بهترین میکروفون برای بازی + معرفی 4 محصول برتر

به گزارش منابع موثق، تا سال 2022 حدودا یک میلیارد گیمر آنلاین در دنیا وجود داشته‌اند. چنین عددی با 12.5 درصد از جمعیت کل جهان برابری می‌کند. این آمار چشمگیر بیانگر تعدد روزافزون کسانی است که به لوازم جانبی مخصوص گیمینگ نیاز دارند. تولیدکنندگان این محصولات، با در نظر گرفتن میزان تقاضای این افراد، اقدام به طراحی و تولید ابزارهای پرطرفدار و کاربردی مانند میز و صندلی گیمینگ، موس و کیبورد مخصوص، مانیتورهای ویژه، میکروفون‌های خاص و انواع بهترین هدست های گیمینگ می‌نمایند. از این میان، میکروفون گیمینگ محصولی است که می‌خواهیم در راهنمای خرید میکروفون، به تشریح خصوصیات و دسته‌بندی‌های آن بپردازیم.

اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید و یا حتی می‌خواهید وارد این عرصه شوید و احتیاج به تهیه این تجهیزات مهم گیمینگ دارید، با مطالعه این اطلاعات، به دانش و آگاهی کافی خواهید رسید و می‌توانید خرید موفقی داشته باشید. اگر موقع خریداری تجهیزات گیمینگ از جمله میکروفون برای بازی، اشراف کامل به ویژگی‌ها و کاربردهایشان داشته باشید، در آینده تجربه لذت‌بخشی در استفاده از آن‌ها خواهید داشت.

سرفصل‌های مقاله

• میکروفون گیمینگ چیست؟
• ویژگی‌های میکروفون گیمینگ
• انواع میکروفون گیمینگ
• هنگام خرید میکروفون گیمینگ به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
• راهکارهای افزایش کیفیت صدا در میکروفون گیمینگ
• قیمت میکروفون گیمینگ
• معرفی چند تا از بهترین میکروفون‌های گیمینگ

میکروفون گیمینگ چیست؟

میکروفون گیمینگ یک وسیله بسیار کاربردی برای علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری است که برای انتقال صدای بازیکن به دیگران در انواع بازی‌های آنلاین و یا پخش‌های زنده استفاده می‌شود. این محصول معمولا دارای کیفیت صدای مرغوب، حساسیت مناسب، فیلتر ضد نویز و اتصال آسان به کامپیوتر و یا کنسول بازی می‌باشد. اگر به بازی‌های چندنفره می‌پردازید، به یک میکروفون مناسب نیاز دارید تا بتوانید با هم‌تیمی‌های خود هماهنگ شوید. این وسیله، یک اکسسوری مستقل است که صدای شما را برای صدای درون بازی ضبط می‌کند. در حالی که اغلب میکروفون‌ها به صورت سنتی به عنوان بخشی از هدست بازی استفاده می‌شدند، این محصول با ویژگی‌های قوی‌تر و صدای حرفه‌ای‌تر، به محبوبیت بالایی دست یافت. چنین ابزاری برای پخش ویدیوی بازی و ضبط صدای حرفه‌ای بدون استفاده از هندزفری بسیار ایده‌آل است.

بهترین میکروفون گیمینگ

ویژگی‌های میکروفون گیمینگ

دانستن نیازها و انتظارات خودتان از یک میکروفون برای گیم، در تعیین انتظاراتتان از آن نقش مهمی دارد. پس از آن، عوامل دیگری هستند که نهایتا موجب کیفیت بالای این وسیله می‌شوند که در این قسمت آن‌ها را بیان می‌کنیم.

1- محدوده فرکانس میکروفون:

این عامل، نشانگر محدوده صداهایی می‌باشد که ابزار شما می‌تواند تشخیص دهد. چنین محدوده‌ای با واحد هرتز (Hz) اندازه‌گیری می‌شود. هرچه فرکانس بالاتر باشد، طول موج کوتاه‌تر خواهد شد که موجب افزایش زیر و بم و بالا رفتن وضوح صدا می‌شود. در انتخاب بهترین میکروفون گیمینگ معمولا فرکانس بالاتر برای داشتن کیفیت صدای واضح‌تر مورد توجه قرار می گیرد.

2- حساسیت میکروفون:

گمان نکنید که حساسیت تمام این تولیدات مشابه یکدیگر است. بسته به برند، نوع کاربری و قیمتی که یک میکروفون دارد، حساسیت آن نیز متغیر است و شما با توجه به بودجه‌ای که برای خرید میکروفون در نظر دارید، باید به این نکته نیز توجه داشته باشید.

3- امپدانس میکروفون:

امپدانس (Impedance) خصوصیتی است که کاربران کمتر به آن دقت می‌کنند اما برای کیفیت صدای مناسب، از مهم‌ترین پارامترها محسوب می‌شود. امپدانس الکتریکی عبارت است از اندازه مقاومت بر حسب اهم در برابر جریان متناوب در مدار و حین اعمال ولتاژ. هرچه این فاکتور عدد کمتری داشته باشد، بهتر است؛ چرا که در این صورت می‌توانید طول کابل میکروفون را بدون افت کیفیت، افزایش دهید. از طرف دیگر، نیاز کمتری به تقویت‌کننده‌هایی با امپدانس ورودی بالا که طراحی‌ پیچیده‌تر و گران‌تری دارند، خواهید داشت. چنان‌چه امپدانس ورودی تقویت‌کننده هم کم باشد، سیگنال صدا بسیار کمتر دچار افت خواهد شد.

4- ماکسیمم فشار صوتی میکروفون (Max spl):

این پارامتر ممکن است در لیست اولویت‌های اصلی تمام گیمرها نباشد. در میکروفون‌های قدرتمند امروزی، این مقدار در حد زیادی بالا می‌باشد. این المان بیانگر حداکثر فشار صوتی است که وسیله قادر به تحمل آن خواهد بود. به عبارت دیگر، اگر حجم و شدت صدا بالا برود، در صورت بالا بودن این عامل، صدای شما به صورت دیستورت‌شده ضبط نخواهد شد و کیفیت خیلی خوبی خواهد داشت.

5- نویز داخلی میکروفون:

نویز داخلی (Self Noise) عبارت از نویزی است که از طریق اجزای فعالی همچون ترانزیستورها، لوله‌های خلاء و تخته‌های مدار، وارد میکروفون می‌شود. با خروج این نویز از اجزا، کپسول میکروفون آن را دریافت می‌نماید. این المان بسیار مهم بیانگر این است که یک میکروفون به خودی خود چه مقدار نویز یا صدای مازاد تولید خواهد نمود. قاعدتا هرچه این مقدار کمتر باشد، شفافیت و کیفیت صدا بتر خواهد بود.

6- پشتیبانی نرم‌افزاری و پردازش ثانویه میکروفون:

میکروفون‌های گیمینگ و حرفه‌ای با نرم‌افزارهای مخصوصی برای ویرایش صدا و انجام پردازش‌های ثانویه ضمیمه شده و به بازار عرضه می‌شوند. این نرم‌افزارهای کاربردی به شما این امکان را می‌دهند تا با ایجاد تغییر در صدای خروجی، صدای واقعی خودتان را به گوش مخاطبانانتان برسانید. انواع مختلفی از نرم‌افزارها در این زمینه وجود دارند که هر کدارم دارای برتری‌های خاصی می‌باشند.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید میکروفون حرفه‌ای

انواع میکروفون گیمینگ

تقسیم‌بندی‌های متفاوتی برای این محصولات وجود دارد که کاربری آن‌ها را تعیین می‌کنند. در این بخش به توضیح چند تا از مهم‌ترین دسته‌بندی‌ها در انتخاب میکروفون برای گیم خواهیم پرداخت.

1- الگوهای قطبی:

شاید فکر کنید ساختار یک میکروفون گیمینگ خیلی ساده باشد و انواع مختلف آن، تفاوت چندانی باهم نداشته باشند. اما واقعیت این است که صفاتی هستند که این محصولات را بسیار متمایز از یکدیگر می‌نمایند. به عنوان مثال، می‌توان به الگوهای قطبی اشاره کرد که  این محصولات را به دسته‌های یک‌جهته، دوجهته و همه‌جهته تقسیم می‌کند و به سه قسم است:

  • الگوی پیکاپ کاردیوئید: یک میکروفون کاردیوئید یا جهت‌دار با الگوی پیکاپ، تمرکز صدا را از سمت جلو و کنار، جهت می‌دهد و ناحیه روبه‌روی آن، دارای بیشترین حساسیت می‌باشد. این در حالی است که ناحیه پشت آن کمترین حساسیت را شامل می‌شود. این الگو مناسب پخش پادکست، استریم و اجرای آواز یا موسیقی می‌باشد.
  • الگوی پیکاپ شکل 8: یک میکروفون دوطرفه بهترین ابزار برای دریافت صدا از هر دو جهت جلو و عقب شناخته می‌شود. این محصول به طرفین خود حساس نیست و از الگوی پیکاپ شکل 8 پیروی می‌کند. محصولات تولیدشده با این الگو برای تماس‌های کنفرانس، مصاحبه و هر ارائه‌ای که تماس با مخاطب را شامل می‌شود، مناسب است.
  • الگوی همه‌جهته: میکروفون‌هایی که دارای حالت همه‌جهته هستند، صدا را از تمام جهات به طور یکسان دریافت می‌کنند. حساسیت فراگیر آن‌ها را برای اموری مانند سخنرانی‌ها و اجراهای زنده بسیار مناسب می‌کند. 

2- نوع اتصال و سازگاری میکروفون:

اتصال درست به دستگاه، از مهم‌ترین موضوعات مربوط به میکروفون گیمینگ شماست. زمانی که شما از کنسول بازی استفاده می‌کنید، این اهمیت افزایش بسیاری پیدا می‌کند. البته برخی از دستگاه‌ها تنها از یکی از این دو روش پشتیبانی می‌کنند که هنگام خرید میکروفون گیمینگ باید به این موضوع توجه نمایید. دو نوع ورودی اتصال آن عبارتند از:

  • ورودی USB: برای گیمرهایی که از رایانه شخصی استفاده می‌کنند، استفاده از این نوع اتصال به دلیل امنیت بالاتر توصیه می‌شود. در این نوع محصولات شما با استفاده از پورت USB به دستگاه متصل شده و بدون نیاز به لوازم جانبی به آسان‌ترین روش ممکن تنظیم می‌شوند.
  • ورودی جک 3.5 میلی‌متری: برخی محصولات دیگر دارای جک 3.5 میلی‌متری هستند و احتیاج به کارت صدا هم دارند. از این پورت برای انتقال سیگنال صوتی از دستگاه الکترونیکی به هدفون یا اسپیکر استفاده می‌شود. این سیگنال از رایانه به سیم‌های صوتی وارد شده و با کیفیت بالایی صداسازی می‌کند.

3- نحوه دریافت صدا:

در این دسته‌بندی نیز دو حالت وجود دارد که می‌توان گفت عمده‌ترین تقسیم‌بندی در مورد انواع میکروفون‌ها می‌باشد. این ابزارها با تکنولوژی‌های متفاوتی صدا را ضبط می‌کنند که همین موضوع بر کاربردهای مختلف آن‌ها تاثیر بزرگی گذاشته است. 

  • میکروفون خازنی یا کاندنسر: این نوع از محصولات معمولا در استودیوها و برای دریافت صدا با جزئیات دقیق استفاده می‌شوند. آن‌ها شامل یک پرده بسیار حساس به نام دیافراگم هستند که بر روی یک صفحه معلق است و عامل حساسیت بالای میکروفون است. صدا با دیافراگم برخورد می‌کند و به نسبت شدت صدا، حرکت پرده در داخل دستگاه، صدا را به سیگنال یا انرژی تبدیل می‌کند. به علت حساسیت فوق‌العاده انواع کاندنسر این محصول، بهتر است که در محیط‌های آکوستیک از آن‌ها استفاده شود. محصولاتی که با نام Clip-on شناخته می‌شوند و به لباس متصل می‌شوند و قابل حمل هستند نیز از همین فناوری بهره‌مند می‌باشند.
  • میکروفون داینامیک یا پویا: در میکروفون‌های داینامیک، برای تبدیل حرکت حاصل از لرزش دیافراگم به انرژی الکتریکی، از سیم‌پیچ استفاده می‌شود. خروجی صدای این نوع از محصولات کمتر از انواع خازنی آن است. چنین نکته‌ای زمانی مثبت است که سیگنال دریافتی بسیار قدرتمند باشد. داینامیک‌ها نیازی به منبع تغذیه خارجی ندارند و دارای قیمت مناسب‌تری نیز هستند. این تولیدات مقاوم‌تر می‌باشند و شیوه نگه‌داری از آن‌ها در طولانی مدت آسان‌تر است. محصولاتی که با عنوان ریبان در بازار مشهور هستند نیز از همین فناوری استفاده می‌کنند؛ با این تفاوت که در آن‌ها از ورقه‌های نازک آلومینیومی استفاده شده است.

ناگفته نماند توام با تمام این ویژگی‌های میکروفون‌های گیمینگ باید به اصول استفاده از میکروفون نیز توجه کافی داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه: نحوه رسیدن به Sweet Spot

بهترین میکروفون گیمینگ ارزان

هنگام خرید میکروفون به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

  • به نوع کاربری میکروفون حتما توجه کنید. محصولی را تهیه کنید که متناسب با نیازتان و بازی‌هایی که انجام می‌دهید، باشد.
  • پاسخ فرکانسی و حساسیت محصول انتخابی خود را در مشخصات آن بررسی کنید.
  • بهتر است از برندهای مطرح و مکان‌های معتبر خرید کنید و میکروفونی تهیه کنید که دارای گارانتی باشد.
  • برای تجربه بهتر در استفاده از این ابزار، می‌توانید وسایلی مانند استند یا پایه، بادگیر، پاپ فیلتر و لرزش‌گیر یا شاک مانت را نیز همراه با آن تهیه نمایید.

راهکارهای افزایش کیفیت صدا در میکروفون گیمینگ

برای داشتن بهترین خروجی از میکروفونی که تهیه کرده‌اید، نیاز به انجام اقدامات و تهیه یک سری لوازم جانبی برای آن دارید. در این قسمت برخی از این موارد را به شما ارائه می‌دهیم.

  1. نحوه استفاده: عدم حفظ فاصله اصولی و مناسب از میکروفون و نزدیک شدن بیش از حد به آن باعث افزایش صدای پالسیو و از دست رفتن کیفیت مطلوب می‌گردد. پیشنهاد می‌کنیم که در هنگام ضبط صدا، همواره از یک فیلتر پاپ استفاده کنید. از سوی دیگر، افزایش فاصله بیش از 30 سانتی‌متر  باعث می‌شود که صدای ریکورد شده از حالت طبیعی ضعیف‌تر به نظر برسد. فاصله مناسب باید در تمام طول مدت ضبط یا صحبت، ثابت بماند.
  2. تنظیم صحیح گین (Gain): باید سعی کنید همواره قبل از شروع به ضبط یا کار با میکروفون، خروجی و میزان گین آن را بررسی کنید. افزایش بیش از اندازه گین نه تنها موجب بهبود کیفیت صدا نمی‌شود، بلکه منجر به دیستورشن صوتی می‌گردد. نحوه تنظیم اصولی گین به این صورت است که ابتدا یک ترک صوتی در DAW ایجاد می‌کنید و حالت مانیتورینگ را فعال می‌نمایید. سپس با صدای بلند صحبت می‌کنید و تنظیمات گین را از طریق کامپیوتر یا کارت صدا افزایش داده و قسمت اوج صدا را به 10 الی 12 دسی‌بل می‌رسانید. پس از بررسی نبودن دیستورشن در صدای خروجی، تنظیمات شما موفقیت‌آمیز بوده است.
  3. ایزوله کردن اتاق: قبل از شروع کار با این ابزار، محیط را ایزوله کنید؛ یعنی تمامی نویزهای اطراف را تا جای ممکن از بین ببرید. اگر به چنین فضایی دسترسی ندارید، با راهکارهایی مثل پر کردن اتاق با وسایل، تنظیم جهت میکروفون و حفظ فاصله مشخص با آن، می‌توانید محیطی خشک و بدون ریورب برای خود بسازید.
  4. نهایت استفاده از الگوی قطبی (کاردیوئیدی) میکروفون: حساسیت محصولات کاردیوئیدی در قسمت مرکزی و جلو بوده و صداهای پشت و اطراف آن ضبط نخواهند شد. استفاده از این نوع میکروفون‌ها گزینه مناسبی برای گیمینگ است.
  5. استفاده از پلاگین‌هایی همچون اکولایزر و کمپرسور: کمپرسور از جمله افکت‌های مهمی است که با کمک آن می‌توان عمق صدا را کنترل و تنظیم کرد. با کاهش محدوده داینامیکی سیگنال، تجربه شنیداری ثابت‌تری خواهید داشت. پلاگین اکولایزر نیز این امکان را فراهم می‌نماید که بخش‌های معینی از یک طیف فرکانسی را به انتخاب خود تقویت یا تضعیف کنید. پلاگیم ریورب هم به صدای ضبط‌شده فضا می‌دهد و به آن عمق می‌بخشد.

قیمت میکروفون گیمینگ

هر کدام از ویژگی‌هایی که در بالا گفته شد، در تعیین قیمت یک میکروفون گیمینگ تاثیرگذار است. محصولاتی از این دست در بازار هستند که قیمت بسیار نازلی دارند اما قابل انتظار است که کیفیت چندانی هم نداشته باشند. از طرف دیگر، طبیعی است که بهترین نوع از این ابزار، قیمت نسبتا بالایی را نیز به همراه داشته باشد. به طور کلی می‌توان گفت قیمت میکروفون برای بازی از یک میلیون تومان آغاز می‌شود و تا بالای صد میلیون تومان نیز ادامه دارد.

معرفی چند تا از بهترین میکروفون‌های گیمینگ

1. اگر به دنبال یک میکروفون کلیپ-آن می‌گردید که در عین اندازه کوچکش، حساسیت فوق‌العاده‌ای داشته باشد، میکروفون یقه‌ای سیم‌دار رود سری smartLav+ مناسب شما خواهد بود.

میکروفون یقه ای سیم دار رود سری +smartLav

2. اگر یک میکروفون کندانسر می‌خواهید که علی‌رغم قیمت به‌صرفه پاسخ‌دهی فرکانس فوق‌العاده‌ای را به شما ارائه کند، میکروفون کندانسر ماونو Maono AU-PM461TR Microphone را تهیه کنید.

میکروفن کندانسر ماونو Maono AU-PM461TR Microphone

3. در صورتی که دنبال یک میکروفون با قابلیت نرم‌کنندگی صدا و پاسخ‌دهی فرکانس بی‌نظیر می‌گردید، میکروفون شاتگان بویا Boya BY-BM3031 Microphone گزینه مناسب شماست.

میکروفن شاتگان بویا Boya BY-BM3031 Microphone

4. اگر میکروفون کم‌وزنی می‌خواهید که برای کنسول‌های بازی بهترین کاربری را از خود نشان دهد، میکروفون کندانسر یانمای مدل MICPRO X2 را خریداری نمایید.

میکروفن کندانسر یانمای مدل MICPRO X2

سخن پایانی 

با آمار روزافزون تعداد گیمرها در جهان، طبیعتا تقاضای تجهیزات گیمینگ نیز افزایش پیدا می‌کند. یکی از پرکاربردترین این وسایل، میکروفون گیمینگ است که نقش تعیین‌کننده‌ای در بازی‌های چندنفره ایفا می‌کند. انواع مختلفی از این محصول وجود دارد که با عواملی مانند الگوهای قطبی، نوع اتصال و سازگاری، نحوه دریافت صدا و... دسته‌بندی می‌شوند. ویژگی‌های تعیین‌کننده بهترین میکروفون گیمینگ مانند محدوده فرکانس، حساسیت، امپدانس، ماکسیمم فشار صوتی، نویز داخلی، پشتیبانی نرم‌افزاری و پردازش ثانویه نیز در این مطلب تشریح شدند تا شما عزیزان در هنگام خرید این محصول، بدانید چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهید و با توجه به آن‌ها تجربه یک خرید موفق و استفاده لذت‌بخش از میکروفون گیمینگ خود را رقم بزنید.

سوالات متداول

1) چند نوع میکروفون گیمینگ داریم؟

این محصولات از نظر الگوهای قطبی سه نوع پیکاپ کاردیوئید، پیکاپ شکل 8 و همه‌جهته دارند. از لحاظ نوع اتصال به پورت یو اس بی و جک 3.5 میلی‌متری تقسیم می‌شوند. از نظر نحوه دریافت صدا هم دارای دو تکنولوژی خازنی یا کاندنسر و داینامیک یا پویا می‌باشند.

2) قیمت میکروفون گیمینگ چه‌قدر است؟

این موضوع به عوامل مختلفی از جمله برند، نوع کاربری و کیفیت میکروفون بستگی دارد اما در کل، بین یک میلیون تومان تا صد میلیون تومان متغیر می‌باشد.