آیا لپتاپ ایرانی ارزش خرید دارد؟

در بازار لپ تاپ در ایران می توان با برندهای مختلفی آشنا شد. برندهایی که هر کدام به یک کمپانی بزرگ و شناخته شده در دنیا تعلق دارند. از برندهای کره ای گرفته تا لپ تاپ هایی که مونتاژ کشورهایی مانند ویتنام و چین هستند. اما در بین نام هایی که در بازار خرید و فروش لپ تاپ می شنویم، هیچ یک از برندهای اپل، ایسوس، ایسر، لنوو و ... ساخت کشور ایران نیستند.

برای بسیاری از کسانی که قصد خرید کیس یا لپ تاپ را دارند، قطعا تا کنون این سوال پیش آمده که آیا لپ تاپ ایرانی وجود دارد یا خیر؟ در زمینه خرید محصولات مختلف می توان به نام برندهای معتبر و نام آشنای ایرانی اشاره کرد. اما در خصوص خرید لپ تاپ نیز می توان به یک برند نام آشنای ایرانی رسید یا خیر؟

اگر برای شما هم پیش آمده که آیا لپ تاپ ایرانی نیز وجود دارد و اگر وجود دارد آیا این برندها و مدل‌ها کارایی لازم را دارند یا خیر، با ما در این مقاله از بروزکالا همراه شوید. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • تلاش ها برای ساخت لپ تاپ ایرانی
  • ماتریکس، اولین لپ تاپ ایرانی برای خرید
  • مزیت های تولید لپ تاپ ایرانی چیست؟
  • لپ تاپ ایرانی ماتریکس چه مشخصات و ویژگی های دارد؟
  • تلاش یک تیم خلاق برای تولید یک محصول ایرانی
  • قیمت لپ تاپ ایرانی ماتریکس
  • آیا خرید لپ تاپ ایرانی ارزشش را دارد؟

 ساخت لپ تاپ ایرانی

تلاش ها برای ساخت لپ تاپ ایرانی

در ایران مسئولان و فعالان در حوزه تکنولوژی سال هاست که به دنبال تولید لپ تاپ ایرانی هستند. اما در این مسیر قطعا دشواری های زیادی وجود داشته که موجب شده تولید این محصولات با محدودیت ها و چالش های زیادی رو به رو شود. محدودیت‌هایی مانند 1) تحریم های چهارگانه جهانی علیه اقتصاد ایران، 2) نوسانات بالای ارز، 3) بی ثباتی در بازار، 4) عدم پشتیبانی های لازم از تولید کنندگان و طراحان لپ تاپ، 5) نبودن قطعات و عدم دسترسی به واردات تجهیزات لازم و مواردی از این دست تلاش های صورت گرفته در زمینه ساخت لپ تاپ ایرانی را با بن بست های زیادی مواجه کرده است. شرکت ها و تولید کننده های زیادی در این مسیر قدم گذاشتند که اکثر آنها تا کنون به جایی نرسیده اند.

در زمینه تولید، برخی از طراحان در تلاش برای مونتاژ سیستم های MSI در ایران بودند تا دسکتاپ و لپ تاپ هایی با این برند را به عنوان نمونه ساخت داخل به بازار عرضه کنند. اما این پروژه نیز با شکست مواجه شد، چرا که نه تنها بسیاری از برندها اجازه مونتاژ در ایران را نداده اند، بلکه از نظر ارزیابی های اقتصادی با شرایط کنونی اجرای چنین ایده ها و طرح هایی هیچ توجیه اقتصادی ندارد. برای مونتاژ لپ تاپ هایی متنوع در ابعاد و اندازه های مختلف به زیرساخت های ویژه ای نیاز است که در حال حاضر ایران فاقد این مشخصات است.

با این حال تا زمانی که فشارهای اقتصادی و بار تحریم ها به این حد نرسیده بود، شرکت های کوچکی در این زمینه قدم گذاشته بودند و حتی در زمینه تولید برخی قطعات سخت افزاری و تجهیزات کامپیوتری نیز موفق عمل کردند. ماتریکس یکی از این مثال‌هاست. 

پیشنهاد مطالعه: لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر

ماتریکس، اولین لپ تاپ ایرانی برای خرید

اما با وجود تمام محدودیت ها و مشکلاتی که در مسیر تولید لپ تاپ های ایرانی وجود داشته است، به نظر می رسد خبرهای خوبی در این زمینه در راه است. یک شرکت ایرانی به نام شرکت رایانیتو مدعی شده که موفق به تولید اولین محصول ایرانی شده و می تواند اولین لپ تاپ ایرانی خود را به تولید انبوه برساند. ماتریکس نام اولین لپ تاپی است که در ایران و توسط متخصصین حوزه تکنولوژی ایرانی ساخته شده است. تیم سازنده این لپ تاپ مدعی هستند که موفق به تولید یک محصول با کیفیت ایرانی شده اند و می توانند این محصول را به صورت انبوه تولید کنند.

لپ تاپ ایرانی

مزیت های تولید لپ تاپ ایرانی چیست؟

قطعا اگر یک محصول داخلی با کیفیت داشته باشیم می توان به مزیت های زیادی دست یافت. اولین و مهم ترین مشخصه ای که یک لپ تاپ تماما ساخت ایران می تواند داشته باشد، قیمت مقرون به صرفه آن است. از آن جایی که با استعلام قیمت لپ تاپ از بروزکالا می توان متوجه شد، قیمت این محصولات خصوصا در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

به همین دلیل نیز هدف اصلی و اول تولید لپ تاپ های ساخت ایران، ارائه ارزان ترین لپ تاپ داخلی به کاربران است. یک محصول با کیفیت داخلی که تمام مراحل ساخت آن در داخل دنبال شده است قطعا می تواند قیمتی مقرون به صرفه تر را برای خرید به کاربران پیشنهاد دهد. این مدل می تواند به خوبی با نیاز کاربران ایرانی مطابقت داشته باشد و دانشجویان و دانش آموزان در درجه اول قطعا اولین کاربران هدف تولید این محصول ایرانی خواهند بود.

اگر این قدم اول در تولید لپ تاپ ایرانی با موفقیت برداشته شود، می توان به آینده امیدوار بود تا با تولید محصولات بیشتری در حوزه فناوری، امکان خرید محصولات تولید داخل برای کاربران بیشتر فراهم شده و تنوع بیشتری از این لپ تاپ ها در بازار ایران در دسترس کاربران علاقه مند باشد. هدف اصلی تولید کننده لپ تاپ ماتریکس، حمایت از تولید داخلی و طراحی یک مدل تمام ایرانی است.

پیشنهاد مطالعه: آیا خرید لپ تاپ ارزان امکان پذیر است

مزیت های تولید لپ تاپ ایرانی چیست؟

لپ تاپ ایرانی ماتریکس چه مشخصات و ویژگی های دارد؟

در ادامه بهتر است ببینیم که لپ تاپ تماما ایرانی ماتریکس با چه مشخصات فنی و سخت افزاری تولید شده است. اولین مورد در خصوص این لپ تاپ استفاده از یک پردازنده مرکزی چهار هسته ای است. در لپ تاپ ماتریکس از یک CPU چهار هسته ای استفاده شده که می توان آن را در رده لپ تاپ هایی با قدرت پردازشی متوسط در نظر گرفت. این میزان قدرت پردازش قطعا برای کارهای روزمره و خصوصا برای دانشجویان و دانش آموزان گزینه ایده آلی خواهد بود.

علاوه بر این، رم به کار رفته در این مدل قابلیت ارتقا یافتن به 8 گیگابایت را نیز دارد و در کنار رم، از حافظه داخلی یک ترابایتی SSD و HDD نیز در این مدل استفاده شده است. با وجودی که هنوز اندازه دقیق نمایشگر این لپ تاپ مشخص نشده، اما بر طبق داده های موجود، صفحه نمایش لپ تاپ ماتریکس با کیفیت فول اچ دی طراحی شده است. در این مدل می توان از یک پورت HDMI 4K نیز استفاده کرد.

ویژگی قابل توجه بعدی این مدل باتری به کار رفته در آن است. در این لپ تاپ از یک باتری لیتیوم پلیمری چهار هسته ای استفاده شده که بر اساس ادعاها، جزو باتری های کارامد و با طول عمر بالا محسوب می شود. ظرفیت این باتری 20 هزار میلی آمپر بر ساعت است و بر اساس اطلاعات موجود می تواند تا مدت زمان 24 ساعت شارژدهی داشته باشد. البته گفته شده این میزان شارژدهی برای انجام کارهای معمولی و روتین است و قطعا در صورت استفاده دستگاه برای کارهای سنگین تر، این مدت زمان کاهش می یابد. البته در خصوص این لپ تاپ ها احتمال بسیار زیاد نباید انتظار اجرای کارهای گرافیکی سنگین را داشت و از آن جایی که حتما نمی توان با خرید کارت گرافیک لپ تاپ آن را ارتقا داد، قطعا نمی توان انتظار داشت که از این لپ تاپ ایرانی برای انجام چنین کارهایی بتوان استفاده کرد.

در خصوص نرم افزار به کار رفته در این مدل نیز باید گفت که طراحان لپ تاپ ایرانی ماتریکس برای این مدل از سیستم عامل لینوکس استفاده کرده اند و این نسخه اختصاصی شرکت ایرانی رایانیتو است. از ویژگی های خلاقانه تر لپ تاپ ایرانی ماتریکس نیز می توان به وجود یک تاچ پد 7 اینچی که از قابلیت لمس پنج انگشتی همزمان بهره مند است اشاره کرد. با وجود چنین مشخصه ای می توان هر نوع ژست حرکتی مورد نظر را روی آن پیاده کرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین لپ تاپ ایسوس (asus)

لپ تاپ ایرانی ماتریکس

تلاش یک تیم خلاق برای تولید یک محصول ایرانی

تیمی که کار طراحی و تولید لپ تاپ ایرانی ماتریکس را انجام داده است، مدعی است که با کمترین بودجه و امکانات ممکن توانسته یک طراحی خلاقانه را انجام دهد و تلاش آنها برای تولید یک محصول با کیفیت ایرانی موفقیت آمیز بوده است.

آنها تلاش های بسیار زیادی برای طراحی ظاهری زیبای این مدل داشته اند و در خصوص ساختار نرم افزاری این لپ تاپ نیز مدعی اند که با انجام یک سری به روز رسانی ها در درایورهای سیستم عامل و اعمال تغییراتی ظاهری در رابط کاربری آن، فضای نرم افزاری سیستم نیز بسیار جالب توجه شده است. اما با وجودی که این مدل اکنون آماده تولید انبوه عرضه به بازار است، هنوز پشتیبانی مالی لازم برای تولید آن صورت نگرفته است.

قیمت لپ تاپ ایرانی ماتریکس

نکته مهم مورد نظر کاربران برای خرید چنین محصولی، صرف هزینه ای کمتر برای خرید یک محصول ایرانی است. قطعا با تولید یک محصول داخلی انتظار می رود این محصول با قیمتی مناسب تر عرضه شود تا بتواند در رقابت با محصولات مشابه خارجی موفق عمل کند.

از این رو تیم سازنده این لپ تاپ ایرانی مدعی شده اند که می خواهند لپ تاپ ماتریکس را با قیمتی مقرون به صرفه و کمتر از قیمت ده میلیون به بازار عرضه کنند. اگر چنین ادعایی عملی شود، قطعا داشتن یک لپ تاپ با چنین مشخصاتی آن هم با قیمت زیر ده میلیون تومن می تواند نظر کاربران را به خود جلب کند.

پیشنهاد مطالعه: لپ تاپ خوب برای انجام کارهای گرافیکی

قیمت لپ تاپ ایرانی ماتریکس

نتیجه گیری: آیا خرید لپ تاپ ایرانی ارزشش را دارد؟

هنوز برای تصمیم گیری برای این که آیا این لپ تاپ ایرانی برای خرید مناسب است یا خیر، بسیار زود است و باید منتظر عرضه و تولید انبوه آن بود. در واقع باید دید آیا این مدل تا چه میزان با ادعاهای تولید کنندگان آن مطابقت دارد و آیا می تواند جایگزینی مناسب برای مدل های مشابه خارجی شود یا خیر؟

اگر لپ تاپ ایرانی ماتریکس بتواند هم از نظر سخت افزاری و هم عملکرد نرم افزاری نیاز و توقع کاربران را برآورده کند و از طرفی نیز با همین قیمت مناسب و ارزان به بازار عرضه شده و در اختیار کاربران قرار بگیرد، قطعا می تواند جزو برند های موفق بازار باشد.

با این حال اما تا کنون محصولات الکترونیکی که ساخت ایران بوده اند، مانند برخی مدل گوشی های هوشمند یا تبلت ها نتوانسته اند به موفقیت چشم گیری برسند و در رقابت با مدل های خارجی موفق عمل کنند. باید دید آیا لپ تاپ ایرانی ماتریکس می تواند اولین برند ایرانی موفق در بازار لپ تاپ ایران باشد و مشتریان این بازار را به خود جذب کند یا خیر؟ شما نیز نظرات خود را در بخش کامنت‌ها برایمان بنویسید.

آیا خرید لپ تاپ ایرانی ارزشش را دارد؟

سوالات متداول

برای خرید لپ تاپ ایرانی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

باید ابتدا نیاز کاربری و نوع استفاده از لپ تاپ را در نظر بگیریم و سپس در ادامه ببینیم آیا این لپ تاپ از نظر مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری می تواند پاسخ گوی کار ما باشد یا خیر.

آیا لپ تاپ ایرانی ارزان است؟

بر اساس ادعای موجود قرار است این لپ تاپ به عنوان ارزان ترین لپ تاپ ایرانی در بازار عرضه شود و از آن جایی که هدف ساخت این محصول پاسخ گویی به نیاز کاربران و حمایت از تولید داخلی است، قطعا برای موفق شدن در بازار متنوع خرید و فروش لپ تاپ و برای رقابت با برندهای خارجی باید این مدل با قیمتی مقرون به صرفه تر در اختیار کاربران قرار بگیرد.

چرا تولید لپ تاپ ایرانی با محدودیت هایی مواجه است؟

یکی از دلایل اصلی همان محدودیت های واردات قطعه، تحریم ها و نوسانات بازار است و این که حمایت های لازم برای تولید یک محصول ایرانی با کیفیت صورت نگرفته است. مورد بعدی این که برخی تولید کنندگان بر این باورند که قوانین گمرک و تعرفه هایی که برای وارد کردن قطعات اصلی در مقابل یک محصول کامل وجود دارد، مانع آن شده تا تولید کنندگان داخلی بخواهند به سمت تولید لپ تاپ های ایرانی بروند.

آیا لپ تاپ ایرانی می تواند با لپ تاپ های خارجی رقابت کند؟

برای پاسخ به این سوال به بررسی های بیشتر نیاز است و باید منتظر ماند تا اولین لپ تاپ ایرانی ماتریکس وارد بازار شود و عملکرد آن توسط کارشناسان و کاربران مورد بررسی قرار بگیرد. با این حال قطعا در این مسیر ماتریکس با چالش ها و دشواری های بسیار زیادی مواجه است و باید بتواند با برندها و مدل های بسیار متنوعی در بازار به رقابت بپردازد.