چگونه مشخصات کارت گرافیک کامپیوتر را بفهمیم | ویدئوی آموزشی

در دنیای امروز که کار با انواع کامپیوتر به بخشی از روال روزمره‌ همگی ما تبدیل شده است، خرید کارت گرافیک خوب برای کامپیوتر یا لپ تاپ از ضروریات محسوب می‌شود. به خصوص اگر از آن دسته افرادی باشید که به طور حرفه‌ای اهل بازی‌های کامپیوتری به‌روز هستند، قطعا لزوم برخورداری از کارت گرافیکی با ظرفیت بالا را حس کرده‌اید. یکی از سوالات متداول از کارشناسان بروز کالا این است که چگونه مشخصات کارت گرافیک کامپیوتر خود را ببینیم؟ بنابراین تصمیم گرفتیم در این مطلب به نحوه پیدا کردن مدل کارت گرافیک در ویندوز ۷ و ۱۰ و مشخصات گرافیک سیستم عامل مک بپردازیم. البته در این مقاله صرفا به اینکه چگونه مشخصات کارت گرافیک را پیدا کنیم بسنده می‌کنیم. اگر درباره اینکه کارت گرافیک چیست و چه نقشی در سیستم دارد و یا پردازنده گرافیکی (GPU) چیست نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، مقاله نقش کارت گرافیک در کامپیوتر را مطالعه کنید.

چگونه مشخصات کارت گرافیک را پیدا کنیم؟

با روش‌هایی که در ادامه آموزش داده می‌شود، به راحتی می‌توانید بفهمید که اطلاعات کارت گرافیک چیست؟ و حافظه آن چقدر است.

نحوه پیدا کردن مدل کارت گرافیک در ویندوز ۱۰

اگر سیستم عامل شما ویندوز ۱۰ است برای پيدا كردن مشخصات كارت گرافيك مراحل زیر را طی کنید:

  1. روی صفحه‌ دسکتاپ کلیک-راست کنید و گزینه‌ Display Settings را انتخاب نمایید.
  2. در پنجره‌ Display Settings گزینه‌ Advanced Display Settings را انتخاب و سپس روی گزینه‌ Display Adapter Properties کلیک کنید.
  3. در سربرگ Adapter شما قادر خواهید بود برند کارت گرافیک سیستمتان و میزان حافظه‌ آن را مشاهده نمایید.

همچنین می‌توانید با کلیک روی منو Start، انتخاب گزینه‌ Settings و سپس با ورود به بخش System گزینه‌ Advanced Display Settings را بیابید. آنگاه روی Display Adapter Properties کلیک کنید تا مشخصات کارت گرافیک در ویندوز 10 به شما نمایش داده شود.

نحوه پیدا کردن مدل کارت گرافیک در ویندوز ۷

اگر سیستم عامل شما ویندوز ۷ است مراحل زیر را طی کنید:

  1. روی صفحه‌ دسکتاپ کلیک-راست کنید و گزینه‌ Screen Resolution را انتخاب نمایید.
  2. روی لینک Advanced Settings کلیک کنید.
  3. وارد سربرگ Adapter شوید تا بتوانید مشخصات کارت گرافیک سیستمتان را مشاهده کنید.

علاوه بر این، با ورود به بخش Control Panel و انتخاب گزینه‌ Appearance and Personalization Settings نیز قادر خواهید بود به پنجره‌ Display Adapter دسترسی پیدا کنید تا مشخصات کارت گرافیک به شما نشان داده شود.

پیشنهاد مطالعه: چگونه بهترین کارت گرافیک را انتخاب کنیم؟

نحوه پیدا کردن مدل کارت گرافیک در مک بوک

اگر سیستم عامل شما macOS است برای دیدن گرافیک کامپیوتر مراحل زیر را طی کنید:

  1. روی آیکون Apple Menu که در گوشه بالایی و سمت چپ صفحه قرار دارد، کلیک و گزینه About This Mac را انتخاب کنید.
  2. در سربرگ Overview می‌توانید اطلاعات پایه‌ای سخت‌افزارهای کامپیوترتان را مشاهده نمایید که شامل مواردی مثل میزان حافظه، نوع پردازنده و مشخصات کارت گرافیک می‌باشد.
  3. برای دسترسی به اطلاعات بیشتر، روی System Report کلیک کنید. در صفحه‌ای که مقابلتان به نمایش درمی‌آید زیر Hardware، روی گزینه Graphics/Displays کلیک نمایید.

دسترسی از طریق کنترل پنل ویژه‌ کارت گرافیک

برخی از کارت‌های گرافیک کنترل پنل مخصوص به خود را دارند که با کلیک-راست روی صفحه دسکتاپ می‌توانید به آن دسترسی یابید. در اینجا باید به دنبال گزینه‌ای با عنوان Graphics Properties بگردید که با کلیک روی آن قادر خواهید بود تنظیمات و اطلاعات مربوط به کارت گرافیک سیستمتان را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: چطور کارت گرافیک را آپدیت کنیم؟

نحوه پیدا کردن مدل کارت گرافیک

جمع بندی

در این مقاله درباره اینکه چگونه مشخصات کارت گرافیک کامپیوتر را بفهمیم صحبت کردیم. با همه‌ این‌ها خوب است به این نکته توجه داشته باشید که حافظه کارت گرافیک به تنهایی تعیین‌کننده‌ عملکرد آن نیست. اگرچه به طور کلی بیشتر بودن VRAM کیفیت عملکرد کارت گرافیک را ارتقا می‌دهد، اما عملکرد واقعی کارت گرافیک به عوامل دیگری هم وابسته است. برای نمونه، معماری کارت گرافیک، فرکانس کلاک، کلاک حافظه، نرخ پیکسل و... از مواردی هستند که اگر بخواهید کارایی کامل یک کارت گرافیک را مشخص کنید، باید آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهید. این به آن معنی است که اگر برای مثال شما دو کارت گرافیک در اختیار داشته باشید که یکی ۲ گیگابایتی و دیگری ۴ گیگابایتی باشد، لزوما نمی‌توان با چشم بسته گفت که کارت گرافیک ۴ گیگابایتی بهتر از دیگری است؛ چراکه ممکن است فاکتورهای دیگر آن ضعیف باشد. با این وجود در مورد دو کارت گرافیکی که تمام ویژگی‌های دیگر آن‌ها مشابه یکدیگر است، موردی که ۴ گیگی باشد، قطعا از مورد ۲ گیگی بهتر خواهد بود.

امیدواریم که از این مطلب لذت برده باشید. اگر قصد خرید کارت گرافیک دارید، برای دریافت اطلاعات تخصصی در این زمینه می‌توانید با کارشناسان بروز کالا در تماس باشید.

سوالات متداول

  1. آیا کارت گرافیکی که حافظه­ بیشتری دارد، بازی­‌ها را با سرعت بالاتر اجرا می­‌کند؟

حافظه­ بیشتر کارت گرافیک، بیشتر باعث می­‌شود تا تصاویر، ویدیوها و انیمیشن­‌های بازی با وضوح و کیفیت بالاتری نمایش داده شوند. اگرچه این عامل هم می­‌تواند روی سرعت اجرای بازی تاثیرگذار باشد، اما سایر ویژگی­‌های کارت گرافیک تاثیر بیشتری روی سرعت اجرا دارند.

  1. برای اجرای بازی­‌های سنگین کارت گرافیک چند گیگی مناسب است؟

برای این کار شما به کارت گرافیک حداقل ۶ گیگا بایتی نیاز خواهید داشت، البته باز هم همه چیز به بازی­‌ای که مد نظر دارید بستگی دارد. اگر قصد اجرای بازی خاصی را دارید، باید تحقیق کنید که خود آن بازی به خصوص، به چه میزان حافظه­ گرافیکی نیاز دارد.

  1. لپ تاپی که کارت گرافیک Integrated دارد، چند گیگی است؟

وقتی در مشخصات لپ تاپی نوشته شده باشد کارت گرافیک Integrated است، یعنی کارت گرافیک آن از نوع یکپارچه است و اصلا حافظه­ مجزا ندارد، بلکه به‌طور خودکار از رم لپتاپ برای این منظور استفاده می‌­شود.

4. از کجا بفهمیم لپ تاپ گرافیک مجزا دارد ؟

در بخش جستجوی ویندوز عبارت «Device Manager» را تایپ کنید. قسمت Display Adapter را باز کنید. اگر بیش از یک دستگاه را در این بخش مشاهده می‌کنید، سیستم شما دارای پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی است.

5. توجه به کارت گرافیک در حین خرید کامپیوتر و خرید لپ تاپ مهم است؟ 

بله، چراکه هر چه اطلاعات زودتر پردازش و نمایش داده شوند، تجربه کاربری بهتری از فعالیت گرافیکی خواهید داشت.