بررسی تفاوت اسپیکر با ساب ووفر و میدرنج

اگر یک جفت اسپیکر ساده و با کیفیت داشته باشید، ممکن است گاهی از خودتان بپرسید آیا لازم است ساب ووفر هم خریداری کنید یا همین کیفیت صدا برایتان رضایت‌بخش است. در حقیقت، پاسخ دادن به این سؤال زمانی برایتان ساده‌تر می‌شود که به خوبی تفاوت اسپیکر با ساب ووفر را درک کرده باشید و بدانید آیا ساب ووفر برای شما کارآیی لازم را دارد یا خیر.

جدا از ساب ووفر، شما امکان اضافه کردن گزینه‌های دیگری مثل میدرنج را هم به سیستم صوتی خود دارید. اما تفاوت اسپیکر و میدرنج چیست؟ و میدرنج می‌تواند چه کاری برایتان انجام دهد؟ در ادامه‌ این مقاله از مجله اینترنتی بروزکالا همراه ما شوید تا به تمامی این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • تفاوت اسپیکر با ساب ووفر
  • تفاوت اسپیکر با میدرنج

تفاوت اسپیکر با ساب ووفر

ساب ووفر چیست

اگر بخواهید یک سیستم سینمای خانگی دست و پا کنید، صرف نظر از اینکه آن را برای تماشای فیلم تنظیم کنید یا گوش دادن به موسیقی، بازی یا مجموعه‌ای از این موارد، یکی از اجزای کلیدی لازم ساب ووفر خواهد بود. اما اصلا ساب ووفر چیست؟ ساب ووفر (SubWoofer) در واقع خود نوعی اسپیکر است که می‌تواند صدای بیس یا باس (Bass) بهتری ایجاد کند. گوش انسان قادر است فرکانس‌های صوتی 20 تا 20هزار هرتز را بشنود. به صداهای ناشی از فرکانس 20 تا 1000 هرتز، صداهای بیس‌دار گفته می‌شود.

ساب ووفر بلندگویی است که این فرکانس‌های پایین را به ویژه فرکانس‌های 20 تا 200 هرتز را به شیوه‌ای بهتر تولید می‌کند تا برای شنیدن جذاب‌تر شوند. این فرکانس‌های پایین توسط سازهایی مانند کیک درام، گیتار باس، ارگ پیپ و همچنین جلوه‌های صوتی فیلم‌ها مانند صدای انفجار ایجاد می‌شوند.

مشابه اسپیکرها که به دو نوع اکتیو و پسیو تقسیم می‌شوند و در مقاله‌ تفاوت اسپیکر اکتیو و پسیو به آن‌ها پرداخته شده است، ساب ووفرها هم در دو نوع اکتیو و پسیو تولید می‌شوند. ساب ووفرهای اکتیو یا فعال با یک آمپلی فایر یا تقویت‌کننده صدای داخلی عرضه می‌شوند که می‌تواند کیفیت صدا را بیشتر بهبود بخشد. یک ساب ووفر عالی، بخشی از بار سنگینی را که اسپیکرهای شما تحمل می‌کنند، برمی‌دارد و باس کوبنده‌ای ایجاد می‌کند که باعث می‌شود صداها زنده‌تر و فراگیر باشند. به همین دلیل یکی از موارد مهم قبل خرید اسپیکر همین است که بر اساس کاربری مورد نظرتان، ببینید انعکاس صداهای بم چقدر برایتان اهمیت دارد.

کاربرد ساب ووفر

تفاوت اسپیکر با ساب ووفر

کار اصلی ساب ووفر و اسپیکر مشابه هم است: آن‌ها صدا را از حافظه‌ای به فضا منتقل می‌کنند. اما تفاوت کاربرد اسپیکر و ساب ووفر همچنان پا بر جاست. در زیر، مهم‌ترین این تفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم:

  1. اگر موسیقی باس زیادی داشته باشد، اسپیکر به خوبی نمی‌تواند آن را تولید کند در حالی که ساب ووفر صدای باس عمیقی را ارائه می‌دهد.
  2. اسپیکرها روی فرکانس‌های متوسط و بالا کار می‌کنند و در حالت عادی عملکرد قابل قبولی دارند؛ اما هنگام پخش موسیقی بخشی از فرکانس‌ها توسط آن‌ها ارائه نمی‌شود. ساب ووفر روی فرکانس‌های پایین کار می‌کند و برای تولید صدای باس عمیق در کنار اسپیکر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. برای خرید اسپیکر نیاز به ساب ووفر ندارید، اما نمی‌توان از ساب ووفر بدون اسپیکر استفاده کرد.
  4. به کار بردن اسپیکرها به تنهایی، ممکن است به دلیل وجود فشار زیاد روی آن‌ها، صدایی دارای اعوجاج ایجاد کند. بهره‌گیری از یک ساب ووفر در کنار اسپیکر، از فشار وارده بر بلندگوها می‌کاهد و موجب می‌شود صدا در تمامی فرکانس‌ها به گونه‌ای بهبودیافته و واضح‌تر به گوش برسد.
  5. برخلاف ساب ووفر که اغلب به صورت تکی عرضه می‌شود، بلندگوها به صورت جفتی و در قالب دو کانال مجزای چپ و راست، به فروش می‌رسند تا صدای متعادلی را ارائه دهند که استریو نام دارد. البته هنگامی که ساب ووفر را به اسپیکر اضافه می‌کنید همان صدای استریوی فراگیر را تجربه خواهید کرد.
  6. قطعات تشکیل‌دهنده و به طور کلی تولید اسپیکرها به هزینه‌ی کمتری نیاز دارد و به همین دلیل ساب ووفرها قیمت بالاتری دارند.

 فرق اسپیکر و میدرنج

تفاوت اسپیکر و میدرنج

همچون ساب ووفر، میدرنج (Mid-Range) هم نوعی از بلندگو یا اسپیکر است که روی تولید صدا در فرکانس‌های خاصی تمرکز دارد. در مقابل بلندگوهای میدرنج، باندها یا بلندگوهای کامل یا فول رنج (Full-Range) قرار می‌گیرند که در واقع باندهایی با وسعت صدای حداکثری هستند.

برخلاف اسپیکرهای فول رنج که تقریبا تمامی گستره فرکانس‌های شنیداری برای انسان را پوشش می‌دهند، میدرنج‌ها برای ارائه فرکانس‌های متوسط طراحی و ساخته شده‌اند. اسپیکرهای میدرنج معمولاً بر بازه مشخصی از فرکانس‌های صوتی، بین 150 تا 5000 هرتز متمرکز می‌شوند و صداهای این محدوده را به صورت بهبودیافته تولید می‌نمایند. بلندگوهای میدرنج بر خلاف اسپیکرهای معمولی به تنهایی صدای خوبی ندارند. به همین دلیل از آن‌ها در کنار اجزای دیگر در یک سیستم صوتی بهره گرفته می‌شود. با این وجود نمی‌توان نقش میدرنج را نادیده گرفت، چراکه بیشتر صداهای اطراف ما در محدوده عملکرد آن‌ها قرار می‌گیرند.

با این تفاسیر عمده‌ترین فرق اسپیکر با میدرنج در این است که اسپیکر معمولی به عنوان یک واحد مستقل برای شنیدن صداهایی از فرکانس‌های متوسط و بالا، اما با وضوح معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قبل از خرید اسپیکر پرتابل که نوعی اسپیکر معمولی است که از طریق بلوتوث به سیستم صوتی وصل می‌شود، شما را به مطالعه مقاله مزیت های اسپیکر پرتابل دعوت می‌کنیم. این در حالی است که میدرنج به عنوان یک بلندگوی مرکزی در کنار ووفر و توییتر به کار گرفته می‌شود. توییتر مسئول ارائه صداهای زیر و ووفر یا ساب ووفر مسئول ارائه صداهای بیس‌دار هستند. میدرنج نیز صداهای حد وسط را با کیفیت و وضوح بالا و بدون از دست رفتن هیچ بخشی از فرکانس‌ها، ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

برای آنکه یک مجموعه صوتی کامل و حرفه‌ای در اختیار داشته باشید، داشتن تنها یک اسپیکر کافی نیست. اجزای دیگری همچون بلندگوهای اختصاصی با عنوان ساب ووفر و میدرنج می‌تواند چنان صدای واضح و بی‌نقصی برایتان تولید کند که شما را در دنیای فیلم، موسیقی، بازی و غیره غوطه‌ور سازد. ساب ووفر با ارائه دقیق صداهای بیس‌دار و کوبنده که در فرکانس پایین هستند، و میدرنج با ارائه واضح صداهایی با فرکانس متوسط که حجم عمده فرکانس‌های صوتی را در برمی‌گیرد، از بار سنگین اسپیکر می‌کاهند. به این ترتیب صدایی حرفه‌ای تولید می‌شود که شنیدن آن‌ها حتی برای مدت طولانی، گوش را خسته نمی‌کند.

ضمن تشکر از همراهی شما، چنانچه سوالی درباره فرق اسپیکر با میدرنج و ساب ووفر، یا هر یک از تجهیزات صوتی، تصویری و کامپیوتری دارید، می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان بروزکالا پاسخ خود را دریافت کنید.