راهنمای خرید آیپد + معرفی 6 تبلت اپل

در دنیای امروز، همگان به ضرورت استفاده از ابزار تکنولوژی برای گذران زندگی و انجام انواع فعالیت‌های شغلی و تفریحی، پی برده‌اند. برخی برای پیش بردن مشاغل خود، برخی برای بازی و تفریح و برخی برای برقراری ارتباط از این لوازم الکترونیکی استفاده می‌کنند. اما بسته به احتیاجات و نوع کاربری، افراد محصولی را انتخاب خواهند کرد که مناسبشان باشد. دسته‌ای خرید گوشی هوشمند را برای امور روزمره و تماس برمی‌گزینند و برخی دیگر برای فعالیت‌هایی همانند بازی و یا برنامه‌نویسی، به سراغ خرید لپ تاپ یا کامپیوتر می‌روند. این در حالی است که عده زیادی برای بازی، تماشای ویدیو، طراحی و کارهایی از این دست، تبلت را ترجیح می‌دهند. کمپانی‌های زیادی به تولید تبلت می‌پردازند که از جمله آن‌ها می‌توان به سامسونگ، اپل، شیائومی، ایسوس، مایکروسافت و... اشاره کرد.

از این بین، تبلت‌های اپل به علت کیفیت بی‌نظیر و خصوصیات منحصربه‌فرد خود، جایگاه ویژه‌ای در بازار جهانی دارند. این دستگاه‌ها با قدرت پردازش و طراحی فوق‌العاده زیبایی که دارند، محبوبیت زیادی در بین کاربران پیدا کرده‌اند و کمتر کسی است که از عملکرد برتر این محصولات بی‌خبر باشد. در این مطلب از بروزکالا، به عنوان راهنمای خرید تبلت اپل به شرح ویژگی‌ها و نکات مهم این دستگاه‌های محبوب می‌پردازیم تا در هنگام تهیه آن‌ها، اطلاعات کافی داشته باشید.

سرفصل‌های مقاله

• تبلت اپل چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
• تفاوت تبلت‌های اپل با موبایل‌های اپل
• تبلت‌های اپل با برندهای دیگر چه تفاوتی دارند؟
• هنگام خرید تبلت‌های اپل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
• بررسی مدل‌های مختلف تبلت اپل

تبلت اپل چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

تبلت‌های کمپانی اپل با نام دیگر آیپد (iPad)، رایانه‌هایی فاقد صفحه کلید هستند که برای اولین بار در سال 2010 توسط این شرکت به بازار عرضه شدند. آن‌ها یکی از اعضای برتر خانواده اپل هستند که شامل آیفون، رایانه‌های مک، آیپاد و ساعت‌های هوشمند نیز می‌شود. این محصولات با سیستم عامل iPadOs که نسخه بهینه‌سازی‌شده ios است، طراحی شده و دارای صفحه نمایشی لمسی با دقت بالا می‌باشند. برخی از آیپدها تنها به وای‌فای و برخی دیگر، هم به اتصال  3G و  4G و هم به وای‌فای مجهز شده‌اند که یعنی از سیم‌کارت پشتیبانی می‌کنند. تولید و انتشار اولین نسخه این محصولات باعث ایجاد محبوبیت فراوانی در بازار تبلت شد و شرکت‌های دیگر نیز برای ارائه دستگاهی مشابه آن، تلاش نمودند. بعضی مدل‌های این محصولات مجهز به قلم لمسی نیز هستند. شرکت اپل به طور کلی دارای چهار خط تولید مختص این دستگاه‌های هوشمند است که عبارتند از iPad، iPad mini، iPad Pro و iPad AIR. این تبلت‌ها در ابعاد 7.9، 10.2، 11 و 12.9 اینچ به بازار لوازم الکترونیک عرضه شده‌اند.

از این وسیله می‌توان برای انجام بسیاری از کارهای روزمره مانند وب‌گردی، ارسال و دریافت ایمیل، بازی کردن، نقشه‌یابی، طراحی دیجیتال، نصب انواع اپلیکیشن، تماس صوتی و تصویری و... استفاده نمود. توسط آن شما قادر به عکس گرفتن، گوش دادن به موسیقی و ذخیره اطلاعات مختلف خواهید بود. همچنین با اتصال کیبورد خارجی شما خواهید توانست تا از این محصولات به عنوان رایانه هم استفاده کنید. تبلت‌های اپل دارای سوکت اصلی برای اتصال کیبورد هستند و برخی انواع دیگر آن‌ها از صفحه کلیدهای بلوتوثی پشتیبانی می‌کنند. تمامی مدل‌های این محصول را می‌توانید با محصولات دیگر اپل همگام‌سازی کنید. پس آیپد نیز همانند تولیدات دیگر این شرکت، به کتاب‌خانه و فروشگاه اپ استور و قابلیت‌های اختصاصی دیگر دسترسی دارد.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید تبلت

راهنمای خرید آی پد

تفاوت تبلت‌های اپل با موبایل‌های اپل

1- وزن و ابعاد:

اولین تفاوت را به طور قطع می‌توان در ابعاد یافت. به عنوان مثال آیپد پرو 12.9 اینچ است که این اندازه، دو برابر آیفون 11 پرومکس می‌باشد. به همان نسبت، وزن تبلت‌های اپل نیز از موبایل‌های آن بیشتر است. 

2- ابعاد صفحه نمایش و مولتی تسکینگ:

نمایشگر بزرگ‌تر این محصولات به شما فضای مانور بیشتری می‌دهد و طراحی، بازی و تماشا کردن را آسان‌تر می‌کند. به علت گسترده بودن صفحه نمایش، شما در آیپد می‌توانید دو اپلیکیشن را در کنار هم اجرا کنید و به صورت همزمان به کارهای خود برسید. به این عمل اصطلاحا مولتی تسکینگ گفته می‌شود.

3- عمر باتری و کیفیت شارژدهی:

ظرفیت بالاتر باتری آیپدها را می‌توان از اندازه بزرگ‌تر آن‌ها تشخیص داد. این ظرفیت در تبلت می‌تواند تا سه برابر گوشی‌ آیفون هم باشد و انرژی فوق‌العاده زیادی را ذخیره نماید. البته نباید فراموش کرد که عمر باتری هر محصولی به نوع و مدت استفاده کاربران از آن‌ها بستگی دارد. شارژدهی آیپدها با کیفیت بهتری انجام می‌گیرد و باید گفت که با توجه به صفحه نمایش بزرگ‌تر، طبیعتا انرژی بیشتری نیز در آن‌ها مصرف می‌شود. تخمین زده شده است که باتری آیفون تا یک روز و باتری آیپد تا یک روز و نیم و بیشتر، کاربر را همراهی کند. شارژ کامل این محصولات هم بیشتر طول می‌کشد و طبق آمار، 4 تا 5 ساعت طول می‌کشد.

4- سیستم عامل و سازگاری اپلیکیشن‌ها:

هم آیفون و هم آیپد به فروشگاه اپ استور دسترسی دارند اما این دو، در سیستم عامل متفاوتند. گوشی‌های اپل به Ios و تبلت‌های آن به iPadOS مجهز شده‌اند. سیستم عامل آیپد نسبت به موبایل بهینه‌سازی شده است تا با نمایشگر بزرگ، سازگاری داشته باشد. این محصولات قادر به اجرای تمام برنامه‌ها خواهند بود اما برنامه‌های آیفون به علت این‌که برای صفحه نمایش بزرگ طراحی نشده‌اند، ظاهر جذابی در تبلت‌ها نخواهند داشت. به طور مثال، برنامه اینستاگرام هنوز هم دارای نسخه تمام صفحه برای آیپد نیست.

پیشنهاد مطالعه: گوشی بهتره یا تبلت

5- قیمت:

شاید انتظار داشته باشید که قیمت تبلت‌های اپل از موبایل‌های آن بیشتر باشد؛ اما باید گفت که حقیقت ماجرا، برعکس این تصور است. قیمت گوشی آیفون به طور کلی سه برابر قیمت بهترین تبلت شرکت اپل است و دلیل آن، اختلاف بزرگی است که بین این دو وسیله وجود دارد. گوشی‌های هوشمند این کمپانی دارای شبکه موبایل هستند و فعالیت‌های روزمره کاربران را با کیفیت و ظاهر بهتری پشتیبانی می‌کنند. در عوض، آیپد تبلتی است که معمولا به عنوان یک جایگزین برای لپ‌تاپ و کامپیوتر شناخته می‌شود.

راهنمای خرید آیپد

تبلت‌های اپل با برندهای دیگر چه تفاوتی دارند؟

1- سیستم عامل

همان‌طور که می‌دانید، اکثر تبلت‌ها دارای سیستم عامل اندروید هستند. محصولات مایکروسافت نیز به ویندوز مجهز شده‌اند. اما گفتیم که آیپدها از iPadOs بهره برده‌اند که زیرمجموعه ios است. این سیستم عامل برای محصولات شرکت اپل اختصاصی شده است و در تولیدات کمپانی‌های دیگر دیده نمی‌شود. برعکس اندروید، به سورس آیپد او اس هیچ‌گاه نمی‌توان دسترسی داشت و در آن تغییری ایجاد کرد. از مزایای آن می‌توانیم به عدم ویروسی شدن دستگاه و پاک و ایمن بودن هر برنامه در اپ استور اشاره کنیم. کاربران این دستگاه باید تمام اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را از همین فروشگاه دانلود کنند.

2- امنیت در نصب و اجرای برنامه‌ها

در سیستم عامل‌های دیگر، شما می‌توانید از هر منبعی به جز فروشگاه‌های اختصاصی نیز برنامه دانلود کنید و به کار با آن بپردازید. اما در آیپد و دیگر محصولات اپل، مجوز چنین کاری را ندارید. در این محصولات شما بایستی تنها از فروشگاه اپ استور اپلیکیشن‌ها را دانلود کنید. دانلود برنامه‌ها از فروشگاه‌های غیر رسمی می‌تواند به راحتی دستگاه شما را به ویروس و عوامل مخرب، آلوده کند. اپل با انحصاری که ایجاد کرده است، امنیت و کیفیت اجرای برنامه‌ها در آیپد را تضمین نموده است. چون تمام فایل‌های نصبی این سیستم عامل از فیلتر امنیتی عبور کرده‌اند. به همین خاطر در آیپدها شما نیاز به هیچ‌گونه آنتی‌ویروسی نخواهید داشت.

3- سخت‌افزار

نوع پردازنده یک آیپد نیز با سایر تبلت‌ها فرق دارد. شرکت اپل برای تولید تبلت‌های خود از تراشه‌های اختصاصی خود استفاده می‌کند که قدرتمندترین آن‌ها پردازنده M1 و M2 نام دارند. این در حالی است که برای تبلت‌های اندرویدی از تراشه‌هایی مثل اگزینوس و اسنپدراگون استفاده شده است. پردازش آیپدها چند قدم جلوتر از محصولات رقیب خود است و از قدرت و سرعت بی‌نظیری برخوردار می‌باشد.

4- ارتقا حافظه

اگر یک تبلت اندرویدی دارای اسلات رم داشته باشید و بخواهید میزان حافظه آن را بیشتر کنید، می‌توانید کارت حافظه را به صورت مجزا به آن اضافه کنید. اما این امر تا به حال برای محصولات اپل قابل انجام نبوده است. آیپدها از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کنند اما در عوض، حافظه داخلی بسیار زیاد و سریعی دارند.

5- پورت شارژ

برای شارژ کردن یک آیپد بایستی از کابل مخصوص اپل (به جز پورت سری آیفون 15 که به تایپ سی تغییر داده شده است) یعنی همان کابل لایتنینگ استفاده کرد. اما برای شارژ کردن سایر تبلت‌ها باید از USB Type C و یا microUSB استفاده کنید که تنوع این پورت‌ها به نوع، سال ساخت و برند تبلت بستگی دارد.

6- قیمت

یکی از عمده‌ترین تفاوت‌های آپید با تبلت‌های ساخت برندهای دیگر، قیمت آن می‌باشد. اگر قصد تهیه یک محصول ارزان را دارید، بهتر است که به سراغ آیپدها نروید. شرکت اپل به علت برندسازی و ارزش خریدهایی که برای خود قرار می‌دهد، تمام محصولات خود را با قیمتی بالاتر از متوسط بازار به فروش می‌رساند. به همین دلیل، تولیدات این کمپانی را به گران‌تر بودن می‌شناسند.

پیشنهاد مطالعه: تاریخچه برند اپل

بهترین تبلت های اپل

هنگام خرید تبلت‌های اپل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

  • اگر از محصولات دیگر اپل مانند رایانه مک، آیفون و آیپاد استفاده می‌کنید و قصد تهیه یک تبلت را هم دارید، بهترین تصمیم خرید آیپد اپل است. چون با وجود قابلیت همگام‌سازی، امکانات زیادی را در اختیار شما خواهد گذاشت.
  • در این خرید حتما به بودجه خود توجه داشته باشید. ارزان‌ترین آیپدها در حال حاضر قیمتی معادل 330 دلار دارند و جدیدترین آیپد اپل، بیش از 1000 دلار ارزش‌گذاری شده‌اند. با توجه به هزینه مد نظر و توقعاتی که از یک تبلت دارید، به تهیه مناسب‌ترین مدل اقدام نمایید.
  • به این موضوع توجه کنید که آیا آیپد سلولار (با قابلیت پشتیبانی از سیم‌کارت) می‌خواهید یا خیر. وجود این امکان را در مشخصات محصول انتخابی خود بررسی کنید.
  • همان‌طور که گفتیم، آیپدها با اندازه‌های مختلفی در دسترس هستند. شما بایستی بر اساس نیاز و نوع کاربری خود، ابعاد مورد نظرتان را با دقت انتخاب کنید. چنان‌چه می‌خواهید تا تبلت خود را به صورت روزانه با خود حمل کنید و یا اگر می‌خواهید این محصول را برای کودکان خود بخرید، بهترین تبلت اپل، آیپد مینی است. اما اگر به صفحه نمایش بزرگ و اسپیکرهای قوی احتیاج پیدا می‌کنید، سری‌های آیپد پرو و آیپد ایر مناسب‌تر می‌باشند.
  • با توجه به علت اقدام به خرید، ویژگی‌های سخت‌افزاری مطابق با نیازهایتان را برگزینید. محصول ایده‌آل فردی که تبلت را برای استفاده روزمره می‌خواهد، با محصول مناسب فردی که آن را برای بازی‌های سنگین یا طراحی می‌خواهد، تفاوت دارد.
  • حتما در مشخصات درج‌شده آیپد، کیفیت صفحه نمایش آن را بررسی نمایید. تمامی تبلت‌های اپل در این زمینه کیفیت بالایی دارند اما مقدار رزولوشن، تراکم پیکسلی، نرخ رفرش و قابلیت نمایش رنگ‌ها در مدل‌های مختلف، متفاوت است.
  • هنوز آیپدی وجود ندارد که به هر دو سیستم Face ID (امنیت دستگاه با تشخیص چهره( و Touch ID (امنیت دستگاه با اثر انگشت) مجهز شده باشد. دقت کنید که کدام مورد را انتخاب می‌کنید و محصول مورد نظر شما، دارای کدام سیستم امنیتی است.
  • حتما از مرکز مطمئن و معتبری خرید کنید و از داشتن گارانتی اطمینان حاصل کنید.
  • اگر قصد تهیه لوازم جانبی برای آیپد خود را نیز دارید، بهتر است نمونه‌های اورجینال آن‌ها را خریداری کنید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید تبلت های شیائومی

بررسی مدل‌های مختلف تبلت اپل

در این بخش به بررسی بهترین تبلت های اپل می پردازیم و مشخصاتی از قبیل ابعاد، حافظه داخلی، رم، دوربین و باتری هر کدام را بیان می کنیم.

1- تبلت آیپد پرو 12.9 اپل نسخه 2022

بهترین تبلت در اپل در نسخه 2022 دارای صفحه نمایش 12.9 اینچ با نرخ نوسازی 120 هرتز بوده و تراشه آن، Apple M2 می‌باشد. حافظه داخلی آن می‌تواند 128 یا 256 گیگابایت و یا حتی 1 و 2 ترابایت باشد. همچنین می‌تواند از رم 8 یا 16 گیگابایت پشتیبانی کند. دوربین اصلی و سلفی آن 12 مگاپیکسل است و باتری 10758 میلی آمپر ساعتی آن، به شارژ 18 وات مجهز است.

تبلت آیپد پرو 12.9 اپل نسخه 2022

2- تبلت آیپد ایر 2022 اپل

این محصول صفحه نمایش 10.9 اینچی با نرخ رفرش 60 هرتز دارد و دارای تراشه Apple M1 است. حافظه داخلی آیپد ایر می‌تواند 64 یا 256 گیگابایت باشد و رم آن نیز 8 گیگابایت است. دوربین اصلی و سلفی آن 12 مگاپیکسل هستند و باتری 7600 میلی آمپر ساعتی آن، از شارژ سریع 20 وات پشتیبانی می‌کند.

تبلت آیپد ایر 2022 اپل

3- تبلت آیپد پرو 11 اپل نسخه 2022

نمایشگر این مدل، 11 اینچ با نرخ رفرش 120 است و تراشه به‌کاررفته در آن، Apple M2 می‌باشد. حافظه داخلی آن می‌تواند 128، 256 و 512 گیگابایت یا حتی 1 و 2 ترابایت باشد در حالی که رم آن 8 یا 16 گیگابایت است. هر دو دوربین آن 12 مگاپیکسل هستند و باتری 7538 میلی آمپر ساعتی آن، دارای شارژ 18 وات می‌باشد.

4- تبلت آیپد 10.9 اپل نسخه 2022

صفحه نمایش این محصول اپل، 10.9 اینچ با نرخ تازه‌سازی 60 هرتز است و تراشه آن Apple A14 Bionic می‌باشد. حافظه داخلی آن می‌تواند 64 یا 256 گیگابایت باشد اما درگاه کارت حافظه نمی‌باشد. دوربین‌های آن 12 مگاپیکسل هستند و باتری لیتیوم یونی آن 28.6 وات ساعت است.

5- تبلت آیپد مینی 2021 اپل

ابعاد نمایشگر این محصول 8.3 اینچ با نرخ نوسازی 60 هرتز است و تراشه‌ای که در آن به کار رفته است، Apple A15 Bionic می‌باشد. حافظه داخلی آن می‌تواند 64 یا 256 گیگابایت باشد و رم آن 4 گیگابایت است. هر دو دوربین‌های آن 12 مگاپیکسل هستند و باتری لیتیوم یونی آن، 19.3 وات ساعت است.

6- تبلت آیپد 10.2 اپل نسخه 2021

ابعاد نمایشگر این مدل 10.2 اینچ همراه با نرخ رفرش 60 هرتز است و تراشه موجود در آن، Apple A13 Bionic می‌باشد. حافظه داخلی آن می‌تواند 64 یا 256 گیگابایت باشد و رم آن 3 گیگابایت است. دوربین اصلی آن 8 مگاپیکسل و دوربین سلفی آن 12 مگاپیکسل است. ظرفیت باتری آن نیز 8557 میلی آمپر ساعت می‌باشد.

 

سخن پایانی

بسیاری از مردم بدون استفاده از لوازم الکترونیک قادر به گذراندن زندگی خود نخواهند بود. افراد مختلف با توجه به سن، علایق و نیازهای خود، اقدام به تهیه وسایلی مانند گوشی هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ و یا کامپیوتر می‌کنند. اگر فردی بخواهد برای تماشای ویدیو، بازی کردن، تماس صوتی و کنفرانس، طراحی و... دستگاهی تهیه کند، تبلت بهترین گزینه برای او خواهد بود. از بین کمپانی‌های مختلفی که تبلت تولید می‌کنند، شرکت اپل از پیشگامان این عرصه است.

تبلت‌های این برند، آیپد نام دارند و در ویژگی‌هایی مانند سیستم عامل، ابعاد صفحه نمایش و مولتی تسکینگ، وزن، عمر باتری و شارژدهی و قیمت با موبایل‌های آیفون متفاوتند. این محصولات پرچمدار همچنین در فاکتورهای امنیت برنامه‌ها، سیستم عامل، سخت‌افزار، ارتقا حافظه، پورت شارژ و قیمت با تبلت‌های برندهای دیگر فرق دارند. در این راهنمای خرید آیپد نکاتی راجع به خرید این دستگاه‌ها ارائه داده شد تا شما عزیزان در هنگام تهیه آن‌ها، اطلاعات کامل و جامعی داشته باشید.

سوالات متداول

1) تفاوت آیپد با آیفون چیست؟

آپیدها در فاکتورهایی مانند بهینه بودن سیستم عامل و مولتی تسکینگ، ابعاد صفحه نمایش، وزن، عمر باتری و شارژدهی و قیمت با آیفون‌ها تفاوت دارند.

2) تفاوت آیپد با تبلت‌های برندهای دیگر چیست؟

آیپدها در امنیت نصب و اجرای برنامه‌ها، سخت‌افزار، سیستم عامل، ارتقا حافظه، پورت شارژ و قیمت با تبلت‌های برندهای دیگر تفاوت دارند.