انواع کارت گرافیک های Nvidia و AMD

بسیاری از متخصصین حوزه رایانه به ما پیشنهاد می‌کنند برای بهره بردن از عملکردی بهتر در استفاده از نرم‌افزارهای مختلف، از کارت گرافیک Nvidia برای رایانۀ خود استفاده کنیم. بدون شک یکی از دلایل این پیشنهاد این است که همچنان بسیاری از نرم‌افزارهای کاری مورد نیاز شرکت‌های مختلف به مراتب عملکرد بهتری با کارت‌های Nvidia دارند. اما نباید ناگفته بماند که کارت گرافیک AMD نیز در حال بهینه‌سازی و رسیدن به Nvidia است و در بعضی موارد، گوی سبقت را نیز از آن ربوده است. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی بروزکالا  با ما همراه باشید تا با این دو نوع کارت گرافیک آشنا شوم. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • مسیر تکامل و تغییر پردازنده های گرافیکی
  • کدام کارت گرافیک مناسب تر است؟
  • کارت گرافیک چند تا داریم؟
  • انواع کارت گرافیک های Nvidia و AMD
  • انتخاب بین انویدیا و AMD

مسیر تکامل و تغییر پردازنده های گرافیکی

بیایید قبل از بررسی این که در حال حاضر چند نوع کارت گرافیک داریم، مسیر تغییرات این قطعات سخت افزاری را بررسی کنیم. البته پیشنهاد می‌کنیم اگر آشنایی ابتدایی با اینکه نقش کارت گرافیک در کامپیوتر و لپ تاپ ندارید، ابتدا از مقاله ما در این زمینه بازدید و بعد سراغ مقاله حاضر با موضوع انواع کارت گرافیک بیایید. برگردیم به بحث. در سیستم های اولیه کامپیوترهای شخصی، این تنها پردازنده اصلی بود که وظیفه ترجمه و تبدیل اطلاعات به تصاویر را به عهده داشت. این داده ها در فضاهای ویژه ای به نام فریم بافر نگهداری می شدند و سپس در زمان لازم به نمایشگر منتقل می شدند.

اما اکثر پردازنده های اصلی چند منظوره در انجام چنین فرایندهایی برتری چندانی نداشتند و در نتیجه نمی توانستند کارایی لازم را ارائه دهند. این جا بود که رابط های گرافیکی وارد کار شدند و از شتاب دهنده های گرافیکی برای رسیدگی به برخی از کارهای تخصصی تر که CPU قادر به انجام آنها نبود، استفاده شد. با محبوبیت بیشتر رابط های کاربری گرافیکی یا GUI، که اکثرا نیز در سیستم عامل های مدرن تر مانند ویندوز یافت می شدند، استفاده از انواع کارت گرافیک ها اهمیت بیشتری یافت. نوع پردازنده گرافیکی در کامپیوترها روی قیمت آنها نیز تاثیر زیادی داشت و در بررسی قیمت کیس کامپیوتر می شد تاثیر نوع رابط گرافیکی روی قیمت این محصولات را متوجه شد.

در نتیجه این پردازنده به تدریج تکامل بیشتری یافتند و انواع کارت های گرافیک پیشرفته با کارایی و قدرت بیشتر تولید شد. پردازنده‌ های گرافیکی امروزی در پردازش مقادیر زیادی از اطلاعات تصویر و انجام وظایف موازی بسیار خوب هستند و نه تنها در نمایش متن و گرافیک در رابط‌های گرافیکی پنجره‌ دار عملکرد خوبی دارند، بلکه در پردازش گرافیک‌ های سه‌ بعدی پیچیده مورد نیاز برای تجربه ‌های بازی مدرن، بسیار سریع هستند.

 پردازنده‌ های گرافیکی متفاوت همچنین می ‌توانند فرآیندهای دیگری را که شامل دستکاری داده ‌های زیادی به صورت موازی هستند را نیز به طور مؤثر اجرا کرده که همین ویژگی آنها را برای برخی از برنامه ‌های خارج از بازی نیز مفید می‌ کند. کسانی که به دنبال خرید لپ تاپ مناسب گیم هستند قطعا باید به نوع پردازنده به کار رفته در آن سیستم توجه بیشتری کنند.

پیشنهاد مطالعه: چگونه مشخصات کارت گرافیک را بفهمیم

کارت گرافیک چند تا داریم؟

کدام کارت گرافیک مناسب تر است؟

تا این جا متوجه شدید که تا چه میزان انواع کارت گرافیک ها می توانند در عملکرد سیستم نقش مهمی را ایفا کنند. اما به همان میزان که فناوری ساخت این قطعات سخت افزاری پیشرفت می کند، تنوع این قطعات نیز بیشتر می شود و با چند نوع کارت گرافیک داریم. در نتیجه با وجودی که می دانیم پردازنده های گرافیکی تا چه میزان اهمیت دارند، در بین انواع کارت گرافیک های موجود کدام یک را باید انتخاب کرد؟

انتخاب گسترده ای از گزینه های GPU از تولید کنندگان مختلف وجود دارد که قطعا در قدم اول نمی توان تشخیص داد کدام یک به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد. در نتیجه در قدم اول باید با انواع کارت گرافیک های موجود آشنا بود و در ادامه نیز با اصول اولیه نحوه عملکرد آنها، تفاوت هایی که بین انواع پردازنده های گرافیکی وجود دارد و نحوه انتخاب اصولی یک کارت گرافیک برای سیستم آشنا بود. علاوه بر این باید با در نظر گرفتن نوع سیستم و دلایل خرید لپ تاپ یا یک کامپیوتر دسکتاپ، در انتخاب بهترین پردازنده گرافیکی دقت بیشتری کرد.

بیشتر بخوانید : گرافیک اختصاصی بهتر است یا گرافیک یکپارچه

کارت گرافیک چند تا داریم؟

تنوع کارت گرافیک ها را می توان از چند نظر بررسی کرد. در درجه اول تکنولوژی ساخت و تولید این محصولات توسط تولید کنندگان مختلف است و در بخش دیگر، نوع این پردازنده و نحوه قرارگیری شان در سیستم های کامپیوتری مد نظر است. انواع کارت گرافیک ها را در قدم اول می توان به انواع داخلی و خارجی دسته بندی کرد. برخی از این پردازنده های گرافیکی به صورت مجزا هستند و برخی نیز جزو انواع یکپارچه. بر این اساس می توان آنها را به چهار دسته زیر تقسیم بندی کرد:

  • کارت گرافیک های روی برد
  • انواع PCI Express
  • AGP
  • کارت گرافیک های خارجی

کارت گرافیک های روی برد

دسته اول انواع کارت گرافیک های موجود جزو دسته ای هستند که روی برد سوار می شوند و به آن ها کارت گرافیک های آنبرد ( ON BOARD ) گفته می شود. اکثر سیستم شخصی موجود در بازار در حال حاضر به جای استفاده از کارت گرافیک جداگانه که یک اسلات توسعه یافته را اشغال می کند، دارای یک گرافیک داخلی است که روی برد سوار شده است. این سیستم ها اصطلاحا به انواع کارت گرافیک های داخلی مجهزند.

این دسته از کارت گرافیک ها معمولا به اندازه کافی برای اجرای بازی های گرافیکی فشرده یا رمزگشایی ویدئوهایی با کیفیت بسیار بالا قوی نیستند. نکته دیگر این که این کارت گرافیک های داخلی را نمی توان به صورت جداگانه و فیزیکی حذف کرد و برای جایگزینی آنها با یک گرافیک جانبی باید ابتدا آنها را در تنظیمات بایوس کامپیوتر غیر فعال کرد. خود این کارت گرافیک های داخلی نیز انواع مختلفی دارند و با ظرفیت ها و قدرت های مختلفی در سیستم ها به کار می روند. با مادربرد و بررسی نوع گرافیک به کار رفته در سیستم می توان به این مهم پی برد.

کارت های گرافیک متصل به مادربرد را با عنوان انواع کارت گرافیک یکپارچه نیز می شناسند. کارت گرافیک های یکپارچه در کل در مقایسه با فناوری هایی که در ساخت سایر مدل کارت گرافیک ها وجود دارد، دارای کم ترین تنوع نیز هستند.

کارت گرافیک PCI Express

از سال 2009 استاندارد رایج مورد استفاده در کارت های ویدئویی PCI Express است. NVIDIA و ATI، دو شرکت بزرگ تولید کننده کارت گرافیک، تنها کارت های گرافیک PCI Express را تولید می کنند. PCI Express دارای سه معماری است که جدیدترین آنها PCI Express 3.0 است. برخی از کارت های گرافیک PCI Express این قابلیت را دارند که پردازش گرافیکی را با کارت گرافیک دیگری به اشتراک بگذارند. مادربرد و کارت گرافیک کامپیوتر باید از SLI برای کارت های NVIDIA یا CrossFire برای کارت های ATI پشتیبانی کنند. با استعلام قیمت کارت گرافیک و مقایسه آنها با سایر مدل ها می توان متوجه برتری این دست از پردازنده های گرافیکی نسبت به مدل های روی برد شد.

انواع کارت گرافیک

کارت گرافیک AGP

درگاه گرافیکی شتابدار یا AGP، نوع استاندارد کارت گرافیکی است که در اوایل تا اواسط دهه 2000  مورد استفاده بود. کارت های AGP امروزه به طور گسترده در دسترس نیستند، زیرا با PCI Express جایگزین شده اند و اکثر سازندگان سخت افزار پورت های AGP را در سیستم خود لحاظ نمی کنند. NVIDIA آخرین کارت گرافیک AGP خود را با سری GeForce 7 منتشر کرد. ATI کارت AGP سری Radeon HD 4000 را در سال 2008 منتشر کرد. با این حال، این شرکت از آن زمان نسخه جدیدی منتشر نکرده است.

کارت گرافیک های خارجی

از آن جایی که رایانه‌ های لپ ‌تاپ فضایی برای کارت گرافیک اضافی ندارند، برخی از تولیدکنندگان کارت ‌های گرافیک خارجی را برای تقویت گرافیک لپ ‌تاپ تولید کرده‌ اند. برخی از این کارت ها مبتنی بر Express Slot هستند، در حالی که برخی دیگر به صورت خطی برای یک مانیتور خارجی استفاده می شوند. انواع کارت گرافیک های خارجی نیز از نظر عملکرد و قیمت متفاوت اند و بسته به نوع نیاز در زمان خرید لپ تاپ یا کامپیوترهای دسکتاپ می توان یک گزینه مناسب را خریداری کرد. بهتر است ابتدا با استعلام قیمت کارت گرافیک و سپس در نظر گرفتن سطح عملکردی مورد نیاز، یک کارت گرافیک خارجی مناسب را خریداری کرد.

پیشنهاد مطالعه: آیا کارت گرافیک قابل ارتقا است؟ [همراه با ویدئوی آموزشی]

کارت گرافیک های قدیمی

تعدادی کارت گرافیک دیگر نیز علاوه بر این موارد وجود دارند که امروزه چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند و آنها را با عنوان انواع کارت گرافیک های قدیمی می شناسند. رابط این پردازنده های گرافیکی متفاوت است و از جمله آنها می توان به کارت گرافیک های استاندارد VESA LOCAL bus، PCL standard و کارت گرافیک های ISA. این کارت های گرافیک حتی دیگر قادر به پشتیبانی از نسخه های فعلی ویندوز نیز نیستند، چه رسد به اجرای بازی های ویدئویی یا برنامه ها و محتواهای گرافیکی. در نتیجه تنها در مواردی که کاربران به فکر ارتقا دادن یک سیستم قدیمی هستند، ممکن است به فکر خرید و استعلام قیمت کارت گرافیک PCL یا سایر موارد باشند.

بیشتر بخوانید : آیا وبکم میکروفون دارد ؟

انواع کارت گرافیک های Nvidia و AMD

اگر به صورت کلی بپرسیم که چند نوع کارت گرافیک داریم، مواردی که در بالا به آن اشاره شد را می توان به عنوان دسته بندی این قطعات سخت افزاری در نظر گرفت. اما خود این انواع کارت گرافیک ها را می توان مجدد به دسته های دیگری نیز تقسیم بندی کرد. بسته به شرکت تولید کننده، فناوری ساخت، ظرفیت و قدرتی که هر پردازنده گرافیکی ارائه می دهد، باز هم می توان گفت چندین کارت گرافیک در بازار وجود دارد.

دو شرکت بزرگ تولید کننده انواع کارت گرافیک شامل Nvidia و AMD می شوند. این دو شرکت بزرگ دنیا تنوع بالایی از انواع کارت گرافیک ها را تولید و عرضه می کنند. از انواع کارت گرافیک های آن برد یا پردازنده های یکپارچه گرفته تا انواع پیشرفته تر و کارت گرافیک های خارجی، توسط هر دوی این شرکت ها تولید می شوند.

این دو نام را می توان به عنوان برجسته ترین های حال حاضر در دنیای پردازنده های گرافیکی در نظر گرفت. به احتمال بسیار زیاد هر پردازنده گرافیکی را که خریداری کنید از یکی از دو شرکت انویدیا یا AMD است. البته ممکن است برخی از نام های دیگر نیز وجود داشته باشند. برای مثال ممکن است برخی کارت گرافیک ها توسط شرکت هایی مانند GIGABYTE، ASUS و MSI ساخته و عرضه شده باشند. این شرکت ها نیز در واقع چیپ های طراحی شده توسط انویدیا یا AMD را می گیرند و بر پایه این تراشه ها، انواع کارت گرافیک های اختصاصی خود را می سازند که باز هم از این فناوری ها استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید : چرا کارت گرافیک صدا می دهد؟ [ + بررسی 14 دلیل بسیار رایج ]

انتخاب بین انویدیا و AMD

با این حال برای بسیاری از کاربران لپ تاپ و کامپیوتر زمانی که بحث خرید لپ تاپ یا ارتقای یک سیستم از نظر گرافیکی مطرح می شود، انتخاب بین این دو نام کار دشواری است. هر سازنده پردازنده گرافیکی، انتخاب ‌ها و فناوری ‌های منحصر به ‌فرد طراحی خود را به میز می ‌آورد که منجر به گزینه ‌های زیادی برای انتخاب می‌شود.

از لحاظ تاریخی، این دو شرکت برای رهبری بازار پردازنده‌ های گرافیکی با یکدیگر رقابت کرده ‌اند و دائماً یکدیگر را مجبور به نوآوری به نفع مصرف‌کنندگان می‌ کنند. هر دو نقاط قوت و ضعف خود را دارند و هر دو گزینه های محکمی را ارائه می دهند. هر کدام را که انتخاب کنید، می‌توانید کارتی را پیدا کنید که مطابق با نیازهای شما باشد. خصوصا در ارتباط با انتخاب بهترین کارت گرافیک برای گیم یا اجرای محتوا و برنامه های گرافیکی با کیفیت بالا، هم انویدیا و هم AMD می توانند بهترین گزینه ها را ارائه دهند.

برای انتخاب بهترین گزینه بین این دو تولید کننده کارت گرافیک، بهتر است در درجه اول به معیارهای مهم انتخاب پردازنده گرافیکی برای سیستم توجه کرد. این که سیستم قدیمی است یا جدید، نوع رابط گرافیکی آن چیست، از چه نوع پردازنده ای می توان در سیستم استفاده کرد، تا چه سطحی امکان ارتقای گرافیک سیستم وجود دارد، سرعت و قدرت گرافیکی مورد نیاز چقدر است و سیستم برای چه نوع کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد.

حال در کنار این گزینه ها و مشخص کردن این که دقیقا هدف خرید کارت گرافیک چیست، بحث قیمت مطرح می شود که می توان با استعلام قیمت کارت گرافیک های انویدیا و AMD، مقرون به صرفه ترین را انتخاب کرد. هم در انویدیا و هم در بین پردازنده های گرافیکی AMD می توان گزینه های بسیار خوب و قدرت مندی را دریافت کرد. موارد دیگری که می توان از آنها برای مقایسه انواع کارت گرافیک های موجود در بازار استفاده کرد شامل موارد زیر می شود:

  • تعداد هسته های پردازنده گرافیکی
  • معماری ساخت پردازنده های گرافیکی
  • قدرت پردازنده های گرافیکی از نظر عملکرد بازی
  • مشخصات تکنولوژی ساخت پردازنده ها
  • میزان مصرف انرژی و کارایی و دوام باتری
  • درایورها و نرم افزارها
  • میزان در دسترس بودن راحت پردازنده گرافیکی

انواع کارت گرافیک کدامند

نتیجه گیری:

در این مقاله به بررسی انواع کارت گرافیک پرداختیم و بعد از معرفی 4 نوع سخت افزاری آن، به دو مدل Nvidia و AMD رسیدیم. جدیدترین سری پردازنده ‌های گرافیکی بازی Nvidia بر اساس معماری Ampere آن ساخته شده ‌اند. محبوب ‌ترین و قدرتمندترین پردازنده ‌های گرافیکی انویدیا آنهایی هستند که در سری 30 آن قرار گرفته اند. این مجموعه با افزایش قابلیت ‌های عملکردی، یکی از برجسته ترین انواع کارت گرافیک های موجود در بازار محسوب می شوند. انویدیا دارای طیف گسترده ای از پردازنده های گرافیکی است که نه تنها محصولات پرچمدار، بلکه تمامی مدل های پایین رده تا میان رده موجود در بازار را نیز پوشش می دهد و می توان تنوع بالایی از پردازنده ها را در این شرکت غول فناوری مشاهده کرد. AMD نیز دارای مجموعه ای از پردازنده های گرافیکی قدرت مند بازی است که از جمله آنها می توان به پرچمدار سری Radeon RX 6000 اشاره کرد که در ساخت آن از معماری RDNA 2 استفاده شده است. پردازنده های AMD نیز به وضوح جزو نمونه های قدرت مند بازار هستند. 

سوالات متداول

چرا کارت گرافیک شما مهم است؟

استفاده از یک کارت گرافیک مناسب در بین انواع کارت گرافیک های موجود در بازار برای دسترسی به سرعت بیشتر در ارائه تصاویر، تجربه بهتر بازی، امکان ویرایش و اجرای محتواهای نمایشی و گرافیکی به صورت بهینه تر و اجرای نرم افزارهای تخصصی گرافیکی مانند برنامه های CAD اهمیت زیادی دارد.

آیا امکان ارتقا و تعویض کارت گرافیک وجود دارد؟

این بستگی به نوع سیستم و نوع کارت گرافیک مورد استفاده در آن دارد. برای بسیاری از سیستم هایی که به انواع پردازنده های گرافیکی یکپارچه مجهزند، ممکن است تنها بتوان از کارت گرافیک های خارجی استفاده کرد. برای ارتقا سیستم های گیمینگ پیشرفته در بسیاری از مواقع امکان ارتقای کارت گرافیک وجود دارد. در خصوص کامپیوترهای دسکتاپ، به دلیل فضای آزادتری که در کیس وجود دارد ارتقا دادن کارت گرافیک یا حتی استفاده از یک پردازنده گرافیکی دوم نیز امکان پذیر است. حتی می توان با بررسی قیمت کیس کامپیوتر، یک کیس جدید با یک گرافیک قدرت مندتر را خریداری کرد.

پردازنده انویدیا بهتر است یا AMD؟

هم پردازنده های تولید شده توسط انویدیا و هم پردازنده های گرافیکی تولید شده توسط AMD دارای طیف گسترده ای از کیفیت ها و قدرت ها هستند و در کل هم دو، نامی شناخته شده و برجسته در زمینه تولید انواع کارت گرافیک های موجود در بازار هستند. هر کدام دارای یک سری نقاط قوت و یک سری ایرادها هستند و نمی توان دقیقا گفت که کدام یک می تواند گزینه بهتری برای خرید باشد. باید برای انتخاب بین انویدیا و AMD، تک تک پردازنده های موجود در یک سطح را با هم مقایسه کرد.