راهنمای انتخاب تبلت [9 نکته مهم قبل خرید]

در دنیای امروز، تقریبا تمام افراد جهان با استفاده از لوازم ارتباط جمعی زندگی خود را پیش می‌برند. البته هر کدام از آن‌ها، متناسب با نیاز و سلیقه خود، این ابزارها را انتخاب و تهیه می‌نمایند. افرادی که به یک وسیله برای امور روزمره خود احتیاج دارند، اغلب خرید گوشی‌ هوشمند را برمی‌گزینند. این در حالی است که مشاغلی مانند برنامه‌نویسی و مهندسی، مستلزم داشتن یک لپ‌تاپ و یا خرید کامپیوتر است. اما ممکن است به طراحی دیجیتال علاقه داشته باشید یا به دستگاهی جهت بازی کردن و تماشای ویدیو نیاز پیدا کنید که نسبت به رایانه، سبک‌تر و راحت‌تر باشد. در این صورت خریداری یک تبلت، بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

تبلت‌ها، شامل برندها و انواع مختلف می‌شوند و هر کدام، مناسب کارهای خاصی هستند. نقاط قوت و ضعف این محصولات در نمونه‌های مختلف فرق دارند. شما با توجه به هدف خود از تهیه این دستگاه، باید نمونه‌ای را انتخاب نمایید که بتواند احتیاجات و توقعات شما را برآورده سازد. اما برخی ویژگی‌ها هستند که هر تبلت مرغوبی باید دارای آن‌ها باشد. در این مطلب از بروزکالا، یک راهنمای خرید تبلت را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

سرفصل‌های مقاله

• ویژگی‌ها و کاربری‌های تبلت
• ارگونومی تبلت‌ها
• نکات مهم در مورد صفحه نمایش تبلت
• در مورد سیستم عامل تبلت‌ها چه باید بدانیم؟
• سخت‌افزار تبلت‌ها چگونه باید باشد؟
• نکات مهم راجع به باتری تبلت‌ها
• دوربین و اسپیکر انواع تبلت
• لوازم جانبی تبلت‌ها
• مقایسه تبلت‌های برندهای مختلف

ویژگی‌ها و کاربری‌های تبلت

تبلت (Tablet) یا رایانه لوحی، دستگاهی الکترونیکی است که غالب امور آن به واسطه لمس انجام می‌گیرد. با داشتن این وسیله، دیگر نیازی به لوازمی مانند صفحه کلید و موس نخواهید داشت. البته در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید و به تبلت خود متصل نمایید. این محصول ویژه، صفحه نمایشی بزرگ‌تر از گوشی‌های موبایل دارد و به همین دلیل، برای کسانی که با مشاغل و فعالیت‌های بصری سر و کار دارند، بسیار عالی است. وضوح بالای تصاویر و حساسیت صفحه لمسی در این محصولات اهمیت بالایی دارد. کمپانی‌های زیادی به طراحی و تولید تبلت‌های مختلف می‌پردازند. از جمله آن‌ها می‌توان سامسونگ، مایکروسافت، اپل، شیائومی، ایسوس و... را نام برد.

بیشتر این دستگاه‌ها مجهز به اندروید هستند اما سیستم عامل دیگری با نام IOS وجود دارد که مختص تبلت‌های شرکت اپل یا همان آی‌پدها می‌باشد. نوع دیگری از آن، ویندوز است که در محصولات خاصی دیده می‌شود. تمام کاربردهای یک موبایل را می‌توانید در این ابزار نیز مشاهده کنید اما خصوصیاتی مانند ابعاد صفحه نمایش و قدرت صدا در آن افزایش یافته‌اند. این موضوع باعث شده است تا اگر مشغول به طراحی دیجیتال یا لوگو هستید و یا اگر دستگاهی جهت انجام انواع بازی و تماشای محتواهای مختلف و مطالعه می‌خواهید، تبلت برای شما انتخاب بسیار بهتری محسوب شود. در ادامه، نکات خرید تبلت که باید در نظر داشته باشید را ارائه خواهیم داد.

ارگونومی تبلت‌ها

تبلت‌ها دارای نمایشگرهای بزرگی هستند و همین امر موجب می‌شود تا ابعاد کلی آن‌ها نیز بیشتر از گوشی‌ها باشد. در نهایت باید انتظار افزایش وزن این محصولات نسبت به موبایل‌ها را نیز داشته باشیم. این موضوع احتمالا از محبوبیت این دستگاه‌ها برای استفاده طولانی‌مدت می‌کاهد. خصوصا اگر اهل بازی کردن یا تماشای فیلم و سریال باشید، این موضوع بیشتر حائز اهمیت می‌شود. تبلت‌های متنوعی در بازار وجود دارند که ابعاد، ضخامت و وزن‌های مختلفی دارند. شما باید با توجه به نوع کاربری و راحتی خود، اقدام به خریداری گزینه مناسب خودتان فرمایید. به عنوان مثال اگر دست‌های کوچکی دارید و یا می‌خواهید این دستگاه را برای کودک خود تهیه نمایید، بهتر است به سراغ مدل‌هایی بروید که نمایشگر کوچک‌تر از 10 اینچ دارند.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین تبلت برای کودکان

راهنمایی خرید تبلت

نکات مهم در مورد صفحه نمایش تبلت

یکی از مهم‌ترین دلایل کاربران برای رفتن به سراغ تبلت‌ها، اندازه بزرگ‌تر صفحه نمایش آن‌ها نسبت به گوشی‌های هوشمند است. البته در کنار آن، راحتی بیشتر در استفاده نسبت به لپ‌تاپ، کامپیوتر و تلویزیون نیز باعث استقبال بیشتر مصرف‌کنندگان از آن شده است. با توجه به آن‌چه گفته شد، کیفیت صفحه نمایش یک تبلت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید حتما توجه زیادی به آن داشته باشید. به طور کلی این محصولات از نظر کیفیت نمایشگر و همچنین امکاناتی مثل نرخ نوسازی، یک پله عقب‌تر از گوشی‌های هوشمند می‌باشند. چرا که مثلا یک موبایل میان‌رده در بازار لوازم الکترونیک امروز، دارای نمایشگر سوپر آمولد با نرخ رفرش 120 هرتز است؛ در حالی که یک تبلت میان‌رده مجهز یه یک پنل IPS با نرخ تازه‌سازی 60 هرتز می‌باشد.

علاوه بر آن، با افزایش اندازه بایستی انتظار بزرگ‌تر شدن ابعاد پیکسل‌ها و راحت‌تر دیده شدن آن‌ها را داشته باشیم. به بیان ساده، ذرات ریز تشکیل‌دهنده تصاویر در این دستگاه‌ها بزرگ‌تر دیده می‌شوند و به همین دلیل، این محصولات وضوح کمی پایین‌تر را شامل می‌شوند. تا جای ممکن و با توجه به بودجه‌ای که در نظر دارید، تبلتی را تهیه کنید که کیفیت صفحه نمایش آن فول اچ دی (FHD) باشد. اگر قصد هزینه بیشتر در ازای کالای باکیفیت‌تر دارید، بهتر است به سراغ مدل‌هایی بروید که دارای پنل سوپر آمولد و نرخ نوسازی 120 هرتز هستند.

در مورد سیستم عامل تبلت‌ها چه باید بدانیم؟

در مورد تبلت‌ها با سه سیستم عامل کلی ویندوز، اندروید و iPadOs مواجه هستیم. اگر قصد خرید این دستگاه‌ها را دارید، بهترین برندی که می‌توانید از این جهت انتخاب کنید، خود مایکروسافت و سرفیس‌های این شرکت است. محصولات ویندوزی به معنای واقعی می‌توانند جای یک لپ‌تاپ را برای شما پر کنند. آن‌ها این امکان را به شما می‌دهند که نرم‌افزارهای محبوب را بدون هیچ‌گونه محدودیتی نصب و از آن‌ها استفاده نمایید. اما در صورتی که به دستگاهی نیاز دارید که نرم‌افزارهای ویندوز را به راحتی اجرا کند، بدون شک خریداری یک دستگاه با سیستم عامل ویندوز برای شما بهتر خواهد بود.

به غیر از مایکروسافت، برندهای دیگری همچون ایسوس، لنوو، اچ پی، دل و... نیز هستند که در زمینه تولید تبلت‌های ویندوزی فعالیت دارند. سیستم عامل اندروید بسیار فراگیر و رایج است و نیاز آن‌چنانی به معرفی ندارد. اکثر دستگاه‌های الکترونیکی در جهان مجهز به آن هستند و نسخه تبلت آن، دقیقا مانند نسخه گوشی‌های هوشمند می‌باشد. این سیستم عامل در واقع به طور کامل برای نمایشگرهایی با ابعاد بزرگ‌تر، بهینه نشده است. به همین علت، در برخی موارد و اجرای بعضی از برنامه‌ها، مشکلات غیرمترقبه‌ای دیده می‌شود.

این موضوع ایرادی است که کاربران به آن وارد کرده‌اند اما گوگل وعده داده است که در آینده نزدیک، اندروید را برای صفحات نمایش بزرگ نیز بهینه کند و انواع نرم‌افزار را با آن‌ها تطبیق دهد. اگر به تبلت‌هایی با این سیستم عامل علاقه دارید، باید به سراغ برندهایی همچون سامسونگ، شیائومی، هواوی، لنوو و... بروید.

گزینه دیگر، iPadOs است که می‌توان آن را نسخه دیگری از Ios که مخصوص نمایشگرهای بزرگ است، به حساب آورد. این سیستم عامل تنها مختص تبلت‌های شرکت اپل است و در تولیدات هیچ برند دیگری دیده نمی‌شود. عملکرد بسیار نرم، روان و سریع و سازگاری با نرم‌افزارها را می‌توانید با استفاده از آن تجربه کنید. البته واتساپ در آن وجود نخواهد داشت و اینستاگرام نیز تمام‌صفحه نخواهد بود. اگر از محصولاتی مانند آیفون و مک بوک استفاده می‌کنید و می‌خواهید یک تبلت نیز داشته باشید، بدون هیچ تردیدی به سراغ آیپدهای اپل بروید.

پیشنهاد مطالعه: نکات پیش از خرید تبلت

سخت‌افزار تبلت‌ها چگونه باید باشد؟

نکته مهم دیگر در راهنمای انتخاب تبلت توجه به سخت افزار آن است. همان‌طور که در گوشی‌های هوشمند قدرت سخت‌افزاری یک عامل تعیین‌کننده است، در مورد تبلت‌ها نیز این موضوع صادق می‌باشد. می‌توان به جرئت گفت که در این زمینه، آیپدها به مراتب از رقبای اندرویدی خود قوی‌تر هستند. برای مثال ارزان‌ترین آیپد موجود در بازار که نسل 9 می‌باشد، به تراشه A13 مجهز شده است که این چیپست، به راحتی می‌تواند تمام تراشه‌های میان‌رده کوالکام مانند اسنپدراگون 778 را پشت سر بگذارد. از طرف دیگر آیپد پرو جدید از تراشه M2 بهره می‌برد که گفته می‌شود حتی از بسیاری از لپ‌تاپ‌ها هم قوی‌تر است.

محصولات دیگر مثل سرفیس نیز دارای تراشه‌های بسیار قدرتمند هستند. در تبلت‌های اندرویدی معمولا در زمینه سخت‌افزار، کمی عقب‌تر نسبت به گوشی‌هایی با همان سیستم عامل قرار می‌گیرند. این موضوع را شاید بتوان یک نقطه ضعف به حساب آورد اما در میان نمونه‌های پرچمدار این محصولات، سخت‌افزار قوی‌تر از موبایل هم می‌توانید پیدا کنید. تبلت‌های پرچمدار زیادی در بازار الکترونیک امروز عرضه می‌شوند که برای فعالیت‌های زیادی از جمله گیمینگ، بسیار مناسب هستند.

نکات مهم راجع به باتری تبلت‌ها

هر کسی می‌داند که در خرید تمام لوازم الکترونیکی، باتری و شارژدهی از اصلی‌ترین عوامل است. تبلت‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و این بحث در مورد آن‌ها نیز اهمیت بسیاری دارد. این محصولات به واسطه ابعاد بزرگی که دارند، به باتری‌های پرظرفیت‌تری مجهز شده‌اند اما این فاکتور به تنهایی کافی نخواهد بود. بایستی به شارژدهی این دستگاه‌ها توجه داشت و دانست که به دلیل داشتن صفحه نمایش بزرگ، طبیعتا تبلت شارژ بیشتری را نسبت به یک موبایل از دست می‌دهد.

در این نقطه، اهمیت موضوع شارژدهی مشخص می‌شود. چنین وسیله‌ای باید بتواند حداقل یک روز کامل در شرایط استفاده نرمال شامل وب‌گردی، تماشای فیلم و سریال، چت کردن و کمی بازی، دوام بیاورد. برخی از نمونه‌های قوی‌تر، حتی تا یک روز و نیم و بیشتر هم کاربر را همراهی می‌کنند. این موضوع بستگی به برند، رده و قیمت محصول انتخابی شما خواهد داشت. همچنین برخی از تبلت‌های پیشرفته، از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند و به سبب آن، زمان کمتری را برای پر شدن باتری احتیاج دارند.

نکات خرید تبلت

دوربین و اسپیکر انواع تبلت

معمولا از دوربین به عنوان بخش مهمی از تبلت یاد نمی‌کنند. زیرا کاربران با این دستگاه‌های بزرگ در پی عکاسی نخواهند بود و به منظور این کار، بیشتر به سراغ گوشی‌های هوشمند می‌روند. در یک تبلت دوربین سلفی دارای اهمیتی بیشتر از دوربین اصلی می‌باشد؛ چرا که این محصول قرار است کاربران را در فعالیت‌هایی مانند تماس تصویری و جلسات و کنفرانس‌های آنلاین، همراهی کند.

در صورت امکان، بهتر است دستگاهی را تهیه کنید که دوربین سلفی آن از نوع فوق عریض باشد تا بتواند زاویه بیشتری را تحت پوشش خود قرار دهد. اسپیکر تبلت‌ها معمولا قدرت و شدت صدای بیشتری نسبت به یک موبایل دارد. این محصولات در رده‌های بالا از بلندگوهای دوگانه پیشرفته بهره می‌برند. می‌توان گفت انواع تبلت شیائومی در این قسمت قوت بیشتری دارند.

لوازم جانبی تبلت‌ها

برخی از این دستگاه‌ها همراه با یک قلم به بازار عرضه می‌شوند و برخی دیگر نیز از قلم پشتیبانی می‌کنند اما بایستی آن را به صورت جداگانه تهیه نمود. بسیاری از تبلت‌ها از لوازم جانبی خارجی مانند صفحه کلید پشتیبانی می‌کنند و به این ترتیب می‌توانند نقش یک لپ‌تاپ را برای شما ایفا کنند. همچنین برخی از آن‌ها دارای شارژری با توان بالا هستند که موجب تکمیل فرایند شارژ سریع آن‌ها خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: بهترین تبلت های قلم دار بازار 

مقایسه تبلت‌های برندهای مختلف

برندهای مختلفی وجود دارند که به تولید و عرضه تبلت می‌پردازند اما 4 شرکت هستند که محصولات آن‌ها به وفور در بازار یافت می‌شود و از دیگر رقبای خود مطرح‌تر هستند. در این بخش از راهنمای خرید بهترین تبلت، به مقایسه ویژگی‌های مختلف دستگاه‌های این 4 کمپانی می‌پردازیم.

1- سامسونگ

تبلت‌های سامسونگ از طراحی زیبایی برخوردارند و این شرکت در جهت کاهش وزن آن‌ها تلاش کرده است. این محصولات از باتری‌هایی با شارژدهی بسیار عالی بهره برده‌اند و تراشه‌های آن‌ها معمولا از نوع کوالکام است. نمایشگر آن‌ها دارای وضوحی بی‌نظیر است و به علت رواج زیاد محصولات این شرکت و آپدیت‌های متعدد، به تکنولوژی روز دنیا و مدرن‌ترین قابلیت‌ها دسترسی خواهید داشت. سرعت و مقدار حافظه انواع تبلت سامسونگ نیز بسیار خوب است. اکسسوری، لوازم جانبی و قطعات این محصولات بسیار راحت‌تر و ارزان‌تر در بازار یافت می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: تاریخچه برند سامسونگ

راهنمای خرید تبلت

2- اپل

همان‌طور که گفته شد، آیپدها در تکنولوژی ساخت نسبت به نمونه‌های دیگر برتری دارند و همین موضوع را می‌توان در قدرت بی‌نظیر تراشه‌های آن، مشاهده نمود. به همین علت، پردازش این محصولات فوق‌العاده قوی است و حتی از برخی لپ‌تاپ‌ها نیز پیشی گرفته است. محصولات اپل از جمله تبلت‌ها، از فروشگاه اختصاصی اپ استور بهره می‌برند که امنیت و اعتبار بسیار بالایی نیز دارد. در صورت داشتن چندین محصول از این شرکت، می‌توانید آن‌ها را به هم متصل کرده و از قابلیت‌ها پیشرفته آن لذت ببرید. رابط کاربری آن زیبا و راحت است و طراحی جذابی نیز دارد.

راهنمای انتخاب بهترین تبلت

3- شیائومی

باتری بزرگ و فوق‌العاده با شارژدهی بی‌نظیر به همراه تکنولوژی شارژ سریع، از ویژگی‌های بارز تبلت‌های شیائومی است. صفحه نمایش این محصولات بسیار واضح و پرتراکم است و نرخ تازه‌سازی بالایی را شامل می‌شود. از تراشه‌های قدرتمندی برخوردار هستند که برخی از نمونه‌های بالارده آن‌ها را بسیار مناسب برای فعالیت‌هایی همچون گیمینگ می‌کند. حافظه داخلی اغلب تبلت‌های برند شیائومی بسیار زیاد و پرسرعت است فضای ذخیره‌سازی آن‌ها قابل ارتقا می‌باشد. قدرت صدای تولیدات این کمپانی نیز از خصوصیات معروفی است که آن‌ها را برای اموری همچون تماشای فیلم و سریال مناسب می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تبلت شیائومی

راهنمای خرید بهترین تبلت

4- مایکروسافت

سخت‌افزار قوی و بهینه‌سازی‌شده برای نمایشگرهای بزرگ، اولین ویژگی تبلت‌های مایکروسافت است. همچنین توان نگه‌داری شارژ در این محصولات فوق‌العاده بالا می‌باشد و ساختار شیک و شکیلی که دارند، نظر کاربران را جلب می‌کند. پردازش قدرتمند این تولیدات، آن‌ها را به یکی از بهترین‌ها در این زمینه تبدیل کرده است. همچنین باید گفت که این شرکت، وزن و ضخامت کمی را برای تبلت‌های خود در نظر گرفته است. مقاومت آن‌ها هم در برابر ضربه و فشار بسیار بالا می‌باشد.

راهنمای انتخاب تبلت مایکروسافت

5- ایسوس

در مورد مزایای انواع تبلت‌ ایسوس، باید به پشتیبانی بسیار عالی، عملکرد پرسرعت، صفحه نمایش باکیفیت با تراکمی فوق‌العاده و... اشاره کرد. دوام بالا و امکانات متنوع این دستگاه‌ها موجب پرطرفدار بودن آن‌ها شده است. باتری بزرگ و تراشه پیشرفته‌ای که در این محصولات استفاده شده، آن‌ها را به ابزار مناسبی برای بازی کردن یا طراحی کردن تبدیل نموده است.

پیشنهاد مطالعه: بررسی 5 عامل تاثیرگذار بر قیمت تبلت

انتخاب تبلت مناسب

سخن پایانی

با پیشرفت فناوری، هر شخصی نیاز به یکی از لوازم ارتباط جمعی برای گذران زندگی و یا انجام امور شغلی و تفریحی خود دارد. اگر نیاز شما طراحی کردن، بازی کردن، تماشای فیلم و سریال و یا مطالعه کردن یا شرکت در کلاس‌های آنلاین است، تبلت بهترین گزینه موجود برای شماست. این محصولات از صفحه نمایش بزرگ‌تر، صدای قدرتمندتر و امکانات ویژه‌تری نسبت به یک گوشی هوشمند دارند.

تمام کاربردهای موبایل را می‌توان در آن‌ها یافت و مزیت آن‌ها نسبت به لپ‌تاپ و کامپیوتر، راحتی در استفاده و حمل است. در خرید این لوازم حتما بایستی به فاکتورهایی مانند ارگونومی، وضوح و ابعاد صفحه نمایش، سیستم عامل، سخت‌افزار، باتری، دوربین، اسپیکر و لوازم جانبی آن‌ها دقت داشته باشیم. مهم‌ترین و مطرح‌ترین برندهای تبلت در این راهنمای انتخاب تبلت با یکدیگر مقایسه شدند. اکنون خواهید دانست که کدام محصول قادر است تا احتیاجات و خواسته‌های شما از یک تبلت را برآورده سازد.

سوالات متداول

1) در هنگام خرید تبلت باید به چه عواملی دقت کنیم؟

موقع انتخاب تبلت باید به فاکتورهایی مثل طراحی و ارگونومی و راحتی، ضخامت و وزن، صفحه نمایش، سیستم عامل، سخت‌افزار، باتری، دوربین، اسپیکر و لوازم جانبی آن بسیار دقت کنیم.

2) بهترین برندهای تولیدکننده تبلت کدامند؟

بهترین و مطرح‌ترین شرکت‌های تولیدکننده تبلت در بازار لوازم الکترونیک امروز را می‌توان سامسونگ، اپل، شیائومی، مایکروسافت و ایسوس حساب نمود.