چطور صدای سوییت اسپات میکروفون را پیدا کنیم؟

آیا شما از جمله افرادی هستید که در کسب و کار خود با میکروفون سر و کار دارید؟ اشخاص زیادی مانند خوانندگان، گویندگان، صدابردارها و... ساعات زیادی از روز را با این دستگاه کار می‌کنند. تفاوتی نمی‌کند که به واسطۀ چه شغلی میکروفون را به دست می‌گیرید و یا حتی آن را به یقۀ خود متصل می‌کنید؛ مهم این است که نکات بسیار مهمی را هنگام استفاده از آن رعایت کنید و سوییت اسپات Microphone یا همان نقطۀ مطلوب را پیدا کنید. مجله اینترنتی بروزکالا در ادامه مواردی را برای نحوه پیدا کردن Sweet Spot میکروفون بیان خواهد کرد تا با به کارگیری تکنیک‌های لازم، بهترین عملکرد را داشته باشید.

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  1. سوییت اسپات میکروفون چیست؟
  2. تکنیک‌هایی برای پیدا کردن Sweet Spot
  3. حفظ فاصله درست بین دهان و میکروفون
  4. درست صحبت کردن در میکروفون
  5. میکرفون باید به سمت دهان شما باشد
  6. استفاده از فیلترهای میکروفون
  7. حساسیت میکروفون و نحوه کاهش نویز 
  8. نتیجه‌گیری

سوییت اسپات میکروفون چیست؟ 

افرادی که با ضبط صدا سر و کار دارند، زیاد در مورد این موضوع صحبت می‌کند که باید سوییت اسپات میکروفون را پیدا کنند. در واقع آنها به دنبال پیدا کردن بهترین موقعیت میکروفون هستند زیرا گاهی اوقات یک تغییر خیلی کوچک می‌تواند تفاوت بسیار زیادی را در کیفیت صدا ایجاد کند. پس می‌توان گفت Sweet Spot یک میکروفون، نقطه‌ مطلوب و بهترین موقعیت آن دستگاه نسبت به منبع صدا است که در این شرایط، بهترین و با کیفیت‌ترین صدا به گوش خواهد رسید. البته قرارگیری این دستگاه به صدای منبع و البته محیط آکوستیک نیز بستگی دارد. اگر فردی که با این دستگاه سر و کار دارد، بتواند این نقطه را پیدا کند، همواره از ضبط خود نتیجه بهتری دریافت خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعهراهنمای خرید میکروفون یقه ای

تکنیک‌هایی برای پیدا کردن Sweet Spot

مطمئنا در حین خرید میکروفون متوجه شده اید که میکروفون انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن انواع دارای مشخصات و ویژگی‌های خاص خود هستند. هر کاربری قبل از نشان دادن استعدادش به شنونده، باید این را تشخیص دهد که صدایش در کدام موقعیت از میکروفون بهتر است. پس مهم است بدانیم در کدام فاصله باید از دستگاه قرار بگیریم و کجا با صدای خودمان بازی کنیم. حالا که می‌دانیم منظور از سوییت اسپات چیست، باید به نکاتی توجه کنیم که ما را برای پیدا کردن آن راهنمایی خواهند کرد.

حفظ فاصله درست بین دهان و میکروفون

برای پیدا کردن سوییت اسپات میکروفون همواره تلاش کنید که دهان شما و میکروفون فاصله مناسبی داشته باشند. این یعنی دستگاه شما باید به حدی به دهان شما نزدیک باشد که فقط صدای شما را دریافت نماید؛ زیرا قرار نیست سایر اصوات محیطی که در آن مشغول ضبط هستید، توسط آن دریافت شود. بهتر است که فاصله دهان شما از میکروفون حدود 6 تا 12 اینچ یا به عبارتی 15 تا 30 سانتی‌متر باشد. این‌گونه صدای شما واضح و البته طبیعی خواهد بود. اگر این فاصله دورتر و یا نزدیک‌تر شود، شنیدن صدای شما ناخوشایند خواهد بود.

درست صحبت کردن در میکروفون

باید در دستگاه خود به درستی صحبت کنید. این یعنی در حین ضبط زیادی حرکت نکنید و هدف شما خود دستگاه باشد. حرکات عادی سر هنگام صحبت کردن عادی است اما اینجا منظور حرکات بیش از حد است که به عقب برگردید یا به اطراف حرکت کنید. این موضوع باعث خواهد شد که نوساناتی عجیب در صدا به وجود بیاید که شنیدن آن برای مخاطب خوشایند نباشد.

میکرفون باید به سمت دهان شما باشد

این دستگاه را به سمت دهان خود قرار دهید. بهترین حالت این است که دستگاه را به سمت بالا و یا پایین دهان خود قرار دهید این‌گونه صداهای اضافی دهان به حداقل خواهند رسید. 

استفاده از فیلترهای میکروفون

استفاده از پاپ فیلتر Pop Filter نیز می‌تواند به شما کمک کند که فاصله ثابت خود را از دستگاه حفظ نمایید. علاوه بر این کمک شایانی به شما هنگام تلفظ حروف صامتی مانند « پ » خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه: بهترین میکروفون برای ضبط پادکست و استریم

نحوه پیدا کردن Sweet Spot میکروفون

حساسیت میکروفون و نحوه کاهش نویز

میکروفون دستگاه بسیار حساسی است و به دلیل همین حساسیت می‌تواند هر صدای خارجی مانند صدای محیط را دریافت و البته ضبط کند. این Sensitivity در هر دستگاهی با توجه به نوع و برند آن متفاوت خواهد بود. یعنی میکروفون‌های مختلف در یک محیط یکسان و هنگام ضبط صداهای یکسان، ممکن است خروجی متفاوتی داشته باشند. پس حساسیت بعضی از دستگاه‌ها بیشتر و برخی نیز کمتر است. اصولاً به اندازه‌گیری توانایی میکروفون در تبدیل فشار صوتی ( با واحد دسی بل ) به ولتاژ الکتریکی ( با واحد میلی‌ولت ) حساسیت می‌گویند. در شرایط یکسان با منبع صدای یکسان اگر یک دستگاه ولتاژ بالاتری را ارائه دهد، از Sensitivity بیشتری برخوردار است.  در واقع اینکه این دستگاه با حساسیت بالا بهتر است یا خیر بستگی به کاری که انجام می‌دهید دارد؛ به عنوان مثال برای کاربری که قصد ارائه یک کنفرانس را دارد، حساسیت بالا مناسب نیست اما برای کاربری که می‌خواهد صدای دریا یا جنگل را با جزئیات ضبط کند، مناسب خواهد بود. بهتر است موقع ریکورد کردن، از هدفون بهره برید تا صدای دستگاه خود را بشنوید و برای از بین بردن نویزها اقدام نمایید. 

به نکاتی مانند نفس کشیدن، صداهایی که از دهان شما خارج می‌شود، جواهرات و ساعتی که استفاده کرده‌اید، لمس کردن اشیا در حین ضبط، صداهای خارجی و صدای محیط، حرکات بدنتان، سرفه کردن و... توجه نمایید. حتی هنگام استفاده از میکروفون باید به جنس لباسی که بر تن دارید، زیپ و دکمه‌های به کار رفته در آن و آستین بلند دقت کنید. لباس شما بهتر از نرم و پنبه‌ای باشد. 

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید میکروفون حرفه ای

نتیجه‌گیری

تنظیم درست میکروفون و پیدا کردن Sweet Spot میکروفون باعث خواهد شد که بهترین صدا به گوش شنونده برسد. برای رسیدن به این مرحله و یافتن این نقطه مطلوب باید به تمامی نکاتی که در این مقاله ذکر شد، دقت کنید. قطعاً باید کمی تمرین و آزمون و خطا کنید تا این نقطه را پیدا کنید اما قبل از آن مطمئن شوید نکاتی مانند لباس مناسب، حرکات بدن، نفس کشیدن و... را رعایت نمایید. این‌گونه صدای شما با بهترین کیفیت دریافت و ضبط خواهد شد و شنوندگان از شنیدن آن لذت خواهند برد. فراموش نکنید که انتخاب یک Microphone با کیفیت با ویژگی‌ها و مشخصات خوب نیز در این راه به شما کمک شایانی می‌کند. کارشناسان این مجموعه قبل از نهایی کردن خرید، پاسخ‌گوی تمامی سوالات شما در مورد این محصول خواهند بود تا در نهایت انتخاب درست و مناسبی داشته باشید.

سوالات متداول

1. چه برندهایی میکروفون‌های با کیفیتی تولید می‌کنند؟

Shure، Senheiser، رود Rode، بویا، هایپرایکس،کامیکا، سینکو، Audio Technica از جمله برندهای مطرح تولیدکننده این دستگاه می‌باشند.

2. چند نوع میکروفون وجود دارد؟

این دستگاه دارای 5 نوع اصلی به نام‌های داینامیک، کاندنسر، ریبون، یقه‌ای و شاتگان است.

3. مزایای پاپ فیلتر چیست؟

این محصول کار را برای خواننده یا گوینده آسان می‌کند زیرا صداهای انفجاری مانند « پ » و « ب » را کم می‌کند و صدای سوت‌مانند حرف « س » را از بین می‌برد. صدای ناشی از ضربات مکانیکی حرکت هوا روی دستگاه را از بین خواهد برد. استفاده از آن در فضای باز برای کاربر عالی خواهد بود. مشکلات صدا را برطرف خواهد کرد و این‌گونه ویرایش نیز راحت‌تر خواهد شد.