نحوه تمیز کردن کیبورد بدون آسیب زدن به آن

با رعایت این نکات، کیبورد کامپیوتر یا لپتاپ خود را تمیز و نو نگه دارید. در نتیجه‌ی دست زدن های پیاپی ما، صفحه کلید می تواند به سرعت به منبعی از تجمع کثیفی و چرک تبدیل شود. برخی از این کثیفی ها ممکن است آنقدر واضح باشند که دیده شوند، اینها میکروب هایی هستند که بر روی این وسایل زندگی می کنند و شاید برای سلامتی مضر باشند.

 

خوشبختانه کارهایی هست که با انجام دادن آنها می توانید بدون رساندن هیچ گونه آسیبی به کیبورد، آن را به خوبی تمیز کنید. با اینکه این نکات باید همیشه به طور منظم انجام شوند، اما مخصوصا در این زمان اهمیت بیشتری پیدا می کنند. تهدید مداوم کرونا ویروس به ما می گوید که رعایت بهداشت در اولویت  بالایی قرار دارد.

کامپیوتر خود را خاموش کنید

در صورت بروز هرگونه مشکلی، معمولا بهترین کار این است که دستگاه را خاموش کنید. لازم است قبل از شروع تمیز کردن دستگاه نیز این کار را انجام دهید.

به هر حال، کامپیوتر یک وسیله الکترونیکی است و ترکیب مایعات و ابزارهای الکترونیک، خطر بروز حوادث ناگوار را افزایش می دهد.

تمیز کردن کیبورد

کیبورد را تکان دهید تا ذرات کثیفی ها از آن بیرون بریزد

ما این را می دانیم که افراد دوست دارند موقع استفاده از لپ تاپ و PC  چیزی بخورند. ممکن است مشغول صرف یک اسنک در سر کار باشد، یا خوردن یک وعده غذایی در حال تماشای یک برنامه در خانه. خیلی از این غذاها معمولا خرد می شوند و می ریزند. در نتیجه، قطعات کوچک غذا خیلی راحت بین کلیدهای کیبورد می افتند.

با این حال، این موضوع راه حل آسانی دارد. دستگاه را با دقت بردارید (یا کیبورد را از دستگاه جدا کنید)، سپس آن را وارونه کرده و تکان دهید. بدیهی است که بعضی ذرات به راحتی از شکاف ها بیرون نمی آیند، اما با آرام حرکت دادن کیبورد از یک طرف به طرف دیگر می توان هر ذره و آشغالی را از گوشه های کیبورد بیرون آورد.

از اسپری هوای فشرده استفاده کنید

ممکن است ذرات کوچک تر کثیفی، مانع تایپ کردن شما با کیبورد نشوند، اما می توانند به راحتی داخل صفحه کلید ایجاد گردند. همیشه نمی توان تمام ذرات کوچک شن و خاک و کثیفی که در بین کلیدهای کیبورد قرار می گیرند را با تکان دادن بیرون آورد. اینجا است که یک اسپری هوای فشرده به کار می آید. می توانید این اسپری ها را از فروشگاه های قطعات کامپیوتر بخرید یا اینکه با صرف مقدار کمی پول آنها را به طور آنلاین سفارش دهید.

اسپری های هوای فشرده دارای یک اتصال دراز و پلاستیکی نی مانند هستند که جریان هوا را هدایت می کنند. برای خارج کردن هر گونه خرده غذای سمج، قوطی اسپری را با یک حرکت از چپ به راست روی کیبورد اسپری کنید، به این صورت که نوک اتصال نی مانند را در نیم اینچی کلیدهای کیبورد نگه دارید، سپس کیبورد را به یک سمت چرخانده و این فرآیند را تکرار کنید. این روشی است که شرکت اپل برای آخرین مک بوک های خود ارائه داده است. گزینه دیگر عبارت است از تمیز کردن کیبورد با یک اتصال براش مانند و خلاص شدن از دست گرد و غبار.پس از آن روی آن را دستمال بکشید.

استفاده از یک براش آرایشی نیز می تواند همین کار را برای شما انجام دهد.

تمیز کردن کیبورد

کلیدها را تمیز کنید

کلیدها به عنوان بخشی از کیبورد که بیشتر از همه با آن سر و کار دارید نیز قطعا به رسیدگی نیاز دارند. جدای از کثیفی ها و چرک هایی که از خود بر روی آنها به جا می گذارید، این قسمت ها در معرض چرب شدن نیز قرار دارند.

بسته به نوع کیبورد مورد استفاده، چندین روش وجود دارد که با کمک آنها می توانید کلیدها را تمیز کنید. برای کیبوردهای رومیزی بزرگ از جمله کیبوردهای مکانیکی، بهترین کاری که می توانید انجام دهید استفاده از گوش پاک کن آغشته به الکل ایزوپروپیل یا یک محلول بر پایه اتانول است.  این کار ممکن است کمی زمانبر باشد، اما تضمین می کند که بهترین نتیجه را از تمیز کردن کلیدها بگیرید.

چندین روش مختلف برای تمیز کردن کلیدها وجود دارد. برای کیبوردهای رومیزی مکانیکی و بزرگتر می توانید وقت بگذارید و با گوش پاک کن آغشته به الکل ایزوپروپیل یا الکل بر پایه اتانول، اطراف کلیدها را تمیز کنید.

اگر یک کیبورد لپتاپ معمولی و یا یک کیبورد مسافرتی دارای کلیدهای کمتری دارید، برای تمیز کردن سطوح آن باید از یک دستمال بدون پرز استفاده کنید. همچنین بهتر است این دستمال را با الکل مرطوب کرده و سپس ناحیه مورد نظر و اطراف آن را با دقت دستمال بکشید.

اگر هیچ محصول پاک کننده  بر پایه الکل در اختیار ندارید، می توانید به جای آن از دستمال  مرطوب های آنتی باکتریال استفاده کنید. با این حال، بعد از اینکه هر نوع کیبوردی را تمیز کردید، حتما یک دستمال را با آب مرطوب کرده و دوباره روی سطوح بکشید. این کار مخصوصا برای کیبورد لپتاپ دارای اهمیت است. چون در لپتاپ ها ریسک ماندن الکل روی صفحه نمایش بیشتر می باشد.

همچنین روش جدیدتر و عجیب تری برای تمیز کردن کلیدها وجود دارد که عبارت است از استفاده از پک های ژل تمیز کننده کیبورد. این ژل ها شبیه نوعی اسلایم هستند که کودکان دوست دارند در کلاس های هنر بسازند. اما این روش، راه موثری برای از بین بردن کثیفی و چرک است. خیلی ساده در ظرف را باز کنید، ژل را به داخل کلیدها بمالید، سپس آن را دوباره بکنید و از صفحه کلید جدا کنید.

مسلم است که این روش کمی عجیب به نظر می رسد، اما واقعا از کار با مایع تمیز کننده و هوای فشرده سرگرم کننده تر است به علاوه اینکه نتایج بسیار جالب توجهی را نیز منعکس می کند.

تمیز کردن کیبورد

کلیدها را جدا و سپس تمیز کنید

بعضی کلیدهای کیبورد رومیزی را می توان با ابزاری که لبه‌ی کندی دارند مثل چاقوی کره خوری یا پیچ گوشتی سر تخت جدا کرد و  برداشت. اما ما شدیدا توصیه می کنیم که این مورد را اول با سازنده کیبورد چک کنید، قبل از اینکه کلیدهای کیبورد را به زور بیرون بکشید و بعدا بفهمید که نمی توانید آنها را سر جایشان برگردانید.

وقتی کلیدها را برداشتید، آنها را جدا جدا با آب و صابون یا الکل بشوئید تا کثیفی آنها گرفته شود. سپس مطمئن شوید که کلیدها کاملا خشک شوند و پس از آن، آنها را روی حوله قرار دهید تا فرآیند خشک شدن ادامه پیدا کند.

برای خرید کیبورد و یا خرید موس از فروشگاه آنلاین بروز کالا می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

مطالب مرتبط: بهترین کیبورد سال