راهنمای خرید بهترین کیبورد مخصوص بازی

اگر خودتان گیمر باشید و یا با بازی‌های کامپیوتری آشنا باشید، می‌دانید که وجود یک کیبورد گیمینگ مناسب چقدر برای گیمر اهمیت دارد. در حقیقت وجود قطعات مخصوص بازی در کنار تجهیزات گیمینگ، می‌تواند تجربه عالی بازی را همراه با فضایی بسیار حرفه‌ای برای گیمر فراهم کند. صفحه کلید Keyboard نیز یکی از همین قطعات بسیار مهم محسوب می‌شود.

اگر تا به حال برای خرید کیبورد اقدام کرده باشید، می‌دانید که این قطعه تنوع بسیار زیادی دارد. برخی از صفحه کلیدها دارای Num Pad نیستند؛ تکنولوژی کلید این محصولات با یکدیگر متفاوت است و... اما شما باید با توجه به نیاز خود برای تهیه Keyboard اقدام نمایید. برندهای مختلفی در انواع و مدل‌های متنوعی، صفحه کلید گیمینگ را تولید می‌کنند. فروشگاه اینترنتی بروزکالا در ادامه راهنمای خرید کیبورد مخصوص گیم را به شما دوستان گرامی ارائه خواهد داد تا با آگاهی بیشتری برای خرید بهترین کیبورد گیمینگ اقدام نمایید.

بهترین کیبورد گیمینگ

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1. کیبورد گیمینگ چیست؟
2. نکات مهم خرید کیبورد گیمینگ
• چیدمان استاندارد کلیدها
• سوئیچ‌های کیبورد گیمینگ
• کیبورد مکانیکی
• اندازه کیبورد گیمینگ
• کیبورد گیمینگ سیمی یا بی‌سیم؟
• نورپردازی RGB
• ویژگی Key-Rollover
3. نتیجه‌گیری

کیبورد گیمینگ چیست؟

کیبورد چیست؟ کیبورد یا صفحه کلید، یک قطعه مهم برای کامپیوتر محسوب می‌شود. صفحه کلید دارای دکمه‌هایی است که اجازه تایپ کردن را به کاربر می‌دهد؛ البته برخی از این دکمه‌ها برای انجام عملکرد خاصی طراحی شده‌اند. اما کیبورد گیمینگ چیست و چه تفاوتی با نوع معمولی آن دارد؟ بسیاری از خصوصیاتی که در صفحه کلیدهای معمولی وجود دارد، در نوع گیمینگ نیز دیده می‌شود. اما ظاهر خاص و استفاده از نورپردازی RGB، وجود کلید‌های میان‌بر Shortcut، طراحی ارگونومیک، قابلیت شخصی‌سازی و برنامه‌ریزی کلید‌ها برخی از ویژگی‌های کیبورد گیمینگ هستند. 

نکات مهم خرید کیبورد گیمینگ

برای تهیه بهترین کیبورد مخصوص بازی باید به مواردی توجه نمایید تا این کالا برای شما کاربردی باشد و از استفاده آن لذت ببرید. در ادامه به نکات مهم هنگام خرید کیبورد گیمینگ اشاره خواهیم کرد.

چیدمان استاندارد کلیدها

نحوه قرارگیری کلیدهای روی این صفحه کلید یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه کنید. در برخی مواقع نحوه قرارگیری و چیدمان کلیدها در کیبوردهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. استانداردترین و بهترین چیدمان متعلق به کیبورد گیمینگی است که 104 کلید دارد. در بعضی از این محصولات، برخی کلیدها حذف شده‌اند زیرا تمرکز کاربر روی کلیدهای میان‌بر است. اما در برخی دیگر از صفحه کلیدها شاهد کلید‌های اضافی هم هستیم. کیبورد گیمینگ معمولاً دارای کلیدهای جانبی نیز هست. 

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین موس و کیبورد بی‌سیم

سوئیچ‌های کیبورد گیمینگ

از فاکتور دیگر در انتخاب بهترین کیبورد گیمینگ، نوع سوئیچ‌های محصول است. در واقع این سوئیچ‌ها هستند که حساسیت کلیدها را نسبت به ضربات و در حالت کلی عملکرد کلیدها را تعیین می‌کنند و این موضوع برای یک گیمر مهم خواهد بود. گیمرها کلیدهای راحت و حساس به ضربه و لمس را می‌پسندند. سوییچ‌های مکانیکی در این زمینه عملکرد خوبی دارند و کلیدها نسبت به هر نوع لمسی پاسخی متفاوت ارائه خواهند داد؛ یعنی این کلیدها احتیاج به میزان مشخصی نیروی محرک خواهند داشت.

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

کیبورد مکانیکی

کیبوردهای مکانیکی و کیبوردهای غشایی انواع بسیار رایج و پرکاربردی هستند. این دو نوع عملکردی متفاوت ارائه خواهند داد. نوع مکانیکی برای گیمرها مناسب‌تر خواهد بود. در صفحه کلید مکانیکی هر کلید به صورت اختصاصی دارای کلید مکانیکی در زیر خود است. یعنی هر دکمه سوئیچ فنر، محفظه، ساق و برگ‌های تماس فلزی خودش را دارد. سطح نویز، زمان پاسخ‌، نیروی محرک برای هر نوع سوئیچ متفاوت است. کیبورد مکانیکی واکنش و پاسخ بسیار خوبی به فشار دادن دکمه‌‌‌ها از خود نشان خواهد داد و عملکردی عالی خواهد داشت اما قیمت این نوع کیبورد گیمینگ بالاتر از انواع دیگر خواهد بود.

جالب است بدانید که صفحه کلید مکانیکی دارای انواع مختلفی است. بهترین مدل‌های کیبورد مکانیکی Linear و Tactile و Clicky هستند. 

• نوع Linear کم صدا است و دکمه‌هایی روان و نرم دارد.
• نوع Tactile برای بازی‌های مختلف گزینه‌ای مناسب خواهد بود.
•  نوع Clicky دارای صدای بلند کلیک است و واکنشی عالی دارد.

لازم به ذکر است که دقت عمل کیبورد مکانیکی بسیار بالا است. جالب است بدانید که سرعت این محصولات نیز بسیار زیاد است؛ یعنی در کیبورد مکانیکی لازم نیست که به کلید فشار کامل وارد کنید زیرا یک ضربه به کلید تا نیمه، ثبت خواهد شد. پس یعنی محصولات مکانیکی دارای زمان پاسخ‌گویی سریعی هستند. این موضوع در اجرای برخی بازی‌ها از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.

اندازه کیبورد گیمینگ

این محصول در ابعاد و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شود. بعضی از آنها اندازه کامل دارد و در بعضی دیگر برخی کلیدها مشاهده نمی‌شوند. ما می‌توانیم صفحه کلید را بر اساس اندازه به چند نوع فول سایز، 96 درصد، 75 درصد، 65 و 60 درصد و کیبورد TLK تقسیم‌بندی کنیم. 

  • کیبورد فول سایز: این نوع همان کیبوردی است که به چشم ما آشنا است و همواره از آن استفاده کرده‌ایم. صفحه کلید فول سایز Numpad دارد و دارای دکمه‌های جهت‌یابی و... است. 
  • کیبورد 96 درصد: صفحه کلید 96 درصد نوعی است که دارای دکمه‌های کامل است. ( گاهی دکمه‌های غیر ضروری در این نوع حذف خواهند شد. ) در این مدل فاصله و فضای بین دکمه‌ها کاهش یافته است و به همین دلیل اندازه کلی محصول نیز کوچک‌تر شده است.
  • کیبورد TLK: ابتدا باید بگوییم که TLK به چه معنا است. TLK مخفف عبارت ten less keys به معنای 10 کلید کمتر است. احتمالاً حدس زده‌اید که قسمت Numpad در این محصول حذف شده است. کاملاً درست است. گیمر احتیاجی به Numpad ندارد و وجود این بخش کمکی به او نخواهد کرد بنابراین حذف این بخش باعث جمع و جور شدن و کوچک شدن سایز محصول خواهد شد. 
  • کیبورد 75 درصد: این نوع صفحه کلید درست مانند نوع TLK است یعنی دارای بخش Numpad نیست اما فضای بین کلید‌ها در کیبورد 75 درصد کاهش یافته است.
  • کیبورد 65 و 60 درصد: در کیبورد گیمینگ 65 شاهد حذف کلیدهای عملکرد و کاهش فضای بین دکمه‌ها هستیم اما در کیبورد گیمینگ 60 درصد به غیر از این موارد، شاهد حذف کلیدهای جهت‌یابی هم هستیم. این کیبوردها کوچک اما کاربردی هستند. 

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ ارزان

کیبورد گیمینگ سیمی یا بی‌سیم؟

یکی از موارد دیگری که هنگام خرید قطعاتی مانند کیبورد و ماوس مخصوص بازی از بروزکالا باید به آن توجه کنید، بدون سیم بودن و یا سیمی بودن آن است.

کیبورد سیمی

کیبورد سیمی یا کیبورد با سیم محصولی است که در نوع گیمینگ نیز تولید می‌شود. گیمر با استفاده از این محصول محبوب، نه تأخیر را تجربه خواهد کرد و نه نیاز به باتری و شارژدهی آن خواهد داشت. این کالا عالی است و عملکردی فوق‌العاده دارد اما گیمر باید با سیم آن روی میز گیمینگ خود کنار بیاید.

کیبورد بی‌سیم

این نوع صفحه کلید با بلوتوث با دانگل به سیستم شما متصل خواهد شد. اما مزیت استفاده از آن چیست؟ بدیهی است که هنگام استفاده از کیبورد بی‌سیم، آزادی عمل بیشتری خواهید داشت زیرا سیم، مزاحم کار شما نخواهد بود. در این حالت جابه‌جایی محصول راحت‌تر است و میز گیمینگ شما خلوت‌تر خواهد بود. اما معایب آن چیست؟ کیبورد بدون سیم برای کار کردن به باتری نیاز خواهد داشت و امکان تمام شدن شارژ باتری در حین بازی وجود دارد. این موضوع برای یک گیمر بسیار ناخوشایند خواهد بود.

نکتۀ دیگری که باید ذکر شود این است که این محصول مقدار کمی تأخیر دارد. یعنی از زمانی که گیمر کلید را فشار می‌دهد تا واکنش آن در سیستم شاهد تأخیر بسیار کوتاهی خواهیم بود. این مسئله ممکن است برای گیمرهای حرفه‌ای بسیار مهم باشد.

پیشنهاد مطالعه: نحوه تمیز کردن کیبورد بدون آسیب زدن به آن

نورپردازی RGB

امروزه بسیاری از قطعات مخصوص بازی را با نورپردازی RGB تولید می‌کنند. در حقیقت گیمرها و استریمرها علاقه خاصی به زیبایی سیستم خود نیز دارند. این موضوع در مورد کیبورد نیز صادق است. در حالت کلی کیبوردها در سه نوع با نور پس‌زمینه، با پوشش کامل RGB، بدون نور پس‌زمینه ساخته می‌شوند. این مسئله تأثیری روی عملکرد قطعه ندارد و فقط روی ظاهر محصول تأثیرگذار است. البته قیمت کیبورد گیمینگ با پوشش کامل رنگ‌های RGB قیمت بالاتری خواهد داشت. این موضوع سلیقه‌ای است و شما باید با توجه به سلیقه شخصی خود در مورد نورپردازی این محصول تصمیم بگیرید.

ویژگی Key-Rollover

کیبورد گیمینگ دارای ویژگی و قابلیت Key-Rollover است. در حالت کلی Rollover یعنی کاربر می‌تواند چند کلید کیبورد را به صورت هم‌زمان فشار دهد. معمولاً پیش از این نام، یک عدد قرار خواهد گرفت. این ویژگی تعداد دکمه‌هایی که گیمر می‌تواند به صورت هم‌زمان فشار دهد و کیبورد باز هم توانایی دریافت دستورات را داشته باشد را تعیین می‌کند.

اما عددی که قبل از این نام قرار خواهد گرفت، چیست؟ هر چقدر که این عدد بیشتر باشد، امکان استفاده از محصول در بازی‌هایی که احتیاج به فشردن زیاد دکمه‌ها دارند بیشتر است. به عنوان مثال شما در حین بازی با دکمه‌های پیمایش مشغول هستید و هم‌زمان دو دکمه دیگر را نگه داشته‌اید. برای اینکه بتوانید برای اجرای یک دستور مجموعه‌ای از دکمه‌ها را فشار دهید، به کیبورد گیمینگ Key-Rollover بالایی نیاز خواهید داشت. 

نتیجه‌گیری

در مقاله‌ راهنمای خرید کیبورد گیمینگ، متوجه شدید که کیبورد گیمینگ چیست. حالا می‌دانید که هنگام خرید این محصول باید به چه نکاتی توجه کنید. علاوه بر مطالب ذکر شده حتماً به ارگونومیک بودن این کالا و نرم‌افزار آن نیز توجه کنید. شما هنگام خرید صفحه کلید مخصوص بازی به کدام یکی از فاکتورهای ذکر شده اهمیت بیشتری می‌دهید؟ این محصول را به صورت بی‌سیم انتخاب می‌کنید یا سیمی؟

به فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از انواع محصولات این مجموعه دیدن کنید. کارشناسان فروش این مجموعه همواره پاسخ‌گوی سوالات شما خواهند بود تا با آگاهی کامل، محصول مورد نیاز خود را تهیه نمایید. با خرید از بروزکالا از مزایای بی‌نظیر این فروشگاه معتبر برخوردار شوید.

سوالات متداول

1. متداول‌ترین سوئیچ‌های مکانیکی کدام هستند؟

متداول‌ترین سوئیچ‌های مکانیکی Gateron و Cherry و Kalih هستند و با رنگ‌های مختلفی مشخص شده‌اند.

2. هنگام خرید کیبورد گیمینگ باید به کیفیت ساخت هم توجه کنم؟

بله زیرا به این محصول فشار فیزیکی زیاد وارد خواهد شد بنابراین حتماً باید دارای بدنه مستحکم و مقاومی باشد تا در مقابل فشارهای گیمر دوام بیاورد. این محصول معمولاً از آلومینیوم یا پلاستیک ساخته می‌شود. مشخص است که طول عمر و مقاومت صفحه کلید آلومینیومی بیشتر خواهد بود.

3. کدام برندها کیبوردهای گیمینگ با کیفیتی تولید می‌کنند؟

ایسوس، ریزر، ردراگون و تسکو از جمله برندهایی هستند که کیبوردهای گیمینگ بسیار با کیفیتی را در طرح‌ها و مدل‌های مختلف تولید و عرضه می‌کنند.