قبل از خرید گوشی آیفون به چه نکاتی توجه کنیم؟

با وابستگی هرچه بیشتر انسان به تکنولوژی، امروزه به ندرت شخصی یافت می‌شود که از ابزارهای فناوری برای پیشبرد امور خود استفاده نکند. یکی از پرکاربردترین و گسترده‌ترین این محصولات، گوشی‌های همراه هستند که در تمام کارهای روزمره به ما کمک می‌کنند. آن‌ها انواع مختلفی دارند و خدمات متعددی ارائه می‌کنند. شرکت‌های بزرگی به تولید این محصولات در سراسر جهان می‌پردازند که از مطرح‌ترین آن‌ها می‌توان به برند سامسونگ، برند اپل و برند شیائومی اشاره کرد.

نام گوشی‌های هوشمند تولید شده توسط شرکت پیشگام اپل، آیفون است که شامل سری‌های مختلفی می‌شود. گوشی‌های آیفون به علت کیفیت و دوام فوق‌العاده و ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد خود، محبوبیت روزافزونی بین مردم دنیا پیدا کرده‌اند. به همین علت، آمار خرید و فروش این دستگاه‌های پیشرفته همواره در حال افزایش است.

شرکت اپل از آغاز تولید گوشی‌های آیفون، در تلاش بوده است تا قابلیت‌های کاربرپسند و کارآمد این محصولات را ارتقا ببخشد و اشکالات آن‌ها را حد امکان برطرف نماید. با رسیدن به سال 2024، انواع زیادی از گوشی‌های آیفون را می‌توان در بازار مشاهده نمود که با ارائه امکانات مختلف، مورد استقبال کاربران قرار گرفته‌اند. در میان این دستگاه‌ها، چگونه باید دریافت که کدام مورد برای ما مناسب است؟ چگونه باید از اصالت و کیفیت آن‌ها اطمینان حاصل نمود؟ در این مطلب از بروزکالا، مفصلا نکات مهم در خرید گوشی آیفون را بررسی خواهیم کرد.

سرفصل‌های مقاله

  • تاریخچه گسترش گوشی‌های آیفون در جهان تا سال 2024
  • ویژگی‌های برجسته گوشی‌های آیفون
  • نکات مهم در خرید گوشی‌های آیفون
  • معرفی بهترین گوشی‌های آیفون 2024

تاریخچه گسترش گوشی‌های آیفون در جهان تا سال 2024

استیو جابز، بنیان‌گذار شرکت اپل است و در سال 2007، اولین گوشی آیفون را تولید کرد. از آن سال، کمپانی اپل شروع به گسترش و ارتقای محصولات خود کرد و با رسیدن به ژوئن سال 2009، از iPhone 3GS رونمایی نمود که مشکلات کمبود حافظه، قدرت پردازش و کیفیت دوربین در آن بهبود یافته بودند. از آیفون 4 در سال 2010 رونمایی شد که اولین سری دارای دوربین سلفی و رزولوشن فوق‌العاده صفحه نمایش بود. آیفون 4 اس، اولین موبایلی بود که به دستیار صوتی سیری مجهز شد و حافظه داخلی آن به 64 گیگابایت رسید.

سری‌های اقتصادی‌تر آیفون، با امکانات بیشتر در سال 2013 عرضه شدند. اما در 2014، شاهد ورود اولین فبلت‌های این برند به بازار لوازم الکترونیکی بودیم. در آن سال، سری 6 آیفون‌ها نیز طوفانی در این عرصه به پا کردند و با حافظه داخلی 128 گیگابایت، آرزوی کاربران را برآورده ساختند. iPhone 6S و iPhone 6S در سال 2015 ارائه شدند و اولین گوشی‌های تولیدی این شرکت شدند که رم 2 گیگابایت، دوربین 12 مگاپیکسل و توانایی ضبط ویدیوهای 4K را دارا بودند. در سال 2016 نیز سه محصول جدید عرضه شدند که در سری 7 آن‌ها، پورت هدفون 3.5 میلی‌متری حذف شده بود و تغییرات جالبی در طراحی دوربین آن‌ها به وجود آمده بود. تعبیه لنز تله‌فوتو در کنار لنز اصلی موجب شد تا قابلیت زوم اپتیکال و حالت پرتره به گوشی‌های مذکور، اضافه گردد.

سری‌های 8، 8 پلاس و ایکس در سال 2017 رونمایی شدند و با برخورداری از صفحه نمایش اولد، امکانات بی‌سیم بیشتر و ارتقای صفحه نمایش، بار دیگر کاربران را به تحیر واداشتند. ورود iPhone XS و iPhone XS Max در سال 2018، قدرت پردازش بی‌نظیر را به ارمغان آورد و آیفون ایکس آر با صفحه نمایش جذاب و بزرگ‌تر، مورد استقبال مردم در آن سال قرار گرفت. پس از آن، آیفون 11 به عنوان یکی از محصولات اقتصادی اپل ارائه شد و در نسخه Pro و Pro max آن، افزایش مقدار حافظه داخلی و کیفیت دوربین مشاهده شد.

نسل دوم آیفون SE و آیفون 12، تغییرات عمده‌ای در اتصالات، ظاهر و امکانات جانبی داشتند که باعث شد در 2020، بازار فروش این محصولات، رونق تازه‌ای بگیرد. آیفون 13 و مشتقات آن، در 2021 تولید شدند و با باتری‌های بزرگ‌تر و ویژگی‌هایی مانند حالت سینمایی، شرکت اپل را به اوج شهرت جهانی رساندند. سومین نسل آیفون SE در 2022، ظاهری مشابه سری‌های قبل اما تراشه بسیار قدرتمندتری در عین به صرفه بودن داشتند.

در محصولات جدیدتر شاهد افزایش ده درصدی باتری و اتصال 5G هستیم. با انتشار سری‌های 14 و 15 این محصولات، اوج تکنولوژی در مواردی مانند فناوری شارژ سریع و بی‌سیم، وضوح صفحه نمایش و سرعت پردازش به کار گرفته شد تا اپل بتواند رقیبان سرسخت خود را بار دیگر کنار بزند. البته لازم به ذکر است که مدل 13 پرومکس در ایران بسیار کمیاب بوده و سری‌های 14 و 15 این محصول، متاسفانه رجیستر نمی‌شوند و به همین علت، قابل استفاده در کشور نیستند.

پیشنهاد مطالعه: گران ترین موبایل در ایران

نکات مهم در خرید آیفون

ویژگی‌های برجسته گوشی‌های آیفون

همان‌طور که می‌دانید، گوشی‌های آیفون در مواردی مانند سیستم عامل، رابط کاربری و... با تولیدات برندهای دیگر تفاوت‌های عمده‌ای دارند. در این قسمت از راهنمای خرید آیفون به خصوصیات متمایز موبایل‌های اپل نسبت به دیگر گوشی‌های همراه هوشمند اشاره می‌کنیم.

  • لمس سه‌بعدی: وقتی می‌خواهید با نمایشگر کار کنید، اگر بیشتر انگشت خود را فشار دهید یا مدت زمان بیشتری به لمس آن ادامه دهید، قادر خواهید بود به سطح جدیدی از گزینه‌ها دسترسی پیدا کنید. این ویژگی باعث اجرای تمیزتر سیستم منو و استفاده راحت‌تر می‌شود. 
  • IMessage: قطعا نام ویژگی محبوب حباب آبی در گوشی‌های آیفون را شنیده‌اید. پیام‌رسان چندمنظوره و یکپارچه این دستگاه‌ها، همگام‌سازی با محصولات دیگر اپل و برقراری ارتباط با دیگران را تسهیل نموده است. برخورداری از شکلک‌ها و ایموجی‌های خاص و متنوع نیز از ویژگی‌های دیگر پیام‌رسان این موبایل‌ها می‌باشد.
  • برنامه Offload: با استفاده از آن خواهید توانست بدون نیاز به از دست دادن برنامه‌ها، داده‌های اضافی را پاک نمایید. این اپلیکیشن در سیستم عامل ios موجود است و موجب می‌شود حتی در صورت پاک کردن برنامه‌ها، با نصب مجدد آن‌ها تمام اطلاعات شما بازیابی شوند.
  • سیستم عامل: همان‌طور که می‌دانید، محصولات شرکت اپل از جمله گوشی‌های آیفون، از سیستم عامل خاصی با نام ios برخوردارند؛ در حالی که موبایل‌های دیگر در بازار به سیستم عامل اندروید مجهز شده‌اند. Ios یک رابط کاربری متفاوت و آسان، سرعت بی‌نظیر و محیط کاربرپسندی دارد.
  • نوع پشتیبانی فروشگاه‌های اپل طرحی باز دارند که تمام کاربران را به خود جذب می‌کنند. در اپل استور انواع پشتیبانی از مشتریان به عمل می‌آید و در صورت بروز هر گونه مشکل، اقدام به برطرف کردن آن می‌کنند. 
  • رابط کاربری آسان ویژگی‌های لمسی و امکانات جانبی گوشی‌های تولید شده توسط اپل تا حدی متنوع و جذاب هستند که هر کاربری را مجذوب خود می‌کنند. این خصوصیات منحصربه‌فرد را در موبایل‌های اندروید شرکت‌های دیگر مشاهده نخواهید کرد.
  • همگام‌سازی چندگانه ویژگی Apple Family Sharing به گونه‌ای طراحی شده است که به اشتراک گذاشتن فضای ذخیره‌سازی و محتوا، خریدهای درون‌برنامه‌ای و امور دیگر را در چندین دستگاه ios و اکانت‌های Apple ID را آسان می‌کند. حداکثر شش نفر می‌توانند داده‌های مختلف را در یک فضای امن با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

راهنمای خرید آیفون

  • سرعت بالاتر: به طور کلی می‌توان گفت سیستم عامل موبایل‌های اپل، کارآمدتر از اندروید است. به همین دلیل، برخلاف اندروید اصلا احتیاجی به فرایند جمع‌آوری زباله در انتهای فعالیت‌ها ندارند.
  • امنیت بیشتر: نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت که گوشی‌های اندرویدی از لحاظ امنیت در حال پیشرفت هستند. اما آیفون کماکان در این زمینه حرف اول را می‌زند. ویژگی‌های Touch ID و Face ID نشان از تمرکز این شرکت بر بروی امنیت برای عموم مصرف‌کنندگان دارد. حتی فروشگاه اپل نیز برخلاف گوگل پلی در اندروید، از امنیت سخت‌گیرانه و دقیقی برخوردار است و تمام اپلیکیشن‌های درون آن، بررسی شده‌اند.
  • استفاده کارآمد از باتری: با تولید گرمای کمتر طرفداران حرفه‌ای آیفون به خوبی آگاهند که حتی در زمان استفاده طولانی مدت، گرمای کمتری توسط این دستگاه‌ها تولید می‌شود. این موضوع از نکات مهم در خرید آیفون است چراکه به علت باتری بسیار کارآمد و شارژدهی فوق‌العاده، گوشی‌های اپل برای اجرای بازی‌های سنگین در ساعات طولانی مناسب‌تر هستند.
  • ارزش فروش مجدد: اغلب مردم به طور مرتب، گوشی‌های هوشمند خود ا ارتقا می‌دهند و نیاز دارند تا موبایل‌های قبلی خود را بفروشند. باید دانست که دستگاه‌های آیفون حتی در صورت قدیمی شدن نیز هنوز ارزش خود را حفظ می‌کنند و به علت ساخته شدن با مواد اولیه درجه یک، می‌توانید آن‌ها را با قیمت بالایی به فروش برسانید.

پیشنهاد مطالعه: نقد و بررسی آیفون 15

نکات مهم قبل خرید آیفون

نکات مهم قبل خرید آیفون

1- فکتوری آنلاک (Factory Unlock)

آیفون‌ها به دو صورت lock و unlock توسط شرکت اپل عرضه می‌شوند. دستگاه‌های قفل‌شده فقط با سیم‌کارت درون خود کار می‌کنند و این قابلیت تنها در کشورهای خاصی موجود است. اما نسخه آنلاک، با هر سیم‌کارتی از هر اپراتوری قابل استفاده است. پس در کشور ایران، بایستی از نوع دوم آن استفاده کرد تا با گذاشتن سیم‌کارت درون گوشی، سیگنال شبکه دریافت شده و موبایل قابل استفاده باشد.

2- اپراتور آنلاک (Operator Unlock)

اگر دستگاه مورد نظر طبق قرارداد یک اپراتور و کمپانی اپل روی سیم‌کارت همان اپراتور قفل شده باشد، کاربر خواهد توانست با پرداخت هزینه‌ای به اپراتور، گوشی را آنلاک یا همان Sim-free نماید تا سیم‌کارت‌های دیگر نیز در آن فعال شوند. بدین ترتیب عملیات باز کردن فقل موبایل بدون نیاز به باز کردن پلمپ اصلی، انجام می‌گردد. در جعبه آیفون‌ها سوزنی برای باز کردن شیار سیم‌کارت وجود ندارد و سیم‌کارت اولیه درون شیار تعبیه شده است. 

3- گارانتی

بیاید در ادامه راهنمای خرید ایفون در مورد شرایط گارانتی در ایران صحبت کنیم. گفتنی است در حال حاضر شرکت اپل اظهار داشته است که در ایران هیچ‌گونه فعالیت رسمی اعم از فروش یا ضمانت ندارد و گارانتی‌های موجود محصولات آن در ایران، به این کمپانی مربوط نیست. اما در کل، ضمانت این دستگاه‌ها از تاریخ خریداری محاسبه می‌شود و نه از روز فعال‌سازی آن. البته این موضوع با توجه به عدم فعالیت رسمی اپل در کشورمان قابل پیگیری نیست و آیفون‌های موجود در ایران تنها توسط شرکت‌های واردکننده یا توزیع‌کننده داخلی با شرایط خاص ضمانت می‌شوند.

4- اپل آی‌دی (Apple ID)

شناسه اپل نوعی حساب کاربری ویژه کاربران مخصوص کمپانی می‌باشد. این شرکت جهت حفظ حق نشر محصولات پلتفرم‌های خود، آن‌ها را برچسب‌گذاری می‌کند و و هر کاربر می‌تواند با مشخصات خود، این محصولات را روی دستگاه خود نصب نماید. پس هر کاربر بایستی برای استفاده از خدمات خاص، در آیفون خود یک اپل آی‌دی ثبت کرده و از آن استفاده کند.

پیشنهاد مطالعه: نکات مهم برای خرید موبایل - ویدئو

قبل از خرید ایفون به چه نکاتی توجه کنیم

5- شناسه ICCID

همه سیم‌کارت‌ها شناسه خاصی دارند که مطابق استانداردهایی تعیین می‌گردد. این شناسه از 19 یا 20 رقم تشکیل شده است و اگر در پشت جعبه باشد، بدین معناست که دستگاه آنلاک فکتوری نیست و توسط شرکت برای سیم‌کارت خاصی قفل شده است. در این صورت، گوشی توسط اپراتور مربوطه جهت ورود به کشورهایی همچون ایران، آنلاک می‌شود. پس از این مراحل، همه کاربران قادرند از هر سیم‌کارتی استفاده نمایند. کد ICCID به گوشی مربوط نیست و به همراه سیم‌کارت آن ارائه می‌شود.

6- پارت نامبر (Part Number)

شناسه خاصی است که پشت جعبه درج شده است و بیان‌گر کشور فروش آیفون مورد نظر است. به طور مثال، پارت نامبر LLA برای آمریکا و AE برای امارات است. این گوشی‌ها ر صورت تفاوت پارت نامبر، در مواردی مانند اندازه جعبه، اندازه آداپتور شارژر و دفترچه راهنما نیز با یکدیگر فرق دارند.

7- امضای اپل

عبارت مشترکی در تمام محصولات اپل موجود است که همان امضای کمپانی می‌باشد که روی جعبه و لوازم جانبی آن‌ها نیز دیده می‌شود. این عبارت به طور مثال این‌گونه است Designed by Apple in California Assembled in China. در لوازم جانبی تقلبی معمولا این عبارت دستکاری شده و یا با املای نادرست نوشته می‌شوند.

هنگام خرید گوشی ایفون به چه نکاتی توجه کنیم

8- مشخصات پشت جعبه گوشی

مشخصاتی مانند مدل موبایل، رنگ، ظرفیت حافظه و موارد مشابه آن را می‌توان در بخش پایینی جعبه مشاهده نمود. این قسمت را به دقت مطالعه کنید تا از انتخاب درست محصول دلخواه خود مطمئن شوید.

9- بررسی فعال بودن گوشی

از نکات خرید آیفون نو، وقتی که برای اولین بار گوشی روشن شد، ضروری است که مراحلی جهت فعال‌سازی آن انجام شود. پس از انجام این مراحل، سریال آن در سایت شرکت اپل ثبت می‌شود و کاربر خواهد توانست تاریخ دقیق فعال شدن موبایل را ببیند. برای اطمینان از عدم فعال بودن و کارکرده نبودن دستگاه، می‌توانید از طریق همان سایت و وارد کردن سریال گوشی خود، موضوع را بررسی نمایید.

در صورتی که آیفون شما قبلا فعال‌سازی نشده باشد، در صفحه مربوطه هیچ اطلاعاتی مشاهده نمی‌کنید. البته دسته‌ای از محصولات که دارای ICCID هستند، اکثرا اکتیو شده‌اند و وجود اطلاعات مربوط به آن در وب‌سایت، نشان از دست دوم بودن گوشی شما نیست.

پیشنهاد مطالعه: عرضه سری آیفون 13 با قابلیت Touch ID

10- Refurbished بودن یا نبودن آیفون

این ویژگی به معنای این است که آیفون پس از باز و روشن شدن، دارای مشکلاتی از لحاظ سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری بوده است و پس از ارجاع به کمپانی، تعمیر شده است یا تعدادی از قطعات آن تعویض گشته‌اند. این محصولات بسته‌بندی متفاوت دارند و با قیمت کمتری به فروش می‌رسند و باید دقت داشته باشید که نباید با قیمت محصول آکبند آن‌ها را خریداری کنید.

راهنمای خرید ایفون

11- شمایل جعبه

آیفون‌های Refurbished در جعبه‌های متفاوت کاملا سفید عرضه می‌شوند که عبارت Apple Certified Pre-owned یا Apple Cetified Refurbished روی آن‌ها درج شده است. باید دقت کنید که جعبه‌ها جابه‌جا نشده باشند و محصول درست به شما تحویل داده شود. اگر برچسبی در پشت جعبه دیدید که خراب شده یا به صورت غیرحرفه‌ای چسبانده شده بود، مطمئن باشید که دستگاه شما نو نیست. در مرحله بعد، باید شماره سریال دستگاه را با سریال روی جعبه تطبیق دهید. برای این کار می‌توانید به تنظیمات گوشی و قسمت اطلاعات دستگاه مراجعه کنید.

12- شماره سریال

برای اطلاع از نو بودن و زمان دقیق ساخت موبایل، می‌توانید از شماره سریال کمک بگیرید. مهم‌ترین بخش این اعداد، رقم اول و دوم آن است که اگر با 5K  شروع شده باشد، آیفون Refurbished می‌باشد. سومین رقم آن سال تولید و رقم چهارم و پنجم آن هفته‌ای از سال است که آیفون در آن تولید شده است. 

13- امکان رجیستر شدن

رجیستری آیفون 14 در سال 1401 توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران، ممنوع اعلام شد و این موضوع، مدل‌های بعدی آیفون را نیز شامل می‌شود.

14- رعایت نکات پس از باز کردن جعبه گوشی

  • جهت بررسی آنلاک بودن محصول، سیم‌کارت خود را درون آن قرار دهید و از دریافت آنتن مطمئن شوید.
  • پس از باز کردن جعبه به امضای اپل در لوازم جانبی دقت داشته باشی. بایستی بدون نیاز به باز کردن بسته‌بندی، بتوانید آن را مشاهده کنید.
  •  چنان‌چه گوشی به وسیله اپراتور آنلاک شده باشد، امکان دارد در خشاب آن سیم‌کارتی متعلق به همان اپراتور موجود باشد و توجه کنید که این سیم‌کارت قابل استفاده نیست و باید آن را خارج نمایید.

معرفی بهترین گوشی‌های آیفون 2024

1- گوشی موبایل اپل مدل Apple iPhone 13 ظرفیت 128 گیگابایت

گوشی موبایل اپل مدل Apple iPhone 13 از تمام قابلیت‌های پیشرفته اپل برخوردار است و دارای صفحه نمایش Super Retina XDR 6.1 اینچی است که از نوع OLED می‌باشد. این محصول ضدآب است و دارای گواهی IP68 می‌باشد. تراشه آن A15 Bionic و دوربین‌های آن 12 مگاپیکسل فوق عریض هستند. ویژگی‌های فوق‌العاده این دستگاه، آن را به بهترین گزینه برای استفاده روزمره تبدیل کرده‌اند.

گوشی موبایل اپل مدل Apple iPhone 13

2- گوشی موبایل اپل مدل Apple iPhone 13 ظرفیت 256 گیگابایت

این آیفون از تمام ویژگی‌های مذکور برخوردار است؛ اما بیشتر مناسب کسانی است که اطلاعات زیادی برای ذخیره کردن دارند و نیاز به حافظه بزرگی دارند، زیرا فضای داخلی موبایل اپل مدل Apple iPhone 13 برای ذخیره، 256 گیگابایت است.

گوشی موبایل اپل مدل Apple iPhone 13

3- گوشی موبایل اپل مدل آیفون 13 Apple Pro Max ظرفیت 256 گیگابایت

صفحه 6.7 اینچی آیفون 13 Apple Pro Max از نوع Super Retina XDR OLED است که نرخ نوسازی 120 هرتزی دارد. دوربین اصلی 12 مگاپیکسل این محصول دارای تشخیص عمق بوده و انواع واید، اولتراوید و تله‌فوتو را شامل می‌شود. پس بهترین انتخاب برای علاقه‌مندان به عکاسی است. ظرفیت باتری آیفون 13 پرومکس 4352 میلی‌آمپر ساعت با قابلیت شارژ سریع یا بی‌سیم بوده و تراشه قدرتمند آن از نوع Apple A15 Bionic است.

گوشی اپل مدل آیفون 13 Apple Pro Max

سخن پایانی

گوشی‌های مختلفی در بازار وجود دارند که هر کدام با داشتن ویژگی‌های خاص، مورد نیاز و مورد پسند کاربران مختلفی هستند. کمپانی بزرگ اپل، یکی از قدرتمندترین تولیدکنندگان گوشی‌های همراه است و موبایل‌های طراحی‌شده توسط آن، آیفون نامیده می‌شوند. این دستگاه‌ها در خصوصیاتی همچون سیستم عامل، رابط کاربری، لمس سه‌بعدی، ارزش فروش مجدد، نوع پشتیبانی، امنیت، سرعت و... با گوشی‌های دیگر متفاوتند. نکات مهم در خرید گوشی آیفون وجود دارد که باید رعایت کرد تا در استفاده از آن‌ها با مشکل مواجه نشوید. امید است با مطالعه این مطلب، در تهیه آیفون مورد نیاز خود از اطلاعات لازم آگاهی داشته باشید تا محصولی با اصالت و باکیفیت دریافت نمایید و از استفاده آن لذت ببرید.

سوالات متداول

1) ویژگی‌های بارز گوشی‌های اپل چیست؟

این موبایل‌ها در در خصوصیاتی همچون سیستم عامل، رابط کاربری، لمس سه‌بعدی، ارزش فروش مجدد، نوع پشتیبانی، امنیت، سرعت و برنامه‌های جانبی با موبایل‌های دیگر تفاوت دارند.

2) در هنگام تهیه گوشی آیفون به چه نکاتی باید توجه کرد؟

باید به مندرجات روی جعبه، سریال، شناسه ICCID، آنلاک بودن، گارانتی، اپل آی‌دی، پارت نامبر و امضای اپل توجه کرد.