بهترین هارد دیسک اینترنال برای گیم

امروزه در دنیای دیجیتال، مثلا در گیمینگ و... ، یکی از با ارزش‌­ترین و مهم­ترین بخش­‌های یک سسیتم، هاردها هستند. قطعا شما هم تاحدی می­ توانید دلیل اهمیت بالای این هاردها را حدس بزنید. هاردها می‌­توانند اطلاعات مختلف را درون خود ذخیره کنند و از آنجایی که اطلاعات نقش بسیار مهمی در زندگی بشر بازی می­‌کند، حفاظت و ذخیره آن­ها از اهمیت فراوانی برخورد می­‌باشد و همین امور موجب ارزشمندی هاردها برای انسان شده‌­اند.
هارد اینترنال در حقیقت حافظه­‌ا‌ی است که روی سیستم شما قرار گرفته و اطلاعات مهم شما را در خود ذخیره می‌­کند. انواع مختلفی از هاردهای اینترنال وجود دارند که هرکدام از ظرفیت­‌ها و سرعت­‌ها متفاوتی برخوردارند و با توجه به هر نیازی که دارید، از جمله سیستم­‌های گیمینگ، می‌­توانید آن­‌ها را تهیه کنید.

در این مقاله از بروزکالا، درباره هارد اینترنال و انواع آن توضیح داده و به معرفی چند نمونه از بهترین هارد اینترنال گیمینگ خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • هارد اینترنال چیست؟
  • انواع مختلف هارد کدام­‌اند؟
    • هارد دیسک
    • هارد هیبریدی
    • هارد SSD
  • - بهترین هارد اینترنال برای گیم، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
  • - نکاتی به عنوان راهنمای خرید هارد اینترنال گیمینگ که باید به آن‌ها توجه کرد
  • - بهترین هاردهای اینترنال برای سیستم گیمینگ

هارد اینترنال چیست؟

به بیان ساده، هارد اینترنال حافظه­‌ای تعبیه شده در درون کامپیوترها، سیستم­‌های گیمینگ و لپ­تاپ­‌ها هستند که وظیفه آن­ها ذخیره دائمی تمامی اطلاعات و داده‌­ها می­‌باشد. این قطعه به صورت ثابت درون سیستم قرار می­‌گیرد و امکان جابه­‌جایی و یا انتقال آن وجود ندارد. هارد اینترنال فعالیت خود را با نصب سیستم عامل روی آن و شروع به کار کامپیوتر، آغاز می­‌کند و تا آخرین لحظه کنار سایر قطعات سیسیتم کار می­‌کند. در سیستم­‌های خانگی شما قادر به نصب چند هارد اینترنال به مادربرد هستید ولی در لپ­تاب­‌ها صرفا امکان نصب یک هارد اینترنال وجود دارد. برای بدست آوردن انواع اطلاعات  آشنایی بیشتر با هاردهای اینترنال و نیز استعلام قیمت هارد اینترال، روی موارد لینک شده کلیک کنید.

  انواع مختلف هارد کدام‌­اند؟

اولین گامی که باید در خرید یک هارد مناسب گیمینگ بردارید، انتخاب هاردی با حافظه ذخیره کافی و مناسب برای نیازهای شما می­‌باشد. در حال حاضر، برخلاف گذشته که فقط یک نوع درایو برای ذخیره داده‌­ها وجود داشت، انواع متفاوتی از هارد اینترنال با ویژگی­‌های متفاوت در بازار موجود هستند و امکان انتخاب بین سه تا چهار نوع از هارد برای شما فراهم است.

در ادامه به معرفی انواع مختلف هاردها می­‌پردازیم.

  1. هارد دیسک: اولین مدل هارد درایو، هارد دیسک­‌های سنتی می­‌باشند که از قدیم در بازار حضور دارند و در فرمت­‌های 3.5 و 2.5 اینچی موجود هستند. این مدل از هارد درایو، در داخل خود چندین صفحه آلومینیومی دارد که عملیات خواندن و نوشتن به خاطر چرخش این صفحات و سرحسگرها یا هدها انجام می­‌گیرد. سرعت درایو به سرعت این چرخش وابسته است؛ به این صورت که هرچه سرعت چرخش بیش­تر باشد، سرعت درایو نیز بیش­تر خواهد بود. البته ناگفته نماند که در کنار هارد مناسب خرید رم لپ تاپ و یا با توجه سیستم شما خرید رم کامپیوتر می‌تواند برای سرعت علکرد سیستم تاثیر بسزایی داشته باشد.

سرعت متداول برای هارد دیسک‌­های دسکتاپ 7200 دور در دقیقه و برا لپ­تاپ 5400 دور در دقیقه می­‌باشد. درایوهای قدیمی از کانکتورهای ­IDE بهره می­‌گرفتند ولی امروزه در محصولات جدید، این درایوها از کانکتورهای SATA استفاده می­‌کنند. این کانکتور­های SATA موجب افزایش سرعت عملیات خواندن و نوشتن می­‌شوند. در یک هارد دیسک خوب، 200 مگابایت حداکثر سرعت خواندن و نوشتن است. البته لازم به ذکر است که سرعت گفته شده برای موقعیت مطلوب است و شرایط می‌­تواند روی این سرعت تاثیر داشته باشد. برای مثال، اگر به طور ناگهانی برق قطع شود و یا هارد در معرض مگنت و یا هرچیزی که باعث خرابی پلتر شود قرار گیرد، از عمر هارد دیسک کم می­‌شود. نکته مثبت قابل توجه درباره هارد دیسک‌­ها، قیمت ارزان و مناسب آن می‌­باشد و بسیاری از افراد به همین خاطر این نوع از هارد را برای سیستم خود انتخاب می­‌کنند. این هارد برای نگه­داری تمامی فایل‌­ها مانند گیم و فیلم و برنامه و... بسیار مناسب است. در ضمن هارد دیسک‌­ها در دو مدل اینترنال و اکسترنال وجود دارند.

هارد دیسک

 

  1. هارد هیبریدی: از نام این هارد پیدا است که این هارد، ترکیب هارد SSD و هارد دیسک است. در هاردهای هیبریدی، مقدار زیادی از داده­‌ها روی پلتر هارد دیسک ذخیره می­‌شود و چون ظرفیت هارد SSD برای ذخیره فایل­ها زیاد نیست، از این هارد صرفا برای ذخیره موقت فایل­ها بهره برده می­‌شود. تفاوت‌ عملکرد هارد هیبریدی و هارد SSD بسیار است، که در حقیقت دلیل آن ترکیبی است که با هارد دیسک ساخته شده و نتیجه آن افزایش سرعت کارها است. عملکرد هارد هیبریدی از گذشته تا بحال تغییر چندانی نکرده است و هنوز OS روی هارد درایو نصب شده و هارد درایو از پلترها بهره می­‌گیرد.

 

هارد هیبریدی

 

3.هارد SSD: هارد SSD این روزها افزایش محبوبیت داشته‌­اند. به این دلیل که با اینکه از ظاهر کوچکی برخوردار هستند، سرعت عملکرد آن­ها بسیار بالا می­‌باشد. مردم از این درایو به عنوان درایو بوت و هارد اینترنال گیمینگ استفاده می­‌کنند. و این درحالی است که هارد دیسک، انتخاب درست و مناسبی برای ذخیره فایل­‌های بزرگ می­‌باشد.

هارد SSD قوانین ساده‌­ای دارد. تمام داده­‌ها و اطلاعات به جای ذخیره روی پلترها، روی مموری چیپ ذخیره می­‌شوند و قابلیت دسترسی از طریق مدارها را دارند. عملکرد این هارد تاحدی مشابه مموری کارت است ولی از آن سرعت بسیار بیش­تری دارد و در ضمن عمر هارد SSD بسیار بالا است و به دلیل عواملی مانند قطعی برق ناگهانی یا شوک، آسیبی به آن وارد نمی­‌شود. همچنین برای ارتقای سرعت عملکرد کامپیوتر و لپ‌تاپ، هارد SDD در کنار RAM قطعات موثری برای این امر هستند.

در خرید هارد SSD گزینه­‌های مختلفی موجود است ولی نکته مشترک بین آن­ها، سرعت خواندن و نوشتن می‌­باشد؛ گرچه سرعت هر هارد SSD طبق مشخصاتی که دارد، متفاوت است. تنها ایراد هارد SSD قیمت بالای آن است.

پیشنهاد بروز کالا برای مطالعه بیشتر: راهنمای خرید هارد SSD

خرید هارد اس اس دی

در ادامه راهنمایی در مورد حافظه اس اس دی و انواع آن داشته باشیم.

  •  هارد SATA SSD: این نوع از هارد SSD بر پایه استانداردهای SATA، متداول­ترین و ارزان­ترین آن است. این هارد، این گزینه بهترین هارد اینترنال برای گیم به صورت فرم 2.5 اینچ می‌­آید و نسبت به هاردهای هیبریدی و هارد دیسک­‌های سنتی بسیار سریع­تر است. این هارد توانایی این را دارد که به نهایت سرعت خواندن و نوشتن 550 مگابایت برسد. توجه داشته باشید که SSDها بسیار سریع هستند و می­‌توانند روی سرعت کلی کامپیوتر و سرعت لود برنامه­‌های مختلف تاثیر بالایی داشته باشند.
  •  هارد NVME SSD: این مدل، دومین مدل هارد SSD می­‌باشد که دارای استاندارهای طلایی است. NVME مخفف non­-volatile memory express یا رابط کنترل­‌کننده میزبان حافظه غیرفرار است و بسیار سریع می­‌باشد. این فناوری طراحی شده تا به SSD اجازه دهد به بیش­ترین سرعت خود برسد. این امر به این معنی است که NVME قادر است مستقیما با PCI­های روی کامپیوتر ارتباط برقرار کند و احتیاجی به استاندارهای SATA نخواهد داشت. تفاوت هارد ssd با nvme در سرعت بالای NVME است که سرعت خواندن و نوشتن در آن می­تواند به 3600 مگابایت در ثانیه برسد.

بهترین هارد اینترنال برای گیم، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

یکی از مشکلاتی که گیمرها در گذشته با آن روبه‌رو بودند، کمبود حافظه بود. مدتی قبل، انواع هارد اینترنال گیمینگ از حافظه کافی برخوردار نبودند و گیمرها پس از مدتی، با کمبود فضا مواجه می‌شدند. اما امروزه با انواع مختلف حافظه‌های داخلی و هاردهای اینترنال که در بازار موجود است، این مشکل دیگر به فراموشی سپرده شده است.
اما همان‌طور که گفته شد، انتخاب هارد مناسب برای سیستم‌های گیمینگ، مسئله‌ بسیار مهمی است. سیستم‌های گیمینگ به طور معمول گرافیک بالایی دارند، بازی‌ها حجم زیادی از فضای حافظه را اشغال می‌کنند و همه این‌ها نیازمند این است که هارد اینترنال خوب برای بازی نصب شود تا از سرعت مقبولی برخوردار باشد و گیمر حین بازی به مشکل برخورد نکند.
از این جهت است که بهترین هارد اینترنال برای گیم، باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد، تا بتواند نیاز گیمرها و سیستم مورد استفاده آن‌ها را تامین کند.

چند راهنمای خرید هارد اینترنال گیمینگ که باید به آن‌ها توجه شود:

1. ظرفیت هارد: بدیهی است که اولین نکته‌ای که هنگام خرید هارد برای سیستم گیمینگ باید به آن توجه کرد، حافظه آن است. اطلاعاتی که از سیستم گیمینگ داخل هارد اینترنال ذخیره می‌شود، حجم زیادی داشته و شما باید هاردی تهیه کنید، که از ظرفیت خوبی برخوردار باشد. ظرفیت هارد انتخابی، به نیاز و میزان استفاده شما از سیستم گیمینگ بستگی دارد. پیشنهاد ما این است که هارد انتخابی شما، حداقل دو ترابایت ظرفیت داشته باشد.

2. سرعت هارد: دومین نکته مهم در مورد هارد اینترنال سرعت آن است. بدیهی است که سرعت انتقال و ذخیره اطلاعات امر بسیار مهمی برای هر سیستمی است، علی الخصوص سیستم گیمینگ یا سیستم‌هایی که برای طراحی و برنامه‌نویسی استفاده می‌شوند، که هر لحظه باید حجم زیادی از اطلاعات را ذخیره کنند. به طور معمول سرعت 150 مگابایت بر ثانیه برای یک هارد اینترنال مورد استفاده سیستم گیمینگ، مناسب است.

3. اتصال: مورد بعدی که در انتخاب هارد اینترنال گیمینگ مهم است، نوع اتصال آن است. هاردهای اینترنال معمولاً اتصال SATA را ارائه می‌دهند. اتصالات مختلفی از این نوع وجود دارد، اما  اتصال SATA3 بین انواع اتصالات، از بیشترین سرعت برخوردار است و همیشه اولین و بهترین پیشنهاد، برای سیستم‌های گیمینگ است.

4. حافظه کش: در گذشته چندان به اهمیت حافظه کش در خرید هارد اینترنال توجه نمی‌شد، اما امروزه این موضوع توجه خوبی را به خود جلب کرده است. حافظه کش هارد اینترنال روی سرعت آن موثر است، در واقع هر چه حافظه کش کمتر باشد، سرعت انتقال اطلاعات بیشتر است.

بهترین هارد اینترنال گیمینگ

انواع هاردهای اینترنال با ویژگی‌های گفته شده وجود دارند، اما دو مورد از این هاردهای اینترنال، موارد پیشنهادی همیشگی بروزکالا برای شما هستند.

1. هارد اینترنال HDD Black برند WD:

این هارد پر سرعت، گارانتی 5 ساله داشته و با عملکردی پیشرفته، دارای قابلیت‌هایی است که مورد نیاز هر سیستم گیمینگ می‌باشد. فناوری کش داینامیک و StableTrac از جمله این قابلیت‌ها هستند. این هارد اینترنال HDD Black برند WD دارای ظرفیت‌های بین 500 گیگ تا شش ترابایتی می‌باشد. حافظه کش این هارد شصت و چهار و یا 256 مگابایت می‌باشد. همچنین اتصال آن از نوع SATA 3 است که همان‌طور که گفته شد، بهترین و استانداردترین نوع اتصال است.
میانگین سرعت ذخیره اطلاعات در این سری هارد 180 مگابایت در ثانیه است که در هنگام خواندن فایل‌های با حجم زیاد، بسیار بالاتر رفته و به 282 مگابایت در ثانیه می‌رسد! همین یک مورد می‌تواند به خوبی شما را از میزان مرغوب بودن هارد مشکی WD آگاه کند.

 

هارد اینترنال HDD Black برند WD 
 

2 . هارد اینترنال BarraCuda برند Seagate:

هارد اینترنال BarraCuda از برند Seagate به طور معمول برای سیستم‌های خانگی و معمولی استفاده می‌شود. اما مدل COMPUTE PRO آن با شش ترابایت ظرفیت، دارای سرعت بسیار بالا بوده و نصب هارد اینترنال نیز روی سیستم، از ویژگی‌های مثبت آن می‌باشد.

 

هارد اینترنال BarraCuda برند Seagate

 

سخن پایانی

لذتی که شما از بازی کردن و گیم می‌برید، وابسته به سرعت عملکرد سیستم گیمینگ، خرید کارت گرافیک گیمینگ با کیفیت و میزان مرغوب بودن قطعات استفاده شده در ساختار کامپیوتر شما است. بروزکالا همواره در تلاش است تا علاوه بر ارائه بهترین محصولات، مقالاتی را به عنوان راهنمای خرید، برای شما تهیه کند تا شما بتوانید با آگاهی کامل، نسبت به خرید اقدام کنید.

 

- سوالات متداول:

1 . برای کنسول‌های بازی استفاده از چه هاردی مناسب‌تر است؟
برای کنسول‌های بازی ( مانند X box، PS و ... ) به طور معمول خرید هارد اکسترنال مناسب‌تر است، در حالی که برای سیستم کامپیوتری گیمینگ، معمولاً هارد اینترنال استفاده می‌شود.

2 . آیا یک هارد اینترنال پانصد گیگابایتی برای سیستم گیمینگ کافی است؟
اگر بیشتر بازی‌های کم‌حجم، ساده و سبک می‌کنید، ممکن است این ظرفیت حافظه برای شما کافی باشد. اما از آن‌جایی که اکثر بازی‌های محبوب امروزی حجم حداقل 20-30 گیگابایتی دارند و گاهی حتی به 100 گیگابایت می‌رسند، پیشنهاد ما به شما این است که از هاردی با ظرفیت بالاتر استفاده کنید.