مقایسه تفاوت پردازنده سری u و m

کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها از قطعات و اجزای بسیار مختلفی تشکیل شده‌اند. این قطعات شامل مادربرد، حافظه داخلی، رم و... می‌باشند. یکی از مهم‌ترین اجزای کامپیوتر، پردازنده است. اما پردازنده چیست؟ پردازنده یا CPU واحد پردازش مرکزی است که مانند مغز رایانه عمل می‌کند. این قطعه داده‌های کامپیوتری را پردازش می‌کند، محاسبات لازم روی آنها انجام می‌دهد و تمام دستورالعمل‌ها را مدیریت خواهد کرد.

به جرئت می‌توان گفت که برترین سی پی یو‌های کامپیوتر و لپ تاپ جهان متعلق به برند محبوب اینتل هستند. هر کدام از پردازنده‌ها در انواع مختلف و با قدرت‌های متفاوتی طراحی و تولید می‌شوند. دو نوع از متداول‌ترین پردازنده‌هایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، از سری M و U هستند. اما این حروف نشان‌دهنده چه هستند؟ کدام یک از این دو سری بهتر است؟ تفاوت cpu سری m و u در چیست؟ با مجله بروزکالا همراه باشید تا در ادامه پاسخ این سوالات را دریافت نمایید. 
 
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

  • نام‌گذاری اینتل
  • پسوند الفبایی در پردازنده‌های اینتل
  • پردازنده‌های سری U
  • پردازنده‌های سری M
  • مقایسه پردازنده سری u و m
  • نتیجه‌گیری
  • سوالات متداول

نام‌گذاری اینتل

اگر به نام‌ پردازنده‌ اینتل توجه کنید، پی می‌برید که این شرکت از نام‌گذاری خاصی برای نام پردازنده‌های مختلف خود استفاده می‌کند. به عنوان مثال به نام Intel Core i5-9400F دقت کنید. همان‌طور که می‌دانید Intel نام شرکت سازنده است. Core نام تجاری برند است. پردازنده‌های Core تا به حال محصولاتی از خانواده‌های i3 و i5 و i7 و i9 ارائه داده‌اند. این سی پی یو از خانواده i5 است.

رقم بعد از آن که 9 است، نسل پردازنده را بیان می‌کند؛ یعنی این پردازنده از نسل نهم است. سه عدد بعدی نیز مربوط به SKU یا شماره مدل پردازنده هستند. اما حروف الفبایی که در انتهای نام CPU قرار می‌گیرد چیست؟ در مثالی که بیان شد، حرف F را مشاهده می‌کنید. حرف F بیان‌کننده تراشه‌ای است که فاقد پردازنده گرافیکی می‌باشد. اما ممکن است به جای حرف F برخی حروف دیگر در این بخش از نام پردازنده درج شده باشد. هر کدام از این حروف همواره معنای خاصی دارند که می‌توانند در انتخاب و خرید پردازنده مناسب به کاربر کمک کنند. با هم مروری بر این حروف خواهیم داشت. درست است که در این مقاله قصد مقایسه پردازنده سری u و m را داریم، اما بهتر است که شما با برخی از مهم‌ترین تراشه‌های اینتل نیز آشنا شوید.

تفاوت cpu سری m و u

پسوند الفبایی در پردازنده‌های اینتل

  • تراشه Q ابتدای کلمه Quad است که به معنای ‌4 هسته‌ای بودن محصول می‌باشد. این تراشه در لپ تاپ به کار می‌رود و عملکرد بسیار بالایی را به کاربر ارائه می‌دهد. 
  • تراشه K قابلیت اورکلاک دارد؛ با وجود این قابلیت می‌توان سرعت کاری و البته مصرف برق را افزایش داد.
  • تراشه U مصرف انرژی کمی دارد و غالباً دارای سرعت کلاک کمتری می‌باشد. 
  • تراشه M با فرکانس بالا و قدرت پردازشی بالا برای لپ تاپ طراحی می‌شود.
  • تراشه H و HK و HQ معمولاً در موبایل‌ها و لپ‌تاپ‌های معمولی به کار می‌روند. H دارای قدرت پردازشی گرافیکی بالا در پردازنده است. HK همین کار را با قابلیت اورکلاک خواهد کرد و HQ نشان‌دهنده پردازنده با قدرت بالا است و توان خوبی را برای انجام امور گرافیگی ارائه می‌دهد.
  • تراشه F فاقد پردازنده گرافیکی داخلی است و دستگاه شما با وجود این تراشه به کارت گرافیک مجزا نیاز خواهد داشت.
  • تراشه S قیمت بالایی دارد و دارای عملکرد و مشخصات فنی خاصی است. 
  • تراشه Y کم مصرف است و سرعت کلاک قابل توجهی را ارائه می‌دهد.
  • تراشه T عملکرد را بهینه می‌کند. 
  • تراشه X دارای سرعت کلاک بالایی است و قابلیت اورکلاک نیز دارد. قیمت این تراشه‌ بالا است. 

پیشنهاد مطالعه: چگونه دمای cpu را کاهش دهیم؟

پردازنده‌های سری U

پردازنده‌های سری U یا همان Ultra-low power از سی پی یو‌های کم‌ مصرف شرکت اینتل محسوب می‌شوند. همین کم مصرف بودن است که باعث کاهش عملکرد این پردازنده‌ها شده است. مصرف برق پردازنده‌های سری U، مقدار 15 وات است. در مقایسه با بررسی انواع سری cpu های اینتل که برخی مصرف برقی حدود 40 وات دارند، بهتر است. اگر برای شما میزان شارژدهی لپ تاپتان اهمیت دارد، این پردازنده برای شما عالی خواهد بود.

این پردازنده‌ها 2 هسته‌ای هستند و حداکثر حافظه کش که برای آن در نظر گرفته می‌شود، 4 مگابایت می‌باشد. تولید حرارت کم، مصرف باتری کم و قیمت پایین از ویژگی‌ها و خصوصیات پردازنده‌های تراشه U محسوب می‌شود. این تراشه برای وب‌گردی، گوش دادن به موسیقی، انجام امور روزانه و اداری سبک و بازی‌های سبک مناسب است. بنابراین این محصول برای کاربران خانگی و اداری مناسب خواهد بود. 

پیشنهاد مطالعه: پردازنده نسل 13 اینتل

تفاوت پردازنده سری u و m

 

پردازنده‌های سری M

پردازنده‌های سری M معمولاً عملکردی بسیار عالی و فرکانس بالایی دارند. این تراشه دارای قدرت پردازش بالایی است. حرف M مخفف عبارت Mobile Microprocessor است. این پردازنده می‌تواند وظایف سنگینی را انجام دهد. در اموری که در لپ تاپ نیاز به قدرت گرافیکی تقریباً بالایی است، پردازنده‌های سری M عملکردی عالی خواهند داشت. لپ تاپی که در آن تراشه M به کار رفته است، به سرعت گرم می‌شود و باتری لپ تاپ زودتر تخلیه خواهد شد.

مقایسه پردازنده سری u و m

اکنون که شما از خصوصیات اصلی این دو پردازنده مطلع شدید، بهتر است به مقایسه پردازنده سری u و m بپردازیم. ابتدا این را بدانید که تراشه‌های U بیشتر در لپ‌تاپ‌های جدید و مدرن به کار می‌روند. در حقیقت می‌توان گفت که تراشه‌های U امروزه محبوبیت بیشتری نسبت به پردازنده‌های M دارند. 

  • تراشه‌های U با مصرف کم و بهره‌وری بالا که در مصرف انرژی دارد، باعث افزایش طول عمر باتری لپ تاپ خواهد شد.
  • پردازنده U نسبت به تراشه M با سر و صدای کمتری کار می‌کند و حرارت کمتری نیز تولید می‌کند.
  • پردازنده U برای کارهای اداری، وب‌گردی، تماشای فیلم، انجام امور روزانه و... مناسب است و می‌توان با آن به انجام فعالیت‌های سبک پرداخت اما تراشه‌های M برای کاربرانی که نیاز به قدرت پردازشی بالا و گرافیک پیشرفته دارند، به کار می‌رود. پردازنده M دارای سرعت پردازش بالایی است و برای اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی و بازی‌های سنگین مناسب خواهد بود.
  • از برترین تفاوت پردازنده سری u و m، تراشه M عملکرد فوق‌العاده‌ای نسبت به تراشه U دارد. 

نتیجه‌گیری

اینتل یکی از برترین تولیدکنندگان پردازنده در دنیا محسوب می‌شود. این شرکت سی پی یو‌های بسیار مختلفی را تولید و عرضه می‌کند. در این مقاله از بروزکالا به بررسی دو تراشه M و U از برند اینتل پرداختیم. اکنون شما متوجه شدید که هر کدام از این محصولات چه مزایا و چه معایبی دارند. تفاوت cpu سری m و u بیان شد و شما پی بردید که پردازنده M برای لپ‌ تاپ‌های حرفه‌ای عملکردی عالی خواهد داشت و پردازنده U برای لپ‌ تاپ‌های خانگی و ادارای طراحی شده است. با توجه به آنچه آموختید، انتخاب شما کدام محصول است؟

به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از انواع پردازنده‌های اینتل دیدن کنید. کارشناسان مجرب این فروشگاه اینترنتی همواره پاسخ‌گوی سوالات شما دوستان گرامی هستند و شما می‌توانید با آنها مشاوره رایگان پیش از خرید داشته باشید. 

سوالات متداول

1. طراحی تراشه S و T چگونه است؟

این دو تراشه برای بهینه‌ سازی عملکرد طراحی شده‌اند. البته تمرکز پردازنده T بیشتر بر روی کاهش مصرف انرژی است.