راهنمای خرید بهترین فن پردازنده (cpu)

شما تا به حال با کندی کامپیوتر خود و پایین آمدن عملکرد آن مواجه شده‌اید؟ آیا در حین کار کردن با آن متوجه گرمای زیاد شده‌اید؟ اگر با این اتفاقات روبه‌رو شده‌اید، عجیب نیست و نباید نگران باشید. چون به احتمال زیاد سیستم شما احتیاج به یک خنک‌کننده جدید دارد. یکی از قطعات بسیار مهم در کامپیوتر، فن پردازنده است. در واقع وجود این قطعه آنقدر در رایانۀ شما اهمیت دارد که دستگاه شما بدون آن به علت گرمای زیاد نمی‌تواند ساعات طولانی کار کند و از کار می‌افتد. پس برای اینکه از افزایش دمای بیش از حد و Over Heating جلوگیری شود، قطعات کولینگ در سیستم تعبیه می‌شوند. اگر قصد تعویض فن CPU و یا بستن یک سیستم جدید را دارید، با ما همراه باشید؛  تا در ادامه با راهنمای خرید خنک کننده پردازنده به بررسی این قطعه می پردازیم تا شما دوستان گرامی با آگاهی بیشتری برای خرید آن اقدام نمایید. 
 
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1.    چرا کامپیوتر به فن پردازنده نیاز دارد؟
2.    انواع خنک‌کننده پردازنده
•    خنک‌کننده بادی
•    خنک‌کننده آبی یا مایع
o    فن آبی پردازنده چطور کار می‌‌کند؟
o    انواع فن پردازنده آبی
3.    فن پردازندۀ مورد نیاز من کدام است؟
4.    هنگام خرید فن CPU باید به چه مواردی توجه شود؟
5.    پیشنهاد بروزکالا به شما
•    خنک‌کننده مایع پردازنده NZXT Kraken Z73 RGB
•    فن مایع پردازنده کولر مستر MASTERLIQUID ML360L ARGB V2
•    خنک‌کننده مایع پردازنده ایسوس مدل ROG RYUO III 360 ARGB WHITE EDITION
•    فن بادی گرین مدل NOTOUS 400-PWM
6.    نتیجه‌گیری

چرا کامپیوتر من به فن پردازنده نیاز دارد؟

معمولاً قطعات کامپیوتر هنگام کار کردن از خود گرما تولید می‌کنند اما همین موضوع مشکل بزرگی است و خطری برای سلامت اجزای رایانه به شمار می‌آید. باید بدانید که حرارت و گرمای زیاد باعث آسیب‌دیدگی و خراب شدن سخت‌افزار رایانه خواهد شد. بنابراین این سخت‌افزار باید در دمای متعادلی فعالیت کنند. دلیل وجود فن داخل کیس نیز همین موضوع می‌باشد. اما به جز آن، برخی از قطعات کامپیوتر به طور مجزا یک فن اختصاصی دارند. پردازنده نیز یکی از همین قطعات محسوب می‌شود. وجود فن برای CPU باعث کنترل دمای آن خواهد شد. 

پیشنهاد مطالعه: بهترین خنک کننده لپ تاپ

انواع خنک‌کننده پردازنده

اگر تا به حال به داخل کیس خود نگاه کرده باشید، حتماً فن پردازنده را دیده‌اید. روی مادربرد شما یک خنک‌کنندۀ تقریباً بزرگ وجود دارد و این همان محصولی است که وظیفۀ خنک نگاه داشتن CPU شما را بر عهده دارد. جالب است بدانید که امروزه برای CPU فن‌های متنوعی تولید و عرضه می‌شوند که هر کدام از آنها خصوصیات خاص خود را دارند و با برخی از سیستم‌ها سازگارتر هستند. این محصول در دو نوع بادی و آبی ساخته می‌شود. با هم مروری بر آنها خواهیم داشت. 

خنک‌‌کننده بادی 

می‌توان به خنک‌کنندۀ بادی لقب ارزان‌ترین و البته پرطرفدارترین نوع فن پردازنده را داد. همان‌طور که از نام این محصول مشخص است، با استفاده از باد این قطعه را خنک نگاه می‌دارد. اگر بخواهیم به بررسی جزئی‌تر این کالا بپردازیم، باید بگوییم که از یک یا فن و یک هیت سینک تشکیل شده است. وظیفۀ آن دریافت گرمای ساطع شده از پردازنده و هدایت کردن آن به بیرون از کیس است. در سیستم‌های معمولی از این نوع خنک‌کنندۀ CPU استفاده می‌شود. برخی مدل‌ها دارای نورپردازی RGB هستند که برای سیستم گیمینگ متوسط کاربرد بیشتری دارد و برخی دیگر دارای ابعاد بزرگتری می‌باشند که دارای امکانات بیشتری مانند هیت پایپ نیز هستند. شما می‌توانید برای خرید فن پردازنده بادی یا Air Cooling از بروزکالا اقدام نمایید. به خاطر داشته باشید که این کالا قیمت ارزانی نیز دارد. 

خنک‌کننده آبی یا مایع

دومین نوع خنک‌کننده پردازنده، نوع آبی است که به آن Water Cooling نیز می‌گویند. بهترین خنک کننده cpu که در سیستم‌های پرچم‌دار و حرفه‌ای که رده بالا هستند، استفاده می‌شود. طراحی آن نسبت به نوع بادی پییچده‌تر است. در این محصول از مایع برای از بین بردن گرمای تولید شده به وسیلۀ CPU استفاده می‌شود. پمپ، مخزن، رادیاتور و بلوک خنک‌کننده مایع که به آن واتر بلاک نیز می‌گویند، اجرای تشکیل‌دهندۀ این کالا هستند.

فن آبی پردازنده چطور کار می‌‌کند؟

ابتدا باید بدانید که بلوک مایع، محفظه‌ای است که روی قطعه یعنی روی پردازنده یا کارت گرافیک نصب خواهد شد. مایع درون این بلوک در جریان است و هوای گرم را به بیرون از تراشه انتقال خواهد داد. ممکن است برایتان سوال پیش آمده باشد که این مایع چیست؟ این مایع غالباً آب مقطر و یا ترکیباتی از آب است. این مایع به رادیاتور خواهد رفت. رادیاتور چند فن دارد و با کمک این فن‌ها، مایعی که حالا گرم شده است را خنک می‌کند. سپس مایعی که خنک شده است، به بلوک باز خواهد گشت و این چرخه ادامه پیدا خواهد کرد. اما نقش مخزن و پمپ در این محصول چیست؟ وظیفۀ پمپ مشخص است. پمپ برای ایجاد جریان و حرکت مایع به کار گذاشته می‌شود. مخزن هم محل نگهداری مایع اضافی و حباب است. 

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید کول پد گیمینگ

انواع فن پردازنده آبی

در حالت کلی این محصول در دو نوع تولید می‌شود. نوع اول Open Loop است که آن را با نام Custom نیز می‌شناسند. در واقع این مدل همان ساز و کاری که توضیح دادیم را انجام خواهد داد. البته باید این را بدانید که قطعات آن به صورت جداگانه تهیه و نصب خواهند شد. نوع دوم Close Loop یا All In One است که به طور خلاصه به آن AIO نیز می‌گویند. قطعات داخلی این نوع از هم جدا نمی‌شوند. 

فن پردازندۀ مورد نیاز من کدام است؟

حالا که قصد خرید بهترین فن پردازنده از بروزکالا را دارید، باید بدانید کدام مدل برای شما مناسب خواهد بود. باید دو فاکتور نوع کاربری و بودجۀ خود را در نظر بگیرید. اگر نمی‌خواهید بودجۀ زیادی را صرف خرید این قطعه کنید، نوع بادی برای شما مناسب خواهد بود. اگر سیستم شما بالا رده است و با آن کارهای سنگینی انجام می‌دهید و برنامه‌های سنگینی را اجرا می‌کنید، نوع آبی یا مایع کارساز خواهد بود. 

هنگام خرید فن CPU باید به چه مواردی توجه شود؟

میزان توان مصرفی TDP که آن را با واحد وات با نشان می‌دهند، در پردازنده و فن یکسان است. این یعنی وقتی TDP پردازنده بیشتر از فن باشد، فن قادر نخواهد بود که CPU را به خوبی خنک کند. پس دقت کنید که میزان توان مصرفی هر دو قطعه یکسان باشد. حتماً به سازگاری فن با سوکت پردازنده دقت کنید. کافی است بدانید که CPU شما را AMD تولید کرده است یا اینتل. حتماً به صدای فن پردازنده دقت کنید. انواع بادی، صدا و نویز بیشتری تولید می‌کنند. اگر زیبایی بصری این قطعه برای شما مهم است، نوع بادی با نورپردازی RGB و نوع مایع Open Loop نیاز شما را برطرف خواهند کرد. فاکتور مهم دیگری که هنگام خرید فن CPU از بروزکالا باید به آن دقت کنید، ابعاد این محصول و متناسب بودن سایز آن با کیس سیستم شما است. پس حتماً باید به ارتفاع خنک‌کنندۀ بادی و سایر رادیاتور خنک‌کنندۀ مایع دقت کنید. 
 
پیشنهاد بروزکالا به شما

فروشگاه اینترنتی بروزکالا چند نمونه از محصولات این مجموعه را به شما معرفی خواهد کرد. برای بازدید از تمامی محصولات با برندهای مختلف و قیمت‌های متفاوت به وب‌سایت بروزکالا مراجعه نمایید.

1. خنک‌کننده مایع پردازنده NZXT Kraken Z73 RGB

خنک کننده مایع پردازنده ان زی ایکس تی Kraken Z73 RGB

یکی از بهترین فن‌های پردازنده همین مدل است. خنک‌کننده مایع پردازنده NZXT Kraken Z73 RGB با 3 فن در رنگ‌های مشکی و سفید تولید می‌شود. این محصول دارای نورپردازی RGB است. ابعاد آن 120 میلی‌متری می‌باشد. سرعت گردش فن‌ در آن حداقل 500 دور در دقیقه و حداکثر 1500 دور در دقیقه است. حداکثر نویز در این کالا 33 دسی‌بل و حداقل نویز آن 22 دسی‌بل می‌باشد. ولتاژ آن 12 ولت است. 

2. فن مایع پردازنده کولر مستر MASTERLIQUID ML360L ARGB V2

فن خنک کننده پردازنده کولرمستر

این فن مایع پردازنده کولر مستر MASTERLIQUID ML360L ARGB V2 قیمت نسبتاً کمتری نسبت به مدل‌های ذکر شده دارد. این کالا دارای 3 فن است و در رنگ مشکی تولید می‌شود. ابعاد فن در آن 120 میلی‌متر است. حداقل و حداکثر سرعت چرخش به ترتیب 650 دور در دقیقه و 1800 دور در دقیقه می‌باشد. حداکثر نویز این محصول 27 دسی‌بل، ولتاژ فن 12 ولت و جریان آن 0.15 آمپر است. این کالا دارای نورپردازی RGB می‌باشد. 

3. خنک‌کننده مایع پردازنده ایسوس مدل ROG RYUO III 360 ARGB WHITE EDITION

خنک کننده مایع پردازنده ایسوس

این محصول دارای 3 فن است و در رنگ سفید تولید می‌شود. خنک‌کننده مایع پردازنده ایسوس مدل ROG RYUO III 360 ARGB WHITE EDITION با ابعاد فن 120 میلی‌متری، دارای حداکثر سرعت چرخش فن 2200 دور در دقیقه و حداکثر نویز 36.45 دسی‌بل می‌باشد. حداکثر سرعت چرخش پمپ آن 2600 دور در دقیقه است. جنس رادیاتور این کالا آلومینیوم می‌باشد. دارای نمایشگر LED و نورپردازی ARGB است. 

4. فن بادی گرین مدل NOTOUS 400-PWM

سیستم خنک کننده بادی گرین مدل NOTOUS 400-PWM

فن بادی گرین مدل NOTOUS 400-PWM دارای قیمت بسیار مناسبی است. این کالا دارای یک هیت سینک آلومینیومی با تعداد 24 پره است. تعداد هیت پایپ آن 4 عدد می‌باشد و 1 فن دارد. حداکثر سرعت چرخش آن 1700 دور در دقیقه و حداکثر نویز آن 23 دسی‌بل می‌باشد. ولتاژ لازم آن 6 تا 13.2 ولت است. دارای نورپردازی است و در رنگ مشکی تولید می‌شود. قابلیت جداسازی پره فن در آن وجود دارد. این مدل یکی از مقرون به صرفه‌ترین محصولات به شما می‌رود. برای بازدید از انواع مختلف فن پردازنده با کیفیت‌های مختلف به وب‌سایت بروزکالا مراجعه نمایید. 

نتیجه‌گیری

در راهنمای خرید فن پردازنده متوجه شدیم که در حالت کلی دو نوع فن مایع یا آبی و بادی وجود دارد که هر کدام از آنها برای کاربری خاصی مناسب هستند. با هم مرور کردیم که هنگام انتخاب این محصول برای سیستم خود باید به چه نکاتی توجه نماییم و چند مدل از بهترین‌های بازار را نیز معرفی کردیم. به فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از انواع قطعات کامپیوتر دیدن کنید. می‌توانید قبل از نهایی کردن خرید خود با کارشناسان فروش این مجموعه مشاورۀ رایگان داشته باشید.

شما برای پردازندۀ سیستم خود کدام مدل خنک‌کننده را انتخاب می‌‌کنید و چرا؟

سوالات متداول

1. Custom خنک‌کنندگی بیشتری دارد یا ALO؟

نوع اول یعنی Custom کارایی بیشتر و میزان خنک‌کنندگی بیشتری دارد. جالب است بدانید که می‌توان به این محصول بلوک رم و کارت گرافیک را نیز افزود.

2. در حالت کلی باید به چه خصوصیاتی از این محصول هنگام خرید دقت کرد؟

توان مصرفی، برند محصول، سازگاری، تعداد کانکتورها، میزان صدا، تعداد فن، ابعاد، قیمت، وزن و نورپردازی فاکتورهایی هستند که بهتر است به آنها دقت شود. 

3. این محصولات قابل تعمیر هستند؟

نوع بادی ساختار ساده‌ای دارد و هزینۀ تعمیر آن نیز بالا نیست. نوع مایع پیچیده است، تعمیر آن سخت‌تر است و طول عمر آن نیز کمتر از نوع بادی می‌باشد.

4. امکان نشت مایع فن پردازنده وجود دارد؟

اگر این محصول خراب شود، ممکن است که این اتفاق رخ دهد و در آن حالت احتمال آسیب دیدگی قطعات دیگر نیز وجود خواهد داشت.