تشخیص پاوربانک اصل از تقلبی

پاور بانک ها به ابزاری ضروری در دنیای دیجیتال و هوشمند امروزی تبدیل شده اند به طوری که بسیاری از افرادی که تلفن هوشمند دارند، همیشه یک پاور بانک همراه خود دارند. همین تقاضای بالا باعث شده که تولیدکنندگان و فروشندگان، طیف گسترده ای از پاور بانک ها را ارائه دهند. اما زمانی که در حال جستجو برای پاور بانک مورد نظرتان هستید باید مراقب باشید زیرا متاسفانه افراد سودجو در این زمینه هم ورود کرده اند و محصولات فیک یا تقلبی مشابه با محصولات اصلی را روانه بازار کرده اند. پس برای اینکه تصمیم گیری درستی داشته باشید و پولتان در جای درستی خرج شود بهتر است با راه های تشخیص پاوربانک اصل از تقلبی آشنا شوید. اگر نمی دانید چگونه آنها را از هم تشخیص دهید نگران نباشید زیرا ما در این مقاله به هر آنچه که باید بدانید اشاره کرده ایم.

آنچه در این مقاله خواهید 

  • توجه به شکل پاور بانک
  • مقایسه ظرفیت و قیمت
  • بررسی کیفیت باتری 
  • شماره سریال
  • در نظر گرفتن وزن پاوربانک
  • لوگو
  • نام تجاری روی پورت USB
  • کیفیت ساخت
  • بسته بندی
  • انجام دادن تست قدرت
  • از کجا پاور بانک اصلی خریداری کنیم؟

تشخیص پاور بانک اصلی از تقلبی

راه های تشخیص پاوربانک اصل از تقلبی

برای این که پاور بانک اصلی را از تقلبی تشخیص دهید و در دام افراد متقلب نیفتید، هنگام خرید پاور بانک نکات زیر را در نظر بگیرید:

1. توجه به شکل پاور بانک

اگر چه طراحی و شکل پاور بانک های تقلبی از پاور بانک های برندهای معتبر تقلید شده است، اما معمولا یک سری تغییرات جزئی در شکل و ظاهر پاور بانک های تقلبی وجود دارد. در حالی که برخی از نمونه ها شباهت زیادی به نمونه اصلی دارند، اما با یک بررسی دقیق می توانید متوجه تفاوت ها شوید. برای این منظور به سایت یا اکانت تولیدکننده اصلی در شبکه های اجتماعی مراجعه کنید و عکس هایی که از محصول گذاشته را به دقت بررسی کنید تا متوجه شوید که دقیقا باید دنبال چه چیزی بگردید.

2. مقایسه ظرفیت و قیمت

ساده ترین راه برای تشخیص پاور بانک اصلی از تقلبی این است که ظرفیت و قیمت آن را با هم مقایسه کنید. اگر یک پاوربانک ظرفیت بالایی دارد ولی به قیمت بسیار پایین فروخته می شود، این یک زنگ هشدار است. برای مثال، اگر یک پاور بانک که ظرفیت ۱۰,۰۰۰ میلی آمپر ساعت دارد را با قیمت 200 هزار تا 500 هزار پیدا کردید، باید شک کنید. به این خاطر که معمولا یک پاور بانک اصلی با این ظرفیت، قیمتی بیشتر از هشتصد هزار تومان دارد. اگر می بینید پاور بانکی از یک برند معتبر که ظرفیت بالایی دارد، با قیمتی بسیار کمتر از آنچه که در بازار یا سایت تولیدکننده است در حال فروش است، بدانید که به احتمال زیاد این پاور بانک اصلی نیست.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید پاور بانک

تشخیص پاوربانک اصل از تقلبی

3. بررسی کیفیت باتری 

برای اطمینان از این که پاور بانکی که خریداری می کنید اصلی است، باید باتری داخل آن را نیز بررسی کنید. پاور بانک های معتبر حاوی باتری های باکیفیت هستند که می توانید با بررسی یک سری ویژگی های خاص، اصالت آن ها را تایید کنید.  برای مثال پاور بانک شیائومی از باتری‌های اورجینال تولیدکنندگان معتبر همچون ال جی یا سامسونگ استفاده می کنند. این باتری ها شامل شماره سریال، نوع باتری و نام تجاری هستند که روی آن ها چاپ شده است. در مقابل، پاور بانک های تقلبی معمولا با باتری های با کیفیت پایین تر عرضه می شوند و فاقد این جزئیات هستند. این پاور بانک ها اغلب شماره سریال یا علامت تجاری ندارند. به علاوه باتری آن ها ضعیف و بی کیفیت است به طوری که ممکن است به سرعت متورم شوند و منجر به آسیب زودهنگام به پاور بانک شوند. قطعا یک پاور بانک تقلبی با باتری ضعیف، نمی تواند سریع گوشی یا لپ تاپ شما را شارژ کند.

4. شماره سریال

شماره سریال یک فاکتور مهم برای تشخیص پاوربانک اورجینال و فیک است. شماره سریال به عنوان یک کد منحصر به فرد عمل می کند که یک محصول را از محصول دیگر متمایز می کند. پاور بانک های تقلبی معمولا شماره سریال معتبر یا قانونی ندارند یا شماره سریالی دارند که با سوابق سازنده مطابقت ندارد. به وبسایت رسمی مراجعه کنید تا ببینید که چگونه باید اصالت محصول را با استفاده از شماره سریال تایید کنید. گاهی با وارد کردن کد در وبسایت، امکان تایید اصل بودن کالا وجود دارد. در برخی شرایط نیز بارکدی همراه محصول ارائه می شود که با اسکن کردن آن از طریق سایت رسمی، می توان به اصل یا تقلبی بودن محصول پی برد.

5. در نظر گرفتن وزن پاوربانک

یکی از ساده ترین راه ها برای تشخیص پاوربانک اصل از تقلبی، در نظر گرفتن وزن آن است. به طور کلی، هرچه ظرفیت پاوربانک بیشتر باشد، پاور بانک باید سنگین تر و بزرگ تر باشد. یک پاوربانک با ظرفیت ۱۰,۰۰۰ میلی آمپر ساعت معمولا بین 175 تا 200 گرم وزن دارد. از طرف دیگر پاور بانک هایی با ظرفیت حدود ۲۰,۰۰۰ میلی آمپر ساعت معمولا بین 400 تا 500 گرم وزن دارند.

بنابراین، اگر پاور بانکی را دیدید که ادعا می کند ظرفیت بالایی دارد (مثلا بیش از 20000 میلی آمپر ساعت) اما به طور غیرطبیعی سبک و کوچک تر از حد انتظار است، به احتمال زیاد مدل اصلی نیست. پاور بانک های دارای ظرفیت بالا که ساخت برندهای معتبر هستند به دلیل باتری های بزرگ تری که دارند، وزن و اندازه مشخصی دارند. بررسی وزن در برابر ظرفیت ادعا شده می تواند یک راه سریع و موثر برای تشخیص نمونه اصلی از تقلبی باشد.

پیشنهاد مطالعه: پاور کامپیوتر چیست؟

چطور بفهمم پاوربانک اصل از تقلبی

6. لوگو

در پاور بانک های اصلی (به خصوص آن هایی که از برندهای خاص و شناخته شده هستند) لوگو معمولا در قسمت بالایی بدنه قرار می گیرد و با رنگ روشن و شفاف مشخص می شود. از طرف دیگر، لوگوها در پاور بانک های تقلبی اغلب تار و به سختی مشخص هستند. بهتر است قبل از خرید پاوربانک، لوگو را از نزدیک ببینید. هنگام مشاهده لوگو، شفافیت، روشنایی رنگ و کیفیت حک شدن آن بر روی دستگاه را بررسی کنید.

7. نام تجاری روی پورت USB

نام تجاری روی پورت USB عامل مهمی است که هنگام تشخیص اصل یا تقلبی بودن پاور بانک، باید آن را در نظر بگیرید. در پاور بانک های اصلی معمولا نام برند یا لوگو، روی خود پورت USB حک یا چاپ شده است. این ویژگی به عنوان نشانه ای از اصالت کالا عمل می کند و کیفیت کالا را تضمین می کند. برندهای معتبر وجهه خود را در اولویت قرار می دهند و این جزئیات کوچک اما مهم را فراموش نمی کنند تا از این طریق اصالت کالای خود را به خریداران اثبات کنند.

هنگام بررسی پورت USB پاور بانک، به دنبال مارک واضح و دقیقی باشید که با لوگو و طراحی رسمی شرکت مطابقت دارد. هر گونه ناهماهنگی در رنگ و فونت را بررسی کنید، زیرا این موارد می توانند نشان دهنده تقلبی بودن محصول باشند.  علاوه بر این، پاور بانک های تقلبی اغلب به طور کلی فاقد برند هستند یا لوگوی تار و ناواضحی دارند. برخی از محصولات جعلی ممکن است نام تجاری را با غلط املایی درج کنند یا حتی لوگو را کمی تغییر دهند تا خریداران را فریب دهند.

پیشنهاد مطالعه: روش های افزایش طول عمر باتری گوشی

چطور بفهمیم پاوربانک اصل از تقلبی

8. کیفیت ساخت

پاور بانک های تقلبی معمولا با مواد نامرغوب ساخته می شوند، به همین خاطر استحکام کمتر و کیفیت پایین تری دارند. این پاور بانک ها بدساخت و کم دوام هستند و گویی فقط سر هم بندی شده اند. در مقابل، پاور بانک های ساخت برندهای معتبر دارای ظاهر ممتازی هستند که نشان دهنده استانداردهای بالاتر در پروسه تولید آن هاست. به عنوان مثال، انواع پاور بانک سامسونگ که قیمت بالای یک میلیون و پانصد هزار تومان دارند، به خاطر کیفیت ساخت خوب خود شناخته می شوند. انواع پاور بانک Anker که جزو نمونه های گران قیمت هستند هم کیفیت ساخت ممتازی دارند. این برندها این تضمین را می دهند که پاور بانک هایشان نه تنها خوب کار می کنند، بلکه در دستان مصرف کنندگان مستحکم و بادوام هستند.

9. بسته بندی

بسته بندی نقش مهمی در تعیین اصل یا تقلبی بودن پاوربانک ایفا می کند. پاور بانک های اصلی معمولا در جعبه های باکیفیت بسته بندی می شوند که این جعبه ها چاپ باکیفیت و واضحی دارند. متریال استفاده شده در بسته بندی نیز بادوام هستند و به خوبی طراحی شده اند تا ظاهری عالی به محصول دهند.

بهتر است بسته بندی را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که دستکاری نشده یا آسیب ندیده است. بسته بندی باید به صورت مهر و موم شده باشد. اگر بسته بندی محصول قبلا باز شده از تحویل گرفتن آن خودداری کنید. به اطلاعات درج شده روی بسته بندی دقت کنید. روی بسته بندی پاور بانک های اصلی اطلاعاتی مثل نام تجاری، شماره مدل، ظرفیت پاور بانک، مشخصات ورودی/ خروجی، گواهی های ایمنی و اطلاعات گارانتی درج شده اند.

بسته بندی پاور بانک اصلی ممکن است شامل لوازم جانبی اضافی نظیر کابل شارژر یا دفترچه راهنمای کاربر باشد. این لوازم جانبی از نظر استانداردهای کیفیتی، مشابه با محصول اصلی هستند. جعل کنندگان سعی می کنند بسته بندی محصولشان را شبیه بسته بندی اصلی دربیاورند اما اغلب جزئیات را نادیده می گیرند یا از موادی با کیفیت پایین استفاده می کنند.

10. انجام دادن تست قدرت

یک روش عملی عالی برای تشخیص پاوربانک اورجینال و فیک، انجام تست قدرت است. پاور بانک های اصلی معمولا گوشی های هوشمند شما را به سرعت شارژ می کنند که این مطابق با رتبه بندی خروجی آمپر آن هاست. از طرف دیگر صرفنظر از خروجی اعلام شده برای پاور بانک های تقلبی، این مدل ها اغلب به زمان بیشتری برای شارژ دستگاه ها نیاز دارند. بررسی قدرت پاور بانک زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که قصد داشته باشید از آن برای شارژ لپ تاپ خود استفاده کنید. 

پیشنهاد مطالعه: خالی شدن سریع باتری گوشی

تشخیص پاوربانک اورجینال و فیک

از کجا پاور بانک اصلی خریداری کنیم؟

از آنجایی که کالاهای الکترونیکی تقلبی روز به روز در حال افزایش هستند، باید یک فروشگاه قابل اعتماد را پیدا کنید که به شما این اطمینان را بدهد که محصول خریداری شده اصل است. برای مثال اگر در شهر محل زندگی تان نمایندگی فروش برندهای معتبر وجود دارد بهتر است خریدتان را از آنجا انجام دهید. فروشندگان مجاز و معتبر اغلب خدماتی مثل گارانتی و پشتیبانی مشتری را برای اطمینان خاطر خریداران ارائه می دهند.

اگر قصد خرید اینترنتی را دارید پلتفرم های آنلاین معتبر یا وب سایت های دارای نماد اعتماد الکترونیک (مانند بروز کالا) را برای خرید انتخاب کنید. در بروز کالا می توانید با بررسی پاور بانک اصل با خیالی راحت خرید کنید.

قبل از خرید آنلاین باید به طور کامل در مورد منبعی که قصد خرید از آن را دارید تحقیق کنید. همچنین به دنبال فروشندگانی بگردید که نظرات و رتبه بندی های مثبت دریافت کرده اند. به علاوه باید مطمئن شوید که فروشنده معتبر است و برای اطمینان خاطر خریدار، امکان مرجوع کالا را فراهم کرده است.

هنگام خرید آنلاین از فروشندگان شخص ثالث یا فروشندگانی که هویت و اصالت فروشگاه آن ها تایید نشده احتیاط کنید زیرا این فروشندگان معمولا کالاهای تقلبی را با قیمت بالا به فروش می رسانند. برخی از فروشندگان در صورتی که محصول اصل نباشد در توضیحات، عبارت «غیر اصل» را درج می کنند پس حتما این نکته را در نظر بگیرید. بهتر است برای این که به مشکل نخورید از وب سایت های برند رسمی یا وب سایت های نمایندگی های مجاز آن ها خرید کنید. این سایت ها اغلب اقداماتی نظیر کنترل کیفی را برای اطمینان از اصالت محصولات انجام می دهند.

نتیجه گیری

بررسی اصالت یک پاوربانک اهمیت زیادی دارد زیرا به شما این اطمینان را می دهد که محصولی باکیفیت خریداری کرده اید و هزینه ای که صرف کرده اید در جای درستی خرج شده است. اگر فکر می کنید تشخیص پاور بانک اصلی از تقلبی کار سختی است در اشتباهید زیرا با بررسی فاکتورهایی مثل شکل ظاهری پاور بانک، بسته بندی، وزن محصول، شماره سریال، لوگو و عوامل دیگر می توانید هنگام خرید پاوربانک تصمیمی آگاهانه بگیرید. با در نظر گرفتن نکات گفته شده در این مقاله، از این که با خرید محصولات تقلبی در دام افراد سودجو بیفتید جلوگیری می کنید.

سوالات متداول

1. طول عمر پاور بانک های اصلی چقدر است؟

بسته به میزان استفاده از پاور بانک، ظرفیت آن و عوامل دیگر، عمر پاور بانک های اصلی با هم فرق دارد. اما به طور متوسط، یک پاور بانک اصلی و با کیفیت می تواند ۴ تا ۵ سال بی عیب و نقص کار کند.

2. آیا پاور بانک های اصلی هم داغ می شوند؟

پاور بانک های اصلی در صورت استفاده زیاد از حد امکان دارد گرم شوند. اگر دیدید که دمای پاور بانک بیش از حد گرم شده، پروسه شارژ را متوقف کنید تا پاور بانک به دمای اتاق برسد.

3. آیا می توان هر روز از پاور بانک استفاده کرد؟

استفاده روزانه از پاور بانک باعث کاهش ظرفیت و در نهایت عمر کوتاه تر باتری می شود. به همین خاطر بهتر است فقط در موارد ضروری از پاور بانک استفاده کنید.