بلندگوی اکتیو و پسیو چیست؟

هنگام اقدام به انتخاب و خرید اسپیکر برای سیستم صوتی، ممکن است اغلب با اصطلاحاتی برخورد کنید که بیانگر گزینه‌های پیش روی شماست. شاید در این میان راجع به اسپیکرهای اکتیو و پسیو هم مطالبی به چشمتان خورده باشد. آشنایی با تفاوت باند اکتیو و پسیو به شما کمک می‌کند کیفیت صدای مورد نظرتان را با توجه به کاربری آن، دقیق‌تر تعیین کنید. در این مقاله از مجله اینترنتی بروزکالا شما را با تفاوت‌ها و ویژگی‌های اسپیکرهای اکتیو و پسیو آشنا خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • اسپیکر اکتیو چیست؟
  • اسپیکر پسیو چیست؟
  • مزایا و معایب اسپیکر اکتیو
  • مزایا و معایب اسپیکر پسیو

تفاوت اسپیکر اکتیو و پسیو

اسپیکر یا باند اکتیو چیست؟

اسپیکر فعال یا اکتیو (Active) نوعی بلندگو با تقویت‌کننده داخلی است که اغلب به عنوان بلندگوی برقی نیز شناخته می‌شود؛ چرا که برای کار کردن نیاز به باتری یا جریان مستقیم برق دارد. این نوع از اسپیکرها برای تولید صدا به اجزا یا دستگاه‌های اضافی نیاز ندارند و می‌توانید دستگاه‌های صوتی مانند گوشی موبایل و لپ تاپ خود را مستقیما به آن‌ها متصل نمایید تا فایل‌های مورد نظرتان را با صدایی رسا پخش نمایند. اسپیکر پرتابل نیز نوعی اسپیکر اکتیو است که به اتصال بلوتوث مجهز است.

اسپیکر پسیو چیست؟

‌ اسپیکر غیرفعال یا پسیو (Passive) بلندگویی بدون تقویت‌کننده داخلی است که برای کار کردن باید به یک تقویت‌کننده مجزا متصل شود. این اسپیکرها توسط آمپلی فایر (همان دستگاه تقویت‌کننده صدا) تغذیه می‌شوند و به همین دلیل نیازی به اتصال برق ندارند. بنابراین برای استفاده از اسپیکرهای پسیو باید دستگاه‌های صوتی خود را به آمپلی فایر وصل کنید تا به این واسطه، فایل‌های صوتی مورد نظرتان پخش شود.

اسپیکر اکتیو و پسیو

مزایای اسپیکر اکتیو

هرکسی با هر شرایطی می‌تواند یک اسپیکر اکتیو را خریداری و بدون نیاز به دانش صوتی خاصی آن را راه‌اندازی و تنظیم نماید. به طور کلی از مزیت‌های اسپیکرهای اکتیو می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

         1. راه‌اندازی و تنظیم اسپیکر اکتیو آسان‌تر است:

تنها با متصل کردن فلش، گوشی موبایل، کامپیوتر یا هر دستگاه پخش‌کننده دیگری می‌توانید اسپیکر را به کار بیندازید.

         2. در برخی موارد کیفیت صدای بهتری دارند:

وقتی یک اسپیکر اکتیو می‌خرید، می‌دانید که دقیقا باید انتظار چه حجم و کیفیت صدایی را داشته باشید؛ چرا که یک آمپلی فایر سازگار با بلندگو در طراحی آن در نظر گرفته و درون آن تعبیه شده است. این در حالی است که در اسپیکرهای پسیو باید خودتان تقویت‌کننده را انتخاب کنید؛ بنابراین کیفیت صدای دریافتی از آن‌ها به توانایی شما در انتخاب یک اسپیکر و تقویت‌کننده که با یکدیگر سازگار باشند، بستگی دارد.

          3. فضای کمتری اشغال می‌کنند:

اگرچه اسپیکرهای اکتیو به دلیل وجود تقویت‌کننده داخی درون آن‌ها، از لحاظ وزن سنگین‌تر هستند، اما در عین حال به همین دلیل، فضای کمتری را اشغال می‌کنند. اگر به دنبال یک اسپیکر قابل حمل هستید یا فضای زیادی در اختیار ندارید، این نوع اسپیکرها برای شما مناسب‌تر خواهند بود.

          4. امکان اتصال بی‌سیم دارند:

اغلب اسپیکرهای اکتیو برای اتصال آسان‌تر به امکاناتی همچون Wi-Fi و بلوتوث مجهز هستند. اسپیکرهای غیرفعال را هم می‌توان برای پخش بی‌سیم مورد استفاده قرار داد، اما به این شرط که به تقویت‌کننده‌ای با قابلیت اتصال بی‌سیم وصل شده باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی اسپیکرهای پرتابل

معایب اسپیکرهای اکتیو

در ادامه بررسی فرق بلندگوی اکتیو و پسیو می‌توان از موارد زیر به عنوان معایب اسپیکرهای اکتیو نام برد:

          1. قیمت بالاتری دارند:

در حالت کلی اسپیکرهای اکتیو گران‌تر هستند اما باید این نکته را در نظر گرفت که برخلاف اسپیکرهای پسیو، دیگر نیازی به صرف هزینه‌های اضافی برای خرید یک تقویت‌کننده جداگانه وجود نخواهد داشت.

          2. قابل ارتقا نیستند:

این نوع اسپیکرها از نظر قابلیت سفارشی‌سازی و ارتقا محدود هستند. برای مثال اگر زمانی به قدرت بیشتری نیاز داشته باشید، قادر نخواهید بود تقویت‌کننده آن را تعویض کنید. توجه به این آیتم از موارد مهم قبل از خرید اسپیکر می‌باشد.

مزایا و معایب بلندگوی پسیو و اکتیو

مزایای اسپیکر پسیو

در تفاوت باندهای پسیو و اکتیو می‌توان برخورداری از امکان سفارشی‌سازی بیشتر اسپیکر پسیو را امتیاز اصلی دانست که البته باید اطلاعات تخصصی لازم را در این راستا داشته باشید. از مزایای اسپیکرهای پسیو می‌توان موارد زیر را برشمرد:

        1. هنگام استفاده از آن‌ها می‌توانید آمپلی فایر را خودتان انتخاب کنید:

در صورتی که از اطلاعات لازم برای این کار برخوردار باشید، می‌توانید خودتان انتخاب کنید که از چه آمپلی فایری در کنار اسپیکرهای پسیو بهره ببرید. بنابراین اسپیکرهای پسیو گزینه‌های انتخابی بیشتری را برای کیفیت صدا پیش روی شما قرار می‌دهند. همچنین می‌توانید این نوع اسپیکر را با اجزا و تقویت‌های گوناگون امتحان کنید تا ترکیبی را بیابید که کیفیت صدای باب دل خودتان را ارائه می‌دهد. اطلاع از تفاوت اسپیکر با ساب ووفر و میدرنج در کنار مسائل دیگر به شما در جمع کردن یک سیستم صوتی حرفه‌ای کمک خواهد کرد.

        2. به راحتی قابل ارتقا هستند:

ارتقا دادن سیستم‌های بلندگوی پسیو آسان‌تر است و می‌توانید بدون نیاز به تعویض اسپیکر، تقویت‌کننده را با مورد دیگری جایگزین کنید یا قطعات جانبی را به آن اضافه نمایید. با توجه به این نکته، تعمیر کردن سیستم‌های بلندگوی غیرفعال (پسیو) هم آسان‌تر است. زیرا اگر برای نمونه آمپلی فایر کار نکند، می‌توانید فقط همان قطعه را تعویض یا تعمیر کنید. این در حالی است که اگر تقویت‌کننده یک اسپیکر اکتیو خراب شود، ممکن است لازم باشد کلا یک اسپیکر جدید بخرید.

         3. در اشکال و اندازه‌های مختلفی موجود هستند:

تنوع در شکل و اندازه اسپیکرهای پسیو بیشتر است و می‌توانید هر تعداد بلندگو را که خودتان می‌خواهید به سیستم اضافه کنید. در صورتی که اسپیکرهای اکتیو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به طور مستقل کار کنند و نمی‌توان آن‌ها را با هم ترکیب کرد.

         4. نیازی به اتصال به برق ندارند:

از آنجا که اسپیکرهای غیرفعال توسط تقویت‌کننده تغذیه می‌شوند، تنها از طریق یک سیم، برق و صدا را دریافت می‌کنند. در حالی که اسپیکرهای اکتیو به یک سیم برای اتصال به منبع صدا و یک سیم دیگر برای اتصال به منبع تغذیه نیاز دارند؛ مگر اینکه اتصال به منبع صدا به صورت بی‌سیم برقرار شود. علاوه بر این نیاز نیست که اسپیکرهای پسیو را حتما در مکانی نزدیک به پریز برق قرار دهید.

معایب اسپیکرهای پسیو

          1. برای کار با آن‌ها به اطلاعات تخصصی نیاز است:

کیفیت صدای اسپیکرهای پسیو به شدت به تقویت‌کننده‌ای که مورد استفاده قرار می‌گیرد و نحوه تنظیم سیستم بستگی دارد. به همین دلیل اگر از تجهیزات صوتی و نحوه عملکرد آن‌ها خوب سر در نیاورید، ممکن است نتوانید کارایی حداکثری سیستم صوتی خود را دریافت کنید.

          2. قابل حمل نیستند:

با توجه به اینکه یک اسپیکر پسیو بدون اتصال به تقویت‌کننده نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد، اگر به دنبال یک بلندگوی قابل حمل باشید، به هیچ وجه برای شما مناسب نخواهد بود.

جمع‌بندی

در نهایت می‌توان گفت اسپیکرهای اکتیو یا فعال از تقویت‌کننده داخلی برخوردارند و نیاز به اتصال به برق یا باتری، وزن بیشتر، قیمت کمی گران‌تر، امکان راه‌اندازی و تنظیم آسان‌تر، اتصال بی‌سیم و قابلیت حمل از دیگر تفاوت‌های اسپیکر اکتیو با پسیو است.

این در حالی است که اسپیکرهای پسیو یا غیرفعال نیاز به تقویت‌کننده‌ جانبی مجزا دارند و همچنین تنوع شکل و اندازه بیشتر، قابلیت ارتقا و تعمیر آسان‌تری دارند و از خود تقویت‌کننده به عنوان منبع تغذیه بهره می‌برند.

اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید، کارشناسان بروزکالا آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما عزیزان هستند. از همراهی شما سپاسگزاریم!