معرفی گوشی موبایل ایفون ۱۵ | نقد و بررسی iPhone 15

آیا آیفون ۱۵ ارزش خرید دارد؟ این محصول چه مشخصاتی دارد؟ آیا آیفون ۱۵ برای من مناسب خواهد بود؟ این محصول رجیستر می‌شود؟ این‌ها سوالاتی هستند که معمولاً برای افرادی که قصد خرید آیفون ۱۵ را دارند، مطرح خواهد شد. شرکت اپل در تاریخ ۱۲ سپتامبر از نسل جدید گوشی‌های سری آیفون ۱۵ رونمایی کرد. این کمپانی محبوب در این رویداد از برخی از تغییرات در این دستگاه‌ها خبر داد. اکنون آیفون‌های ۱۵ با استقبال بسیار خوبی در دنیا مواجه شده‌اند.

اگر شما دوستان گرامی از علاقمندان به محصولات این شرکت هستید و یا قصد خرید گوشی آیفون ۱۵، آیفون ۱۵ پلاس، آیفون ۱۵ پرو و یا آیفون ۱۵ پرو مکس را دارید، در ادامه با ما همراه باشید.‌ فروشگاه اینترنتی بروزکالا به نقد و بررسی گوشی آیفون 15 خواهد پرداخت.
 
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • طراحی آیفون ۱۵
  • مشخصات فنی آیفون ۱۵
  • مشخصات فنی آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس
  • مشخصات فنی آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرومکس
  • نرم‌افزار آیفون ۱۵
  • نتیجه‌گیری

معرفی گوشی موبایل ایفون ۱۵

طراحی آیفون ۱۵

در نگاه اول از معرفی گوشی ایفون ۱۵ طراحی و ظاهر انواع آن توجه ما را جلب می‌کند. می‌توان گفت که آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس ظاهری شبیه به نسل‌های قبلی این دستگاه دارند. اما این دستگاه‌ها دارای پنل شیشه‌ای پشتی با روکش مات هستند. آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس دارای فریم آلومینیومی هستند و مقاومت بالایی در برابر آب و گرد و غبار دارند؛ این موبایل‌ ها از استاندارد IP68 بهره می‌برند. هنگامی که این محصولات را در دست می‌گیرید، متوجه تفاوتی در طراحی آنها نسبت به نسل‌های گذشته خواهید شد که مربوط به لبه‌های گرد پنل پشتی و جلو است‌.

این دستگاه‌ها به جای ناچ، به جزیره پویا یا همان داینامیک آیلند Dynamic Island مجهز شده‌اند. آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس در رنگ‌های مشکی، صورتی، آبی، سبز و زرد عرضه می‌شوند. اگر شما از دوستداران طبیعت هستید، باید بدانید که این دستگاه‌ها از 75 درصد آلومینیوم بازیافتی در بدنه و از ۱۰۰ کبالت بازیافتی در باتری گوشی استفاده می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: تاریخچه شرکت اپل + [مسیر موفقیت با استیو جابز]

آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرومکس در رنگ‌های مشکی، آبی، سفید و خاکستری تولید می‌شود. این محصولات نیز بسیار خوش‌دست هستند. لازم به ذکر است که این محصولات همچون سال‌های قبل از نمایشگرهای ۶.۱  و ۶.۷ اینچی بهره می‌برند. در بررسی گوشی اپل ۱۵ لازم ذکر است که اندازه نمایشگرها نسبت به قبل تغییر پیدا نکرده است اما حاشیه‌ها کمتر شده است. این گوشی‌ها مانند سابق در بخش جلویی و پشتی خود از سرامیک شیلد بهره می‌برند. در بدنه پرچمداران آیفون جدید یعنی ۱۵ پرو و ۱۵ پرومکس از تیتانیوم گرید ۵ استفاده شده است که استحکام بیشتر و وزن کمتری به محصول می‌دهد. به همین دلیل است که کمپانی اپل یکی از بهترین برندهای موبایل در دنیا، عنوان سبک‌ترین آیفون‌های پرو در تاریخ را به این دو محصول داده است.

دکمه اکشن در این محصولات به کار رفته است که قابلیت شخصی‌سازی دارد. این یعنی کاربر می‌تواند انجام امور مختلفی مانند فعال‌سازی ضبط صدا یا دوربین و... را برای این دکمه تعریف کند. هر چهار مدل آیفون ۱۵، ۱۵ پلاس، ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس مجهز به درگاه USB-C شده‌اند و این خبر خوبی برای کاربران است زیرا آنها می‌توانند از کابل فوق‌العاده با کیفیت این محصول، برای دستگاه‌های دیگر خود نیز استفاده کنند.

درگاه USB-C آیفون‌های پرو و پرومکس از نوع USB 3 با حداکثر سرعت انتقال ۱۰ گیگابیت بر ثانیه است و آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس از نوع USB 2 بهره‌مند هستند که حداکثر سرعت انتقال آن ۴۸۰ مگابیت بر ثانیه می‌باشد. بنابراین متوجه شدیم که پانزدهمین سری آیفون دارای پورت USB-C به جای درگاه لایتنینگ است.

پیشنهاد مطالعه: اندروید یا ios

معرفی گوشی اپل ۱۵

مشخصات فنی آیفون ۱۵

حالا که اطلاعاتی در مورد طراحی بدنه خانواده آیفون ۱۵ کسب نمودید، در این بخش از نقد و بررسی آیفون ۱۵ مشخصات فنی این محصولات را بیان می‌کنیم. این مشخصات فنی شامل تراشه، نمایشگر، نرخ نوسازی نمایشگر، فضای ذخیره‌سازی، رم، دوربین‌های پشتی و سلفی، عمر باتری، درگاه شارژ و... است. 

مشخصات فنی آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس 

ابتدا از تراشه این محصول شروع می‌کنیم. تراشه مدل‌های پایه آیفون ۱۵ از نوع Apple A16 Bionic استفاده می‌کنند. شما باید بدانید که تعداد هسته‌های این پردازنده ۶ عدد می‌باشد. این محصولات از پردازنده گرافیکی Apple GPU پنج هسته‌ای بهره‌مند هستند. اگر بخواهید در مورد باتری آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس بدانید، باید بگوییم که آیفون ۱۵ از باتری ۳۳۴۹ میلی‌آمپر ساعت بهره می‌برد. ظرفیت باتری لیتیوم یونی آیفون ۴۳۸۳ میلی‌آمپر ساعت است. برای درگاه شارژ این گوشی پورت جدید USB-C در نظر گرفته شده است اما سرعت شارژ نسبت به قبل تغییر خاصی نداشته است.

هر دوی این محصولات از رم ۶ گیگابایتی بهره‌مند هستند. در مورد حافظه داخلی باید بدانید که آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت و ۵۱۲ گیگابایت تولید می‌شوند. ابعاد نمایشگر آیفون ۱۵ معادل ۶.۱ اینچ اولد با رزولوشن ۱۱۷۹ در ۲۵۵۶ پیکسل و ابعاد نمایشگر ۱۵ پلاس ۶.۷ اینچ اولد با رزولوشن ۱۲۹۰ در ۲۷۹۶ پیکسل می‌باشد. هر دوی این نمایشگرها از نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی بهره‌مند هستند.

در هر دو دستگاه دوربین پشتی اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی است. دوربین سلفی محصول نیز ۱۲ مگاپیکسلی می‌باشد. حداکثر رزولوشن فیلمبرداری دوربین پشت 4K است. همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، این محصولات در ۵ رنگ مشکی، صورتی، زرد، سبز و آبی تولید و عرضه می‌شوند. برای خرید کارت حافظه به فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید. 

مشخصات فنی آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرومکس

پیش از هر چیز باید بدانید که این دو دستگاه از تراشه Apple A17 Pro استفاده می‌کنند. این پردازنده اولین پردازنده ۳ نانومتری دنیا محسوب می‌شود. تراشه این محصولات دارای ۶ هسته پردازشی است. این پردازنده بسیار پرسرعت و قدرتمند می‌باشد. پردازنده مرکزی این دستگاه‌ها از ۱۹ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد و دارای موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای است.

پردازنده Apple GPU در این محصولات دارای 6 هسته گرافیکی می‌باشد و ۲۰ درصد سریع‌تر از نسل قبل عمل می‌کند. اپل ادعا می‌کند که آیفون‌های پرو ۱۵ بهترین عملکرد را در بازی‌های موبایلی نسبت به آیفون‌های دیگر دارند. اگر شما گیمر هستید و با گوشی بازی می‌کنید، باید بدانید که این محصولات عملکرد بسیار خوبی در اجرای بازی‌ها خواهند داشت.

پیشنهاد مطالعه: بهترین گوشی در برند شیائومی

بررسی گوشی اپل ۱۵

ابعاد نمایشگر اولد آیفون ۱۵ پرو ۶.۱ اینچ می‌باشد. این نمایشگر دارای نرخ نوسازی یا رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی است و از رزولوشن ۱۱۷۹ در ۲۵۵۶ پیکسل بهره می‌برد. ابعاد نمایشگر آیفون ۱۵ پرو مکس ۶.۷ اینچی است و از رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی بهره‌مند می‌باشد. رزولوشن این نمایشگر در این دستگاه ۱۲۹۰ در ۲۷۹۶ پیکسل است. برای هر دوی این دستگاه‌ها رم ۸ گیگابایتی استفاده شده است.

فضای ذخیره‌سازی که برای آیفون ۱۵ پرو در نظر گرفته شده است، ۱۲۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایتی می‌باشد. اما برای دستگاه آیفون ۱۵ پرو مکس حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی در نظر گرفته نشده است و این دستگاه فقط با فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت تولید و عرضه می‌شود.

اگر بخواهید در ادامه بررسی گوشی آیفون 15 اطلاعاتی در مورد دوربین‌های آن داشته باشید، باید بدانید که این دو دستگاه دارای سه دوربین پشتی و یک دوربین سلفی هستند. دوربین‌های اصلی واید ۴۸ مگاپیکسلی هستند و می‌توانند تصاویر ProRAW و HEIF را با وضوح ۴ برابر بیشتر ثبت نمایند. دوربین‌ اولتراواید و تله فوتو در این دستگاه‌ها ۱۲ مگاپیکسلی هستند. لازم به ذکر است که دوربین در این دستگاه‌ها در حالت پرتره هوشمندتر شده است و به صورت اتوماتیک با تشخیص سوژه، فعال خواهد شد. دوربین تله فوتوی آیفون ۱۵ پرو دارای بزرگ‌نمایی سه برابر با فاصله کانونی ۷۷ میلی‌متر است و بزرگ‌نمایی دوربین تله فوتو آیفون ۱۵ پرو مکس با فاصله کانونی ۱۲۰ میلی‌متر می‌رسد.

نکته مهم دیگر این است که امکان تغییر لنز دوربین اصلی در مدل‌های پرو وجود دارد و شما کاربران گرامی می‌توانید در فواصل کانونی ۲۴، ۲۸ و ۳۵ میلی‌متر عکاسی کنید. حداکثر رزولوشن فیلمبرداری دوربین پشت 4K می‌باشد. پیشتر نیز اشاره شد که درگاه شارژ آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس از نوع USB-C 3.0 می‌باشد. هر دوی این دستگاه‌ها در رنگ‌های سفید، مشکی، خاکستری و آبی تولید می‌شوند. باتری لیتیوم یونی آیفون ۱۵ پرو دارای ظرفیت ۳۲۷۴ میلی‌آمپر ساعت و باتری لیتیوم یونی آیفون ۱۵ پرو مکس دارای ظرفیت ۴۴۲۲ میلی‌آمپر ساعت است.

پیشنهاد مطالعه: 10 روش تشخیص پاوربانک اورجینال

نرم‌افزار آیفون ۱۵

با معرفی گوشی موبایل ایفون ۱۵به این نتیجه می رسیم که سیستم عامل تمامی مدل‌های آن iOS 17 است. این سیستم عامل جدیدترین سیستم عامل آیفون‌های شرکت اپل محسوب می‌شود و دارای قابلیت‌های مختلفی می‌باشد. از قابلیت‌های این سیستم عامل می‌توان به Voicemail، پیغام تصویری در اپلیکیشن FaceTime، کیبورد هوشمندتر از گذشته، شخصی‌سازی بیشتر مخاطبان، Voice Isolation، حالت استندبای صفحه نمایش، NameDrop، ساخت استیکرهای جدید، ویژگی Journal، کار کردن سریع‌تر با سیری و... اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

این محصول در ۴ نوع پایه، پلاس، پرو و پرومکس تولید و عرضه می‌شود. و با هم به بررسی گوشی آیفون 15 از نظر طراحی و مشخصات فنی پرداختیم. این دستگاه‌ها بسیار قدرتمند و پرسرعت هستند و عملکردی عالی خواهند داشت. اما متاسفانه در کشور ما آیفون‌ها در سری‌های ۱۴ و ۱۵ رجیستر نمی‌شوند و به همین علت است که اکثر افراد در ایران، علاقمند به خرید آیفون ۱۳ در مدل‌های مختلف هستند.

به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از انواع گوشی‌های اپل دیدن کنید. کارشناسان این مجموعه همواره پاسخ‌گوی شما دوستان گرامی هستند و شما می‌توانید با آنها مشاوره رایگان داشته باشید. به خاطر بسپارید که شما در فروشگاه اینترنتی بروزکالا، امکان خرید اقساطی در بروز کالا را نیز خواهید داشت.

سوالات متداول

1. چه برندهایی موبایل‌هایی با کیفیت بالا تولید می‌کنند؟

اپل، سامسونگ و شیائومی برندهایی هستند که گوشی‌های بسیار با کیفیتی تولید و عرضه می‌کنند. 

2. آیفون 15 پرو مکس از چه نمایشگری بهره می‌برد؟

این دستگاه دارای نمایشگر LTPO Super Retina XDR OLED با رفرش ریت 120 هرتز و رزولوشن 1290 در 2796 پیکسل می‌باشد. نمایشگر این مدل آیفون دارای حداکثر روشنایی 1000 نیت (Typ) و 2000 نیت (HBM) است.