بهترین کارت گرافیک ای ام دی + معرفی 4 مورد amd برتر

اگر گیمر هستید یا با تدوین ویدئو و رندر تصاویر سه بعدی سر و کار دارید، می‌دانید که کارت گرافیک یکی از مهم‌ترین قطعات کامپیوتر محسوب می‌شود. پردازنده گرافیکی GPU وظیفۀ نشان دادن تصاویر را روی مانیتور دستگاه بر عهده دارد. اگر از کامپیوتر خود برای انجام امور روزمره استفاده می‌کنید، نگران انتخاب کارت گرافیک نباشید.

اما اگر در طول روز چند ساعت با بازی، تصویرسازی چند بعدی و... مشغول هستید، در انتخاب کارت گرافیک سیستم خود دقت زیادی کنید. ای ام دی یکی از شرکت‌های معتبر و مطرحی است که کارت گرافیک‌های با کیفیتی تولید و عرضه می‌کند. فروشگاه اینترنتی بروزکالا در مقاله راهنمای خرید کارت گرافیک amd به بررسی 5 سری ای ام دی پرداخته و چند مورد از محصولات این برند برتر را معرفی خواهد کرد. با ما همراه باشید.
 
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1. کارت گرافیک AMD
2. رده‌بندی کارت گرافیک AMD
• سری Radeon RX
• سری Radeon Pro
• سری Radeon Instinct
• سری Mobility Radeon
• سری Radeon Vega
3. نام‌گذاری کارت گرافیک AMD
4. پیشنهاد بروزکالا
• کارت گرافیک ایکس اف ایکس مدل اس دبلیو اف تیRX 6900 XT حافظه 16GB
• کارت گرافیک ایکس اف ایکس مدل RX 6700 XT QICK 319 حافظه 12GB
• کارت گرافیک ایسوس DUAL RX6600XT O8G
• کارت گرافیک توربو چیپ مدل Turbo Chip Typhoon RX580-8GD5
5. نتیجه‌گیری 

کارت گرافیک AMD

در حال حاضر بازار گرافیک دنیا در دستان قدرتمند شرکت‌های AMD و انویدیا است. این شرکت‌ها سازنده چیپست گرافیکی هستند. شرکت‌های دیگری مانند ایسوس، گیگابایت و... کارت گرافیک‌های خود را مبتنی بر یکی از این دو پردازنده گرافیکی خواهند ساخت. بهتر است کمی با این شرکت آشنا شویم. شرکت AMD یک کمپانی آمریکایی است. نام آن نیز مخفف عبارت Advanced Micro Devices می‌باشد. جالب است بدانید که کارت گرافیک ای ام دی فقط برای کامپیوتر نیست بلکه از آن در محصولاتی مانند لپ‌تاپ، کنسول بازی، موبایل و... نیز استفاده می‌شود. اگر در سیستم خود به پردازنده گرافیکی قدرتمند نیاز دارید، این محصول می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای شما باشد. 

بهترین کارت گرافیک amd

پیشنهاد مطالعه: نقش کارت گرافیک در کامپیوتر

رده‌بندی کارت گرافیک AMD

کارت گرافیک‌های AMD مطابق با معماری و نوع تکنولوژی استفاده شده در آنها، به چند سری مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. مروری بر آنها خواهیم داشت. 

1. سری Radeon RX

بدون شک یکی از محبو‌ب‌ترین و متداول‌ترین کارت گرافیک‌های AMD مربوط به سری Radeon RX می‌باشد. رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها معمولاً از محصولات این سری بهره می‌برند. محصولات این سری می‌تواند دارای بهترین کارت گرافیک amd برای اجرای برنامه‌های سنگین، مانند بازی باشد. 

2. سری Radeon Pro

بهترین کارت گرافیک ای ام دی برای کاربران حرفه‌ای‌، برخی از کاربران با طراحی سه ‌بعدی، تدوین ویدئو، آهنگسازی و فعالیت‌های این‌چنینی سر و کار دارند بنابراین این محصولات برای آنها فوق‌العاده خواهد بود. Radeon Pro WX و Radeon Pro SSG دو زیرمجموعه این سری هستند؛ محصولات هر کدام از آنها خصوصیات و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. 

3. سری Radeon Instinct

غالباً از محصولات سری Radeon Instinct در سرورها استفاده می‌شود زیرا این کارت گرافیک‌های AMD روی محاسبات عددی تمرکز خواهند داشت. 

4. سری Mobility Radeon

محصولات سری Mobility Radeon معمولاً در موبایل، تبلت، لپ‌تاپ‌ و دستگاه‌هایی که قابل حمل هستند، به کار می‌رود. از آنجا که سایز و اندازه این محصولات کوچک هستند، قابل استفاده در کنسول‌های دستی نیز خواهند بود. 

5. سری Radeon Vega

در نهایت به سری Radeon Vega کارت گرافیک‌های AMD می‌رسیم. محصولات این سری بر اساس معماری Vega توسعه داده شده‌اند. این محصولات به خوبی از عهده پردازش برنامه‌های سنگین مانند بازی‌ها، مدل‌سازی حرفه‌ای و... بر می‌آید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین کارت گرافیک 2023

بهترین کارت گرافیک‌‌ AMD

نام‌گذاری کارت گرافیک AMD

پیش از خرید کارت گرافیک AMD بهتر است با شیوه نام‌گذاری کارت‌ گرافیک‌های این شرکت نیز آشنا شویم. با یک مثال ساده این نام‌گذاری را توضیح می‌دهیم. یکی از محصولات شرکت AMD مانند AMD Radeon RX 7800 XT را در نظر بگیرید. حالا به بررسی این موضوع می‌پردازیم که هر کدام از کلمات در نام این محصول بیان‌گر چه چیزی هستند. 

  • AMD در ابتدای نام محصول، نام برند یکی از بهترین برندهای سازنده کارت گرافیک است.
  • همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم، Radeon RX نام یکی از سری‌های کارت گرافیک ای ام دی است. پس یعنی این محصول در سری Radeon RX قرار دارد. در واقع Radeon نام تجاری و نام برند است. 
  • حالا باید عدد 7800 را تفسیر کنیم. عدد 7 نسل را نشان می‌دهد. یعنی این محصول نسل هفتم از کارت‌ گرافیک‌های AMD است. عدد 800 نیز نشان‌دهنده سطح عملکرد این قطعه می‌باشد. در حالت کلی این عدد که مربوط به سطح عملکرد قطعه Performance است. عدد پس از نسل، می‌تواند از 4 تا 9 باشد. به این نکته توجه نمایید که هر کدام از این اعداد معنای خاص خود را دارد:

           o عدد 4 : پایه و بیسیک
           o عدد 5 و 6 : میان‌رده (مناسب برای 1080p) 
           o عدد 7 و 8 : بالارده (مناسب برای 1440p)
           o عدد 9 : حرفه‌ای (مناسب برای 2160p)

            در این قطعه، این عدد 8 است؛ پس بر اساس توضیحات ذکر شده محصولی بالارده محسوب می‌شود.

  • XT در انتهای نام این قطعه، پسوند نام محصول است و نشان‌گر مدل جدیدتر این قطعه می‌باشد. این پسوند عملکرد بهتر و سرعت کلاک را نشان‌ می‌دهد. در حال حاضر پسوند فعال این قطعات XT است.

پیشنهاد مطالعه: انواع کارت گرافیک های Nvidia و AMD

پیشنهاد بروزکالا

حالا که تا حدی با کارت گرافیک‌های AMD آشنا شدید، بهترین کارت گرافیک amd حال حاضر بازار را به شما معرفی خواهیم کرد. 

1. کارت گرافیک ایکس اف ایکس مدل اس دبلیو اف تیRX 6900 XT حافظه 16GB

در حال حاضر یکی از بهترین محصولات بازار، کارت گرافیک ایکس اف ایکس مدل اس دبلیو اف تیRX 6900 XT حافظه 16GB است. این کارت گرافیک ابعاد 13.38 × 5.12 × 2.05 اینچی دارد. تراشه Radeon RX 6900 XT دارای فرکانس پایه فرکانس پایه 1529 مگاهرتزی و فرکانس بوست 2250 مگاهرتزی است. بهترین کارت گرافیک ای ام دی با حافظه  16 گیگابایتی.

این حافظه از نوع GDDR6 است. باید بدانید که پهنای باند حافظه کارت گرافیک ایکس اف ایکس مدل اس دبلیو اف تیRX 6900 XT معادل 512 گیگابایت بر ثانیه است و پهنای باس آن 256 بیت می‌باشد. این کارت گرافیک دارای درگاه‌های خروجی مانند 3 عدد DisplayPort و 1 پورت HDMI است. برای این کارت گرافیک از هیت سینک و پایپ و فن استفاده شده است. این محصول قدرتمند از سه فن قوی بهره می‌برد. قیمت این کارت گرافیک فوق‌العاده حدود 30 میلیون تومان است.

2. کارت گرافیک ایکس اف ایکس مدل RX 6700 XT QICK 319 حافظه 12GB

اگر می‌خواهید مبلغ کمتری بپردازید، به سراغ کارت گرافیک ایکس اف ایکس مدل RX 6700 XT QICK 319 حافظه 12GB بروید. این قطعه یکی‌دیگر از محصولات عالی مبتنی بر AMD است. این محصول با فرکانس پایه 2418 مگاهرتزی، دارای تراشه قدرتمند RX 6700 XT می‌باشد. فرکانس بوست این کارت گرافیک 2622 مگاهرتز است. ظرفیت حافظه این کارت گرافیک 12 گیگابایتی است و نوع این حافظه GDDR6 می‌باشد. اگر قصد خرید این کارت گرافیک از بروزکالا را دارید، باید بدانید که پهنای باس این کالای ایکس اف ایکس 192 بیتی است. فرکانس حافظه این قطعه 16000 مگاهرتزی می‌باشد. قیمت این کارت گرافیک بیشتر از 20 میلیون تومان است. 1 عدد درگاه HDMI و 3 عدد پورت DisplayPort روی این محصول مشاهده می‌شود. این کارت گرافیک مجهز به سه عدد فن خنک‌کننده است. 

3. کارت گرافیک ایسوس DUAL RX6600XT O8G

قیمت کارت گرافیک ایسوس DUAL RX6600XT O8G بسیار مناسب است. این محصول دارای فرکانس 2491 مگاهرتزی است. ابعاد این کارت گرافیک قدرتمند با برند ایسوس 243 × 134× 49 میلی‌متر است. ظرفیت حافظه این قطعه 8 گیگابایت و نوع آن GDDR6 می‌باشد. جالب است بدانید که فرکانس حافظه این قطعه در حالت گیمینگ 2382 مگاهرتز و در حالت اورکلاک 1402 مگاهرتز خواهد بود. در این کارت گرافیک 3 درگاه DisplayPort و یک پورت HDMI مشاهده می‌شود. اگر قصد خرید کارت گرافیک کمتر از 20 میلیون را دارید، این محصول انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. 2 عدد فن قدرتمند در این کارت گرافیک تعبیه شده است.

4. کارت گرافیک توربو چیپ مدل Turbo Chip Typhoon RX580-8GD5

کارت گرافیک توربو چیپ مدل Turbo Chip Typhoon RX580-8GD5 یکی از محصولات عالی و مقرون‌به‌صرفه مبتنی بر AMD است. حافظه این کارت گرافیک 8 گیگابایتی است و سرعت آن 1750 مگاهرتز و فرکانس موثر آن 7000 مگاهرتز خواهد بود. این حافظه از نوع DDR5 می‌باشد. 3 درگاه DisplayPort و 1 پورت HDMI در این دستگاه به کار رفته است. قیمت این کارت گرافیک کمتر از 10 میلیون تومان است و عملکرد مناسبی نیز دارد. 

نتیجه‌گیری 

کارت گرافیک قطعه‌ای مهم در کامپیوتر است که توسط شرکت‌های AMD و انویدیا تولید و عرضه می‌شود. در این راهنمای خرید کارت گرافیک ای ام دی مروری روی رده‌بندی‌ کارت گرافیک‌های AMD و شیوه نام‌گذاری آنها کردیم و چند محصول مختلف را در قیمت‌های متفاوت بررسی کردیم. شما برای سیستم خود چه مدل کارت گرافیکی تهیه خواهید کرد؟

فروشگاه اینترنتی بروزکالا ارائه‌دهنده انواع قطعات کامپیوتر از جمله کارت گرافیک است. به وب‌سایت بروزکالا مراجعه نمایید و از مشخصات و قیمت محصولات دیدن کنید. شما دوستان گرامی امکان مشاوره رایگان پیش از خرید را با کارشناسان این مجموعه خواهید داشت. با خرید از بروزکالا از مزایای بی‌نظیر این فروشگاه اینترنتی بهره‌مند شوید. 

سوالات متداول

1. کدام یک از برندهای موجود در بازار کیفیت بهتری دارند؟

برندهایی مانند ایسوس، XFX ، گیگابایت، ام اس آی کارت گرافیک‌های با کیفیتی تولید می‌کنند.

2.    تفاوت‌های کارت‌های گرافیک AMD و NVIDIA در چیست؟

تفاوت اصلی آنها در معماری گرافیکی و نرم‌افزارهای مدیریت کارت‌های گرافیک است.