربران بتوانند از میان سوئیچ‌های مکانیکی مختلف، یک تجربه تایپ سفارشی را انتخاب کنند.
  • این محصول با پشتیبانی از نرم‌افزار Anne Pro 2 از سفارشی‌سازی پشتیبانی می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا ماکروها و کلیدهای remap را تنظیم کنند.

6. کیبورد و موس بی‌سیم Genius مدل SMART KM-8200

کیبورد Genius مدل SMART KM-8200 که همراه با یک موس بی‌سیم، بهترین کیبورد گیمینگ و برنامه‌نویسی است. ویژگی های برجسته آن عبارتند از:

  • این صفحه کلید قابل تنظیم است و برای افزایش کارایی ورودی ۵۰٪ و بیشتر در کارهای معمول بسیار مناسب می‌باشد.
  • طراحی جمع و جور و فرم کوچک این دستگاه باعث صرفه‌جویی در فضا و حفظ عملکرد ضروری می‌شود.
  • وجود 12 کلید میان‌بر و دکمه‌های کامل، باعث تسهیل انجام عملیات‌های چندمرحله‌ای در کدنویسی خواهد شد.
  • این صفحه کلید به گونه‌ای ساخته شده است که در برابر استفاده‌های سنگین مقاومت کند و با اتصال بی‌سیم و نگه‌داری شارژ بالا، یک انتخاب مطمئن برای برنامه‌نویسان باشد.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید موس و کیبورد بی سیم

کیبورد چه کاربردهایی در برنامه‌نویسی دارد؟

صفحه کلید یک ابزار ضروری برای برنامه‌نویسان است که به عنوان ابزار اصلی برای وارد کردن کد و تعامل با محیط‌های توسعه عمل می‌کند. در این‌جا، برخی از مهم‌ترین کاربردهای کیبورد مخصوص برنامه نویسی آورده شده است:

کدنویسی

واضح‌ترین کاربرد صفحه کلید در برنامه‌نویسی برای تایپ کد است. برنامه‌نویسان برای وارد کردن کارآمد دستورات و متغیرهایی که برنامه‌هایشان را تشکیل می‌دهند، به کیبورد خود متکی هستند. یک صفحه کلید راحت و پاسخگو، می‌تواند به طور قابل توجهی سرعت و دقت تایپ را بهبود بخشد. این ویژگی هنگام نوشتن برنامه‌های طولانی، بسیار مهم است.

انجام عملیات‌های توسعه وب 

کیبوردها همچنین نقش حیاتی در پیمایش کد دارند. برنامه‌نویسان اغلب از میان‌برها و کلیدهای میان‌بر صفحه کلید استفاده می‌کنند تا مکان‌نما را به سرعت به قسمت‌های مختلف کد خود منتقل کنند، فایل‌ها را باز کنند، بین پنجره‌ها جابه‌جا شوند و کارهای رایج دیگر را انجام دهند. کیبوردهای دارای کلیدهای جهت‌نمای اختصاصی، کلیدهای Home/End و کلیدهای Page Up/Down پیمایش در کد را آسان‌تر می‌کنند.

اجرای دستورات

بسیاری از محیط‌های برنامه‌نویسی وIDE ها (محیط‌های توسعه یکپارچه) از میان‌برهای صفحه کلید برای اجرای دستورات استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، یک برنامه‌نویس ممکن است Ctrl+S را برای ذخیره کد خود، Ctrl+F را برای باز کردن گفتگوی Find یا F5 را برای اجرای برنامه خود فشار دهد. استفاده از دستورات متداول که روی میان‌برهای کیبورد نگاشت می‌شوند، می‌تواند گردش کار برنامه‌نویس را تا حد زیادی ساده کند.

وارد کردن کاراکترهای خاص

زبان‌های برنامه‌نویسی اغلب به استفاده از کاراکترهای خاص مانند براکت‌ها، پرانتزها و نمادهایی نیاز دارند که ممکن است به راحتی در صفحه کلید استاندارد قابل دسترسی نباشند. برنامه‌نویسان باید بتوانند به سرعت این کاراکترها را وارد کنند. به همین دلیل است که کیبوردی با کلیدهای اختصاصی برای نمادهای برنامه‌نویسی رایج (مانند طرح ANSI) می‌تواند سودمند باشد.

ابعاد و طراحی

با توجه به مدت زمانی که برنامه‌نویسان صرف تایپ می‌کنند، عواملی مانند فاصله کلیدها، نیروی محرک و موقعیت کلیدها می‌توانند بر راحتی تایپ تأثیر بگذارند و خطر آسیب‌های مکرر را کاهش دهند. صفحه کلیدهای ارگونومیک که موقعیت طبیعی دست و مچ دست را ارتقا می‌دهند، در بین افرادی که برای مدت طولانی تایپ می‌کنند، محبوب هستند.

عوامل مهم در انتخاب کیبورد خوب برای برنامه نویسی

در این‌جا مهم‌ترین فاکتورهایی که باید در انتخاب کیبورد مخصوص برنامه نویسی در نظر گرفته شوند، آورده شده است:

نوع سوئیچ

نوع سوئیچ‌های استفاده‌شده در صفحه کلید مکانیکی، می‌تواند تاثیر زیادی بر تجربه تایپ داشته باشد. برخی از گزینه‌های محبوب در این زمینه عبارتند از:

  • سوئیچ‌های Cherry MX Brown یک برآمدگی لمسی با نیروی محرک نسبتاً سبک ایجاد می‌کنند و گزینه‌ای محبوب هم برای تایپ و هم برای بازی هستند.
  • سوئیچ های Cherry MX Blue دارای یک کلیک قابل شنیدن و دکمه لمسی هستند که بازخورد عالی ارائه می‌دهند اما می‌توانند دارای نویز باشند.
  • سوئیچ‌های Cherry MX Red خطی هستند و بدون ضربه یا کلیک لمسی هستند و امکان فشار دادن کلیدهای تکراری سریع‌تر اما بازخورد کمتر را فراهم می‌کنند.

صفحه‌کلیدهای غشایی عموماً بی‌صداتر و ارزان‌تر هستند؛ اما ممکن است مانند صفحه‌کلیدهای مکانیکی، احساس رضایت‌بخشی در تایپ نداشته باشند.

ارگونومی

ارگونومی برای راحتی در طول جلسات طولانی کدنویسی، بسیار مهم است. اگر یک برنامه‌نویس هستید، به دنبال صفحه کلیدهایی با خصوصیات زیر باشید: 

  • تکیه‌گاه‌های مچ دست برای پشتیبانی از دست‌ها و جلوگیری از کشیدگی عضلات
  • شاسی قابل تنظیم برای کاهش فشار به مچ دست
  • شیب منفی برای نگه‌داشتن مچ دست در وضعیت خنثی

صفحه کلیدهای قابل تنظیم به شما این امکان را می‌دهند که هنگام تایپ، در حالت استاندارد بنشینید و وضعیت بهتری داشته باشید. صفحه کلیدهای قائم مانند پلانک، دستان شما را در موقعیت طبیعی‌تری نگه می‌دارند.

اندازه و چیدمان

اندازه صفحه ‌کلید از مدل‌های جمع‌ و جور 60% تا اندازه کامل به همراه صفحه اعداد، متغیر است. در رابطه با برنامه‌نویسی، باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • فضای میز اهمیت بالایی در بازدهی تایپ شما خواهد داشت. صفحه کلیدهای جمع و جور، فضایی را برای موس شما ذخیره می‌کنند.
  • قابلیت حمل ممکن است برای برخی از افراد این شغل، مهم باشد. کیبوردهای کوچک‌تر حمل و نقل آسان‌تری خواهند داشت.
  • نحوه قرارگیری کلیدها را نیز در نظر بگیرید. کلیدهای جهت‌دار و نمادها، باید به راحتی در دسترس باشند.

بسیاری از برنامه‌نویسان، طرح‌بندی‌های TKL (بدون کلید) یا با ابعاد 75% را ترجیح می‌دهند که صفحه اعداد را حذف می‌کنند اما کلیدهای جهت‌نما را نگه می‌دارند.

سفارشی‌سازی

کلیدها و ماکروهای قابل برنامه‌ریزی، می‌توانند گردش کار شما را ساده کنند. به دنبال صفحه کلیدهایی باشید که موارد زیر را پشتیبانی می‌کنند:

  • قابلیت تنظیم و سفارشی‌سازی مجدد کلیدها برای دسترسی به دستورات رایج
  • امکان تنظیم خودکار ماکروها برای انجام اقدامات تکراری در کدنویسی
  • تنظیمات اختصاصی متعدد متناسب با نیازهای خاص شما

نرم‌افزاری مانند VIA امکان سفارشی‌سازی گسترده روی بسیاری از صفحه کلیدها را فراهم می‌کند.

کیفیت ساخت

یک صفحه کلید محکم، در برابر استفاده زیاد و ضربات، مقاومت می‌کند. صفحات پشتی فلزی این محصولات، پایه‌ای محکم را ایجاد می‌کنند. در خرید این محصول توجه داشته باشید که کلیدهای PBT از دوام بیشتری نسبت به ABS برخوردارند .

قابلیت اتصال

صفحه کلیدهای سیمی، اتصال قابل اعتمادی را بدون هیچ گونه نگرانی در مورد باتری ارائه می‌دهند. مدل‌های بی‌سیم، انعطاف‌پذیری بیشتری را ارائه می‌کنند اما ممکن است تأخیر داشته باشند.

زیبایی‌شناسی

اگرچه زیبایی‌شناسی یک عامل کاربردی نیست اما ظاهر صفحه کلید شما می‌تواند بر لذت شما از استفاده از آن تأثیر بگذارد. نور پس‌زمینه، رنگ‌های کلید و طرح‌های کیس بسیار متفاوت هستند.

قیمت

صفحه ‌کلیدهای سطح بالاتر اغلب کیفیت ساخت، گزینه‌های سفارشی‌سازی و زیبایی‌شناسی بهتری دارند. اما صفحه کلیدهای خوب را می‌توان در قیمت‌های مختلف یافت.

در نهایت، بهترین کیبورد برای برنامه نویسی به ترجیحات شخصی بستگی دارد. بودجه، فضای میز و سبک تایپ خود را در نظر بگیرید تا تعادل مناسبی از ویژگی‌ها را پیدا کنید. صفحه‌ کلیدهای مکانیکی با سوئیچ‌های لمسی به دلیل احساس رضایت‌بخش و پتانسیل سفارشی‌سازی، انتخابی محبوب هستند. طراحی‌های ارگونومیک می‌تواند از فشار در طول جلسات کدنویسی طولانی جلوگیری کند. با گزینه‌های بسیار زیادی که در دسترس است، مطمئناً صفحه کلیدی را پیدا می‌کنید که متناسب با نیازهای شما باشد و به شما کمک کند راحت‌تر و کارآمدتر، به برنامه‌نویسی بپردازید.

پیشنهاد مطالعه: نحوه تمیز کردن کیبورد بدون آسیب زدن به آن

کدام کیبوردها برای برنامه‌نویسی مناسب نیستند؟

صفحه کلیدهای نامناسب برای برنامه‌نویسی اغلب دارای ویژگی‌های خاصی هستند که مانع کارایی و راحتی می‌شود. 

  • طرح‌بندی‌های غیراستاندارد: صفحه ‌کلیدهایی با چیدمان‌های نامتعارف می‌توانند جریان تایپ را مختل کنند؛ به خصوص اگر فاقد کلیدهای ضروری مانند Enter، Backspace یا کلیدهای عملکرد باشند.
  • صفحه کلیدهای غشایی با کیفیت پایین: این کیبوردها اغلب حالت اسفنجی دارند و بازخورد لمسی ندارند که این امر می‌تواند منجر به خطاهای تایپ و ناراحتی و خستگی در جلسات طولانی کدنویسی شود.
  • صفحه‌ کلیدهای فشرده بدون کلیدهای جهت‌دار: کیبوردهایی که کلیدهای جهت‌نما را حذف می‌کنند یا آن‌ها را در موقعیت‌های نامناسب قرار می‌دهند، می‌توانند مسیریابی از طریق کد را کاهش دهند.
  • صفحه ‌کلیدهایی با جابجایی کلید نامتعارف: صفحه ‌کلیدهایی با جابه‌جایی بیش از حد کلید یا پایین بودن دکمه‌ها، می‌توانند باعث خستگی شوند و برای استفاده طولانی ‌مدت مناسب نباشند.
  • صفحه‌کلیدهایی با کیفیت ساخت ضعیف: محصولات ارزان ‌قیمت ممکن است دارای کلیدهای ناسازگار باشند که منجر به کاهش سرعت و بهره‌وری می‌شود.

سخن پایانی

انتخاب بهترین صفحه کلید مناسب برای برنامه‌نویسی جهت بهینه‌سازی گردش کار و اطمینان از راحتی در طول جلسات کدنویسی طولانی، ضروری است. فرقی نمی‌کند یک چیدمان جمع‌وجور، ویژگی‌های قابل تنظیم یا انواع سوئیچ‌های خاص را ترجیح دهید؛ در هر صورت، گزینه‌های متعددی برای مطابقت با نیازهای حرفه شما وجود دارد. 

عوامل خاصی مانند نوع سوئیچ، ارگونومی، اندازه و چیدمان، سفارشی‌سازی، کیفیت ساخت، قابلیت اتصال، زیبایی‌شناسی و قیمت، باید در هنگام خرید کیبورد برای این حرفه در نظر گرفته شوند. با سنجیدن این موارد و در نظر گرفتن نیازهای شخصی خود، خواهید توانست بهترین محصول را انتخاب و تهیه نمایید و در نهایت، تجربه لذت‌بخشی در تایپ پرسرعت و کدنویسی داشته باشید. برای دیدن محصولات بروزکالا و مشخصات آن‌ها، می‌توانید هم اکنون از صفحه خرید کیبورد دیدن کنید. همچنین متخصصین ما آماده ارائه مشاوره رایگان و تخصصی به شما نیز هستند و تنها کافی است با ما تماس بگیرید. 

سوالات متداول

1) چه عواملی را باید در انتخاب بهترین کیبورد برای برنامه‌نویسی در نظر بگیریم؟

عواملی مثل نوع سوئیچ، ارگونومی، اندازه و چیدمان، سفارشی‌سازی، کیفیت ساخت، قابلیت اتصال، زیبایی‌شناسی و قیمت را باید در هنگام انتخاب بهترین کیبورد برای این حرفه در نظر بگیریم.

2) بهترین صفحه کلیدهای مناسب برنامه‌نویسی کدامند؟

از بهترین این محصولات می‌توان به مواردی مانند Keychron Q5 Max، گیمدیاس مدل HERMES M4، لاجیتک G915 TKL، تسکو مدل TK 7322 BT، Anne Pro 2 و کیبورد و موس بی‌سیم Genius مدل SMART KM-8200 اشاره کرد.