رفع مشکل شناسایی نشدن هارد اینترنال در لپ تاپ و کامپیوتر

شما تا به حال با علائم عدم شناسایی هارد اینترنال در سیستم خود مواجه شده‌اید؟ برای رفع آن چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ برخی از کاربران هنگامی که یک قطعۀ جدید مانند هارد را به کامپیوتر خود اضافه می‌کنند و یا در حالت عادی هنگام استفاده از دستگاه خود، با مشکل شناسایی نشدن هارد روبه‌رو خواهند شد. در این حالت، سیستم عامل نمی‌تواند Hard را در دستگاه ما شناسایی کند این گونه دسترسی ما به اطلاعات غیرممکن خواهد شد و این موضوع برای هر کاربری دشوار خواهد بود.

شاید این مشکل برای هر کدام از ما هم پیش بیاید. اما مهم این است که بدانیم برای رفع عدم شناسایی هارد باید چه کاری انجام دهیم و چه راهکارهایی برای آن وجود دارد؟ مجلۀ بروزکالا در ادامه علائم عدم شناسایی این قطعه را بازگو خواهد کرد و برای رفع عدم شناسایی هارد در سیستم شما راهکارهایی را ارائه خواهد داد. در پایان این مقاله شما می‌توانید پس از برطرف کردن مشکل، از دستگاه خود نهایت بهره را ببرید و با خیالی آسوده تمامی اطلاعات و داده‌هایتان را ذخیره‌سازی کنید. 

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • چگونه متوجه عدم شناسایی هادر اینترنال در سیستم خود شویم؟
  • دلایل عدم شناسایی هارد در کامپیوتر چیست؟
  • اقدام برای رفع مشکل عدم شناسایی هارد
  • بررسی اتصالات
  • فرمت کردن هارد دیسک
  • مراحل فرمت کردن هارد دیسک
  • از نرم‌افزار بازیابی پارتیشن بهره برید
  • عبارت جدیدی برای درایو اختصاص دهید
  • درایورها را به‌روزرسانی کنید
  • به‌روزرسانی ویندوز
  • استفاده از آنتی‌ویروس
  • رفع مشکلات سخت‌افزارها
  • شناسایی نشدن هارد در بایوس
  • رفع عدم شناسایی هارد در بایوس

 

چگونه متوجه عدم شناسایی هادر اینترنال در سیستم خود شویم؟

همان‌طور که اشاره شد، هارد دیسک تمامی اطلاعات یک کاربر را دارد و با شناسایی نشدن آن، در حقیقت آن کاربر به آن داده‌ها هیچ‌گونه دسترسی نخواهد داشت. اما چگونه متوجه مشکل عدم شناسایی هارد اینترنال در سیستم خود شویم؟ قطعاً علائمی وجود دارند که نشان‌دهندۀ عدم شناسایی هارد در سیستم هستند. این علائم می‌توانند فیزیکی و البته نرم‌افزاری باشند. این نشانه‌ها کدامند؟

اگر پیغام Hard Drive not detected را مشاهده کردید، از نشناختن این قطعه مطمئن خواهید شد. هنگامی که صدای نویز و یا کلیک از درایو هارد به گوش می‌رسد، می‌توانید به این قضیه شک کنید. علامت دیگر وقتی است که خطاهای دیسک بروز پیدا می‌کنند و با خرابی‌های نرم‌افزاری روبه‌رو می‌شوید. هنگامی که به جای Hard Disk، علامت تعجبی زرد نمایش داده می‌شود یا به شکل Raw در بخش Disk Management نشان داده می‌شود؛ گاهی کامپیوتر مکرراً ری‌استارت می‌شود و یا با تغییرات صدا مواجه خواهید شد. گاهی هم خطاهایی موقع اجرای نرم‌افزار مشاهده می‌کنید. تمام اینها می‌توانند نشان‌دهندۀ شناسایی نشدن هارد لپ تاپ و کامپیوتر شما باشد.

پیشنهاد مطالعه: دلایل نشناختن هارد ssd

دلایل عدم شناسایی هارد در کامپیوتر چیست؟

حالا که علائم نشناختن Hard را متوجه شدیم، بهتر است دلایل این عدم شناسایی را نیز بدانیم. چرا این قطعه در کامپیوتر شناسایی نمی‌شود؟ ممکن است اتصالات محکم نباشند و در واقع کمی شل باشند. شاید این قطعه قدیمی باشد و به همین دلیل با آخرین به‌روز‌رسانی‌ها، کالبیره نشود. این احتمال وجود داد که هارد شما آسیب فیزیکی دیده باشد یعنی شکسته باشد و یا بیش از اندازه داغ شده باشد. ممکن است یک فایل مخرب در سیستم شما باعث عدم شناسایی Hard شده باشد. احتمال وجود سکتورهای معیوب در این قطعه نیز وجود دارد. شاید هارد فرمت شده است و به همین دلیل سیستم آن را نمی‌شناسد. احتمال آسیب دیدن داده‌های موجود در Hard نیز وجود دارد. 

اقدام برای رفع مشکل عدم شناسایی هارد

حالا که متوجه وجود این مشکل در کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود شدیم، باید هر چه زودتر برای برطرف کردن آن اقدام نماییم. برای رفع مشکل شناسایی نشدن هارد روش‌های مختلف و گوناگونی وجود دارد که مروری بر آنها خواهیم داشت.

بررسی اتصالات

یکی از عواملی که باعث عدم شناسایی هارد می‌شود، محکم نبودن و در واقع شل شدن کابل اتصال است. قبل از هر چیز حتماً باید به بررسی این کابل بپردازید و از محکم بودن آن مطمئن شوید. تمامی اتصالات هارد را چک کنید و این اطمینان را حاصل کنید که اتصال آنها به درستی صورت گرفته است.

پیشنهاد مطالعه: هارد دیسک (HDD) چیست ؟

فرمت کردن هارد دیسک

این احتمال وجود دارد که Hard شما دارای داده‌ها و اطلاعات خرابی باشد. پس می‌توانید با فرمت کردن این قطعه این داده‌های خراب را حذف کنید. به خاطر بسپارید که بعد از فرمت کردن هارد، دیگر به داده‌ها دسترسی ندارید. پس به این نکته مهم دقت کنید که حتماً قبل از فرمت کردن، مطمئن شوید که از آن بک آپ تهیه نموده‌اید. اما چگونه باید این قطعه را فرمت کنیم؟

  • ابتدا به قسمت Disk Management بروید. می‌توانید این کار را با فشردن Windows + X انجام دهید. این‌گونه لیستی به شما نشان داده خواهد شد که می‌توانید گزینه Disk Management را برگزینید. حالا نوبت این رسیده است که پس از کلیک راست کردن هارد مورد نظرتان، گزینه فرمت (Format) را انتخاب نمایید. در این مرحله پنجره‌ای باز خواهد شد که پس از انتخاب گزینه‌های فرمت با کلیک روی OK، اجازه فرمت شدن را خواهید داد. بعد از اینکه این عملیات به پایان رسید، با کلیک راست کردن روی حافظۀ مد نظرتان، گزینه Initialize Disk را برگزینید و نوع پارتیشن هارد را انتخاب نمایید. 

از نرم‌افزار بازیابی پارتیشن بهره برید

راهکار دیگری که در این زمینه می‌توانید از آن بهره برید، استفاده از نرم‌افزار بازیابی پارتیشن است. برنامه‌هایی برای این کار ارائه می‌شوند که با دانلود، نصب و استفاده از آنها می‌توانید پارتیشن‌های هارد را به آخرین نسخه قبل از خراب شدن آن بازیابی نمایید. یکی از این برنامه DiskGenius است. برای این کار ابتدا برنامه را اجرا نمایید و گزینه Partition Recovery  و Start را انتخاب کنید. با کلید روی Reserve پارتیشن حذف شده، بازیابی خواهد شد. 

عبارت جدیدی برای درایو اختصاص دهید

احتمال اینکه شناسایی نشدن هارد لپ تاپ و کامپیوترمربوط به حذف کلمات Hard و یا Drive باشد نیز وجود دارد. برای رفع این مشکل باید یک عبارت دیگر را برای آن اختصاص دهید. ابتدا به سراغ Disk Management بروید و روی درایو مورد نظرتان کلیک راست کنید. حالا در این مرحله باید گزینه Change Drive Letter and Paths را برگزینید. در پنجره‌ای که باز خواهد شد، درایو مد نظرتان قابل مشاهده است. با انتخاب کردن گزینه Change، می‌توانید عبارت جدید را به درایو خود اختصاص دهید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین برند هارد اینترنال ۲۰۲۳

درایورها را به‌روزرسانی کنید

ممکن است گاهی علامت تعجب زرد رنگی در قسمت Disk Management مشاهده نمایید که علامت شناسایی نشدن Hard است. در این حالت احتمالاً مشکل شناخته نشدن هارد شما با به‌روزرسانی درایورهای هارد دیسک، رفع خواهد شد. برای برطرف کردن آن باید در همان قسمت با انتخاب گزینه Disk Drives و کلیک راست کردن روی درایو مورد نظرتان و برگزیدن Update Driver و البته Search automatically for update driver software  برای به‌روزرسانی اقدام نمایید. در این حالت پس از اتمام کار، سیستم کامپیوتر را ری‌استارت نمایید.

به‌روزرسانی ویندوز

احتمال اینکه رفع مشکل شناسایی نشدن هارد اینترنال بدلیل به‌روزرسانی نشدن ویندوز باشد. ممکن است شما با خطاهایی در حین کار متوجه این قضیه شوید. در این حالت حتماً ویندوز خود را آپدیت نمایید. 

استفاده از آنتی‌ویروس

فایل‌های مخرب و بدافزارها هم می‌توانند دلیلی برای عدم شناختن هارد در دستگاه شما باشد. قطعاً باید برای رفع مشکل عدم شناسایی هارد اینترنال و برطرف کردن آن، روی کامپیوتر خود آنتی‌ویروس نصب نمایید. این‌گونه درایوهای هارد اسکن خواهند شد و این فایل‌ها شناسایی و حذف خواهند شد.  

رفع مشکلات سخت‌افزارها

رفع مشکلات سخت‌افزارها این یکی از قابلیت‌های ویندوز است که عنوان آن Hardware And Devices Troubleshooter می‌باشد. شناسایی خطاهای گوناگون با این قابلیت صورت می‌گیرید که عدم شناسایی هارد نیز از جمله این خطاها به شمار می‌آید. برای بهره بردن از این قابلیت، دکمه Start و سپس Setting Button را انتخاب نمایید. پس از کلیک روی Update & Security، گزینۀ Troubleshoot و سپس Hardware And Devices را برگزینید. با انتخاب Run the Troubleshooter می‌توانید مشکل را شناسایی کنید و با کلیک روی Apply this fix به ویندوز اجازه دهید تا برای رفع مشکل وارد عمل شود.

پیشنهاد خرید محصول: دو مدل پرفروش هارد وسترن دیجیتال سری اولترا هارد WD مدل ENTERPRISE-CLASS DC HC330 Ultra Star و هارد WD مدل Ultrastar 0F27606 با ظرفیت ده ترابایت

شناسایی نشدن هارد در بایوس

 ممکن است بایوس سیستم، نتواند هارد دیسک را تشخیص دهد. عدم شناسایی این قطعه در BIOS دلایل مختلفی دارد. شاید Hard با مادربرد سازگاری نداشته باشد. احتمال خراب بودن هارد دیسک وجود دارد. ممکن است مادربرد از شما بخواهد که به صورت دستی CSM را در تنظیمات بایوس فعال نمایید. شاید کابل‌ها خراب هستند و یا شل شده‌اند. امکان عدم نصب درست و یا عدم وجود درایو سریال ATA نیز وجود دارد. 

رفع عدم شناسایی هارد در بایوس

حالا برای رفع این مشکل می‌توانید چند راه را امتحان کنید. باید فعال بودن هارد در بایوس را بررسی نمایید زیرا گاهی تولیدکنندگان مادربرد، پورت‌های SATA را در BIOS غیرفعال می‌کنند. بنابراین هنگام روشن کردن کامپیوتر در حین بوت شدن سیستم دکمه Delete را بزنید و وارد بایوس شوید. حالا می‌توانید تنظمیات BIOS را تغییر بدهید و در نهایت با فشار دادن ESC و گزینۀ Save & Exit را انتخاب نمایید. به‌روزرسانی بایوس به آخرین نسخه را نیز نباید فراموش کنید. ممکن است آپدیت آن این مشکل را برطرف نماید.

بازیابی تنظیمات پیش‌فرض بایوس هم آخرین راهی است که می‌تواند عدم شناسایی هارد را حل کند. برای انجام این کار هنگام روشن کردن دستگاه یعنی فشار دادن دکمه روشن و خاموش، کلیدهای F2, F8, Del را بزنید تا به BIOS Setup Utility وارد شوید. البته ممکن است نوع کلید ورود به تنظیمات در دستگاه شما با توجه به مدل مادربرد متفاوت باشد. از کلیدهای جهت‌دار بهره برید تا بتوانید برگه Exit را باز کنید. حالا موقع انتخاب Load Default Setting با کمک کلیدهای جهت‌دار پایین است. Enter و سپس Yes را انتخاب کنید و برای خارج شدن و ذخیره کردن تغییرات دکمه F10 و سپس Enter را فشار دهید.

نتیجه‌گیری

شناسایی نشدن هارد در کامپیوتر یا لپ‌تاپ یک مشکل نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری است که هر کاربری ممکن است با آن روبه‌رو شود. در مقاله‌ای که از مجلۀ بروزکالا خواندیم، با هم علائم و دلایل عدم شناسایی این قطعه در سیستم را مرور نمودیم و به اقداماتی اشاره کردیم که می‌توانیم برای رفع این مشکل انجام دهیم. اگر هیچ‌کدام از راه‌ها و روش‌های برطرف کردن این مشکل کارساز نبود، بهتر است برای خرید هارد دیسک از بروزکالا اقدام نمایید. فراموش نکنید که کارشناسان این مجموعه پاسخ‌گوی تمامی سوالات شما دوستان گرامی خواهند بود تا با انتخابی درست و دقیق محصولی کارآمد را خریداری نمایید.

سوالات متداول

1. هارد اکسترنال چیست؟

این نوع Hard یکی از تجهیزات خارجی رایانه است که وظیفۀ ذخیره‌سازی اطلاعات را بر عهده دارد. این قطعه در داخل کامپیوتر نصب نمی‌شود بلکه هنگام استفاده توسط یک کابل خارجی به آن متصل خواهد شد. 

2. کدام برند هارد پرفروش است و محصولات با کیفیتی تولید می‌‌کند؟

در حال حاضر سیگیت و وسترن دیجیتال در بازار ایران از برندهای پر فروش به شمار می‌آیند.

3. آیا می‌توان این قطعه را جدا و سپس دوباره متصل کرد؟

ممکن است قطع اتصال یا خرابی دیسک و درایو باعث این عدم شناسایی شده باشند. می‌توانید با دقت کابل‌ها را جدا کنید و تمامی اجزا را بررسی نمایید. گرد و غبار آن را پاک نمایید و اگر امکانش بود آن را در رایانه دیگری متصل و بررسی کنید تا متوجه شوید مشکل از هارد دیسک است یا مادربرد.