شارژ معکوس چیست؟

برای همه ما حداقل یکبار اتفاق افتاده که حین سفر یا زمانی که در خانه نیستیم ناگهان متوجه می شویم که شارژ تلفن همراه‌مان در حال تمام شدن است. در این وضعیت اگر پاوربانک هم همراهمان نباشد، ممکن است گوشی خاموش شود. اما نگران نباشید زیرا یک تکنولوژی جدید به نام شارژ معکوس در این موقعیت به داد شما می رسد. شارژ معکوس انتقال انرژی بین دستگاه های هوشمند را میسر کرده است. اگر می خواهید با فناوری شارژ معکوس، مزایای آن و تمام جزئیات مربوط نحوه استفاده از شارژ معکوس آشنا شوید با ما همراه باشید.

معنی شارژ معکوس

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

شارژ معکوس چیست؟
مزایای استفاده از شارژ معکوس
معایب استفاده از تکنولوژی شارژ معکوس
•    سرعت پایین
•    کارآیی پایین
چه دستگاه هایی را می توان با شارژ معکوس شارژ کرد؟
•    تلفن‌های هوشمند
•    ایربادهای (Earbuds) بی سیم 
•    ساعت های هوشمند
•    سایر دستگاه های کم مصرف
شارژ معکوس چگونه عمل می کند
راهنمای گام به گام برای تنظیم شارژ معکوس
آیا شارژ معکوس با کابل امکان پذیر است؟
نتیجه گیری

 

شارژ معکوس چیست؟

شارژ معکوس یک فناوری پیشرفته است که به یک دستگاه همچون تلفن هوشمند اجازه می دهد تا به عنوان منبع انرژی عمل کند و انرژی دیگر دستگاه ها را تامین کند. این قابلیت نوآورانه و جدید در سال های اخیر برجسته و پرطرفدار شده است و نحوه تامین انرژی دستگاه‌های هوشمند را تغییر داده است.

این تکنولوژی در حقیقت با معکوس کردن جریان برق عمل می کند. در روش شارژ معمولی، برای شارژ باتری گوشی به یک منبع برق مانند آداپتور دیواری یا پاور بانک وابسته است. حال در روش شارژ معکوس یا Reverse Charge، نقش ها برعکس می شوند. به این صورت که دستگاه به منبع انرژی تبدیل می شود و از طریق اتصال سیمی یا بی سیم انرژی را به دستگاه های دیگر می رساند.

پیشنهاد مطالعه: افزایش هوشمندانه طول عمر باتری گوشی

شارژ معکوس چیست

مزایای استفاده از شارژ معکوس

حالا که فهمیدید شارژ معکوس چیست، زمان آن فرا رسیده که با اصلی ترین مزایایی که استفاده از فناوری شارژ معکوس به همراه دارد، آشنا شوید. در اینجا به برخی از این مزایا اشاره کرده ایم:

  • شارژ دستگاه به دستگاه: این روش به اشتراک گذاری یکپارچه انرژی باتری بین دستگاه های سازگار را ممکن می کند و اتصال و عملکرد بی وقفه و بدون قطعی را تضمین می کند.
  • منبع برق اضطراری: در لحظات حساسی که گزینه های شارژ سنتی در دسترس نیستند، شارژ معکوس به عنوان یک راه نجات عمل می کند. این روش به یک دستگاه اجازه می دهد دستگاه دیگری را شارژ کند و از خاموش شدن آن جلوگیری کند.
  • یک همراه مطمئن در سفر: با از بین بردن نیاز به شارژرهای متعدد یا پاوربانک، می توانید چمدان یا کوله بار سفرتان را سبک تر کنید. یک دستگاه با شارژ معکوس می تواند به عنوان یک هاب برق یا انرژی برای دیگر دستگاه های هوشمندتان عمل کند.
  • سازگاری جهانی: شارژ معکوس به برند یا مدل خاصی محدود نمی شود. تا زمانی که دستگاه ها از این ویژگی پشتیبانی کنند، بدون در نظر گرفتن تفاوت هایشان می توانند با هم انرژی را به اشتراک بگذارند.
  •  دوستدار محیط زیست: استفاده از شارژ معکوس نیاز به شارژرهای متعدد را کاهش می دهد و به همین ترتیب ضایعات الکترونیکی را نیز کاهش می دهد.
  • راحتی بیشتر: زمانی که یک تکنولوژی جدید به وجود می آید خیلی از افراد از امتحان کردن آن واهمه دارند. اما با یکبار امتحان کردن شارژ معکوس می توانید قدرت این تکنولوژی شارژ را مشاهده کنید، از این فناوری نوآورانه لذت ببرید و در حوزه دیجیتال پیشتاز باشید.

پیشنهاد مطالعه: بررسی 7 موضوع مهم در مورد فست شارژ

معایب استفاده از تکنولوژی شارژ معکوس

برخی از اصلی ترین معایب تکنولوژی شارژ معکوس به شرح زیر هستند:

سرعت پایین:

 یکی از بزرگترین معایب شارژ بی سیم معکوس این است که بسیار کندتر از سایر اشکال شارژ است. Juan Bagnell که یک یوتیوبر است یک سری تست ها روی شارژ معکوس انجام داد. این تست ها نشان دادند که سامسونگ S10 در مدت ۳۰ دقیقه قادر است که شارژ ال جی V40 را فقط تا ۸ درصد افزایش دهد. حال اگر این را با شارژ با استفاده از پریز دیواری مقایسه کنیم می بینیم که شارژ مستقیم می تواند باتری را تا ۵۰ درصد در همین مدت زمان شارژ کند. شارژ معکوس بی سیم فقط زمانی مفید است که تنها گزینه موجود باشد.

کارآیی پایین:

 به ازای هر ۲ درصد باتری که به یک دستگاه اضافه می شود، ۵ درصد از دستگاه دیگر تخلیه می شود. این یعنی تلفات انتقال الکتریکی در این روش بالای ۶۰٪ است. علاوه بر این، شارژ معکوس یا Reverse Charge مقدار زیادی گرما ایجاد می کند. همچنین دستگاه تامین کننده باید مثل یک پاوربانک بی سیم عمل کند و برای مدت زمان طولانی رو به پایین قرار گیرد و دستگاه دیگر روی آن قرار بگیرد. این کار نه تنها از دسترسی شما به دستگاه تامین کننده جلوگیری می کند بلکه به دستگاهی که در حال شارژ است نیز دسترسی نخواهید داشت. قرار دادن گوشی رو به پایین نیز احتمال خراشیدگی صفحه را افزایش می دهد.

فناوری شارژ معکوس

چه دستگاه‌هایی را می توان با شارژ معکوس شارژ کرد؟

فناوری شارژ معکوس با اجازه دادن به دستگاه های مختلف برای به اشتراک گذاری انرژی خود، دریچه ای رو به امکانات جدید را به روی شما باز می کند. در اینجا نگاهی دقیق می اندازیم به هر آنچه که می تواند با استفاده از این ویژگی نوآورانه شارژ شود:

تلفن های هوشمند: 

برخی از تلفن های هوشمند مجهز به قابلیت شارژ معکوس هستند که به آنها این امکان را می دهد که سایر تلفن‌های هوشمند یا لوازم جانبی را به صورت بی سیم شارژ کنند. برای مثال، می توانید از یک گوشی هوشمند برای شارژ یک گوشی هوشمند دیگر که از شارژ بی سیم پشتیبانی می کند استفاده کنید.

ایربادهای (Earbuds) بی سیم: 

برخی از انواع ایرباد بی سیم دارای کیس شارژ بی سیم هستند. اگر کیس ایرباد از شارژ بی سیم پشتیبانی می کند، معمولا می توان آن را با استفاده از شارژ معکوس از طریق گوشی هوشمند سازگار شارژ کرد.

ساعت های هوشمند: 

برخی از انواع ساعت هوشمند با قابلیت شارژ بی سیم را می توان با استفاده از شارژ معکوس از طریق تلفن هوشمند شارژ کرد.

شارژ معکوس چیه

پیشنهاد مطالعه: راهنمای جامع خرید ساعت هوشمند

سایر دستگاه های کم مصرف: 

سایر دستگاه های کم مصرف با قابلیت شارژ بی سیم، مانند فیتنس ترکر یا دستگاه های کوچک اینترنت اشیاء (loT) هم می توانند با استفاده از شارژ معکوس شارژ شوند. البته به شرط این که با توان خروجی دستگاه شارژ معکوس سازگار باشند.
توجه به این نکته ضروری است که همه گوشی‌های هوشمند یا دستگاه ها از شارژ معکوس پشتیبانی نمی کنند. علاوه بر این، سرعت شارژ و کارایی شارژ معکوس ممکن است بسته به دستگاه های مورد استفاده و ظرفیت باتری آن ها متفاوت باشد.

شارژ معکوس چگونه عمل می کند

یادتان هست که در دوران مدرسه در مورد مفهوم انتشار یاد گرفتید؟ انتشار، نفوذ یا دیفیوژن (Diffusion) شامل حرکت خالص ذرات از ناحیه ای با غلظت بالاتر به ناحیه ای با غلظت پایین تر است. پدیده انتشار نشان می دهد که عملکرد شارژ معکوس چگونه است.

در این شرایط شما دستگاهی دارید که شارژ آن زیاد است (ناحیه ای با غلظت بالاتر) و دستگاهی که شارژ آن کم است (ناحیه ای با غلظت پایین تر). هنگامی که این دو دستگاه به یکدیگر متصل می شوند، اختلاف ولتاژ آنها باعث می شود جریان از دستگاهی که شارژ بالایی دارد به دستگاهی که شارژ آن تخلیه شده انتقال پیدا کند. هنگامی که یک دستگاه جریان را به دستگاه دیگر انتقال می دهد، شارژ از دست می دهد در حالی که دستگاه دیگر شارژ می شود. زمانی که غلظت بار در هر دو دستگاه یکسان شود، این فرآیند متوقف می شود و جریان دیگر بین دستگاه ها منتقل نمی شود و این معنی شارژ معکوس است.

راهنمای گام به گام برای تنظیم شارژ معکوس

تنظیمات شارژ معکوس بسته به مدل و سازنده دستگاه می تواند کمی متفاوت باشد. در هر حال اگر می خواهید بدانید که چگونه شارژ معکوس را فعال کنید، در اینجا به یک راهنمای گام به گام کلی اشاره کرده ایم تا به شما کمک کنیم که این پروسه را راحت و بدون مشکل انجام دهید:

  1. تایید سازگاری: قبل از هر چیزی اطمینان حاصل کنید که دستگاهی که می خواهید آن را شارژ کنید (چه تلفن هوشمند و تبلت باشد و چه ساعت یا هر دستگاه دیگری) از استاندارد شارژ بی سیم پشتیبانی می کند.
  2. بررسی سطح باتری:  برای استفاده موثر از شارژ معکوس، حتما مطمئن شوید که سطح باتری گوشی تان بالای ۲۰ درصد است.
  3. فعال کردن شارژ معکوس: به تنظیمات گوشی بروید و سپس وارد بخش مربوط به باتری شوید. حالا گزینه ای که مربوط به شارژ معکوس یا به اشتراک گذاری باتری است را فعال کنید.
  4. آماده کردن دستگاه شارژ: دستگاهی که می خواهید به صورت بی سیم شارژ کنید را روشن کنید.
  5. موقعیت قرارگیری: دستگاه مورد نظر را در پشت و قسمت مرکزی تلفن خود قرار دهید. از قرار دادن هر گونه جسم فلزی بین گوشی و دستگاه در حال شارژ خودداری کنید.
  6. شروع شارژ: اگر پروسه شارژ در عرض ۵ ثانیه شروع نشد، موقعیت دستگاهی که قرار است شارژ شود را مجددا تنظیم کنید و دوباره امتحان کنید.
  7. نظارت: حواس تان به روند شارژ باشد تا مطمئن شوید که همانطور که انتظار دارید پیش می رود.
  8. وقفه و غیرفعال شدن: اگر دستگاهی که قرار است شارژ شود را حین شارژ شدن، از تلفن جدا کنید و این جدا شدن بیش از ۲ دقیقه طول بکشد، عملکرد شارژ معکوس بی سیم به طور خودکار غیرفعال می شود.

به یاد داشته باشید که دستورالعمل شارژ معکوس مدل‌های مختلف ممکن است کمی با هم متفاوت باشد، بنابراین همیشه برای راهنمایی دقیق به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.

شارژ معکوس یا Reverse Charge

آیا شارژ معکوس با کابل امکان پذیر است؟

بله علاوه بر شارژ معکوس بی سیم، شارژ معکوس با کابل هم ممکن است. این نوع شارژ معکوس مفهوم جدیدی نیست و از مدت ها قبل از این روش استفاده میشد. طی این پروسه، دو دستگاه به یکدیگر متصل می شوند و یکی از آنها برای تغذیه دیگری و در نتیجه شارژ آن استفاده می شود. برای مثال، آیپدها را می توان با استفاده از کابل USB C به USB C یا کابل USB C به لایتنینگ به دستگاه دیگری متصل کرد و شارژ کرد.

علاوه بر آیپد بسیاری دیگر از دستگاه های مبتنی بر اندروید را نیز می توان از این طریق شارژ کرد. برای این که ببینید آیا دستگاه فعلی تان از این نوع شارژ پشتیبانی می کند یا نه، دفترچه راهنمای محصول را مشاهده کنید یا در وبسایت های معتبر اطلاعات و قابلیت های محصول را چک کنید.

نتیجه گیری 

فناوری شارژ معکوس روشی که ما با آن نیازهای برق دستگاه هایمان را مدیریت می کنیم را متحول کرده است. در این مقاله دیدید که در مواقع اضطراری این روش تا چه حد به کار می آید و چه مزایای گسترده ای را در اختیارتان قرار می دهد. همان طور که فناوری همچنان در حال تکامل است، شارژ معکوس یک راه حل راحت برای به اشتراک گذاشتن انرژی بین دستگاه‌ها را ارائه می دهد، تجربه کلی کاربران را بهبود می‌بخشد و این اطمینان را می دهد که دستگاه های هوشمند شارژ و آماده استفاده هستند. البته بهتر است به جز در مواقع ضروری از شارژ معکوس استفاده نکنید.

برای آموزش‌های بیشتر با مجله بروزکالا همراه باشید. 

سوالات متداول

1. آیا شارژ معکوس به باتری آسیب می رساند؟

خیر، شارژ معکوس به نحوی طراحی شده است که برای دستگاه شما ایمن باشد. سازندگان اقدامات حفاظتی ای را اعمال کرده اند که از شارژ بیش از حد جلوگیری می کنند و این اطمینان را می دهند که هر دو دستگاه در طول فرآیند شارژ تحت حفاظت هستند. با این حال بهتر است که هر روز از این روش استفاده نکنید و آن را به عنوان راهکار برای مواقع ضروری در نظر بگیرید.

2. سرعت شارژ معکوس چقدر است؟

سرعت شارژ معکوس به عواملی مانند ظرفیت دستگاه تامین کننده، سازگاری دستگاه گیرنده و عوامل دیگر بستگی دارد. به طور کلی، سرعت شارژ معکوس ممکن است در مقایسه با شارژ مستقیمی که با استفاده از آداپتور برق است کمی کندتر باشد.

3. شارژ بی سیم معکوس چند وات است؟

شارژ بی سیم معکوس در اکثر دستگاه ها از ۴.۵ تا ۱۰ وات متغیر است.