معرفی بهترین تبلت ها برای کودکان (2023) + سه مدل برتر

تبلت‌ها محصولات جذابی هستند که کارکردهای متفاوت و متنوعی دارند؛ خصوصا امروزه که آموزش مجازی و کلاس‌های آنلاین باب شده است، دانش‌آموزان و دانشجویان نیز بیش از پیش به این دستگاه‌ها احتیاج پیدا کرده‌اند. اما کودکان از تبلت‌ها معمولا برای بازی کردن و یا گوش دادن به فایل‌های صوتی و تماشای انیمیشن و فیلم‌های کودکانه استفاده می‌نمایند.

همان‌طور که می‌دانید هر دستگاه هوشمندی با ویژگی‌های متمایز و مختص کارهای خاصی تولید شده است؛ لذا در صورتی که می‌خواهید برای کودک خود تبلتی تهیه نمایید، باید توجه داشته باشید که دستگاه مورد نظرتان حتما بایستی در زمینه نصب و اجرای بازی‌ها و قدرت صدا و تصویر و ابعاد صفحه نمایش و البته طول عمر و ماندگاری باتری، بیش از سایر محصولات مشابه خود کیفیت داشته باشد تا کودک شما تجربه‌ای لذت‌بخش در بازی کردن و تماشا کردن با تبلت خود داشته باشد.

البته محصولی که خریداری می‌کنید باید از مواد اولیه مرغوب تولیده شده باشد و مقاومت و استحکام بالایی داشته باشد چرا که ضربه خوردن و به زمین افتادن دستگاهی که کودک از آن استفاده می‌کند، امری قابل انتظار است. در راهنمای خرید تبلت برای کودکان، ویژگی‌هایی که تبلت مناسب کودکان باید داشته باشد را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

سرفصل‌های مقاله

• بهترین تبلت‌ها برای کودکان کدامند؟
• تبلت‌های کودکان باید چه مشخصات فنی داشته باشند؟
• سن مناسب کودکان برای استفاده از تبلت
• قوانین مهمی که والدین باید در رابطه با تبلت کودکان خود رعایت کنند
• معرفی چند تا از بهترین تبلت‌ها برای کودکان

بهترین تبلت‌ها برای کودکان کدامند؟

عوامل متعددی وجود دارند که در هنگام خرید تبلت برای کودکتان باید آن‌ها را حتما در نظر بگیرید و با توجه به آن‌ها محصول ایده‌آل خود را انتخاب و تهیه نمایید تا در نهایت، به کودک خود دستگاهی باکیفیت هدیه دهید که اوقات سرگرمی او ا به بهترین شکل رقم بزند. در ادامه به مهم‌ترین فاکتورهایی که باید در تهیه بهترین تبلت برای کودکان به آن‌ها دقت کنید، اشاره خواهیم نمود.

بهترین تبلت برای کودکان

 

پیشنهاد مطالعه: نکات مهم در خرید تبلت

1. تعداد کاربران:

ممکن است بخواهید یک تبلت تهیه کنید و به صورت مشترک همراه با کودک خود از آن استفاده کنید. در این صورت می‌بایست به دنبال دستگاهی باشید که تقریبا همه‌کاره باشد تا پاسخگوی نیاز تمام کاربرانی که از آن استفاده می‌کنند واقع شود. البته این وسیله باید بتواند از محتوای شخصی شما محافظت به عمل آورد و برای تحقق چنین شرایطی تبلت‌هایی که حالت کودک یا حالت کنترل توسط والدین دارند، انتخاب‌های مناسبی هستند.

اما در صورتی که فقط کودک شما قرار است از دستگاه استفاده کند، مواردی را تهیه کنید که متناسب با سن او طراحی شده‌اند. بهتر است دستگاهی را خریداری کنید که در طولانی مدت و با بالا رفتن سن فرزندتان، کماکان پاسخگوی احتیاجات او باشد.

2- صفحه نمایش:

در کل ابعاد صفحه نمایش تبلت‌ها بین 7 تا 13 اینچ متغیر است و اغلب آن‌ها دارای نمایشگر 8 و 10 اینچی می‌باشند. برای خرید دستگاهی که مناسب فرزندتان باشد، بهتر است ببینید که او با چه ابعادی راحت خواهد بود. بر اساس تصور عمومی، معمولا در دست گرفتن تبلت‌های 7 و 8 اینچی برای کودکان راحت‌تر خواهد بود و همچنین جابه‌جایی دستگاهی با این ابعاد بسیار راحت‌تر می‌باشد.

با این حال، یک دستگاه با صفحه نمایش 10 اینچی فضای بیشتری به کودک برای اموری مانند تماشای ویدیو، استفاده مشترک و انجام بازی‌هایی که به دقت و مهارت بالا نیاز دارند، می‌دهد. در هر حال ابعاد نمایشگر، رابطه مستقیمی با قیمت تبلت دارد پس اگر فکر می‌کنید که یک محصول 10 اینچی برای شما مناسب و به‌صرفه نیست، نمونه‌های 7 و یا 8 اینچی نیز انتخاب‌های مناسبی می‌باشند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین تبلت های قلم دار بازار

3- قیمت:

اکثر افراد این تصور را دارند که انواع تبلت‌ آیپد اپل قیمت زیادی دارند که در واقع این موضوع درست است اما با نگاهی به بازار لوازم الکترونیکی خواهیم دریافت که امروزه تبلت‌های اندرویدی و ویندوزی نیز هستند که قیمتی مشابه آیپد دارند. محصولات اندرویدی در قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند و به همین خاطر اگر هزینه و بودجه برای شما اهمیت دارد می‌توانید به سراغ محصولاتی با سیستم عامل اندروید بروید. این دستگاه‌ها علاوه بر کارایی مناسب، از قیمت نسبتا پایین‌تری نیز برخوردار هستند که برای کودکتان مناسب‌تر هم خواهد بود.

در اغلب مواقع تبلت‌های ارزان قیمت عملکرد ضعیفی در بخش گرافیک و حتی دوربین دارند و همین موضوع موجب می‌گردد تا در هنگام استفاده، سرعت زیادی هم نداشته باشند. اما با توجه به این امر که کودک شما قرار نیست با دستگاه خود به سراغ بازی‌های پیشرفته‌ای که مناسب بزرگسالان هستند و گرافیک بالایی دارند برود، عملکرد ضعیف پردازنده نسبت به تبلت‌های قدرتمند و گران‌قیمت، تاثیر چندانی بر کیفیت کار کودک نخواهد گذاشت و فرزند شما قادر خواهد بود تا با یک محصول معمولی نیز به تماشای ویدیو بپردازد و یا بازی‌های کودکانه‌ای که برای سن او طراحی شده‌اند را انجام دهد.

پیشنهاد مطالعه: 5 عامل تاثیرگذار بر قیمت تبلت

4- گستردگی اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها:

هر تبلتی با هر سیستم عاملی که برای فرزندتان تهیه کنید، اپلیکیشن‌های آن یکی از ارکان اصلی برای کودکان خواهند بود. برنامه‌های مناسب کودکان بایستی اغلب برای سرگرمی یا آموزش و یا تلفیقی از این دو ساخته شده باشند. از لحاظ گستردگی اپلیکیشن مناسب کودکان در سیستم عامل‌ها، اندروید تنوع بالاتری را نسبت به ios داراست و همراه با بیشتر تبلت‌های اندرویدی مناسب کودکان، اپلیکیشن‌های ویژه آن‌ها نیز روز به روز در فروشگاه گوگل پلی بیشتر می‌شوند.

همچنین یکی از مزایای مهم محصولاتی با سیستم عامل اندروید این است که اغلب برنامه‌های مناسب کودکان در آن رایگان می‌باشند و برای نصب آن‌ها نیاز به پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای نخواهد بود. از طرف دیگر، یکی از مزیت‌های مهم نرم‌افزارهای ios این است که تمام آن‌ها باید تاییدیه اپل را برای منتشر شدن در اپ استور دریافت نمایند و به همین علت، کیفیت تمامی آن‌ها بالا می‌باشد در حالی که گوگل نظارت نسبتا کمتری روی نرم‌افزارهای منتشر شده در فروشگاه خود دارد.

البته هردو این سرویس‌ها نرم‌افزارهای باکیفیت و بی‌کیفیت دارند و در حین خریداری دستگاه، بهتر است این موارد را نیز مد نظر داشته باشد.

5- کنترل والدین و دسترسی به اینترنت:

در تهیه بهترین تبلت ها برای کودکان، حتما به قابلیت کنترل کودک دستگاه نیز توجه کنید. دقت نمایید که دستگاه انتخابی شما محدودیت‌های داخلی مانند محدود کردن دسترسی‌های آنلاین، خریدهای درون‌برنامه‌ای و مدیریت زمان استفاده را دارد یا خیر. قبل از خرید از این موضوع اطمینان حاصل کنید که می‌توانید برای امنیت بیشتر، برنامه‌های خاص و مرورگر ایمن برای فرزند خود نصب نمایید.

6- اتصالات و امکانات ارتباطی:

به اتصالات مختلف و قابلیت ارتقای تبلت مورد نظر خود حتما توجه داشته باشید. برخی از این دستگاه‌ها برای افزایش میزان حافظه ذخیره‌سازی دارای درگاه حافظه می‌باشند. اغلب آن‌ها از درگاه USB برای اتصال به هر چیزی از جمله پرینتر، صفحه کلید، ماوس و یا هر وسیله جانبی دیگری برخوردارند. در هنگام خرید تبلت برای کودکان، امکانات ارتباطی آن را خوب بسنجید و با دیگر نمونه‌ها مقایسه کنید.

برخی از این دستگاه‌ها تنها امکان اتصال به وای‌فای را دارند و برای متصل شدن دستگاه به اینترنت حتما نیاز به یک مودم یا یک گوشی دیگر خواهند داشت در حالی که برخی دیگر از سیم‌کارت پشتیبانی می‌کنند. میزان پشتیبانی محصول انتخابی‌تان از اینترنت را نیز حتما قبل از خرید بررسی نمایید.

تبلت های مناسب برای کودکان

تبلت‌های کودکان باید چه مشخصات فنی داشته باشند؟

همان‌گونه که مشخصات فنی تبلت برای یک فرد بزرگسال اهمیت به‌سزایی دارد، برای محصولی که برای کودکان تهیه می‌شود نیز حائز اهمیت بالایی می‌باشد. در این بخش شما را با مهم‌ترین مشخصات فنی که باید در زمان خرید تبلت ویژه کودک به آن دقت کنید، آشنا می‌کنیم.

  • پردازنده قوی: یک پردازنده قدرتمند، سرعت پردازش و در نتیجه عملکرد دستگاه را بالا می‌برد و فرزند شما می‌تواند به راحتی از آن استفاده نماید. خرید محصولی با پردازنده قوی نتیجه‌ای رضایت‌بخش برای شما و کودکتان خواه داشت.
  • عمر باتری: هنگام خرید تبلت دقت نمایید که هرچه عمر باتری آن بیشتر باشد، برای فرزندتان بهتر خواهد بود چرا که کودکان بیشتر اوقات با استفاده از آن فیلم تماشا می‌کنند و این مسئله سبب می‌شود با باتری دستگاه زودتر تخلیه شود. علاوه بر آن، هرچه عمر باتری بیشتر باشد، کودک شما آسان‌تر می‌تواند بدون نگرانی از تمام شدن شارژ، دستگاه را همراه با خود جابه‌جا کند.
  • فضای ذخیره‌سازی: درست است که فضای ذخیره‌سازی ممکن است برای کودکان شما اهمیت چندانی نداشته باشد اما هرچه حافظه یک دستگاه بیشتر باشد، آن‌ها با راحتی بیشتری خواهند توانست تا برنامه‌ها و ویدیوهای مورد علاقه خود را در تبلت خود ذخیره کنند.
  • رزولوشن: می‌توان گفت که این موضوع در خریداری محصولی مناسب کودکان اهمیت بالایی ندارد اما در هر صورت اگر دستگاه رزولوشن بالاتری داشته باشد کیفیت عملکرد آن نیز بهتر خواهد بود.

سن مناسب کودکان برای استفاده از تبلت 

اکثر روان‌شناسان معتقدند که کودکان زیر 13 سال نباید اجازه استفاده از تبلت و موبایل هوشمند را داشته باشند اما واقعیت امر این است که در دنیای امروزی و با شرایط حاضر، این کار تقریبا غیرممکن است. ما باید بپذیریم که کودکانمان نیز همانند ما همراه با انواع محصولات الکترونیکی و دیجیتال رشد می‌کنند و زندگی خود را می‌گذرانند و بدین ترتیب آن‌ها نیز از همان اوایل کودکی به گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها دسترسی خواهند داشت. از این رو بهتر است والدین فرزندان خود را حداقل تا سن پنج سالگی از این نوع محصولات دور نگه‌دارند تا آن‌ها رشد کودک را تحت تاثیر قرار ندهند.

بهترین تبلت برای کودک

قوانین مهمی که والدین باید در رابطه با تبلت کودکان خود رعایت کنند

در صورتی که می‌خواهید اقدام به خرید یک تبلت برای کودک خود کنید، باید این موضوع را مد نظر داشته باشید که برای حفظ امنیت و حریم خصوصی، آسایش روان کودک و بسیاری از موضوعات اخلاقی و امنیتی از این دست، بایستی از یک سری قوانین پیروی کنید و برای تبلت فرزند خود محدودیت‌ها و برنامه‌های خاصی وضع کنید تا در آینده دور یا نزدیک، مشکلی برای شما یا کودکتان پیش نیاید. برخی از این قوانین را در این قسمت به اختصار توضیح می‌دهیم:

  • ایمنی تبلت مورد نظر را حتما پیش از استفاده کودک از آن، چک کنید و از آن مطمئن شوید.
  • محدودیت‌هایی از لحاظ زمانی برای استفاده فرزندتان از دستگاه تنظیم کنید که اعتیاد به استفاده از آن در او ایجاد نشود و مقدمه مشکلات جسمی و یا روحی نگردد.
  • با فعال کردن حالت کودک یا نصب برنامه‌های خاص، برخی از دسترسی‌هایی که صلاح می‌دانید تا از دست کودکتان دور باشند را مسدود نمایید.
  • به فرزند خود آموزش دهید که با کسب اجازه از شما محتواهای مختلف را دانلود و یا آپلود کنند.
  • شما برای فرزندان خود اولین الگو هستید؛ پس با استفاده صحیح، اصولی و متعادل از فضای مجازی، این کار را در آیینه عمل به آن‌ها نیز آموزش دهید.

معرفی چند تا از بهترین تبلت‌ها برای کودکان 

تبلت‌های ویژه کودکان بایستی امکانات و قابلیت‌های گفته‌شده را شامل شود تا مناسب فرزند دلبندتان باشد. در این راهنمای خرید تبلت مناسب برای کودکان به معرفی چند نمونه‌ عالی می پردازیم.

1. اگر تبلتی را ترجیح می‌دهید که قیمت مناسبی داشته باشد و دارای وزن نسبتا کمی باشد، به شما تبلت سامسونگ مدل Tab A7 Lite SM-T225 ظرفیت 32 گیگابایت را پیشنهاد می‌کنیم.

تبلت سامسونگ مدل Tab A7 Lite SM-T225

 

2. چنان‌چه در جستجوی یک تبلت با صفحه نمایش بسیار بزرگ و رزولوشن بالا هستید، می‌توانید تبلت سامسونگ مدل Galaxy Tab A8 10.5 2021 ظرفیت 32/3 گیگابایت را تهیه کنید.

تبلت سامسونگ مدل Galaxy Tab A8 10.5 2021

 

3. در صورتی که تبلتی با پردازنده بسیار قدرتمند می‌خواهید که دارای قابلیت شارژ سریع نیز باشد، ما خرید تبلت سامسونگ مدل Galaxy Tab A8 10.5 SM-X205  ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت را به شما توصیه می‌کنیم.

تبلت سامسونگ مدل Galaxy Tab A8 10.5 SM-X205

 

سخن پایانی

در دنیای امروزی، وضعی ایجاد شده است که کودکان نیز مانند قشرها و سن‌های دیگر، به تکنولوژی نیاز پیدا کرده‌اند. آن‌ها برای اموری همچون آموزش و کلاس‌‌های آنلاین، انجام بازی‌های مختلف، تماشای ویدیوها و انواع دیگر سرگرمی به وسیله‌ای کاربردی همچون تبلتی که مناسب سن و کارهای آن‌هاست، نیاز دارند و می‌توان گفت به عنوان والد اگر چنین هدیه‌ای به کودک خود دهید، او را بسیار خوشحال خواهید نمود.

اما نکاتی در این زمینه وجود دارند که باید توجه لازم را نسبت به آن‌ها داشت؛ مانند این‌که در هنگام خرید، باید به صفحه نمایش، تعداد کاربران، قیمت، گستردگی اپلیکیشن‌ها، کنترل والدین و دسترسی به اینترنت، اتصالات و امکانات ارتباطی، قدرت پردازنده، عمر باتری، فضای ذخیره‌سازی و... دقت کنید.

توجه کنید که با تهیه یک تبلت مناسب و اعمال الگوها، محدودیت‌ها و قوانین مناسب برای استفاده از آن، کودک شما در حد متعادل به یک سرگرمی جذاب و دلخواه می‌رسد و مشکلی نیز برای سلامتی و تحصیل او پیش نخواهد آمد.

سوالات متداول

1) چه تبلت‌هایی برای کودکان مناسب هستند؟

محصولاتی که دارای پردازنده قوی، صفحه نمایش باکیفیت، امکاناتی مانند حالت کودک برای اعمال قوانین و محدودیت‌ها و ویژگی‌هایی از این دست را داشته باشد، مناسب استفاده کودکان خواهد بود.

2) چه قوانینی را باید در مورد تبلت کودکان رعایت کنیم؟

مواردی از جمله بررسی امنیت دستگاه، محدودیت زمانی، فعال کردن حالت کودک و آموزش به کودک به خصوص از طریق اعمال خود، اقداماتی است که باید در این مورد رعایت کنیم.