راهنمای جامع خرید ساعت هوشمند

ساعت هوشمند به شما کمک می‌کند تا نهایت استفاده را از یک زندگی دیجیتال ببرید. این ابزارها می‌توانند به شما کمک کنند تا پیام متنی بنویسید یا تماس تلفنی برقرار کنید و حتی نرم‌افزارهای مختلفی رویشان نصب کنید. حتی بسیاری از این ساعت‌ها می‌توانند تمام کارهایی که یک دستگاه فیتنس ترکر می‌تواند  برای شما انجام دهد را برایتان انجام دهند. زیرا اکثر این محصولات دارای سنسورهایی داخلی‌ای هستند تا قدم‌های شما را بشمارد و کالری مصرفی‌تان را حساب کند؛ ضربان قلبتان را اندازه بگیرد و غیره.

اولین ساعت‌های هوشمند بزرگ و سنگین بودند. اما امروز با گذشت زمان و پیشرفت فناوری، مدل‌های جدید سبک‌تر هستند و تا حدود بسیاری شبیه یه یک ساعت مچی. بعضی حتی طراحی منحصر به فردی دارند که به شما اجازه می‌دهد در محل کار یا اداره نیز به طور معمول آن‌ها را همراه داشته باشید.

ما در این مقاله از بروزکالا عوامل مختلفی را که باید هنگام تصمیم گیری برای خرید ساعت های هوشمند مد نظر داشته باشید، به شما گوشزد می‌کنیم.  با ما همراه باشید.

برای بررسی مشخصات و قیمت ساعت هوشمند کلیک کنید

راهنمای خرید ساعت هوشمند: نکات سریع

اگر وقت ندارید این مقاله را تا به انتها بخوانید، بخش کوتاه پیش رو برای شما نوشته شده است:

  • ساعت هوشمند را بدون تأیید اینکه با تلفن هوشمند شما سازگار است یا خیر، خریداری نکنید. به عنوان مثال، Apple Watch ها  فقط با iPhone کار می کنند. پلتفرم Wear OS  گوگل و ساعت های Tizen سامسونگ با هر دو سیستم عامل اندروید و IOS کار می کنند، اما با ویژگی های کمتری نسبت به زمانی که از آن ها در اتصال با دستگاه های اندرویدی استفاده می کنید، همراه شما خواهند بود.
  • اگر طرفدار تناسب اندام هستید، یک ساعت مجهز به سنسور ضربان قلب وGPS (برای ردیابی حرکت) را انتخاب کنید.
  • هنگام خرید به عمر واقعی باتری توجه کنید. ساعت های هوشمند هیبریدی که بیشتر شبیه به ساعت های آنالوگ هستند، بیشترین عمر باتری را دارند، اما صفحه لمسی ندارند.
  • بررسی کنید که بند یا سگک بند ساعت به راحتی قابل استفاده و تعویض باشد. همچنین مطمئن شوید که پیدا کردن بندهای جایگزین آسان است.
  • گستردگی انتخاب برنامه‌ها یک عامل مهم است، اما به اندازه سازگاری با تلفن همراه، طراحی بصری و سایر ویژگی ها مهم نیست.

 

سازگاری سیستم عامل و تلفن همراه

از آنجا که اکثر ساعت های هوشمند به گونه ای طراحی شده اند که همراه تلفن هوشمند شما باشند، سازگاری دستگاه بسیار مهم است. به عنوان مثال، Galaxy Watch  و Galaxy Watch Active 2  سامسونگ با اکثر تلفن های همراه اندرویدی و همچنین iPhone کار می کنند. اگرچه باید توجه داشته باشید که استفاده از آن ها همراه با دستگاه های اندرویدی و به ویژه سامسونگ راحت تر است. Fibit Versa 2  به همان خوبی ای که در گوشی های اندرویدی کار می کند، در iPhone ها هم کار می کند. دارندگان تلفن های اندرویدی دارای یک ویژگی اضافی هستند: پاسخ سریع به پیام های متنی ورودی.

سیستم عامل Wear OS گوگل بر روی ساعت های هوشمندFossil ، LG ، Huawei و برخی دیگر از برندها وجود دارد. این سیستم عامل بیشتر با تلفن های هوشمند اندرویدی سازگار است، اگرچه برخی از آن ها با ویژگی های محدود با iPhone نیز کار خواهند کرد. گوگل بررسی سازگاری تلفن هوشمند شما را آسان می کند: کافی است از مرورگر تلفن هوشمند خود به آدرس g.co/WearCheck  مراجعه کنید. جای تعجب نیست که اپل واچ فقط با iPhone کار می کند. برنامه Apple Watch که از قبل بر روی iPhone نصب شده است، جایی است که فروشگاه App watchOS را پیدا خواهید کرد. در آنجا می توانید نسخه های مخصوص ساعت برنامه های iOS مورد علاقه خود را نصب کرده یا برنامه های جدیدی را پیدا کنید: در این فروشگاه همه چیز، از بازی گرفته تا برنامه های ردیابی تناسب اندام تا برنامه های کاربردی که بیشترین بهره وری را به شما هدیه می دهند تا بتوانید اعلان های Slack را دریافت کرده یا کارت های Trello را مشاهده کنید، یافت می شود.

در انتها باید بگوییم که ساعت هوشمند نخرید، مگر اینکه بدانید با تلفن هوشمند شما سازگار است.

پیشنهاد مطالعه: مقایسه اپل واچ و گلکسی واچ

خرید انلاین ساعت هوشمند

راهنمای خرید ساعت هوشمند : صفحه نمایش OLED در مقابل LCD

اکثر ساعت های هوشمند از صفحه LCD رنگی یا صفحه AMOLED که به شما امکان می دهد عکس ها، برنامه ها و سایر محتواها را با اغنای رنگ بالا مشاهده کرده و همچنین روشنایی بیشتری دارد، استفاده می کنند. این مزیت باعث در اختیار داشتن عمر باتری کمتر می شود، اگرچه سازندگان ساعت های هوشمند روز به روز بهره وری دستگاه ها را بهبود می بخشند. برخی از آن ها ممکن است چند روز تا حتی چند هفته دوام داشته باشند، اما اگر می خواهید طولانی ترین استقامت باتری را در اختیار داشته باشید، یک صفحه سیاه و سفید را انتخاب کنید.

ساعت های هوشمند گران قیمت به جای نمایشگرهای LCD از نمایشگرهای OLED واضح استفاده می کنند، تا طراحی باریک تری داشته باشند. اپل اولین صفحه نمایش OLED خود را توسعه داد تا اولین نسل اپل واچ را تا حد ممکن نازک بسازد. اما باید توجه داشت که سامسونگ اولین ساعت هوشمند OLED خود را با نام Galaxy Gear در سال 2013 تولید کرد.

پیشنهاد مطالعه: کاربردهای ساعت هوشمند

 صفحه لمسی در مقابل بدون لمس

به نظر می رسد انتخاب وجود صفحه لمسی در ساعت هوشمند چندان دور از ذهن نیست. اما انتخاب موارد بر روی صفحه نمایش لمسی کوچکتر دشوار است و برخی از رابط های مبتنی بر حرکت نیز قابل استفاده نیستند. Wear OS عملکرد خوبی در ارائه اعلان های مبتنی بر کارت دارد که می توانید به راحتی آن ها را با کشیدن انگشت پاک کنید، اما برای رسیدن به برنامه ها و گزینه های دیگر در برنامه ها، به حرکت زیادی نیاز است. با این حال، می توانید با حرکت مچ دست خود، بین منوها جابجا شوید.

اپل از رویکرد ترکیبی برای Apple Watch استفاده کرد و صفحه نمایش لمسی و هر دو دکمه تاج دیجیتالی و دکمه کناری را در سمت راست قرار داد. می توانید از تاج برای بزرگنمایی سریع محتوا یا پیمایش استفاده کنید و همچنین جالب است بدانید که صفحه نمایش این ساعت هوشمند از فناوری Force Touch  استفاده می کند که تفاوت بین ضربه سریع و فشار طولانی را می فهمد. با فشردن دکمه کناری، اغلب به برنامه هایی که اخیرا استفاده کرده اید، راهنمایی خواهید شد. سامسونگ گلکسی واچ و سامسونگ گیر 3 دارای حاشیه ای در اطراف صفحه نمایش هستند که با چرخاندن آن ها می توانید در منوها حرکت کنید. این قابلیت در ترکیب با لمس استفاده می شود و بسیار جذاب و کاربردی است.

پیشنهاد مطالعه: 10 تا از بهترین گوشی‌های شیائومی 2024 بازار ایران

قیمت ساعت هوشمند

راهنمای خرید ساعت هوشمند : طراحی و شخصی سازی

ساعت های هوشمند برتر، استفاده از بندها و/یا قابلیت تعویض آن ها را با مدل های ارائه شده توسط سازندگان دیگر، امکان پذیر می کنند. اگر می خواهید ظاهر دستگاه خود را شخصی سازی کنید، این امر مهم است. امروزه اکثر ساعت های هوشمند قبل از خرید، گزینه های سفارشی سازی زیادی را ارائه می دهند. به عنوان مثال، می توانید رنگ و جنس بند و مواد سازنده، ظاهر و اندازه ساعت هایی مانند Moto 360  و Apple Watch را انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید که راحتی ساعت بر روی دست بسیار مهم است، همچنین سهولت بستن ساعت به مچ دست نیز اهمیت زیادی دارد. قطعاً هرگونه ساعت هوشمندی با قفل های دست و پا گیر که برای باز و بسته شدن نیاز به نیروی زیادی دارند، انتخاب خیلی از افراد نیست. خوشبختانه اکثر ساعت های جدید از سگک های استاندارد استفاده می کنند. در حال حاضر تعداد بیشتری از ساعت های هوشمند دارای ظاهر گرد هستند و این سبک طراحی بیشتر، آن ها را شبیه به ساعت های سنتی می کند. ساعت های هوشمند جدیدتر، باریک تر و کوچکتر هستند.

سازندگان سنتی ساعت نیز با دستگاه های Android Wear که سبک ساعت آنالوگ را با هوشمندی سیستم عامل ساعت گوگل ترکیب می کنند، به این رقابت اضافه شده اند.Movado ، Tag Heuer ، Emporio Armani و حتی Louis Vuitton با طراحی دستگاه های پیشرو در حوزه ساعت(و برچسب قیمتی سازگار) به سمت تولید ساعت های هوشمند حرکت کرده اند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین موبایل سامسونگ سری A با قیمت مناسب

 گستردگی انتخاب برنامه

برنامه های کاربردی مخصوص ساعت های هوشمند در حال بلوغ هستند و برخی از مدل ها اکنون صدها یا حتی هزاران برنامه قابل نصب دارند. اپل واچ با داشتن بیش از 20000 برنامه از جمله ESPN ، MapMyRun ، Uber و حتی Rosetta Stone ، دارای بهترین فهرست برنامه تا کنون است. شما می توانید همه کارها را از کنترل چراغ هایPhilips Hue (و سایر بهترین دستگاه های هوشمند خانگی) گرفته تا سفارش ناهار با ساعت خود انجام دهید.

یک Apple Watch App Store اختصاصی برای نصب این برنامه ها در برنامه Apple Watch  برای iOS وجود دارد. Wear OS  گوگل نیز دارای هزاران برنامه است که برای پلتفرم خود بهینه شده است. در این سیستم عامل شما به جای اینکه ابتدا از طریق تلفن هوشمند خود اقدام به نصب کنید، برنامه ها را مستقیماً روی خود ساعت نصب خواهید کرد. Wear OS دارای بسیاری از برنامه های مشابه در سیستم عامل watchOS ، از جمله Lyft ، که به شما امکان می دهد یک سفر را برنامه ریزی کنید وWhatsApp ، که به شما امکان می دهد با صدای خود به پیام ها پاسخ دهید، می باشد.

سایر سیستم عامل های اختصاصی، به ویژه Tizen OS سامسونگ، در بخش برنامه ها دارای نقص و کمبود هستند. اگرچه برنامه های کاربردی مخصوص تایزن در حال افزایش است.

ساعت هوشمند اندرویدی

ویژگی های تناسب اندام، ضربان قلب و  GPS

با توجه به محبوبیت روزافزون ردیاب های تناسب اندام، سازندگان ساعت های هوشمند با یکپارچه سازی عملکردهای نظارت بر فعالیت، وارد عمل شده اند. برخی از ساعت های هوشمند برای ردیابی فعالیت ها به تلفن هوشمند شما وابسته هستند، اما اکثر آن ها حداقل یک گام شمار داخلی برای ردیابی فعالیت ها دارند. اگر قصد دارید از ساعت هوشمند خود عمدتا برای تمرین استفاده کنید، ممکن است بخواهید ردیاب های تناسب اندام با ویژگی های مشابه ساعت هوشمند مانند Fitbit Versa یاGarmin Vivoactive  را انتخاب کنید، که هر دو به شما این امکان را می دهند که صفحه ساعت را تغییر داده و اعلان ها را بخوانید. Versa با ارائه ویژگی های سلامتی زنان، مانند توانایی ثبت دوره ها و ثبت علائم و همچنین مقایسه چرخه خود با آمار سلامت مانند خواب و فعالیت، حتی فراتر از انتظار پیش رفته است.

اکثر دستگاه های Wear OS دارای یک کنترل کننده ضربان قلب هستند، اما آن ها به اندازه ردیاب های اختصاصی تناسب اندام مانند Fitbit Charge 4 قابل اعتماد نیستند. سنسور ضربان قلبApple Watch  در آزمایش ها دقیق تر از دیگر مدل ها است. علاوه بر کنترل ضربان قلب، برخی از مدل ها دارای GPS هستند، که آن ها را برای کسانی که می خواهند در خارج از منزل دویده یا دوچرخه سواری کنند و قصد دارند تا مسافت طی شده و سرعت شان را ردیابی کنند، به انتخاب جذاب تری تبدیل می کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که استفاده از GPS تأثیر قابل توجهی بر عمر باتری خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه: بهترین گوشی گیمینگ

تماس و پرداخت از طریق تلفن همراه

آیا می خواهید از طریق مچ دست خود تماس بگیرید؟ برخی از ساعت های هوشمند دارای LTE داخلی هستند تا بتوانید تلفن همراه خود را در خانه بگذارید-حداقل از لحاظ تئوری. NumberSync AT & T  و ویژگی NumberShare Verizon به شما این امکان را می دهد تا از شماره های یکسان موجود در تلفن و ساعت خود استفاده کنید و نیازی نیست تا تلفن همراهتان در نزدیکی تان بوده یا حتی روشن باشد. اگر می خواهید از اتصال تلفن همراه خود به شبکه مخابراتی استفاده کنید، باید هزینه ای جداگانه را برای نصب برنامه مخصوص این کار بپردازید.

بسیاری از ساعت های هوشمند دارای تراشه های NFC داخلی هستند و این به این معنی است که می توانید از آن ها، حتی بدون وجود تلفن همراه در نزدیکتان، برای پرداخت هزینه کالاها استفاده کنید. همه مدل های Apple Watch حتی بدون وجود  iPhoneدر نزدیکی ساعت یا  وجود اتصال LTE نیز قابلیت استفاده از Apple Pay را دارند. ساعت های Wear OS مانندLG Watch Sport ،Huawei Watch 2 وTag Heuer Connected Modular 45، از Android Pay  پشتیبانی می کنند. سیستم پرداخت تلفن همراه سامسونگ، Samsung Pay ، نیز بر روی همه جدیدترین مدل های سامسونگ کار می کند.

Garmin وFitbit ، که به خاطر تولید ساعت های متمرکز بر تناسب اندام خود مشهور هستند، پرداخت تلفن همراه را به جدیدترین دستگاه های خود اضافه کرده اند.

خرید ساعت هوشمند

عمر باتری و شارژ ساعت هوشمند

بیشتر ساعت های هوشمند با صفحه نمایش رنگی، بین یک تا دو روز دوام باتری دارند(و گاهی کمتر از یک روز)، بنابراین باید توجه کنید که در طول روز چه مقدار از ساعت خود استفاده می کنید. وقتی از ساعت هوشمند به عنوان تلفن همراه استفاده می کنید، شارژ ساعت به سرعت خالی می شود. ساعت اپل واچ با کارکرد ترکیبی، با هر بار شارژ، در حدود 18 ساعت روشن می ماند. اکثر ساعت های هوشمند، از جمله Apple Watch وSamsung Gear Sport ، از شارژ بی سیم متناسب با خود استفاده می کنند: لازم نیست دستگاه خود را مستقیماً به شارژر وصل کنید. در عوض کافیست آن را به طور کامل روی یک پایه شارژ قرار می دهید.

قیمت روز ساعت هوشمند

به استثنای ساعت های هوشمند اقتصادی ساخته شده توسط برندهای نامعتبر، اکثر ساعت های هوشمند قیمت های نسبتا بالایی دارند. بسته به ویژگی ها و لوازم جانبی، قیمت ساعت هوشمند متفاوت هستند. به عنوان مثال، Apple Watch Series 5  با یک قاب آلومینیومی و نوار سیلیکونی و بدون GPS  داخلی قیمت کمتری داشته، اما قیمت آن با کیف سرامیکی بیشتر می شود. برای اطلاع از قیمت‌ ساعت‌های هوشمند می‌توانید از فروشگاه بروزکالا دیدن کنید. 

 

ساعت هوشمند سامسونگ

کلام آخر

در انتها شما باید تصمیم بگیرید که چه ترکیبی از شکل و عملکرد با بودجه شما سازگار است و کدام ساعت هوشمند ارزش خرید بالایی دارد. همانطور که گفتیم، یک ساعت هوشمند بسیار فراتر از یک ساعت سنتی است. یک ساعت هوشمند یک کامپیوتر کوچک مچی است که میتواند تماس های دریافتی، پیامک ها و به روز رسانی شبکه های اجتماعی را از طریق اتصال بی سیم به شما اطلاع دهد. برخی از مدل ها دارای اتصالات شبکه مخصوص به خود هستند که به آن ها اجازه می دهد بسیاری از کارهای پیشرفته را بدون جفت شدن با تلفن هوشمند انجام دهند. آن ها اغلب دارای سنسورهای داخلی-از جمله شتاب سنج، فشارسنج و مانیتور ضربان قلب- هستند تا فعالیت بدنی شما را ردیابی کنند.

ظاهر ساعت های هوشمند با سرعت بالایی در حال پیشرفت است. مدل ها از بزرگ و بد رنگ به شیکتر و به روزتر تبدیل شده اند. و مدام لاغرتر می شوند. و به طور کلی می توان گفت فناوری ساعت های هوشمند نسبتاً جدید است و ویژگی ها و عملکردها به طور مداوم در حال پیشرفت هستند. قبل از خرید یا صرف هزینه بالا، تصمیم بگیرید که کدام ویژگی ها برای شما مهم می باشند. اگر می خواهید در هزینه خود صرفه جویی کنید، می توانید ساعتی را انتخاب کنید که فاقد برخی ویژگی های پیچیده تر باشد. و اگر واقعاً فقط به دستگاهی نیاز دارید که ورزش شما را کنترل کند، ممکن است یک ردیاب تناسب اندام برای شما کافی باشد. اگر از طرفداران سیستم عامل اندروید هستید، ساعت های مجهز به Android Wear با تلفن اندرویدی شما و همچنین دستیار دیجیتال گوگل سازگاری مناسبی را ارائه می دهد. طرفداران اپل می توانند، ساعت هوشمند همین شرکت را خریداری کنند، اما چندین مدل از برندهای دیگر نیز با iOS سازگار هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر از هر کدام از این محصولات می‌توانید با کارشناسان فروش بروز کالا در تماس باشید تا بهترین و کاربردی‌ترین محصول را برای خود انتخاب نمایید.