از کجا بفهمیم باتری لپ تاپ چند سلولی است؟

آیا شما می‌دانید که باتری لپ تاپ شما چند سلول دارد؟ چرا برخی از باتری‌ها طول عمر بالایی دارند؟ اگر پاسخ این سوالات را نمی‌دانید، نگران نباشید زیرا در این مقاله از مجله بروزکالا قصد بررسی تعداد سلول باتری لپ تاپ را داریم. باتری یکی از مهم‌ترین قطعات لپ تاپ محسوب می‌شود که برای کاربر امکان استفاده از دستگاه خود را در هر مکانی فراهم می‌‌کند. در واقع کاربر می‌تواند از لپ تاپی با باتری سالم در محیط‌هایی که به برق دسترسی ندارند، استفاده کند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • سلول باتری لپ تاپ چیست؟
  • ظرفیت باتری لپ تاپ
  • رو‌ش‌های تشخیص تعداد سلول باتری لپ تاپ
  1. مراجعه به سایت سازنده لپ تاپ
  2. بررسی مشخصات خود باتری
  3. استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری
  4. کالیبره کردن باتری
  5. مطالعه دفترچه راهنمای لپ تاپ
  6. فرمول محاسبه تعداد سلول باتری لپ تاپ

سلول باتری لپ تاپ چیست؟

برای اینکه شما بدانید باتری دستگاه شما چند سلولی است، ابتدا باید بدانید که سلول (Cell) چیست. سلول واحد اصلی تأمین انرژی در لپ تاپ است و در حقیقت همین سلول‌ها هستند که به کاربر امکان استفاده از دستگاه بدون منبع برق را می‌دهند. اگر شما به بررسی درون باتری لپ تاپ بپردازید، متوجه می‌شوید که چند باتری شبیه به هم به شکل جداگانه‌ای در این محفظه وجود دارند که به صورت سری یا موازی به هم متصل و در کنار هم چیده شده‌اند.

سری یا موازی بودن این اتصال، مربوط به نوع سیم‌کشی است. در نوع سری ولتاژ بالا است و در نوع موازی شدت جریان بالا می‌باشد. البته لازم به ذکر است که امروزه سیم‌کشی باتری‌های لپ تاپ به صورت ترکیبی است و این موضوع باعث می‌شود که هم شدت جریان و هم ولتاژ بالا باشد. در هر حال آنچه اهمیت دارد این است که تعداد این باتری‌های در کنار هم چیده شده در باتری لپ تاپ، نشان‌گر تعداد سلول‌ باتری لپ تاپ است. بنابراین لپ تاپی که دارای 4 باتری در محفظه باتری خود باشد، 4 سلولی است.

هر چقدر که تعداد سلول‌ها بیشتر باشد، وزن باتری بیشتر خواهد بود. شما دوستان گرامی باید بدانید که تعداد سلول‌ها بر عملکرد، ظرفیت و طول عمر آنها تأثیرگذار است. هر چقدر تعداد سلول‌های باتری لپ تاپ بیشتر باشد، ظرفیت آن بیشتر است و به این ترتیب، موجب افزایش طول عمر باتری لپ تاپ می شود.

 

از کجا بفهمیم باتری لپ تاپ چند سلولی است

ظرفیت باتری لپ تاپ

هنگام خرید لپ تاپ باید به فاکتورهای مهمی توجه کرد. یکی از این فاکتورها، باتری است. معمولاً ما هنگام انتخاب این دستگاه بررسی می‌کنیم که باتری آن دارای چه ظرفیتی است. ظرفیت، نشان‌دهنده میزان انرژی است که باتری قادر به ذخیره‌سازی آن می‌باشد. در حقیقت همین ظرفیت است که تعیین‌کننده مدت زمان کارکرد دستگاه بدون نیاز به اتصال به برق شهری است.

این فاکتور معمولاً برحسب میلی‌آمپر ساعت (mAh) اندازه‌گیری می‌شود. واحد میلی‌آمپر ساعت نشان‌گر میزان قابل تأمین جریان الکتریکی باتری در 1 ساعت است. به عنوان مثال باتری با ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعت، قادر به تأمین جریان 5000 میلی‌آمپر در 1 ساعت است. بنابراین هر چقدر این عدد بزرگ‌تر باشد، بهتر است زیرا باتری با ظرفیت بیشتر، برای زمان طولانی‌تری به دستگاه انرژی می‌رساند. ظرفیت این باتری‌ها معمولاً در بازه 2000 تا حدود 8000 میلی‌آمپر ساعت (mAh) می‌باشد. بدیهی است که مدل‌های حرفه‌ای مانند بهترین لپ تاپ گیمینگ دارای باتری‌هایی با ظرفیت بالا هستند. 

پیشنهاد مطالعه: باتری لپ تاپ چقدر شارژ نگه می‌دارد؟

باتری لپ تا پ چند سلولی بهتر است

رو‌ش‌های تشخیص تعداد سلول باتری لپ تاپ

اکنون که اطلاعاتی در مورد باتری لپ تاپ دارید، ما باید به سوال اصلی مقاله بازگردیم و به آن پاسخ دهیم تا شما متوجه شوید که باتری لپ تاپ شما چند سلولی است. حال از کجا بفهمیم باتری لپ تاپ چند سلولی است ؟ با هم به مروری بر آنها خواهیم پرداخت. 

1. مراجعه به سایت سازنده لپ تاپ

شما می‌توانید به وب‌سایت برند تولیدکننده دستگاه مراجعه کنید و با جستجوی مدل لپ تاپ خود در آن، اطلاعات دقیقی را در مورد تعداد سلول‌های باتری آن کسب نمایید. برای این کار حتماً به بخش مشخصات و ویژگی‌‌های فنی لپ تاپ خود مراجعه نمایید. 

2. بررسی مشخصات خود باتری

درست است که باتری برخی از لپ تاپ‌ها به علت طراحی باریک، افزایش ایمنی و بهبود عملکرد باتری از بدنه جدا نمی‌شوند اما اگر باتری دستگاه شما جداشدنی است، می‌توانید به بررسی برچسب و لیبل روی آن بپردازید و بسیاری از مشخصات فنی آن از جمله تعداد سلول‌ها را مشاهده نمایید. به عنوان مثال یک باتری که روی آن نوشته شده باشد: 6-cell، دارای 6 سلول است. 

3. استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری

یکی از روش‌های تشخیص چند سلولی بودن باتری لپ تاپ، استفاده از برخی نرم‌افزارهای مدیریت سیستم است که امکان مشاهده اطلاعات دقیق باتری را برای کاربر فراهم می‌کنند. برنامه BatteryCare، برنامه HWMonitor، برنامه BatteryInfoView، برنامه CoconutBattery (برای کاربران مک) و... از جمله این برنامه‌های کاربردی هستند که شما با کمک آنها متوجه وضعیت باتری و تعداد سلول‌های آن خواهید شد. 

تعداد سلول باتری لپ تاپ

4. کالیبره کردن باتری

کالبیره کردن باتری فرایندی است که در آن اطلاعات شارژ باتری به‌روزرسانی خواهد شد و این‌گونه سیستم عامل قادر به نمایش درست وضعیت واقعی شارژ خواهد بود. شما با انجام این کار باعث خواهید شد که دقت نمایش اطلاعات مربوط به باتری در سیستم بهبود پیدا کند و سیستم بتواند اطلاعات دقیق‌تری را در مورد ظرفیت باتری، درصد شارژ و... ارائه دهد.

5. مطالعه دفترچه راهنمای لپ تاپ

شما با مطالعه و بررسی دفترچه راهنمای دستگاه خود، می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد باتری آن کسب نمایید. 

6. فرمول محاسبه تعداد سلول باتری لپ تاپ

یکی از روش‌های تشخیص تعداد باتری لپ تاپ، استفاده از فرمول محاسبه‌ای است که ذکر خواهیم کرد. شما باید برای محاسبه تعداد سلول‌های باتری از اطلاعات ولتاژ هر سلول و ولتاژ کل استفاده کنید. ولتاژ هر سلول معمولاً حدود 3.6 ولت است. در این روش از فرمول ولتاژ کل=تعداد سلول‌ها × ولتاژ استاندارد هر سلول استفاده می‌شود. بنابراین اگر ولتاژ کل را 11.1 ولت در نظر بگیریم، باتری لپ تاپ ما 3 سلول خواهد داشت. ما می‌توانیم برای محاسبه تعداد سلول‌های باتری لیتیوم یون از فرمول محاسبه ولتاژ کل بهره بریم اما این محاسبه ممکن است برای باتری‌های دیگر قابل استفاده نباشد.

شما می‌توانید با استفاده از ظرفیت باتری نیز تعداد سلول‌های باتری را بدانید. برای این کار باید از فرمول ظرفیت کل = ظرفیت هر سلول × تعداد سلول‌ها استفاده کرد. فرض کنید باتری لپ تاپ شما دارای ظرفیت 5200 میلی‌آمپر ساعتی است. هر سلول آن هم 2600 میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارد. در این صورت این باتری 2 سلول خواهد داشت. از این فرمول نیز برای محاسبه تعداد باتری‌های لیتیوم یون استفاده می‌شود. 

نتیجه‌گیری

باتری لپ‌ تاپ یکی از اجزای مهم این دستگاه به شمار می‌آید که به کاربران امکان استفاده از این دستگاه در هر مکانی را می‌دهد. دانستن تعداد سلول‌ها و ظرفیت باتری نقش به‌سزایی را در بهبود عملکرد و افزایش عمر باتری لپ تاپ خواهد داشت. در مقاله از کجا بفهمیم باتری لپ تاپ چند سلولی است ؟ روش‌های تشخیص به شما ذکر شد. اگر شما دوستان گرامی قصد خرید باتری لپ تاپ با کیفیت عالی و قیمت مناسب را دارید، به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و تجربه‌ای مطمئن و عالی از خرید اینترنتی خود کسب نمایید.