تجهیزات گیمینگ چه بخریم؟

امروزه بازی‌های کامپیوتری نه تنها یک سرگرمی محبوب و رایج، بلکه راه پرطرفداری برای کسب درآمد می‌باشند. به همین دلیل، تعداد گیمرها در سراسر جهان بسیار افزایش یافته و کشور ما نیز علی‌رغم محدودیت‌ها، از این قاعده مستثنی نیست. کسانی که پرداختن به انواع بازی‌های کامپیوتری را به عنوان سرگرمی غالب و یا روش کسب درآمد روزانه خود انتخاب می‌کنند، ساعات زیادی از شبانه‌روز را با سیستم‌های گیمینگ مشغول هستند. این سیستم‌ می‌تواند کامپیوتر، لپ‌تاپ یا حتی گوشی موبایل باشد.

با توجه به این موضوع، گیمرها بایستی لوازمی را برای خود تهیه کنند که علاوه بر بالا بردن کیفیت بازی، در حفظ سلامت بازیکنان نیز موثر باشند. در ضمن، بسیاری از آن‌ها هستند که اهمیت بسیاری برای زیبایی و جلوه اتاق گیمینگ خود قائل می‌باشند. این دسته از بازیکنان به دنبال لوازمی می‌باشند که نورپردازی‌های چشم‌گیر و امکانات ظاهری بیشتری باشند. در بازار لوازم الکترونیک، انواع مختلفی از تمام این ابزار موجود هستند که با نیازها و خواسته‌های هر گیمری مطابقت داشته باشند. در راهنمای خرید تجهیزات گیمینگ، به معرفی و بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف این تجهیزات خواهیم پرداخت. و تمام پاسخ های سوال شما برای اینکه تجهیزات گیمینگ چه بخریم؟ را می‌دهیم.

سرفصل‌های مقاله

• معرفی انواع تجهیزات گیمینگ
• تفاوت لوازم جانبی گیمینگ با انواع دیگر
• تفاوت تجهیزات گیمینگ کامپیوتر، لپ‌تاپ و موبایل
• نکاتی که در هنگام خرید و استفاده از تجهیزات گیمینگ باید رعایت کنیم
• قیمت تجهیزات گیمینگ 

تجهیزات گیمینگ چه بخریم؟

معرفی انواع تجهیزات گیمینگ 

انواع مختلفی از تجهیزات گیمینگ در بازار وجود دارد که هر کدام از آن‌ها کاربرد خاص خود را دارد. در ادامه، تمام وسایل گیمینگ برای اتاق یک گیمر که ضروری می‌باشند را معرفی می‌نماییم.

1- صندلی گیمینگ

 داشتن یک صندلی مناسب برای بازی کردن، از ضروریات یک اتاق گیمینگ است. صندلی گیمینگ از لحاظ طراحی ظاهری تفاوت واضحی با صندلی‌های معمولی دارند. آن‌ها دارای یک پشتی بلند هستند که به خوبی تکیه‌گاه سر و گردن خواهد شد و خستگی را در این نواحی کاهش خواهد داد. در این صندلی‌ها شما قادر خواهید بود تا ارتفاع را متناسب با قد خود تنظیم کنید تا پاهایتان در موقعیت درستی قرار بگیرند. همچنین می‌توانید ارتفاع بازوهای جانبی دسته‌ها را نیز تغییر دهید تا دست‌هایتان در حین بازی خسته نشوند.

صندلی گیمینگ از تجهیزات گیمینگ

2- میز مخصوص گیمینگ

از ابتدایی‌ترین نیازهای هر گیمر، داشتن یک میز استاندارد است تا لوازم بر روی آن به نحو درستی چیده شوند. این میز ممکن است ظاهری مشابه با یک میز کامپیوتر عادی داشته باشد. در خرید میز مخصوص گیمینگ بایستی به بزرگی مساحت آن توجه داشته باشید. همچنین میز باید فضایی برای قرارگیری پاها تعبیه شده باشد که به حد کافی راحت بوده و به گیمر، قدرت مانور بدهد.

میز مخصوص گیمینگ

3- موس پد گیمینگ

یکی از کاربردی‌ترین ابزارهایی که هر گیمر داشتن آن را ترجیح می‌دهد، موس پد گیمینگ است. بازیکنان در طول بازی، به طور مداوم با موس کار می‌کنند و به همین خاطر، دقت بالای موس از حیاتی‌ترین وسایل گیمینگ کامپیوتر برای آن‌هاست. پس سازندگان لوازم جانبی با طراحی و تولید این محصول حرفه‌ای، یک فضای بزرگ در اختیار کاربران قرار داده‌اند تا آن‌ها بتوانند بدون نگرانی در مورد اختلال در عملکرد موس، آن را حرکت دهند. این فضا حتی برای قرار دادن کیبورد نیز کفایت خواهد کرد. از دیگر خصوصیات آن، ضد آب بودن و مقاومت در برابر لغزش بر روی میز است. آن‌ها به راحتی قابل شستشو بوده و آلودگی‌ها را به خود جذب نمی‌کنند.

موس پد گیمینگ

4- موس گیمینگ

موس گیمینگ شامل دو نوع باسیم و بی‌سیم می‌شود که شما با توجه به نیازتان و نوع بازی‌هایی که انجام می‌دهید، باید یکی از این دو را انتخاب نمایید. هردو آن‌ها در حساسیت حسگرها، سرعت، قابلیت تنظیم وزن، کلیدهای قابل برنامه‌ریزی و ماکروهای چندگانه، تنظیمات صوتی، نوع طراحی و نورپردازی و در آخر، قیمت، با موس‌های معمولی تفاوت دارند. اما اگر بخواهیم در مورد فرق بین این دو نوع موس گیمینگ بگوییم، باید ذکر کنیم که موس بی‌سیم دارای راحتی کار بیشتر، سرعت کمتر و قیمت بیشتر است. در حالی که نوع باسیم آن سرعت بیشتر، راحتی نسبی کمتر و قیمت کمتری را به همراه دارد.

پیشنهاد ما به شما موس تراست GXT 133 LOCX، موس جنیوس Scorpion M6-600 Black،  موس تی دگر مدل T-TGM310 RGB و همچنین موس گرین GM602 RGB و نیز موس بایواستار والکری مدل گیمینگ است.

از تجهیزات موس گیمینگ

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین موس گیمینگ 2023

5- صفحه کلید گیمینگ

یک گیمر حرفه‌ای برای این‌که قادر باشد آسان‌تر با فضای بازی خود ارتباط برقرار کند و دستورات خود را به کاراکترهای آن برساند، نیاز به خرید کیبور گیمینگ خواهد داشت. این کیبورد کلیدهای بسیار حساس و سریعی دارد و همین‌طور مقاومت بیشتری نسبت به ضربات نشان می‌دهد. از صفات بارز این محصول خاص، نحوه خاص چینش کلیدهای آن است که موجب دسترسی آسان‌تر و خستگی کمتری در چشم و دست خواهد شد. انتخاب بهترین کیبورد گیمینگ با نورپردازی‌های خاص و زیبا خو اتاق بازی شما را جذاب‌تر از پیش خواهند نمود.

6- دسته گیمینگ

اگر یک گیمر هستید، باید بدانید که در خرید وسایل گیمینگ برای بازی حرفه‌ای، کیبورد و موس به تنهایی کفایت نمی‌کنند. بنابراین برای بهتر به دست گرفتن کنترل امور، شما احتیاج به یک دسته گیمینگ دارید. این ابزار شامل دکمه‌های کنترلی زیادی بر روی بدنه خود است که نقش کمکی یا جایگزینی برای موس و صفحه کلید دارند. برای اطلاعات بیشتر در خرید دسته بازی میتوانید مقاله راهنمای خرید بهترین دسته بازی کامپیوتر را مطالعه کنید.

7- هارد اکسترنال

بر همگان واضح است که بازی‌های کامپیوتری پیشرفته با گرافیک سنگین، حجم بسیار زیادی را در حافظه دستگاه به خود اختصاص می‌دهند. پس اگر می‌خواهید که سرعت دستگاهتان به علت فضای اشغال‌شده کاهش پیدا نکند، بهتر است به فکر خرید هارد اکسترنال باشید. این حافظه به علت سرعت بالا، ظرفیت زیاد و قابل حمل بودن، انتخاب بسیار خوبی برای گیمرهاست و با قابلیت اتصال به وای‌فای، خدمات ویژه‌ای را در اختیارتان خواهد گذاشت.

هارد اکسترنال از تجهیزات گیمینگ

8- صفحه نمایش گیمینگ

مانیتوری که قرار است آن‌چه در فضای بازی می‌گذرد را با شما به اشتراک بگذارد، بایستی وضوح بالایی داشته باشد. اکثر کارشناسان این زمینه، صفحه نمایش LED را برای این کار پیشنهاد می‌نمایند. نمایشگر مخصوص بازی ویژگی‌های ارتقا یافته دارند؛ به عنوان مثال آن‌ها تصاویر دریافتی را با سرعت بیشتری پردازش کرده و اصطلاحا لگ ورودی کمتری را شامل می‌شوند. آن‌ها همچنین با ابعاد بزرگ‌تر خود، بهتر بازی‌های شما را به تصویر می‌کشند. برخی از گیمرهای حرفه‌ای، با خرید مانیتورهای دوقلو که شامل دو نمایشگر میدان دید وسیع‌تری برای بازی خود ایجاد می‌کنند.

مانیتور گیمینگ از تجهیزات گیمینگ

9- هدست گیمینگ

از اولین لوازمی که یک گیمر تهیه می‌کند، هدست گیمینگ می‌باشد. به دلیل استفاده بسیار طولانی مدت از این ابزار، باید از راحتی و تناسب آن با سر خود مطمئن شوید. هدست‌های گیمینگ طوری طراحی شده‌اند که فشار زیادی را به گوش‌های کاربر وارد نکنند.

هدست گیمینگ

10- کیس گیمینگ

در صورتی که با استفاده از کامپیوتر به بازی مشغول می‌شوید، خرید کیس کامپیوتر برای بازی از ضروریات کار شماست. این محصول در طول زمان پخش، دانلود و اجرای بازی‌های ویدیویی قوی عمل می‌کند. همچنین با داشتن اجزای قدرتمندتر و کارآمدتر مانند منبع تغذیه، پردازنده گرافیکی، مادربرد و سیستم خنک‌کننده، تجربه لذت‌بخشی را در هنگام بازی برای شما می‌سازد. کیس گیمینگ اندازه بزرگ‌تر و اتصالات و پورت‌های بیشتری را نیز شامل می‌شود و سازگاری سخت‌افزاری بالایی دارد. ما به شما کیس گیمینگ گرین مدل ARIA، کیس لیان لی مدل LIAN LI LANCOOL III RGB WHITE و کیس ایسوس ROG Strix Helios White Edition را پیشنهاد می‌کنیم.

پیشنهاد مطالعه: بررسی بهترین کیس کامپیوتر برای بازی

کیس از تجهیزات گیمینگ

11- خنک‌کننده دستگاه گیمینگ

گرچه در اجزای داخلی موبایل، لپ‌تاپ و کیس کامپیوتر گیمینگ، خنک‌کننده وجود دارد اما در روند بازی کردن، از پردازنده کار زیادی کشیده می‌شود و با طولانی شدن این فرایند، داغ کردن آن ناگزیر خواهد بود. پس با خرید کول پد گیمینگ به‌عنوان وسایل اتاق گیمینگ ارزان اما خیلی مهم، می‌توانید از بروز این اتفاق و در نتیجه خرابی زودهنگام دستگاهتان پیشگیری نمایید. از بهترین پیشنهادهای این محصول، دیپ کول مدل GM829، کول پد تسکو مدل TCLP 3108 و کول پد تراست مدل TPAD-4 می‌باشند.

خنک کننده دستگاه گیمینگ

تفاوت لوازم جانبی گیمینگ با انواع دیگر

  1. صندلی گیمینگ: صندلی گیمینگ ظاهر کاملا متفاوتی با صندلی‌های دیگر دارد و از رنگ‌های خاصی در طراحی آن استفاده شده است. همچنین این ابزار معمولا دارای وسیله‌ای برای پوشش دادن گودی گردن است. تمامی اجزای آن کاملا قابل تنظیم و شخصی‌سازی می‌باشند.
  2. میز گیمینگ: تنها تفاوت میز گیمینگ با یک میز کامپیوتر ساده، در مساحت بیشتر آن است و فرق خاص دیگری ندارد.
  3. موس گیمینگ: موس مخصوص بازی دارای امکانات صوتی، حسگرهای پیشرفته، سرعت بالاتر، کلیدهای قابل مدیریت و تنظیمات جانبی دیگر مانند ماکروهای چندگانه و تغییر وزن هستند. بعضی از موس‌های گیمینگ از نورپردازی RGB نیز بهره می‌برند.
  4. صفحه کلید گیمینگ: تفاوت کیبورد گیمینگ با کیبورد معمولی در مقاومت بالا، سرعت و حساسیت بسیار بیشتر کلیدها، نورپردازی بعضی از صفحه کلیدها و نحوه چینش کلیدها برای دسترسی بهتر است.
  5. صفحه نمایش گیمینگ: نمایشگر مخصوص بازی ابعاد خاصی دارد و نسبت به مانیتورهای دیگر، دارای وضوح و توانایی نمایش رنگ‌ها و جزئیات بسیار بیشتری می‌باشد.
  6. هدست گیمینگ: اندازه و نحوه قرارگیری هدست گیمینگ دارای قابلیت تنظیم بیشتری است و گوشی‌های آن طوری طراحی شده که در هنگام استفاده طولانی، باعث خستگی، آسیب و فشار گوش‌ها و سر نشوند.
  7. کیس گیمینگ: تفاوت‌های بزرگ کیس گیمینگ با انواع عادی آن در ابعاد بزرگ‌تر، پورت‌ها و اتصالات بیشتر، کارت گرافیک و پردازنده قدرتمندتر و پایدارتر، قابلیت‌های سخت‌افزاری فوق‌العاده و سیستم خنک‌کننده بسیار قوی‌تر می‌باشد.

تفاوت تجهیزات گیمینگ کامپیوتر، لپ‌تاپ و موبایل

تجهیزات گیمینگ موبایل

آن دسته از کاربرانی که برای بازی کردن، موبایل گیمینگ را ترجیح می‌دهند، علاوه بر انتخاب بهترین گوشی گیمینگ برای سهولت در انجام بازی و افزایش سرعت و چابکی در حرکات خود، باید اقدام به تهیه یک سری لوازم جانبی کنند. اول از همه می‌توانند دسته بازی موبایل را خریداری کنند که یک کنترلر بسیار کاربردی و حساس برای هدف‌گیری، تیراندازی و... می‌باشد. این محصول مناسب تمام ابعاد صفحه نمایش موبایل و کاملا قابل تنظیم است و می‌توان آن را تا 180 درجه معکوس نمود.

ابزار دیگر، گیم پد کنترل از راه دور است در که بازی با گوشی، امکان عملکرد همزمان با چهار انگشت و سرعت و دقت بی‌نظیری را فراهم می‌آورد. این محصول ممکن است از راه ارتباطی بلوتوث و وای‌فای نیز استفاده نماید. از تجهیزات ضروری دیگر، هدفون گیمینگ است که کیفیت صدای بالا و میکروفون را در اختیارتان قرار دهد. در ضمن هنگام بازی‌های طولانی با موبایل، داشتن یک جفت دستکش گیمینگ ضد عرق و ضد لغزش واجب است. این محصول با طراحی هوشمندانه از جنس سیم و الیاف سیم رسانا، اصطکاک روی نمایشگر را نیز کاهش داده و حساسیت لمسی بالایی دارد. 

تجهیزات گیمینگ لپ‌تاپ

وقتی بحث به لپ تاپ گیمینگ می‌رسد، قطعا به میز و صندلی نیاز خواهید داشت. اگر به صورت مداوم از صفحه تاچ و کیبورد خود لپ‌تاپ برای گیم استفاده کنید، حتما به سرعت از کار می‌افتند و این چیزی نیست که گیمرها بخواهند. بنابراین به موس و کیبورد خارجی و همچنین دسته بازی نیاز پیدا می‌کنید که برای گیمینگ مناسب‌تر نیز هستند و قابلیت مانور بیشتری به شما می‌دهند. شما حتی می‌توانید یک نمایشگر خارجی به دستگاه خود متصل کنید که علاوه بر کاهش فشار روی خود لپ‌تاپ، وضوح و امکانات بصری بیشتری را در اختیارتان بگذارد. هدست را از قلم نیندازید چرا که بدون وجود آن، صدای ایزوله‌شده و باکیفیت را هنگام بازی تجربه نمی‌کنید. محصول مهم دیگر، خنک‌کننده یا کول پد است که به طور ویژه‌ای از پردازنده حفاظت می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

تجهیزات گیمینگ کامپیوتر

تجهیزاتی که برای کامپیوتر گیمینگ نیاز دارید، اکثرا مشابه با مواردی است که در مورد لپ‌تاپ هم ذکر شد. منتها تفاوت در این است که کامپیوتر از ابتدا دارای کیبورد و موس است اما احتیاج به یک کیس قدرتمند دارد تا پردازش را بر عهده بگیرد.

نکاتی که در هنگام خرید و استفاده از تجهیزات گیمینگ باید رعایت کنیم

  1. در هنگام خرید یک کیس گیمینگ، سازگاری آن با تجهیزات سخت‌افزاری خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که اتصالات لازم را دارد. همچنین اطمینان حاصل کنید که از سیستم خنک‌کننده، تهویه هوا و قابلیت توسعه مناسبی برخوردار باشد.
  2. حتما موقع خرید موس و کیبورد، راحتی آن‌ها با دست و موقعیت قرارگیری خودتان را چک کنید. از اتصال درست سیم موس و مقاومت و درست کار کردن کلید‌های کیبور نیز مطلع شوید.
  3. در مورد هارد اکسترنال، حتما ظرفیتی که به آن احتیاج دارید را در نظر بگیرید. از مکان معتبری خرید کنید و در صورت امکان، قبل از خرید تست کنید که هارد دارای سرعت مقبولی باشد.
  4. هدست گیمینگ را با رعایت نکات بهداشتی، روی سر خود تست نمایید تا از راحتی و کیفیت صدای آن مطمئن شوید.
  5. بهتر است دسته بازی را از یک برند مطرح و معتبر خریداری کنید تا ماندگاری و کیفیت بالای آن تضمین‌شده باشد.
  6. نمایشگری را برای بازی انتخاب کنید که ابعاد و وضوح کافی را در اختیار شما بگذارد. در صورت امکان، نوع عملکرد آن را تست نمایید؛ البته بسیاری از فروشگاه‌ها نمایشگرهایی را دائما روشن می‌گذارند تا کیفیت آن‌ها را نشان دهند.

قیمت تجهیزات گیمینگ 

همان‌طور که واقفید، قیمت هر وسیله‌ای وابسته به یک سری فاکتورهای خاص است. اما در این قسمت، بازه حدودی قیمت هر کدام از تجهیزات گیمینگ را به شما ارائه می‌دهیم.

  • صندلی گیمینگ: از 4 میلیون تومان تا 40 میلیون تومان
  • میز گیمینگ: از 6 میلیون تومان تا 130 میلیون تومان
  • موس پد گیمینگ: از 20 هزار تومان تا دو میلیون تومان
  • موس گیمینگ: از 200 هزار تومان تا 5 میلیون تومان
  • صفحه کلید گیمینگ: از 2 میلیون تومان تا 10 میلیون تومان
  • دسته گیمینگ: از 700 هزار تومان تا 10 میلیون تومان
  • هارد اکسترنال: از 3 میلیون تومان تا 60 میلیون تومان
  • صفحه نمایش گیمینگ: از 4 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان
  • هدست گیمینگ: از 2 میلیون تومان تا 10 میلیون تومان
  • کیس گیمینگ: از 20 میلیون تومان تا 200 میلیون تومان
  • خنک‌کننده دستگاه گیمینگ: از 500 هزار تومان تا 6 میلیون تومان

سخن پایانی

با پیشرفت و رواج بیشتر بازی‌های کامپیوتری، امروزه تعداد گیمرها در تمام جهان افزایش یافته و از این میان، برخی از آن‌ها به صورت حرفه‌ای این کار را ادامه می‌دهند و حتی از آن کسب درآمد می‌نمایند. برای چنین افرادی، داشتن تجهیزات گیمینگی که سلامت آن‌ها را حفظ کرده و به طور همزمان، با کیفیت بالای خود، دقت و سرعت بازی آن‌ها را تضمین کنند، بسیار مهم است. به همین علت آن‌ها همیشه به دنبال بهترین‌ها هستند.

این محصولات شامل میز و صندلی، موس و کیبورد، موس پد، هدست، هارد اکسترنال، کول پد، دسته بازی، کیس و مانیتور مخصوص بازی می‌باشند. اما در هنگام خرید این ابزارهای کاربردی، باید به نکاتی توجه شود که در آینده کاربران دچار مشکل نشوند و از بازی خود لذت ببرند. امید است با مطالعه این مطلب، با آگاهی و اطلاعات کافی نسبت به خرید تجهیزات گیمینگ مورد نیاز خود اقدام نمایید.

سوالات متداول

1) برای بازی کردن به صورت حرفه‌ای به کدام تجهیزات گیمینگ نیاز داریم؟

گیمرهای حرفه‌ای به تجهیزاتی همچون موس و کیبورد، هارد اکسترنال، موس پد، هدست، دسته بازی، کول پد، کیس، میز و صندلی مخصوص و همچنین صفحه نمایش مخصوص بازی احتیاج دارند.

2) تجهیزات گیمینگ موبایل، لپ‌تاپ و کامپیوتر چه فرقی باهم دارند؟

لوازم بازی لپ‌تاپ و کامپیوتر اکثرا مشابهند اما کامپیوتر برای پردازش به یک کیس گیمینگ احتیاج دارد. ابزارهای این زمینه در خصوص گوشی موبایل هم دسته بازی مخصوص، گیم پد کنترل از راه دور، هدفون و دستکش مخصوص را شامل می‌شوند.