راهنمای خرید رینگ لایت + بررسی 4 نوع متفاوت

آیا شما یک استریمر یا یوتیوبر هستید؟ آیا در حوزه عکاسی فعالیت می‌کنید؟ شاید هم تولید محتوای ویدئویی می‌کنید و به یک رینگ لایت عالی نیاز دارید. رینگ لایت دستگاهی است که در بین استریمرها، تولید کنندگان محتوای ویدئویی، اینفلوئنسرها، عکاس‌ها، آرایشگرها، در صنعت مد و فشن و... محبوبیت زیادی دارد. برخی از افراد حتی برای داشتن عکس‌های زیبای خانوادگی از رینگ لایت استفاده می‌کنند! احتمالاً شما در فضای مجازی بارها رینگ لایت را دیده‌اید و می‌دانید که در پشت صحنه ویدئو‌ها و عکس‌های با کیفیت و زیبا معمولاً یک رینگ لایت با کیفیت وجود دارد. در این مطلب انواع رینگ لایت ها و نکات مهم در انتخاب را بیان می‌کنیم تا بدانید هنگام خرید رینگ لایت باید به چه مواردی توجه نمایید.
 
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • رینگ لایت چیست؟
  •  انواع رینگ لایت
  1. رینگ لاین سلفی 
  2. رینگ لایت فلاش
  3. رینگ لایت رومیزی
  4. رینگ لایت پایه‌دار
  • چرا از رینگ لایت استفاده می‌کنیم؟
  • نکات مهم در خرید رینگ لایت
  1. اندازه رینگ لایت
  2. رنگ و دمای نور 
  3. قابلیت نصب گوشی
  4. پایه و سه‌پایه
  • نتیجه‌گیری

رینگ لایت چیست؟

رینگ لایت Ring Light یکی از تجهیزات نورپردازی محسوب می‌شود که به صورت یک دایره تولید می‌شود. وظیفه این وسیله، تأمین نور مناسب و مطلوب برای فیلم‌برداری و عکاسی است. تأثیر استفاده از این محصول در کیفیت خروجی تصویر کاملاً مشخص است. این دستگاه محبوب باعث ایجاد نور یکنواختی می‌شود. در واقع این محصول نور را شبیه‌سازی می‌کند و سایه‌ها را از بین می‌برد. رینگ لایت یا به صورت یک لوله فلورسنت است و یا داخل آن صدها ال ای دی LED وجود دارد.

پنل رینگ لایت تمامی قطعات الکترونیکی مانند کلید روشن و خاموش و... را در خود جای می‌دهد. از آنجا که این منبع نور به صورت حلقه یا دایره است، نور یکنواختی به سوژه تابیده می‌شود. این محصول غالباً دارای آداپتور AC است اما برخی از مدل‌های آن از باتری‌های قابل شارژر بهره می‌برد تا حمل و نقل آن نیز امکان‌پذیر باشد. لازم به ذکر است که یکی از علل طراحی رینگ لایت به صورت دایره‌ای، این است که بتوان گوشی موبایل یا دوربین عکاسی را در مرکز آن قرار داد و از آن بهترین بهره را برد.

پیشنهاد مشاهده: سایر تجهیزات برقی و روشنایی 

راهنمای خرید رینگ لایت

انواع رینگ لایت

شاید تصور می‌کنید که رینگ لایت همان حلقه نور بزرگی است که روی سه‌پایه قرار می‌گیرد اما باید برای شما جالب باشد اگر بدانید این محصول دارای انواع مختلفی است. در ادامه انواع رینگ لایت و کاربرد هر کدام را بیان می‌کنیم. 

1. رینگ لاین سلفی 

رینگ لایت سلفی یا رینگ لایت گوشی حلقه نوری است که دارای یک گیره کلیپسی است. در واقع همین گیره کلیپسی باعث اتصال گوشی موبایل به رینگ لایت می‌شود. کاربر آن نیز مشخص است. شما می‌توانید عکس‌های سلفی بسیار با کیفیتی با روشنایی زیاد در تاریکی و شب با این دستگاه ثبت کنید. این دستگاه به شما خروجی نور مداوم را ارائه می‌دهد.

2. رینگ لایت فلاش

رینگ لایت فلاش روی لنز پشتی دوربین قرار خواهد گرفت و به منظور افزایش نور دوربین به کار می‌رود. افرادی که به عکاسی ماکرو علاقمند هستند، معمولاً از این محصول استفاده می‌کنند.

3. رینگ لایت رومیزی

این محصول بسیار پر کاربرد است و بسیاری از افراد مانند بلاگرها، اینفلوئنسرها، یوتیوبرها و... از رینگ لایت رومیزی برای تولید محتوا بهره می‌برند. رینگ لایت رومیزی نور را مستقیماً و یا با چند درجه زاویه، به سوژه می‌تاباند. این محصول غالباً دارای پایه‌ای برای قرار گرفتن روی میز و یا گیره‌ای برای متصل شدن به میز است.

پیشنهاد مطالعه: بهترین میکروفون برای استریم

نکات خرید رینگ لایت

4. رینگ لایت پایه‌دار

از نام رینگ لایت پایه‌دار مشخص است که این محصول دارای پایه است.در واقع برای اینکه نورپردازی به شکل بهتری صورت گیرد، این محصول را روی یک سه پایه قرار می‌دهند. ممکن است نام این محصول را با نام رینگ لایت سالنی بشناسید. این دستگاه غالباً دارای یک حلقه نور بزرگ است و برای نورپردازی بسیار حرفه‌ای می‌باشد. عکاسان حرفه‌ای در آتلیه‌ها معمولاً از این دستگاه بهره می‌برند. گریمورها و میکاپ آرتیست‌ها نیز از رینگ لایت پایه‌دار در سالن‌های آرایش استفاده می‌کنند.

چرا از رینگ لایت استفاده می‌کنیم؟

اگر بخواهیم خلاصه و تیتروار علت‌های استفاده از انواع رینگ لایت ها را ذکر کنیم، باید به برجسته کردن جزئیات در سوژه، عکاسی ماکرو، ایجاد افکت‌های رنگی، عکاسی از آثار هنری روی میز، تولید ویدئو، عکاسی از کارهای ظریف، عکاسی در هوای ابری، عکاسی پرتره، کاهش سایه‌ها و... اشاره کنیم. قابلیت راه‌اندازی سریع، دارا بودن طیف‌های وسیع رنگی، طول عمر بالا، تعمیر آسان، افزایش کیفیت عکس‌، قابلیت تظیم زاویه و تنظیم ارتفاع، دارا بودن ریموت کنترل برای تنظیم نور و... از دیگر عواملی هستند که باعث می‌شوند ما این محصول را بخریم و از آن استفاده کنیم.

پیشنهاد مطالعه: لوازم جانبی جذاب برای عکاسی

نکات مهم در خرید رینگ لایت

اگر شما قصد تهیه رینگ لایت را دارید، در این بخش از راهنمای خرید رینگ لایت به نکاتی که روی انتخابتان تأثیرگذاراست توجه کنید. اما این نکات فنی چه هستند؟

1. اندازه رینگ لایت

از اولین نکات خرید رینگ لایت، اندازه حلقه نور است. در حقیقت قطر و اندازه حلقه نور بسیار مهم است زیرا هر چقدر که اندازه حلقه نور بزرگتر باشد، نور نرم‌تری ایجاد می‌شود. برعکس این قضیه نیز صدق می‌کند؛ یعنی رینگ لایت با حلقه نور کوچک، نور شدیدتری را از خود ساطع می‌نماید. محصولات موجود در بازار غالباً 10 تا 22 اینچی هستند و هر کدام از آنها کاربری خاص خود را دارند. به عنوان مثال انواع کوچک‌تر برای عکاسی پرتره یا عکاسی از محصولات مناسب‌تر هستند. شما هنگام خرید این محصول حتماً باید به منبع نور نیز توجه کنید. LED یا SMD انواع منبع نوری هستند که رینگ لایت‌ها از آن بهره می‌برند. غالباً این محصول از LED استفاده می‌کند. 

2. رنگ و دمای نور 

جالب است بدانید که شما هنگام انتخاب رینگ لایت می‌توانید رنگ و دمای نور را نیز انتخاب کنید. در حقیقت برخی از این محصولات دارای تنظیم رنگ هستند. این‌گونه این محصول برای عکاسی یکی از تجهیزات نورپردازی فوق‌العاده خواهد بود. هر چقدر که بازه دمای رنگ نور بیشتر باشد، نور گرم و نور سرد بهتر و با کیفیت‌تری به دست می‌آید. در حالت کلی هر چقدر که میزان دمای رنگ نور کم شود، نور گرم‌تر خواهد بود و هر چقدر که میزان دمای رنگ نور بیشتر شود، نور سفید و سرد خواهد شد.

این نکته برای استریمرها مهم است که برخی از رینگ لایت‌ها دارای نور RGB هم هستند. تنظیم میزان روشنایی در بعضی محصولات مشاهده می‌شود که برای تنظیم شدت نور به کار می‌رود و می‌توان با این قابلیت، روشنایی را افزایش یا کاهش داد.گاهی در این محصولات ریموت کنترل برای کنترل رنگ و شدت نور وجود دارد. اگر محصول منتخب شما دارای تنظیم شدت نور نیست، می‌توانید با تغییر زاویه و جابه‌جایی به موقعیت مطلوب برسید. 

پیشنهاد مطالعه: معرفی 8 میکروفون بلاگری

انواع رینگ لایت

3. قابلیت نصب گوشی

اگر شما از افرادی هستید که روی پلتفرم‌های موبایلی تولید محتوا می‌کنید و به عکاسی و فیلمبرداری سلفی علاقمند هستید، بهتر است یک رینگ لایت با قابلیت نصب موبایل تهیه نمایید؛ یعنی رینگ لایت منتخب شما باید دارای هولدر گوشی باشد. این‌گونه موبایل شما در مرکز این محصول به صورت ثابت قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که برخی از این محصولات دارای قابلیت نصب آینه هستند. در حقیقت کاربر با وجود این قابلیت می‌تواند آینه‌ای در این رینگ لایت نصب کند و تمام جزئیات صورت خود را ببیند. افرادی که در زمینه محصولات آرایشی تولید محتوا می‌کنند، معمولاً از رینگ لایت با این قابلیت استفاده خواهند کرد. 

4. سه‌پایه

رینگ‌ لایت‌های بزرگ و پایه‌دار، محصولاتی حرفه‌ای محسوب می‌شوند. معمولاً آرایشگرها و عکاس‌ها از رینگ لایت‌های پایه‌دار بهره می‌برند. از دیگر نکات خرید رینگ لایت که باید بدانید این است که ring lightهای حرفه‌ای و گران قیمت معمولاً یک سه‌پایه دارند که حلقه نور روی آن نصب می‌شود. این سه پایه دارای قابلیت تنظیم ارتفاع است. وجود پایه برای ایجاد فاصله مناسب میان رینگ لایت و سوژه اهمیت زیادی دارد. اینکه حلقه نور شما قابلیت تنظیم زاویه عمودی و قابلیت چرخش افقی را نیز داشته باشد، بسیار مهم است زیرا استفاده از محصول را برای کاربر راحت‌تر خواهد کرد. 

نتیجه‌گیری

همان‌طور که متوجه شدید، رینگ لایت یکی از تجهیزات بسیار کاربردی در نورپردازی محسوب می‌شود که این روزها طرفداران بسیاری دارد. با تجه به توضیحات ما در این راهنمای خرید رینگ لایت به خاطر بسپارید که پس از تهیه آن باید نکات و تکنیک‌های دیگری را نیز به کار گیرید که عکس یا محتوای ویدئویی شما بسیار مطلوب شود. به عنوان مثال رینگ لایت نباید تنها منبع نور شما باشد یا حتماً پیش از تولید محتوا شما باید تمام تنظیمات مختلف نوری این محصول را امتحان نمایید تا نور ایده‌آل را پیدا کنید. شما دوستان عزیز حتماً باید به مقدار فاصله رینگ لایت با سوژه دقت کنید و... برای تهیه این محصول پرکاربرد به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از تمامی انواع رینگ لایت ها دیدن کنید. به خاطر بسپارید که کارشناسان مجموعه بروزکالا همواره پاسخ‌گوی سوالات شما دوستان گرامی هستند و شما می‌توانید با آنها مشاوره رایگان داشته باشید.

سوالات متداول

1. دسته‌بندی رینگ لایت بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟

معمولاً دسته‌بندی این محصول بر اساس اندازه حلقه، سه پایه، وجود هولدر موبایل، وجود آینه میکاپ، ریموت کنترل و... انجام می‌شود.

2. در حالت کلی هنگام تهیه رینگ لایت باید به چه نکاتی توجه کنم؟

اندازه، دمای رنگ نور، روشنایی، سازگاری آن با گوشی، وزن مناسب، استحکام بالای سه پایه، مصرف برق، قابلیت تنظیم ارتفاع، کیفیت ساخت، قابلیت Gooseneck برای خم شدن محصول و گارانتی مواردی هستند که شما هنگام خرید این محصول باید به آنها دقت نمایید. 

3. چه نوع رینگ لایتی بخریم؟

شما باید با توجه به نوع استفاده خود باید نوع رینگ لایت را انتخاب نمایید. اگر از دوربین سلفی گوشی استفاده می‌کنید، رینگ لایت سلفی و هولدر دار برای شما مناسب است. اگر عکاس هستید، رینگ لایت بزرگ و پایه دار حرفه‌ای خریداری کنید. اگر برای تولید محتوا در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام به این محصول نیاز دارید، یک رینگ لایت رومیزی هم برای شما کافی خواهد بود.