مقایسه تفاوت های تراشه m1 و m2

پردازنده‌های نوین M2، از جدیدترین‌های اپل هستند که از قدرتی بالاتر، پردازش گرافیکی پیشرفته‌تر و همچنین مصرف انرژی مناسب‌تری برخوردار می‌باشند. این سری پردازنده‌ها، در سال 2022 توسط کمپانی اپل معرفی شدند و امسال نیز تراشه‌های M2 Pro و  M2 MAX وارد بازار شدند. پیش از این پردازنده‌های M2، تراشه‌های M1 وجود داشتند که در تابستان سال 2020 به دنیای تکنولوژی راه پیدا کردند و انقلابی را در دنیای پردازنده‌های کامپیوتر به وجود آوردند. در حال حاضر هم همچنان بهترین سیستم‌های اپل از پردازنده‌های M1 استفاده می‌کنند ولی حدس ما این است که بزودی استفاده از این تراشه کمرنگ خواهد شد.

سوالی که حالا برای کاربران پیش آمده این است که تفاوت پردازنده مک بوک m1 و m2 چیست؟ در این مقاله از بروزکالا به بررسی پاسخ این سوال خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

پیشنهاد بروزکالا این است که پیش از مطالعه این مقاله، مروری بر مقاله  پردازنده چیست؟ داشته باشد.

سرفصل‌های مقاله:

• ویژگی‌های تراشه M1
• ویژگی‌های تراشه M2
• تفاوت M1 و M2 از لحاظ تعداد هسته
• تفاوت M1 و M2 در بخش گرافیک
• دیگر تفاوت‌های تراشه‌های M1 و M2
• چه وقت باید تراشه M1 خود را به M2 ارتقا دهیم؟ 

 

ویژگی‌های تراشه M1 

همانطور که گفتیم از تراشه M1 در سال 2020 رونمایی شد و از آن برای اولین بار در MacBook Pro، Apple MacBook Air و Mac Mini بهره گرفته شد. بعد از آن نیز اپل نسخه‌های جدیدتر این سری پردازنده یعنی M1 Pro و M1 MAX را نیز به بازار معرفی نمود. نسخه‌های جدیدتر از هسته‌های پردازشی و هسته‌های GPU بیشتری نسبت به نسخه قبلی خود برخوردار هستند. در نهایت در سال 2022 آخرین نسخه از این تراشه یعنی M1 Ultra به همراه دسکتاپ مک استودیو روانه بازار گردید و به شدت کابران اپل را تحت تاثیر خود قرار داد. 

مقایسه تراشه m1 و m2

تراشه M1 توانست عملکرد فوق‌العاده‌ای در برابر مصرف انرژی ارائه دهد و به طور کلی نیز موجب بهبودی عملکرد و اجرای راحت‌تر بسیاری از برنامه‌ها شد. این تراشه از معماری Arm برخوردار است و همزمان با صرف انرژی پایین، عملکرد و قدرت بسیار خوبی را ارائه می‌کند. تراشه M1 از حداکثر رم 16 گیگابایتی بهره می‌برد و در درون آن 16 میلیارد ترانزیستور تعبیه شده است.

این پردازنده، ارتقایی بی‌نظیر برای سیستم‌های مک به شمار می‌رود.

ویژگی‌های تراشه M2

تراشه M2 در سال 2022 و با بهره‌گیری از یک نسخه تصفیه‌شده از فرایند تولید 5 نانومتری تراشه‌های M1 روانه بازار نمود. از انواع تفاوت تراشه m1 و m2 می توان گفت این تراشه‌های جدید به طور کلی از CPU سریع‌تر، GPU قوی‌تر و همچنین از پهنای باند حافظه بالاتری به نسبت سری پیشین خود یعنی M1، برخوردار می‌باشند.

تفاوت تراشه m1 و m2

از این تراشه‌ها برای نخسین باز در مک بوک پرو 13 اینچی بهره گرفته شد. البته امسال از نسخه‌های جدیدتر M2، یعنی M2 Pro و M2 MAX نیز رونمایی شده است. نسخه‌های جدید از تعداد بیش‌تری از هسته‌های پردازشی‌، هسته‌های گرافیکی و ترانزیستور به نسبت نمونه اولیه برخوردار می‌باشند. در ضمن اولین نسخه M2 دارای موتور رسانه اپل است که این ویژگی قبلا فقط در M1 Pro  و M1 MAX یافت می‌شد. طبق ادعای شرکت اپل، تراشه M2 از حدود 18 درصد سرعت بیش‌تری برخوردار است و پردازنده گرافیکی آن نیز 35 درصد سریع‌تر است. M2 قابلیت پشتیبانی از حداکثر 24 گیگابایت ظرفیت رم را دارا می‌باشد. درون این پردازنده 20 میلیارد ترانزیستور قرار گرفته است.

پیشنهاد مطالعه: گوشی اپل بهتره یا اندروید؟

تفاوت M1 و M2 از لحاظ تعداد هسته 

تعداد هسته‌های CPU همان هشت هسته است که 4 هسته پرقدرت با معماری فوق عریض و 4 هسته کم‌مصرف با معماری عریض را شامل می‌شود. تعدا هسته‌ها در تراشه‌های M1 و M2 اپل یکسان هستند و تفاوتی با یکدیگر ندارند و فقط مقدار کش هسته‌های قدرتمند از 12 مگابایت به 16 مگابایت افزایش پیدا کرده است. تراشه‌های M2 در توان مصرفی 15 وات از عملکردی بهتری با اختلاف 18 درصدی برخوردار می‌باشند. همانگونه که قبل‌تر گفته شد در مقایسه تراشه m1 و m2، تعداد هسته‌ها برابر است و این بهبود و پیشرفت در عملکرد M2 به معماری جدید اپل سیلیکون باز می‌گردد.

پیشنهاد مطالعه: هر آنچه باید از حافظه کش سی پی یو بدانید

مقایسه تفاوت پردازنده m1 و m2 در بخش گرافیک

در مقایسه تفاوت پردازنده m1 و m2، برخلاف بخش پردازشی و تعداد هسته‌ها که در هردو سری تراشه‌ها یکسان بودند، شرکت اپل در بخش گرافیکی سخاوت بیش‌تری به خرج داده و به جای GPU هفت یا هشت هسته‌ای که برای تراشه M1 بکار برده بود، در سری تراشه‌های M2 از GPU هشت یا ده هسته‌ای بهره گرفته است. به دلیل همین تفاوت گفته شده، M2 از عملکرد بهتری برخوردار است و در مقایسه با نسل قبلی خود، با توان مصرفی یکسان 25 درصد و البته با حداکثر توان مصرفی، 35 درصد بهتر از تراشه M1 عمل نماید.

دیگر تفاوت های تراشه m1 و m2

تعداد ترانزیستورهای تعبیه شده در تراشه M2، رشدی حدود 25 درصدی داشته و به نسبت سری پیش خود یعنی M1، از 16 میلیارد ترانزیستور به 20 میلیارد ارتقا پیدا کرده است. در ضمن چیپ جدید شرکت اپل، قادر است از 24 گیگابایت رم LPDDR5 با ترخ تبادل داده 6400 مگاترنسفر بر ثانیه پشتیبانی نماید و این در حالی است که تراشه M1 تنها می‌توانست از رم LDDR4X با 16 گیگابایت حافظه و نرخ تبادل داده 4266 مگاترنسفر بر ثانیه پشتیبانی کند. البته این را هم بگوییم که M2 اولین تراشه‌ای نیست که از رم LPDDR5 پشتیبانی می‌کند، بلکه در نسخه‌های M1 Pro و M1 MAX و M1 Ultra نیز این قابلیت وجود داشت. تفاوت پردازنده m1 و m2 از نظر پهنای باند حافظه، در M1 پهنای باند 68.25 گیگابایت بر ثانیه بود، در حالی که این عدد در تراشه M2 به 102.4  گیگابایت بر ثانیه رسیده است.

موتور پردازش عصبی M2 نیز همچون نسل قبلی دارای 16 هسته است با این تفاوت که پردازش اطلاعات را 40 درصد سریع‌تر انجام می‌دهد. در تراشه M1 موتور پردازش عصبی قادر بود در هر ثانیه 11 تریلیون هملیت را پردازش نماید ولی در M2 توانایی پردازش به 15.8 تریلیون عملیات در هر ثانیه رسیده است.

پیشنهاد مطالعه: ویژگی‌های cpu خوب

چه وقت باید تراشه M1 خود را به M2 ارتقا دهیم؟

طبق مشاهدات M2 قطعا از تمام نظرها از تراشه M1 بالاتر است و دارای عملکرد بهتری نیز می‌باشد، ولی تمام این‌ها به معنی تفاوت فاحش و بزرگ بین این دو سری از پردازنده‌های اپل نمی‌باشد. در حال حاضر تمامی نیازهای کاربران به راحتی با پردازنده M1 رفع می‌شوند. در ضمن محصولاتی که از تراشه M2 بهره می‌برند، طبیعتا قیمت بسیار بالاتری دارند. به همین دلایل ذکر شده، هنوز خرید آن‌ها در اولویت قرار ندارد. البته اگر به هر دلیل معتقد هستید که تراشه M1 قادر به برآورده کردن نیازهای شما نیست، می‌توانید نسبت به ارتقای آن به M2 اقدام نمایید. 

به عنوان مثال اگر در حال حاضر شما دارای یک مک استودیو اپل که از تراشه M1 استفاده می‌کند و در حال حاضر قدرتمندترین محصولی است که از سری 1 بهره می‌برد هستید، می‌توانید یک مک‌بوک پرو 16 اینچی حاوی تراشه M2 MAX را تهیه نمایید. البته به خاطر داشته باشید که تمامی این محصولات بسیار پرهزینه و گران‌قیمت می‌باشند.

سخن پایانی

شرکت اپل در سال‌های اخیر از دو نمونه از بهترین پردازنده‌ها برای کامپیوترها و سیستم‌های خود رونمایی کرده است که توانسته‌اند انقلابی را در محصولات این کمپانی ایجاد نمایند. سری M1 که در سال 2020 معرفی شد دارای بسیار از ویژگی‌های فوق‌العاده بود که موجب پیشرفت بسیاری در عملکرد سیستم‌ها شد. بعدها سری M2 نیز به بازار راه پیدا کرد که به نسبت سری قبل خود دارای ویژگی‌های بهتر و به طور کلی بهبود در عملکرد بود.

در این مطلب تفاوت پردازنده m1 و m2 را بررسی کردیم و دیدیم که گرچه M2 از همه نظر سرتر است، ولی همچنان بسیاری از نیازها با سری M1 به راحتی قابل رفع هستند و هنوز احتیاجی به صرف هزینه هنگفت برای ارتقای سیستم‌هایی که از M1 بهره می‌گیرند، نیست. بهتر است کمی صبر کنید تا روند تولید بیش‌تر محصولات به سمت تراشه M2 برود.

امیدواریم که از این مقاله بهره برده باشید.

سوالات متداول

1. آیا در سری تراشه‌های M2، M2 Ultra نیز تولید شده است؟

در جواب این سوال باید بگوییم که خیر، هنوز در بین نسخه‌های تولید شده تراشه M2، خبری از نسخه اولترا نیست. با این وجود اپل از نسخه M2 MAX رونمایی کرده است و انتظار می‌رود که به زودی نسخه اولترا نیز به بازار معرفی شود. با این حال فعلا خبری از تولید این نسخه داده نشده است.

2. چه ویژگی‌های از M2 به نسبت M1 ارتقا یافته‌اند؟

تراشه M2 از نظر تعداد هسته‌های پردازشی تفاوتی با M1 ندارد ولی مقدار کش‌ هسته‌های آن بیش‌تر شده است. در بخش گرافیکی تعداد هسته‌ها و درنهایت توان مصرفی نیز افزایش داشته است. تعداد ترانزیستورها، پهنای باند حافظه و همچنین قابلیت پشتیبانی از حافظه رم نیز در سری M2 افزایش داشته‌اند. به طور کلی می‌توان گفت که تراشه M2 از عملکرد بهتری نسبت به M1 برخوردار است و پیشرفته‌تر و قوی‌تر است.